Esok kita akan menyambut Nuzul Quran. Diturunkan pada 17 Ramadan, kalamullah ini mempunyai 1001 mukjizat bagi yang mengamalkannya dan merupakan kitab suci tiada tandingan.
Bagi yang kurang memahami apa maksud di sebalik Nuzul Quran, kami kongsikan pandangan dari Mufti Wilayah pengertiannya selain pengaruh Al-Quran pada otak manusia.
Pengertian Nuzul Al-Quran
Daripada segi bahasa, perkataan ‘Nuzul’ bererti menetap di satu tempat atau turun dari tempat yang tinggi. Kata perbuatannya ‘nazala’ (نزل) membawa maksud ‘dia telah turun’ atau ‘dia menjadi tetamu’. Sebenarnya penggunaan istilah Nuzul al-Quran ini secara majaz atau (simbolik) sahaja yang bermaksud pemberitahuan al-Quran. Tujuannya untuk menunjukkan ketinggian al-Quran.
Secara teknikalnya Nuzul al-Quran bererti penurunan al-Quran dari langit kepada Nabi Allah yang terakhir. Perkataan Nuzul dalam pelbagai wajah sama ada kata nama, kata perbuatan atau lainnya digunakan dalam al-Quran sebanyak lebih kurang 290 kali. Sebagai contoh:-
وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً
Maksudnya:“Dia yang telah menurunkan hujan.” (Surah al-Baqarah:22)
نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ
Maksudnya: “Dialah yang menurunkan Taurat Dan Injil.” (Surah Ali-Imran:3)
Keistimewaan Al-Quran
Sebenarnya al-Quran cukup istimewa berbanding dengan mana-mana kitab. Oleh kerana tajuk ini cukup besar, penulis hanya menyebut sepintas lalu dengan satu dalil sahaja dengan setiap satunya. Dipetik daripada karya Dr. Yusuf al-Qaradhawi yang bertajuk “Bagaimana kita berinteraksi bersama dengan al-Quran al-Azim.” Antara lain menyebut:- Al-Quran kitab Ilahi. Hal ini dijelaskan dengan banyak ayat antaranya:
Maksudnya: “Alif, Lam, Ra. Al-Quran sebuah Kitab yang tersusun rapi ayat-ayatnya, kemudian dijelaskan pula kandungannya satu persatu yang diturunkan daripada Allah SWT Yang Maha Mendalam pengetahuannya.(Surah Hud:1)
Ads
Al-Quran adalah kitab mahfuz (terpelihara). Firman Allah SWT:-
Maksudnya: “Katakanlah (hai Muhammad) sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun demi mendatangkan sesuatu yang sebanding dengan al-Quran, mereka tidak akan mampu mendatangkannya walaupun mereka saling membantu.” (Surah al-Isra’:88)
Dalam buku al-I’jaz al-Ilmi oleh Yusuf al-Haj Ahmad antara lain menyebut: “Tidak diragukan lagi bahawa sudut kemukjizatan al-Quran al-Karim begitu pelbagai dan tepat. Dari aspek kepelbagaiannnya antara lain kemukjizatan saintifik, kemukjizatan legislatif, kemukjizatan retorik, kemukjizatan metafisik, kemudian yang terakhir kemukjizatan artistik-ilustratif. Sementara dari ketepatannya, kita boleh melihat sejumlah amaran yang dibuktikan kebenarannya oleh sains moden dari waktu ke waktu. Fakta-fakta alamiah (bahanal) mahupun imbahanal ini semakin menegaskan dan mendukung isyarat yang diberitakan al-Quran.
Ads
Al-Quran kitab nyata lagi mudah. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Maka sesungguhnya kami memudahkan al-Quran dengan bahasamu (hai Muhammad) semoga mereka mengambil pengajaran.” (Surah ad-Dukhan: 58)
Al-Quran kitab zaman semuanya. Ianya bermaksud kitab yang kekal dan bukan hanya sesuai pada suatu masa sahaja dan bukan untuk satu generasi sahaja. Tetapi al-Quran sesuai sepanjang zaman dan semua tempat. Justeru tidak pelik sehingga sekarang al-Quran tetap menjadi panduan dan pedoman dalam menempuh kehidupan.
Al-Quran kitab agama keseluruhannya. Maksudnya ialah ianya menjadi asas kepada agama dan roh Islamnya dan daripadanya diambil roh akidah, ibadat, akhlak dan juga usul tasyri’ dan hukum hakam.
Al-Quran merupakan kitab insani sejagat. Hal ini dapat difahami berdasarkan kepada sifat al-Quran itu sendiri yang banyak menekankan kehidupan manusia dengan kalimahnya dan untuk alam sejagat. Benarlah firman Allah SWT:
إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ
Maksudnya: “Al-Quran itu tidak lain hanya peringatan bagi seluruh penduduk alam.”(Surah al-Takwir: 27).
Ads
Pengaruh Al-Quran pada otak manusia
Jelas Mufti Wilayah, dipetik Detik Islam yang bertarikh 10 Ogos 2012 berkenaan dengan pengaruh bacaan al-Quran pada saraf, otak dan organ tubuh lain antaranya menyatakan: “Tidak ada lagi bacaan yang dapat meningkatkan terhadap daya ingatan dan memberikan ketenangan kepada seseorang kecuali membaca al-Quran.”
Dr. Al-Qadhi, melalui penelitiannya yang panjang dan serius di Klinik Besar Florida, Amerika Syarikat, berjaya membuktikan hanya dengan mendengar bacaan ayat-ayat al-Quran, seorang muslim, baik mereka yang berbahasa Arab mahupun bukan, dapat merasakan perubahan fisiologi yang sangat besar.
Penurunan tekakanan, kesedihan, memperoleh ketenangan jiwa, merungkai pelbagai macam penyakit merupakan pengaruh am yang dirasakan orang-orang yang menjadi objek kajiannya. Penemuan kajian ini dilihat tidak menentu.
Penelitiannya disokong dengan bantuan peralatan elektronik terkini untuk mengesan tekanan darah, degupan jantung, ketahanan otot, dan ketahanan kulit terhadap aliran elektrik. Dari hasil kajiannya, beliau telah membuat kesimpulan, bahawa bacaan al-Quran berpengaruh besar sehingga 97% dalam melahirkan ketenangan jiwa dan penyembuhan penyakit.
Kajian Dr. Al-Qadhi ini diperkuat pula oleh kajian lain yang dilakukan oleh doktor yang berbeza. Dalam laporan sebuah kajian yang disampaikan dalam Persidangan Pertubuhan Islam Amerika Utara pada tahun 1984, disebutkan, al-Quran terbukti mampu mendatangkan ketenangan sehingga 97% bagi mereka yang mendengarkannya. Kesimpulan hasil kajian tersebut diperkuatkan lagi oleh kajian Muhammad Salim yang diterbitkan Universiti Boston. Sasaran kajiannya terhadap 5 orang sukarelawan yang terdiri dari 3 lelaki dan 2 wanita.
Kelima orang tersebut sama sekali tidak mahir bahasa Arab dan mereka pun tidak diberitahu bahawa mereka akan diperdengarkannya adalah al-Quran.
Kajian yang dilakukan sebanyak 210 kali ini terbahagi kepada dua sesi, iaitu membaca al-Quran dengan tartil dan membacakan Bahasa Arab yang bukan dari al-Quran.
Kesimpulannya, responden mendapatkan ketenangan sehingga 65% ketika mendengar Bacaan al-Quran dan mendapatkan ketenangan hanya 35% ketika mendengar Bahasa Arab yang buka dari al-Quran.
Al-Quran memberikan pengaruh besar jika diperdengarkan kepada bayi. Hal tersebut diungkapkan Dr. Nurhayati sewaktu Seminar Kaunseling Psikoterapi Islam di Malaysia pada tahun 1997. Menurut penyelidikan yang dijalankan, bayi berusia 48 jam yang diperdengarkan ayat-ayat al-Quran dari perakam suara menunjukkan respon tersenyum dan menjadi lebih tenang.
Sungguh suatu kebahagiaan dan merupakan nikmat yang besar., kita mempunyai al-Quran. Selain menjadi ibadah dalam membacanya, bacaannya memberikan pengaruh besar bagi kehidupan jasmani dan rohani kita.
Jika mendengar muzik klasik boleh mempengaruhi kecerdasan intelektual (IQ) dan kecerdasan emosi (eq) seseorang, bacalah al-Quran mempengaruhi kecerdasan spiritual (SQ).
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam sejarah Islam, kucing memiliki keistimewaan yang sangat luar biasa. Baginda Nabi berpesan kepada para sahabatnya untuk menyayangi kucing peliharaan.
Layaknya seperti menyayangi keluarga sendiri. Sesungguhnya kucing adalah makhluk yang manja dengan manusia.
Tak rugi pun jika kita berkongsi sedikit makanan dengan haiwan kesayangan Rasulullah SAW ini malah si bulus akan mendoakan rezeki kita.
Apa lah salahnya mengasingkan sedikit makanan yang kita makan untuk diberikan kepada makhluk comel ini.
Ikuti perkongsian seorang jemaah haji yang memberikan makanan kepada kucing-kucing jalanan ketika berada di tanah suci Makkah.
Apa yang dialaminya begitu menginsafkan, betapa besar ganjaran Allah kepada HambaNya yang berbuat sesama makhluk ciptaanNya.
KISAH KUCING-KUCING JALANAN DI MEKAH DAN MADINAH
Sejujurnya selain daripada excited untuk datang mengerjakan haji di Baitullah, untuk melihat Kaabah, menziarah tempat-tempat sejarah peninggalan para-para Rasul & Nabi, Cikgu Molly juga amat teruja utk menziarah ke Masjid Jin dan Masjid Kuching di Mekah..
Dan Cikgu Molly still berpuas hati walaupun hanya dpt melihat Masjid Jin hanya dari tingkap bas tapi Cikgu Molly merasa kecewa kerana tidak brkesempatan menziarah ke Masjid Kuching kerana tanpa pengetahuan i, Masjid Kuching itu telah lama dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembesaran dataran Masjidil Haram dan pembangunan di sekitar kawasan Masjid..
Di bawah ialah foto Mesjid Kucing (sebelum dirobohkan ) atau Mesjid Royah@mesjid Ar-Rayah dan mesjid ini juga merupakan rumah sahabat Rasullullah yaitu Abu Hurairah (yg jg dikenali sbgai Bapak Kucing ). Letaknya 750 m sebelah utara Masjidil Haram diujung Pasar Seng Mekkah..
MENGAPA DINAMAKAN MASJID KUCHING?
Kerana mengikut Sejarah, dulu Rasullullah pernah bersholat bersama sahabat”nya di mesjid itu, disaat Rasul sujud kucing menaiki punggung beliau dan beliau menunggu hingga kucing itu turun, barulah beliau bangkit dari sujudnya..
Dan after that, disitu juga dulunya banyak sekali kucing kerana kawasan mesjid itu dikelilingi oleh banyak restauran yg cukup terkenal di kalangan para jemaah haji dan umrah. Amat malang i rasa kerana masjid yg begitu bersejarah telah dirobohkan atas sebab2 mekah dilanda arus pembangunan dan kemodenan..
KURUS DAN TAK CUKUP MAKAN
Ok lah, berbalik pada cerita asal, mula-mula tiba di Mekah dan melihat kucing-kucing yg berkeliaran di kawasan hotel, terdetik juga dihati, kenapa kucing kucing di sini kelihatan sangat KURUS, berkepala besar tapi bahagian badan jadi kurus dan memanjang, kelihatan lemah kotor sakit dan kelaparan, tidak mcm digambar gambar yg i lihat sebelum ini, dari album my friends yg pergi haji dan umrah, kucing2 mekah/madinah yg comel, berbulu cantik dan gebu, walaupun mereka hanya kucing2 jalanan.
Then bila i dpt tahu Masjid Kuching itu telah dirobohkan, baru i realize, kucing2 itu semua dah jadi mangsa keadaan.. Dulu masa Masjid Kuching masih ada, ianya menjadi tumpuan semua kucing kucing jalanan yg ada sbb tahu di situ pusat makanan dan mereka juga tahu, mereka tidak akn kelaparan sepanjang mereka tinggal di sana. Sbb bukan saja Masjid Kuching malah mereka sendiri menjadi tarikan semua jemaah utk ke sana selain drpd bersolat dan menziarah adalah juga utk memberi makan kepada semua kucing2 yg ada..
MASJID DIROBOHKAN
But since Masjid itu telah di robohkan, kesemua kucing kucing itu hilang ‘SYURGA” @tempat yg menjadi sumber makanan mereka dan mereka mula berkeliaran di jalanan.. Sedih sungguh hati melihat haiwan haiwan kesayangan Nabi Muhamad ini berkeliaran dan nampak kelaparan dikaki lima jalanan sepanjang di Mekah dan Madinah..
Peniaga peniaga makanan pun semuanya nampak kedekut dan berkira utk memberi makanan pd kucing2 ni semua.. Ada peniaga2 yg menyimbah air dan menyepak kucing2 ini jika kucing2 jalanan ini menghampiri gerai gerai makan mereka.
Selain dripd Jemaah jemaah yg baik hati yg dtg mengerjakan Haji, hanya segelintir sahaja masyarakat Arab yg baik hati dan sanggup berkOngsi makanan mereka dgn kucing2 yg menunggu meminta habuan makanan..
JEMAAH HATI KERING
Saya pernah melihat perangai buruk Jemaah M’sia yg ‘lebam hati’ boleh tu memakan makanan yg ditangan mereka sehingga habis dan langsung tidak memperdulikan si ibu dan anak kucing yg melangut ditepi kaki mereka lebih dari 15min, mengharapkan secebis daging ayam dari tangan jemaah itu. I yg melihat kejadian itu terasa airmata mengalir ditubir mata dan ‘hilang perasaan malu’ i terus mengutip sisa ayam yg jemaah tu buang dlm tong sampah dan memberi anak dan ibu kucing itu makan..
Kedua dua kucing yg lapar itu makan dgn lahapnya dan seorg jemaah lelaki itu mmberi pandangan yg sinis pd i.. mungkin termalu dgn kejadian itu atau menyindir i yg sanggup mengutip sisa makanan dia utk diberi pd 2 ekor kucing tersebut..
Sejujurnya juga i nak berkongsi cerita di sini, malam selepas i selesai buat tawaf haji dan saei dgn jiran sebilik i itu, selepas solat sunat, kami meraikan kegembiraan kami dengan membeli 2 ekor ayam panggang Al Bait dan meminta pekedai memotong halus halus ayam tersebut dan kami berdua mnghabiskan masa hampir 3 jam mencari dan memberi makan kucing kucing jalanan di Mekah malam itu..
Bukan tak sayang duit rm45 rial tu tapi tak tahu kenapa, i just want to do that instead mmbelanjakan duit i itu bersama makan2 dan meraikan bersama rakan rakan sebilik..Tahu kenapa i buat mcm tu, sbb since i tengok jemaah haji yg ‘lebam hati’ itu dan pekedai2 yg berkira dlm mmberi kucing makan, since that, i selalu kumpul lauk pauk yg tak habis yg rakan2 sebilik i dan yg i tak lalu makan, bungkus dan every time i pegi solat di masjidil haram, i akan singgah sepanjang2 jalan memberi kucing2 jalanan yg kelaparan ni makan..
HIKMAH BERI KUCING MAKAN
This is another thing why my jiran sebilik tu marah, sbb katanya i suka melengah lengahkan masa but i dont care, i just do what i felt good n i ckp ke dia, if tak nak tunggu i tak apa, awak jalan ja dulu, nnti kita jumpa di masjid. Fadhilat yg i dapat selepas itu mmg i tak sangka. Mungkin kerana i selalu bagi kucing2 yg kelaparan tu makan, lambat mcmana pun, i akn selalu dapat tempat solat yg berhampiran dgn Kaabah, brdepan pancur emas, berdepan pintu Kaabah dan selalu dapat saf solat yg selesa. Tapi jiran sebilik i tu pula, walaupun jalan dulu dari i but still terlepas masuk ke mesjidil haram dan terpaksa solat di dataran mesjid jaa. Dan sbb tu bila i kata i nak bagi Kucing makan malam selepas kami selesai saei Haji, my jiran bilik sebelah tu said Ok n tak banyak complain dah.. hehehe..
Inilah diantara salah satu cerita keajaiban Tanah Haramain yg i alami dan banyak lagi keajaiban yg i tempuhi sepanjang mengerjakan Haji disana.. Pengalaman suka duka, ujian dan kebesaran Allah swt yg i tak boleh nafikan dan i masih lagi hidup untuk mnjadi bukti dan bercerita tentang peristiwa yg i alami disana..
Allah Ya Allah, rindunya pada Kaabah, rindunya pada bumi Mekah, rindunya pd Masjid Nabawi dan wangian Kasturi di Kelambu Kaabah, Raudah & Makam Rasulullah..
Allah Ya Allah, ada rezeki, jemputlah lagi aku ke sana..
Sumber Kredit: FB: Molly Azalli
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menyebut tentang pendakwah ini, dirinya amat popular dan tidak asing bagi kita. Gaya dakwahnya yang santai membuatkan Ustaz Abdul Somad Batubara bin Bakhtiar atau UAS cukup dikenali dan disayangi ramai baik di negara ini mahu pun negara kelahirannya.
Jika tahun lalu, ramai menzahirkan rasa terkejut mendengar berita perceraian rumahtangganya bersama Mellya Juniarti yang dibina 11 tahun dan dikurniakan seorang anak lelaki, Mizyan Hadziq Abdillah namun kini ruang isi hati pendakwa berusia 44 tahun ini sudah diisi oleh seorang gadis sunti berusia 19 tahun.
Media Indonesia berusaha mencari sosok tubuh bakal isterinya yang sangat cantik berketurunan Arab. Berasal dari Jawa Timur, Fatimah Az Zahra Salim Barabud yang lahir pada 1 Oktober 2001 dikatakan pelajar pondok pesantren berasal dari Desa Kepuhkembeng, Peterongon, Daerah Jombang Jawa Timur.
Hal ini sudah disahkan oleh Ketua Daerah Ketua Bahagian Bimbingan Komuniti Islam Pejabat Kemenag Jombang, Ustaz Ilham Rohim.
Majlis nikah kedua pasangan berbeza usia 24 tahun ini bakal diadakan pada Mei namun tiada tarikh dan lokasi nikah dinyatakan.
Media mula dapat menghidu hubungan ini semalam selepas beredarnya surat kebenaran nikah yang tertulis bakal pengantin lelaki adalah dirinya dan bersatus duda manakala di borang pengantin perempuan tertulis nama Fatimah Az Zahra berusia 19 tahun dan masih gadis. Malah dikatakan pasangan ini sudah membuat daftar perkahwinan pada 1 Mac lalu.
Kisah Ustaz Abdul Somad sering menjadi tumpuan kerana selepas bercerai dengan Mellya, UAS dikatakan bakal bernikah dengan personaliti popular Korea, Ayana Moon namun sehingga itu keduanya tidak memberi kenyataan secara terbuka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jika digabungkan pemahaman Al-Quran dengan penerangan hadith Rasulullah s.a.w. tentang wanita terbaik atau khairun nisa ternyata wanita solehah yang menggembirakan suaminya.
Wanita-wanita ini menggembirakan suami mereka melalui kebaikan dan keluhuran akhlak, kecerdasan dan kematangan yang menjadi perhiasan dan citra aslinya dan tidak dibuat-buat atau sebagai lakonan semata-mata.
Ciri kedua wanita solehah yang digariskan dalam ayat ke-34 Surah An-Nisa’ tersebut menyentuh perihal pemeliharaan kehormatan dan kesucian diri seorang wanita bergelar isteri semasa ketiadaan suaminya.
Kesetiaan seorang wanita memelihara kehormatan diri mempunyai impak yang besar terhadap keluhuran nasab keturunan manusia yang menjadi salah satu perkara asas yang dilindungi oleh maqasid syariah selain agama, nyawa, akal dan harta.
Ketiadaan suami itu bukanlah hanya semasa beliau berpergian keluar dari rumah untuk urusan kerja, perniagaan atau keluar menyertai misi peperangan atau pertempuran.
Dalam konteks semasa, di mana sebahagian besar isteri menjawat pekerjaan sepenuh masa di luar rumah, aspek penjagaan kesucian dan kehormatan itu melingkupi suasana dan masa yang dihabiskan di tempat kerja khususnya sekiranya suami tidak bekerja di tempat yang sama.
Namun di akhir ayat yang menjelaskan ciri kesolehan seorang wanita tersebut, Allah SWT menekankan betapa keupayaan untuk seorang wanita mentaati Allah dan suami, serta memelihara kesuciannya adalah bergantung kepada pemeliharaan dan pertolongan Allah SWT semata-mata.
Sekali lagi menggabungkan pengertian ayat ini dengan hadith Rasulullah s.a.w. berkenaan gambaran wanita terbaik, yang dipelihara oleh wanita solehah bukanlah hanya kehormatan dan kesucian maruah diri malahan juga harta benda suami yang menjadi amanah. Wajarlah setiap wanita yang mahu bergelar seorang solehah untuk memohon sepanjang masa, agar Allah SWT memelihara setiap langkah yang diambil dan membantunya melaksanakan tanggungjawab dan peranannya.
Dalam ayat yang sama, selepas diperjelaskan perihal ciri kesolehan seorang wanita, Allah SWT menyentuh pula tentang satu lagi ciri wanita bergelar isteri yang berlawanan dengan sifat baik seorang solehah, yang perlu dikendalikan dan ditangani oleh para suami sebijak mungkin dengan langkah-langkah yang digaris oleh Allah SWT. Mafhum sebahagian lagi ayat ke 34, Surah An-Nisa’ :
`…Wanita yang kamu khuatiri akan `nusyuz’, hendaklah kamu berikan nasihat kepadanya, tinggalkan mereka di tempat tidur dan (jika perlu) pukullah mereka (dengan pukulan yang tidak memudaratkan atas tujuan mendidik). Tetapi jika mereka mentaati, maka janganlah kamu mencari-cari alasan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, Maha Besar.’
Semua wanita yang mahu mendapatkan gelaran solehah perlu juga mengetahui apakah pula yang dimaksudkan Allah SWT mengenai ciri-ciri ke`nusyuz’an seorang wanita sebagaimana yang dinyatakan di dalam ayat ini.
Sekali lagi merujuk kepada kitab Fi Zilalil Quran karangan Syd Qutb, perkataan `nusyuz’ dikatakan berasal dari kata akar `nasyazat’ yang bermakna `berdiri di tempat yang tinggi’.
Bolehlah disimpulkan wanita yang nusyuz adalah mereka yang bersifat degil, meninggikan diri, sombong, bongkak dan bertindak merendah-rendahkan usaha orang lain khususnya suaminya.
Sifat ini jelas bertentangan dengan ciri-ciri solehah yang lebih menekankan tentang `kepatuhan’ atau `ketundukan’ yang sengaja rela diberikan tanpa paksaan dan kekerasan.
Sesungguhnya tiada manusia yang sempurna kejadiannya. Sebagai seorang insan biasa kita tidak terkecuali daripada membuat kesilapan. Mungkin kita bukan yang terbaik tetapi kita boleh membentuk diri kita menjadi yang lebih baik. Bersamalah kita bergerak ke arah itu.
Sumber: Dr Harlina Haji Siraj
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?