Perlukah waris qada solat buat ibu bapa yang telah meninggal dunia terutamanya bagi orang tua yang terpaksa meninggal solat kerana uzur dalam tempoh yang agak lama sebelum meninggal dunia.
Sebagai waris atau anak pasti timbul rasa tanggungjawab apabila mengetahui orang tuanya memang meninggalkan solat di saat-saat kematian kerana sakit.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini dan haruskan waris mengqada atau membayar fidyah bagi pihak si mati yang meninggalkan solat?
Ibu saya baru saja meninggal dunia, dan sepanjang setahun terakhir ini, beliau kerap meninggalkan solat kerana sakit dan tak sempat qada sebelum meninggal dunia.
Adakah kami sebagai waris boleh qada solat yang ditinggalkan atau membayar fidyah bagi pihak beliau?
Qada Solat
Jawapan:
Menurut pendapat muktamad mazhab Syafie, amalan qadha solat atau membayar fidyah bagi pihak si mati oleh waris adalah tidak disyariatkan. Kata Imam Syamsuddin al-Ramli:
ولو مات وعليه صلاة أو اعتكاف لم يفعل ذلك عنه ولا فدية له لعدم ورودها
Maksudnya: “Jika seseorang mati dan dia berhutang solat atau iktikaf (nazar), maka walinya tidak dapat qada bagi pihaknya dan hutang solat itu tidak gugur dengan fidyah, kerana amalan tersebut tidak sabit melalui nas.
Ads
Ada pandangan kedua (pandangan yang lemah) dalam mazhab Syafie yang membenarkan amalan ini, dan ia dipegang serta diamalkan oleh ramai ulama. Namun, ia dihukumkan sebagai lemah oleh Imam al-Nawawi:
Maksudnya:
Pengarang kitab al-Hawi menukilkan kalam daripada ‘Ata’ bin Abi Rabah dan Ishaq bin Rahawaih, mereka berdua mengharuskan solat bagi pihak si mati, manakala Syeikh Abu Sa‘ad Abdullah bin Muhammad bin Hibatullah bin Abi ‘Asrun daripada kalangan ulama mazhab kami yang mutakhir dalam kitabnya al-Intisar juga memilih pandangan ini.
Buat Ibu Bapa
Imam al-Baghawi daripada kalangan ulama mazhab kami (ashab al-wujuh) pula menyatakan dalam kitabnya al-Tahzib bahawa pandangan yang mengharuskan bayaran fidyah sebanyak satu cupak (mud) bagi setiap solat yang ditinggalkan ialah pandangan yang boleh diterima. Namun semua pandangan ini adalah lemah.
Begitu juga dengan pandangan yang dikemukakan oleh Syeikh Abu Bakr al-Dimyati:
من مات وعليه صلاة، فلا قضاء، ولا فدية. وفي قول – كجمع مجتهدين – أنها تقضى عنه، لخبر البخاري وغيره، ومن ثم اختاره جمع من أئمتنا، وفعل به السبكي عن بعض أقاربه، ونقل ابن برهان عن القديم أنه يلزم الولي – إن خلف تركه – أن يصلي عنه، كالصوم .وفي وجه – عليه كثيرون من أصحابنا – أنه يطعم عن كل صلاة مدا
Maksudnya:
“Sesiapa yang telah meninggal dunia dan dia ada hutang solat, maka tiada baginya qada mahupun fidyah. Menurut sebahagian imam mujtahid pula, ia mesti diqada (oleh waris yang masih hidup) berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari dan selain beliau.
Ads
Oleh sebab itu, sebahagian ulama mazhab Syafi’i memilih pandangan ini, dan amalan qada solat ini diamalkan oleh al-Subki bagi pihak sebahagian daripada kaum kerabatnya. Ibn Burhan pula meriwayatkan satu fatwa lama (qaul qadim) Imam Syafi’i bahawa wali wajib qada dengan mengerjakan solat jika si mati meninggalkan harta warisan, seperti mana puasa.
Ramai ulama daripada kalangan Ashab al-Wujuh berpendapat bahawa bagi setiap solat yang ditinggalkan, hendaklah diberi makan kepada fakir/miskin dengan kadar satu cupak.
Yang Telah Meninggal Dunia
Berdasarkan penjelasan di atas, hal ini merupakan permasalahan fiqh yang diperselisihkan oleh para ulama mazhab Syafie. Namun pendapat yang muktamad dalam mazhab ialah amalan fidyah solat ini tidak disyariatkan, manakala pandangan kedua membenarkannya berdasarkan qiyas kepada amalan fidyah puasa yang dibayar oleh pewaris si mati.
Syeikh Qalyubi pula menukilkan daripada sebahagian ulama mazhab Syafie yang mengharuskan amalan ini:
وهذا من عمل الشخص لنفسه فيجوز تقليده لأنه من مقابل الأصح
Maksudnya:
Amalan ini (qada solat atau membayar fidyah bagi pihak si mati) ialah amalan peribadi seseorang, maka diharuskan untuk bertaqlid padanya, kerana ia merupakan pandangan muqabil al-asah (pandangan kedua dan lemah di dalam mazhab Syafie, namun ia merupakan khilaf yang kuat dan muktabar dalam mazhab).
Ads
Kesimpulannya, amalan qada solat atau membayar fidyah bagi pihak si mati oleh waris adalah tidak disyariatkan dan tidak sah menurut pandangan muktamad mazhab Syafie, kerana tiada nas sama ada daripada al-Quran mahupun hadis yang sahih yang menunjukkan pensyariatan amalan ini.
Namun, mengambil kira perkara ini termasuk dalam khilaf yang muktabar, amalan ini boleh dilakukan kerana ia mempunyai sandaran dalam mazhab Syafie dan diamalkan oleh para ulama.
Sebaik berkahwin, pastinya kita mahu memanggil pasangan kita dengan panggilan yang sedap, manja dan senang disebut. Ini akan menambahkah lagi kemesraan hubungan suami isteri.
Panggilan atau memanggil kepada orang tersayang dalam Islam dengan penuh kehormatan, kasih sayang dan kelembutan memang digalakkan.
Malah membiasakan diri memanggil pasangan dengan panggilan sayang (Humairaa) merupakan hal yang lumrah dan dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW.
Ini kerana baginda jika memanggil isterinya selalu dengan memakai panggilan ‘Ya Humairaa’ yang ertinya ‘Sayangku’.
Selain memberikan rasa senang pada pasangan, memanggil pasangan dengan panggilan sayang tentu akan membuatkan perasaan cinta dan kasih sayang semakin melekat dan utuh.
Dan selalunya kita biasa mendengar atau menggunakan panggilan sayang terhadap pasangan kita. Bermacam-macam panggilan sayang yang kita berikan seperti ‘Honey’, ‘Hubby’, ‘Sayang’, ‘Cinta’, dan berbagai panggilan yang lainnya.
Panggilan sayang itu untuk menunjukkan rasa sayang dari tiap pasangan. Sering juga digunakan panggilang sayang yang islami oleh pasangan suami isteri, seperti’Abi’ dan ‘Ummi’. Apakah panggilan ini dibolehkan atau diharamkan dalam islam.
Dalam bab ini, PU Azman pernah ditanya soalan berhubung hukum suami memanggil isteri dengan panggilan yang biasa dipanggil dengan mahram seperti ummi, ibu. Adakah ianya jatuh hukum zihar?.
Ini penjelasan PU Azman yang boleh dijadikan rujukan.
Menurutnya, Zihar ialah menyamakan mana-mana bahagian tubuh isteri dengan mana-mana bahagian tubuh wanita yang haram dikahwini oleh suami selama-lamanya seperti ibu kandung suami.
“Zihar ialah menyamakan punggung atau mana-mana bahagian tubuh isteri dengan punggung atau mana-mana bahagian tubuh wanita yang haram dikahwini oleh suami selama-lamanya seperti ibu kandung suami. Contoh suami cakap kat isteri, ‘punggung awak sama macam punggung mak saya’.
“Maka penyamaan ini dari sudut suami anggap haram isteri itu disetubuhi sebagaimana haram dia bersetubuh dengan ibu kandungnya. Zihar pada zaman jahiliyyah dianggap sebagai bentuk talak. Hukumnya haram dan berdosa besar.
“Tapi, hari ini kalau ada suami panggil isterinya mama, ibu, ummi atau yang sewaktu dengannya, adakah panggilan ini sama dengan hukum zihar?.
“Maka kena bandingkan hakikat zihar yang ada dalam syariat dengan budaya panggilan ini. Sebahagian ulama mengatakan makruh kerana bimbang sama macam zihar.
“Tapi sebahagian ulama lain mengatakan harus dan tak ada masalah sebab panggilan suami itu tak bermaksud menziharkan isteri kerana niat para suami ialah, panggilan kasih sayang.
Panggilan untuk mendidik anak-anak supaya panggil macam itu dekat mak mereka.
Panggilan yang bermaksudkan isteri itu adalah ibu kepada anak-anak suami, bukan ibu kepada suami,” tulisnya.
Kesimpulannya, suami boleh panggil isteri dengan panggilan di atas dengan syarat dan niat di atas dan tidak jatuh hukum zihar.
Malah, isteri juga boleh memanggil suami dengan panggilan ayah atau abi.
“Cik Man tak bahaskan tentang isteri panggil suami, sebab isteri tak pegang kuasa talak,” tulisnya di laman Instagram.
‘Masa tingkatan 4 start doa dapat jodoh yang soleh. Ambil serius kuasa doa, sampai masa Allah kabulkan juga doa wanita ini walaupun dia sendiri belum tahu siapa orangnya.
Begitulah keajaiban berdoa, setiap kali berdoa yakin dengan kuasa Allah. Jika Allah tak makbulkan dalam masa terdekat, insyalllah lambat laun bila tiba masanya, Allah akan berikan apa yang kita mahu dan perlu.
Ikuti perkongsian Ustazah Nur Aqidah Mawardi ini dan hadam baik-baik kebaikan dalam berdoa.
Ada yang tanya, bila start saya doa tentang jodoh? Saya jawab “start usia 15 tahun.” Time ini sudah habis PMR dan tahun depan masuk tingkatan 4 ada subjek tasawwur Islam yang banyak mendedahkan asas hukum feqah antaranya munakahat.
Masa tingkatan 4, ustazah saya ada pesan. “Nak jodoh yang baik, doa dari sekarang.”
Maka dengan lurusnya aku setiap kali hendak makan ke, lepas solat ke atau hendak baca Al-Quran ke, mesti doa hendak minta jodoh yang soleh (bukan sempurna).
Start Doa Dapat Jodoh Yang Soleh
Orang dengar akan kata, ‘ish gatal!’ Tapi saya ignore. Masuk ke alam IPT (Institut Pengajian Tinggi) pun saya minta lecturer saya doakan saya dapat jodoh yang soleh. Sedangkan saya tak tahu pun siapa lelaki itu. Tidak apalah, doa saja dulu.
Laluan kehidupan untuk saya sampai ke alam perkahwinan memang agak “terjah” dan complicated tapi itulah. Saya ini jenis, hmm redah sajalah berbekalkan doa “Ya Allah, bantu aku.”
Masa anak dara hidup saya penuh dengan pengisian masa bersama NGO dan merempit naik motor time itu motosikal CT100. Rasa best bawa motor, bab kene kacau dengan mat-mat rempit dekat highway time bawak motor itu memang biasa sudah.
Ambil Serius Kuasa Doa
Tapi tulah, seketul aqidah ini agak gangster jugalah macam itu, “Ko potong aku! Aku potong ko, aduh.
Hebatnya perancangan Allah, Allah bagi jodoh umur 22 tahun. Mentah betul. Selepas kahwin, semua benda tak pandai. Tapi saya just berkongsi.
Lepas habis SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) memang saya tidak tinggal di kampung. Banyak bawak diri, al-maklum orang kata anak nombor dua ini keras kepala kan. Tapi itulah, saya yakin juga perjalanan saya yang alone itu, diiringi doa mak dan abah.
Sampai Masa Allah Kabulkan
Setiap dari kita rezeki berbeza-beza, setiap daripada kita corak kehidupan berbeza-beza, tak perlu membandingkan apa-apa pun antara kita.
Kejayaan yang tercipta pun berbeza-beza, kejayaan bukan semata kaya dan berpendidikan tapi kejayaan sebenar, adakah kita menjadi hamba Allah yang ikut suruhan-Nya? Walau kerja kilang, solat ON, akhlak baik dan sudah tentu ini juga satu kejayaan buat kita.
Saya nak seru, jom kita kerapkan berdoa dengan keyakinan. Allah janji Allah akan kabulkan. Tidak dekat dunia, nanti di akhirat kelak.
Special thanks to my imam, zauji jannati kerana menerima pinangan ku seikhlas hati walau diri ini penuh dengan kekurangan. Walaupun agak payah mendapatkan mu, tidak apalah… Allah kan ada. Keras-keras pun lembut juga.
Saya doakan semuanya rasa manis bila berdoa kepada Allah.
Tidak lama, kita bakal menyambut Ramadan. Bagi orang beriman ia bulan sangat ditunggu-tunggu kerana di dalam Ramadan dipenuhi kerahmatan, keberkatan dan keampunan.
Tidak dinafikan, ada yang mengeluh kerana tidak berpeluang menikmati makan tengahari di luar dan perut perlu berlapar namun mereka ini adalah golongan paling rugi, rugi dunia dan akhirat.
Menjelang Ramadan, orang beriman akan mempersiapkan diri zahir dan batin kerana menyedari bukan semua manusia sampai usianya kerana di bulan Ramadan, ada satu malam paling ditunggu-tunggu umat terakhir Nabi Muhammad iaitu malam seribu bulan iaitu malam Lailatulqadar.
Untuk orang beriman, mereka tidak mahu bulan ini diangggap biasa-biasa sahaja kerana ia satu kerugian besar.
Berikut keutamaan dan niatnya Allah Ta’ala berfirman :-
Katakanlah: ‘Dengan kurnia Allah dan rahmatNya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan” (QS. Yunus : 58).
Para ulama dan orang soleh sangat merindui dan berbahagia jika masih sempat menikmati bulan Ramadan dan mereka berdoa agar dipertemukan di bulan penuh kerahmatan ini.
Kenapa harus rasa gembira menyambut Ramadan?
Mereka yang beriman tertunggu-tunggu kerana di bulan ini ibadah semuanya sangat manis dan pahalanya juga diganda-gandakan.
Khabar gembira mengenai datangnya Ramadan ada disebut hadis dalam kitab Musand Ahmad :-
“Telah datang kepada kalian Ramadan, bulan yang diberkati. Allah mewajibkan atas kalian berpuasa padanya. Pintu-pintu syurga dibuka padanya. Pintu-pintu Jahim (neraka) ditutup. Syaitan-syaitan dibelenggu. Di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik dibandingkan 1000 bulan. Siapa yang dihalangi dari kebaikannya, maka sungguh ia terhalangi.
Ulama menjelaskan bahawa hadis ini menunjukkan kita harus bergembira dengan datangnya Ramadan.
Syaikh Shalih Al-Fauzan menjelaskan,“Hadis ini adalah khabar gembira bagi hamba Allah yang soleh dengan kedatangan Ramadan. Kerana Nabi shallallahu alaihi wa sallam memberi khabar kepada para sahabatnya radhiyallahu ‘anhum mengenai datangnya Ramadan.
Ia bukan sekadar khabar semata tapi lebih kepada momen yang sangat agung.
Ibnu Rajab Al-Hambali menjelaskan, “Bagaimana tidak gembira? Seorang mukmin diberi khabar gembira dengan terbukanya pintu-pintu syurga. Tertutupnya pintu-pintu neraka. Bagai mana mungkin seorang yang berakal tidak bergembira jika diberi khabar tentang sebuah waktu yang di dalamnya para syaitan dibelenggu.
Dan ada hadis menyebutnya juga, tetapi ada mengatakan khabar dari ulama.
“Barang siapa bergembira dengan masuknya bulan Ramadan, maka Allah akan mengharamkan jasadnya masuk neraka. (Nas riwayat ini disebutkan di kitab Durrat An-Nasihin). Sumber:Kalam Sindownews
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...