Khamis ini, kita akan menyambut peristiwa agung Israk dan Mikraj.
Sebagai umat Islam, peristiwa ini sangat besar dan perlu dihayati kerana ia perjalanan Rasulullah SAW naik ke langit ke tujuh. Peristiwa pada malam hari ini dengan izin Allah taala bermula dari Masjidil Haram menuju ke Masjidil Aqsa.
Firman Allah di dalam Surah Al-Israk ayat 1: "Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari, dari Masjid Al-Haram (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang kami berkati sekelilingnya untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
Baginda Rasulullah SAW kemudian naik ke langit sampai ke Sidratil Muntaha, bahkan ke Mustawa dan sampai di bawah Arasy Allah (suatu tempat di mana alam ini diatur) dengan menembusi tujuh lapis langit, lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.
Kisah-kisah dalam peristiwa Israk dan Mikraj mengandungi sesuatu yang amat menakjubkan kerana ia tidak sama dengan cara perjalanan ditempuh oleh manusia biasa. Perjalanan ini adalah perjalanan istimewa menggunakan kenderaan Allah (dikatakan burqa) yang kelajuannya tidak boleh ditandingi dengan apa saja kenderaan yang direka oleh manusia.
Di sebalik perjalanan ini, timbul satu pertanyaan, adakah perjalanan Rasulullah ini dengan roh dan jasad atau hanya roh sahaja semasa perjalanan agung itu terjadi? Dipetik dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, Mufti menjawap persoalan mengenai perjalanan agung ini.
Jawapan: Alhamdulillah, segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan ahli keluarga baginda, para sahabat seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Dalam isu ini, tidak dapat dinafikan bahawa terdapat beberapa pandangan para ulama yang berbeza di antara satu sama lain. Sebahagian mereka berpendapat bahawa Rasulullah S.A.W diperjalankan daripada Masjid al-Haram menuju ke Masjid al-Aqsa adalah dengan roh sahaja dan bukannya dengan jasad baginda. Manakala pendapat lain pula menyatakan bahawa baginda S.A.W diperjalankan oleh Allah S.W.T dengan roh dan juga jasad. Di antara ayat yang menjadi fokus perbincangan di dalam isu ini adalah firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Maha suci zat yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam daripada Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa yang telah Kami berkati kawasan sekelilingnya, untuk Kami tunjukkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda kebesaran Kami, sesungguhnya Dia adalah Tuhan yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Surah Al-Isra’(1)
Ads
Ketika menafsirkan ayat ini, Imam Al-Thabari Rahimahullah berkata: Para ulama berbeza pendapat berkenaan sifat (cara-cara) Allah S.W.T memperjalankan Nabi-Nya S.A.W daripada Masjidil Haram ke Masjid al-Aqsa. Sebahagian mereka berkata: Allah memperjalankan baginda dengan jasadnya. Maka Nabi S.A.W diperjalankan pada satu malam dan baginda berada di atas buraq daripada Baitullah al-Haram menuju ke Al-Aqsa sehinggalah baginda sampai ke sana. Lalu Allah menunjukkan kepada baginda apa yang dikehendaki dari sudut keajaiban-keajaiban perintah-Nya di samping keagungan dan kebesaran kerajaan-Nya. Kemudian baginda berkumpul di sana bersama dengan para Nabi, dan solat bersama mereka di sana. Kemudian Nabi dinaikkan ke atas langit sehingga ke langit yang ketujuh. Kemudian Allah mewahyukan kepada baginda di sana, dengan kadar yang Dia kehendaki dan seterusnya baginda pulang semula ke masjid al-haram pada malam yang sama dan baginda solat subuh di sana.
Kemudian Imam Al-Thabari menukilkan pendapat yang kedua yang menyatakan bahawa Rasulullah S.A.W tidak diperjalankan dengan jasad baginda akan tetapi dengan roh baginda. Ini sebagaimana yang diriwayatkan daripada Saidina Mu’awiyah bin Abi Sufian apabila beliau ditanyakan berkenaan dengan isra’ Nabi S.A.W beliau menjawab: Ia berlaku dengan cara mimpi yang benar.
Manakala Umm al-Mu’minin Aísyah R.anha pula berkata: Tidaklah hilang jasad Rasulullah S.A.W akan tetapi Allah S.W.T memperjalankannya dengan rohnya. Berkenaan dengan kenyataan daripada Saidina Mu’awiyah dan juga Umm al-Mu’minin A’isyah R.anha, ia diriwayatkan oleh Muhammad bin Ishak dengan katanya:
Maksudnya: Telah menceritakan kepada aku sebahagian daripada keluarga Abu Bakar, bahawasanya A’isyah R.anha berkata: Tidaklah hilang jasad Rasulullah S.A.W. Akan tetapi Allah memperjalankannya dengan rohnya.
Athar ini diriwayatkan daripada Ibn Hisyam di dalam kitabnya Sirah Al-Nabawiyyah (2/46). Riwayat ini bagaimanapun dikritik oleh ramai ulama besar. Kata Al-Syeikh ‘Alawi Al-Saqqaf: Athar ini dhaif, ia diriwayatkan oleh Ibn Ishaq dengan sanad yang terputus. Lihat Takhrij Ahadiith al-Zhilal (Hlm. 246).
Ads
Bahkan melalui riwayat tersebut juga jelas kelihatan bahawa Ibn Ishaq tidak menamakan individu dari keluarga Abu Bakr yang menceritakan kepadanya. Ia dianggap sebagai mubham iaitu terdapat kesamaran pada perawi. Jika dinamakan sekalipun, kita perlulah meneliti berkenaan status individu tersebut, adakah ia thiqah ataupun sebaliknya. Maka jelaslah bahawa riwayat ini dhaif dan tidak boleh untuk dijadikan hujah sebagai sandaran.
Imam al-Thabari apabila mengeluarkan pendapat beliau dan mentarjihkan kedua-dua pendapat di atas beliau mengatakan: Pendapat yang tepat di sisi kami adalah:-
Sesungguhnya Allah S.W.T memperjalankan hambanya Muhammad S.A.W daripada Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa sebagaimana yang telah Allah khabarkan kepada para hamba-Nya. Dan sebagaimana yang telah jelas perkhabaran-perkhabaran daripada Nabi S.A.W, bahawasanya Allah S.W.T meletakkan baginda di atas buraq sehinggalah Nabi sampai dengan menaikinya serta solat di sana (Masjid al-Aqsa) bersama-sama dengan para Nabi dan Rasul, serta Allah S.W.T menunjukkan kepadanya tanda-tanda kebesaran-Nya. Maka tiada makna bagi golongan yang berpendapat: Nabi diperjalankan dengan rohnya dan bukan dengan jasadnya. Ini kerana, sekiranya keadaannya sedemikian rupa, sudah tentu perkara tersebut tidak menjadi suatu dalil kenabiannya serta tidak ada hujah ke atas kerasulan baginda. Maka Allah S.W.T apabila mengkhabarkan di dalam al-Quran bahawa Dia memperjalankan hamba-Nya, dan Dia tidak menyatakan yang Dia memperjalankan roh hamba-Nya. Maka tidak boleh untuk seseorang itu untuk berlebih-lebih terhadap apa yang dikatakan oleh Allah kepada pendapat lainnya. Lihat Tafsir al-Thabari, Ibn Jarir (17/328).
Demikian juga Imam al-Thabari berpendapat bahawa dalil-dalil yang sahih telah jelas menunjukkan bahawa baginda Rasulullah S.A.W diperjalankan di atas haiwan yang dinamakan sebagai buraq. Sekiranya isra’ itu berlaku dengan roh baginda, nescayalah roh tidak dipikul di atas buraq. Ini kerana, haiwan tidak menanggung selain daripada jisim.
Berkenaan perjalanan Nabi S.A.W dengan menaiki buraq tersebut, hal ini dinyatakan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik R.anh bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Kemudian aku didatangkan dengan seekor haiwan yang berwarna putih yang dinamakan sebagai al-buraq. Bentuknya lebih tinggi berbanding keldai dan rendah sedikit berbanding baghal.
Hal ini jelas menunjukkan bahawa baginda melihat dengan jelas warna, bentuk, dan keadaan haiwan yang didatangkan kepada baginda. Kemudian baginda S.A.W menceritakan bahawa baginda dibawa naik ke atas belakang haiwan tersebut dengan sabdanya:
Maksudnya: Aku dibawa naik ke atasnya (Buraq) kemudian kami pun bertolak sehinggalah kami sampai ke langit dunia. Riwayat Muslim (164)
Sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Thabari sebelum ini, perkataan menaiki dan duduk di atas sesuatu itu jelas menunjukkan yang ia berlaku dengan jasad dan bukannya dengan roh sahaja. Inilah juga pendapat yang dipersetujui oleh Imam Al-Nawawi Rahimahullah apabila mensyarahkan hadis ini. Beliau menukilkan pendapat daripada Imam al-Qadhi ‘Iyadh Rahimahullah yang berkata: Para ulama berbeza pendapat berkenaan isu isra’ Rasulullah S.A.W.
Maka dikatakan bahawa: Keseluruhan peristiwa itu berlaku di dalam mimpi. Kebenarannya, yang dipegang oleh majoriti manusia, kebanyakan para salaf, serta ramai dari kalangan para fuqaha, ahli hadis, dan para mutakallimin bahawa baginda S.A.W diperjalankan dengan jasadnya. Athar-athar jelas menunjukkan kepada perkara ini bagi sesiapa yang meneliti dan mengkajinya. Dan adalah tidak boleh untuk mengalih hal ini daripada zahirnya. Bahkan tiada kemustahilan untuk ia berlaku sehingga memerlukan kepada takwil. Lihat Al-Minhaj Syarah Sahih Muslim, Al-Nawawi (2/357).
Kesimpulan
Setelah kami meneliti beberapa pendapat yang dikemukakan di atas, kami cenderung kepada pendapat yang menyatakan bahawa kejadian isra’ (perjalanan) Rasulullah S.A.W daripada Masjidil Haram ke Masjid al-Aqsa itu berlaku dengan roh dan jasad baginda S.A.W. Ini dengan mengambil kira penelitian yang dilakukan terhadap nas ilahi di samping hadis-hadis yang sahih lagi jelas yang menyatakan hal tersebut. Semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang jelas kepada kita dalam beragama. Ameen.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Tiada wuduk, tak hadap kiblat dan memakai seluar pendek.’ Sujud syukur pemain bola sepak diterima atau tidak?
Sebagai seorang manusia, pastinya kita akan berterima kasih dan sangat menghargai hadiah ataupun pemberian orang lain kepada kita. Inikan pula seorang hamba kepada Tuhan Maha Pencipta.
Begitu juga dengan pemain bola sepak apabila team mereka mendapat kemenangan, pasti ada di antara mereka terus melakukan sujud syukur sebagai tanda mensyukuri nikmat Allah atas kemenangan yang diberikan.
Sujud syukur adalah salah satu cara untuk memanifestasikan perasaan penghargaan kepada Allah swt atas berita gembira yang terima ataupun sebagai tanda berterima kasih sekiranya kita terlepas daripada musibah.
Dari Abu Bakrah ra, bahawa Nabi Muhammad saw kebiasaannya akan terus sujud kepada Allah swt apabila menerima berita yang mengembirakan. Sheikh Ibnu Utsaimin dalam Fatawa Islamiyyah (1/205) mengatakan,
“Sujud Syukur dilakukan kerana selamat dari sesuatu musibah atau menerima nikmat yang dikurniakan kepada seseorang (tanda terima kasih).”
Tak Hadap Kiblat & Seluar Pendek
Kebiasaannya kita lihat situasi pemain bola sepak selepas jaringkan gol saja terus sujud tanpa wuduk dan menghadap ke kiblat. Persoalannya boleh ke kita sujud tanpa mengambil wuduk dan menghadap kiblat.
Berkaitan isu ini, Dai Fuad Mokhtar tampil menjelaskan cara sebaiknya kita melakukan sujud syukur. Kita selalu tengok perkara ini berlaku dalam masyarakat kita.
Cumanya amalan sujud syukur apabila mendapat berita itu memang dilakukan oleh Nabi Muhammad saw sebagai tanda gembira rasulullah.
Cumanya para ulama berbeza pendapat dan pandangan berkenaan tentang sujud tanpa wuduk dan sujud tanpa mengetahui arah kiblat.
Sujud Syukur Pemain Bola Sepak Diterima Atau Tidak?
Dan para ulama yang muassarah bahkan para ulamak yang beringan-ringan tentang masalah ini menyatakan bahawa tidak ada masalahnya jika mereka itu tidak berwuduk atau tidak tahu arah kiblat kerana perbuatan mereka hanya untuk menceritakan kesyukuran kepada Allah SWT.
Masalahnya bagi pemain bola sepak yang pakai seluar pendek, dalam mazhab Shafie, apabila kita nak solat atau kita nak sujud bagaimanapun tutuplah aurat yang sebaiknya. Oleh itu pemain bola sepak pakailah seluar ‘tight’ yang panjang sedikit.
Kashoorga : Sujud syukur bukan sahaja sebagai tanda kita berterima kasih kepada Allah swt, tetapi juga salah satu cara kita mengamalkan sunnah junjungan besar Nabi Muhammad saw.
‘Elak berdua-duaan, apatah lagi bersentuhan.’ Mentua tiri tak sama dengan mentua kandung kerana mentua tiri tiada ikatan dengan suami atau isteri kita.
Oleh hal yang demikian, batas aurat dengan mentua tiri adalah sama seperti dengan yang bukan mahram kita kerana mentua kandung tak sama dengan mentua tiri.
Ikuti perkongsian Husna Ghani ini dan hadam baik-baik batasan di antara menantu dan mentua tiri.
Kalau bapa mentua kandung, maksudnya bapa kandung suami kita statusnya sudah tentu sama macam ayah kita sendiri.
Tak pakai tudung pun tidak menjadi masalah, hendak bersalaman pun dibenarkan dan sentuh pun tak batal wuduk kerana sudah jadi mahram kita.
Apatah Lagi Bersentuhan
Sebaliknya, kalau mentua tiri, dia tidak sama kerana mentua tiri tidak mempunyai ikatan mahram dengan kita bahkan bapa tiri (suami) tu dikira lelaki ajnabi.
Oleh hal demikian, sebaiknya kita perlu menjaga batas aurat serta kena tutup ‘full’ macam biasa. Berdua-dua pun kita kena elakkan apatah lagi nak bersentuhan.
Mentua Tiri Tak Sama
Sebagai contoh, hendak bersalaman time raya atau hendak peluk dan sebagainya itu, tak boleh iya.
Sebaliknya kalau dengan mertua kandung, sah saja akad kita sebagai menantu, hukumnya jadi haram berkahwin dengan mentua kandung itu sampai bila-bila.
Sekalipun kita ni sudah bercerai ataupun pasangan kita meninggal sebab menantu dan mentua ini adalah haram muabad tapi kalau dengan mentua tiri.
Dengan Mentua Kandung
Dalam kitab Mughni al-Muhtaj, karangan Syeikh Khatib Asharbini ada menyebut,
‘Kalau suami itu meninggal, tidak jadi kesalahan pun untuk isteri dia berkahwin dengan bapa tiri (suami) sebab kedudukan menantu tiri ini dia tak sama dengan menantu kandung.’
Banyak tanah perkuburan yang kedudukan kuburnya agak sempit khususnya bagi tanah perkuburan lama (tidak disusun dari awal mengikut lot seperti sekarang). Ada ketika kita akan duduk di atas binaan kubur ketika menziarahi ahli keluarga yang sudah meninggal dunia. Apakah hukumnya duduk di atas binaan ini? Adakah duduk diatas binaan itu dikira duduk di atas kubur? Berikut adalah penjelasan Mufti Wilayah Persekutuan mengenai perkara ini.
Jawapan :–
Waalaikumussalam.Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Sebelum kami menjawab persoalan yang dikemukakan suka kami mengingatkan berkenaan hukum membina binaan dan meninggikan kubur. Hukum membina binaan dan meninggikan kubur adalah perbuatan yang haram.Ini berdasarkan hadis Nabi saw yang diriwayatkan oleh Jabir r.a :
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَنْ يُجَصَّصَ الْقَبْرُ وَأَنْ يُقْعَدَ عَلَيْهِ وَأَنْ يُبْنَى عَلَيْهِ
Maksudnya :” Rasulullah saw melarang membina kubur dengan batu kapur, juga (dilarang) untuk duduk di atasnya dan dilarang juga dibina binaan.” Riwayat Muslim (2289)
Juga di dalam athar yang disebutkan oleh Saidina Ali r.a kepada Abu Hajjaj al-Asadiy bahawa tidak boleh meninggikan kubur melebihi sejengkal dari paras tanah. Kata Saidina Ali ;
Maksudnya:”Tidakkah mahu aku ingatkan engkau sepertimana Rasulullah saw ingatkan aku.Iaitu jangan meninggalkan patung melainkan engkau hancurkannya. Dan (jangan meninggalkan) kubur yang tinggi melainkan engkau ratakannya.” Riwayat Muslim (2287)
Kata Imam al-Nawawi :
“Dan ditinggikan kubur dengan kadar satu jengkal sahaja dan diratakan lebih utama dari dibina binaan.” Rujuk Minhaj al-Talibin (1/347)
Apatah lagi jika ianya dibina di perkuburan awam (المقبرة المسبّلة). Ini kerana ianya boleh menimbulkan kesusahan dan kesempitan pada yang lain.
Imam al-Romli menyebut : “Jika dibina (binaan) di perkuburan awam maka perlu diruntuhkan kerana ia boleh menimbulkan kesusahan pada yang lain.” Rujuk Nihayah al-Muhtaj ila Syarh al-Minhaj (8/371)
Adapun jika ada keperluan seperti takut tanah kubur runtuh ataupun ditakuti ada yang akan mengorek kubur maka tidak haram. Akan tetapi. Perlu diingat ianya dibina sekadar yang perlu sahaja tidaklah sampai berlebihan.
Ibnu Hajar al-Haitami menyatakan :
“Jika ditakuti (kubur) dibongkar atau takut akan haiwan yang mengorek ataupun takut tanah kubur runtuh maka tidak makruh dibina dan diletakkan batu kapur.” Rujuk Tuhfah al-Muhtaj Bi Syarh al-minhaj (4/203)
Berkenaan soalan yang dikemukakan oleh si penyoal. Adakah dibenarkan duduk di atas binaan kubur dianggap sebagai duduk di atas kubur?.
Binaan kubur dianggap sebagai kubur itu sendiri. Oleh itu makruh untuk duduk di atas binaan kubur kerana dianggap sebagai duduk di atas kubur. Ini berrdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah. Nabi saw bersabda :
Maksudnya :” Jika salah seorang kalian duduk di atas bara dan membakar pakaiannya sehingga membakar kulitnya lebih baik dari dia duduk di atas kubur.” Riwayat Muslim (2208)
Kata Sheikh Muhammad al-Son’ani ketika menjelaskan maksud dari hadis ini. Beliau menyebut :
“Larangan ini jelas menyatakan haram duduk di atas kubur. Kata pengarang (iaitu Ibnu Hajar al-Asqalani) di dalam Fath al-Bari di mana beliau menaqalkan daripada al-Nawawi : Jumhur menyatakan bahawa duduk di atas kubur adalah makruh.”
Maksudnya :” Jangan kalian duduk di atas kubur dan jangan solat menghadap ke arahnya.” Riwayat Muslim (2294)
Kata Imam al-Nawawi di dalam kitabnya Minhaj al-Talibin :“Tidak dibenarkan duduk di atas kubur dan tidak boleh menginjaknya.” Rujuk Minhaj al-Talibin ( 1/347)
Kami nukilkan juga pandangan Sheikh al-Bujairimi. Kata beliau :
“ Dan makruh duduk di atas kubur tanpa hajat dan menginjaknya kerana ada larangan di dalam hadis riwayat Muslim dan Tirmizi. Dan yang menjadi maknanya juga adalah tidak boleh bersandar pada kubur seperti mana yang dijelaskan di dalam Raudhah. Rujuk Hasyiah al-Bujairimi ‘ala al-Minhaj (5/55)
Kesimpulannya, duduk di atas binaan kubur adalah seperti duduk di atas kubur dan makruh hukumnya. Maka seelok-eloknya kita menjaga adab ketika berada di tanah perkuburan dan tidak melakukan perkara yang boleh melanggar adab-adab. Wallahu’alam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Fesyen seluar singkat, sampai nampak betis tapi di bahagian atas elok bertudung.Tak dinafikan ramai Muslimah hari ini yang selesa memilih mengenakan seluar. Namun menjadi...