Semakin ramai alim ulama meninggalkan kita sejak akhir-akhir ini, tanda dunia sudah semakin tua dan ke penghujungnya. Terkini, seorang syaikh tariqah terkenal sangat terkenal di Turki, Syeikh Mahmûd Efendi Hazretlerimiz dilaporkan meninggal semalam dan akan dikebumikan hari ini.
Menurut Mehmet Izudin Gul, seorang rakyat Malaysia yang menetap di Turki berkongsi pemergian seorang ulama terkenal semalam dan akan dikebumikan hari ini.
Berikut adalah perkongsiannya:-
Allahu. Subuh pagi ini, baru saja mendapat berita pilu yang Syeikh Mahmûd Efendi Hazretlerimiz telah pergi meninggal dunia tadi.
Innalillahi wa Inna ilaihi raji’un.
Syeikh Mahmud Efendi adalah seorang syaikh tariqah yang sangat terkenal di Turki & mempunyai anak murid di seluruh dunia. Beliau sangat disayangi oleh pengikut-pengikutnya dan sering dikunjungi oleh manusia serata dunia yang datang ke İstanbul. (rujuk gambar-gambar beliau dengan keturunan Uthmaniyyah & Erdoğan ).
Kepada yang berada di İstanbul, solat jenazah akan diadakan pada hari Jumaat ini. Jenazah akan dipindahkan dari Masjid Fatih selepas solat Jumaat.
(Ikut pengalaman, semasa Hocam Balkanlıoğlu wafat dulu, jammed teruk area Fatih İstanbul, sampaikan untuk motorsikal lalu pun takda laluan. Penuh dengan manusia.
Inikan pula Syeikh Mahmud Efendi yang meninggal. Semua pengikutnya di seluruh pelusuk Turki akan hadir.
Yang bercadang nak pergi beri penghormatan terakhir Jumaat ini, persiapkan diri. Memang sesak sungguh nanti.)
Terakhirnya, Al-Fatihah buat sang guru besar kepada ummah. Pemergianmu dirasai.
Memetik laman web The Muslim 500, Syeikh Effendi menjadi seorang hafiz seawal usia enam tahun. Beliau mempelajari bahasa Arab dan Parsi, dan kemudian melanjutkan pelajaran dan jurusan Sains Islam. Sheikh Effendi dilantik sebagai imam masjid Ismail Agha di Istanbul pada tahun 1954, di mana beliau kekal sehingga bersara pada tahun 1996.
Syeikh Effendi mempunyai berjuta-juta pengikut dan telah menubuhkan pelbagai organisasi keagamaan, sosial dan amal seperti Persatuan Marifet, Persekutuan Persatuan Marifet dan Gabungan Ahli Sunnah wal Jamaah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Muat Naik Gambar Di Portal Cari Jodoh
Pelbagai usaha mencari jodoh dilakukan oleh mereka yang masih belum temui pasangan hidup. Salah satu usaha yang agak popular kini ialah ‘mempromosi’ diri di laman web mencari jodoh.
Kemajuan teknologi hari ini memungkinkan proses mencari jodoh lebih mudah. Tidak salah mencuba asalkan kita tahu apa limitasi yang perlu dipertimbangkan bagi mengelakkan fitnah kelak.
Bagaimanapun, ada baiknya kita dapatkan ulasan lanjut pihak Mufti Wilayah Persekutuan dalam hal ini.
Soalan
Assalamualaikum. Saya ingin tahu apakah hukum jika kita memuat naik gambar di page mencari jodoh. Kebiasaannya, gambar yang dimuat naik tersebut ada unsur tabarruj yang boleh timbulkan fitnah.
Jawapan
Jodoh dan Perkahwinan
Allah SWT menciptakan manusia berpasang-pasangan, bertujuan saling berkenalan antara satu sama lain. Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
Maksudnya: “Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya – Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya – zuriat keturunan – lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu”.
Hukum Melihat Ajnabi
Pada asalnya hukum seseorang itu melihat perempuan atau lelaki yang ajnabi (bukan Mahram) adalah diharamkan dengan tanpa tujuan dan keperluan. Ini seperti mana firman Allah SWT:
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّـهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿٣٠﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka.
Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (30)
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. (Surah al-Nur: 30-31)
Artikel berkaitan:Allah Beri Jodoh Yang Kita & Perlu&, Bukan Yang Kita &Mahu. Hanya Dia Tahu Mana Yang Terbaik!
Artikel berkaitan:Suka Atau Tidak Pengantin Baharu Akan Lalui 7 Fasa Perkahwinan Penuh Pancaroba Ini
Dr. Wahbah Zuhaili dalam tafsirnya menyatakan bahawa menjaga pandangan dan kemaluan merupakan satu kehormatan dan kemuliaan. Firman Allah SWT menjelaskan hukum melihat dan menutup aurat. Ianya bertujuan untuk menutup pintu kerosakan dan mencegah daripada terjadinya sesuatu perkara yang haram.
Namun di dalam hal yang lain, dibenarkan untuk melihat kepada ajnabi sekiranya bertujuan untuk meminanginya. Ini seperti mana yang diceritakan daripada Abu Humayd al-Sa’idi RA, Sabda Nabi SAW:
إِذَا خَطَبَ أَحَدُكُمُ امْرَأَةً فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَنْظُرَ مِنْهَا، إِذَا كَانَ إِنَّمَا يَنْظُرُ إِلَيْهَا لِخِطْبَتِهِ، وَإِنْ كَانَتْ لاَ تَعْلَمُ
Maksudnya: “Apabila seseorang daripada kamu ingin meminang seorang perempuan, tidaklah salah melihatnya dahulu, jika tujuan melihat itu untuk meminang walaupun tidak diketahui oleh perempuan.” Riwayat Ahmad (5/424)
Dan perkara ini digalakkan di dalam Islam namun terdapat batasan dan had pandangan yang ditetapkan syara’. Di dalam al-Fiqh al-Manhaji menyatakan bahawa tidak diharuskan seseorang yang ingin bertunang melihat pasangannya melainkan pada muka dan kedua tapak tangannya.
Ini kerana kedua-dunya itu adalah perhiasan wanita yang dibolehkan syara’ untuk melihatnya. Bahkan dibolehkan berulang kali melihat pasangan yang hendak ditunanginya sekiranya untuk memastikan keadaan dan situasinya agar tidak menyesal selepas menikahinya.
Tabarruj (Berlebihan dalam berhias)
Berlebihan dalam berhias bagi seseorang perempuan adalah diharuskan hanya kepada suaminya sahaja. Dalam membincangkan masalah ini, berpandukan pandangan para fuqaha’ dalam pembahagian hukum berkenaan tabarrjuj apa yang digariskan di dalam al-Mausu’ah al-Kuwaitiyyah menyatakan:
“Mempamerkan perhiasan dan kecantikan kepada sesiapa yang tidak sepatutnya dilihat seperti memakai pakaian yang ketat untuk mempamerkan bentuk badan atau selainnya. Dan disebabkan itu dapat menaikkan syahwat dan nafsu orang yang memandangnya, maka Ijma’ (sepakat) para ulama’ adalah haram melainkan kepada suaminya sahaja”.
Kesimpulan
Berdasarkan kepada persoalan yang diberikan, dapat disimpulkan bahawa penggunaan laman sesawang mencari jodoh pada asalnya adalah diharuskan. Ini berdasarkan kaedah feqah:
الأصل في الأشياء الإباحة حتى يدل الدليل على التحريم
Maksudnya: Pada asal sesuatu hukum itu adalah diharuskan, sehingga terdapat dalil ke atas pengharamnya. Oleh itu, tujuan pembinaan laman sesawang itu diharuskan sekiranya matlamatnya adalah untuk kebaikan dan haram hukumnya sekiranya bertujuan untuk kemaksiatan.
Maka hal berkenaan laman sesawang mencari jodoh, hukum asalnya adalah diharuskan, namun sekiranya penggunaannya atau pembinaannya bertujuan untuk kemaksiatan dan melakukan perkara yang diharamkan, maka hukumnnya adalah diharamkan.
Begitu juga haram hukumnya, sekiranya memuat naik gambar tabarruj dan menonjolkan perhiasan yang berlebihan sehingga menimbulkan syahwat dan fitnah kepada yang melihatnya.
Sebaiknya pihak admin laman sesawang menetapkan garis panduan yang sepatutnya seperti gambar yang menutup aurat, menjaga privasi pengguna, menjaga batas syariat pergaulan di antara berlainan jantina dan sebagainya.
Semoga dengan pencerahan dan penjelasan ini memberikan kita ilmu dan kefahaman yang jelas tentang agama dan permasalahannya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Dik, Ko Seorang Yang Mudahkan Urusan Orang” – Adik Yana Samsudin Meninggal Dalam Tidur Lepas 37 Hari Jadi Bapa
Sebelum ini kita dikejutkan dua rakan artis yang meninggal dalam tidur dalam usia masih muda, iaitu Abam Bocey dan Ashraf Sinclair.
Dan petang semalam kita mendengar pula kematian adik lelaki pelakon, pengacara Yana Samsudin yang juga masih muda dan meninggal dalam tidur.
Dalam posting yang di muat naik, Yana memberitahu kehilangan satu-satunya lelaki dalam adik-beradiknya.
Malah adik lelakinya Muhammad Fahmi Harith Samsudin ini juga baru 37 hari menjadi seorang ayah setelah tiga tahun menunggu.
Menurutnya, adiknya itu digambarkan sebagai seorang yang suka mudahkan urusan orang. Jika ada masalah akan diam dan tiada masalah pun akan diam juga.
Adik lelakinya itu meninggalkan seorang isteri dan anak kecil yang masih belum dapat merasai kasih sayang sepenuhnya. Malah isteri adik lelakinya itu masih lagi dalam pantang di kampung halamannya di Sarawak.
Yana yang mengakui terlalu sedih kerana adiknya meninggal seorang diri di rumah dan dia juga amat sayangkan adiknya itu.
Dalam entri itu juga, Yana juga turut memohon sesiapa yang mengenali arwah agar mengampunkan segala dosa serta minta halalkan makan minum. Dia juga memohon sedekahkan Surah Al-Fatihah buat arwah adiknya itu.
Innalillahwainalillahirojiun… lately ni bila baca berita orang meninggal dan ziarah orang meninggal.. rasa terlalu sayu.. sampai rasa nak elak pun ada sebab tak dapat bayangkan kalau terjadi kat diri sendiri. Hilang abang, hilang ayah hilang suami sekelip mata. .
Rupanyaa hari ni…
Aku kehilangan adik aku.. Ya Allah .. macam mana nak ada kekuatan diri ni.. satu satunya lelaki dalam adik beradik, baru jadi ayah 37 hari…..
Dik… ada bagitau Nana yang nak balik Yong peng minggu ni kan sebab nak sambut birthday sekali? Rupanya betul akak bawa ko balik dik… kejap lagi kita jumpa Nana dan Fattah , mak abah dan semua ya.. .
Dik.. akak halalkan segalanya dunia akhirat… Dik , ko seorang yang memudahkan urusan orang lain.. ada masalah diam.. takda masalah pun diam.. .
Tak da apa lagi akak boleh cakap , akak dah sakit kepala sakit mata menangis dari siang tadi.. akak terlalu sayang kan ko , tapi Allah lebih sayang kan ko dari segalanya… .
Ko pergi tanpa kata apa apa kepada kami.. Nana masih pantang kat Sarawak .. ko pergi tinggalkan dunia ni sorang sorang kat rumah tu dik… .
Ya Allah sedih akak dik .. tapi akak tengok di sebalik hikmah semua ni mudahnya kau pergi dik… .
Semoga Allah ampun segala dosa dan mudah kan urusan di akhirat kelak… amin..
Mohon doakan Al-Fatihah buat arwah adik saya Muhammad Fahmi Harith Bin Samsudin. @fahmiharith #achikamie yang meninggal masa tidur .. .
Mohon jika ada salah silap arwah minta halal makan minum arwah. Kalau ada apa apa PM saya dan suami saya ya.. @fadzilzahari … yang benar -YS @mizznana88
KREDIT FOTO: INSTAGRAM YANA SAMSUDIN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Wanita Lepas Bersalin Kena Mandi Wiladah Atau Mandi Wajib, Atau Kena Buat Keduanya Sekali
Bagi yang pertama kali bergelar ibu mungkin berlegar-legar persoalan mandi wiladah dan mandi wajib dalam fikiran.
Selepas habis nifas kena mandi dua kali ke, mandi wiladah dan mandi wajib? Ataupun hanya mandi wiladah. Ada juga yang dah beberapa kali bersalin berasa risau kerana hanya buat mandi wajib?
Bagi merungkai kekeliruan tentang perkara ini, penjelasan daripada Mufti Wilayah Persekutuan boleh dijadikan panduan buat kaum ibu.
Makna wiladah
“Al-Wiladah bererti bersalin. Kadang-kadang bersalin anak itu tidak diikuti dengan keluarnya darah (nifas), namun hukum bagi wanita pada keadaan itu sama dengan hukum janabah.
Ini kerana anak yang lahir itu ialah hasil gabungan air mani wanita dan air mani lelaki. Hukumnya tetap sama walaupun berbeza (bentuk) kandungan yang dilahirkan atau cara melahirkannya.
Apabila kelahiran anak diikuti dengan keluarnya darah seperti kebiasaan perempuan yang melahirkan anak, darah tersebut dinamakan nifas yang mempunyai beberapa hukum tertentu.”
Daripada keterangan di atas, terdapat beberapa perkara yang boleh difahami:
-Kebiasaan bagi wanita bersalin akan keluar darah nifas yang mewajibkan wanita itu mandi wajib.
-Jika wanita itu bersalin tanpa darah apa pun, pandangan dalam mazhab Syafie, wanita itu tetap dikira berhadas besar dan wajib mandi.
“Hukumnya tetap sama walaupun berbeza (bentuk) kandungan yang dilahirkan atau cara melahirkannya” bererti jika kandungan yang dilahirkan itu berbentuk alaqah (gumpalan darah), atau mudghah (gumpalan daging) seperti dalam kes keguguran, tetap dikira wiladah dan wajib mandi.
Begitu juga kelahiran Cesarean, yakni kandungan keluar bukan daripada faraj wanita tetapi melalui pembedahan di kawasan abdomen, tetap mewajibkan mandi.
Tak perlu mandi dua kali, cukup sekali
Jika ditanya, apabila seseorang wanita itu bersalin dan bernifas, adakah dia perlu mandi dua kali; pertama akibat wiladah dan kedua akibat nifas?
Jawapannya ialah tidak perlu kerana memadai mandi dengan sekali sahaja. Berkata Syeikh Muhammad al-Zuhaili dalam al-Mu’tamad (1/137) :
“Jikalau terhimpun ke atas seorang wanita kewajipan mandi hadas haid dan janabah (seperti jimak dan keluar mani), memadailah baginya dengan niat (mandi mengangkat hadas) salah satu daripada keduanya.
Begitu juga seorang yang berjunub kemudian mati, dan orang yang berjunub kemudia haid, maka memadai bagi dua keadaan itu terangkat hadas dengan satu kali mandi. Begitu juga jika seseorang itu berjunub, kemudia berhaid, kemudia dia mati, cukup bagi wanita itu satu kali mandi untuk kesemua keadaan (hadas besar) itu.”
Bila waktu untuk mandi wajib akibat wiladah dan nifas?
Jawapannya ialah selepas bersalin dan apabila berhenti keluarnya darah nifas dalam keadaan naqa’, yakni jika dimasukkan kapas ke dalam faraj lalu dikeluarkan tidak ada kesan-kesan darah, kekeruhan atau kekuningan.
Jika darah sudah berhenti tetapi jika dimasukkan kapas masih dilihat kesan darah, warna keruh atau kekuningan, maka itu adalah keadaan fatrah yang menunjukkan masih dalam keadaan bernifas.
Cara mandi wajib selepas melahirkan anak atau keguguran
Cara mandi wajib selepas melahirkan anak atau keguguran adalah sama seperti mandi wajib / mandi junub yang biasa kita lakukan akibat datangnya haid, keluar air mani atau selepas melakukan hubungan intim.
Rukun mandi wajib
Ringkasnya, hanya ada 3 rukun mandi wajib yang perlu dilakukan agar sahnya mandi tersebut iaitu:
1. Berniat
Terdapat beberapa cara niat mandi wajib / nifas / wiladah seperti berikut:
i. Meniatkan setiap hadas besar yang dialami dan dimaksudkannya.
Contoh, jika dia mengalami dua hadas besar iaitu nifas dan junub maka diniatkan kedua-duanya sekali.
“Sahaja aku mengangkat hadas nifas dan junub”
ii. Memadai niat hanya satu niat sahaja atau satu niat yang umum merangkumi kesemua hadas.
“Sahaja aku mengangkat hadas akbar (besar)”
atau
“Sahaja aku sahaja aku menunaikan fardhu mandi atau seumpama dengannya”.
2. Menghilangkan najis
Iaitu menghilangkan sebarang najis yang terlekat pada badan.
3. Meratakan air ke seluruh badan
Meratakan air ke seluruh anggota badan luaran serta membersihkan semua najis yang terdapat padanya.
Langkah mandi wajib secara ringkas
i. Membaca ‘Bismillah’ ketika akan mandi.
ii. Mengambil wudhuk sebelumnya sebagaimana amalan Nabi s.a.w.
iii. Melalukan tangan di atas seluruh badan (menggosok-gosok) bagi menghilangkan kotoran yang melekat.
iv. Mendahulukan membasuh yang sebelah kanan dari sebelah kiri.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI