‘Puluhan Al-Quran dan kitab agama masih dalam keadaan sempurna.’ Selamat, langsung tidak dijilat api dan masih terletak elok di tempatnya.
Allahuakbar! Semua yang berlaku atas kehendak Allah SWT. Perkara sebegini bukanlah pertama kali berlaku.
Puluhan Al-Quran
Puluhan al-Quran dan kitab agama di bangunan asrama perempuan Sekolah Menengah Islam (SMI) Addimyati, Kampung Assam Jawa, Kuala Selangor bukan saja terselamat malah langsung tidak terjejas dijilat api dalam kebakaran semalam.
Menurut Pengetuanya, Mohd. Anuar Fitri Jusoh, dia terkejut mendapati rak menempatkan kitab suci di dalam surau asrama itu masih dalam keadaan sempurna.
Kitab Agama Masih Dalam Keadaan Sempurna
“Selain asrama, kebakaran itu mengakibatkan kemusnahan tandas dan dan dinding turut terbakar. Saya menganggap kesempurnaan al-Quran yang terselamat daripada dimamah api itu sebagai keajaiban Allah,” katanya.
Memetik laporan Kosmo! semalam, kebakaran menyelamatkan nyawa 13 pelajar perempuan itu melibatkan bangunan teres satu tingkat termasuk surau, perpustakaan, bilik kuliah kecil dan tandas.
Artikel Berkaitan:
Selamat, Langsung Tidak Dijilat Api
Sementara itu, mangsa yang juga ketua asrama, Nisa Athirah Ahmad Ridzwan, 17, menjelaskan ketika kejadian dia bersama 12 pelajar lain sedang nyenyak tidur, kira-kira pukul 3.45 pagi.
“Namun, saya terjaga selepas terbau asap dan terkejut melihat percikan api daripada kipas bilik yang jatuh ke tilam. Tanpa berfikir panjang, saya terus memanggil semua rakan supaya keluar dan membunyikan siren kecemasan di luar asrama itu,” katanya.
Baca Di Sini:
‘Wajah Bersih, Tiada Kesan Terbakar.’ Jenazah 4 Beradik Selamat Dikebumikan Dalam 1 Liang Lahad
Kashoorga: Syukur Alhamdulillah tiada kemalangan jiwa.
Sumber: Kosmo Online
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Mohon Semua Doakan Nad Zainal Yang Berada Di ICU.’ Ditidurkan & Paru-Paru Berdarah
‘Mohon semua doakan Nad Zainal yang berada di ICU.’ Ditidurkan dan paru-paru berdarah serta masih tak sedarkan diri.
Pelakon Nad Zainal kini diuji dengan keadaan kesihatan yang kurang baik. Dia terpaksa ditidurkan selama dua hari selepas dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU) Hospital Pakar Ampang Puteri.
Perkara tersebut dimaklumkan rakan baiknya, Aina Liza menerusi satu pesanan WhatsApp sebentar tadi.
Artikel Berkaitan :
Mohon Semua Doakan
“Saya baru dapat ‘green light’ untuk berkongsi berita ini. Nad ditidurkan dua hari sebab paru-paru dia berdarah. Dah dapat keluarkan semua darah jadi doktor tidurkan dia supaya boleh rehat dan paru-paru kembali kering.
“Tadi, tak dapat nak kongsi (berita) ini sebab nak tunggu kebenaran keluarga dia. Sama-sama kita doakan Nad okey,” kata Aina.
Sementara itu, seorang lagi rakan baik Nad yang juga pelakon, Ungku Ismail Aziz memohon doa orang ramai agar Nad atau nama sebenarnya, Farah Nadia Zainal Abidin diberikan kesembuhan.
Nad Zainal Yang Berada Di ICU
“Saya pohon doa-doa semua buat Nad Zainal yang dimasukkan ke wad ICU (semalam) disebabkan jangkitan kuman di paru-paru.
“Beberapa prosedur telah dilakukan dan menurut doktor yang merawatnya keadaannya stabil tapi keadaannya tidak berapa okey. Mohon doa ya semua. Allahumma Yashfiihaa,” coretnya menerusi Instastory.
Sebelum itu, dilaporkan Nad dimasukkan ke ICU hospital selepas dua hari keadaan kesihatannya tidak begitu baik barangkali disebabkan simptom Long Covid.
Ditidurkan & Paru-Paru Berdarah
“Besar kemungkinan, dia mengalami gejala Long Covid selepas sembuh daripada virus maut tersebut beberapa bulan lalu.
“Kalau nak tahu perincian lanjut tentang keadaannya mungkin boleh hubungi bekas suaminya, Faliq atau rakan rapatnya, Ungku Ismail,” ujar Aina.
Menurutnya lagi, Nad sudah mengadu tidak sedap badan sejak dua hari lalu namun membiarkan keadaan itu berlarutan hinggalah semalam.
“Dia ingatkan boleh sembuh sendiri tapi tunggu punya tunggu, keadaannya semakin memburuk. Sampai tak boleh bangun. Itu yang kena masuk hospital.
“Saya minta orang ramai mendoakan agar Nanad diberikan kesembuhan secepat mungkin. Insya-Allah,” katanya lagi.
Terdahulu, Aina menerusi satu hantaran dalam Instastory menulis: “Assalamualaikum semua. Mohon semua doakan Nad Zainal yang sedang berada dalam ICU. Semoga beliau diberikan kesembuhan sepenuhnya. Amin.”
Baca Di Sini :
DOA UNTUK KESEMBUHAN
Sebuah hadis meriwayatkan amalan Rasulullah yang turut melazimi ziarah menjenguk orang sakit. Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Aisyah RA menyatakan Rasulullah sering membaca doa ini kepada sahabatnya yang sedang sakit
اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ أَذْهِبِ الْبَأْسَ اشْفِ أَنْتَ الشَّافِي لَا شَافِيَ إلَّا أَنْتَ شِفَاءً لَا يُغَادِرُ سَقْمًا
Bacaan Rumi : Allahumma rabban nasi, adzhibil ba’sa. Isyfi. Antas syafi. La syafiya illa anta syifa’an la yughadiru saqaman.
Maksud : Tuhanku, Tuhan manusia, hilangkanlah penyakit. Berikanlah kesembuhan kerana Kau adalah penyembuh. Tiada yang dapat menyembuhkan penyakit kecuali Kau dengan kesembuhan yang tidak meninggalkan rasa sakit.- (Hadis Riwayat Bukhari)
Kashoorga: Semoga Nanad cepat sihat dan dipermudahkan.
Sumber: Kosmo Online
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
‘Dulu Bapa Angkat, Sekarang Suami’
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mengumpat Itu Dosa, Tapi Ada 6 Jenis Umpatan Dibenarkan Syarak
Mengumpat, mengata, gosip dan sewaktu dengannya tidak pernah lenyap dari muka bumi ini selagi manusia dibayangi rasa geram, tidak puas hati, iri hati, cemburu dan segala perasaan yang menjengkelkan.
Umum tahu perbuatan ini adalah satu dosa, namun ia seakan seronok dilakukan kerana puas hati dapat mengata orang yang kita lihat tidak sealiran dengan pemikiran kita.
Apa sahaja yang tidak disukai akan disampaikan kepada orang lain, malah menjadi fitnah pula kepada orang yang diumpat apabila banyak tokok tambah yang tidak benar.
Dengan kebiadaban ini maka tidak hairanlah apabila banyak akaun-akaun yang dibuka di sosial media, khas untuk netizen mengumpat, memfitnah, menokok tambah cerita. Ini semua adalah lubuk dosa untuk membawa ke neraka jahanam.
Artikel berkaitan: “Pesanan Untuk Suami, Elakkan 6 Dosa Ini Terhadap Isteri”-Ustaz Kazim
Artikel berkaitan: Berdosa Tidak Berikan Belanja Nafkah Kepada Ibu Ayah Hidup Susah
Namun jangan terkejut pula ada juga perihal mengumpat yang dibenarkan dalam syarak! Wah… rupanya ada yang dibolehkan. Tetapi sudah tentu perkara itu sesuatu yang bermanfaat bukan hendak menjatuhkan orang lain. Kita baca penjelasan dari SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini.
Islam merupakan sebuah agama yang amat menjaga kehormatan dan kemuliaan seseorang insan sama ada insan itu muslim atau bukan muslim.
Justeru itu, agama ini mengharamkan perkara-perkara yang boleh mencalarkan atau merosakkan maruah seseorang seperti mengumpat sehingga Allah SWT membuat satu perumpaan yang dahsyat kepada golongan seperti ini.
Firman Allah SWT
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
al-Hujurat:12
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.
“Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.”
Di dalam ayat ini jelas berkaitan pengharaman mengumpat sehingga diumpamakan seperti memakan daging saudaranya.
Imam al-Maraghi di dalam tafsirnya menyatakan ghibah (mengumpat) diumpamakan seperti memakan daging kerana mengumpat itu bererti menyiat-nyiat kehormatan seperti memakan dan menyiat-nyiat daging. Perumpamaan seperti ini sesuai dengan cara orang Arab berkomunikasi.
Definisi al-Ghibah (mengumpat)
Sebelum kami menjawab persoalan di atas, maka suka bagi kami untuk menyatakan terlebih dahulu definisi bagi mengumpat ini sebagaimana yang diberikan oleh Rasulullah SAW:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
أَتَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ؟ قَالُوا: اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ، قَالَ: ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ
“Adakah kamu tahu apakah itu mengumpat?.” Para sahabat berkata: Hanya Allah dan Rasul-Nya yang mengetahuinya. Nabi SAW bersabda: “Kamu menyebut perihal saudaramu yang tidak disukainya.”
Berdasarkan soalan di atas, di sini kami ingin nukilkan pandangan Imam al-Nawawi sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitabnya.
Mengumpat yang dibenarkan dengan tujuan yang sahih dan syar’i yang mana tidak akan dikecapi melainkan dengannya, terdapat enam jenis:
- Membuat aduan apabila dizalimi kepada sultan atau hakim.
- Membantu dalam menentang perkara yang mungkar dengan tujuan mengembalikan pelaku maksiat ke jalan yang benar.
- Menceritakan kepada mufti bagi tujuan fatwa.
- Mencegah umat Islam daripada sesuatu keburukan serta menasihati mereka seperti mereka mengambil ilmu daripada bukan ahlinya.
- Menceritakan perihal orang yang melakukan dosa secara terang-terangan.
- Menyebut sesuatu sifat yang telah makruf (diketahui) kepada diri seseorang itu seperti bisu atau buta dan sebagainya.
Akan tetapi, jika mampu memanggilnya dengan panggilan yang lain adalah lebih baik dan haram memanggil panggilan-panggilan tersebut dengan niat menghina.
Untuk itu, keenam perkara ini dinyatakan oleh para ulama dan sebahagian besarnya disepakati akannya. Adapun, kesemua ini datang daripada dalil-dalil atau hadith-hadith yang sahih lagi masyhur. [Lihat: Riyadh al-Solihin, 432-433]
Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi di dalam kitabnya ada juga menyebut jenis-jenis mengumpat yang dibenarkan oleh syarak sama seperti yang dinyatakan oleh Imam al-Nawawi di atas. [Lihat: Mukhtasar Minhaj al-Qasidin, 172-173]
Penutup
Kesimpulannya, mengumpat adalah satu perbuatan yang haram melainkan dengan sebab-sebab yang diizinkan syara’ sepertimana yang telah kami jelaskan di atas.
Selain itu, sebagai seorang muslim yang mengaku beriman kepada Allah SWT perlulah menjaga lidah daripada perkara-perkara yang haram dan sia-sia.
Ini kerana, ciri atau sifat orang yang beriman adalah sentiasa bercakap perkara yang baik atau mendiamkan diri daripada bercakap perkara-perkara yang sia-sia. Amin.
Wallahua’lam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bila Waktu Yang Tepat, Naikkan Jari Telunjuk Ketika Tahiyat Awal & Akhir
Bila waktu yang tepat, naikkan jari telunjuk ketika tahiyat awal dan akhir. Ada beberapa perbahasan antaranya bila nak turun jari atau jari telunjuk perlu statik tak bergerak, kesemuanya banyak dibahaskan dalam hadis.
Jadi, pada waktu bilakah disunatkan untuk kita mengangkat jari telunjuk ketika tasyahhud (tahiyat)? Adakah sewaktu mula mengucapkan ‘Asyhadu alla Ilaha illa Allah’?
Selain itu, perlukah kita terus kekal mengangkat jari telunjuk hingga memberi salam? Ikuti penjelasan Ustaz Riza berkaitan isu ini:
Artikel Berkaitan:
Bila Waktu Yang Tepat
Dalam beberapa penjelasan dalam hadis Nabi Muhammad s.a.w, bagaimana rasulullah duduk ketika tasyahud dan bagaimana kedudukan tangan Nabi ketika bertasyahud.
Mengangkat jari telunjuk ketika duduk tasyahhud tsabit melalui pelbagai hadith, antaranya ialah melalui Abdullah bin Umar R.Anhuma yang meriwayatkan tatacara Rasulullah SAW solat sewaktu keadaan tasyahhud:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا قَعَدَ يَدْعُو وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُمْنَى وَيَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُسْرَى وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ السَّبَّابَةِ وَوَضَعَ إِبْهَامَهُ عَلَى إِصْبَعِهِ الْوُسْطَى وَيُلْقِمُ كَفَّهُ الْيُسْرَى رُكْبَتَهُ
Maksudnya: Rasulullah SAW apabila duduk untuk tasyahhud, Baginda meletakkan tapak tangan kanan di atas peha kanan dan tapak tangan kiri di atas peha kiri, sambil mengangkat jari telunjuk dalam keadaan ibu jari diletakkan di atas jari tengah, manakala tapak tangan kiri Baginda pula menutup bahagian lutut.
Sahih Muslim (579)
Naikkan Jari Telunjuk
Terdapat juga riwayat lain yang menyebut:
كَانَ إِذَا جَلَسَ فِي الصَّلاَةِ وَضَعَ كَفَّهُ الْيُمْنَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُمْنَى وَقَبَضَ أَصَابِعَهُ كُلَّهَا وَأَشَارَ بِإِصْبَعِهِ الَّتِي تَلِي الإِبْهَامَ وَوَضَعَ كَفَّهُ الْيُسْرَى عَلَى فَخِذِهِ الْيُسْرَى
Maksudnya: Rasulullah SAW apabila duduk untuk tasyahhud, Baginda meletakkan tapak tangan kanan di atas peha kanan sambil menggenggam kesemua jari, dan mengangkat jari telunjuk iaitu jari disebelah ibu jari, dan meletakkan tapak tangan kiri di atas peha kiri.
Sahih Muslim (580)
Ketika Tahiyat Awal & Akhir
Jelas Ustaz Riza, kita dituntut atau disunatkan untuk mengangkat jari telunjuk ketika kalimah ‘illallah’.
Ada beberapa perbahasan antaranya bila nak turun jari atau jari telunjuk perlu statik tak bergerak kesemua banyak dibahaskan dalam hadis.
Tetapi praktis kita di Malaysia adalah mengangkat satu jari iaitu jari telunjuk dan statik tanpa bergerak. Namun sekiranya seseorang itu tidak ada jari iaitu jari telunjuknya putus akibat kemalangan, maka dia tidak perlu mengangakt jari-jari yang lain.
Di sini dengan jelas dapat kita lihat, gugur tuntutan angkat jari telunjuk ketika tasyahud kerana dia di kalangan Orang Kelainan Upaya (OKU).
Selain itu, jari telunjuk kanan itu hendaklah kekal dalam keadaan demikian hingga bangun jika dia dalam tasyahhud awal, atau hingga memberi salam jika dalam tasyahhud akhir.
Baca Di Sini:
Terlupa baca Doa Qunut & Sujud Sahwi, Sahkah Solat Kita? Ini Penjelasannya!
Kashoorga: Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat buat kita semua. Insyallah.
Sumber: Audit Solat Episod 10
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI