‘Pernah dipaksa tanggalkan hijab oleh keluarga.’ Wanita ini akui hidup lebih tenang selepas peluk Islam. Semangat ingin tahu yang kuat membuatkan wanita mengambil keputusan untuk memeluk Islam.
Biarpun pengislamannya mendapat tentangan daripada keluarga hingga mereka pernah menyuruhnya menanggal hijabnya namun perkara tersebut langsung tidak mematahkan semangatnya.
Pernah Dipaksa Tanggalkan Hijab
Seorang guru tuisyen yang bergelar ibu tunggal mengakui kehidupannya berubah kepada lebih tenang dan bertambah baik sejak memeluk Islam hampir lima tahun lalu berbanding dahulu.
Lew Yen Fun atau Nur Atiqah Lew Lew Fut Nean, 56, turut menjelaskan tiada paksaan untuknya bertukar agama namun lebih kepada ingin mengenali ALLAH SWT dan kehidupan selepas kematian.
“Saya terdetik untuk masuk Islam apabila perasaan takut membuak-buak setiap kali adanya berita kematian dan saya selalu tertanya-tanya kalau saya mati saya ke mana, apa akan berlaku. Pada masa itu terlalu banyak persoalan tentang kematian yang membuatkan saya sangat takut.
“Saya cuba cari kebenaran dan jawapan terhadap pelbagai persoalan dalam setiap agama tetapi yang saya dapat jawapannya dalam Islam,” katanya.
Ads
Oleh Keluarga
Malah jelas anak bongsu daripada tiga beradik ini, sebaik mengucap kalimah syahadah jam 10.32 malam pada Jun 2018 umpama segala masalah yang membelenggu dirinya hilang dan jiwanya lebih tenang.
“Jika diimbas kembali, saya ini seorang yang panas baran, suka menjerit-jerit ditambah pula dengan pelbagai masalah termasuklah rumah tangga. Anak perempuan saya pun kata saya macam ‘devil’.
“Dia juga mengaku saya berubah selepas memeluk Islam, dia kata mak macam orang lain, tak ada marah-marah macam dulu.
“Saya juga seorang yang sangat kedekut, dahulu fikir wang itu saya punya kenapa perlu beri pada orang lain tetapi selepas Islam baru saya belajar erti bersedekah, sebenarnya rezeki milik ALLAH dan kemudian kalau kita kekurangan rezeki itu ia merupakan satu ujian,” katanya.
Ads
Wanita Ini Akui Hidup
Dalam pada itu, Nur Atiqah juga tidak menafikan pada awalnya, keluarganya sukar menerima keputusannya itu sehingga diberi amaran supaya membuka hijab apabila pulang ke rumah keluarganya di Seremban.
“Ibulah orang pertama tanya saya, betul atau tidak saya sudah menukar agama kemudian bapa menangis dan memberitahu dia kehilangan seorang anak.
Lebih Tenang Selepas Peluk Islam
“Saya jelaskan, mereka tidak kehilangan saya sebaliknya akan menjadi lebih baik daripada sebelum ini.
“Saya juga mengekalkan nama bapa dalam kad perakuan Islam, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) supaya bapa memahami bahawa saya tetap anaknya walaupun berbeza agama,” katanya yang sudah jatuh cinta dengan Islam sejak di bangku sekolah.
Ads
Tambahnya, ibu dan bapanya kini tinggal bersamanya di sini selepas kesihatan masing-masing merosot dan terlantar.
Kashoorga: Alhamdulillah selepas peluk Islam, wanita ini menjadi insan yang lebih baik.
Bila disebut alkohol, secara automatik kita mentakrifkannya sebagai haram. Ini kerana kita diajar bahawa semua alkohol itu digunakan dalam pembuatan arak. Namun dalam satu perkongsian fb di Bahagian Hab Halal, JAKIM dipetik dari sumber Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia menjelaskan perbezaan antara alkohol dan arak perlu kita fahami. Malah ada alkohol khususnya di bawah 1 peratus yang terdapat dalam pembuatan minuman ringan dibolehkan (harus) di minum.
Apakah yang perlu kita tahu?
Adakah alkohol itu arak?
Setiap minuman arak mengandungi alkohol tetapi bukan semua alkohol adalah arak. Hukum bagi alkohol yang diperoleh dari proses pembuatan arak adalah haram dan najis.
Adakah ianya memudharatkan?
Alkohol yang diperolehi bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis tetapi HARAM diminum dalam bentuk asli kerana ia adalah racun dan boleh membunuh.
Berapakah kadar alkohol yang dibenarkan dalam minuman ringan?
Minuman ringan yang diproses bukan dengan tujuan untuk menghasilkan arak dan mempunyai alkohol di bawah 1 % adalah harus (boleh) diminum.
Apakah hukum minuman yang disuling alkoholnya dari proses pembuatan arak?
Manakala minuman ringan yang dibuat dengan niat dan cara yang sama seperti proses membuat arak, sama ada mengandungi banyak atau sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah HARAM diminum.
Apakah hukum sekiranya alkohol terjadi secara sampingan sewaktu pemprosesan dijalankan?
Makanan atau minuman yang mengandungi alkohol secara semua jadi seperti buah-buahan, kekacang atau bijirin serta perahannya atau alkohol yang terkandung itu terjadi secara sampingan semasa proses pembuatan makanan atau minuman adalah tidak najis dan harus (boleh) dimakan atau diminum.
Apakah syarat-syarat yang perlu dipatuhi untuk menggunakan alkohol sebagai penstabil makanan?
Makanan atau minuman yang mempunyai bahan perisa atau pewarna yang mengandungi alkohol untuk tujuan penstabilan adalah harus (boleh) digunakan sekiranya alkohol itu bukan dihasilkan dari proses pembuatan arak dan kuantiti alkohol dalam produk akhir itu tidak memabukkan dan kadar alkohol tidak melebihi 0.5 %.
Apakah pula hukum alkohol yang terdapat pada ubat-ubatan dan minyak wangi?
Ubat-ubatan dan minyak wangi yang mengandungi alkohol sebagai bahan pelarut adalah tidak najis dan diharuskan sekiranya alkohol tersebut bukan diambil melalui proses membuat arak.
Sumber:- Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia
Ikuti info-info Halal Malaysia di Facebook Bahagian Hab Halal, JAKIM:-
Siapa tidak mengenali penyanyi berbakat luar biasa Alyah Abu Hasan. Dikurniakan suara yang sangat memukau dengan bakat nyanyian tersendiri menjadikan Alyah antara anak seni yang berjaya.
Namun setelah 20 tahun bergelar anak seni, dia menyedari betapa jauhnya diri dengan Allah.
Menurutnya dalam posting di laman Instagramnya selama itu dia menyanyikan lagu sedih, kecewa, curang dan semua berunsur cinta kepada manusia. Lagu yang membuatkan kita alpa kepada Maha Pencipta.
“20 tahun saya berjalan sebagai seorng penyanyi,Saya menyanyi lagu cinta,lagu sengsara,lagu sedih,lagu curang,lagu kecewa kebanyakan lagu lagu saya semua berunsur cinta kepada manusia….
“Dibulan ramadhan yg mulia ini saya ingin memohon kemaafan atas pengaruh yg saya bawa selama ini.Nyanyian saya menitiskan airmata kamu dan menitis kerana kasih pada manusia Bukan kerana kasih kerana Allah swt Bukan kerana para Rasul Bukan kerana para ilmuan agama Bersalahnya saya pada kamu dan berdosanya saya pada kamu.Saya mohon ampun atas kekilafan saya selama ini dlm mengejar popularity…
“Saya la yg berdosa saya juga amat naif dan saya lah yg bersalah.. Mulai saat ini saya tidak akan merakamkan lagi apa apa lagu cinta terhadap manusia lagu buat kekasih.yg akan membuatkan kamu terbuai dan lupa pada maha pencipta…
“Mohon maaf atas keputusan ini… Selamat berpuasa semua…
“Lagu terbaik yg pernah saya tulis bersama @omarkrk & @ikhwanfatanna juga hasil usaha kakak saya @ayuputeh lagu yg saya lakarkan dari hati ketika saya masih mencari jawapan dlm kehidupan saya…perjalanan saya masih jauh semoga Allah swt sentiasa bersama kita semua dan memberi redhonya…
“Sejauh mana kita mencari jawpan demi mencari bahagia sebenarnya ia ada pada diri kita sendiri hanya 1 kepercayaan Allah swt itu ada dan dia maha baik dan penyayang pada setiap hambanya….Hakikat jiwaku
Tiba hari melaksanakan ibadah korban, mungkin ramai antara kita yang mendapat banyak daging korban. Dalam situasi ini timbul persoalan berapa lama daging korban ini boleh disimpan.
Ini kerana ada yang mengatakan bahawa daging korban ini tak boleh disimpan lebih dari 3 hari. Persoalan ini dijawab oleh Ustaz Syed Shahridzan dalam satu hantaran Facebook beliau.
Diharuskan simpan daging korban
Menurut mazhab Syafi’ie diharuskan menyimpan daging korban walaupun melebihi tiga hari asalkan daging itu tidak rosak atau busuk sehingga menyebabkan pembaziran.
Penyimpanan daging korban lebih dari 3 hari pernah dilarang oleh Rasulullah SAW namun larangan itu sudah dimansuhkan atau disebabkan situasi sudah berubah sepertimana yang dinyatakan oleh Imam Nawawi di dalam kitab ‘Raudah al-Tolibin’:
يجوز أن يدخر من لحم الأضحية، وكان ادخارها فوق ثلاثة أيام قد نهى عنه رسول الله صلى الله عليه وسلم، ثم أذن فيه. قال الجمهور: كان نهي تحريم. وقال أبو علي الطبري: يحتمل التنزيه.
“Boleh/harus seseorang menyimpan sebahagian dari daging korban. Rasulullah SAW pernah melarang menyimpan (daging korban) lebih dari tiga hari kemudian Baginda mengizinkannya. Menurut majoriti ulama larangan ini bermakna haram, manakala menurut Abu Ali al-Tobari, kemungkinan larangan ini bermaksud makruh.”
Imam Nawawi menyebut kemungkinan sebab larangan tersebut di dalam rujukan yang sama:
في أن النهي كان عاما، ثم نسخ، أم كان مخصوصا بحالة الضيق الواقع في تلك السنة، فلما زالت انتهى التحريم
“Larangan tersebut berjalan selama setahun kemudian dimansuhkan, atau larangan ini dikhususkan dengan sebab keadaan yang sempit pada tahun itu, tatkala luput keadaan itu maka tiada lagi pengharaman.”
Beliau menjelaskan lagi jika keadaan yang sempit atau susah berlaku pada zaman kini, adakah diharamkan kembali menyimpan daging korban lebih dari 3 hari? Beliau ada menjelaskan juga dalam ‘Raudah al-Tolibin’:
في أنه لو حدث مثل ذلك في زماننا وبلادنا، هل يحكم به؟ والصواب المعروف: أنه لا يحرم اليوم بحال. وإذا أراد الادخار، فالمستحب أن يكون من نصيب الأكل، لا من نصيب الصدقة والهدية.
“Jika berlaku situasi sebegitu pada zaman kita atau negeri kita, adakah dihukumkan dengannya(haram)? Pendapat yang tepat lagi diketahui, ia tidak diharamkan pada hari ini walau apa situasi sekali pun. Jika seseorang ingin menyimpan maka digalakkan menyimpan daging korban dari bahagian yang dimakan (sendiri dan keluarga), bukan bahagian sedekah dan hadiah.”
Kesimpulannya, Rasulullah SAW pernah melarang daging korban disimpan lebih dari tiga hari, namun setelah itu Baginda mengizinkan kembali kerana hukum itu sudah dimansuhkan atau situasi dan keadaan sudah berubah.
Dengan ini tiada masalah jika daging korban yang akan dimakan oleh sendiri dan keluarga boleh disimpan selama mana pun. Namun tidak digalakkan daging korban yang ingin disedekahkan atau dihadiahkan disimpan dalam tempoh yang lama kerana ia sunat diagihkan secepat mungkin.
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...