Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini memang kita hanya duduk di rumah saja bagi mengelak jangkitan wabak COVID-19 ini.
Namun sedarkah kita sebenarnya dalam PKP ini ada antaranya membuat dosa tanpa sedar. Benar, manusia memang ada pelbagai ragam dan karakter masing-masing.
Apabila kita duduk di rumah, segala jenis perwatakan kita dapat dilihat sama ada dari sisi yang positif mahupun negatif.
Sedar atau tidak, sisi negatif itu kadangkala begitu ‘berbahaya’ bukan sahaja kepada diri kita sendiri, malah orang yang ada di dalam kediaman yang sama dengan kita.
Boleh jadi sisi negatif itu perkara yang boleh mengundang kepada dosa walaupun nampak remeh. Natijahnya, seisi rumah boleh menerima tempiasnya.
Demikian antara lain mesej yang cuba disampaikan pendakwah, Ustaz Syed Mohd Norhisyam Al-Idrus menerusi kuliah duha di laman sosial Facebook miliknya baru-baru ini.
1. Tidak menjaga batasan aurat sesama ipar-duai di dalam rumah
Bila semua orang berada di rumah, sudah tentulah adik-beradik yang memang duduk serumah ada dalam satu bumbung yang sama. Tambah-tambah lagi mereka yang sudah berkeluarga dan beranak pinak. Barangkali ada yang pulang ke kampung sebelum PKP lagi, makin ramailah ahli keluarga berkumpul di rumah ibu bapa masing-masing.
Dalam keadaan ini, jagalah batasan aurat antara abang ipar dan adik ipar, sepupu dan sebagainya. Tolonglah jaga aurat masing-masing supaya ada keberkatan ALLAH dalam rumah yang didiami itu. Bila ada orang buat maksiat dalam rumah berkenaan, rahmat ALLAH akan terhalang. Ingat tu!
2. Tamak dan pentingkan diri sendiri
Duduk ramai-ramai dalam satu rumah ada masanya makanan tidak cukup. Ada masa makanan banyak sangat. Apalah salahnya kita adik-beradik berkongsi sama-sama. Bila makanan banyak, kita kongsi rezeki bersama. Seandainya sedikit, kita makan sama-sama sedikit. Janganlah berbuat dosa di dalam rumah dengan sikap tamak dan pentingkan diri. Sebaliknya, agihkan secara bersama-sama.
Ads
Ingatlah, ada orang lebih susah lagi daripada kita seperti saudara seagama kita di Syria yang tiada rumah dan terpaksa menahan sejuk. Kita beruntung sebab kerajaan sangat prihatin dengan menyediakan bantuan. Sebagai rakyat, bantulah kerajaan untuk memudahkan proses agihan dalam membantu kita.
JANGAN terlalu leka dengan telefon sehingga melalaikan ibadah solat dan tanggungjawab kita yang lain.
3. Lalai menunaikan solat
Walaupun duduk di rumah dan tiada alasan untuk tidak mendirikan solat, namun masih ada juga yang melalaikan Rukun Islam ke-2. Ya, terlalu leka dengan telefon sampai mata pun ‘melekat’ sekali pada gajet hingga terlepas waktu solat.
Bayangkan orang di dalam rumah itu semuanya solat dan berdoa, begitu juga dengan ahli jawatankuasa masjid bertugas. Mereka siap pasang alunan bacaan ayat suci al-Quran, laungkan azan, solat dan doa di masjid. Orang kata, biar ada syiar dalam kampung kita. Namun, kita pula tidak solat. Jangan disebabkan sikap kita yang berbuat dosa ini, doa semua orang tidak dimakbulkan oleh ALLAH.
Ia sebagaimana yang berlaku kepada seorang lelaki Bani Israel yang melakukan maksiat selama 40 tahun pada zaman Nabi Musa AS. Justeru, Ustaz Syed Norhisyam mengajak kita untuk mengambil suri teladan dalam kisah berkenaan. Kisah itu dicoretkan dalam kitab At-Tawwabin yang menghimpunkan kisah-kisah orang bertaubat oleh Imam Ibnu Qudamah.
Ceritanya berbunyi begini. Ketika itu, berlaku musim kemarau yang teruk. Keadaan itu berlaku dalam tempoh yang lama. Bayangkan keadaan kering-kontang, tumbuhan mati, sungai kering dan haiwan ternakan kurus sehingga tidak dapat mengeluarkan susu.
Ads
Melihat kepada keadaan itu, Bani Israel datang bertemu Nabi Musa AS. Kata mereka: “Wahai Nabi Musa, bukankah kamu kata kamu seorang nabi. Doalah minta pada Tuhan kamu agar turunkan hujan.”
Lantas, nabi ALLAH itu berdoalah kepada Sang Pencipta. Baginda juga bermunajat dan berdoa meminta agar diturunkan hujan. ALLAH kemudian berfirman dengan memerintahkan Nabi Musa supaya mengumpulkan Bani Israel di suatu padang dan berdoa beramai-ramai minta diturunkan hujan.
Mendengarkan firman YANG MAHA ESA itu, Nabi Musa segera mengumpulkan semua kaum Bani Israel di suatu padang. Mereka pun berdoa meminta agar diturunkan hujan. Namun begitu, hujan masih tidak lagi turun sehingga membuatkan segelintir mereka bertanyakan kepada Nabi Musa tentang hal itu.
Apabila baginda AS mengajukan persoalan berkenaan, ALLAH berfirman: “Wahai Musa, dalam kalangan kamu di padang yang ramai ini, ada seorang lelaki ahli maksiat yang sudah 40 tahun dia melakukan maksiat kepada-KU. Suruh lelaki itu keluar dulu daripada khalayak ramai, baru AKU akan makbulkan doa kamu (turunkan hujan).”
Maka, Nabi Musa AS pun menyeru kepada pemuda ahli maksiat berkenaan supaya keluar. Disebabkan lelaki itulah, musibah kemarau itu berlaku dan kerana pemuda tadi juga menjadi punca doa kaum Bani Israel tidak dimakbulkan-NYA.
Selepas beberapa kali baginda menyuruh lelaki tadi keluar, akhirnya ahli maksiat itu pun ‘menyerah diri’. Sambil menundukkan mukanya, lelaki itu berdoa: “Ya ALLAH, tolonglah ampunkan dosa aku. Selama ini, aku berbuat maksiat, ENGKAU tak pernah dedahkan aku. Tolonglah jangan dedahkan aku di khalayak. Aku nak minta ampun Ya ALLAH.”
Ads
Belum habis lagi pemuda itu berdoa, dengan kehendak ALLAH, tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Subhanallah!
Namun begitu, Nabi Musa begitu hairan dengan keadaan itu kerana baginda tidak nampak lelaki ahli maksiat itu keluar. Lalu, baginda berkata: “Ya ALLAH, pemuda yang buat maksiat tak keluar lagi, tetapi ENGKAU dah turunkan hujan.”
ALLAH berfirman: “Wahai Musa, kerana dia, AKU tak turunkan hujan. Kerana dia ahli maksiat, AKU tidak menerima doa kamu semua. Sekarang, kerana taubatnyalah, AKU turunkan rahmat-KU, kerana taubatnyalah, AKU perkenankan doa kamu semua. Dia telah bertaubat dan kerana itu AKU telah menurunkan hujan.”
Begitulah kebesaran ALLAH. Baginda memohon kepada ALLAH agar diperlihatkan pemuda berkenaan yang dilihat sangat hebat kerana turunnya rahmat ALLAH apabila dia bertaubat. Namun, ALLAH tidak mengizinkan-NYA.
Jelas kisah itu tersirat ibrah yang begitu besar. Dosa menjadi sebab kepada musibah. Maksiat menjadi punca doa tidak dimakbulkan. Sesungguhnya, taubat yang bersungguh-sungguh mengundang rahmat ALLAH SWT sehingga terhenti musibah kemarau tadi.
Keadaan ini hampir sama dengan apa yang kita alami kini. Seluruh dunia sedang ditimpa musibah dan ujian wabak Covid-19. Ambillah iktibar daripada kisah taubat si pemuda maksiat tadi.
Jangan disebabkan sikap kita seorang, seisi rumah kita tidak mendapat rahmat-NYA. Doa ahli-ahli keluarga kita di dalam rumah tidak ‘diangkat’ ke langit. Berubahlah untuk kebaikan bersama.
Ayuh kita bersama-sama istighfar dan tinggalkan dosa. Semoga ALLAH mengampunkan kita serta menurunkan rahmat kepada kita.
Sumber: Sinar Plus Via Facebook Syed Mohd Norhisyam al-Idrus
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Saya ingin bertanya, adakah baki rambut wanita yang sudah dipotong itu dikira sebagai aurat ?
Jawapan:
Dalam isu ini, tidak dinafikan bahawa para fuqaha terdahulu tidak mempunyai kesepakatan pendapat padanya. Bahkan mereka berbeza pendapat kepada dua pandangan yang utama.
Pendapat Pertama: Rambut Perempuan Yang Telah Dipotong Adalah Aurat
Di dalam mazhab Imam Al-Syafie, para pembesar mazhab ini kebanyakannya berpendapat bahawa rambut wanita yang terpisah daripada badannya itu tetap dianggap sebagai aurat yang haram dilihat oleh lelaki ajnabi. Ini dapat dilihat daripada beberapa kenyataan tokoh-tokoh mazhab tersebut.
Kata Imam Abu Bakr Al-Dimyathi Rahimahullah: Setiap apa yang haram untuk dilihat daripada orang lelaki atau orang perempuan semasa berada pada tubuh badannya, ia juga haram untuk dilihat apabila sudah terpisah daripada badannya. Ia seperti rambut perempuan dan juga bulu kemaluan lelaki. Maka wajib untuk disembunyikan. Lihat I’anah Al-Thalibin, Al-Dimyathi (3/303).
Syeikh Dr. Wahbah Al-Zuhaili Rahimahullah mengatakan: Setiap yang haram untuk dilihat ketika ia bersambung dengan anggota badan, haram juga untuk dilihat apabila ia terpisah dari badan. Sekalipun setelah kematian. Ia seperti bulu kemaluan (aurat) sekalipun milik seorang lelaki, juga rambut orang perempuan, serta kuku kakinya dan tidak termasuk kuku tangannya menurut ulama bermazhab Hanafi, sedangkan di sisi Al-Syafieyyah kuku jari di tangan juga turut termasuk, maka disunatkan untuk menyembunyikannya supaya tidak ada seorang pun yang dapat melihatnya. Dan terdapat pengecualian terhadap rambut-rambut yang terjatuh di dalam bilik air kesan daripada sikatan rambut orang perempuan atau cukuran bulu kemaluan lelaki. Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuh, Dr. Wahbah Al-Zuhaili (3/568).
Pendapat Kedua: Rambut Wanita Yang Sudah Terpisah Dari Badan Bukan Aurat
Ini adalah pendapat yang disebutkan oleh para ulama bermazhab Hanbali. Kata Al-Syeikh Abdul Qadir Bin Umar Al-Syaibani Rahimahullah: Maka tidak boleh untuk seorang lelaki itu memandang sedikitpun daripadanya (orang perempuan) sekalipun rambutnya yang bersambung. Adapun rambut yang terpisah daripada wanita ajnabi maka dibolehkan untuk seorang lelaki itu menyentuhnya serta memandang ke arahnya. Sekalipun ia merupakan bahagian aurat, ini kerana telah hilangnya keharamannya disebabkan terpisahnya ia dari jasad. Rujuk Nail Al-Maarib, Abdul Qadir Al-Syaibani (2/138).
Ini juga merupakan salah satu pendapat yang dhaif dalam mazhab Al-Syafie. Sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Al-Nawawi.
Sumber Perbincangan Isu
Para ulama tidak berbeza pendapat bahawasanya jika seorang lelaki itu melihat ke arah mana sahaja anggota yang terpisah (terputus) daripada badan seorang wanita dengan perasaan syahwat maka hukumnya adalah haram. Sama ada anggota itu terpisah semasa dia masih hidup ataupun setelah dia meninggal dunia.
Demikian juga mereka bersepakat bahawa halal bagi lelaki untuk melihat tanpa sebarang syahwat ke arah anggota yang terpisah/terputus dari badan seorang perempuan sekiranya anggota tersebut halal untuk dilihat oleh lelaki sebelum ia terpisah dari badan.
Manakala para ulama berbeza pendapat terhadap hukum seorang lelaki itu memandang ke arah anggota yang terpisah dari badan perempuan tanpa sebarang syahwat, yang mana anggota itu adalah tidak dibolehkan untuk melihatnya sebelum ia terputus kepada beberapa pendapat seperti berikut:
Pertama: Tidak halal bagi seorang lelaki untuk melihat ke arah anggota yang terpisah dari badan orang perempuan sekiranya anggota itu di antara bahagian yang tidak halal untuk dilihat sebelum ia terpisah dari jasad. Tidak ada beza sama ada ia terpisah semasa hayatnya ataupun sesudah kematiannya.
Kaedah yang digunakan oleh para ulama yang berpegang dengan pandangan ini adalah : Setiap anggota yang tidak boleh untuk dilihat sebelum terputus adalah tidak boleh juga untuk dilihat setelah ia terpisah. Maka tidak boleh bagi seorang lelaki untuk melihat tangan wanita ajnabi, atau lengan, rambut, serta betis, sekiranya ia terpisah dari jasad wanita itu sama ada semasa hidup mahupun sesudah meninggal dunia.
Pendapat ini dipegang oleh ulama bermazhab Hanafi dan disifatkan sebagai pendapat paling asah (sahih) di sisi mereka. Inilah juga pendapat paling sahih dalam mazhab Imam Al-Syafie. Rujuk Al-Radd Al Mukhtar ‘Ala Al-Durr Al-Muhtar, Ibn Abidin (9/534), Mughni Al-Muhtaj, Al-Syarbini (3/130). Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26).
Kata Imam Al-Nawawi Rahimahullah: Apa-apa yang tidak boleh untuk dilihat semasa ia berada di anggota badan seperti zakar, lengan orang perempuan, rambutnya, bulu kemaluan lelaki, dan yang seumpamanya, haram juga untuk dilihat setelah terpisahnya ia dari anggota badan. Begitu juga pendapat yang paling sahih, haram melihat kepada kuku kaki wanita setelah ia terpisah dari jasad, tetapi tidak pada kuku tangan (tidak haram dilihat setelah terpisah).
Maka hendaklah bagi sesiapa yang memotong bulu kemaluannya untuk menyembunyikan bulu tersebut, supaya tidak seorang pun dapat melihatnya. Rujuk Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26-27).
Kedua: Dibolehkan untuk seorang lelaki itu melihat ke arah anggota badan wanita yang sudah terpisah darinya sekiranya anggota itu terputus semasa hayatnya. Ini kerana, anggota itu telah menjadi ajnabi daripada jisim. Manakala tidak halal untuk ia dilihat sekiranya ia terpisah setelah kematiannya. Inilah pendapat ulama Malikiyyah. Rujuk Bulghah Al-Saalik Li Aqrab Al-Masaalik, Ahmad Al-Sowi (1/194).
Ketiga: Dibolehkan bagi seorang lelaki itu untuk melihat ke arah anggota badan yang terpisah dari seorang perempuan, ini kerana telah hilang keharamannya oleh sebab terputus dari badan. Inilah pendapat al-Syafieyyah berlawanan dengan pendapat asah dan juga golongan al-Hanabilah.
Manakala Imam al Juwaini dari Al-Syafieyyah mengatakan: Sekiranya tidak dapat dibezakan anggota yang terputus dari seorang perempuan itu gambaran dan bentuknya dengan anggota orang lelaki, seperti kuku, rambut, dan juga kulit, maka tidak haram untuk melihatnya. Sekiranya dapat dibezakan maka hukumnya haram. Al-Nawawi mendhaifkan pendapat ini kerana tidak ada kesan pada membezakan sedangkan kita telah tahu ia merupakan bahagian yang haram untuk dilihat ke arahnya. Rujuk Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26).
Cara-Cara Menguruskan Anggota Yang Terpisah Dari Badan Manusia
Berikut kami kongsikan beberapa cara yang ditunjukkan oleh para fuqaha baerkaitan cara pengurusan anggota badan yang telah terpisah dari tubuh manusia.
Kata para fuqaha bahawasanya anggota yang telah terpisah dari badan manusia yang hidup itu perlu ditanam tanpa perlu membasuhnya serta tidak perlu disolatkan, sekalipun ia adalah kuku dan juga rambut. Rujuk Hasyiah Ibn Aabidin (5/260), Hasyiah Al-Qalyubi (1/338), Nihaayah Al-Muhtaj (1/341).
Kesimpulan
Setelah kami meneliti beberapa pendapat di atas, kami lebih cenderung kepada satu pendapat dalam mazhab Hanbali bahawa telah hilangnya pengharaman melihat kepada aurat yang terpisah dari wanita. Ini kerana, telah terpisahnya ia dari tubuh badan.
Di samping itu, kerana terdapat kesukaran untuk membezakan di antara rambut lelaki dan juga perempuan kerana terdapat kemungkinan rambut itu bukan sahaja dari orang lelaki dan perempuan dewasa. Barangkali ia datang dari kanak-kanak perempuan yang belum baligh. Ini juga sepertimana yang difatwakan oleh Syeikh Dr. Wahbah Al-Zuhaili Rahimahullah tentang rambut-rambut yang dikecualikan daripada pengharaman sepertimana yang kami nukilkan sebelum ini.
Kami juga menyatakan, perbuatan memotong rambut sendiri dan ditunjukkan dengan sengaja kepada lelaki ajnabi adalah tidak dibenarkan seperti yang dinyatakan dalam mazhab Al-Imam Al-Syafie.
Kita sudah terbiasa menyebut Waalaikumussalam setiap kali kawan memaklumkan ada orang memberi salam kepada kita. Waalaikumussalam bermaksud “segala sejahtera ke atas kamu”.
Namun Waalaikumussalam ternyata bukanlah perkataan tepat cara menjawab salam yang disampaikan kepada kita sebaliknya ia perlu dijawab lain dan masa yang sama kita perlu tahu sama ada lelaki atau perempuan yang menyampaikan salam kepada kita.
Dari satu perkongsian di Tik Tok @hafiiz_hussin, Ustaz ini berkongsi cara menjawab salam yang betul setiap kali orang menyampaikan salam kepada kita.
Menurut Ustaz Hafiiz, kita kena tahu siapa yang menyampaikan salam kepada kita. Lelaki atau perempuan?
Kalau lelaki, kita seharusnya menjawab”Alaika Waalaihissalam” yang bermaksud Alaika (ke atasmu (lelaki) dan Waalaihissalam (dan ke atasnya salam sejahtera).
Katanya lagi, ramai yang menjawab Waalaikumussalam setiap kali orang berkirim salam namun cara menjawab itu salah (kurang tepat).
“Mungkin ramai yang tak tahukan cara yang sebetulnya kita nak jawab salam orang yang kirim salam pada kita,” katanya menambah kalau orang yang berkirim salam itu lelaki dan yang menyampaikan salam itu juga adalah lelaki, maka cara jawabnya ialah ”Alaika Waalaihissalam”.
“Tapi kalau yang menyampaikan itu adalah perempuan maka cara jawabnya adalah “Alaiki Waalaihissalam”. Alaiki bermaksud ke atasmu (perempuan) dan Alaihassalam (dan ke atasnya perempuan salam sejahtera)
“Bezanya pada “ka” bagi lelaki dan “ki” bagi perempuan.
Seterusnya kalau yang menyampaikan salam itu juga perempuan maka kata Ustaz Hafiiz cara jawabnya ialah “Alaiki Waalaihissalam”. Dan kalau yang berkirim salam itu adalah perempuan dan yang menyampaikan salam itu adalah lelaki maka cara jawabnya adalah “Alaika Waalaihassalam”.
“Jadi bezanya di sini adalah “Alaika” untuk lelaki dan “Alaiki” untuk perempuan. Dan kalau yang berkirim salam itu adalah lelaki akan jadi “Alaihissalam”. Kalau perempuan akan jadi “Alaihassalam”.
Bagaimana pun jawapan Waalaikumusalam itu tidaklah salah tapi ia merujuk kepada ramai.
Maksudnya: “Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.” (Surah al-Zariyaat: 49)
Dari istilah syarak, nikah ialah suatu akad yang menghalalkan istimta’ (bersetubuh atau berseronok-seronok) di antara suami isteri dengan cara yang dibenarkan oleh syarak. Masyarakat arab menggunakan perkataan nikah dengan makna akad yang juga mambawa maksud persetubuhan serta berseronok-seronok.
Setiap manusia yang sudah dewasa dan sihat dari sudut fizikal dan rohaninya sudah semestinya merasakan keinginan untuk berkahwin yang sangat tinggi disebabkan fitrah untuk saling memerlukan. Perkataan “zawaj” yang digunakan di dalam Al-Quran bermaksud berpasangan dan mengikut konteks penggunaanya ia mambawa maksud perkahwinan. Allah SWT menjadikan perkahwinan untuk menghalalkan perhubungan dan mengelakkan penzinaan kerana manusia itu fitrahnya ingin berpasangan.
Oleh sebab itu, adalah dituntut kepada manusia yang sudah berkemampuan untuk segera melaksanakan sunnah yang dituntut ini, ini juga berdasarkan hadis nabi :
Maksudnya: “Wahai para pemuda! Sesiapa di antara kamu telah mampu berkahwin, maka bernikahlah. kerana nikah itu dapat menundukkan mata dan memelihara faraj (kelamin) dan sesiapa tidak sanggup, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu dapat membendung syahwat.” Riwayat Muslim (3386)
HUKUM PERKAHWINAN
Jumhur ulamaK telah bersepakat bahawa hukum asal pernikahan adalah sunnah bukannya wajib. Walau bagaimanapun, sebahagian ulamaK telah mambahagikan hukum nikah kepada 5 hukum mengikut kedudukan pelakunya:
Harus: Kepada orang yang tidak ada kepadanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.
Wajib: Sekiranya orang tersebut mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjerumuskannya kepada kemaksiatan sedangkan dia merupakan seorang yang berkemampuan.
Sunat: Bagi orang yang mampu namun masih mampu untuk mengawal nafusnya.
Makruh: Kepada orang yang tidak berkemampuan dari sudut nafkah batin dan juga zahir tetapi tidak mendatangkan kemudharatan kepada pasagannya tesebut.
Haram: Orang yang juga tidak berkemampuan memberi nafkah zahir dan batin serta tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin atau dia mempunyai niat yang buruk sehingga mampu membawa kemudharatan kepada pasangannya.
Oleh hal yang demikian, jika dilihat hukumnya bergantung kepada individu terbabit, sekiranya dia mampu untuk menahan dirinya dan dia tidak terburu-terburu untuk berkahwin maka hendaklah dia mengerjakan haji terlebih dahulu.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Surah Ali Imran: 97)
Maksudnya: “Islam dibangun di atas lima perkara: bersaksi tidak ada sembahan yang berhak disembah selain Allah dan mengaku Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhaji dan berpuasa di bulan Ramadhan.”
Walaubagaimanapun, sekiranya dia khuatir tidak mampu untuk menahan dirinya daripada melakukan kemaksiatan maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar.
PENDAPAT ULAMAK
Syeikh Ibn Qudamah Rahimulllah telah berkata: “Jika dia perlu kepada pernikahan dan dikhuatiri dirinya menghadapi kesulitan (kerana belum bernikah), maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan terlebih dahulu. Hal ini kerana ia (pernikahan itu) wajib kepadanya sekiranya dia mampu untuk memberi nafkah dan sekiranya dia tidak khuatir tentang perkara tersebut maka hendaklah dia mendahulukan menunaikan haji. Hal ini disebabkan (ketika itu) pernikahan adalah sunnah, maka tidak perlu didahulukan daripada haji yang hukum asalnya adalah wajib”. (Rujuk al-Mughni, 5/12)
Syeikh Ibn Uthaiman Rahimullah berkata: “Tidak dapat diragukan lagi bahawa pernikahan adalah diutamakan daipada haji sekiranya seseorang itu telah memiliki dorongan syahwat yang sangat kuat, maka perkahwinan ketika itu padanya adalah merupakan keharusan kepada kehidupannya, dan sekiranya dia mempunyai keinginan untuk berkahwin yang tinggi maka hendaklah dia mendahulukan pernikahan daripada haji. Hal ini disebabkan Allah SWT telah mensyariatkan kewajipan menunaikan haji bagi orang yang “berkemampuan’.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup berjalan menuju ke Baitullah.” (Surah Ali Imran: 97)
Walaupun orang yang masih remaja, dan masih belum mempunyai keinginan untuk bernikah pada tahun ini atau selepasnya, maka hendaklah dia mendahulukan haji. Hal ini kerana dia tidak berada di dalam keadaan terdesak untuk mendahulukan haji daripada pernikahan.
KESIMPULAN
Haji dan perkahwinan merupakan suatu perkara yang sangat dituntut di dalam agama. Walau bagaimanapun haji merupakan suatu kewajipan yang mesti dilaksanakan bagi golongan yang berkemampuan. Dan sekiranya dia tidak berada di dalam keadaan yang terdesak untuk berkahwin dan tidak mempunyai masalah untuk berkahwin sesudah itu, maka hendaklah dia melaksanakan kewajipan haji terlebih dahulu.
Sesungguhnya Allah akan memberikan ganjaran kebaikan sebagai gantinya kerana haji merupakan suatu seruan dan suruhan Allah yang agung kepada manusia.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...