Sejak semalam kecoh di media sosial 400 bakal jemaah ke tanah suci terkandas apabila tidak dapat menunaikan fardu haji.
Dari temuramah dilakukan, ada jemaah yang sebak kerana ditipu dan diberikan janji manis bahawa mereka boleh ke tanah suci menggunakan kouta haji furada.
Sebaknya kerana ada yang keluarkan semua duit KWSP semata-mata nak ke Makkah.
“Ada pakcik makcik yang habiskan duit pampasan diperoleh dari kerajaan selepas pencen semata-mata nak ke Makkah ini. Ada yang gadai kebun, ada yang keluarkan semua KWSP tapi akhirnya jadi begini.
“Kalau tak dapat pergi (tak dapat visa furada) beritahu awal-awal. Macam Ustazah Asma’Harun yang dah pulangkan duit jemaah. Tapi ini janji macam-macam, kata ada penerbangan akhir. Dari jam 4.30 alih ke malam tapi bila kami check penerbangan akhir ke Makkah jam enam petang sebenarnya,”katanya menahan sebak.
Di sebalik isu ini, pendedahan dari Aliff Ahmad pemilik SCRUT dan Nik Ezwan Kamel mendapati letterhead yang dikeluarkan oleh syarikat terlibat tidak sama dengan nama akaun wang dibayar oleh jemaah kerana ia nama berbeza. Jadi ia menimbulkan tanda tanda kepada orang ramai.
Berikut pendedahannya :-
Pergi haji kena scam
Kesian makcik dan pakcik dah menaruh harapan tinggi untuk pergi menunaikan haji.
Dalam kes harini sampai 400 jemaah terkandas. Aku taknak komen siapa yang telah menipu. Tapi dalam surat di bawah ni, letterhead company lain, masuk duit company lain. Sangsi betul.
Setelah aku check maklumat kedua-dua syarikat ni di Interepo – https://interepo.com . Aku mendapati tak ada pun common directors. Owner pula berbeza-beza. Siapa yang tunggang siapa aku tak pasti.
Selain itu, apa lagi yang bermain dalam fikiran aku adalah, hebat diorang ni, masuk duit juta juta pakai syarikat enterprise je. Pandai meniaga.
Aku doakan nasib mereka yang telah bayar untuk pergi ke haji ni terbela. Semoga Allah membalas kelakuan jahat pada pihak yang tidak bertanggung jawab. Sumber :- FB ALIFF AHMAD & NIK EZWAN KAMEL
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tubuh Lembik Kurang Oksigen, Video Tentera Selamatkan Sekumpulan Kanak-Kanak Islam Cetus Air Mata
Malaysia antara negara yang bertuah. Penuh hasil bumi dan belum pernah diuji dengan peperangan dan kebuluran. Walau diuji dengan kelemahan kepimpinan namun rakyat masih saling mampu membantu jika orang yang susah seperti mana berlaku ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di mana kempen bendera putih tercetus.
Namun bagi negara-negara lain yang teruji dengan peperangan, kemusnahan harta benda, masalah ekonomi merudum dan sebagainya hingga memaksa rakyat melarikan diri ke negara lain untuk menyelamatkan diri dan keluarga. Bahkan mereka sedaya mencari kehidupan yang lebih baik walau terdapat banyak sekatan perlu dilalui.
Satu perkongsian video dari pengguna Tik Tok @ezulkifli mengenai tentera yang mengadakan sekatan jalan raya sebelum menyuruh pemandu membuka ruang tangki kenderaan yang sempit mencetuskan air mata.
Ini kerana di ruangan tangki sempit itu, sekumpulan kanak-kanak kecil bersama ibu mereka “diselamatkan”. Amat menyedihkan tubuh anak-anak ini sudah lembik akibat kekurangan oksigen. Andai lebih lewat diselamatkan, barangkali kita akan membaca berita sekumpulan kanak-kanak ini maut.
Ini kerana selepas dikeluarkan dari tangki kenderaan itu, jelas tubuh mereka sudah lembik sebelum ibu-ibu mereka dikeluarkan kemudian bersama beg pakaian mereka.
Tidak pasti kejadian ini berlaku akibat penyeludupan manusia atau penghijrahan ke negara yang lebih baik dan tiada peperangan namun kesemua kanak-kanak ini menangis sebaik berjaya dibawa keluar dalam keadaan tubuh lembik.
Beginilah kehidupan manusia, penuh ujian kehidupan sebelum kita kembali pada Allah yang Maha Esa. Sentiasalah bersyukur dengan apa yang kita nikmati hari ini. Walau sedikit perit kerana keadaan ekonomi tapi sekurangnya siapa yang berusaha masih boleh menikmatinya.
@ezulkifli Allahuakhbar Kesian Budak2 Kat Dalam Tu Dlm Ruang Yg Sempit, Gelap Dan Panas 😭 #tiktokmalaysia #fyp #kemanusiaan ♬ bunyi asal – Ezulkifli80
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kuarantin Langkah Terbaik Elak Mudharat Lebih Besar, Kala Berdepan Wabak Penyakit Berjangkit” – Mufti
Soalan :
Assalamu’alaikum S.S Mufti, bagaimanakah usul fiqh berperanan dalam mendepani wabak dan juga penyakit ? Mohon penjelasan.
Jawapan :
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Seperti yang kita tahu ilmu usul fiqh merupakan suatu ilmu yang melibatkan dalil-dalil serta kaedah-kaedah fiqh. Justeru, ilmu usul fiqh membantu seorang mufti atau faqih dalam proses pengeluaran hukum terhadap isu-isu yang melibatkan mukallaf.
Secara umumnya, dalam berhadapan dengan penyakit-penyakit berjangkit seperti taun atau penyakit-penyakit yang lain, Islam amat menitik beratkan soal pencegahan dan mengambil langkah berjaga-jaga terlebih dahulu. Antara dalil yang menjelaskan akan hal ini adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sa’d Ibn Abi Waqqash R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
إِذَا سَمِعْتُمْ بِالطَّاعُونِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَدْخُلُوهَا، وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا مِنْهَا
Maksudnya : Apabila kamu mendengar bahawa taun menimpa sesuatu tempat maka janganlah kamu masuk ke dalam kawasan tersebut. Dan apabila kamu berada di dalam kawasan yang terdapat padanya taun, janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Al-Bukhari (5728)
Hadis di atas ini jelas menunjukkan langkah pencegahan yang disyorkan oleh Rasulullah S.A.W sebelum dan juga selepas seseorang itu terlibat dengan penyakit berjangkit. Dari sudut sekiranya seseorang itu mengetahui akan penularan sesuatu wabak di tempat tertentu, janganlah dia pergi ke tempat tersebut bagi mengelakkan dirinya dari dijangkiti penyakit tersebut. Manakala jika seseorang itu telah berada dalam kawasan yang merebak padanya wabak, tindakan pencegahan yang diambil bagi mengelakkan penularan penyakit tersebut adalah dengan cara tidak keluar dari kawasan tersebut. Ini dilakukan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar seperti yang disebutkan dalam sebuah kaedah fekah yang masyhur :
إذَا تَعَارَضَ مَفْسَدَتَانِ رُوعِيَ أَعْظَمُهُمَا ضَرَرًا بِارْتِكَابِ أَخَفِّهِمَا
Maksudnya : Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
Rujuk Al-Asybah wal-Nazhair, Ibn Nujaim (Hlm. 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa berkata: (Yang dimaksudkan dengan) meraikan yang paling berat dari keduanya adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Ini kerana, mafsadah-mafsadah diraikan dengan dinafikan seperti mana maslahah-maslahah diraikan dengan mengisbatkan (melakukannya). Rujuk Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, Syeikh Mustafa Al-Zarqa (Hlm. 201).
Secara asasnya, kaedah ini ada sandarannya daripada nas syarak iaitu berdasarkan firman Allah S.W.T:
أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءَهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا
Maksudnya: Adapun perahu itu merupakan milik orang-orang miskin yang berkerja di laut. Maka aku bertujuan merosakkannya kerana terdapat seorang raja yang ingin merampas kesemua perahu.
Surah Al-Kahf (79)
Berdasarkan ayat di atas, kita dapat melihat beberapa perkara penting yang kami ringkaskan dalam bentuk poin seperti berikut:
- Perahu atau sampan tersebut dimiliki oleh orang miskin dan bukannya orang kaya.
- Orang miskin tersebut pula berkerja di lautan dan bukannya di daratan. Justeru, keadaan ini menggambarkan betapa penting peranan sampan untuk digunakan dalam pekerjaan menampung kehidupan seharian.
- Ia dirosakkan kerana terdapatnya seorang raja yang mahu merampas perahu-perahu yang berada dalam keadaan baik dan elok. Justeru, apabila dilihat perahu-perahu yang rosak, maka ia ditinggalkan dan tidak dirampas.
- Merosakkan perahu adalah satu keburukan. Namun dirampasnya perahu mendatangkan keburukan yang lebih berat. Rosaknya perahu boleh dibaiki, manakala dirampasnya perahu mendatangkan masalah besar kepada golongan miskin untuk membeli perahu yang baharu.
- Justeru ini adalah contoh pertembungan antara dua keburukan, lalu dipilih keburukan yang lebih ringan.
Oleh yang demikian, apabila kita berbalik kepada isu mencegah penularan wabak atau penyakit yang berjangkit ini, kaedah menghalang mereka yang berada di tempat-tempat tersebarnya penyakit berjangkit atau disebut sebagai kuarantin merupakan antara langkah terbaik bagi mengelakkan mudharat yang lebih besar.
Maka para pemerintah atau badan-badan berautoriti hendaklah bertindak dalam menangani isu-isu penularan wabak dengan melihat kepada maslahah-maslahah kepada masyarakat setempat disampil mengambil kira faktor suasana setempat dan juga keadaan masyarakat. Hal ini adalah bertepatan dengan sebuah kaedah fekah yang menyebutkan :
تَصَرُّفُ الإمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوطٌ بِالمَصْلَحَة
Maksudnya : Urus tadbir pemerintah ke atas rakyat hendaklah terikat dengan maslahah.
Bahkan kaedah fekah di atas inilah yang menjadi asas pedoman kepada Amirul Mu’minin Umar Ibn al-Khattab R.A dalam melakukan keputusan sebaik sahaja beliau mendengar khabar berlakunya wabak penyakit di tanah Syam. Ada sebuah riwayat yang menyebutkan bahawa Saidina Umar keluar menuju ke Syam sehingga beliau sampai ke kawasan Sargh (satu kawasan yang berdekatan dengan Syam yang terletak di antara Al-Mughitsah dengan Tabuk). Sesampai di sana beliau bertemu dengan panglima angkatan tentera iaitu Abu ‘Ubaidah al-Jarrah R.A dan juga para sahabat beliau. Mereka memberitahu kepada Umar bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Lalu Saidina Umar berkata : ‘’Panggilkan golongan muhajirin al-awwalin untuk bertemu dengan aku’’. Kemudian sebaik mereka sampai, Saidina Umar berbincang dan memberitahu kepada mereka bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Golongan muhajirin berbeza pendapat dalam isu ini. Sebahagian mereka berpendapat, kamu telah keluar disebabkan ada urusan, maka kami tidak merasakan yang kamu perlu pulang meninggalkan urusan tersebut. Manakala sebahagian yang lain pula menyatakan : ‘’Kamu membawa bersama kamu orang ramai dan para sahabat Rasulullah S.A.W, maka kami tidak berpendapat yang kamu patut membawa mereka ke arah wabak ini’’. Kemudian Saidina Umar memanggil golongan Ansar bagi berbincang isu ini, maka golongan Ansar pun berpendirian yang sama seperti yang disebutkan oleh golongan Al-Muhajirin.
Kemudian tidak lama selepas itu Saidina Umar pun memberi arahan kepada orang ramai untuk berpatah semula. Lalu Abu ‘Ubaidah Al-Jarrah R.A berkata :
أَفِرَارًا مِنْ قَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Adakah perbuatan ini termasuk melarikan diri dari takdir Allah ?
Maka Saidina Umar menjawab :
نَعَمْ نَفِرُّ مِنْ قَدَرِ اللَّهِ إِلَى قَدَرِ اللَّهِ أَرَأَيْتَ لَوْ كَانَتْ لَكَ إِبِلٌ فَهَبَطْتَ وَادِيًا لَهُ عِدْوَتَانِ إِحْدَاهُمَا خَصْبَةٌ وَالأُخْرَى جَدْبَةٌ أَلَيْسَ إِنْ رَعَيْتَ الْخَصْبَةَ رَعَيْتَهَا بِقَدَرِ اللَّهِ وَإِنْ رَعَيْتَ الْجَدْبَةَ رَعَيْتَهَا بِقَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Alangkah baik jika selain kamu yang mengungkapkan kenyataan ini wahai Abu ‘Ubaidah. Ya betul, kami lari dari takdir Allah menuju kepada takdir Allah yang lain. Tidakkah kamu melihat sekiranya kamu memiliki seekor unta, kemudian kamu turun kepada satu lembah yang mempunyai dua sudut. Salah satunya merupakan kawasan yang subur dan satu yang lagi merupakan kawasan yang tandus. Bukankah jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang subur maka kamu menjaganya dengan taqdir Allah. Dan jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang tandus maka kamu juga menjaganya dengan taqdir Allah ?
Kemudian datang Abdul Rahman bin ‘Auf R.A yang sebelum ini tidak berada bersama kerana menyelesaikan beberapa urusan lalu beliau berkata :
إِنَّ عِنْدِي مِنْ هَذَا عِلْمًا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ
Maksudnya : Sesungguhnya aku mempunyai ilmu berkenaan perkara ini. Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila kamu mendengar ia (wabak) berlaku di sesuatu tempat maka janganlah kamu pergi kepadanya. Dan apabila ia berlaku di tempat yang kamu berada di dalamnya maka janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Muslim (2219)
Maka berdasarkan hadis di atas kita dapat melihat bahawa Saidina Umar yang berada atas kapasiti sebagai seorang pemerintah membuat satu keputusan yang meraikan maslahah setiap individu yang berada di bawah jagaan beliau dengan cara menjauhkan diri dari tempat yang diketahui terkena padanya wabak. Inilah juga pedoman yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W ketika baginda diberitahu oleh Farwah bin Musaik bahawa terdapat suatu kawasan yang bernama Abyan yang telah berlaku wabak yang buruk padanya. Maka Rasulullah S.A.W bersabda :
دَعْهَا عَنْكَ فَإِنَّ مِنَ الْقَرَفِ التَّلَفَ
Maksudnya : Tinggalkan ia (kawasan tersebut). Sesungguhnya perbuatan mendekatkan diri dengan keburukan (wabak dan penyakit) akan membawa kepada kebinasaan.
Riwayat Abu Daud (3923)
Maka ilmu usul fiqh membawa para ulama untuk mengeluarkan larangan dari umat Islam mendekatkan diri dari tempat-tempat yang merebak padanya penyakit-penyakit yang berjangkit. Ini turut bertepatan dengan larangan yang disebutkan oleh Al-Quran menerusi firman Allah S.W.T :
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Maksudnya : Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.
Surah Al-Baqarah (195)
Selain daripada itu, kita dapat melihat bahawa Islam turut mengambil langkah berikutnya iaitu sesudah berlakunya sesuatu wabak atau penyakit dengan anjuran supaya ianya dirawat. Ini dapat dilihat berdasarkan beberapa dalil dan juga kaedah-kaedah fekah yang berkaitan dengan hal ini. Antaranya adalah seperti yang disebutkan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ الْهَرَمُ
Maksudnya : Berubatlah kamu, sesungguhnya Allah S.W.T tidak menurunkan suatu penyakit melainkan diturunkan juga ubatnya melainkan satu penyakit sahaja, iaitu ketuaan.
Riwayat Abu Daud (3855)
Maka jelas dari hadis di atas arahan dari Nabi S.A.W untuk seseorang yang ditimpa penyakit supaya berubat. Secara umumnya, perintah yang terdapat di dalam hadis ini menujukkan bahawa berubat ini suatu yang disyariatkan dan hukumnya adalah mustahab (dituntut). Meskipun begitu, dalam beberapa keadaan tertentu hukum berubat boleh menjadi wajib sekiranya diketahui yang ia akan memberikan kebaikan dan jika diabaikan akan mendatangkan kemudharatan kepada pesakit.
Demikian juga penyakit termasuk dalam perkara mudharat yang perlu dielakkan demi menjaga nyawa seseorang manusia. Ini bertepatan dengan sebuah kaedah fekah menyebut :
الضَّرَرُ يُزَال
Maksudnya : Kemudharatan itu dihilangkan.
Penutup
Sebagai kesimpulan kami menyatakan bahawa ilmu usul fiqh memainkan peranan penting khususnya kepada para fuqaha’ dalam menyediakan penyelesaian yang bersifat syar’ie melalui pengeluaran hukum-hakam yang melibatkan isu wabak dan juga penyakit sama ada menerusi langkah-langkah pencegahan demikian juga langkah-langkah rawatan terhadap perkara tersebut.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
SUMBER: LAMAN WEB PEJABAT MUFTI WILAYAH
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Takkan Lupa Doa Buatmu Mak, Dalam Setiap Sujud” – Rahsia Kejayaan DS Siti Nurhaliza, Sangat Menjaga Hubungan Dengan Ibunya
Ibu adalah insan yang paling mulia dan kehadirannya sangat membahagiakan. Apatah lagi jika insan ini masih hidup, bolehlah kita menumpang manja dan berterusan untuk berkasih sayang.
Selagi kita hidup, selagi itulah kita akan terus mencurahkan kasih sayang yang tidak berbelah bagi. Meraikannyanya dalam apa jua majlis termasuk sambutan hari lahir.
Seperti perkongsian penyanyi nombor satu negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza yang begitu mengkagumi ibunya yang dipanggil Mak Salmah.
Menurut Siti yang baru meraikan sambutan ulang tahun kelahiran ke 41 tahun, dalam banyak-banyak gambar dimuat naik, foto bersama ibunya inilah paling istimewa sekali.
Sebagai ibu, Siti mengharapakan beliau akan dapat mendidik anaknya Aafiyah sebagaimana ibu tersayang mendidik dirinya dari kecil hinggalah sekarang.
Ternyata Siti begitu mengkagumi wanita bernama Mak Salmah ini kerana insan hebat dan mempunyai hati baik.
Sememangnya penyanyi lagu Anta Permana ini sangat bertuah kerana memiliki ibu sehebat ibu kesayangannya ini.
Gambar paling istimewa… Baru dapat dari anak sedara sbb dia yang ambilkan gambar ni.. Saya harap Saya boleh didik Aafiyah sebagaimana Mak Salmah didik saya sampai sekarang..Mak Salmah Ibu yang hebat & Hatinya sangat baik.. Bertuah saya punya ibu sehebat Mak Salmah..Sayang Mak!
Sebelum itu pada penghujung tahun lalu, Siti juga turut menitipkan kata-kata istimewa sempena ulang tahun kelahiran ibunya ini.
Menurut Siti, ibunya inilah insan paling bermakna kerana telah melahirkan dan membesarkan beliau hingga menjadi siapa dirinya sekarang.
Malah doa ibu tercinta ini adalah segalanya untuk Siti dan penyanyi kesayangan ramai ini tidak akan lupa untuk mendoakan ibunya dalam setiap sujud.
Siti turut berdoa agar Allah sentiasa memelihara ibunya ini kerana wanita bernama Siti Salmah Bachik ini seorang insan yang berhati mulia dan penyayang.
Alhamdullillah, Hari ini hari insan paling bermakna dalam hidup saya .. Melahirkan saya & membesarkan saya hingga saya menjadi siapa saya kini.. Doa Mak segalanya buat Siti ..Sannah Helwah ibuku Siti Salmah Bachik ..Doa buat Mak takkan Siti lupa disetiap sujudku.. Allah SWT pelihara Mak selalu sebab Mak insan hati mulia & penyayang .. #gengcapricorn #likemotherlikedaughter
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI