SOALAN :
Saya hendak tahu apakah dia yang dinamakan solat sunat zifaf itu ustaz?
JAWAPAN :
Solat sunat zifaf yang tuan bertanyakan itu ialah yang dinamakan solat sunat mempelai ertinya solat sunat yang dilakukan oleh pengantin selepas bernikah.
Ianya sunat dilakukan oleh kedua-dua pengantin lelaki dan perempuan ketika ditemukan.
Diriwayatkan daripada Abu Said Maula Abu Usaid r.a. berkata bahawa para sahabat Nabi yang dijemput ke majlis pernikahannya telah berkata :
إذا أدخل عليك أهلك فصل عليك ركعتين ثم سل الله تعالى من خير ما دخل عليك وتعوذ به من شره ثم شأنك وشأن أهلك
Ertinya : “Apabila kamu bertemu dengan isterimu maka solatlah dua rakaat kemudian mintalah doa kepada Allah dari segala kebaikkan isterimu dan mintalah perlindungan dengan Allah dari keburukkannya kemudian hal kamu dengan isteri kamu.” (Riwayat Ibnu Abi Syaibah)
Berkata Syeikh Nawawi Bintan :
ومنه ركعتا الزفاف تسن هذه الصلاة لكل من الزوج والزوجة ينوي بها سنة الزفاف .
Ertinya : “Dan setengah dari solat-solat sunat itu ialah dua rakaat solat sunat zifaf. Disunatkan solat ni bagi setiap suami dan isteri yang berniat dengan solat itu akan sunat zifaf yaitu pengantin.” (Kitab Nihayah Az-Zain)
Berkata setengah ulamak solat sunat zifaf ini ialah solat sunat nikah manakala setengah ulamak berkata solat sunat nikah itu sunat dilakukan sebelum aqad manakala solat sunat zifaf ini selepas aqad dan ketika bertemu suami dan isteri.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Artikel Berkaitan: Elak Solat Laju-Laju & Buat Dengan Tenang. Ini Panduan Lakukan Solat Sunat Tahajjud Jadi Lebih Berkat!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Buat Apa Bercinta Lama-lama, Bercinta Selepas Nikah Tu kan Lebih Indah
Selalu sangat kita dengar alasan seperti ini.
“Kami bercinta dahulu untuk kenali si dia lebih mendalam. Tahu hati budinya. Nak kenal luar dalam dulu. Kemudian baru buat keputusan sesuai atau tidak untuk terus ke alam perkahwinan.”
Sebenarnya untuk apa anda dan si dia bercinta dalam tempoh lama? Bagaimana tempoh percintaan yang lama itu boleh membuktikan bahawa anda kenal si dia dengan sebaik-baiknya? Selagi anda belum bergelar suami isteri, selagi itulah anda tidak akan kenal si dia dengan sepenuhnya. Senang cerita, the true colour itu anda masih belum nampak.
Satu lagi keburukannya, apabila terlalu banyak manis yang dikecapi sepanjang tempoh bercinta, maka semakin kuranglah manisnya apabila anda bernikah nanti.
3 manfaat bercinta selepas nikah:
KASIH SAYANG SEBENAR
Ungkapan ‘I love you’ sebenarnya lebih bergetar di jiwa jika disebut ketika anda sudah bergelar suami isteri. Ketika itu barulah ungkapan itu dinyatakan dengan bukti cinta yang sebenar. Jika tiada ikatan nikah, ungkapan itu boleh disebut kepada sesiapa sahaja. Yalah, tiada komitmen. Bukankah pernikahan itu merupakan bukti kasih sayang dan cinta daripada seseorang?
Betapa besarnya kuasa lafaz akad nikah, walaupun anda hanya diperkenalkan oleh orang tua, namun apabila sudah bernikah, perasaan cinta dan sayang itu akan wujud dalam hati. Ini menunjukkan bahawa orang yang bernikah memang diredai oleh ALLAH. Perasaan itu bukanlah sesuatu yang dibuat-buat.
LEBIH MESRA
Bercinta selepas nikah membuatkan anda lebih mesra. Anda boleh berpimpin tangan dan duduk berdekatan kala di luar rumah. Hal ini mendatangkan pahala. Bukannya mendatangkan dosa sebagaimana yang dilakukan oleh pasangan kekasih.
Bergelar isteri atau suami yang sah sudah tentu tidak perlu membatasi pergaulan. Apabila bergelar kekasih, mana mungkin anda boleh keluar berdua apatah lagi menunjukkan kemesraan seperti orang yang sudah berkahwin.
TIDAK RUGI
Apabila anda bercinta bagi nak rak, tiba-tiba putus di tengah jalan. Kebanyakan orang akan menyalahkan takdir mahupun diri sendiri. Lebih teruk lagi, ada yang gagal menerima kenyataan lalu membuat keputusan yang tidak sepatutnya seperti serik untuk berkenalan dengan orang baru, menutup pintu hati untuk menerima cinta baru atau berikrar untuk terus hidup membujang.
Walau sekuat mana pun rasa cinta yang ingin ditunjukkan, cinta suci yang didorong rasa takut adalah lebih baik dan lebih kekal berbanding cinta yang berlandaskan nafsu. Ingatlah bahawa cinta yang agung hanyalah untuk Allah SWT.
Jika kita hanya mengenali pasangan selepas berkahwin, jangan rasa gusar. Dengan izin Allah mungkin kita akan merasai manisnya hubungan itu lebih daripada mereka yang telah bercinta bertahun-tahun lamanya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Percaya Isyarat Finger Cross Datangkan Keuntungan & Nasib Baik.’ Wajib Jauhkan, Takut Jatuh Fitnah
‘Percaya isyarat finger cross datangkan keuntungan & nasib baik.’ Wajib jauhkan, takut jatuh fitnah kerana terpesong dari ajaran Islam yang sebenar.
Sesungguhnya hanya Allah SWT yang berkuasa menentukan untung nasib dan takdir seseorang itu. Walaupun niatnya baik untuk mendapat nasib yan baik, namun niat tidak menghalalkan cara.
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan hadam jawapan yang disampaikan agar kita tak terikut den gan benda viral semata-mata hingga terpesong akidah.
Artikel Berkaitan: Realiti minda saintifik dan minda tahayul yang mana harus dipercayai
Percaya Isyarat
Soalan:
Assalamualaikum, baru-baru ini tular di media sosial berkenaan hand gesture atau isyarat tangan finger cross yang menunjukkan doa untuk mendapat nasib yang baik dan mengelak daripada keburukan. Mohon penjelasan berkenaan hukumnya dan adakah perbuatan itu menyerupai salib dan memohon daripadanya.
Ringkasan Jawapan:
Boleh melakukan apa-apa isyarat atau finger cross atas apa-apa tujuan atau pemudah cara komunikasi dan semata-mata isyarat sahaja, di samping mempercayai sepenuhnya bahawa hanya Allah SWT yang berkuasa menentukan untung nasib dan takdir seseorang itu.
Walau bagaimanapun sekiranya boleh mendatangkan fitnah dan tohmahan, maka hendaklah menghindarinya.
Bahkan haram sekiranya mempercayai dengan melakukan isyarat finger cross boleh mendatangkan keuntungan dan nasib baik serta dapat menghindari perkara buruk. Umat Islam seharusnya mengucapkan salam dan berdoa kepada Allah SWT agar mendapat kebaikan dan dihindari daripada keburukan.
Huraian Jawapan:
Hand Gesture atau isyarat tangan mempunyai fungsi dan maksud yang tersendiri sebagai pemudah cara berkomunikasi sesama manusia.
Sebagai contoh di Malaysia, umum mengetahui bahawa isyarat mengangkat ibu jari menunjukkan tanda bagus atau baik , begitu juga dengan isyarat jari telunjuk dan jari tengah berbentuk V yang membawa maksud keamanan(peace).
Finger Cross
Dalam hal ini, hukum melakukan isyarat tangan adalah diharuskan seperti mana kaedah fiqh yang menyebut:
الأَصْلُ فِي الأَشْيَاءِ الإباحَة حَتَّى يَدُل الدَّلِيل عَلَى التَّحْرِيمِ
Maksudnya: Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah terdapat dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut).
Datangkan Keuntungan & Nasib Baik
Selain itu, isyarat tangan dengan melakukan silangan jari tengah dan jari telunjuk (finger cross) menunjukkan isyarat berharap supaya memperoleh nasib yang baik dan menghindar nasib malang.
Sebagai contoh, seseorang itu akan menyilangkan jarinya sebagai isyarat mengharap tuah dan nasib yang baik serta isyarat untuk mengucapkan kejayaan dan kebahagiaan.
Isyarat finger cross dikatakan amalan masyarakat Kristian pada era awal dan pertengahan agama Kristian sebagai isyarat memohon kebaikan dan menghindar keburukan.
Wajib Jauhkan
Namun menurut Larry Ray Palmer, dakwaan ini tidak terdapat bukti yang kukuh. Selain itu, isyarat finger cross tidak diguna dan dipraktikkan oleh masyarakat Muslim dan Buddha.
Menurut beliau lagi, wujud teori yang menyatakan bahawa isyarat ini digunakan oleh penganut agama Kristian pada era awal bagi menyembunyikan identiti agamanya kerana mengamalkan agama Kristian menjadi satu kesalahan.
Oleh itu dengan memberi isyarat finger cross mereka dapat mengenali satu sama lain dan menjadikan ia sebagai isyarat rahsia.
Pada era peperangan di antara Perancis dan England pada tahun 1337 hingga 1457, isyarat finger cross digunakan oleh tentera berpanah sebelum menarik tali busurnya sebagai tanda doa dan mengharap untuk mendapat keberuntungan yang baik agar anak panahnya menepati sasaran.
Berdasarkan kenyataan di atas, isyarat finger cross bukanlah satu isyarat khusus bagi agama Kristian seperti salib bahkan ia tidak diamalkan dalam upacara keagamaan mereka.
Baca Di Sini:
Percaya Keajaiban Batu Cincin, Jemaah Bawa Balik Toyol Ke Tanahair – Ustaz Daud Che Ngah
Takut Jatuh Fitnah
Walau bagaimanapun, perbuatan mempercayai keberuntungan dan nasib baik akan berlaku dengan melakukan isyarat finger cross adalah bercanggah dengan ajaran Islam.
Hal ini kerana keberuntungan dan nasib hanya ditentukan oleh takdir Allah SWT. Hadis yang diriwayatkan oleh Yahya bin Ya’mur RA, Nabi SAW bersabda:
أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ
Maksudnya: Beriman kepada Allah SWT, para MalaikatNya, Kitab-kitabNya, para RasulNya dan Hari Akhirat, serta beriman kepada takdir baik dan buruk. – Riwayat Muslim
Di samping itu, melakukan isyarat finger cross serta mempercayainya adalah amalan segelintir daripada mereka yang bukan Islam dan fasik.
Hal ini dibimbangi akan terjerumus dengan ancaman tasyabbuh atau menyerupai mereka. Hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar sabda Nabi SAW:
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
Maksudnya: Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia adalah dari kalangan mereka. – Riwayat Abu Daud (4031)
Tinggalkan Jika Janggal
Imam al-San’ani di dalam karyanya Subul al-Salam menyebut bahawa hadis ini menerangkan tentang mereka yang menyerupai golongan fasik, kafir atau ahli bidaah khususnya dalam meniru pakaian, tunggangan dan perbuatan mereka.
Selain itu, jika isyarat finger cross ini boleh mendatangkan kejanggalan dan bercanggah dengan adat kebiasaan masyarakat maka hendaklah ia dihindari dan dijauhi.
Imam al-Ghazali di dalam karyanya Ihya’ ‘Ulum al-Din menukilkan sebuah hadis yang menyebut:
أَنْ يَتَّقِيَ مَوَاضِعَ التُّهَمِ
Maksudnya: Hendaklah berhati-hati dengan ruang-ruang tohmahan.
Berdasarkan hujah di atas, dapat disimpulkan bahawa boleh melakukan apa-apa isyarat atau finger cross atas apa-apa tujuan atau pemudah cara komunikasi dan semata-mata isyarat sahaja, di samping mempercayai sepenuhnya bahawa hanya Allah SWT yang berkuasa menentukan untung nasib dan takdir seseorang itu.
Hindarkan Diri
Walau bagaimanapun sekiranya boleh mendatangkan fitnah dan tohmahan, maka hendaklah menghindarinya.
Bahkan haram sekiranya mempercayai dengan melakukan isyarat finger cross boleh mendatangkan keuntungan dan nasib baik serta dapat menghindari perkara buruk.
Bagi umat Islam, seharusnya seseorang itu mengucapkan salam dan berdoa kepada Allah SWT agar mendapat kebaikan dan dihindari daripada keburukan.
Kashoorga : Lebih baik kita berdoa dan meminta pada Allah untuk memohon pertolon gan.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Ambil Mudah Hukum Beri Susu Badan Walau Melimpah, Ini Sebabnya
Mereka yang dikurniakan susu badan banyak seharusnya bersyukur dengan rezeki diberikan kerana ia pemakanan terbaik untuk bayi membesar dengan sihat. Tidak semua direzekikan memiliki susu badan yang banyak hingga bayi perlu dibantu dengan susu formula.
Di saat kita direzekikan susu badan yang banyak hingga boleh memberinya pada orang lain, seharusnya ia diberi perhatian kerana perlu menjaga nasab di masa depan. Ini kerana apabila menjadi anak susuan, bukan saja belah ibu tapi keturunan belah bapa juga diharamkan berkahwin.
Dalam pada itu, media melaporkan usahawan juga pelakon Syatilla Melvin yang juga isteri kepada Sam menzahirkan rasa syukurnya kerana susu badannya direzekikan banyak. Bahkan dirinya berniat untuk mendermakan susu badannya buat bayi memerlukan. Namun mereka yang berhajat perlu DM kepadanya untuk dirinya mengetahui latar belakang dan maklumat lengkap bayi berkenaan.
Untuk kita sama-sama memahami peranan ibu susuan, berikut adalah penjelasan dari Mufti Terengganu mengenai kedudukan ibu kepada ibu susuan, adakah ia dianggap mahram kepada anak susuan?
Jawapan:-
Penyusuan dari segi bahasa ialah perbuatan menghisap susu seseorang perempuan. Manakala, dari segi istilah syarak ialah perbuatan yang dilakukan untuk mendapatkan susu seseorang perempuan atau susu yang masuk ke dalam perut seorang kanak-kanak.
Hukum seorang perempuan menyusukan bayi yang bukan anaknya adalah harus mengikut syarak. Ini kerana perbuatan tersebut telah diamalkan sebelum dan selepas kedatangan Islam dan Islam memperakuinya bahkan tidak mengharamkannya. Terdapat kebaikan ketika seseorang perempuan menyusukan seorang anak yang bukan anaknya, contoh seorang ibu meninggal dunia dan tidak dapat menyusu anaknya. Oleh itu, keadaan ini memerlukan perempuan lain menyusukan anak tersebut bagi membolehkan anak tersebut meneruskan hidupnya.
Haruslah diingat bahawa terdapat kesan daripada penyusuan terhadap hubungan kekeluargaan kerana apabila seseorang perempuan menyusukan seorang anak yang bukan anaknya, anak itu akan menjadi anak susuannya dan suami perempuan tersebut turut menjadi bapa susuan kepada anak itu.
Justeru, anak yang disusukan tersebut haram berkahwin dengan ibu susuannya. Dia juga haram berkahwin dengan beberapa golongan daripada keturunan ibu susuannya.
Golongan tersebut termasuklah:
1. Adik-beradik perempuan ibu susuan kerana mereka adalah ibu saudara susuan.
2. Anak perempuan ibu susuan kerana mereka adalah adik-beradik susuan.
3. Cucu perempuan kepada ibu susuan (anak perempuan kepada anak lelaki ibu susuan, atau anak perempuan kepada anak perempuan ibu susuan) kerana mereka adalah anak perempuan adik- beradik lelaki susuan atau anak perempuan adik-beradik perempuan susuan.
4. Ibu kepada ibu susuan (nenek susuan).
Begitu juga dengan beberapa keturunan dari sebelah bapa susuan yang haram dikahwini adalah sama seperti golongan keturunan ibu susuan. Golongan tersebut ialah:
1. Adik-beradik perempuan bapa susuan kerana mereka adalah ibu saudara susuan.
2. Anak perempuan bapa susuan walaupun dengan isteri yang lain kerana mereka adalah adik-beradik perempuan susuan.
3. Cucu perempuan kepada bapa susuan (anak perempuan kepada anak lelaki bapa susuan, atau anak perempuan kepada anak perempuan bapa susuan) kerana mereka adalah anak perempuan adik-beradik lelaki susuan atau anak perempuan adik-beradik perempuan susuan.
4. Ibu kepada bapa susuan (nenek susuan).
Pengharaman tersebut adalah berpandukan al-Quran dan hadis sebagaimana Allah S.W.T telah berfirman dalam Surah an-Nisa’, ayat 23:
وَأُمَّهَٰتُكُمُ ٱلَّٰتِى أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَٰتُكُم مِّنَ ٱلرَّضَٰعَةِ
Maksudnya: “Dan (diharamkan juga kamu mengahwini) ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu dan saudara-saudara susuan kamu.”
Rasulullah ﷺ juga telah bersabda:
إِنَّ الرَّضَاعَةَ تُحَرِّمُ مَا يَحْرُمُ مِنَ الْوِلاَدَةِ
Maksudnya: “Penyusuan mengharamkan apa yang diharamkan disebabkan kelahiran (keturunan).”
(Hadis Riwayat Muslim & Bukhari).
Oleh itu, kedudukan ibu kepada ibu susuan adalah nenek susuan kepada anak susuan. Justeru, ia merupakan mahram kepada anak susuan sebagaimana penjelasan di atas.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI