Kalangan Muslimah tak dinafikan ramai yang masih keliru tentang bila waktu tamatnya haid. Ini kerana selepas berakhirnya darah berwarna merah, ia akan diikuti dengan tompokan berwarna keperangan, kuning dan keruh.  Dalam hal ini adakah ia dianggap darah haid, atau sebaliknya?
Agar tak keliru Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan memberikan penjelasan tentang perkara ini dalam IRSYAD HUKUM SIRI KE-882: KAEDAH MENGENAL PASTI WARNA KERUH, KUNING DAN PERANG YANG DIANGGAP HAID.

Kaedah Kenal Pasti Warna Keruh, Kuning Dan Perang Yang Dianggap Darah Haid

Warna darah haid ialah kehitaman, merah, perang, cecair kekuningan dan warna keruh seperti tanah atau air kotor serta berbau.
Menurut pendapat yang muktamad dalam mazhab Syafi’i, cecair berwarna kuning dan keruh yang keluar pada tempoh haid (zaman imkan al-haid) adalah termasuk dalam kategori darah haid apabila ia dilihat pada tempoh sekurang-kurang haid (24 jam) serta tidak melepasi tempoh sebanyak-banyak haid (15 hari dan 15 malam).
Berikut merupakan riwayat berkaitan warna kuning dianggap sebagai darah haid, sebagaimana riwayat Aisyah RA dalam al-Muwatta[4]:
كَانَتْ النِّسَاءُ يَبْعَثْنَ إلَى عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا بِالدُّرْجَةِ فِيهَا الْكُرْسُفُ فِيهِ الصُّفْرَةُ مِنْ دَمِ الْحَيْضِ فَتَقُولُ لَا تَعْجَلْنَ حَتَّى تَرَيْنَ الْقَصَّةَ الْبَيْضَاءَ تُرِيدُ بِذَلِكَ الطُّهْرَ مِنْ الْحَيْضَةِ
Maksudnya: “Dahulu, para wanita datang menemui Aisyah RA dengan menunjukkan kain yang berisi kapas (yang dimasukkan ke dalam faraj) yang padanya ada kesan kekuningan (kesan darah haid) lalu Aisyah berkata kepada mereka, “Janganlah kamu tergesa-gesa (untuk mandi dan bersolat) sehinggalah kamu melihat warna cecair putih pada kapas yang menunjukkan suci daripada darah haid.” Riwayat Malik (189)

Dihukumkan haid sekiranya

Tambahan pula, majoriti ulama-ulama mazhab Syafi’i menyatakan bahawa darah kuning dan keruh boleh dihukumkan sebagai haid sekiranya;
1. Darah keluar pada waktu kebiasaan haid.
2. Darah keluar bukan pada waktu kebiasaan haid tetapi ia keluar pada waktu yang memungkinkan darah haid keluar.
Sementara itu, warna kuning atau keruh yang didapati bukan dalam tempoh haid atau selepas maksimum haid atau pada tempoh suci, maka ia tidak dianggap haid. Ini berdasarkan hadis Ummu A’tiyyah:
كنَّا لا نعدُّ الكَدرةَ والصُّفرةَ بعدَ الطهرِ شيئًا
Maksudnya: “Kami tidak menganggap darah yang keruh dan kekuningan yang keluar selepas tempoh suci itu darah haid”. Riwayat Abu Daud (307)
Bagi menjelaskan lagi persoalan ini, antara perkara yang perlu diberi perhatian adalah berkenaan tempoh suci antara dua haid. Tempoh paling minimum suci antara haid ialah 15 hari.
Ini berdasarkan kajian (istiqra’) daripada Imam Syafi‘i.[8] Setelah melepasi tempoh minimum suci, maka ia memungkinkan masuk tempoh kitaran haid baharu (imkan al-haid) seperti ilustrasi di bawah.
Panduan Muslimah, Kaedah Tentukan Warna Darah Yang Dianggap Haid
Kesimpulannya cecair darah yang berwarna sama ada perang, kuning atau keruh merupakan darah haid seandainya ia keluar pada waktu yang boleh dihukumkan sebagai haid.
Jika keluarnya pada waktu yang tidak boleh dihukumkan sebagai haid, maka ia dianggap sebagai darah istihadah atau darah fasad.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?

KLIK DI SEENI