Bagi yang belum memiliki rumah sendiri, kadang kala terjadi kita perlu berpindah ke rumah lain. Boleh jadi juga rumah sewa baru yang kita bakal duduki pernah didiami oleh bukan Islam.
Bila begini timbul persoalan perlukah rumah tersebut disertu kerana bimbang penyewa sebelum memelihara anjing walaupun tak pernah tahu atau nampak. Selain itu bagaimana pula cara untuk sertu yang betul untuk rumah ini?
Memetik penjelasan dari portal Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang, ini perkara yang perlu dilakukan.
Fahami erti sertu
Sebelum menjawab isu ini dengan lebih lanjut, suka untuk diperjelaskan berkaitan pengertian sertu. Ia membawa maksud: menyucikan mana-mana bahagian badan yang terkena najis mughallazah (anjing dan babi) dengan air bercampur tanah sekali dan air mutlak enam kali, menyamak. (Rujuk Kamus Dewan Edisi Keempat)
Cara untuk melakukan sertu, mengikut pendapat Mazhab Syafie ialah basuh pada tempat yang terkena najis mughallazah sebanyak tujuh kali, iaitu satu kali dengan menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali lagi dengan air mutlak (air suci pada dirinya dan dapat menyucikan orang lain). Jika didapati najis itu tetap ada ain (nampak), maka ia perlu dibasuh lagi dengan air mutlak sehingga hilang najis tersebut.
Jangan andaikan perkara yang tidak nampak
Berkenaan persoalan yang diajukan, ketidakpastian sama ada owner rumah non-muslim yang mendiami rumah tersebut membela anjing ataupun tidak, telah menimbulkan keraguan sama ada rumah tersebut bersih daripada najis mughallazah ataupun tidak?
Pada dasarnya sesuatu benda adalah suci kecuali telah jelas ia bernajis. Kita tidak sepatutnya mengandaikan perkara yang tidak nampak. Asal kepada sesuatu yang bersih itu kekal dianggap bersih sehingga terbukti secara yakin ia telah dicemari oleh najis. Andaian ataupun syak tidak mengubah status asal yang bersih itu. Sebagaimana kaedah usul fiqh:
اليقين لا يزال بالشك
Maksudnya: Keyakinan tidak dihilangkan oleh keraguan (syak).
Maksudnya: “Kerana sesungguhnya kebenaran adalah ketenteraman dan dusta adalah keraguan.”
(Diriwayatkan oleh. ‘Abdur-Razaq dalam al-Mushannaf (no. 4984), Ahmad (I/200). Al-Tirmidzi (no. 2518), Al-Tabrani dalam al-Mu’jamul-Kabir (no. 2708, 2711). Al-Baghawi dalam Syarhus-Sunnah (no. 2032)).
Rasulullah SAW juga bersabda:
عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سِبْطِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَرَيْحَانَتِهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: حَفِظْت مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: دَعْ مَا يُرِيبُك إلَى مَا لَا يُرِيبُك
Maksudnya: Dari Abu Muhammad al-Hasan bin ‘Ali bin Abi Thalib, cucu Rasulullah SAW dan kesayangannya RA, dia berkata: “Aku telah hafal dari Rasulullah SAW: ‘Tinggalkan apa yang meragukanmu kepada apa yang tidak meragukanmu’.”
Ads
(Diriwayatkan oleh al-Tirmidzi dan al-Nasa’i.)
Oleh itu, tidak perlu disertu rumah tersebut kerana tiada bukti keseluruhan rumah itu terkena najis mughallazah. Islam tidak memberatkan atau menyulitkan masalah sehingga perlu berbuat demikian. Jika jelas terbukti tempat tertentu digunakan atau terkena najis mughallazah dan masih tidak dibersihkan dengan baik, maka di situ sahaja yang perlu disertu. Namun, jika mahu disertu juga keseluruhan, maka ia adalah harus.
Cara melakukan sertu
Amalan sertu perlu diberi perhatian serius oleh orang Islam kerana bab bersuci antara perkara penting yang dibincangkan dalam hukum fiqh. Allah berfirman:
Maksudnya: Katakanlah (Wahai Muhammad): “Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor – atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, Iaitu binatang Yang disembelih atas nama yang lain dari Allah”. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Surah Al-An’am ayat 145)
Ads
Ulama’ al-Syafi’iyyah berpandangan bahawa wajib menggunakan tanah bersama air pada menyucikan najis anjing, khinzir dan apa yang lahir daripada keduanya. Mereka beristidlal (menetapkan sesuatu keputusan) pada menyatakan pendapat itu dengan apa yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sucinya bekas salah seorang di antara kamu apabila ia (bekas) dijilat anjing adalah dengan cara membasuhnya sebanyak tujuh kali dan yang pertama (basuhan) dengan tanah”.
Riwayat Muslim (279)
Kedua: Mazhab Imam Ahmad menunjukkan bahawa boleh untuk menggunakan selain daripada tanah dalam proses sertu seperti menggunakan sabun dan selainnya. [Rujuk Al-Mughni, Ibn Qudamah (1/74).]
Ketiga: Manakala ulama’ al-Hanafiyyah dan al-Malikiyyah berpendapat tidak wajib menggunakan tanah pada menyucikan hal itu (najis anjing atau khinzir). [Lihat Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah (114/3)].
Kaedah membasuh rumah tersebut adalah seperti berikut:
Basuh tempat tersebut sebanyak (1) satu kali dengan menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali lagi dengan air mutlak.
Jirus air yang di campur tanah pada tempat yang mempunyai najis.
Kesimpulannya, berdasarkan persoalan yang diutarakan hukum sertu rumah yang bakal didiami adalah tidak wajib kerana tidak pasti akan kewujudan najis. Sekiranya wujud keyakinan, maka wajib untuk menyucikan najis tersebut. Namun, jika ingin disertu juga rumah tersebut, hukumnya adalah harus bagi menghilangkan was-was serta lebih tenteram dan yakin untuk menetap di dalam rumah tersebut.
Nampaknya lebih banyak kematian berlaku hari ini akibat penularan virus COVID-19. Kebanyakannya dikaitkan dengan mereka yang hadir di perhimpunan tabligh di Masjid Seri Petaling hujung Februari lalu.
Justeru pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menyeru jemaah tabligh ini supaya hadir ke hospital untuk membuat saringan kesihatan. Ada yang pergi dan ini antara pengalaman dari seorang jemaah berkenaan.
Menurut Bakri Che Muhamad, 57 tahun, sebaik mengetahui gesaan KKM, dia segera pergi untuk melakukan saringan kerana rasa bertanggungjawab untuk melakukannya.
“Saya menaiki Grab datang dari Taman Maluri ke masjid ini yang diberitahu ujian saringan akan dibuat di sini.
“Alhamdulillah, hasil ujian sudah diketahui dan saya negatif virus berkenaan berdasarkan beberapa ujian dilakukan doktor,” katanya ketika ditemui di masjid berkenaan hari ini.
Katanya, ramai dalam kalangan jemaah yang dihubunginya menunaikan tanggungjawab masing-masing pergi ke klinik kesihatan daerah terdekat untuk membuat saringan.
“Orang ramai jangan risau, kami tahu tanggungjawab dan datang untuk membuat saringan kesihatan.
“Tiada siapa akan melarikan diri, contoh seperti hari ini ramai yang datang melakukan ujian kesihatan,” katanya.
Katanya, ramai rakannya yang hadir hari ini disahkan negatif Covid-19.
“Alhamdulillah semoga Allah memelihara kami daripada sebarang penyakit berbahaya,” katanya yang juga seorang peniaga.
Menurutnya, majlis ijtimak itu adalah program tahunan yang dihadiri lebih 10,000 jemaah Malaysia.
“Kebanyakan yang datang adalah orang Malaysia tetapi penceramah terdiri daripada maulana dari luar.
“Kebanyakan jemaah yang datang menggunakan pembiayaan sendiri dan aktiviti dilakukan adalah mendengar ceramah serta memantapkan ilmu agama kami,” katanya kepada Harian Metro.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ada kalanya jika badan tidak sihat, makanan paling enak dan selera ditekak untuk dimakan adalah bubur. Walaupun ada dijual bubur segera, tetapi bubur buat sendiri lebih sedap dan menyelerakan.
Malah bubur juga sesuai dimakan untuk mereka yang mahu berdiet. Perkongsian dari seorang pengguna laman sosial facebook menggunakan akaun nama Jauharatuddini Taib yang menyediakan bubur sedap dan mendapat hampir 5 ribu butang ‘share.
Ayuh kita lihat resipinya supaya bila pasangan tidak sihat kita boleh masakkan untuknya Bahan senang dicari dan cara buat yang mudah ini pasti akan membuatkan si dia lebih sayang pada anda. Tak percaya, cubalah!
Rasa memang kena anak tekak sis dini anak beranak termasuk anak gajet memang suke sangat bila buat bubur. Masak dua puk beras pun licin.
Cara sis dini buat
Cuci beras dua puk masak dalam rice cooker biase jer. Masuk air banyak dari masak nasi biase, biarkan.
Bahan rebus ayam ( lihat gambar )
Bawang besar, bawang putih, halia, lada hitam sedikit, garam, ayam dada atau ayam ada tulang sedikit. Air ayam ni nanti masukkan dalam bubur nasi yang dah kembang. Ayam tu carik carikkan nanti.
Sis dini hanya campur garam dan secukup rasa dalam bubur setelah masukkan air ayam tadi. Awak agak lah ye nak bubur pekat atau cair setakat mana. Nak cair lebihkan sedikit air. Nak pekat kurangkan air. Sis dini suke sedang2 tak cair dan pekat.
Bahan sayur
taugeh
sawi, pak choy/
daun sup
limau nipis
Bilis goreng asing
Penambah rase
Sambal kicap chili falakes homemade Bawang goreng homemade
sambal kicap cili padi banyakkan limau kasturi garam kicap manis
Ni jer bahan sis dini pakai
Masya Allah memang puas hati dan berbaloi buat dengan apa rasa yang kita nak. Korang cuba arr.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘30 tahun kahwin, tiada rezeki dikurniakan zuriat.’ Isteri rela dimadukan, suami pilih setia hingga hujung nyawa dan akhirnya keduanya meninggal dalam kemalangan bersama-sama.
Allahuakbar. Kuatnya jodoh mereka, bahagia bersama sebagai suami, isteri dan akhirnya pergi menghadap Ilahi bersama-sama. Al-Fatihah untuk keduanya.
Ikuti perkongsian Dr Ahmad Zakimi Abdullah ini dan fahami apa yang cuba disampaikan.
“Abang long, kenapa abang long tak kahwin lain? Kak long suruh abang long kahwin lagi satu tau. Insyallah nanti abang long boleh dapat anak,” ujar ku kepada abang ipar setelah disuruh oleh kak long sendiri.
Aku selaku seorang adik hanya menjalankan tugas seperti disuruh kak long sebagai wakil untuk memujuk abang long.
Tiada Rezeki DiKurniakan Zuriat
Perkahwinan kak long dan abang long aku selama lebih 30 tahun tidak dikurniakan zuriat. Mereka tiada anak. Tiada rezeki, kata mereka. Mereka ambil anak angkat.
Kak long sendiri pernah beritahu dan menyuruh abang long kahwin. Kak long rela dimadukan demi mendapatkan anak. Namun abang long menolak.
“Eh adik mie! abang long kahwin dengan kak long dulu bukan sebab anak atau sebab lain. Abang long kahwini kak long demi cinta. Kak long teman sehidup semati abang long tau.
‘Abang long tak boleh hidup tanpa dia. Cewah!” Jawab abang long bersahaja tapi penuh dengan makna.
Jawapan abang long itu membuat aku dan keluarga terkejut. Mata aku mula berkaca.
Lalu abang long memeluk aku dan dengan serius dia berkata, “Tak kisah kami tak dapat anak pun. Itu bukan rezeki kami. Kami reda. Percayalah, cinta dan kasih sayang yang kami miliki ini lebih bermakna dari segalanya. Syukur.”
Sangat memberi inspirasi kepada aku dan isteri. Perkahwinan mereka bukan sebab lain tetapi ia didirikan atas dasar percintaan. Demi cinta, mereka bahagia.
Suami Pilih Setia Hingga Hujung Nyawa
Itu namanya cinta sejati.
Empat tahun lepas (ketika posting ini ditulis), arwah abang long dan arwah kak long bersama-sama meninggalkan kami dan kembali ke rahmatullah dalam kemalangan jalan raya. Allahu, mereka sehidup semati seperti arwah mahukan.
Semoga arwah abang long dan kak long di tempatkan dari golongan orang-orang yang beriman. Amin.
Dr Zek
*Kami sekeluarga merindui kak long (Allahyarhamah Cikgu Zalina) dan abang long (Allahyarham Ustaz Hazli). Al-Fatihah.
Kashoorga : Bila perkahwinan berlandaskan cinta, anak tidak menjadi penentu kebahagiaan dalam rumah tangga.
Ramai ibu bapa yang bertuah dikurniakan anak-anak yang baik dan patuh pada suruhan agama. Syukur alhamdulillah. Namun ramai juga yang sebaliknya punya zuriat namun tidak...