Tinggal bersendirian di rumah yang besar di siang hari pun ada yang sudah rasa seram, apatah lagi bersendirian di alam barzakh!
Bagaimana agaknya? Takut dalam kegelapan, sepi dan dingin, seram,mahu menangis? Mahu berteriak? Kita tidak tahu bagaimana kerana belum lagi ke sana, namun Allah banyak memberikan gambaran buat pedoman agar kita terus mengabdikan diri kepadaNya sepanjang hayat kita.
Alam barzakh merupakan ‘dinding’ pemisah di atara dua alam yang akan dialami oleh setiap manusia iaitu di anatara alam dunia dan alam akhirat. Ia adalah alam bagi orang yang meninggal dunia sementara menunggu hari kebangkitan semula pada hari akhirat.
Peringatan tentang kematian sering diingatkan oleh Allah SWT di dalam firman-Nya:
“Katakanlah (wahai Muhammad): Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu ia memberitahu kepada kamu apa yang telah kamu lakukan (serta membalasnya)”. (Surah al-Jumuah, ayat 8).
Rasulullah SAW menyebut: “Jika sekiranya kamu berjaya di alam (barzakh) itu, berjayalah kamu di alam-alam yang akan datang nanti. Tetapi sekiranya kamu tidak berjaya di alam itu, maka tidak mungkin kamu berjaya pada masa yang akan datang nanti.”
1.Kita Akan Disapa Mungkar Dan Nakir
Apabila jasad dikebumikan dan ditinggalkan, dalam keadaan yang sunyi kita boleh melihat berdirinya malaikat Mungkar dan Nakir di hujung kaki.
Ads
Di saat ini perkara yang pertama yang akan berlaku ialah amalan-amalan akan mula mengelilingi diri kita. Hadis oleh Abu Hurairah RA yang disebutkan oleh Abu ad-Dunya : Jika mayat itu diletakkan di dalam kubur, amalan-amalan salihnya akan datang dan mengelilinginya.
Kita mula melihat bagaimana solat, zakat dan semua amalan datang mengelilingi. Jika didatangi malaikat pada sisi kepala, perkara yang pertama yang akan datang ialah bacaan al-quran yang berada di hujung kepala kita.
Jika didatangi malaikat pada sisi kedua iaitu di bahagian kaki, bangun malam juga akan menanti di hujung kaki. Kemudian apabila malaikat datang di kedua-dua belah tangan, tangan akan menyebut, “Demi Allah, dia telah menghulurkan kami sedekah di atas dunia dahulu dan banyak berdoa sehingga tidak ada jalan bagi kalian menujunya di sini.”
Selepas itu malaikat pula datang ke bahagian mulutnya, zikir dan puasa sudah menanti di situ. Zikir berkata: “Wahai malaikat, dia sentiasa berzikir dan tidak pernah berhenti menyebut nama Allah dan sentiasa berpuasa.”
Abu Hurairah r.a. berkata: “Jika ada tempat yang terbuka, akulah yang akan menjaganya. Demikian kata-kata daripada solat dan sabar.” Sabar dan solat akan menjaga mana-mana ruang yang terbuka agar tidak diganggu oleh malaikat. Semua amal salih akan melindunginya, sebagaimana seseorang yang melindungi saudaranya.
Amalan-amalan juga menjaga agar mayat tidak perlu menjawab persoalan kubur yang akan diajukan malaikat yang datang dan memastikannya sentiasa berada di dalam keadaan tenteram dan selamat. Menurut Rasulullah SAW, sahabat-sahabat yang sebenarnya ialah amalan-amalan yang dilakukan oleh seseorang ketika hidup di dunia yang akan melindungi ketika berada di dalam kubur.
2. Roh Kita akan didudukan oleh malaikat
Ads
Seterusnya, perkara yang kedua yang berlaku kepada diri kita di alam barzakh ialah roh akan di sandar dan didudukkan oleh malaikat. Berdasarkan kepada hadis yang disebut oleh Jabir bin Ibnu Abdillah, Rasulullah SAW bersabda; “ Jika satu mayat itu diletakkan di kuburannya, akan diperlihatkan padanya setelah saat selesai dijaga oleh amalannya, keadaan yang seumpama matahari yang mula terbenam pada hari itu.
Lalu dia terkejut sambil mengusap kedua matanya dan berkata kepada malaikat: “Biarkan aku mengerjakan solat.” Malaikat pula menjawab sebagaimana yang terdapat di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah, Ibnu ad-Dunya dan Ibnu Abi Asim: “Sudah tidak ada solat untuk kamu, tidak ada puasa untuk kamu, tidak ada lagi zakat untuk kamu. Tidurlah kamu hari ini, bagaikan hari pengantin baru untuk diri kamu.”
3. Akal Akan Dipulangkan Semula Kepada Kita
Perkara ketiga akan datangnya malaikat Mungkar dan Nakir dalam keadaan yang amat menggerunkan. Seperti yang disebutkan oleh Rasulullah SAW kepada Umar al-Khattab RA, pada saat ini, akal akan dipulangkan semula kepada si mati. Allah SWT akan memperlihatkan sebagaimana kita dapat melihat ketika di dunia. Rasulullah bersabda: “Wahai Umar, apakah yang akan dilakukan oleh mu jika kamu meninggal dunia nanti?
Setelah orang yang menghantarmu ke kuburan berlalu, kamu seterusnya didatangi malaikat Mungkar dan Nakir. Suara mereka itu seperti halilintar yang menggegarkan dan sorot matanya bagaikan petir yang menyambar.
Ads
Rambutnya terseret sampai ke tanah, kemudian mereka mencakar-cakar kubur dengan taring hingga membuat kamu rasa takut. Kamu tidak pernah merasai suasana seperti ini, lalu apa yang akan kamu lakukan?” Umar bertanya kembali kepada Rasulullah, “Apakah saat itu aku masih mempunyai akal seperti sekarang ya Rasulullah?”.
Kemudian Rasulullah berkata, “Ya, kamu dalam keadaan waras, tidak bingung dan memerhati bahawa keadaan itu benar-benar berlaku di saat itu.” Umar berkata, “Kalau begitu, aku tidak tahu dan tidak mampu berbuat apa-apa sekiranya berhadapan dengan suasana seperti itu.”
4. Al-Quran Pelindung Kita
Perkara keempat, di saat datangnya malaikat Mungkar dan Nakir akan datang satu kekuatan kepada diri kita. Hadis yang diriwayatkan Ubadah bin Ibnu Samid, diriwayatkan oleh Ibnu Ubaid al-Dunya dalam tahajudnya: Jika salah seorang di antara kalian bangun pada satu malam, kalian hendaklah membaca al-Quran dengan kuat sedikit, kerana suara kuat itu akan mengusir syaitan dan jin yang fasik yang mengganggu kamu, menyebabkan jiwamu menjadi kuat.
Kemudian para malaikat yang berada di udara serta para penduduk mendengar bacaan tersebut, dan akan solat bersama kamu.
Al-Quran akan melindungi kita ketika dihampiri malaikat dan berkata: “Demi Allah aku tidak akan melepaskan diriku darinya sehinggalah aku dapat memasukkannya ke dalam syurga Allah”
Oleh itu jadikan membaca al-Quran sebagai amalan walau berhadapan dengan pelbagai kesukaran, kerana ia akan memberi kekuatan, pelindung dan teman paling akrab kepada kita sewaktu berada di alam barzakh nanti.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Disunatkan untuk melakukan sujud syukur ketika mana menerima kurnian nikmat daripada Allah SWT seumpama kelahiran anak, mendapat harta, pangkat, lulus peperiksaan dengan cemerlang dan juga selainnya. Begitu juga disunatkan untuk sujud syukur ketika mana kita terbebas dari segala bala dan bencana sepertimana terselamat dari kemalangan, gempa bumi dan juga perkara-perkara yang tidak baik.
Ini adalah pendapat al-Syafi’e (begitu juga pendokong mazhab Syafi’e), Ahmad bin Hanbal (begitu juga pendokong mazhab Hanbali), Ishak, Abu Thaur dan juga Ibn al-Munzir. Adapun al-Nakha’ie, Malik dan juga Abu Hanifah berpendapat bahawa sujud syukur adalah makruh. Namun, terdapat juga pendapat sebahagian Malikiyyah yang mengatakan bahawa sunatnya sujud syukur.
Dalil Sujud Syukur
Dalil yang menunjukkan kepada pensyariatan sujud syukur adalah berdasarkan hadith Nabi SAW daripada Abu Bakrah RA:
Maksudnya:Adalah Nabi SAW ketika telah datang sesuatu perkara yang menggembirakan ataupun diceritakan sesuatu yang gembira dengannya akan turun sujud, bersyukur terhadap Allah SWT.
Riwayat Abu Daud (2774). Disahihkan oleh Al-Albaani.
Begitu juga diriwayatkan daripada para Sahabat yang mana turut juga melakukan sujud syukur ketika menerima satu perkhabaran yang gembira. Sebagai contoh, diriwayatkan bahawa Abu Bakar RA sujud syukur ketika pembukaan Yamamah. Begitu juga Ali RA telah sujud syukur apabila mendapati bahawa Dzu al-Thudayyah berada dalam kawanan Khawarij. Seterusnya, diriwayatkan juga bahawa Ka’ab bin Malik telah sujud syukur ketika mana mendengar khabar bahawa taubatnya telah diterima oleh Allah SWT.
Kaifiyat Sujud Syukur
Di dalam kitab fiqh Syafi’e dan juga Hanbali menyebutkan bahawa sifat serta kaifiyat sujud syukur itu adalah seperti mana sujud tilawah di luar solat. Oleh itu, bagi yang ingin melakukan sujud syukur mestilah dalam keadaan berwudhu’, menutup aurat, bersih dari sebarang najis bagi tubuh badan, pakaian serta tempat sujud dan perlulah menghadap kiblat.
Secara praktikalnya bagi yang ingin melakukan sujud syukur adalah seperti berikut:
Perlulah berniat terlebih dahulu untuk melakukan sujud syukur.
Kemudian bertakbir sepertimana takbiratul ihram dengan mengangkat tangan kerana diqiyaskan dengan solat.
Kemudian bertakbir sekali lagi tanpa mengangkat tangan yang mana takbir pada kali ini adalah untuk turun sujud.
Kemudian sujud sekali sepertimana sujudnya di dalam solat. Adapun bacaan ketika sujud syukur ini adalah bacaan sepertimana sujud di dalam solat dan kemudiannya boleh ditambahkan dengan lafaz tahmid memuji Allah SWT atas kurniaan nikmat yang telah diberikan oleh-Nya.
Kemudian bangun dari sujud (dalam keadaan duduk) dan memberi salam. Tidak disyaratkan untuk membaca tasyahhud dan tidak juga disunatkan untuk membacanya.
Sujud Syukur Tanpa Wuduk Dan Tidak Menghadap Kiblat
Selain dari kaifiyat yang ditunjukkan pada perbahasan sebelum ini, terdapat juga perbahasan para ulamak mengenai sujud syukur tanpa wudhu’ serta tidak pula menghadap kiblat. Ini adalah pendapat kebanyakan salaf serta sebahagian al-Malikiyyah. Begitu juga ianya adalah pendapat jemaah muhaqqiq seperti Ibn Jarir al-Tabari, Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, Ibn al-Qayyim, al-Syaukani dan al-San’ani.
Bagi yang berpendapat sedemikian, berikut adalah alasan serta justifikasi bagi menyokong pendapat mereka:
Pendapat yang mengatakan bahawa sujud syukur memerlukan wuduk perlu mendatangkan dalil. Mengqiyaskan sujud syukur dengan solat adalah tidak tepat kerana sujud syukur itu adalah sujud dan bukannya seperti solat.
Zahir hadith Abu Bakrah RA yang menunjukkan bahawa Nabi SAW terus sujud syukur tatkala menerima sesuatu yang menggembirakan Baginda. Tiada pula disebutkan perlunya dalam keadaan berwudhu’. Sekiranya memerlukan wudhu’ pasti akan diterangkan oleh Baginda SAW kerana berhajatkan kepadanya bahkan hadith menyebutkan Nabi SAW terus sujud tatkala menerima khabar yang gembira.
Sujud syukur dilakukan apabila mendapat nikmat atau terselamat dari mudarat tanda syukur kepada Allah SWT. Ianya dilakukan secara serta merta. Jika memerlukan kepada wuduk, sudah tentu ianya tidak dapat dilakukan dengan segera kerana perlu mencari air untuk berwuduk, mencari kiblat kemudian barulah boleh melakukan sujud syukur. Ini boleh menghilangkan rahsia makna disyariatkan sujud syukur itu sendiri.
Kesimpulan
Sujud syukur boleh dilakukan tanpa adanya wuduk dan juga menghadap kiblat. Ini dengan melihat bahawa tiada dalil yang menjadi pemutus akan perlunya untuk berwuduk dan menghadap kiblat.
Boleh sahaja bagi mereka yang menerima khabar gembira seperti mendapat anak, lulus peperiksaan, naik pangkat untuk terus sujud menzahirkan rasa syukur kepada Allah SWT. Begitu juga seseorang yang terselamat dari kecelakaan jalan raya, sembuh dari penyakit, boleh terus sujud menzahirkan rasa syukur serta lega dari kemudaratan yang tidak menimpa ke atasnya.
Jika ingin beramal dengan pendapat yang mengatakan perlunya wuduk serta menghadap kiblat juga tiada masalah kerana isu ini terdedah kepada perbahasan ilmiah yang boleh diperbahaskan lagi.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sejak Makkah kembali dibuka selepas pandemik semakin reda, ramai jemaah dari Malaysia membanjiri tanah suci. Bagi bakal jemaah yang ingin ke sini selain ingatan tentang ibadah seringkali juga mereka turut diingatkan tentang perihal scammer.
Tak dinafikan meski pun di berada di tanah suci, scammer atau kumpulan penipu ini tetap ada. Paling membimbangkan jemaah Malaysia selalu menjadi sasaran mereka.
Supaya tidak menjadi mangsa, perkongsian daripada Puan Masnira Ramli, warga Malaysia yang menetap di Arab Saudi ini boleh dijadikan panduan. Beliau berkongsi tentang ciri-ciri scammer yang selalu mendekati jemaah di Makkah supaya kita lebih berhati-hati.
Scammer alert di Makkah
Mutakhir ini jemaah umrah kembali memenuhi Makkah dan Madinah, maka muncullah kembali kumpulan penipu ataupun dipanggil scammer menggangu jemaah umrah terutama jemaah kita.
Kenapa mangsa ramai kalangan jemaah kita? Kerana orang kita biasanya sentiasa bersangka baik di dalam tanah haram, sentiasa menjaga akhlak dan juga sebolehnya tidak mahu sebarang perkara tidak baik berlaku. Itu lah beberapa sebab mengapa scammer sangat ‘gemar’dengan orang kita. Jadi hati-hatilah ya semua jemaah.
Ada yang berkata, “saya takut nak bersangka buruk. Risau malaikat yang sebenarnya menyamar dan mahu menguji kita di Makkah.” Di sini, saya cirikan beberapa jenis scammer yang muncul kebelakangan ini. Semoga dapat membantu semua supaya lebih berhati-hati.
1) Scammer Hajarul Aswad
Dulu hilang sekejap, kini dan keluar semula. Baru-baru ini beberapa orang terkena! Modus operandi mereka, akan offer bantuan untuk bawa jemaah cium Hajarul Aswad. Ya, memang akan dapat dengan cara menolak orang lain dan bertempur. Selepas itu, mereka akan mengenakan bayaran yang tak masuk akal. Beribu riyal pun ada.
2) Scammer “can u speak english?”
Ini jenis akal panjang boleh buat batu cincin. Buat cerita sedih. Ada yang siap bawa isteri dan anak dalam stroller. Jalan cerita lebih kurang sama bertahun-tahun, tak ada duit nak beli tiket balik. Duit semua habis kena curi. Nak makan pun tak ada duit dan minta kita dermakan. Bagi sikit dia akan minta lebih.
3) Scammer “saya ambilkan gambar, anda bayar!”
Scammer ini akan offer jemaah service ambil gambar guna camera polaroid mereka. Siap costume serban diletakkan secara tiba-tiba atas kepala kita. Lepas tu ambil gambar kita dalam keadaan paksa rela! Minta kita bayar. Bukan sikit ya tapi ratus-ratus. Entah muka kita jadi macam mana diambil. Ya lah, paksa rela kan. Entah-entah bibir muncung sedepa. Lagi nak suruh bayar! Kita selfie sendiri lagi cantik.
4) Scammer teksi
Tak semua tapi ramai saja yang kena. Pastikan jumlah berapa yang dipersetujui sebelum anda menaiki teksi. Kalau driver minta lebih, tegaskan jumlah yang dipersetujui sahaja.
5) Scammer pelajar Makkah dan minta duit
Ini yang terbaru saya baru dengar dari beberapa orang jemaah. Ada 2,3 orang approach dengan cerita yang sama. Katanya mereka adalah pelajar di Makkah, tunjuk wallet kosong dan minta kita berikan duit. Macam biasa, tidak mahu jumlah yang sedikit. Ada yang memaksa sehingga mengikut pergi ke ATM.
6) Scammer pengusaha Pusat Tahfiz di Makkah
Minta jemaah berhati-hati juga dengan scammer yang datang tegur di dalam masjid, memberitahu bahawa dia adalah seorang pengusaha sekolah tahfiz dan minta sedekah dengan kadar yang banyak! Khabarnya mereka sangat agresif sehingga memaksa ke ATM dan keluarkan duit. Saya rasa scammer pelajar dan pengusaha tahfiz ni mungkin dari kelompok yang sama.
Apakah yang perlu anda lakukan jika perkara ini terjadi?
Tegas dan elak. Jangan takut dan memberikan ruang untuk mereka mengambil kesempatan. Kalau mereka ikut, segera pergi ke polis atau guard yang terdekat. Mesti mereka akan lari dan tidak berani meneruskan penipuan. Sentiasalah berhati-hati ya!
Salah satu keistimewaan wanita adalah dikurniakan tempoh ‘pembersihan dalaman’ atau haid, datang kotor atau datang bulan. Kebiasaannya, wanita akan didatangi haid sebulan sekali dan tempoh standard adalah selama 5-7 hari, namun ada juga yang lebih daripada itu.
Setelah dirasakan tiada lagi darah haid pada penghujung tempoh tersebut, maka diWAJIBkan melakukan mandi wajib.
Mandi wajib ini bukan sahaja wajib kepada perempuan yang baru habis haid tetapi juga kepada semua yang dalam keadaan hadas besar.
Allah SWT memerintahkan hambaNya melaksanakan mandi wajib bagi sesiapa yang berhadas besar sebelum melakukan beberapa ibadah seperti mendirikan solat, tawaf, memegang mushaf al-Quran, beriktikaf di masjid dan seumpamanya.
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub (berhadas besar) – kecuali kamu hendak melintas sahaja – hingga kamu mandi bersuci. (Surah al-Nisa’: 43)
Kita wajib mandi wajib sekiranya melakukan persetubuhan, keluar air mani secara sengaja atau tidak, mati selain daripada mati syahid, datang haid bagi perempuan, nifas (darah yang mengiringi selepas bersalin) dan wiladah (bersalin)
Namun untuk perkongsian kali ini, berikut adalah tatacara mandi wajib untuk perempuan selepas haid. Haid adalah salah satu najis yg menghalangi kita (wanita) untuk melaksanakan ibadah solat dan puasa, maka setelah selesai haid kita harus bersuci dengan cara yang betul mengikut sunnah Rasulullah SAW.
1. Menghadap kiblat :
Hadapkan badan ke arah kiblat, basuh kedua-dua tangan sebanyak tiga (3) kali, berinstinjak dengan membasuh kemaluan, buang najis atau membersihkan apa sahaja yang akan menghalang air mandi terkena permukaan kulit.
2. Wuduk (dilakukan sebelum mandi):
Niat : Sahaja aku berwuduk bagi melakukan mandi wajib, sunat kerana Allah Ta’ala
3. Niat:
Segala amal itu tergantung pada niatnya, maka jangan lupa niat. Niat boleh diucapkan boleh juga di dalam hati. Mulakan dengan bacaan Basmallah (Bismillahi Rahmani Rahim) kemudian diikuti dengan niat mandi wajib iaitu:
Bacaan niat :
“Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Ta’ala”
4. Meratakan air:
Siram air dan diratakan ke seluruh tubuh badan dari kepala hingga hujung kaki. Pastikan air sampai sampai ke semua anggota badan. Mulakan dengan sebelah kanan kepala, kiri dan tengah.
5. Siram ke seluruh badan:
Siram dari epala keseluruhan lalu jangan lupa seluruh tubuhnya wajib terkena air semuanya. Jangan ada bahagian yang tidak terkena air.
Perkara Wajib & Sunat Semasa Mandi Wajib
Perkara Wajib:
Niat
Membasuh seluruh badan yang zahir dengan air termasuk kulit atau rambut. Air hendaklah disampaikan ke bahagian dalam rambut dan pangkalnya.
Perkara Sunat:
Membasuh kedua-dua tangan di luar daripada bekas air
Membasuh kemaluan dengan tangan kiri dan juga segala kekotoran yang ada pada badan.
Berwuduk
Menyelati rambut kepala dengan air kemudian membasuh kepala tiga kali
Membasuh bahagian kanan dulu kemudian kiri.
Menggosok tubuh dan berturut-turut dalam membasuh anggota.
Mengambil air dan membasuh ke semua tubuh yang berlipat seperti kedua-dua telinga lipatan perut, di dalam pusat dan ketiak.
Membasuh sebanyak tiga kali sebagai kias kepada wuduk
Walaupun nampak ringkas, tetapi ia sangat penting kerana tanpa mandi wajib, segala ibadat kita tidak diterima Allah.
Kashoorga: Ibu-ibu boleh kongsikan kepada anak-anak perempuan sebagai persediaan dan boleh juga kongsikan artikel ini kepada yang lain kerana ia amat mustahak untuk diketahui, fahami dan amalkan.
Hujung minggu mungkin ada dalam kalangan kita yang mendapat jemputan majlis perkahwinan. Tapi bagaimana pula jika kita mengambil keputusan untuk tidak menghadirinya kerana berasa...