Setiap tahun apabila ‘datangnya’ bulan Ramadan, umat Islam akan berlumba-lumba melakukan ibadat solat sunat Tarawih. Dek kerana ramainya jemaah yang ingin menunaikan ibadah solat sunat Tarawih masalah meletakkan kenderaan antara yang sering berlaku setiap tahun.
Ruang tempat letak kereta yang terhad dalam perkarangan sesetengah masjid memaksa ramai jemaah yang ingin menunaikan solat tarawih meletakkan kenderaan secara ‘double park.’ Tidak dapat dinafikan ia pastinya akan menyusahkan jemaah lain.
Atas alasan itu, Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur memberikan idea bijak bagi mengurangkan kesesakan dan masalah double park dalam kalangan jemaah. Meskipun ada banyak ruang parkir yang luas namun pihak pengurusan mewujudkan satu sistem untuk keselesaan para jemaah.
Berikut perkongsian Ikar atau Zulfikar Hazri di Twitternya.
Pihak pengurusan masjid telah membahagikan dua kategori letak kereta iaitu Team 20 Rakaat dan Team 8 Rakaat dan jemaah boleh meletakkan kenderaan mereka mengikut jumlah rakaat solat yang akan dilakukan.
Pembahagian itu mendapat pujian masyarakat yang berpendapat pengasingan mengikut rakaat itu sangat bijak dalam memastikan kelancaran trafik.
Bayangkan bagaimana jemaah yang hanya buat Tarawih lapan rakaat tetapi kereta mereka dihalang oleh orang lain yang masih belum selesai?
Pengasingan ini sebenarnya tindakan bijak dalam mengawal kesesakan selain mengelakkan masalah di antara jemaah. Diharapkan agar majsjid-masjid lain juga akan mengguna pakai sistem ini untuk keselesaan menunaikan ibadah.
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=mOzwGsmECGQ&t=97s
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Antara Trend Dan Juga Tuntutan, Wanita Semakin keliru Dengan Fesyen
Mata tertancap pada satu foto di skrin komputer. Terpapar gambar seorang gadis dengan fesyen tudung terkini gadis remaja. Terpapar foto gadis yang mengenakan turtle neck inner di sebelah dalam dengan lilitan tudung dari satin pada bahagian luarnya sebagai pelengkap.
Tudung yang disarungkan sudah menutupi bahagian dada namun keseluruhan penampilan dan gaya yang ditunjukkan masih ada yang tidak kena. Biarpun ada segelintir Muslimah moden hari ini merasakan isu aurat dan yang berkait dengannya sebagai isu kecil tetapi selagi mana sesuatu perkara itu mengetengahkan hukum Allah SWT dan masalah-masalah yang berada di sekitarnya, selama itulah isu tersebut sangat perlu diambil perhatian walau berapa kali ia diulang penjelasan.
Ia peringatan juga sebagai satu usaha nasihat menasihati yang sangat disarankan oleh Ar Rahman.
Firman-Nya dalam Surah Az-Zaariyat ayat 55 yang maksudnya : “Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.”
Perjuangan dan trend
Andai di era permulaan perintah hijab ketika Rasulullah SAW masih bersama, para sahabiyat mengenakan pakaian menutup aurat sebagai manifestasi dari ketaatan mereka atas akujanji: Sami’na wa atho’na. Keadaan ini terserlah daripada tindakan mereka menarik apa sahaja yang tercapai dek tangan sebaik mendengar ayat hijab dibacakan oleh saudara-saudara lelaki mereka baik suami, abang atau ayah.
Suasana ini terakam indah pada hadis Rasulullah SAW :
“Ketika kami bersama ‘Aisha RA, kami menyebut mengenai kelebihan wanita Quraisy, lalu ‘Aisha menyampuk: “Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi ALLAH sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab ALLAH. Apabila ALLAH turunkan ayat (yang bermaksud) : ‘…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…’serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang ALLAH turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang diturunkan ALLAH, maka jadilah mereka wanita yang bertudung bersama Rasulullah SAW, seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka.” (Hadis riwayat Abu Daud)
Akan tetapi di era milenium ini, kala fesyen busana Muslimah semakin mendapat tempat di kalangan wanita biasa, selebriti dan wanita ternama, rata-rata yang mengenakan tudung dan busana tersebut, kelihatan belum benar-benar memahami tuntutan sebenar dari kehendak ILAHI. Ia lebih mengikut ‘trend’ berbanding kesedaran untuk melangsaikan kewajiban.
Dek kerana itu, masih ramai yang bertudung tetapi memakai baju ketat dengan legging atau seluar sendat. Akibatnya keindahan wanita yang sepatutnya terlindung di sebalik hijab menjadi lebih mempesona dan membangkit ghairah lelaki yang rosak jiwanya untuk ‘menikmati’ dengan mata ‘luas terbuka’
Bukan mudah untuk wanita menghadapi cabaran arus berfesyen terutama wanita bekerjaya. Penampilan adalah antara subjek penting untuk menambah keyakinan di alam pekerjaan. Naluri wanita yang semestinya sentiasa menginginkan kecantikan membaluti diri. Melihat gaya semasa, dia mahu mencuba. Bila muncul ‘trend’ terkini, dia juga tidak mahu ketinggalan sama.
Perkembangan semasa
Melangkah sahaja keluar dari rumah, di jalan raya, di dalam bas, lif sehingga tiba di pejabat untuk bekerja, mata akan menangkap pelbagai fesyen dan gaya anggun mewarnai suasana. Sedikit sebanyak rasa cemburu dengan penampilan serba indah orang lain mampu menggugah jiwa. Sukarnya untuk bertahan dan kekal dengan penampilan yang sudah tidak lagi menjadi pilihan ramai sedangkan jika dibuat perbandingan, pakaiannya itu sudah menepati kehendak agama.
Memang tidak mudah melawan arus. Tersilap berpegang dan berpaut, diri akan hanyut. Mungkin ini salah satu yang dinyatakan sebagai sabar dalam mengerjakan ketaatan. Wanita yang benar-benar mahu mengenakan pakaian yang bertepatan kehendak syari’at semata-mata demi memenuhi tuntutan agama, kerana DIA semata, perlu mempertingkatkan kesabarannya supaya tidak mudah ‘tergoda’ dengan arus semasa yang bagai melambai-lambainya untuk turut serta.
Patuh syariah
Wahai Muslimah, fahamilah tentang busana yang benar-benar patuh syari’ah. Selama mana kita masih mengikat hati dan tunduk dengan keinginan ‘dunia wanita’ dalam diri kita, selagi itu kita belum mampu ‘membezakan’ hijab yang syar’ie dengan yang sebaliknya.
Ia menutup, melindungi dan sekali gus menjadikan mata-mata yang memandang, terdorong melakukan ketaatan bukan menaikkan nafsu, memuntah rasa cemburu dan hasad yang merosakkan jiwa. Biar pun mungkin ia tidak dizahirkan secara lisan tetapi ia memakan jiwa dalam sehingga lahirnya Muslimah yang keliru dalam beragama.
Terlalu banyak design yang menarik di pasaran tetapi sejauh mana keprihatinan kita untuk ‘menghijrahkan’ design yang menarik itu sesuai kehendak ILAHI. Adakah ia benar-benar melindungi tubuh sendiri dan bukan semata memenuhi keinginan peribadi atas nama agama yang suci ini.
Sebagai wanita ramai yang sering teruja untuk ‘meniru’ gaya seseorang terutama selebriti dan tokoh ternama yang kelihatan cantik dan anggun dengan penampilan, pakaian dan tudungnya, tanpa lebih dulu bercermin dan ‘jujur’ melihat diri. Tidak semua gaya dan penampilan wanita lain yang cantik pada pandangan mata akan turut cantik bila dikenakan ke atas diri sendiri.
Anda bukan Hana Tajima, anda juga bukan Ana Althafunnisa. Anda bukan sesiapa melainkan anda adalah diri anda sendiri. Justeru kenali tubuhmu, mesrai naluri iman dalam jiwamu dan dari situ tentukan gayamu. Namun jangan sesekali lupa, pastikan penampilan itu mendapat ‘restu’ Yang Esa…
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Khasiat Baca Surah al-Ikhlas Buat Kita Terduduk Menangis Kesyukuran
Isi Kandungan
ToggleJika dalam setiap solat fardhu kita membaca surah al-Ikhlas, ini bermakna kita telah membaca lima kali surah yang penuh keberkahan ini. Bayangkan kalau kita turut berzikir 33 kali surah ini setiap hari ditambah pula dengan membacanya dalam solat sunat.
Subhanallah kita boleh duduk menangis mengetahui khasiat-khasiat atau manfaat besar yang diberikan Allah kepada kita hanya dengan membaca surah pendek yang mengandungi 4 ayat ini.
Artikel berkaitan: Rasulullah Pesan Baca Surah Al-Ikhlas 3 Kali Sebelum Tidur, Ibarat Khatam Sebuah Al-Quran
Artikel berkaitan: Baca Surah Al-Ikhlas Terutama Lepas Solat, Manfaatnya Sangat Menakjubkan. Insya-Allah Selamat Dunia Akhirat!
Cuba darabkan sahaja jika dalam seminggu, sebulan dan setahun! Khabarkan kepada anak-anak kita agar hafal dan hayati ertinya lalu amalkan bacaannya setiap hari.
Untuk meringkaskan khasiat besar surah ini, kita baca senarai yang telah disusun cantik oleh Mohd Ibrahim untuk menaikkan semangat kita agar istikomah dalam membacanya setiap hari.
Tercapai Setiap Hajat
Bacalah Surah al-Ikhlaṣ 1,000 kali selepas solat Subuh dan Maghrib, berdoalah minta apa yang dihajati, Allah akan mengabulkan semua yang dimaksudkan.
Penawar Penyakit
Apabila kita membaca Surah al-Ikhlas 3 kali selepas setiap solat fardu, kita mengubati diri kita sendiri. Daripada Abu Hurairah; Rasululllah SAW bersabda: “Surah Al Ikhlas adalah penawar segala penyakit (Rohani / Jasmani).” (HR: Ibnu Majah r.a.)
Menghindari Kesukaran
a)Jika dibaca 3 surah ini; al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas pada waktu pagi dan petang, nescaya kita terhindar daripada mengalami apa-apa kesusahan.
b)Bacalah Surah al-Ikhlas 3 kali sebelum terbit matahari dan 3 kali selepas terbenam matahari. Allah selamatkan dari segala kejahatan.
Menundukkan Orang Zalim
Bacalah Surah al-Ikhlaṣ 1,000 kali selepas solat fardhu, kemudian bacalah doa berikut;
“Sesungguhnya daku menguasakan roh surah ini, panas dan sejuk, kepada roh…. (sebutlah nama orang berkenaan) yang zalim itu.”
InsyaAllah berhasil.
Dijauhkan Dari Ketamakan Orang Lain
a)Bacalah lafaz ‘YA SHAMAD’ 133 kali setiap hari secara konsisten. InsyaAllah, akan selamatlah kita dari maksud jahat orang-orang yang rakus lagi aniaya.
b)Bacalah lafal ‘YA SHAMAD’ 40 kali setiap hari. InsyaAllah selama hayat masih dikandung badan kita selalu selamat dari maksud jahat orang-orang yang rakus.
Mengurangkan Rasa Lapar dan Dahaga
Bagi menghindari perasaan lapar dan haus, terutama orang yang dalam bermusafir atau ditempat yang jauh dari keramaian dan sukar dapat air atau makanan, maka bacalah Surah al-Ikhlas dan dikuti lafaz ‘YA SHAMAD’ sebanyak-sebanyaknya. InsyaAllah rasa payah, letih, dahaga dan lapar akan sirna dengan sendirinya, sehingga badan kuat untuk meneruskan tujuan.
Menghindarkan Dari Segala Bala Bencana
Baca Surah al-Ikhlas ini 1,000 kali pada waktu antara solat Maghrib dan Isyak. Berkat dari bacaan ini, InsyaAllah semua bala bencana dan mara bahaya akan terhindar.
Beroleh Kebaikan Dunia dan Akhirat
Bacalah Surah al-Ikhlas selepas selesai solat fardhu sebagai amalan harian. InsyaAllah berkat surah al-Ikhlas yang kita baca itu, kita akan mendapatkan kebaikan di dunia dan akhirat.
Terhindar Dari Fitnah Dan Siksa Kubur
Bacalah Surah al-Ikhlas pada orang yang sedang sakit. Seandainya orang sakit itu meninggal pada hari itu juga, maka InsyaAllah dia akan diselamatkan dari segala fitnah kubur.
Pelbagai Guna
Dawamkan 100 kali setiap hari sehabis solat Maghrib tanpa batas waktu, InsyaAllah banyak manfaatnya, antaranya adalah :
Sebagai bentenga atau pagar diri
Sebagai suplemen, vitamin lahir dan batin (sihat jiwa raga jauh dari penyakit apapun)
Anti sihir atau santau
Mahabbah
Murah rezeki
Perubatan
Membuka hijab
Perlindungan dari zina
Bersih dan sucikan hati kita
Kita telah lihat betapa besarnya fadhilat dan kelebihan orang yang membaca Surah al-Ikhlas ini. Khasiat yang telah disebut di atas cukup berguna untuk bekalan hidup, baik untuk suatu hajat atau untuk perisai badan agar sihat wal afiat dan terhindar dari sebarang gangguan.
Hadiah yang begitu banyak dan pahala yang besar diberikan Allah SWT kepada mereka yang membiasakan membaca surah Al-Ikhlas secara istikomah.
Namun begitu, kita tidak seharusnya hanya memikirkan ganjaran tersebut kerana ia merupakan kehendak Allah SWT bagi sesiapa sahaja yang dikehendakiNya.
Dengan membaca Surah al-Ikhlas adalah merupakan kecintaan kita kepada al- Quran dan sunnah Rasulullah SAW. Maka marilah kita mempraktik dan memperbanyakkan membaca surah ini secara konsisten.
Kashoorga: Daripada Anas r.a bahawa seorang lelaki berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku sangat suka kepada surah ini (al-Ikhlas) lalu Baginda pun bersabda,”Sesungguhnya kesukaanmu pada surah ini akan memasukkan engkau ke dalam syurga”. IHR at-Tirmidzi)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Memuatnaik Gambar Wanita Yang Tidak Menutup Aurat Di Media Sosial
Dalam fiqh Islam terdapat satu bab yang dinamakan ( نَظَرُ الرَّجُل إِلَى الْمَرْأَةِ عَنْ طَرِيقِ الْمَاءِ وَالْمِرْآةِ ) iaitu hukum seseorang lelaki melihat wanita melalui pantulan dalam atau cermin.
Dalam bab ini Imam Ar-Ramli ketika mensyarahkan pendapat Imam Nawawi dalam Al-Minhaj menyebut: diharamkan seorang lelaki yang baligh daripada melihat aurat wanita ajnabi yang merdeka tapi tidak haram jika aurat itu sekadar imej, gambar atau pantulan (mithal).
Maka tidak diharamkan melihat aurat melalui cermin sebagaimana yang difatwakan oleh sekumpulan ulama’ kerana ia tidak dikira melihat aurat secara langsung / terus. Namun, keharusan ini terpakai selagimana ia tidak menimbulkan fitnah. (Nihayatul Muhtaj, 6/187. Juga disebut oleh Syeikh Abu Bakr ad-Dimyathi dalam I’anatu at-Thalibin, 3/301. Rujuk juga Al-Mausu’ah Al-Fiqhiyyah Al-Kuwaitiyah, 40/353-354 )
Dalam hal ini, gambar samada yang bercetak atau dalam bentuk digital boleh diqiyaskan hukumnya kepada gambaran suatu objek yang terpantul pada cermin atau air. Maka hukum melihat kepada gambar yang tidak menutup aurat adalah harus jika ada keperluan dan tidak mendatangkan fitnah seperti menimbulkan syahwat. Maka memuat naik gambar tidak menutup aurat di media sosial atau dalam bentuk cetakan adalah harus jika ada keperluan dan tidak mendatangkan fitnah.
Ini turut disokong oleh qa’idah fiqhiyyah iaitu:
إِذا ضَاقَ الْأَمر اتَّسَع
Maksudnya: Sesuatu perkara itu apabila ia menjadi sempit, maka ia diperluaskan.
الْحَاجة تنزل منزلَة الضَّرُورَة
Maksudnya: Sesuatu hajat atau keperluan itu diraikan setakat yang diperlukan.
Dalam hal ini, mengharamkan memuat naik gambar yang tidak menutup aurat serta melihatnya secara mutlak akan menyebabkan kesusahan dan kesempitan apabila ada keperluan seperti wartawan yang ingin melaporkan lawatan pemimpin wanita non-Muslim ke Malaysia, laporan program keilmuan yang melibatkan wanita tidak bertudung dan sebagainya.
Dalam hal-hal tertentu, terdapat keperluan yang tidak dapat dielakkan seperti yang disebutkan di atas, maka keperluan tersebut perlu diraikan sekadar yang diperlukan.
Hukum asal memuat naik gambar sendiri yang mendedahkan aurat untuk tatapan umum di media sosial adalah HARAM kerana ia akan menyebabkan auratnya turut dilihat oleh bukan mahramnya. Walau bagaimanapun hukum seseorang memuat naik gambar wanita Muslimah yang memang tidak menutup aurat secara sempurna dalam kehidupan seharian atau wanita non-Muslim adalah HARUS jika atas keperluan tertentu yang bukan bertujuan ingin mendedahkan auratnya. Termasuk dalam keharusan ini bagi para wartawan akhbar yang melaporkan berita namun termasuk di dalamnya gambar-gambar yang tidak menutup aurat.
Contoh keperluan yang perlu diraikan ialah memuat naik gambar-gambar rasmi melibatkan urusan kerajaan, syarikat perniagaan atau gambar kenang-kenangan sewaktu program keilmuan. Disyaratkan juga gambar itu masih lagi bersifat sopan dan menepati neraca ketatasusilaan, tidak terlalu mendedahkan dan menghairahkan. Malah adalah lebih baik jika bahagian- bahagian tersebut dikaburkan bagi mengelakkan ia dilihat.
Selain itu sikap warak dan berhati-hati hendaklah diutamakan. Apabila dibimbangi dengan kadar ghalabah az-zhangambar yang dimuatnaik tersebut mampu menimbulkan fitnah, maka ia diharamkan berdasarkan kaedah Sadd Zari’ah, iaitu mencegah perkara-perkara harus yang boleh membawa kepada yang haram.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI