Ramai mengagumi pelakon dan pengacara popular Alif Satar. Bukan sahaja pada bakat seni yang mengalir dalam tubuhnya, tetapi juga kewibawaannya sebagai ketua keluarga.

Dilihat sebagai suami yang penyayang, romantik dan sangat cintakan isteri serta tiga orang anak-anaknya.

Alif yang berkahwin dengan isterinya Shadila Halid pada tahun 2014 dan hingga kini tiada kisah kontroversi membabitkan dirinya atau rumah tangga dibina.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Alif Satar™️ (@alifsatar) on

Malah ramai menjadikan Alif Satar sebagai sumber inspirasi dalam membina rumahtangga atau hubungan dengan pasangan.

Berkongsi pengalamannya selama lima tahun hidup berumah tangga dengan stesen radio Zayan, Alif turut berkongsi kunci kejayaan mengukuhkan perkahwinan dibina hingga kini.

Menurut Alif setiap pasangan nitu perlu saling sokong menyokong di antara satu sama lain, sama ada secara fizikal, mental dan rohani.

Tambahnya, dalam perkahwinannya sendiri, dia dan Shadila perlu bahagia secara individu dahulu, dan kebahagiaan itu kemudiannya dikongsi bersama-sama.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Alif Satar™️ (@alifsatar) on

Bukan itu sahaja, perkara paling penting yang menjadi pegangan dalam rumah tangga adalah komunikasi. Setiap pasangan juga perlu turunkan ego dan adalah tidak berbaloi untuk hilang seseorang yang dicintai.

“Jadi biarlah you mengaku kalah sebelum apa-apa yang tidak diingini berlaku sehingga menjadi lebih teruk,” katanya.

Dalam temu bual itu, Alif turut meluahkan rasa kagumnya kepada isteri yang sentiasa menyokong dirinya dari dulu sehingga kini

“Isteri Alif itu sebenarnya Alif lah. Bila Alif jatuh, dialah yang bantu Alif bangun kembali. Bila Alif tak semangat. dia yang bantu bangkitkan semula semangat Alif,” jelasnya.

Pada masa yang sama, Alif turut merasa bangga dengan isterinya yang tidak lokek menjadi ibu kepada anak-anaknya.

Katanya, “Tak mudah nak jaga anak-anak semasa dekat rumah terutamanya apabila isteri pun bekerja kemudian kena balik lagi untuk jaga anak.”

Alif rasa itulah pengorbanan yang luar biasa. Ada satu tahap penghargaan dan penghormatan kepada para ibu yang bekerja ataupun tidak. Tapi menjadi satu unit keluarga itu bukanlah perkara senang,” tambahnya lagi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Alif Satar™️ (@alifsatar) on

Salah satu tip yang digunakan oleh Alif adalah meninggalkan telefon bimbit ketika berada di rumah

Oleh kerana terlalu sibuk dengan kerja, setiap pasangan perlu tahu bilakah masa yang sesuai untuk meluangkan masa bersama keluarga dan anak-anak di rumah.

“Phone boleh letak jauh-jauh. Biar duduk sama-sama satu tempat, tak perlu bersembang pun. Tengok TV sama-sama ke.

Tempat paling penting dalam rumah adalah meja makan. Sekali dalam sehari tu makanlah sama-sama,” jelasnya.

Kisah Inspirasi : Alif Satar

"Seorang lelaki tak ada tau benda itu, kita boleh buat sekali dalam sebulan je sebenarnya. Tapi nak membuat itu, hari-hari kita pun stress." Istimewa malam ini kami bawakan video inspirasi daripada Alif Satar tentang pengalaman pahit manis beliau berumahtangga. Jom saksikan video inspirasi ini. #IndahDihati #CeritaIndahDihati

Posted by Zayan on Friday, 23 August 2019

KREDIT FOTO: INSTAGRAM ALIF SATAR