
Adanya aplikasi al Quran di dalam telefon pintar ia memberi banyak kemudahan untuk umat Islam membacanya pada bila-bila masa dan di mana saja tanpa perlu membawa mushaf.
Namun timbul pula persoalan adalah pahala membaca al Quran melalui telefon bimbit ini sama dengan membaca menggunakan mushaf?
Menurut pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus, sama ada kita baca al Quran itu pada telefon bimbit, pada skrin komputer atau pada mushaf, pahalanya adalah sama.
Namun membaca al-Quran menggunakan mushaf itu adalah lebih afdal.
“Fatwa ulamak mengatakan pahalanya adalah sama cuma hukumnya berbeza.
“Ulamak sepakat dalam empat mazhab kita tidak boleh menyentuh mushaf sekiranya berhadas. Bagaimanapun jika menggunakan aplikasi al Quran dalam telefon bimbit terdapat khilaf ulamak. Sesetengah ulamak mengatakan boleh menyentuh ayat Quran di dalam aplikasi dan sesetengah ulamak menyatakan tidak boleh.
“Namun begitu jika ada mushaf dan ada handphone, dan kita membaca al-Quran dengan handhphone hukumnya harus. Jika kita memilih membaca mushaf sedangkan ada handphone hukumnya lebih afdal,” demikian penerangan beliau satu sesi kuliah.
Dalam pada itu menurut Datuk Dr Zulkifli Muhammad Al Bakri, mantan Menteri Hal Ehwal Agama dalam membaca al-Quran yang lebih utama adalah dengan melakukannya dengan kekhusyukan dan tadabbur.
“Jika seseorang itu boleh menambah kekhusukan dengan membaca al Quran melalui hafazan, maka inilah yang lebih utama. Jika seseorang itu boleh menambah kekhusukannya adalah dengan membaca al-Quran melalui mushaf atau dengan smartphone maka itulah yang lebih utama,” jelasnya
Sebagai kesimpulan katanya jika membaca al-Qur’an melalui smartphone lebih mendatangkan kekhusyukan dan tadabbur, maka ia tidak akan mengurangi pahala seseorang itu daripada membaca dengan melihat mushaf. Yang paling utama adalah dengan menghadirkan hati dan merasakan manfaatnya daripada al-Qur’an.
Sumber: Ustaz Azhar Idrus & Maktabah Al Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ambil Air Sembahyang Tanpa Tanggalkan Mekap, Sah Atau Tidak Wuduk?

Isi Kandungan
ToggleAmbil air sembahyang tanpa tanggalkan mekap, sah atau tidak wuduk? Iyalah tujuan ambil air sembahyang adalah untuk mendirikan solat.
Adakah sah wuduk sekiranya seseorang itu tidak menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu sebelum mengambil wuduk, tetapi hanya menanggalkan krim,pelembap tersebut ketika sedang berwuduk?
Artikel Berkaitan:
Ambil Air Sembahyang
Ikuti penerangan Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang berkaitan sah atau tidak bila kita ambil wuduk tanpa tanggalkan mekap.
Kewajipan Menyempurnakan Wuduk
Diriwayatkan daripada Abdullah bin `Amr RA, beliau berkata:
رَجَعْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ مَكَّةَ إِلَى الْمَدِينَةِ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِمَاءٍ بِالطَّرِيقِ تَعَجَّلَ قَوْمٌ عِنْدَ الْعَصْرِ فَتَوَضَّئُوا وَهُمْ عِجَالٌ فَانْتَهَيْنَا إِلَيْهِمْ وَأَعْقَابُهُمْ تَلُوحُ لَمْ يَمَسَّهَا الْمَاءُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ أَسْبِغُوا الْوُضُوءَ
Maksudnya:
“Kami pulang bersama-sama Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah. Apabila kami sampai ke kawasan air di pertengahan jalan, sekumpulan orang bergegas untuk bersolat Asar. Lalu mereka berwuduk secara tergesa-gesa. Kami pun menghampiri mereka dan dapati buku lali mereka tidak dibasahi air.
Lantas Rasulullah SAW bersabda: Celakalah buku lali mereka daripada api neraka (penyebab mereka masuk ke neraka)! Oleh itu, berwuduklah kamu dengan sempurna.”
(Sahih Muslim: 241)
Syeikh Ali al-Qari menyebut:
وفيه دليل على وجوب غسل الرجلين على وجه الاستيعاب وهو المنقول من فعله – صلى الله عليه وسلم – ومن فعل الصحابة رضي الله تعالى عنهم أجمعين
Maksudnya:
“Pada hadis ini terdapat dalil kewajipan membasuh kedua-dua kaki secara meliputi (menyampaikan air kepada keseluruhan bahagian kaki yang wajib dibasuh), dan perkara ini diambil daripada perbuatan Nabi SAW dan perbuatan para sahabat RA.” (Rujuk Mirqat al-Mafatih Syarh Misykat al-Masobih, jil. 2 hlm.110)
Wajib Hilangkan Perkara Yang Menghalang Air Mengenai Kulit
Para fuqaha’ telah bersepakat bahawa kewujudan sesuatu benda pada anggota wuduk atau anggota mandi wajib yang menghalang sampainya air kepada kulit, menghalang sahnya wuduk dan mandi wajib tersebut.
Oleh sebab itu, antara syarat wuduk ialah menghilangkan perkara yang menghalang air mengenai kulit, sama ada minyak tepu, lilin dan seumpamanya.
Syarat ini disepakati oleh 4 Mazhab yang muktabar. (Rujuk; al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jilid 2 halaman 282 dan Mausu’ah Ahkam al-Thahahrah, halaman 71)
Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab al-Majmu’:
إذا كان على بعض أعضائه شمع أو عجين أو حناء وأشباه ذلك، فمَنَعَ وصولَ الماء إلى شيء من العضو؛ لم تصحَّ طهارته، سواء كثر ذلك أم قلَّ، ولو بقي على اليد وغيرها أثر الحناء ولونه دون عينه أو أثر دهن مائع بحيث يمس الماء بشرة العضو ويجري عليها لكن لا يثبت؛ صحَّت طهارته
Maksudnya:
“Jika sekiranya di atas sebahagian anggota badannya terdapat lilin, tepung atau inai dan seumpamanya, yang mana ia menghalang air daripada sampai kepada anggota tersebut, maka tidak sah taharahnya, sama ada benda itu sedikit ataupun banyak. Namun, jika di atas tangannya atau pada anggota badan yang lain masih tersisa kesan inai dan warnanya tanpa zatnya, atau kesan minyak yang cair yang mana air akan menyentuhi kulit anggota badan tersebut, dengan mengalir dan tidak melekat, maka sah taharahnya itu.” (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 464)
Tanpa Tanggalkan Mekap
Perkara ini dijelaskan dalam kitab Taqrirat al-Sadidah, bahawa yang dimaksudkan dengan bebas daripada perkara yang menghalang sampainya air ke anggota wuduk ialah tidak terdapat jirim pada anggota wuduk yang menghalang sampainya air.
Maksudnya, tidak terdapat sesuatu zat atau benda asing pada anggota wuduk yang kalis atau tidak telap air, adapun kesan yang ditinggalkan daripada zat tersebut, seperti kesan minyak yang cair dan warna inai pada jari seperti yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi, maka ia tidak menghalang sampainya air.
Begitu juga keadaannya dengan dakwat pen, kerana ia tidak menghalang sampainya air kepada kulit. (Rujuk; Taqrirat al-Sadidah Qism al-Ibadah, hlm. 95)
Kadar Basuhan atau Sapuan Wajib
Setiap perbuatan rukun yang telah disebutkan, bilangan yang dituntut hanyalah sekali sahaja, namun dengan syarat ia melakukan dengan sempurna, iaitu dapat meliputi seluruh bahagian anggota wuduk dengan sekali basuhan atau sapuan.
Sekiranya dengan satu kali perbuatan (basuhan atau sapuan) tidak berjaya meliputi keseluruhan anggota yang wajib dikenakan air, maka wajib melakukannya untuk kali kedua hingga kesemua bahagian anggota berjaya diliputi air.
Namun yang dituntut adalah melakukannya sebanyak tiga kali, iaitu perbuatan pertama sebagai perbuatan wajib, dan perbuatan kedua hingga ketiga adalah perbuatan sunat.
Basuhan atau sapuan pertama diukur apabila berjaya meliputi keseluruhan anggota, sekiranya seseorang memerlukan sehingga dua kali untuk berjaya meliputi, maka dua kali perbuatan itu dianggap sebagai satu perbuatan.
Adapun melakukan kurang daripada tiga kali (iaitu sebanyak dua kali, dalam keadaan perbuatan pertama sudah berjaya meliputi keseluruhan anggota), atau lebih daripada tiga kali (dalam keadaan keseluruhan anggota telah berjaya diliputi), maka hukumnya makruh, dan sah wuduknya. (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 441-443)
Sah Atau Tidak Wuduk?
Berkaitan dengan soalan yang diajukan, perkara utama yang perlu diperhatikan ialah; adakah air sampai kepada keseluruhan anggota wuduk?
Bagi memastikan perkara ini berjaya dilakukan, ia boleh dilakukan dengan apa sahaja cara sekalipun asalkan tujuan tercapai, iaitu menyampaikan air ke anggota wuduk.
Justeru, sekiranya menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu, sehingga air dapat disampaikan kepada keseluruhan anggota wuduk, maka telah terlaksana kewajipan berwuduk.
Adapun sekiranya membasuh tanpa menanggalkan krim/pelembap muka terlebih dahulu, sekiranya basuhan pertama hanya menghilangkan krim/pelembap muka tetapi tidak menyampaikan air kepada kulit, wajib membasuh lagi hingga air berjaya sampai ke kulit.
Jika Was-Was Bersihkan Dulu
Setelah air berjaya sampai ke kulit baru dianggap telah melakukan basuhan atau sapuan wajib (walaupun sebenarnya melakukan dua kali atau lebih perbuatan) dan wuduknya sah. Jika krim/pelembap muka tetap ada dan menghalang air sampai ke kulit, maka tidak sah wuduk itu.
Oleh itu, kami mencadangkan agar dihilangkan terlebih dahulu krim/pelembap muka kerana ia lebih berkemungkinan dan diyakini dapat memastikan kita melaksanakan wuduk dengan sempurna.
Apatah lagi telah jelas dalam hadis-hadis berkenaan orang yang tidak menyempurnakan wuduk dengan ancamannya, maka sangat wajar untuk berhati-hati dan berusaha agar kita tidak tertinggal kawasan yang sepatutnya dikenakan atau disampaikan air.
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman kepada kita dalam melaksanakan segala titah perintah-Nya.
Baca Di Sini:
Titisan Air Wuduk Tolak Kita Daripada Api Neraka, Ini Hukum Lap Air Sembahyang
Kashoorga: Sebaiknya cuci mekap terlebih dahulu, barulah tidak timbul rasa was-was.
Sumber: Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Bukan Sombong, Takut Jadi Fitnah.’ Wanita Ajak Gambar Berdua, Adam Corrie Cuba Elak & Ajak Isteri Sekali

Isi Kandungan
Toggle‘Bukan sombong, takut jadi fitnah.’ Wanita ajak gambar berdua, adam corrie cuba elak dan ajak isteri sekali bergambar. Katanya dia sengaja bertindak demikian agar tidak berlaku sesuatu yang buruk di belakang hari.
Memang sesetengah orang menganggap biasalah artis, apa salahnya. Walaupun dia artis, dia tetap suami orang, tetap orang Islam yang perlu menjaga batas dalam pergaulan di antara lelaki dan perempuan.
Artikel Berkaitan: Sekeping Gambar Boleh Jadi 1000 Cerita! Fikir Dulu Sebelum Sebar, Gurauan Juga Boleh Timbulkan Fitnah
Bukan Sombong
Lelaki ini, Adam Corrie berkongsi:
Isteri selalu pesan dekat saya, sejak awal perkahwinan.
Kalau ada anak gadis, wanita bujang, janda ataupun isteri orang yang suka bercerita masalah cinta ke atau rumah tangga, elakkan melayan sangat. Tak kisahlah peminat ke ataupun rakan.
Takut mereka salah faham pula ingat kita suka dekat mereka.
Takut Jadi Fitnah
Isteri saya kata, perempuan ini kalau lelaki itu cakap lembut sikit.. ambil berat sikit.. mulalah perasan. Bukan semua tapi segelintir sahaja. Jadi takut terkena yang segelintir nanti jadi parah.
Sebab banyak kali jadi, saya tolong selesaikan masalah putus cintalah, tolong bagi duit susu anak, nak tumpang rumahlah. Last-last jadi stalker pula, message pelik-pelik. Menakutkan, terus buat report polis.
Wanita Ajak Gambar Berdua
Sebab itu kalau ada wanita yang hendak bergambar berdua, saya cuba elakkan. Bukan sombong, takut jadi fitnah. Saya selalu ajak isteri saya ambil gambar sekali.
Kita hidup biar berpada-pada…
Jika kita ada masalah, cari tempat yang betul untuk mengadu masalah. Bukan dengan artis, bukan dengan orang yang berlainan jantina. Bahaya.
Baca Di Sini:
Berniqab Tidak Wajib, Digalakkan Pakai Sebagai Benteng Ancaman Fitnah
Adam Corrie Cuba Elak
Saya selalunya akan syorkan mereka yang bercerita masalah untuk rujuk kepada yang pakar. Kerana saya hanya boleh mendengar sahaja dan bagi nasihat sikit sahaja. Lebih-lebih tak boleh.
Syaitan sentiasa mencari ruang untuk mengajak kita buat perkara tak baik.
Ajak Isteri Sekali
Janganlah pula ada yang komen lelaki boleh atau suruh kahwin empat ya. Tak kelakar. Sila jaga adab apabila komen. Jaga hati semua orang.
Qanaah.. asal punya rasa cukup.
Hidup ini pasti indah
Senyum selalu
Selalu bersangka baik
InsyaAllah hati tenang
#adamcorrie
www.adamcorrie.co
Mr & Mrs Adam Corrie
“Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya.
(Surah Luqman: 17)
Kashoorga : Hidup lebih indah jika kita hargai insan sekeliling, apatah lagi seorang isteri.
Sumber : Adam Corrie
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
[VIDEO] Awan Berbentuk Burung Pheonix Muncul Di Langit China! Surah Al-Jathiyah Ayat 3 Jelaskan Perkara Ini

Tidak dinafikan, kekuasaan Allah taala dapat dilihat dengan jelas melalui alam semulajadi. Terdapat banyak fenomena alam terjadi di seluruh dunia sama ada kita sedar mahu pun tidak. Malah setiap kali muncul hal-hal dilihat seakan misteri di dada langit, kita mengaitkannya dengan perkara-perkara mistik atau aspek lain.
Pada hal Al-Quran yang diturunkan sejak 1400 tahun dahulu, sudah menceritakan segala-galanya mengenai langit dan bumi.
Dalam surah Al- Jathiyah ayat 3 menyebut:
اِنَّ فِى السَّمٰوٰتِ وَالۡاَرۡضِ لَاٰيٰتٍ لِّلۡمُؤۡمِنِيۡنَؕ
Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.
Tahukah, beriman dengan dengan perkara ghaib antara ayat yang banyak disebut di dalam al-Quran, malah ia juga terkandung dalam Rukun Iman.
Dalam perkongsian Sinar Harian, pendakwah, Ustaz Hanafiah Abd Malek berkata, ia penting kerana banyak perkara ghaib telah dibuktikan oleh sains yang menunjukkan kekuasaan dan keesaan ALLAH SWT.
Jelas Ustaz Hanafi, antara contoh perkara ghaib itu adalah ALLAH SWT, syurga dan neraka serta iman yang semuanya tidak boleh dilihat.
"Begitu juga dalam Rukun Iman iaitu percaya kepada ALLAH, malaikat, qada dan qadar serta hari kiamat (semuanya perkara ghaib), kecuali percaya kepada kitab (al-Quran) yang nyata. Begitu juga Rasul, ia perkara nyata," jelas beliau.
Jika kita seorang yang beriman, kita tentu mempercayai apa saja perkara-perkara yang ditunjukkan oleh Allah taala dan bukan mengaitkannya dengan perkara mistik atau tahyul.
![[VIDEO] Awan Berbentuk Burung Pheonix Muncul Di Langit China! Surah Al-Jathiyah Ayat 3 Jelaskan Perkara Ini](https://cdn.kashoorga.com/2021/01/331561-20_15_732037.jpeg)
Begitu jugalah, kemunculan pembentukan awan aneh yang berlaku membentuk Pheonix di di Fuzhou, Fujian, China awal tahun ini sebanyak dua kali. Malah bukan di Fuzhou saja, banyak pembentukan awan aneh terjadi di seluruh dunia. Pernah berlaku pPembentukan awan aneh yang disebut sebagai awan lentikular di mana awan kelihatan berbentuk kanta atau piring. Fenomena ini biasanya berlaku di puncak gunung. Begitu juga pernah berlaku awan seri pagi di Teluk Carpentaria di Australia yang bentuknya seakan menari-nari. Pembentukan awan aneh ini biasanya berlaku akibat udara laut dari dua arah bertemu dan membentuk kesan silinder berpusing.
Jadi tentunya pembentukan awan berbentuk burung Pheonix ini pastinya adalah fenomena biasa. Namun burung ini pastinya agak istimewa kerana banyak negara menjadikan lambang burung ini sebagai jata negara mereka terutama Indonesia dan beberapa buah negara lain.
Lagenda Burung Pheonix
Kisah burung Phoenix ini disebut juga sebagai Garuda menjadi antara misteri yang membingungkan lantaran tercetus persoalan sama ada burung raksasa itu benar-benar wujud pada zaman dulu tetapi sudah pupus pada hari ini atau ia sekadar mitos khayalan yang kekal meniti sejarah.
Sekiranya cerita Phoenix atau panggilan nama lain hanya sekadar mitos, persoalan mengenai hakikat kewujudannya menjadi semakin pelik lantaran mitos burung raksasa berkuasa mistik itu dipercayai dalam banyak budaya masyarakat berlainan negara, malah berasingan benua.
Selain Malaysia, kepercayaan terhadap Garuda turut dipercayai di India, Indonesia, Mongolia dan Thailand.
Burung raksasa mistik itu juga turut dipercayai masyarakat Jepun, Russia, China serta negara Barat tetapi dikenali dengan nama lain, antaranya Pheonix, Karura, Khangarid dan Firebird.
Simbol negara
Malah, ada kerajaan tertentu menjadikan burung raksasa itu sebagai simbol atau jata negara, antaranya Indonesia, Thailand dan Mongolia, seolah-olah makhluk itu memang pernah wujud di dunia ini dan dipercayai turun-temurun dalam budaya penduduk negara berkenaan.
Sejarah kepercayaan terhadap Garuda di Tanah Melayu dipercayai berasal daripada kisah yang diceritakan dalam manuskrip purba Hikayat Merong Mahawangsa atau Sejarah Kedah.
Mengikut cerita, pada masa dulu, Garuda bersarang di Pulau Langkapuri (kini Langkawi).
Apa pun kepercayaan kita, ingatlah Allah lebih mengetahui segala-galanya. Paling penting, setiap tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan bumi ini dihuni oleh makhluk ciptaan Allah sama ada kita nampak atau pun tidak. #SinarUntukMalaysia
Saksikan video di bawah awan berbentuk burung Pheonix
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI