‘Pelanggan bayar harga yang sama, ambil makanan kuantiti berbeza.’ Ini hukum jual beli bufet Ramadan, adakah dibenarkan kita berjual beli makanan buffet sedangkan ada yang makannya sedikit dan ada pula diambil makanan sebanyak-banyaknya.
Setiap kali menjelang Ramadan, kelihatan restoran dan hotel-hotel mula mempromosi hidangan bufet Ramadan dengan pelbagai tawaran. Ada yang mahal dan ada yang berpatutan.
Selalunya aktiviti berbuka dengan hidangan bufet menjadi pilihan syarikat-syarikat atau orang persendirian dalam memeriahkan suasana di bulan Ramadan.
Namun di sini timbul kemusykilan yang diutarakan kepada Pejabat Mufti Wilayah Perseketuan:
Harga Yang Sama
Soalan:
Sebagaimana diketahui, bila tiba bulan Ramadan, kedai makan atau hotel banyak menyediakan hidangan berbentuk bufet. Persoalan di sini, apakah hukum menjual beli hidangan bufet sebegini?
Adakah jual beli secara hidangan bufet tidak dibenarkan kerana pelanggan membayar harga yang sama tetapi mengambil hidangan tersebut dengan kadar yang berbeza-beza? Mohon penjelasan Datuk Mufti. Terima kasih.
Jawapan:
Jual beli hidangan bufet termasuk di dalam kategori gharar yasir iaitu ketidakjelasan yang ringan dan sedikit, di mana perbezaan kuantiti makanan yang diambil tersebut masih boleh diterima secara adat.
Para ulama bersepakat dalam mengharuskan jual beli yang mempunyai unsur gharar yang sedikit dan sukar dielakkan. Justeru, hukum jual beli hidangan bufet adalah harus menurut syarak.
Ambil Makanan
Jual beli hidangan bufet merupakan satu sistem penjualan menu di restoran atau kedai makan di mana pelanggan hanya membuat sekali bayaran untuk menikmati kesemua menu yang tersedia dalam tempoh waktu tertentu atau sebaliknya.
Pelanggan yang mengunjungi restoran berkonsepkan hidangan bufet dibenarkan mengambil dan memilih sendiri kesemua hidangan yang telah disediakan oleh pihak restoran.
Ads
Dalam membeli secara bufet begini sebahagian daripada pelanggan mengambil makanan dengan kuantiti yang sedikit dan sebahagian yang lain pula mengambil dengan kuantiti yang lebih banyak sedangkan bayaran yang ditetapkan adalah sama.
Kuantiti Berbeza
Adakah ia termasuk dalam kategori jual beli gharar (ketidakpastian) yang dilarang dalam Islam?
Firman Allah SWT: وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا
Maksudnya: “Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba.”
Surah al-Baqarah (275)
Imam al-Qurtubi menjelaskan bahawa lafaz jual beli ini adalah dalam bentuk umum namun pada masa yang sama ia juga khusus, iaitu terkecuali daripada riba dan selainnya yang dilarang dan ditegah syarak.
Pada dasarnya, segala bentuk jual beli adalah harus, namun ia boleh berubah menjadi makruh atau haram atas sebab wujudnya unsur-unsur yang tidak dibenarkan oleh syarak seperti al-gharar(ketidakpastian), al-maisir(perjudian) dan sebagainya pada transaksi yang dijalankan.
Ini Hukum
Oleh yang demikian, kita selaku individu Muslim wajib menjauhi transaksi yang mengandungi segala unsur yang tidak dibenarkan ini.
Abu Hurairah RA meriwayatkan sebuah hadis: نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ بَيْعِ الْغَرَرِ
Maksudnya: “Rasulullah SAW melarang jual beli al-Gharar.”
Riwayat Muslim (3881)
Ads
Ibn Taimiyah mendefinisikan gharar sebagai sesuatu yang tidak diketahui akibatnya. Beliau menjelaskan bahawa gharar dalam jual beli berlaku apabila satu pihak mendapat keuntungan sementara sebelah pihak lagi tidak menerima haknya.
Jual Beli
Di samping itu, gharar ditakrifkan di dalam kitab Qalyubi wa Umairah sebagai:
ما انطوت عنا عاقبته أو ما تردد بين أمرين أغلبهما أخوفهما
“Sesuatu yang akibatnya tersembunyi daripada kita atau perkara di antara dua kemungkinan di mana yang paling kerap berlaku ialah yang paling ditakuti”.
Menurut Al-San’ani, gharar berlaku apabila:
Barang yang diniagakan tidak mampu diserahkan kepada pembeli,
menjual beli barang yang belum ada (ma’dum) dan tidak jelas sifatnya (majhul) atau; menjual barangan yang tidak dimiliki oleh penjual.
Ibn ‘Abidin, ulama mazhab al-Hanafi menyatakan bahawa syarat sah bagi jual beli ialah mengetahui jumlah barang dan harganya. Oleh itu, ketidakjelasan mengenai kadar dan harga barangan boleh membawa kepada gharar dalam jual beli.
Bufet Ramadan
Namun begitu, gharar boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
al-Gharar al-Yasir – ketidakjelasan yang kecil atau ringan
al-Gharar al-Fahish – ketidakjelasan yang besar
Imam al-Nawawi menjelaskan bahawa jual beli yang secara jelas mengandungi unsur gharar dan mampu untuk dielakkan adalah satu larangan yang besar.
Namun para ulama’ bersepakat dalam mengharuskan gharar ringan yang sukar untuk dielakkan. Sebagai contoh, melakukan akad sewaan dengan menyatakan tempoh sewaan selama satu bulan, dimana di dalam satu bulan terdapat 29 hari, 30 hari atau 31 hari.
Ads
Begitu juga memasuki tandas awam dengan bayaran yang sama walaupun terdapat perbezaan dalam penggunaan air dan tempoh para pengguna menggunakan tandas tersebut.
Mempunyai Perbezaan
Berkenaan hal ini, realiti jual beli hidangan bufet yang mempunyai perbezaan dari segi kadar atau kuantiti makanan yang diambil tidak mengandungi unsur gharar yang besar.
Hal ini kerana penjual telah sedia maklum akan purata kadar untung rugi hidangan yang disediakan dan kadar perbezaan tersebut masih boleh diterima secara adat (uruf).
Adapun bagi mereka yang kadar pemakanannya melebihi adat kebiasaan, maka dia harus memaklumkannya kepada pemilik restoran untuk menghindari gharar fahisy yang menyebabkan kerugian kepada salah satu pihak.
Jual beli hidangan bufet termasuk dalam kategori gharar yasir iaitu ketidakjelasan yang ringan dan sedikit.
Para ulama’ bersepakat dalam mengharuskan jual beli yang mempunyai unsur gharar yang sedikit dan sukar dielakkan. Justeru, hukum jual beli hidangan bufet adalah harus menurut syarak.
Kashoorga: Ramadan ini lebih meriah dapat luangkan masa berbuka bersama keluarga dan kawan-kawan terdekat, tak kiralah berbuka dengan bufet Ramadan atau di rumah saja.
FIRMAN Allah SWT, “Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan supaya kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu.” (Surah al-Baqarah, ayat 143)
Malah kita juga diajar bersederhana dalam semua hal. Malah Al-Quran dijadikan panduan umat Islam sebagai tata cara kehidupan. Ini seperti firman Allah SWT dalam surah An-Nisa ayat 13 bermaksud:
Firman Allah SWT, “Allah telah menurunkan kepadamu Kitab (al-Quran) serta hikmah (pengetahuan yang mendalam) dan telah mengajarkanmu apa yang engkau tidak mengetahuinya dan adalah kurnia Allah yang dilimpahkan-Nya kepadamu amatlah besar.” (Surah an-Nisa, ayat 113).
Memandangkan isu melibatkan pendakwah terkenal Ustaz Ebit Lew dan Nadir Al Nuri termasuk Caprise mencapai kemuncaknya hingga laporan polis dibuat, Ustaz Adnin Roslan dalam ignya berkongsi bahawa umat islam perlu bersederhana dalam segala hal.
Ini perkongsian darinya di instagramnya:-
Dalam hidup ini, kita perlu bersederhana dalam setiap hal. Jika tidak, kita akan mudah sesat. Hatta dalam beragama pun, kita dilarang ekstrim, terlalu ekstrim mengamalkan agama pun boleh sesat, melonggarkan agama pun boleh jadi sesat. Bersederhalah, taat perintah Allah, tinggalkan larangan Allah, ikut sunnah Baginda Nabi SAW.
2) Dalam hidup ni, semua oanrg pernah buat salah. Baik mana pun seorang itu, pasti ada ketidaksempurnaannya. Kerana itu budaya dakwah, saling nasihat menasihati Allah & Rasul wajibkan. Agar kita sama-sama selamat.
3) Tapi ingat, kebaikan yang kita nampak, kita sokong dan usaha untuk contohi tak kira dari siapa, dan kelemahan yang kita nampak, nasihat dan tegur dan serta jauhi. Kita benci perbuatan, bukan pelaku. Ini sangat penting.
4) Satu lagi budaya tidak sihat yang saya nampak adalah BUDAYA TAKSUB dan MENGIDOLAKAN manusia. Taksub ini akan membutakan hati manusia dari kebenaran. Dan ianya dilarang dalam agama. Perbuatan taksub inilah yang menjadi faktor berhala di zaman Nabi Nuh diukir lalu disembah. Nama berhala yang diukur oleh kaum Nabi Nuh ialah Wad, Suwa’, Yaghuth, Ya’uq dan Nasra.” Ibn Abbas RA mengatakan:
“Nama-nama tersebut ialah nama orang soleh daripada kaum Nabi Nuh AS…”
Nampak tak bahayanya bila kita taksub atau mengidolakan manusia? Hatta taksub orang soleh pun tak boleh, apatah lagi taksub artis, pemimpin politik dan sebagainya.
5) Bahkan Allah dan rasul tidak suruh mengidolakan baginda SAW. Tetapi kita disuruh untuk menjadikan Nabi SAW sebagai qudwah hasanah, uswah hasanah iaitu ikutan yang baik. Bukan taksub buta tapi tak ikut pun sunnah baginda. Kita disuruh jadikan nabi sebagai teladan, mengikuti sunnah dan perjuangan baginda, akhlak baginda dan seluruh kehidupan baginda, serta mencintai baginda kerana Allah. Cinta atas dasar iman dan ilmu, bukan emosi dan nafsu semata-mata. IDOLA ni ada IDOLATRY = Penyembahan berhala, IDOLATER = Penyembah berhala; musyrikin, IDOLATROUS = (Bersifat) menyembah atau memuja, IDOLIZE = (Terlampau) menyanjung, dan IDOLIZATION = Pemujaan; pendewaan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apabila sudah berkahwin, kita sebagai isteri perlu patuh pada setiap arahan suami.
Menjadi tanggunjawab kita untuk mendengar cakap mereka yang dianggap sebagai Imam membimbing kita hingga ke jannah.
Kita memang tidak boleh menderhakan pada suami, tetapi ada yang bertanya bagaimana jika suami derhaka pada isteri.
Perkongsian di laman sosial Facebook oleh Aini Eiyra ini boleh dijadikan panduan dalam menjawan persoalan ini.
SUAMI DERHAKA PADA ISTERI
======================•
Kalau isteri sakitkan hati suami, tandanya derhaka kat suami, tapi hukum kalau suami menyakiti hati isteri? Jeng jeng jeng!
Ustaz gitau :
Berdosa jugak lah, cuma takde istilah suami derhaka pada isteri, tapi suami akan di mark oleh malaikat sebagai derhaka pada Allah SWT.
– Kerana isteri, rezeki suami bertambah melimpah ruah.
– Kerana isteri, maka lahirlah team soccer suami.
– Kerana isteri, makan pakai tido suami di jaga.
– Kerana isteri, peace tenang ajer hati suami.
– Kerana isteri, lembut kuyu ajer pandangan mata suami.
– Kerana isteri ni sajer orang yang boleh melihat kudis panau suami yang tersembunyi dari pandangan mata suami dan masih still poreber laf suami seadanya.
Janganlah sakiti hati isteri, ingatlah setiap pengorbanan mereka walaupun kecil di mata suami tapi cukup besar untuk dirinya.
Bagi isteri, Biar keluar peluh jantan pun, Biar tak tidur malam pun, Biar diri tak makan pun, Janji suami dan anak-anak cukup segalanya.
Kenapa kaum hawa selalu menangis?
Allah berfirman :
Kerana kaum hawa itu unik. Aku ciptakan mereka sebagai makhluk yang sangat istimewa.
Aku kuatkan bahunya untuk menjaga anak-anaknya.
Aku lembutkan hatinya untuk memberi rasa aman.
Aku kuatkan rahimnya untuk menyimpan benih manusia.
Aku teguhkan peribadinya untuk terus berjuang saat yang lain menyerah.
Aku beri dia naluri untuk tetap menyayangi, walau dikhianati oleh teman, walau disakiti oleh orang yang disayangi.
Wanita ni makhluk yang tabah dan kuat. Tapi saat dia mengalir air mata ia mampu membaiki duka lara, juga kekuatan untuk buka buku baru.
Wanita itu tersangatlah istimewa.
Dan agar suami tahu bahawa wanita itu adalah ciptaan Allah yang paling istimewa.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Seperti kisah yang dikongsi oleh Miya Juna saat detik perkenalan dengen suali tersayang, Daeng Mizan.
Menurut Miya, ketika itu suaminya cuba ‘mendekati’ dan dia hanya mengambil sikap jual mahal.
Malah hanya memberi tanda jempol (ibu jari) atau Like sahaja setiap kali ucapan salam diberi suaminya itu.
Namun dek sikap tidak jemu dan sentiasa berusaha mendekati, akhirnya berjaya melembutkan hatinya dan selang beberapa tahun kemudian kedua-duanya sudah sah menjadi suami isteri.
Pasangan ini juga kini sudan dikurniakan seorang anak, diberi nama Anggun Khadijah pada 9 Ogos lepas.
Dalam postingnya itu juga Miya memohon orang ramai dapat menunaikan tanggungjawab sebagai ibu dan bapa kepada anak meraka ini agar besar menjadi insan yang solehah.
Ternyata kisah pasangan ini sangat memberi inspirasi terutama kepada yang belum mendirikan rumah tanga.
Bukan itu sahaja, warganet turut mendoakan yang terbaik buat pasangan ini sekeluarga.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...