Malam ini akan bermulalah solat sunat tarawih. Bagi pasangan suami isteri yang ada kekangan untuk menunaikan di masjid, boleh lakukan ini di rumah.
Jadi tanggungjawab suami ketika ini sangat penting dalam menjadi contoh sebagai seorang ketua yang baik dalam sesebuah keluarga.
Tidak payah untuk menjadi Imam kepada keluarga walaupun anda baru pertama kali melakukannya (terutama solat tarawih) kerana ada cara mudah untuk tujuan itu.
Sedikit perkongsian dari Ustaz Shahrizan Daud bagaimana tip dan cara menjadi Imam sewaktu Ramadan nanti.
Jadikanlah Ramadan tahun ini paling bermakna kerana anda berjaya membawa ahli keluarga menambah pahala dan menjadi contoh terbaik dalam keluarga.
TIPS DAN CARA MENJADI IMAM SEWAKTU RAMADHAN DI RUMAH
Pada tahun ini, kita akan beribadah dan menghidupkan Ramadhan di rumah. Solat wajib, solat sunat tarawih dan ibadat-ibadat lain di rumah bersama ahli keluarga sebaik-baiknya perlu dilaksanakan sepanjang tempoh ini.
Solat Fardhu 5 waktu dan Solat Sunat Terawih sempena Ramadhan kali ni ini mudah untuk dilaksanakan jika kena pada caranya. Saya kongsikan beberapa cara mudah untuk dilakukan seperti berikut :
Persediaan Emosi
1. Merasa teruja dan gembira dapat menghadapi Ramadhan kali ini walaupun terpaksa berada dirumah tanpa peluang ke masjid atau surau. Gembira dalam terharu dan sayu mendapat Ramadhan.
2. Menanamkan niat dan azam yang tinggi untuk memperbanyakkan semua jenis amalan-amalan wajib dan sunat bagi mendapatkan keampunan disamping meraih gandaan kelebihan pahala
3. Mengukuhkan perasaan dan emosi untuk memikirkan ibadah-ibadah lebih banyak berbanding memikirkan menu-menu utk berbuka dan sahur, rancangan di tv atau prog di media, melayari internet media sosial apatah lagi banyak tidur
4. Menginsafi dan mengenal semula diri sendiri sepanjang tempoh menyendiri di rumah ini agar lebih dekat pada Sang Pencipta Allah SWT.
Ads
Persediaan Fizikal Ruang dan Kelengkapan
1. Cari sudut atau ruang khas yang dikhususkan untuk aktiviti Ibadat dilaksanakan. Hias dan buatlah dekorasi khas untuk menaikkan mood dan semangat Ibadat seperti letak sejadah, rehal, quran, tasbih, telekung di kawasan tersebut jika boleh dan ruang tersebut tidak diganggu untuk aktiviti harian yang lain ( Bilik Khas Ibadah ) , Jika tiada ruang bilik yang khas, carilah ruang2 yang tiada gangguan laluan di depan, gambar2 atau perhiasan yang boleh mengganggu tumpuan di hadapan tempat solat
2. Gunakan sejadah yang elok dan baik atau pakaian khas solat seperti telekung baru dan bersih, kain sarung dan baju melayu/jubah serta wangian yang indah bagi menaikkan lagi semangat dan memberikan suasana ibadah yang tenang
3. Al Quran stand atau Rehal yang tinggi diperlukan bagi kegunaan bacaan Imam ketika solat yang ingin pembacaan yang agak Panjang. Boleh juga digunakan set audio dalam rumah (karaoke system) sebagai penambah keseronokan bagi bunyi yang lebih baik ketika bacaan yang boleh menambahkan semangat Ibadah jika sesuai.
4. Pilih dan dapatkan alatan kelengkapan Ibadah yang baik dan elok agar mampu menambah keseronokan dan mood ketika perlaksanaan seperti pakaian yg elok, al quran yang besar, cantik dan jelas tulisannya, tasbih yang cantik, sejadah yang agak tebal dan terurus tidak kusut dan tidak mudah tercabut rendanya sebagai contoh.
5. Kesihatan tubuh badan ahli ibadah juga perlu diambil penting bagi mendapatkan tumpuan dan khusyuk dalam solat dan ibadat-ibadat lain. Jika tidak larat berdiri untuk solat tarawih yang lama, boleh duduk sahaja . Jika perlukan kerusi untuk duduk ketika solat, gunalah kerusi yang minimum saiznya tanpa penyandar dan tidak mengganggu ahli keluarga yang turut berjemaah
6. Alihkan gangguan bunyi atau gangguan bayi kecil dgn persiapan mainan atau kelengkapan makanan bersama ketika ibadah
Persediaan Ilmu
Seorang suami atau ayah wajib mendalami selok belok hukum hakam dan ilmu berkaitan semua ibadah terutama ibadah di dalam Ramadhan. Fahami tentang keutamaan antara ibadah-ibadah yang dilakukan. Solat adalah tunggak dan tunjang Ibadah dalam semua ibadah Ramadhan termasuk puasa. Berapa ramai ibu ayah yang mengutamakan anak-anak utk sahur dan puasa tetapi mengabaikan kepentingan solat subuh dan solat-solat fardhu fardhu lain malah ada yang mengutamakan tarawih berbanding solat fardhu.
Ads
Ulangkaji pelbagai soal jawab persoalan ibadah Ramadhan seperti perkara yang membatalkan puasa dan perkara yang membatalkan pahala puasa yang sebenarnya lebih banyak dan utama untuk dijaga berbanding perkara yang membatalkan puasa. Dalami juga ilmu tentang Al Quran , zikir , sedekah dan semua ibadat-ibadat yang ingin dilaksanakan sepanjang Ramadhan supaya matlamat
ibadat itu benar-benar tercapai dan diterima oleh Allah swt.
Berikut adalah tips menjadi Imam solat fardhu atau tarawih bagi Ramadhan dalam tempoh PKP kali ini :
1. Imam WAJIB membaca Surah Al-Fatihah dan SUNAT membaca surah-surah lain selepas Al Fatihah.
Langkah paling asas dan mudah adalah membaca surah lazim daripada Surah Al-Dhuha hingga Surah
Al-Nas selepas Al Fatihah dan hendaklah mengikut turutan susunan surah dari awal hingg akhir. Jika tersilap susunan, solat masih sah tetapi hukumnya makruh. Jika tersilap rakaat pertama membaca surah An Nas maka ulangi surah yg sama pd rakaat kedua bg mengelakkan salah turutan surah.
2. Tidak menjadi masalah jika imam mahu membaca Surah Al-Kafirun dan Surah Al-Ikhlas sahaja sepanjang Solat Fardhu atau tarawih, tetapi digalakkan utk mempelbagaikan surah-surah yang dihafal dan dilazimi. Ketua keluarga ambillah peluang ketika PKP ni utk menghafal surah-surah baru sebagai koleksi surah lazim yang dihafal dan menambahkan kredibiliti sebagai seorang Imam yang baik.
Ads
3. Tidak menjadi masalah jika imam mahu membaca satu atau dua ayat Al-Quran bagi setiap rakaat namun lebih panjang lebih baik.
4. Jika ada imam yang mahu membaca surah atau ayat panjang untuk mengambil kelebihan tilawah al quran sepanjang ramadhan tetapi dia tidak hafal maka dia letakkan mashaf al quran di stand quran atau meja yang tinggi di hadapan Imam yang mudah untuk dibaca ketika solat. Boleh guna telefon bimbit untuk membaca bacaan surah dalam solat jika tidak mengganggu tumpuan dan pergerakan ketika solat namun digalakkan gunalah mashaf al quran dan diletakkan di hadapan untuk mengelakkan pergerakan dan menambah keselesaan dan tumpuan.
5. Pastikan ayat Al-Quran dibaca dengan tajwid yang betul dan solat dilakukan dengan tenang dan penuh tertib.
6. Berselawat di antara 2 rakaat tarawih dibenarkan sebagai rehat antara 2 rakaat namun ianya tidak wajib dan tiada masalah sebab ia bukan rukun Solat Terawih.Boleh juga diganti dengan zikir-zikir yang lain.
7. Pastikan rehat sebentar antara 4 rakaat Solat Terawih. Kalau agak sukar membaca selawat maka boleh baca Surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali. Boleh dilaksanakan tadabbur ayat-ayat yg telah dibaca sepanjang 4 rakaat awal tadi sebagai mengisi masa rehat antara 4 rakaat solat tarawih.
9. Apabila memasuki malam 16 Ramadhan dan seterusnya, maka disunatkan membaca Doa Qunut pada rakaat akhir Solat Witir.
10. Latih anak-anak terutamanya anak lelaki untuk menjadi bilal di rumah samaada azan atau iqomah sebagai latihan awal untuk mereka.
11. Pastikan susunan saf di atur dengan baik mengikut sususan yang betul jika keadaan ruang muat dan sesuai, jika tidak, memadai imam di depan, lelaki di belakang sedikit daripada imam dan wanita di belakang jemaah lelaki walaupun sususan agak jadi berat sebelah, kurang tepat teratur dan seumpamanya
12. Jika Imam dan makmum adalah semuanya wanita, seperti contoh hanya ada Ibu dan anak-anak perempuan, maka memadai dimulakan solat dengan Iqomah sahaja tanpa meninggi suara terlalu kuat ketika bacaan dalam solat. Manakala susunan saf solat perempuan berada dalam satu saf dan Ibu hanya perlu terkehadapan sedikit sahaja daripada anak-anak perempuan dalam solat tersebut
13. Jika ada anak lelaki yang sudah mumayyiz walaupun belum cukup umur baligh, dibolehkan untuk menjadi Imam bagi ibu atau ayah serta ahli keluarga lain yang mungkin tidak berkeupayaan sebab sakit dan seumpamanya dengan syarat, dia memahami semua hukum hakam solat, syarat sah dan rukun solat serta mempunya bacaan yang baik dan lancar. Sebaik-baiknya pilihlah yang telah balighdan jika tiada, anak yg mumayyiz dibenarkan dengan syarat-syarat tadi.
Semoga Allah menerima Ibadah-ibadah Ramadhan kita semua dengan sebanyak-banyaknya gandaan pahala, keampunan daripada segala dosa serta dimasukkan dikalangan golongan yang bertaqwa di sisi Allah SWT.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi hamba pasangan selepas kahwin? Perkahwinan sepatutnya menjadi dunia yang membahagiakan hingga ke hujung nyawa.
Melayari bahtera perkahwinan bukannya mudah dan oleh itu perlu ada komunikasi cekap dan kerjasama padu antara pasangan. Jangan kerana orang nak kahwin, kita pun sibuk nak kahwin.
Melalui petikan dari buku tulisan pakar motivasi terkenal tanahair; Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah iaitu Ingat Syaitan Pernah Ambil MC?, Suami yang baik tidak akan sesekali berlaku buruk terhadap isteri, begitu juga sebaliknya.
Perkahwinan sepatutnya menghalang pasangan daripada melakukan perbuatan kotor dan keji. Perkahwinan perlu dipenuhi dengan limpahan kasih sayang agar mendapat keberkatan daripada Allah SWT.
Mengapa pasangan Berasa Diperhambakan?
1. Jahil tujuan perkahwinan.
Pasangan berkahwin tidak faham tujuan mereka berkahwin sebenarnya adalah untuk mendapat redha Illahi.
Perkahwinan bukan dilihat semata-mata melayan nafsu.
Perkahwinan perlu dihiasi dengan tiga eleman penting iaitu sakinah (ketenangan), rahmah dan mawaddah (kasih sayang) Jika saat bercinta boleh rasa tiga elemen ini, mengapa setelah berkahwin semuanya hilang sekelip mata?
Firman Allah SWT: “Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan berasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagikaum yang berfikir,” ( Surah Ar-Rum:21)
2. Didikan Ibubapa
Anak-anak mengambil contoh apa sahaja akhlak yang ditunjukkan oleh orang tuanya semasa kecil. Daripada pemerhatian mereka, apa sahaja yang dilakukan oleh ibu atau ayah mereka, maka itu lah yang betul.
Mungkin semasa kecil anak-anak ini sering melihat ayahnya suka menyuruh-nyuruh ibu buat itu dan ini. Anak-anak melihat arahan hanya datang daripada ayah.
Anak-anak sebenarnya lebih mudah mengikut perbuatan dan perngai kedua orang tuanya. Mungkin juga pengalaman pernah didera atau diperhambakan oleh ibu dan ayahnya, lalu anak ini menyimpan dendam.Dibimbangi, yang menjadi mangsa nanti ialah bakal pasangannya nanti apabila berkahwin.
3. Rakan-rakan beraura negatif
Rakan-rakan sekeliling boleh mempengaruhi seseorang membuat tindakan seperti mengasari pasangannya. Boleh jadi ada rakan yang cuba meracuni fikiran agar tidak takut bini.
Kata-kata negatif yang digunakan oleh rakan-rakan terutama sekali yang mencabar ego diri, mempunyai potensi dipraktikkan ke atas pasangan.
“Kau takut bini ke? Aku selamba je suruh bini aku buat air jam 3 pagi,” Kata-kata provokasi begini memang biasa kita dengar.
4. Meminggirkan ajaran Islam
Ini sebenarnya punca paling utama pasangan diperhambakan. Orang yang jaga solat tidak akan tergamak memperhambakan pasangannya.
Orang yang menjaga solat tahu apa yang elok dan sebaliknya untuk pasangan masing-masing.
Oleh itu, bagi pasangan yang bakal mendirikan rumahtangga, berbincang terlebih dahulu bagaimana bahtera perkahwinan akan dikemudikan. Cari kata sepakat agar hidup berumahtangga lebih berkat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pasti ramai yang terbaca kisah perkahwinan Halim Othman dan kewujudan anak tunggalnya, Myra Natasya yang pada Ramadan lalu memaklumkan bahawa pengacara terkenal itu adalah bapa kandungnya yang disembunyikan statusnya selama ini.
Lebih membahagiakan bagi Myra, aidilfitri lalu adalah kali pertama ibu dan bapanya dipertemukan semula.
Pendedahan itu mendapat perhatian termasuk dari Jabatan Pendaftaran Negara yang mahu membantu kerana Myra berbintikan Abdullah, bukan Halim kerana perkahwinan pasangan itu berlangsung di Thailand dan tidak didaftarkan semula di negara ini. Namun status berbintikan Abdullah itu kekal kerana Halim memaklumkan tiada bukti dokumen kerana sudah terlalu lama.
Satu perkongsian ilmu dari peguam, Roslina Sabiyah & Co di fbnya mengenai isu berkahwin di luar negara dan tidak mendaftarkan perkahwinan perlu diambil perhatian pasangan yang ingin berkahwin di luar negara terutama selatan Thai untuk memahami prosedur undang-undang negara agar tiada masalah timbul di kemudian hari kelak termasuk bab isu perwalian, isu perwarisan & harta pusaka dan terakhir isu nasab anak & keturunan.
Apa perlu wanita tahu?
Case Study : Kesan nikah luar negara dan status anak.
Ye, secara biologinya, dia memang anak kepada Halim Othman. Tetapi secara undang-undangnya, dia tetap anak kepada “Abdullah”. Apa maksudnya?
Undang-undang tidak/belum mengiktiraf kedudukan mereka sebagai bapa dan anak kandung.
1) Isu perwalian
Kalau Myra nak kawin nanti, bapanya tak boleh walikan dia. Kalau nak walikan dia kena ada bukti yang dia bapa kepada Myra, paling koman tunjukkan ic dan sijil nikah ibu bapa. Sijil nikah takde memang kena mohon Wali Hakim kat mahkamah syariahlah jawabnya.
2)Isu perwarisan dan harta pusaka
Kalau Halim meninggal nanti, Myra tak boleh tuntut harta pusaka dia. Asas tuntutan dalam harta pusaka ialah waris-waris mestilah waris-waris yang sah di sisi undang-undang. Antara bukti untuk menunjukkan seseorang waris itu sah di sisi undang-undang ialah dengan memohon sijil faraid di mahkamah syariah. Nak mohon sijil faraid kena ada bukti surat beranak dan sijil nikah. Surat beranak bin/binti Abdullah. Sijil nikah pulak tak ada. Memang tak dapat nak tolong.
Apa Myra nak buat? Minta ayah dia buat wasiat atau hibah siap-siap. Kalau wasiat Myra layak dapat 1/3 (kerana Myra bukan waris). Tapi kalau Halim nak bagi lebih, dia kena bagi harta dia kepada Myra sekarang iaitu semasa dia masih hidup.
3) Isu nasab dan keturunan
Apa status Myra sebenarnya. Anak yang dilahirkan di luar daripada pernikahan yang sah ada dua kemungkinan sahaja iaitu anak tak sahtaraf ataupun anak wati’ syubhah. Anak wati’ syubhah ialah anak yang dilahirkan akibat persetubuhan yang berlaku bukan dari perkahwinan yang sah akibat keraguan tertentu iaitu sama hukumnya dengan nikah fasid. Anak wati’ syubhah, jika berjaya disabitkan nasabnya di mahkamah syariah, maka dia boleh dibintikan kepada bapanya, boleh berwalikan bapanya dan berhak mendapat hak perwarisan daripada bapanya.
Namun beban pembuktian untuk menentukan status anak ialah terletak ke atas ibu bapanya. Mereka kena failkan permohonan pengesahan nasab anak di mahkamah syariah. Jika mereka mendakwa telah bernikah di luar negara, beban pembuktian untuk mengatakan pernikahan itu wujud ialah ke atas pasangan suami isteri tersebut. Mahkamah hanya perlu melihat kepada dokumen atau bukti-bukti pernikahan tersebut. Hanya ada tiga kemungkinan sahaja yang berlaku di Mahkamah :-
1- Dokumen nikah luar negara ada. Rukun nikah semua lengkap dan sah. Maka mahkamah akan sabitkan pernikahan tersebut sah dan boleh didaftarkan di pejabat agama Malaysia. Nasab anak juga sabit anak sahtaraf. Perintah tersebut boleh dikemukakan di JPN dan pihak JPN akan menukar bin/binti anak tersebut kepada nama bapa sebenar selaras dengan perintah mahkamah.
2-Dokumen nikah luar negara ada. Tapi ada rukun nikah yang diragui contohnya pernikahan dibuat oleh jurunikah tak bertauliah ataupun wali yang tak layak. Mahkamah akan sabitkan pernikahan tersebut sebagai pernikahan yang fasid, mengarahkan untuk difaraqkan dan pasangan tersebut perlu bernikah semula di malaysia. Nasab anak tersebut akan disabitkan sebagai wati’ syubhah. Perintah tersebut boleh dikemukakan di JPN dan pihak JPN akan menukar bin/binti anak tersebut kepada nama bapa sebenar selaras dengan perintah mahkamah (anak wati’ syubhah sama statusnya dengan anak sahtaraf).
3-Dokumen nikah luar negara tiada. Kena tunjukkan usaha untuk cari. Buat carian di pejabat agama yang didakwa telah menjalankan pernikahan di luar negara tu, buat carian di pejabat konsulat atau datangkan saksi yang boleh bagi keterangan untuk menyokong dakwaan yang pernikahan tersebut memang telah dijalankan. Mahkamah akan memeriksa semua keterangan dan kalau berjaya akan dapat perintah seperti dua contoh di atas. Tapi jika tak ada langsung dokumen dan usaha? Maka, beban untuk menafikan bahawa pernikahan tersebut tak wujud/tak sah dan anak tersebut anak tak sahtaraf adalah terletak ke atas ibu bapa anak tersebut.
Contoh Halim saya gunakan sebab memang dia dah terang-terangan declare 1 malaysia. Dan mungkin ada masyarakat yang keliru dengan kenyataan beliau untuk mengekalkan nama Abdullah sebagai binti anaknya. Nak kekalkan nama Abdullah tu tak ada masalah langsung sebenarnya yang penting sabitkan dulu nasab anak tu di mahkamah syariah. Pihak JPN memang tak boleh buat apa-apa selagi tak ada perintah dari mahkamah syariah berkenaan isu tersebut. Jika dah disabitkan nasabnya, walaupun berbintikan Abdullah, dia akan dapat semua hak-hak seorang anak untuk diwalikan oleh bapanya, dapat hak faraid dari bapa dan dapat nasab keturunan bapanya. Ini bukan isu tak kisah dan tak nak menyusahkan. Ini melibatkan isu penting tentang status anak dan hak.
Nasihat saya pada Halim, jangan mengalah dan putus asa. Cuba usahakan lagi, kesian Myra. Jangan kata kes dah terlalu lama sebab ada je kes yang dah berlaku 20 tahun dulu tapi masih boleh disahkan di mahkamah sebab pihak-pihak usaha juga bawa saksi. Jangan ambil ringan dengan bab-bab nasab dan hukum ni. Ini bukan kes terpencil. Sebenarnya bukan nasihat untuk Halim sahaja tapi ramai lagi di luar sana yang ada masalah yang sama seperti ini sebenarnya. Tolonglah ambil cakna.
Pengajaran untuk yang belum terjebak. Jangan buat keputusan singkat. Nikah luar negara memang cepat dan mudah. Tapi fikirkanlah kesan jangka masa panjangnya. Kalau terpaksa juga nikah di luar negara atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan, bila dah balik Malaysia cepat-cepatlahlah buat pengesahan di mahkamah syariah dan daftarkan pernikahan tersebut di pejabat agama. Kesannya tak nampak sangat kepada lelaki/suami. Tapi yang jadi mangsa ialah isteri/anak-anak.
Cuba bayangkan pula kesannya pada isteri? Nak kata dah nikah pun tak ada dokumen yang sah. Nak kata dah cerai pun, sijil nikah tak ada macam mana nak cerai. Kalau nak berkahwin lain? Satu sahaja cara, dia boleh declare yang dia belum pernah bernikah dan seolah pernikahan yang terdahulu tak wujud barulah dia boleh berkahwin lain. Lagipun memang tak ada dokumen langsung kan. Jadi apa status anak daripada perkahwinan terdahulu? Anak tu tak salah. Yang salah ialah mak ayah yang tak fikir panjang.
Ambik pengajaran. Yang baik jadikan tauladan yang buruk jadikan sempadan. Biar tahu jangan keliru.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bekas isteri kahwin lain, bapa barulah sara anak. ‘Sepatutnya siapa punya anak, dialah bagi nafkah.’ Bukannya beri alasan masing-masing sudah ada keluarga baru lepas bercerai jadi harapkan bapa baru pula selesaikan nafkah anak-anaknya.
Salah konsep ya! Itu langgar hukum, nafkah anak tetap pada bapa kandun gnya sela gi nyawa dikandung badan. Jangan ambil rin gan hak seorang anak. Ikuti perkongsian Puan Farizal Radzali ini dan hadam baik-baik mesej yang disampaikan.
Nafkah anak yang belum mampu berdikari, jika si bapa masih hidup tapi telah berpisah dengan si ibu, tanggungjawab nafkah tetap pada bapanya, walau apapun kisahnya.
Nafkah anak yang belum mampu berdikari, jika si bapa telah meninggal dunia, dipertanggungjawabkan kepada datuk sebelah bapa, jika datuk telah tiada, tanggungjawab jatuh kepada saudara lelaki arwah si bapa.
Bapa Barulah Sara Anak
Bila saya menulis begini, ada yang menempelak, eleh…. itu semua orang tahu.
Ya, itu semua orang tahu. Tapi adakah semua ‘orang’ itu buat apa yang sepatutnya dia buat?
Haritu saya dengar dalam sebuah stesyen radio. Pemanggil seorang lelaki. Katanya bukan si bapa tak nak bagi nafkah. Kadangkala terasa diri seperti tak bermaruah, tak dihargai.
Selama ini hidup bersama, si bapalah mencari rezeki, memberi kesenangan, tapi setelah berpisah, seakan si bapa langsung tak berguna. Sebab itulah ada bapa yang tak nak bagi nafkah.
Saya agak terkejut dengan luahannya. Mungkin ada kisah hidupnya yang tak terluah.
Sepatutnya Siapa Punya Anak
Memang ada wanita yang bermulut jahat, menghambur kata nista sesuka hati setelah berpisah dengan suami. Tak dinafikan.
Tapi nafkah anak tetap kena bagi. Dosa si ibu tetap ditulis oleh penjaga bahu kiri, tapi nafkah bapa tetap wajib buat si anak.
Alasan paling selalu diberi untuk elak nafkah ialah masing-masing telah ada keluarga sendiri. Si bapa sudah berkahwin lain dan punyai anak yang perlu disara. Si ibu sudah berkahwin lain, biarlah suami baru yang sara.
Salah sungguh konsep itu. Siapa punya anak, dialah yang kena bagi nafkah. Suami baru si ibu itu, jika dia sudi menyara, itu adalah kerana ehsan. Tapi nafkah si bapa adalah kewajiban. Anak dengan isteri baru pun wajib, anak dengan bekas isteri pun wajib.
Selalu sangat kisah pengabaian nafkah ini muncul. Sedih. Bila si ibu menuntut, dikata tamak, tak bersyukur dengan apa yang ada. Bila tak dituntut, hmmm…..
Nafkah yang tak berbayar itu adalah hutang. Andai dihalalkan di dunia, belum tentu anda lepas di akhirat sana.
Andai tak mampu, betul-betul tak mampu, tak mampu yang Allah nampak, bukan yang manusia nampak, maka mintalah ehsan kepada yang lebih mampu. Saudara atau bekas isteri sendiri, atau keluarga bekas isteri. Jangan lepaskan begitu sahaja. Itu aniaya namanya.
Kashoorga : Pandai buat anak, pandailah bagi nafkah walaupun bercerai dengan si ibu.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...