Cuti sekolah ini ramai yang membawa keluarga pergi bercuti termasuklah ke luar negara. Meski pun berhasrat memuat naik gambar percutian di akaun sosial media sendiri tapi membatalkan hasrat berbuat demikian kerana bimbang dilabel sebagai riak oleh rakan-rakan.
Hal yang sama bila anak-anak memperoleh kejayaan, ada ibu bapa yang tidak mahu memuat naik gambar ini sebagai kenangan kerana bimbang dikatakan riak.
Hakikatnya menurut Ustaz Azhar Idrus ramai yang salah faham tentang maksud riak. Memuat naik gambar percutian dengan keluarga atau kejayaan anak-anak bukanlah sesuatu perbuatan riak.
Maksud riak yang sebenar
Jelas beliau riak itu adalah apabila kita melakukan amalan akhirat seperti membaca al-Quran, solat, berpuasa dan membayar zakat tapi dengan tujuan menunjuk-nunjuk dan meraih pujian. Inilah maksud riak.
Ads
“Ramai salah faham maksud riak. Muat naik gambar bercuti dengan famili, bergambar dengan anak yang berjaya bukan riak. Ia bukan bukan termasuk dalam amalah akhirat, bukan amal soleh. Hukumnya harus.”
“Riak itu adalah apabila kita melakukan amalan akhirat seperti membaca al-Quran, solat, berpuasa dan membayar zakat tapi dengan tujuan menunjuk-nunjuk dan meraih pujian. Inilah maksud riak,”jelasnya.
Ads
Riak adalah amalan akhirat yang dilakukan untuk menunjuk-nunjuk
Beliau turut memberi contoh lain tentang perbuatan yang bukan bermaksud riak dan perbuatan yang sememangnya riak.
“Seorang membeli kereta MyVi dan memperolehnya setelah lapan bulan menunggu. Selepas kereta sampai, dia teruja dan muat naik dalam akaun Facebook. Ini bukan riak.
Ads
“Riak ini bila kita malas sembahyang, duduk saja dalam masjid tapi bila ada orang datang kita pun bangun sembahyang sebab nak menunjuk kepada orang, ini baru riak.
“Atau seseorang baca al quran supaya nak orang puji suara sedap, ini riak kerana ia adalah amalan akhirat.
“Post gambar percutian, beli motor bukan riak,”ujar beliau dalam satu video soal jawab yang dikongsi Siti Hadijah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat adalah ibadat yang menduduki tempat tertinggi. Seandainya seseorang Muslim itu taat mendirikan solat fardu sebanyak lima kali dalam sehari bermakna dia seolah-olah menegakkan agamanya.
Apabila meninggalkan solat, ia umpama seseorang itu tidak mahu berusaha membina agamanya dengan sempurna. Terdapat tidak kurang 100 ayat dalam al-Quran membicarakan mengenai solat.
Allah SWT berfirman dalam Surah al-Mukminun, ayat 1-2 yang bermaksud: “Benar-benar sangat beruntung orang-orang beriman. Yakni mereka yang khusyuk dalam mengerjakan sembahyang.”
Dalam satu lagi ayat, Allah SWT menegaskan yang bermaksud: “Benar-benar sangat beruntung orang-orang yang membersihkan diri dengan beriman dan sentiasa berzikir menyebut nama Tuhannya serta mengerjakan sembahyang.” (Surah Al-A’la, ayat 14-15)
TIDAK GANGGU PUN RUTIN HARIAN
Solat mengandungi falsafah atau hikmah tersendiri yang perlu kita hayati. Sangat daif pemikiran jika ada yang menganggap solat mengganggu rutin tugasan seharian.
Ini kerana solat perlu ditafsirkan sebagai jalan petunjuk Allah SWT untuk membimbing manusia supaya sentiasa menghargai dan menepati masa. Itu adalah falsafah ulung dalam solat.
Cukup masa, setiap Muslim wajib menunaikan perintah Allah itu tanpa melengahkannya. Allah SWT berfirman dalam Surah An-Nisa’, ayat 103 yang bermaksud: “Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan ke atas orang yang beriman dan ditentukan waktunya.”
Lihat kronologi perjalanan mendirikan solat yang bermula dengan solat Subuh, diikuti solat Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak. Apabila mendirikan solat di luar waktunya maka solat tidak sah. Solat ada had sempadan masa yang ditetapkan. Dalam hal ini, jelas solat membimbing kita bagaimana menguruskan perjalanan waktu dengan sebaiknya.
Rasulullah SAW mengingatkan kita, “Solat pada awal waktu akan memperoleh keredaan Allah dan di akhirnya mendapat keampunan-Nya.” (Hadis riwayat Imam At-Tirmizi)
Malah, Rasulullah SAW pernah ditanya sahabatnya berkenaan masa mendirikan solat. Lantas Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Solat pada awal waktunya.” (Hadis riwayat Imam At-Tirmizi dan Abu Daud)
PENGURUSAN MASA YANG BIJAK
Menerusi ibadat solat, ia mengajar kita supaya bijak menguruskan masa. Sebarang kecuaian akan memberikan kesan buruk kepada catatan amal kita.
Selain itu, mendirikan solat juga memberi makna kita berusaha untuk menjadi mukmin yang berpegang kepada amanah dan menepati janji kepada Allah SWT.
Fahami dan hayati sepenuhnya janji ikrar kita setiap kali mendirikan solat menerusi bacaan ayat dalam doa iftitah yang bermaksud, “Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam.”
“Sungguh Aku ini Allah, tidak ada Tuhan selain Aku, maka sembahlah Aku dan laksanakanlah solat untuk mengingat Aku.” (QS. Thaha : 14) .
Sebelum engkau memulai solatmu, pernahkah kau merenungkan hal ini? Ketika azan terdengar, pernahkah engkau berfikir bahawa penguasa langit dan bumi sedang memanggilmu untuk menemuiNya dalam solat?
Ketika berwuduk, pernahkah kau berfikir bahawa engkau sedang bersiap untuk menemui Raja dari semua raja? Ketika mengangkat tangan dan bertakbiratul ihram, pernahkah engkau berfikir bahawa kau akan bermunajat kepada Tuhanmu yang Maha Mendengar?
BERDIALOG DENGAN PENCIPTA
Ketika membaca Al-Fatihah, pernahkah kau berfikir bahawa engkau sedang berdialog secara khusus dengan Penciptamu yang penuh kasih?
“Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan.” (QS. Al-Fatihah : 5) .
Ketika memulai gerakan-gerakan solat, pernahkah kau berfikir bahawa para malaikat dengan jumlah yang tak diketahui kecuali oleh Allah sedang melakukan rukuk dan sujud sejak ribuan tahun yang lalu hingga langit dipenuhi oleh mereka?
Ketika bersujud, pernahkah kau berfikir bahawa posisi terbaik dan terindah adalah ketika seorang hamba begitu dekat dengan Tuhannya? Dan ketika mengucapkan salam di akhir sholat, tidakkah itu adalah pertanda bahwa hatimu terbakar rindu untuk memenuhi panggilan Tuhanmu di waktu soolat berikutnya?
FOKUSLAH PADA SOLAT
Mari kita siapkan hati dan fokuskan fikiran dalam setiap solat kita. Dan perbanyakkanlah doa yang dilantunkan oleh Nabi Ibrahim as yang diabadikan dalam Firman-Nya,
“Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap melaksanakan sholat, Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.” (QS. Ibrahim : 40) .
Sehingga solat kita menjadi solat yang berkualiti dan tidak sekadar gerakan-gerakan yang tak bererti.
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kesempurnaan membaca surah al-Fatihah dalam solat sangatlah dituntut kerana ianya adalah salah satu daripada rukun yang wajib dalam solat. Surah ini sangat mulia sehingga dikatakan bahawa seluruh ilmu-ilmu al-Quran, iaitu tauhid, ibadah, nasihat serta peringatan terkandung dalam surah yang pendek ini.
Memandangkan surah al-Fatihah ini mudah dihafal dan dibaca, adakalanya faktor inilah yang mengakibatkan sebilangan orang memandang ringan akan kesempurnaan pembacaannya.
Beriku empat jenis kesalahan ketika membaca surah Al-Fatihah yang boleh membatalkan solat.
Imam al-Baijuri ada menyebutkan secara ringkas sebelas syarat yang perlu dijaga ketika membaca surah al-Fatihah dalam sembahyang, iaitu:
1. Bacaan yang dapat didengar dengan jelas oleh telinganya sendiri (bagi yang sihat pendengaran).
2. Membaca dengan tertib (tersusun mengikut susunan ayat-ayatnya).
3. Membaca secara berterusan (muwalah), iaitu bacaan yang tidak terputus-putus kecuali pada kadar untuk bernafas.
4. Menjaga segala hurufnya, termasuk sabdunya yang empat belas. Tiga daripadanya terdapat pada Basmalah(بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ).
5. Tidak melakukan kesilapan dalam bacaan yang boleh menukar makna.
6. Tidak membacanya dengan bacaan yang ganjil (syadz) yang merubah makna.
7. Tidak menukar perkataan-perkataannya.
8. Membaca setiap ayatnya termasuk Basmalahnya, kerana ianya adalah sebahagian daripada surah al-Fatihah.
9. Membacanya dalam bahasanya yang asal iaitu bahasa Arab dan tidak menterjemahkannya ke dalam bahasa lain, kerana jika diterjemahkan akan hilanglah mukjizat al-Qur‘an itu.
10. Khusus bagi orang yang tidak mampu membaca surah al-Fatihah, hendaklah membaca penggantinya dari surah-surah lain juga dalam bahasa Arab. Lainlah halnya jika gantiannya itu terdiri daripada zikir ataupun doa, kerana ianya boleh diterjemahkan jika tidak mampu membacanya dalam bahasa Arab.
11. Membacanya dalam keadaan qiyam (berdiri). Jika tidak mampu berdiri, maka hendaklah dibaca dalam keadaan duduk, berbaring dan sebagainya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ada kemusykilan mengenai fadhilat Surah Yassin. Ada yang mengatakan setengahnya adalah daripada dalil yang lemah malah ada yang palsu. Contohnya, Surah Yassin adalah hati bagi Al-Quran. Ada yang kata sahih, ada yang kata palsu.
Satu lagi mengenai pengamalannya. Masa kini Yasin diamalkan setiap malam Jumaat, ketika kematian dan ketika menghadapi peperiksaan. Adakah nas-nas yang membenarkannya?
ADA 83 AYAT
Surah Yasin adalah antara surah Makkiyyah (yang diturunkan di Makkah), mengandungi sebanyak 83 ayat. Secara umum, surah ini membincangkan isu-isu berkaitan ayat Makkiyyah seperti soal ketuhanan, balasan ke atas orang yang mendustakan agama dan soal hari Kiamat.
Terdapat banyak hadis yang menjelaskan kelebihan (fadilat) surah ini, kebanyakannya adalah hadis palsu yang direkacipta. Ada juga sebahagian hadis yang bertaraf hadis dhaif. Dalam syariat Islam, kita dididik agar tidak terhad berpandukan kepada hadis sohih semata-mata, tetapi kita dibenarkan merujuk hadis dhaif dengan syarat ianya dirujuk sebagai hal berkaitan fadhilat akan sesuatu amalan dan bukan dijadikan sebagai hujah dalam hal hukum hakam.
HADIS BERKAITAN SURAH YASIN
Berikut adalah sebahagian hadis berkaitan Surah Yasin yang sering disampaikan namun ia merupakan hadis dhaif:
“Sesungguhnya bagi setiap sesuatu itu ada hati, hati bagi Al-Quran adalah Surah Yasin, barang siapa yang membacanya seolah-olah membaca Al-Quran sebanyak 10 kali.”
“Sesiapa yang membaca Surah Yasin pada waktu malam, dia akan bangun pagi dalam keadaan diampunkan dosa.”
Tidak ada dalil yang menyebut waktu-waktu tertentu untuk membaca Surah Yasin seperti malam Jumaat, ketika kematian mahupun ketika musim menghadapi peperiksaan. Begitu juga tidak ada dalil yang melarang ia dibaca pada waktu-waktu tersebut.
Maka dalam hal ini, saya lebih cenderung untuk melihatnya ianya sebagai suatu amalan ibadah yang baik kerana dalam majlis tersebut itu terhimpun palabagai amalan kebaikan seperti memupuk budaya membaca Al-Quran paling tidak seminggu sekali, memupuk semangat berukhuwah sesama muslim serta membudayakan melakukan amalan baik secara berjemaah.
TIADA WAKTU KHUSUS
Namun demikian, masyarakat kita juga perlu dididik supaya memahami bahawa amalan ini bukanlah suatu amalan ibadah yang wajib dilakukan bermaksud apabila minggu atau waktu khusus tersebut tidak dilakukan maka boleh membawa kepada dosa. Jika kesalah fahaman ini yang berlaku dalam masyarakat kita maka ianya perlu kembali diperbetulkan supaya tidak berlaku salah faham dalam menokok tambah perkara yang sedia ada dalam syariat.
Amalan membaca Surah Yasin ini hendaklah dilihat sebagai suatu amalan sunat yang apabila dilakukan akan mendapat pahala namun jika ditinggalkan tidak membawa kepada dosa.
Sumber kredit: Ustaz Mohd Firdaus Salleh Hudin, Ahli Majlis Ulama ISMA (MUIS)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Fesyen seluar singkat, sampai nampak betis tapi di bahagian atas elok bertudung.Tak dinafikan ramai Muslimah hari ini yang selesa memilih mengenakan seluar. Namun menjadi...