‘Perli pasangan tiada zuriat.’ Jangan berlebihan, ini soal rezeki dan ketentuan Allah. Jika manusia mampu merancang berapa jumlah anak yang mereka kehendaki, pasti semua orang di dunia ini miliki anak.
Namun tak semudah itu, setiap daripada kita dikurniakan rezeki berbeza-beza. Begitu juga dengan soal anak. Ada yang cepat dapat anak dan ada pula lambat menimang cahaya mata.
Oleh itu, jangan terlalu mendabik dada kerana setiap apa yang kita miliki adalah pinjaman dan kurniaan daripada Allah SWT. Ikuti perkongsian Azizul Hairi dan hadam baik-baik perkongsiannya.
Saya menyelar sekeras-kerasnya tindakan memerli atau menyindir ujian bagi mereka yang belum punya anak.
Adab ziarah raya dan berkumpul cukuplah tanya seadanya. Sekadar modal sembang.
Bukan berlebihan sindir dan perli! Ini soal rezeki Allah. Siapa kita nak menidakkan ketentuan Allah?!
Ada suami isteri diuji dengan ekonomi.
Dan ada pasangan diuji dengan kesihatan.
Kita hanya mampu berikhtiar. Allah juga yang berhak ke atas ‘Kun Fayakun’.
Ads
Saya doakan mereka dikurniakan rezeki yang melimpah. Disayangi makhluk bumi dan langit. Amin.
.
.
.
.
Tiada Zuriat
Dalam masa yang sama, di ruangan komen posting yang sama, Cikgu Arie turut berkongsi apa yang dilalui dan menasihati mereka yang kurang sensitif berbicara soal zuriat. Ini luahannya:
Perli pasangan tiada zuriat?
Saya dan isteri pernah diuji dengan kelewatan menimang cahaya mata selama 10 bulan selepas pernikahan.
Kemudian diuji sekali lagi menunggu selama hampir 5 tahun menyambut kelahiran anak kedua di kala rakan dan keluarga terdekat sedang rancak menambah zuriat.
Ads
Sakitnya, hanya mereka yang pernah melaluinya sahaja yang tahu.
Bukan kelewatan menimang anak itu yang sakit, tetapi ialah pertanyaan berunsur perlian segelintir orang yang akal dan imannya, entah ke mana.
Jangan Berlebihan
Sebagai mana ajal maut, jodoh dan rezeki, anak juga termasuk dalam ketentuan Allah yang tidak ada seorang pun manusia boleh mengaturnya.
Kalaulah ketentuan mendapatkan zuriat itu boleh diatur oleh manusia, saya kira, tidak ada satu pun pasangan yang tidak ada zuriat di dunia ini.
Namun, itu semua berada di luar keupayaan manusia.
Nasihat saya, apabila ternampak pasangan yang belum atau tidak memiliki zuriat, buat-buatlah tak tahu saja. Usah terlalu membicarakan perihal anak di hadapan mereka.
Melainkan jika mereka yang memulakan perbicaraan mengenainya atau meminta nasihat berkaitan ikhtiar mendapatkan zuriat. Berikanlah perkongsian ilmu, nasihat dan pengalaman secara hikmah dengan mereka.
Lagi satu, usahlah kita terlalu berbangga dengan jumlah anak yang ramai berbanding orang lain.
Ketentuan Allah
Sebaliknya, bertakwalah kepada Allah dengan amanah yang diberikan-Nya kepada kita sebagai seorang ibu atau ayah.
Orang yang sentiasa insaf bahawa anak merupakan amanah dan pinjaman daripada Allah semata-mata, tidak akan terfikir untuk memperli atau merendah-rendahkan pasangan lain yang tidak diberi rezeki dan amanah berupa zuriat daripada-Nya.
Kashoorga: Kalau nak ambil berat sekalipun dengan masalah orang lain, jangan jadi manusia toksik.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad SAW, utusan akhir zaman. Bayan Linnas kali ini akan mengulas isu yang timbul baru-baru ini berkaitan dengan program Festival Bon Odori yang dikatakan akan diadakan di Kompleks Sukan Negara Shah Alam pada 16 Julai 2022.[1] Isu ini telah mendapat liputan meluas sehingga mendapat perhatian pelbagai pihak yang berpandangan supaya umat Islam di negara ini tidak menyertai Festival Bon Odori kerana dikatakan mempunyai unsur-unsur keagamaan lain.[2] Selain itu ada pihak yang berpandangan bahawa perayaan ini hanyalah program kebudayaan dan harus bagi umat Islam untuk hadir dan bersama-sama merayakannya.
Pengenalan ringkas tentang Bon Odori
Obon atau Bon Odori adalah merupakan suatu perayaan orang Jepun yang beragama Buddha, sebagai simbolik merayakan kedatangan roh nenek moyang yang telah mati. Perayaan ini telah disambut di Jepun selama lebih daripada 500 tahun.[3] Menurut kepercayaan mereka, roh nenek moyang akan datang ke dunia bagi menziarahi saudara mara mereka pada setiap tahun sewaktu perayaan Obon berlangsung.[4] Perayaan ini biasanya berlangsung selama 4 hari, iaitu pada hari ke 13 hingga ke 16 pada setiap bulan Ogos, tetapi ia berbeza mengikut tempat-tempat tertentu di Jepun.[5] Perbezaan ini berlaku kerana wujudnya perbezaan kalendar dalam menentukan bulan yang ketujuh. Berdasarkan kalendar solar, bulan yang ketujuh ialah bulan Julai. Manakala berdasarkan kalendar lunar, bulan yang ketujuh adalah bulan Ogos.[6]
Masyarakat Shinto mempercayai perayaan ini dimaksudkan untuk menyambut para leluhur yang datang dan menghibur serta menenangkan roh-roh yang datang kembali ke rumah mereka. Semasa perayaan ini, ahli keluarga akan berkumpul di rumah untuk meraikan roh-roh nenek moyang yang dikatakan kembali ke dunia ini bagi menziarahi saudara mara. Mereka juga biasanya melawat dan membersihkan kubur sambil berdoa. Sebuah Shoryodana (altar)[7], dibina dengan diisi buah-buahan, kemenyan, dan bunga untuk menyambut nenek moyang. Api juga dinyalakan untuk memandu nenek moyang untuk pulang ke rumah dan pada hari terakhir perayaan, tanglung kertas (coachin paper lantern) digantung bagi membantu nenek moyang pulang ke kubur masing-masing. Ada juga yang menggunakan tanglung terapung (floating lanterns) dan dilepaskan ke laut untuk membantu nenek moyang kembali ke alam mereka.[8]
Selari dengan peredaran masa, perayaan Bon Odori disambut hanya sebagai tradisi dan kebudayaan Buddha-Confucius dengan aktiviti perkumpulan keluarga pada musim cuti, namun di sesetengah daerah pedalaman sambutan ini masih dianggap sebagai sebahagian daripada ritual keagamaan.[9]
Hukum orang Islam menyertai perayaan Bon Odori
Pada asasnya umat Islam adalah ditegah untuk menyertai apa-apa perayaan agama lain. Para ulama telah bersepakat bahawa hukum menyertai perayaan agama lain, sama ada dengan ucapan atau tindakan pada pakaian, makanan atau minuman yang dikhususkan pada hari perayaan tersebut adalah haram jika bertujuan untuk mengagungkan hari perayaan mereka, bahkan majoriti ulama berpendapat bahawa seorang muslim yang mengagungkan syiar-syiar agama lain boleh jatuh ke lembah kekufuran. Manakala individu muslim yang tidak berniat untuk mengagungkannya adalah berdosa, namun tidak sampai ke tahap kufur.[10]
Dalam surah al-Furqan, Allah SWT memuji golongan yang tidak menghadiri hari perayaan orang-orang musyrik. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya”.Al-Furqan (72)
Sebahagian ulama salaf seperti Abu al-‘Aliah, Tawus, Muhammad bin Sirin, al-Dahhak, al-Rabi’ bin Anas dan lain-lain menafsirkan kalimah al-zur dalam ayat di atas sebagai hari-hari perayaan orang musyrik.[11] Oleh yang demikian, dapat difahami daripada ayat ini bahawa Allah SWT memuji individu-individu yang tidak menghadiri perayaan orang-orang musyrik.
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman rapat, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim.Al-Maidah (51)
Menurut para ulama, apa yang dimaksudkan teman rapat disini adalah menyerupai (tashabbuh) mereka dan membesarkan hari-hari perayaan mereka.[12]
Menurut seorang ulama mazhab Shafi’i, Hibatullah bin al-Hasan al-Lalaka’i:
Maksudnya: “Umat Islam tidak dibenarkan untuk menghadiri perayaan-perayaan mereka (golongan bukan Islam) kerana mereka berada dalam kemungkaran dan kebatilan. Apabila golongan yang baik bercampur dengan golongan mungkar (dengan) tanpa mengingkari mereka, maka mereka seperti redha dan terpengaruh dengan ahli mungkar tersebut. Kami bimbang kemurkaan Allah turun ke atas ke atas kelompok mereka, lalu terkena pada semua. Kami memohon kepada Allah daripada kemurkaan-Nya”.[13] Al-Imam al-Damiri pula menjelaskan tentang hukuman yang selayaknya menurut syarak bagi mana-mana individu muslim yang menyertai perayaan bukan Islam, kata beliau:
يُعَزِّرُ مَن وَافَقَ الكُفَارَ فِي أَعْيَادِهِم
Maksudnya: Dihukum ta’zir bagi sesiapa yang mengikuti orang-orang kafir dalam perayaan-perayaan mereka.[14]
Selain itu, menurut Abu Hafs al-Kabir, ulama mazhab Hanafi,
Maksudnya: Jika seorang lelaki menyembah Allah selama 50 tahun lamanya, kemudian tibanya Hari Nairuz dan dia menghadiahkan sebiji telur kepada sebahagian golongan musyrikin dengan tujuan mengagungkan hari tersebut, maka telah jatuh kafir dan terhapus amalannya.[15]
Ibn al-Haj al-Maliki juga secara ringkasnya turut berpendapat bahawa orang Islam ditegah melakukan apa yang orang bukan Islam lakukan di hari perayaan mereka.[16] Selain itu, Abu al-Qasim berpandangan bahawa tidak harus bagi orang Islam menghadiri perayaan orang bukan Islam kerana ia merupakan suatu kemungkaran.[17]
Garis Panduan Orang Islam Turut Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama Islam (MKI) Kali Ke-68 yang bersidang pada 12 April 2005 telah membincangkan Garis Panduan Orang Islam Turut Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam telah memutuskan;
Beberapa ketetapan kriteria perayaan orang bukan Islam yang boleh dihadiri oleh orang Islam adalah sebagaimana berikut:
Majlis tersebut tidak disertakan dengan upacara-upacara yang bertentangan dengan akidah Islam.
Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang bertentangan dengan syarak.
Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang boleh “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam”
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan pula dalam penjelasan berhubung hukum umat Islam menyambut Tahun Baru Cina sebelum ini turut menggariskan beberapa kriteria sepertimana yang telah diputuskan oleh Muzakarah MKI, dengan tambahan seperti berikut;
Majlis tersebut tidak disertakan dengan “perbuatan yang bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” di negara ini. Maksud “bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam”ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan bertentangan dengan nilai dan norma kehidupan masyarakat Islam Negara ini yang berpegang kepada ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Pihak penganjur dan orang ramai diminta mendapatkan pandangan pihak berkuasa agama sebelum menganjur atau menghadiri majlis perayaan orang yang bukan beragama Islam.[19]
Berasaskan huraian ini, umat Islam dinasihatkan agar tidak melibatkan diri dalam apa-apa perayaan golongan bukan Islam apatah lagi mengikuti ritual-ritual mereka yang bercanggah dengan prinsip Islam serta mengagungkan syiar agama mereka agar tidak membawa fitnah kepada agama Islam. Mengenai perayaan Bon Odori, walaupun dikatakan ia telah berevolusi sebagai hanya semata-mata perayaan yang bersifat kebudayaan dengan aktiviti sosial kekeluargaan, namun umat Islam wajib mematuhi hukum-hakam syarak dalam menghadiri sesuatu majlis atau tempat perayaan. Sekiranya dalam majlis berkenaan ada unsur-unsur yang bertentangan dengan syarak seperti pergaulan bebas, mendedahkan aurat, meminum arak dan sebagainya, maka wajib bagi umat Islam menghindarkan diri dari terlibat dalam aktiviti berkenaan. Walaubagaimanapun adalah dicadangkan satu kajian lebih lanjut dilaksanakan untuk memastikan kedudukan sebenar perayaan ini dalam realiti pelaksanaannya pada hari ini samaada ia masih mempunyai hubungan dengan kepercayaan yang bersifat keagamaan atau semata-mata kebudayaan yag telah terputus dari kepercayaannya yang asal. Ini bagi memastikan sikap dan pendirian orang Islam terhadap Bon Odori adalah benar-benar menepati hukum syarak. Berkaitan dengan isu ini, jika sekiranya ia semata-mata budaya, boleh merujuk kepada penjelasan kami terhadap isu-isu Orang Islam Menggantung Tanglung yang boleh dirujuk di link berikut; https://muftiwp.gov.my/en/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/5111-al-kafi-1854-hukum-orang-islam-menggantung-tanglung-tahun-baru-cina
Malas bukan penyakit tapi ia sejenis “penyakit”. Penyakit yang agak kronik jika jiwa kita tidak berusaha bangkit membuangnya.
Penyakit malas ini ada pada semua orang. Sama ada kronik atau tidak sahaja. Malas kita pada banyak perkara, misalnya masih mempercayai orang boleh laburkan wang kita ada menjadi berganda-ganda tapi di akhirnya kita melopong kerana ditipu.
Begitu juga, kita diajar mengasingkan sebahagian gaji untuk simpanan kecemasan tapi kerana suka bertangguh dan malas, kita akhirnya tak punya tabungan sampai ke hari tua.
Kalau dalam bab menjaga kebersihan rumah pula, adakalanya kita lebih selesa berbaring di depan tv dari mengemas rumah. Akhirnya jadilah kita orang miskin yang pemalas hingga viral di media sosial kerana rumah terlalu kotor.
Rasa malas juga turut melingkari pada sosial kehidupan. Kita tahu tubuh tidak sihat, bentuk tubuh berisi, ada kolesterol yang tinggi namun kerana malas untuk bersenam, kita pilih duduk depan tv. Jujurnya rasa malas akan mengakibatkan kerugian dalam hidup kita sendiri. Bahkan ramai yang malas untuk menambah kualiti ibadah dan beranggapan, cukuplah dengan apa dilakukan sekarang hingga kita jauh ketinggalan dalam bab agama.
Begitu juga dalam suasana kerja, kalau malas untuk tingkatkan ilmu dan pelajari yang baru, kita kekallah di posisi lama atau lama-lama dibuang kerana dilihat tak mampu tingkatkan produktiviti syarikat.
Tahukah, malas adalah satu penyakIt yang tercela dalam Islam. Namun islam turut mengajar manusia untuk mengubah dirinya agar beruntung di akhirat kelak.
Bagi yang ada perasaan malas, bacalah doa diajarkan ini. Insya Allah semua penyakit malas kita akan terhindar.
Allahumma inni a’uzubika minal kasali wal harami wal ma’tsami wal maghrami wamin fitantil qobri wamin fitnatin nar wa ‘azabin nar wamin syarri fitnatil ghina wa a’uzubika min fitnatil faqri wa a’uzubika min fitnatil masihid dajjal.
“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari rasa malas dan aku berlindung kepadaMu dari sikap pengecut, perbuatan dosa dan hutang, fitnah kubur dan azab kubur, fitnah neraka dan azab neraka, keburukan fitnah kekayaan, aku berlindung kepada-Mu dari fitnah kemiskinan dan aku berlindung kepada-Mu dari fitnah Masih Dajjal.”( (Hadis Riwayat Bukhari, no. 6371).
Doa ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Sayidah Aisyah. Doa ini sangat digalakkan baca ketika membaca doa Iftitah setelah takbiratul ihram. Dibaca setelah membaca duduk tahiyad akhir setelah membaca salawat dan salam kepada Nabi SAW. dan keluarganya, dan juga dianjurkan dibaca setelah melaksanakan solat wajib lima waktu.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila menyebut tentang strok atau disebut juga angin ahmar, ia merupakan masalah kesihatan yang disebabkan oleh gangguan bekalan darah ke otak. Hal ini terjadi kerana bahagian otak tidak menerima oksigen yang mencukupi sekaligus akan mengalami kerosakan sel-sel otak sekali gus menyebabkan kecederaan saraf. Oleh itu, bahagian badan yang dikuasai oleh bahagian otak serta saraf yang terbabit tidak dapat berfungsi. Strok merupakan kecemasan perubatan. Sekiranya ia tidak dikesan dan dirawat dengan segera,kerosakan fungsi badan akan berkekalan malahan kematian juga boleh berlaku.
Ramai tahu tentang strok dari segi perubatan tapi dari sudut agama, angin yang mengakibatkan terjadinya strok disebut sebagai Angin Rihul Ahmar.
Dikisahkan pada zaman Nabi Sulaiman a.s yang dikenali sebagai Nabi yang mempunyai kelebihan menguasai dunia jin terjadinya kisah Angin Rihul Ahmar ini.
Pada suatu ketika dimana “Nabi Allah Sulaiman a.s” duduk di Singgasana, maka datang ‘satu Angin’ yang cukup besar, maka bertanya “Nabi Allah Sulaiman” : “Siapakah engkau?
Maka dijawab oleh Angin tersebut : “Akulah ‘Angin Rihul Ahmar’ dan Aku bila memasuki Rongga Anak Adam, maka Lumpuh, keluar Darah dari Rongga Hidung dan apabila aku memasuki Otak Anak Adam, maka menjadi Gilalah Anak Adam. . .”
Maka diperintahkan oleh “Nabi Sulaiman a.s”, supaya membakar Angin tersebut, maka berkatalah, ‘Rihul Ahmar’ kepada “Nabi Sulaiman a.s” bahawa :
“Aku kekal sampai hari Kiamat tiba, tiada sesiapa yang dapat membinasakan Aku melainkan Allah SW T.”
Lalu ‘Rihul Ahmar’ pun menghilang.
Diriwayatkan bahawa: Cucu “Nabi Muhammad SAW”, terkena *’Rihul Ahmar’*sehingga keluar Darah dari Rongga Hidungnya.
Maka datang Malaikat Jibril kepada “Nabi SAW” dan bertanyalah “Nabi” kepada Jibril.
Maka menghilang sebentar, lalu Malaikat Jibril kembali mengajari akan ‘Do’a Rihul Ahmar’ kepada “Nabi SAW”, kemudian dibaca ‘Do’a’ tersebut kepada Cucunya dan dengan sekejap Cucu Rasulullah sembuh dengan serta merta.
Lalu “Nabi SAW” bersabda :
“Bahawa barangsiapa membaca ‘Do’a Stroke / Do’a Rihul Ahmar’, walaupun sekali dalam seumur hidupnya, maka akan dijauhkan dari Penyakit ‘ANGIN AHMAR atau STROKE’.”
Inilah doa agar dijauhkan/terhindar dari ‘Angin Ahmar dan penyakit kronik:-
اللهم إني أعوذبك من الريح الأحمر والدم الأسود والداء الأكبر
“Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari Angin Merah dan dari Darah Hitam (stroke) dan dari Penyakit Berat.”
‘Rihul Ahmar’ biasa masuk pada saat seseorang tidur pada waktu Asar membawa ke waktu Isyak.
Sebab itulah kita tidak digalakkan tidur di petang hari walau penat bagaimana sekali pun. Malah agama mengajarkan kita untuk tidur seketika sebelum waktu Zuhur di antara waktu 11.30 pagi ke 12.30 tengahari untuk mendapat rehat seketika selepas terjaga sebelum Subuh.
Jika diamalkan, kesegaran tubuh akan berbeza berbanding dengan tidur di waktu dinyatakan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...