Ramai tahu, kouta giliran haji yang dilaksanakan dalam negara adakalanya membuatkan kita tidak berkesempatan menerima panggilan haji kerana diuji sakit atau sudah meninggal dunia.
Kebiasannya, ahli keluarga akan membayar upah kepada syarikat pengendali umrah untuk melakukan badal haji bagi arwah.
Badal haji atau ganti haji bermaksud seseorang yang telah melakukan haji untuk dirinya lalu melaksanakan haji untuk orang lain sama ada seseorang yang telah meninggal dunia atau sakit yang tiada harapan sembuh untuk melakukan ibadah haji ke tanah suci, sama ada dengan upah atau tidak.
Sejak dulu, kita diwar-warkan dengan kos serendah RM1500 untuk melakukan badal haji di mana selepas musim haji selesai, kita diberi sijil, air zam-zam dan kurma tanda arwah sudah disempurnakan hajinya.
Tapi adakah kos badal haji RM1500 yang diwar-warkan adalah betul atau ia didalangi sindiket pengurusan umrah untuk mengaut keuntungan semata-mata? KASHOORGA menemuramah pemilik bersama syarikat umrah terkenal, Andalusia Travel, Dato Ustaz Daud yang juga penasihat Tabung Haji mengenai kos RM1500 ini.
Semoga tiada lagi yang terpedaya dengan kos semurah ini di masa akan datang.
Ads
Berpengalaman lebih dari 30 tahun dalam bidang pengurusan haji dan umrah, Dato Ustaz Daud Che Ngah bukan satu nama baru. Jelasnya, kos RM1500 yang ditawarkan untuk badal haji adalah MENGARUT.
Jelasnya berdasarkan kajian bersama dibuat bersama pihak berautoriti, kos menunaikan badal haji paling logik adalah RM3000 ke atas. Ini kerana jika menggunakan rakyat yang tinggal di Arab Saudi, kos mengerjakan haji yang dikenakan juga agak tinggi. Malah rakyat tempatan sendiri perlu membayar permit agak tinggi (sekitar 350 riayal). Tahun ini kos mengerjakan haji untuk rakyat tempatan mencecah RM10,000 hingga ke RM16,000) namun ia dilaporkan berlaku penurunan harga sedikit berbanding tahun sebelumnya.
Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi melaporkan, ada tiga pakej ditawarkan iaitu pakej pertama (Hospitality Upgraded Camps) kini berharga 9,098 Riyal Saudi (RM10,674.09), berbanding harga awal 10,238 Riyal Saudi (RM12,011.58).
Ads
Harga baharu bagi pakej dua (Hospitality Upgraded Camps) kini akan menjadi 11,970 Riyal Saudi (RM14,043.62), berbanding 13,043 Saudi Riyal (RM15,302.50).
Selain itu, harga potongan untuk pakej ketiga (Hospitality Mina Towers) ditetapkan pada 13,943 Saudi Riyal (RM16,358.42) berbanding 14,737 Saudi Riyal (RM17,289.96) sebelum ini.
“Kajian dapati ada syarikat pengendali umrah boleh untung RM500,000 (setengah juta) begitu saja. Mereka akan menghubungi pemastautin di Arab Saudi dan jika menerima banyak permohonan, seorang akan buatkan 10 nama untuk badal haji. Kalau ada 1000 permohonan, bolehkah dapat sampai sebegitu banyak orang laksanakannya. Ia banyak dianggotai permastautin di Arab Saudi seperti Pakistan, Myammar dan ramai lagi yang buat duit tepi.
Ads
Jelas Dato Ustaz Daud Che Ngah, syarat badal haji ialah seorang mesti buatkan satu penama saja dan tidak boleh pukul rata begitu saja,”katanya memaklumkan, apa yang perlu dibuat oleh waris yang ingin melakukan badal haji untuk arwah dinasihatkan perlu meneliti dua faktor ini.
“Pertamanya kos badal haji tak boleh terlalu murah. Angka RM3000 ke atas masih logik dan kedua ialah syarikat pengendali mestilah yang diberi tauliah oleh Tabung Haji untuk membawa jemaah haji. Kalau tak ada maknanya tidak sah juga badal hajinya.
“Ada yang kaut sampai setengah juta. Bagi saya ini aniaya bagi orang lain yang mungkin percaya hal ini hak waris sudah ditunaikan,” katanya ketika ditemui di Program TETAMU HARAMAIN KASHOORGA yang akan bersiaran dalam masa terdekat.
Program Tetamu Harmain Kashoorga ini memaparkan kisah-kisah menarik berlaku di Tanah Suci yang boleh menjadi iktibar buat semua. Ia menampilkan Dato Ustaz Daud Che Ngah dan Haji Mohd Syafik Mazlan dari Umrah MKM Ticketing Travel & Tours.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebelum berkahwin dengan seseorang, kita berhak memilih calon terbaik. Seseorang yang boleh dijadikan Imam sebagai tempat untuk kita mencari syurga dan juga dijadikan tempat bergantung hidup.
Kaum perempuan kalau nak cari calon, carilah lelaki yang caring terhadap keluarga dia. Selalu bertanggungjawab terhadap keluarga dia. Mak ayah dia layan dengan baik. In Sha Allah, nanti kau jadi isteri dia, dia akan layan kau dengan penuh kasih sayang.
Allah menciptakan sebuah perkahwinan untuk membolehkan suami isteri berkasih sayang dan mencari ketenangan. Tetapi ada yang salah menggunakan perkahwinan yang dibina seperti berlaku kasar terhadap isteri misalnya.
Gambar sekadar hiasan.
Kenapa ada suami yang sering naik tangan kepada isteri? Sebelum kahwin bukan main sweet. Bila dah kahwin, tak boleh silap sikit mula nak naik tangan.
Lelaki ini tinggi egonya. Pantang dicabar dan tercabar. Masa tu ego lebih mengatasi segalanya.
Bila Bertengkar, Belajar Sabar
Bila bertengkar antara suami isteri, belajar sabar. Adakalanya diam itu lebih baik. Isteri pula jangan cabar suami. Jangan la dok cabar suami suruh pukul ke, ceraikan ke. Tengah marah, syaitan pun menghasut. Ditambah dengan ego lagi. Mula la nak sepak terajang isteri.
Lagi sedih bila suami yang sepak terajang isteri masa isteri tengah mengandung. Takde belas kasihan langsung. Ikut hati sangat. Kadang-kadang isteri tu dah tak larat. Tak sempat masak. Suami balik kerja penat, tengok makanan takde. Mula lah naik angin. Lepastu naik tangan. Kemon la. Benda simple macam tu bawak bawak la bersabar.
Ada juga suami yang pukul isteri sebab cemburu. Mungkin isteri dia cantik sangat kot. Dah tu sampai isteri tak boleh bersembang dengan orang lelaki langsung. Kau agak-agak la. Cemburu biar bertempat.
Gambar sekadar hiasan.
Lepas Kantoi Pukul
Ada kalanya suami pukul isteri bila isteri dapat tau rahsia dia. Contohnya macam bila isteri tahu dia curang tapi tak nak mengaku. Lepastu pukul isteri. Ego la tu. Dah buat salah mengaku je lah.
Masa muda kau jangan nak panas baran je. Lelaki yang sabar adalah lelaki yang kuat. Ini sikit-sikit nak panas baran. Masa bercinta kemain penyayang.
Kurang asas agama juga merupakan salah satu punca suami cepat naik tangan dekat isteri. Kalau kau tahu hukum hakam, marah macam mana pun kat isteri kau takkan naik tangan.
Mana ada rumah tangga yang takde masalah. Jadikan itu sebagai cabaran dan salah satu sebab nak kuatkan lagi kasih sayang antara suami dan isteri. Kalau ada masalah, bawa berbincang. Kalau tak boleh, lebih baik kau diam. Bila dah reda marah, baru berbincang. Kah!
Bacalah doa ini di kala menjelang subuh agar Allah permudahkan kita beribadah. Setelah selesai tunaikan solat tahajud dan mahu menanti azan subuh, sudah tentu kita akan bertasbih, berzikir, tahmid, bermunajat dan tidak lupa berdoa.
Doa yang dipohon kepada Allah agar dipermudahkan urusan kehidupan harian dan memohon pertolongan agar sentiasa sihat dan kuat untuk beribadah kepadaNya.
Dalam kitab Al-Riqqoh wa Al-Buka’, Ibnu Abi Al-Dunya menyebutkan bahawa di antara munajat dan doa para salafus soleh saat menjelang terbit fajar agar mereka selalu mendapat kemudahan dan pertolongan untuk senantiasa senang beribadah kepada Allah adalah sebagai berikut;
Mawlaaya, ‘abduka yuhibbul ittishoola bithoo’atika fa a’inhu ‘alaiha bi taufiiqika ayyuhal mannan. Mawlaaya, ‘abduka yuhibbu ijtinaaba sakhothika fa a’inhu ‘alaa dzaalika bi mannika ‘alaihi ayyuhal mannaan. Mawlaaya, ‘abduka ‘azhiimur rojaa-i li khoirika falaa taqthoo’ rojaa-ahuu yawma yafrohul faa-izuun.
Wahai Tuhanku, hambaMu senang menyatu dengan taat kepadaMu, maka bantulah dia dengan pertolonganMu, wahai zat Pemberi Nikmat. Wahai Tuhanku, hambaMu senang menjauhi murkaMu, maka bantulah dia atas itu dengan anugerahMu padanya, wahai zat Pemberi Nikmat. Wahai Tuhanku, hambaMu sangat mengharap kebaikanMu, maka jangan putus harapannya pada hari di mana orang-orang beruntung mendapat kebahagiaan.
Kashoorga: Amalan berdoa merupakan salah satu cara kita mendekatkan diri dengan Tuhan. Memohon pertolongan melalui doa boleh sahaja dilakukan ketika di atas sejadah usai solat fardhu dan sunat atau walau di mana kita berada dan bila-bila masa sekalipun.
Bangunlah untuk bersolat tahajud kemudian berdoa lah merendahkan diri kepada Allah. kita memohon apa sahaja yang diinginkan atau diharapkan.
Malaikat yang turut sama bertahajud akan mengangkat doa-doa kita agar diterima Allah SWT. InsyaAllah agar segalanya dimakbulkanNya.
Tak boleh sesuka hati cas handphone dalam masjid, kecuali memang diwakafkan pihak masjid. Sebenarnya bila kita berkunjung ke masjid, memang tak digalakkan untuk mengecas segala gajet peribadi.
Melainkan kita memang tahu bahawa ianya memang diwakafkan untuk pengunjung yang datang ke masjid. Nampak macam perkara ini remeh, namun jika disalahguna akan jatuh haram.
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan hadam penjelasan yang diterangkan panjang lebar oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Soalan :
Bolehkah makmum menggunakan tenaga elektrik di masjid untuk mengecas gajet persendirian?
Jawapan :
Pada asalnya, harta yang dimiliki oleh masjid adalah bersifat wakaf hasil daripada sumbangan umat Islam. Oleh yang demikian, kegunaan harta masjid termasuk penggunaan elektrik hendaklah berdasarkan niat para pewakaf.
Cas Handphone Dalam Masjid
Kaedah fiqah menyebut:
كل متصرف عن الغير فعليه أن يتصرف بالمصلحة
“Setiap yang bertindak bagi pihak orang lain, maka hendaklah ia bertindak berasaskan maslahah.” (1/310)
Dalam hal ini juga, bekas Mufti Mesir, Dr. Ali Jum’ah menegaskan, secara fiqahnya, setiap perkara yang diwakafkan untuk masjid seperti karpet, lampu, penyapu, air dan lain-lain tidak harus digunakan kecuali untuk keperluan masjid.
Kecuali Memang Diwakafkan Pihak Masjid
Ini berdasarkan sikap Rasulullah SAW yang amat memelihara setiap perkara yang dikhususkan untuk masjid, antaranya sebagaimana sabda Baginda SAW:
Dalam isu ini, mengecas gajet persendirian atau komputer riba pada asalnya adalah harus jika digunakan untuk perkara yang baik dan berfaedah seperti membaca Al-Quran, pengajian agama, terdesak untuk menghubungi keluarga dan seumpamanya.
Namun jika digunakan untuk tujuan kemaksiatan dan kesia-siaan, ia tidak diharuskan kerana bertentangan dengan matlamat asal maslahah harta masjid.
Di samping itu, disunatkan bagi mereka yang menggunakan harta masjid untuk memberikan sumbangan kepada tabung masjid sebagai membantu meringankan kos perbelanjaan dan penyelenggaraan masjid demi kemanfaatan bersama. Wallahu a’lam.
Kashoorga: Sebenarnya semua harta di masjid memang diwakafkan untuk para pengunjung masjid, tapi setiap kali ke masjid bersedekahlah bagi meringankan bebanan pihak masjid.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...