“Pengkid pakai ihram seperti lelaki tunai umrah.’ Semakin lama, makin berani undang murka Allah. Mereka nak cabar siapa sebenarnya?
Lepas satu, satu perkara yang tak masuk akal dilakukan. Kes atau perkara ini turut mendapat perhatian Ustazah Asma Harun. Sepertimana orang lain, Ustazah Asma turut terkesan dengan tindakan wanita terbabit.
Peristiwa sedih bulan muharam, bulan peristiwa hijrah. Yang di sana isu pengkid pakai ihram, yang di sini sengaja buat video soft-porn dan gadai maruah muslim.
Jika dahulu timbul isu seorang lelaki tanpa segan silu berpakaian wanita pergi menunaikan umrah hingga menimbulkan respon pelbagai pihak, sekarang timbul pula isu seorang wanita memakai ihram seperti lelaki menunaikan umrah. Allahu Akbar, sungguh tenat fitnah akhir zaman sekarang.
Bukan itu sahaja, di negara kita pula sedang tular klip video dua artis yang dalam proses mengeluarkan muzik video mereka. Rata-rata mengatakan pakaian dan tarian dalam video tersebut seperti pelakon lucah.
Seperti Lelaki
Kedua-dua isu ini pernah ditegur oleh ramai pihak berkali-kali, namun kita lihat golongan seperti ini semakin berani melakukan perbuatan yang mengundang kemurkaan Allah SWT. Mereka nak cabar siapa sebenarnya?
Rasulullah SAW, para sahabat dan alim ulama sanggup bersusah payah, bermandikan darah, bahkan ada yang terkorban nyawa semata-mata untuk sampaikan agama ini kepada kita. Mohon maaf, perkara begini memang sangat menyedihkan.
Islam ialah agama yang melindungi umatnya.
Kita selalu dimomokkan dengan slogan Islam itu mengongkong penganutnya hingga tiada kebebasan dalam kehidupan, khususnya oleh golongan Liberal, tetapi hakikatnya adalah sebaliknya, iaitu untuk memelihara maruah manusia, sama ada lelaki atau wanita.
Ads
Tunai Umrah
Jika tiada kefahaman agama yang jelas, kita dapat lihat betapa murahnya nilai sebuah maruah itu di mata sendiri. Paling membimbangkan, kemungkaran yang dibuat bukan hanya memberi kesan kepada diri mereka sahaja, tetapi anak-anak muda yang melihat akan mula terikut-ikut, seolah-olah ia menjadi satu kebiasaan. Allahu Akbar.
Hukum agama tentang transgender atau Mukhannath ini sudah sangat jelas. Bahkan, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MJFK) Kali Ke-4 yang bersidang pada 13-14 April 1982 telah memutuskan bahawa:
i) Pertukaran jantina dari lelaki kepada perempuan atau sebaliknya melalui pembedahan adalah haram dari segi syarak.
ii) Seseorang yang dilahirkan lelaki, hukumnya tetap lelaki walaupun ia berjaya tukarkan jantinanya melalui pembedahan.
iii) Seseorang yang dilahirkan perempuan, hukumnya tetap perempuan walaupun ia berjaya tukarkan jantinanya melalui pembedahan.
Jangan campurkan perkara hak dan batil…
Firman Allah SWT:
وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَاَنْتُمْ تَعْلَمُوْنَ
Maksudnya: “Dan janganlah kamu mencampurkan kebenaran dengan kebatilan dan (janganlah) kamu sembunyikan kebenaran, sedangkan kamu mengetahuinya.”
Ads
(Surah Al-Baqarah 2: 42)
Dalam isu pengkid tunaikan umrah, mungkin pelakunya tidak sedar bahawa perbuatannya itu dicampurkan antara perkara hak dan batil, iaitu dia tunaikan umrah (hak) dalam keadaan menyerupai lelaki (batil).
Sekali lagi saya tegaskan, sebab itu pentingnya kita dalami ilmu agama, bukan untuk menjadi ustaz atau ustazah, tetapi supaya perbuatan kita selamat dunia akhirat sama ada dalam urusan harian atau ibadah. Sama-sama kita ambil pengajaran.
Undang Murka Allah
Benarlah peringatan yang pernah diberikan oleh Rasulullah SAW di dalam hadisnya, daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sungguh kalian akan mengikuti jalan orang-orang sebelum kalian sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta sampai jika orang-orang yang diikuti itu masuk ke lubang dhob (sejenis biawak), pasti kalian akan mengikutinya.” Kami (para sahabat) berkata, “Wahai Rasulullah, apakah yang diikuti itu adalah Yahudi dan Nasrani?” Baginda menjawab, “Lantas siapa lagi?”
(HR Muslim, hadis sahih)
KEMBALILAH KEPADA ALLAH, KERANA DIA SENTIASA MENANTI KITA
Allah sentiasa memberi kita peluang untuk berhijrah, tetapi kena ingat, kematian tidak pernah dilewatkan walau sesaat. Siapa yang bertangguh pasti akan dihantui penyesalan jika peluang itu sudah tiada lagi.
Iya, Allah Maha Menerima Taubat, tetapi jangan kita mempermainkan sifat Allah yang Maha Pengampun. Semua yang kita mahu Allah bagi dalam bentuk makan minum, keluarga, harta, kedudukan, dll, maka apa lagi yang kita mahu untuk buat apa yang Dia minta?
Ads
Mereka Nak Cabar Siapa?
Balaslah cinta Allah, walaupun kita memang tak akan mampu membalas pemberian Allah yang percuma seperti mata, tangan, kaki, kesihatan, udara untuk bernafas, nyawa, tetapi sekurang-kurangnya tunjuklah sikit, bahawa kita hamba Allah yang berbudi dan sedar diri.
Bagaimana caranya? Taatilah perintah Allah, tinggalkanlah larangan-Nya. Jika kita seorang Ibu Bapa sanggup tumpahkan kasih sayang sepenuh hati, berkorban siang malam, berikan macam-macam kepada anak dengan satu permintaan, iaitu supaya mereka menjadi anak yang baik, maka begitu juga Allah memberikan kita segala nikmat dengan permintaan kita ikuti perintah-Nya dan tinggalkan larangan-Nya. SubhanAllah.
TAHNIAH DAN SYABAS PIHAK MENTERI AGAMA ATAS RESPON YANG PANTAS
Terima kasih kita ucapkan kepada pihak Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), YB Senator Dato’ Haji Ustaz Idris Ahmad di atas respon pantas yang diberikan terhadap isu wanita yang menunaikan umrah sebagai lelaki.
Kita mengharapkan juga semoga ada tindakan yang boleh diambil terhadap pihak-pihak yang cuba mempromosikan soft-porn secara terbuka. Jika dibiarkan, ia akan semakin parah dan melarat.
Di akhir zaman ini, memang mudah nak meraih dunia jika menggunakan jalan yang haram, namun ingatlah peringatan Nabi Muhammad SAW di dalam sabdanya, daripada Anas bin Malik r.a., bahawa Nabi Muhammad SAW berkata:
يَأْتِيْ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ فِيْهِم عَلَى دِيْنِهِ كَالقَابِضِ عَلَى الجَمْرِ
Maksudnya: “Akan datang kepada manusia satu zaman di mana orang yang sabar daripada kalangan manusia yang berpegang dengan agamanya seperti seorang yang menggenggam bara api.”
(HR Tirmizi, hadis sahih)
DOA MOHON DITUNJUKKAN KEBENARAN
اللَّهُمَّ أَرِنَا الْحَقَّ حَقَّا وَارْزُقْنَا اتِّبَاعَهُ وَأَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلًا وَارْزُقْنَا اجْتِنَابَهُ وَلاَ تَجْعَلْهُ مُلْتَبِسًا عَلَيْنَا فَنَضِلُّ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا
Maksudnya: “Ya Allah, tunjukkanlah yang benar itu benar, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya, dan tunjukkanlah yang batil itu batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya. Jangan jadikan yang benar dan batil itu samar-samar bagi kami, yang akan menyebabkan kami sesat. Dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.”
Semoga bermanfaat buat semua.
SILAKAN SHARE, KITA BERKONGSI KEBAIKAN DAN GANJARAN PAHALA.
Asma’ binti Harun & Tim Penyelidikan #UAHSahabatDuniaAkhirat
Kashoorga: Semoga suatu hari mereka sedar dengan kesilapan yang dilakukan dan diberi hidayah.
Titisan air wuduk tolak kita daripada api neraka, ini hukum lap air sembahyang setelah kita berwuduk. Ada yang menegah agar tidak terus mengelap air setelah kita berwuduk.
Dilarang sama sekali mengelap air sembahyang kerana dikatakan setiap titisan itu akan menolak api neraka. Tapi bagaimana jika seseorang itu tak selesa dan membuatkan telekung boleh jadi basah. Betulkan kita dilarang untuk mengelap air sembahyang?
Wuduk adalah salah satu ibadah yang cukup penting dalam agama Islam. Wuduk bukan sekadar meratakan air ke anggota badan yang terpilih, bahkan wuduk adalah penanda aras bahawa Islam adalah agama yang sangat menitik-beratkan kebersihan.
Apabila kita mengambil wuduk untuk solat, pastilah anggota yang disapukan air tadi basah. Lalu, adakah kita perlu mengelap air tersebut atau membiarkan sahaja ia kering secara semulajadi? Apakah hukum mengeringkan air wuduk tadi?
Tolak Kita
Hukum mengeringkan air wuduk pada anggota
Para ulama berbeza pendapat mengenai isu ini. Ada yang mengatakan bahawa perbuatan mengelap air wuduk ini dibolehkan, manakala sebahagian lagi berpendapat bahawa hukumnya makruh bagi seseorang yang mengeringkan anggota badannya setelah berwuduk.
Pendapat yang mengharuskan perkara ini menyatakan bahawa asal hukum bagi sesuatu perkara itu adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharamannya.
Daripada Api Neraka
Ini berdasarkan sebuah kaedah yang masyhur sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab-kitab usul feqh:
Maka mereka berpendapat bahawa selagi mana tidak terdapat nas yang melarang perbuatan ini, maka ia kekal kepada hukum asalnya iaitu keharusan.
Pendapat ini dipegang oleh tokoh besar seperti Imam Ahmad dan selainnya.
Bahkan, para sahabat seperti saidina Usman, al-Hasan bin Ali dan Anas bin Malik turut menggunakan kain lap selepas berwuduk seperti mana yang dinyatakan oleh Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi dalam kitabnya, Al-Mughni (1/195)
Ini Hukum
Manakala pendapat kedua yang menyatakan bahawa menyapu atau mengeringkan anggota badan setelah berwuduk adalah makruh, mereka berdalilkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Maimunah R.anha, beliau berkata:
Maksudnya: Aku membawakan kepada Nabi S.A.W secebis kain (setelah baginda mandi junub), maka baginda tidak menerimanya. Lalu baginda menghilangkan sisa-sia air di badan baginda menggunakan tangannya. Riwayat Al-Bukhari (274)
Demikian juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abbas RA beliau berkata:
Maksudnya: Sesungguhnya Nabi S.A.W mandi, lalu dibawakan kepada baginda kain pengelap dan baginda tidak menyentuhnya.
Kemudian baginda menyapu saki baki air di badan baginda menggunakan tangannya.
Riwayat Al-Nasai (255)
Kedua-dua hadis di atas jelas menunjukkan bahawa Rasulullah SAW tidak menggunakan kain yang diberikan kepadanya untuk mengelap anggota badan baginda setelah mandi.
Maka golongan yang berpegang dengan pendapat yang kedua menjadikan nas ini sebagai hujah bahawa makruh hukumnya menggunakan kain pengelap sama ada tuala dan seumpamanya bagi mengeringkan anggota badan setelah wuduk.
Terdapat juga pandangan yang mengatakan bahawa perbuatan mengelap itu adalah disunatkan kerana terdapat padanya keselamatan dari debu-debu najis dan seumpamanya.
Inilah pendapat yang disebutkan oleh Al-Syeikh Al-Furani, Imam al-Ghazali, Al-Ruyani, dan Al-Rafi’e.
Kesimpulan:
Perbuatan hukum mengelap air wuduk dengan tuala atau seumpamanya adalah harus. Kami tidak menemui dalil yang menyatakan bahawa air wuduk ini akan menjadi pendinding api neraka sehingga kita dimakruhkan untuk mengelapnya.
Bahkan dalam sunnah, Rasulullah SAW tetap mengelap air wuduk baginda, cumanya baginda mengelapnya dengan tangan baginda.
Tiada ulama yang mengharamkan mengelap air wuduk dengan kain atau tuala.
Malah, jika kita tidak mengelap air wuduk sehingga memudaratkan diri kita seperti sewaktu kita berada di tempat yang sangat sejuk, hukumnya adalah disunatkan untuk kita mengelap air wuduk itu dengan segera.
Begitu juga jika kita tidak merasa selesa andai tidak mengelapnya seperti membuatkan pakaian kita kebasahan, maka ada keperluan untuk kita mengelapnya.
Hukumnya Harus
Apakah hukum mengelap air wuduk?
Hukum mengelap air wuduk dengan tuala atau seumpamanya adalah harus. Bahkan dalam sunnah, Rasulullah SAW tetap mengelap air wuduk dengan tangan baginda.
Betulkah kita dilarang lap air wuduk selepas berwuduk kerana setiap titisan itu akan menolak api neraka?
Kami tidak menemui dalil yang menyatakan bahawa larangan mengelap air wuduk kerana titisan air wuduk ini akan menolak daripada api neraka.
Bolehkah saya keringkan air wuduk dengan tuala?
Boleh kerana hukum mengelap air wuduk dengan tuala adalah harus.
Kashoorga : Semoga Allah menerima segala amalan kita.
Tuntut nafkah selepas cerai di mahkamah syariah sememangnya satu kerja yang memeritkan bagi seorang wanita yang diceraikan. Manakan tidak, nak upah peguam sahaja sudah melibatkan kos tinggi ditambah pula episod turun naik mahkamah yang tidak tahu kesudahannya.
Urusan seperti ini bukan boleh selesai sekelip mata. Terlalu banyak proses yang perlu dilalui; buang banyak masa dan tenaga. Dalam erti kata lain, hati kena kental.
Memang benar, proses perbicaraan di mahkamah syariah akan mengambil masa lama berikutan penangguhan kes dan kelewatan menyelesaikan kes seperti perceraian serta tuntutan nafkah. Keadaan ini mengakibatkan tekanan perasaan dan menyebabkan wanita yang teraniaya menjadi marah, beremosi dan kecewa.
Mungkin disebabkan itu lah, ada wanita seakan malas menuntut nafkah. Ini sebagaimana yang dicatatkan oleh Kaunselor Berlesen, Normaliza Mahadi dari HR Capital Sdn Bhd menerusi entri dalam akaun facebooknya yang boleh kita jadikan iktibar akan pergantungan bulat kepada Allah SWT.
Dalam catatannya, Normaliza ingin berkongsi kisah menarik, yang mungkin ramai juga mengambil pendekatan serupa klien beliau ini. Ia berkenaan seorang wanita yang diceraikan tetapi enggan tuntutan nafkahnya.
“Klien saya ni bekerja dengan gaji yang tak berapa cukup jika bekas suami tak bagi nafkah. Ada anak 3 orang dan tinggal di rumah sewa,” ujarnya
“Lepas sahaja sah bercerai di mahkamah, dia diminta oleh saudara mara, rakan taulan, jiran tetangga dan semua yang berkaitan untuk menuntut nafkah,”
Namun, jawapan kepada desakan mereka itu dijawab dengan penuh yakin dan bersahaja. “Puan ini dengan selambanya bagitahu yang nafkah ni tak payah dituntut. Bapak mesti tahu yang anaknya kena makan pergi sekolah dan perlukan rumah serta pakaian,” ceritanya lanjut.
Mungkin tidak mahu membebani fikiran dengan urusan yang renyah dalam tuntutan nafkah, maka wanita yang diceraikan ini amat yakin akan ada pertolongan dari Allah.
“Jadi klien saya bagitahu kalau bekas suami nak bagi, no akaun dia tahu. Kalau tak nak bagi, itu urusan dia dengan Allah di akhirat nanti. Orang kat akhirat nanti ramai, katanya. Carilah dia dan anak-anak,” jelasnya
Islam memang mewajibkan suami untuk bertanggungjawab memberi nafkah kepada anak-anak, walaupun bekas isterinya sudah berkahwin lain. Tanggungjawab seorang bapa tetap seperti biasa. Hanya tidak tinggal sebumbung lagi bersama isteri.
“Maka puan ini meneruskan hidup dengan anak-anak. Klien saya beritahu sesuatu yang saya rasa penting untuk difikirkan. Bekas suami saya tu bukanlah ada apa sangat. Yang lebih kaya adalah Allah. Saya minta aje daripada Allah dan pasti dapat lagi banyak. Buat apa minta dengan bekas suami yang paling banyak boleh bagi RM500 aje. Itupun dia kena ikat perut agaknya,”
Ternyata apa yang diungkapkan oleh kliennya adalah benar belaka. “Kepercayaan puan ini kepada Allah tidak berbelah bagi. Allah cukupkan gajinya yang selalunya tak cukup tu. Ada aje rezeki dari sumber yang tak disangka-sangka,” ulasnya lanjut.
Hanya tuan punya badan tahu apa yang dilakukannya adakah baik atau buruk untuk dia dan anak-anak. Walaupun ada desakan supaya dia tuntut nafkah, namun kliennya tetap dengan pendirian awalnya.
Jawapan kliennya memberi respon terhadap desakan orang sekelingnya sangat bersahaja tetapi semuanya benar. “Saya mudah aje, tuntut dengan Allah lagi mudah. Tak payah naik turun mahkamah. Tak payah cuti kerja. Tak payah bentang kes. Tak payah bukti itu dan ini. Tak payah juga sakit hati”
Bagi Normaliza, bukan semua wanita berfikiran dan berani ambil tindakan begini. “Ini klien saya lah. Mungkin ada orang yang ada pendapat lain,” ulasnya mengakhiri catatan.
Kashoorga: Diceraikan, bergaji kecil dan menanggung tiga orang anak tetapi tidak mahu tuntut nafkah daripada suami. Ini memang satu ujian dan pengorbanan besar. Bergantung bulat-bulat bantuan Allah, dan yakin akan memperolehinya. Tak semua bersetuju dan mahu untuk tidak tuntut nafkah. Namun, kes ini adalah bukti kebesaran Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang.
Syekh Wahbah Az Zuhaili, di dalam Kitab Fiqhul Islam wa Adillatuhu juz 10 mengatakan bahawa memberi nafkah kepada anak hukumnya adalah wajib. Pengajar ilmu Fikih dan Ushul Fikih di Universitas Damaskus ini mengatakan, hal itu sebagaimana firman Allah SWT dalam Surat Al Baqarah ayat 233:
Ertinya: Para ibu hendaklah menyusui anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi nafkah dan pakaian mereka dengan cara ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya dan seorang ayah kerana anaknya, dan warispun berkewajiban demikian.
Apabila keduanya ingin berpisah (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Suami liat nak solat.’ Isteri kena tegur walaupun kena maki, jangan putus asa, malah semakin kerap tegur hingga suami berubah dan terbuka hati.
Sememangnya setiap dari kita mengidamkan pasangan yang alim serta menjaga amal, ibadat terutamanya bab solat kerana solat itu adalah tiang agama. Jika solat pun tidak, bagaimana ibadat-ibadat yang lain, pasti diambil ringan juga. Masyallah, minta dijauhkan.
Ikuti perkongsian Ustaz NoorHafiz menerusi video TikToknya, semoga perkongsian ini dapat memberi sinar kepada mereka yang berdepan konflik begini.
Ramai yang mengadu keluarga yang mereka sayangi tidak mendirikan solat terutamanya solat fardu lima waktu.
Ada di kalangan mereka yang menyatakan isteri mereka tidak mendirikan solat. Malah ada di kalangan mereka yang mengatakan anak-anak mereka tidak solat.
Isteri Kena Tegur
Tak ketinggalan, ada juga di kalangan mereka yang menyedihkan apabila suami yang sepatutnya menjadi ketua keluarga tidak melaksanakan solat yang sepatutnya. Sepatutnya suami yakni ketua keluara membimbin g keluarga.
Namun sebaliknya pula yang berlaku, isteri dan anak-anak solat tapi ketua keluarga mereka yang tak mendirikan solat. Apa yang perlu kita lakukan, sekiranya kita berada di tempat atau posisi keadaan ini.
Walaupun Kena Maki
Pertama, kita jangan putus asa, sentiasalah kita menyeru ahli keluarga tersebut untuk mendirikan solat. Ajaklah mereka walaupun mereka tak solat, sentiasa ajak mereka secara berhikmah.
Manakala yang kedua, jangan kita putus asa untuk mendoakan kepada mereka. Moga-moga dengan asbab kita lakukan dua perkara ini, satu hari nanti, mereka akan dapat bersama-sama kita mendirikan solat terutamanya solat fardu lima waktu.
Dalam masa yang sama, saya turut mendoakan yang berada dalam situasi atau masalah ini, moga-moga Allah SWT memberi hidayah kepada ahli keluarga kita dan dapatlah kita bersama-sama mendirikan solat dan seterusnya kita dan mereka bahagia, gembira bukan saja di dunia tapi di akhirat sana juga.
Ternyata masalah ini turut di hadapi oleh beberapa warganet, mereka meluahkan rasa apabila usaha mereka menegur suami atau pasangan untuk mendirikan solat masih belum menunjukkan hasil. Ini luahan mereka
Closed
Betul….rasa sedih. Nak tegur, tapi kena maki.
Noni
Saya sudah putus asa, katanya hati belum terbuka..
Azlina6218
Berdoa agar semua ahli keluarga mendirikan solat dan tidak meninggalkan solat.
Emalia83
Saya pun tak berputus asa ustaz… Menegur anak dan suami, tapi memang rasa sedih kalau cakap kita pun anak tak dengar.
Kashoorga Semoga mereka yang berdepan dengan situasi ini terus bersabar dan tak putus asa menasihati pasangan dan anak-anak.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...