‘Promo tinggikan hidung serendah RM350.’ Ciptaan Allah maha sempurna, mana mungkin manusia mampu tandingi untuk upgrade kepada bentuk yang lebih baik.
Setiap wanita dikurniakan sepasang mata, alis, bibir dan hidung sepadan antara satu sama lain. Jika salah satunya diubah mengikut kehendak pasti akan tampak janggal.
Apa lagi perubahan atau pembedahan yang dibuat hanya bersifat sementara, setahun kemudian hidung yang mancung kembali ke bentuk asal.
Kadang-kadang sakit kepala dengan trend anak muda sekarang hingga sampai di satu titik mereka pinggirkan agama demi mengikut arus.
Ikuti perkongsian Dzuriasikim Dzulkefli ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan.
Saya terjumpa posting ini di TikTok. Ianya adalah perkongsian umum (Public) yang boleh di tonton oleh semua pengguna TikTok.
Seorang wanita pergi mendapatkan rawatan meninggikan “hidung raya” sebelum raya. Dan ada promosi tinggikan hidung sebelum raya.
Ads
Menurut perkongsian pada video ini, wanita itu datang dari Kedah ke Setapak dan pulang pada hari yang sama selepas mendapatkan “rawatan” kecantikan.
Ciptaan Allah Maha Sempurna
Saya hanya ingin memberitahu kepada semua sahabat yang masih belum merubah wajah…. Agar tidak melakukan apa-apa perubahan pada wajah anda. Biar sahaja wajah anda asli.
Kerana:
1. Jika kamu berasa pasangan mu bakal tertawan melihat wajah yang telah dirubah, ianya adalah kerana hidung “palsu” mu. Bibir “palsu” mu. Pipi “palsu” mu. Wajah “palsu” mu.
2. Andai kata kamu menikah. Maka anak-anak yang lahir bakal mengikut wajah asal mu.
3. Bayangkan jika kamu jatuh cinta pada lelaki yang telah merubah hidungnya, dagunya, pipinya…. Adakah kamu tidak merasa tertipu.
Ads
4. Ketahuilah bahawa, lelaki lebih menyukai wajah asli.
5. Ciptaan Allah itu kan Maha Sempurna kerana Allah Maha Menciptakan. Tidak mungkin ada manusia yang dapat menandingi apa sahaja yang Allah jadikan.
(Melainkan jika wajah mu jadi kurang sempurna kerana kemalangan. Lalu ianya harus diperbetulkan agar tidak mengerikan atau membuat orang jadi kurang selesa).
Mana Mungkin Manusia Mampu Tandingi
6. Merubah wajah adalah sama seolah kamu tidak menerima pemberian Tuhan kepada mu.
7. Apa sahaja benda asing yang dimasukkan ke wajah mu belum tentu baik untuk tempoh yang lama. Bahkan ia boleh merosakkan.
Ads
8. Tuhan menciptakan wajah kita, sesuai dengan bentuk hidung yang unik, mata yang unik, bibir yang unik. Bayangkan semua wajah yang ada tidak satu pun serupa. Bahkan kembar pun hanya seiras….
9. Yang kamu rasakan cantik, belum tentu cantik pada pandangan orang. Sekilas pandang pun sudah boleh diketahui apabila ianya tidak asli. Itulah yang menjadikan wajah sudah tidak asli dan pelik.
10. Teknologi sentiasa berubah. Bentuk hidung yang dipasang suatu hari nanti bakal ketinggalan. Jadi “outdated”. Sedangkan ciptaan Allah sentiasa cantik dan “evergreen”. Alangkah ruginya…
SITUASI: Iqbal memerhatikan teman sebiliknya menunaikan solat Subuh pada satu pagi. Dia mendapati bahawa temannya itu tidak membaca doa Qunut semasa rakaat kedua dan tidak melakukan sujud sahwi di akhir solat.
Apabila ditanyakan, temannya hanya tersenyum dan menyatakan bahawa solat tidak batal walaupun meninggalkan doa Qunut dengan sengaja dan tidak melakukan sujud sahwi.
Ustaz Khairul Naim Mansor menghuraikan persoalan ini.
Perkara ini telah dibahaskan oleh para ulama sekian lamanya. Secara ringkas, saya ingin cuba menghuraikan padangan-pandangan ulama tentang perkara ini.
Pertama: Ada di antara mereka yang mengatakan bahawa ia terus-menerus menjadi sunnah pada solat subuh pada waktu ketika bencana atau tiada berlaku apa-apa. Pendapat ini adalah daripada Imam Malik, Imam Syafie, Ibnu Abi Laila, Hasan bin Solah, Abu Ishaq al-Ghazali dan al-Auza’ie serta ramai lagi. Termasuk juga daripada sahabat yang berpandangan sedemikian seperti Abu Bakar al-Siddiq,Umar al-Khatab, Uthman bin ‘Affan, Ali bin Abi Talib, Ibnu Abbas, Barra’ bin Azib.
Antara dalil yang paling kuat sebagai hujah bagi pandangan ini adalah “Terus-menerus Rasulullah s.a.w qunut pada solat subuh sehingga Baginda wafat.” (Abdul Razzaq dalam Musannaf 3:110 no 4964, Ahmad 3:162 dan banyak lagi).
Namun terdapat beberapa kritikan pada perawinya sehingga dianggap bahawa hadith ini lemah dan tidak boleh dijadikan hujah. Ini kerana ada juga yang mengatakan Qunut itu mempunyai lebih daripada 10 makna pengertian iaitu doa, khusyuk, ibadah, taat dan lain-lain sebagaimana yang diriwayatkan Ibnu Hajar dan Ibnu Arabi.
Manakala dalam hal waktu solat yang lain ada juga dinyatakan bahawa “tidak ada qunut dalam solat lima waktu kecuali solat subuh. Melainkan jika berlakunya bencana maka dibolehkan dalam semua solat sekiranya imam menyukai.” (al-Umm 1 : 205)
Kedua: Ada di antara mereka seperti Abu Hanifah, Sufian al-Thauri dan lain-lain daripada ulama Kufah yang berpendapat qunut pada solat subuh tidak disyariatkan kerana sudah ter’mansukh’.
Ketiga: Ulama yang berpendapat qunut hanya disyariatkan pada Qunut nazilah dan boleh dilakukan pada solat subuh dan solat-solat lain. Ini merupakan pandangan daripada Imam Ahmad, Al-Laith bin Sa’ad, Yahya bin Yahya al-Laithi dan ahli-ahli fiqh daripada para ulama hadith. Ada juga daripada mereka yang mengatakan tidak ada dalil sahih yang mengkhususkan solat subuh secara terus menerus dan ada riwayat yang menunjukkan qunut subuh disyariatkan daripada perlakuan sahabat yang sahih namun tidak boleh dijadikan pembuktian dalil daripada riwayat tersebut. Ada pun jika ada perlakuan yang jelas daripada mereka ianya pula lemah dan tidak boleh digunakan untuk berhujjah.
Selain itu, Ibnu Qayyim al-Jauziyah mengatakan bahawa di dalam Zaad al-Ma’ad Qunut tidak disyariatkan terus-menerus. Ini kerana andai ia dilakukan pastinya akan diriwayatkan dengan begitu banyak daripada para sahabat namun ternyata ia hanya diriwayatkan dalam hadith yang lemah. Maka meninggalkannya adalah tidak menjadi kesalahan.
Manakala jika kita mengikut pandangan Mazhab Syafie Qunut subuh dikira sebagai sunat ab’adh kerana selalu dilakukan oleh Nabi s.a.w dan apabila meninggalkannya atau terlupa, disunatkan untuk melakukan sujud sahwi dan tidak mengapa jika tidak melakukannya.
Ini adalah merujuk hadith yang menerangkan keadaan Nabi s.a.w yang melakukan sujud sahwi ketika meninggalkan tahiyat awal. Para ulama meng’qiyas’kan sujud sahwi yang disebabkan terlupa dan dengan meninggalkannya secara sengaja berdasarkan samanya illat (alasan) hukum iaitu terlupa atau lalai (khalal). Justeru itu, meninggalkan Qunut dan tahiyat awal dianggap sama.
Walau bagaimanapun, ada pendapat kecil yang mengatakan bahawa tidak sunat sujud sahwi jika meninggalkan dengan sengaja. Pendapat ini disanggah ulama kerana kelalaian dengan sengaja itu lebih utama untuk diganti dengan sujud sahwi dari sebab lalai atau terlupa.
Ustaz Khairul Naim Mansor merupakan penyunting Al-Quran di Jabatan Penerbitan Al-Quran Karangkraf dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab Dan Kesusasteraan, Universiti Yarmouk, Jordan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Seeloknya bersangka baik dengan pandangan orang. ‘Kalau tak selesa anak orang menangis, tapau makan di rumah.’
Sebenarnya dalam isu ini tiada siapa betul dan tiada siapa yang salah. Sebaiknya kita patut saling bertolak ansur. Kita juga kena faham dalam kehidupan kita ini, bukan kita saja wujud.
Ada juga manusia lain yang mempunyai bermacam macam perangai. Kadang-kadang pandangan orang ini membawa sejuta makna.
Ikuti perkongsian Ustaz Muhamad Al Abror ini berkaitan kes Cikgu Ayu yang bawa anak pergi makan di kedai makan, kemudian dia kena keluar sebab anak dia bising.
Seeloknya Bersangka Baik
Sebenarnya dalam banyak-banyak komen tentang video Cikgu Ayu yang viral tersebut, Ustaz Muhamad Al Abror terpanggil untuk menjawab tentang komen netizen.
Soalnya:
Kalau anak nangis dekat masjid, imam dan jemaah kena balik ke?
Katanya, sebagai imam masjid,
Nabi Muhammad saw dalam hadis Bukhari (hadis sahih),
‘Nabi sedang solat, tiba-tiba Nabi cepatkan solat. Jika diikutkan nabi nak panjangkan solat tapi Nabi sengaja cepatkan.
Dengan Pandangan Orang
Setelah selesai solat, para sahabat mulai pelik dan rupa-rupanya ketika solat tersebut Nabi terdengar ada kanak-kanak yang menangis.
Jadi nabi risau ibu tersebut hatinya tak tenteram. Jadi bila solat habis cepat dan awal, ibu tadi dapat tenangkan anaknya yang menangis tadi.
Bayangkan Nabi juga usahakan sesuatu dalam menjaga hati orang lain, apatah lagi seorang ibu.
Kalau Tak Selesa Anak Orang Menangis
Manakala menjawab kepada situasi cikgu tersebut pula, buat cikgu tersebut ketahuilah bahawa setiap pandangan manusia tidak semestinya buruk kadang-kadang orang pandang sebab hatinya risau.
Dia cuba memahami situasi yang dialami sang ibu tadi. Malah ada juga ada orang dia pandang anak orang lain semacam dia pandang anak dia sendiri. Jadi bersangka baiklah.
Ada pula orang lain memandang dengan penuh kasih sayang. Sebagai contoh, saya sendiri mempunyai anak saya faham bila berdepan situasi anak menangis. terpanggil untuk membantu.
Tapau Makan Di Rumah
Jadi cikgu bersangka baik sebelum bersangka buruk melainkan memang orang yang pandang itu meluahkan kata-kata, ‘Anak kau ni emmang bisinglah.
Jika dalam keadaan demikian, bolehlah bersangka buruk. oleh itu jaga hati masing-masing, jaga lisan kerana semuanya akan dihisab suatu hari nanti oleh Allah SWT.
Kashoorga: Common sense itu penting. Sebaiknya, terlebih dahulu, kita didik anak kita dan diri kita sebelum didik orang lain. Ingat tu!
‘Dah menyesal, tapi ulang buat maksiat.’ Sengaja permainkan agama atau taubat kita tidak diterima Allah kerana walaupun telah bertaubat tapi tetap mengulangi perbuatan maksiat.
Taubat yang berasal daripada perkataan bahasa Arab membawa maksud kembali. Seseorang dikatakan kembali atau bertaubat apabila dia menjauhi segala perbuatan dosa.
Ini bermakna, kembali kepada Allah SWT dengan melepaskan seluruh hubungan hati dengan dosa, kemudian kembali mengerjakan kewajipannya kepada Allah SWT.
Menurut syariat pula, taubat bermaksud meninggalkan seluruh perbuatan dosa dan menyesali semua perbuatan maksiat yang telah dikerjakannya kerana Allah SWT.
Kemudian berusaha untuk tidak mengulanginya bila-bila dan di mana saja, walaupun dia mampu dan tahu akan kemungkinan untuk mengulanginya.
Tapi Ulang Buat Maksiat
Namun begitu, ada di kalangan kita yang sudah bertaubat namun kembali berbuat dosa. Apakah yang menjadi punca perkara ini berlaku.
Kongsi Husna Ghani, pernah tak kita buat maksiat, kemudian kita taubat. Tidak lama kemudian, kita ulang lagi maksiat itu dan kita taubat lagi.
Adakah kita sedang permainkan agama dan adakah taubat kita tak akan diterima, jawapannya tak.
Kita ni manusia biasa, iman kita turun dan naik. Masa iman kita turun, segala jenis maksiat kita pulun dan Maha Baiknya Allah, pintu taubat-Nya sentiasa terbuka untuk hamba-Nya.
Sengaja Permainkan Agama
Ada satu kisah tentang seorang lelaki, dia telah bunuh 99 orang kemudian dia hendak taubat, dia pergi menemui seorang rahib dan dia bertanya,
“Aku telah bunuh 99 orang, layakkan aku bertaubat? Maka jawab rahib tadi. “Tidak.’ Maka dibunuh rahib itu.
Kemudian, dia ingin bertaubat lagi. Maka dia pergi bertemu dengan seorang alim yang soleh dan dia tanya, “Aku sudah bunuh 100 orang, layakkah aku untuk bertaubat?’
Maka jawab alim tadi, ‘Tiada apa yang boleh menghalang kamu untuk bertaubat!’ – HR Muslim.
Subhanallah daripada kisah ini, kita boleh ambil iktibar . Walaupun dosa kita setinggi gunung, walaupun maksiat yang kita buat sebesar lautan tapi percayalah.
Taubat Allah lebih luas daripada itu. Jadi jangan pernah malu untuk sentiasa bertaubat walaupun kita ini orang yang banyak dosa.
Kashoorga : Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hamba-Nya.