Lidah insan beriman tidak lekang dari menyebut nama Allah. Namun bagi kita Melayu yang tidak menguasai bahasa Arab, adakalanya kita gagal menggunakan pada tempat yang betul. Khususnya penggunaan ungkapan “Masya-Allah” dan “Subhanallah”.
Contoh kesilapan itu adalah seperti berikut:
“Masya-Allah, habis mati ternakan aku”
“Subhanallah, dia mampu menghafal al-Quran dalam masa sebulan.”
Sepatutnya begini:
“Subhanallah , habis mati ternakan aku.”
“Masya-Allah, dia mampu menghafal al-Quran dalam masa sebulan.”
Apakah beza maksud dua ungkapan itu?
“Subhanallah” bermaksud “Maha Suci Allah”. Kita guna zikir ini pada sesuatu kejadian malang yang menakjubkan kerana keburukan atau kenegatifannya dan kita berharap kejadian itu TIDAK berlaku lagi atau berulang.
Ads
Manakala masya-Allah bermaksud “kejadian itu berlaku atas kehendak Allah”. Kita guna zikir ini pada sesuatu kejadian yang menakjubkan kerana kebagusannya dan kita berharap kejadian itu berlaku lagi atau berulang.
Ads
Jadi, apabila kita berkata dengan cara yang betul, “Subhanallah, habis mati ternakan aku” bermakna kita berharap peristiwa malang atau kejadian buruk itu tidak akan berlaku lagi.
Ads
Dan apabila kita berkata, “Masya-Allah, dia mampu menghafal al-Quran dalam masa sebulan” bermakna kita berharap peristiwa atau kejadian yang menakjubkan itu akan berlaku lagi atau berulang. Namun, kedua-dua ungkapan itu merupakan zikir kepada Allah.
Kebelakangan ini ramai yang merungut dengan kenaikan harga barang, ditambah pula bermula 1 Mac akan berlaku kenaikan kadar cukai jualan dan perkhidmatan. Sudah tentu peningkatan ini bakal memberi kesan dalam banyak aspek.
Bagi yang tidak mengetahui, situasi kenaikan harga barang ini turut juga berlaku pada zaman sahabat Nabi iaitu sewaktu pemerintahan Saidina Umar AS. Perkara ini dikongsi oleh Prof Madya Dr Ahmad Sanusi Azmi dari Fakulti Pengajian Quran Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia.
Namun begitu apa yang menarik dalam perkongsian ini, beliau turut menceritakan bagaimana pihak pemerintah ketika itu bersikap selain tindakan Rasulullah ketika rakyat berdepan zaman kesusahan.
Beberapa kenaikan pada tahun ini
Beberapa pengumuman kenaikan barang diwar-warkan baru-baru ini. Sebagai rakyat kita hendaklah bersedia menghadapinya manakala sebagai pemimpin, mereka seharusnya membantu meringankan beban rakyat.
Menurut Saidina Anas bin Malik, ketika zaman pemerintahan Saidina Umar, harga barangan telah naik mendadak sehingga Umar sendiri membeli roti yang biasa dibeli oleh rakyat bagi menghayati kesusahan mereka.
Kata Anas:
غلا الطعام على عهد عمرَ بنِ الخطاب، فأكل عمر خبز الشعير، وكان قبل ذلك لا يأكله، فاستنكره بطنُه فصوَّت، فضربه بيده وقال: هو والله كما ترى؛ يوسع الله على المسلمين
“Harga barang telah menjadi mahal ketika zaman pemerintahan Umar bin al-Khattab. Lalu Umar hanya memakan roti yang diperbuat dari gandum gred rendah.
“Sebelum itu beliau tidak pernah makan makanan sedemikian sehingga menyebabkan perutnya sendiri berbunyi, lalu dia memukul perutnya dengan tangannya dan berkata: Demi Allah, ini semua adalah seperti yang kamu lihat, mudah-mudahan Allah melapangkan urusan kaum muslimin. (al-Tartushi, Siraj al-Muluk).
Sikap Rasulullah dan para pemimpin terdahulu
Perhatikan bagaimana sikap Rasulullah dan para pemimpin Muslim terdahulu menghayati kesusahan rakyat. Mereka tahu harga barangan naik lalu mereka sendiri mengubah aspek kehidupan mereka. Mereka tidak bermewahan bahkan mengurangkan perbelanjaan yang boleh membantu rakyat.
Mereka sendiri membantu rakyat yang memerlukan. Saidina Umar dikatakan akan pergi ke persisiran luar (perkampungan luar) dan memerhatikan andai ada golongan pekerja yang melakukan kerja yang berat agar beliau boleh memudahkan kerja tersebut.
Perkara ini direkodkan oleh al-Imam Malik yang menyebutkan:
أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ كَانَ يَذْهَبُ إِلَى الْعَوَالِي كُلَّ يَوْمِ سَبْتٍ. فَإِذَا وَجَدَ عَبْداً فِي عَمَلٍ لاَ يُطِيقُهُ، وَضَعَ عَنْهُ مِنْهُ
“Sesungguhnya Umar bin al-Khattab akan pergi ke perkampungan luar Madinah pada setiap hari Sabtu. Beliau akan memerhatikan sekiranya ada hamba yang bekerja lebih dari kemampuannya, maka Umar akan mengurangkan bebanan kerja tersebut.” (al-Muwatta, no: 3594)
Jika mahu bernikah perlu ada wali. Salah satu persiapan penting majlis nikah ialah kehadiran wali. Ia merupakan salah satu rukun nikah dan wajib dipenuhi.
Bagi yang sudah mengikuti kursus kahwin, tentunya sedia maklum akan syarat-syarat layak menjadi wali kepada pengantin perempuan.
Sebagaimana yang dinyatakan dalam kitab Al Fiqh Al Manhaji Ala Madzhab Al Imam Al Syafii, terdapat tujuh syarat melayakkan seseorang itu bertindak sebagai wali nikah.
Makanya kepada bakal-bakal pengantin, sila baca sehingga habis supaya betul-betul faham apakah syarat-syarat untuk jadi wali nikah.
Seorang Islam
Wali bukan Islam, tidak boleh menjadi wali bagi bakal pengantin.
Berdasarkan firman Allah swt.: وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا
Dan Allah sekali-kali tidak akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman. (Q.S. Annisa’:141)
Keperluan wali beragama Islam, adalah kerana perbezaan agama akan menjadi penghalang untuk mewariskan harta. Buat pengetahuan, muslim dan bukan muslim tidak boleh saling mewariskan harta.
Adil
Syarat ini bermaksud wali tersebut tidak pernah melakukan salah satu dosa-dosa besar, bukan orang yang selalu melakukan dosa kecil serta bukan orang yang melakukan sesuatu yang dapat merosak harga diri, seperti kencing sembarang di jalanan, berjalan dengan telanjang dan lain-lain.
Oleh kerana itu, tidak boleh orang yang fasik (dengan ciri-ciri tersebut) menikahkan pengantin muslimah, tetapi hendaknya hak perwaliannya itu diserahkan kepada pihak yang boleh menjadi wali lainnya yang lebih adil.
Perkara ini berdasarkan pada atsar sahabat Ibnu Abbas r.a. yang mengatakan: لا نكاح إلا بولي مرشد وشاهدي عدل
Tidak ada nikah kecuali dengan wali yang mursyid (adil) dan adanya dua orang saksi yang adil. (Musnad Asy Syafii)
Baligh
Wali adalah seorang lelaki yang telah baligh. Kanak-kanak tidak boleh menjadi wali nikah, karena tidak adanya sifat kewalian pada dirinya, maka ia pun tidak boleh menjadi wali untuk selain dirinya.
Orang gila tidak boleh menjadi wali, kerana dia tidak memiliki sifat kewalian, iaitu menjadi wali untuk dirinya sendiri saja pun tidak boleh apatah lagi menjadi wali orang lain.
Mengalami masalah penglihatan
Wali yang ada masalah penglihatan (pandangan kabur) tidak layak menjadi wali sama ada disebabkan faktor usia atau mabuk. Orang yang alami masalah penglihatan hanya akan menyulitkan proses pernikahan berjalan lancar kerana tidak mempunyai penglihatan berkualiti.
Namun, jika dia hanya sakit sementara seperti pengsan, pitam atau alami epilepsi masih boleh menjadi wali setelah dia sedar atau pulih setelah mendapat rehat yang cukup.
Tiada masalah mental
Wali tidak alami masalah mental. Orang waras dapat berfikir dengan baik dan tahu membezakan perkara baik dan buruk.
Bagi orang yang sedang berihram, dia tidak boleh menikahkan orang lain. Hal ini berdasarkan hadis
عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم:لاَ يَنْكِحُ الْمُحْرِمُ وَلاَ يُنْكَحُ وَلاَ يَخْطُبُ Dari Usman bin Affan r.a. ia berkata, Rasulullah SAW. bersabda: “Orang yang sedang ihram tidak boleh menikahkan dan dinikahkan serta tidak boleh meminang.” (HR. Muslim).
Sekiranya bakal wali memiliki salah satu ciri-ciri di atas, maka bakal pengantin perlu cari wali lain yang mempunyai ‘rekod bersih’ bagi memastikan mereka sesuai memainkan peranan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Membaca al-Quran adalah amalan yang sangat dituntut. Ini kerana kalam Allah itu merupakan panduan kehidupan seseorang Muslim. Membaca Al-Quran menjadi nilai ibadah yang diredai oleh Allah. Carilah guru bagi membolehkan anda dibimbing dari segi bacaan Al-Quran.
Rasulullah saw bersabda:
“Barang siapa yang membaca satu huruf kitab Allah, maka ia akan mendapatkan satu kebaikan dengan huruf itu, dan satu kebaikan akan dilipatgandakan menjadi sepuluh. Aku tidaklah mengatakan Alif Laam Miim itu satu huruf, tetapi alif satu huruf, lam satu huruf dan Mim satu huruf.”
(HR. Tirmidzi).
Pun begitu, ramai juga antara kita yang kurang ilmu pengetahuan dalam tajwid. Hal ini menjadi kekangan bagi seseorang Muslim itu mengaji Al-Quran sekali gus menyebabkan minat untuk mendalami Al-Quran itu berkurangan.
Persoalannya di sini, bolehkah kita membaca Al-Quran tanpa mengikut tajwid yang betul?
Dalam Surah Al-Muzammil, ayat 4 ada menyebut yang bermaksud: “Dan bacalah Al-Quran itu dengan tartil.”
Tartil bermaksud tajwid. Jika anda membaca Al-Quran seperti membaca kitab biasa, bereti anda tidak merujuk kepada ilmu tajwid. Padahal Al-Quran perlu dibaca mengikut hukum tajwid. Hukum membaca Al-Quran berserta dengan hukum tajwid ialah wajib. Maka ini bermakna berdosalah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran dengan mengabaikan hukum tajwid.
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...