Polis Diraja Malaysia dalam satu kenyataan akhbar hari ini menjelaskan purata kes bunuh diri di Malaysia mencecah dua orang setiap hari.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata dari 2019 sebanyak 609 kes dilaporkan diikuti 631 kes bagi 2020.
“Secara purata bagi tempoh Januari hingga Mei 2021 kes direkodkan adalah sebanyak 468 orang. Ia bersamaan dua kes bunuh diri setiap hari antara 2019 hingga Mei 2021,’” katanya.
Datuk Seri Abd Jalil berkata, bagi tempoh itu seramai 1,427 melibatkan wanita manakala lelaki pula seramai 281 lelaki orang.
Dari segi usia pula, remaja berusia antara 15-18 tahun paling tinggi iaitu seramai 827 orang manakala mangsa berusia 19 hingga 40 tahun pula seramai 668 orang.
Tambahnya lagi, dalam kes berkaitan, Johor mencatatkan kes bunuh diri tertinggi pada 2019 dan 2020 iaitu sebanyak 101 kes. Manakala bagi tahun ini, Selangor mencatat kes tertinggi iaitu sebanyak 117 kes.
Tiga faktor utama melibatkan kes bunuh diri ialah mangsa menghadapi masalah keluarga, tekanan perasaan dan kewangan.
“Statistik PDRM mendapati cara paling popular ialah gantung diri sebanyak 75.1 peratus, terjun bangunan (13.6 peratus) dan minum racun (5.7 peratus),” katanya lagi.
Jelas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, ini lagi, semua pihak harus bertanggungjawab dan masyarakat perlu memainkan peranan penting bagi membendung gejala ini.
“Mereka yang mengalami masalah kewangan, kesihatan, tekanan perasaan, kemurungan, keluarga dan sebagainya haruslah diberi bantuan serta sokongan keluarga serta rakan terdekat.
“Masa yang sama, PDRM menyeru individu yang mengalami masalah dan tekanan seperti yang dinyatakan di atas supaya mendapatkan bantuan serta sokongan daripada ahli keluarga, rakan terdekat dan pihak yang menyediakan khidmat nasihat,” katanya.
Maksudnya: “Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar. (Surah al-Israa’: 33) Jelas dinyatakan dalam Surah al-Israa’ secara umum bahawa membunuh tanpa alasan yang benar adalah haram, dan ini juga termasuk dengan perbuatan membunuh diri sendiri. Malah, orang yang membunuh diri diberikan ancaman azab di akhirat.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, Rasululah ﷺ bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa yang membunuh diri dengan besi, maka di neraka jahanam nanti besi itu selalu di tangannya, ia menusuk-nusukkannya ke perutnya selama-lamanya. Dan barangsiapa bunuh diri dengan meminum racun, maka di neraka jahanam nanti ia akan terus meminumnya selama-lamanya. Dan barangsiapa bunuh diri dengan menjatuhkan diri dari gunung, maka di neraka jahanam nanti, ia akan menjatuhkan (dirinya) selama-lamanya.” (Sahih Muslim no. 109)
Imam al-Nawawi menyatakan bahawa orang yang membunuh dirinya dengan sesuatu, maka dia akan diazab seperti mana dia membunuh dirinya di dalam neraka, dan dia tidak akan masuk ke syurga melainkan dirinya muslim. [Rujuk: al-Minhaj 2/118]
Ads
Terdapat tiga bahagian membunuh diri dari sudut niat pelaku iaitu:
Membunuh diri dengan sengaja (القتل عمدا): melakukan sesuatu perbuatan yang boleh membunuh dirinya dengan niat membunuh diri, seperti mengambil racun.
Membunuh diri dengan separa/hampir sengaja (القتل شبه العمد): melakukan sesuatu perbuatan tanpa niat membunuh dengan mengunakan alat yang kebiasaannya tidak membunuh tetapi menyebabkan kematian, seperti memukul badan dengan kayu yang kecil.
Membunuh diri dengan tidak sengaja (القتل خطأ): tidak berniat melakukan perbuatan yang boleh membunuh diri atau pembunuhan yang tersilap, seperti termasuk perangkap sendiri. [Rujuk: al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah 6/282 dan 32/327-328]
Majoriti fuqaha’ (Hanafiyah, Syafi’eyah, Hanabilah) berpendapat bahawa tidak dianggap sesuatu pembunuhan dilakukan dengan sengaja kecuali pembunuh berniat untuk membunuh atau menggunakan alat atau senjata yang boleh membunuh. Hal ini kerana niat merupakan sesuatu yang tersembunyi, maka ia boleh diketahui dengan qarinah yang zahir, contohnya dengan melihat alatan atau cara yang digunakan sebagai miqyas kepada niatnya. Seperti yang sedia maklum bahawa pembunuh akan menggunakan alatan yang sesuai untuk membunuh seperti pisau. Maka, sekiranya alatan atau cara yang digunakan ialah sesuatu yang kebiasaannya tidak membunuh seperti memukul atau menggunakan batu yang kecil namun menyebabkan kematian, pembunuhan itu dianggap pembunuhan hampir sengaja. [Rujuk: al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh 7/5658]
Kesimpulan
Tuntasnya, untuk membezakan sama ada pembunuhan itu sengaja, hampir sengaja atau tidak sengaja adalah berdasarkan niat seseorang apabila melakukan perbuatan tersebut, kemudian dilihat jenis alat atau cara yang digunakan sehingga menyebabkan pembunuhan.
Berbalik kepada soalan, kami simpulkan beberapa perkara:
Melanggar peraturan jalan raya dengan apa-apa alasan adalah berdosa kerana telah membuka ruang kepada sebarang mafsadah yang bakal berlaku.
Sekiranya seseorang dengan sengaja meletakkan dirinya di tengah jalan raya atau memandu dalam keadaan yang berbahaya dengan tujuan membunuh diri atau membahayakan dirinya sehingga menyebabkan kematian, maka dia dianggap membunuh diri.
Dan sekiranya seseorang itu tidak mematuhi peraturan jalan raya seperti melebihi had laju, dan tiada niat untuk membunuh diri kerana merasakan keadaan masih selamat dan terkawal, maka dia tidak dianggap membunuh diri sekiranya berlaku kematian. Hal ini bertepatan dengan kaedah:
الأمور بمقاصدها Maksudnya: Setiap perkara dan perbuatan itu dinilai berdasarkan niat.
Oleh itu, sebagai seorang muslim, kita hendaklah sentiasa berhati-hati dan janganlah meletakkan diri kita dan orang sekeliling di dalam sebarang kebinasaan. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan; dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu” (Surah al-Baqarah: 195) Semoga Allah SWT sentiasa memberikan kita kebaikan dalam urusan kehidupan kita. Wallahua’la (sumber : Pejabat Mufti Wilayah)
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Sombong merupakan satu penyakit hati paling bahaya yang mana pengidapnya sering berasa bangga dan memandang tinggi pada keupayaan dirinya sendiri. Dalam satu hadith Nabi Muhammad SAW bersabda yang ertinya; “Sombong adalah menolak kebenaran dan meremehkan manusia.” (H. R. Muslim). Sebagai suatu penyakit, sombong hanya boleh disembuhkan berdasarkan kesedaran diri penderitanya sendiri kerana sombong bertitik tolak pada hati seseorang bukan sikap sebaliknya ia satu penyakit yang susah diubati.
Allah SWT di dalam Al-Qur’an surah Al-Israa’ ayat 37 berfirman yang ertinya;
“Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembus bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-gunung.”
Hukum Islam Mengenai Sifat Sombong
Sebagaimana firman Allah dalam Al-Qur’an surah Al-Israa’ ayat 37, jelas disebutkan bahawa manusia tidak dipandang oleh Allah jika berlagak sombong di dunia ini. Ertinya, jelas Allah melarang jelas melarang manusia berlagak sombong di dunia ini dan jika terus memiliki sikap sombong, Allah tidak memandangnya.
Di dalam sebuah hadith Rasulullah SAW bersabda yang membawa maksud;
”Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya ada sifat sombong, walaupun hanya seberat biji sawi.” (H. R. Muslim).
Jelas sekali Allah tidak menyukai sifat sombong dan melarang manusia berlagak sombong jika tidak mahu mendapat kemurkaan Allah SWT.
Jenis-Jenis Sifat Sombong
Yang menjadikan seseorang bersikap sombong ada banyak. Misalannya memiliki harta yang banyak, wajah yang mungkin cantik dan tampan, ilmu pengetahuan, keturunan bahkan ahli ibadah. Namun, ada tiga jenis kesombongan yang perlu untuk diketahui agar kita dijauhkan daripadanya:
Sombong terhadap Allah
Merupakan keadaan atau penyakit sombong paling parah kerana seseorang yang sombong kepada Allah SWT, ertinya dia tidak mentaati Allah dan takabur dengan dirinya. Orang begini biasanya beranggapan apa saja kekayaannya adalah atas usahanya sendiri, sering melanggar perintah Allah malah melanggar semua hukum Allah tanpa rasa segan silu. Bahkan di hati mereka langsung tidak pernah merasa berdosa pun walau melakukan hal-hal dilarang Allah dan agama.
Ertinya: “Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan dimasukkan ke neraka Jahanam dalam keadaan hina. (Al-Qur’an surah Lukman, ayat 60).
Sombong terhadap Rasulullah
Seseorang yang tidak mahu mengikuti ajaran Rasulullah, merasa bahawa apa yang diajarkan Nabi Muhammad SAW itu tidak benar dan langsung tidak peduli atau mahu berasa taat terhadap ajaran Baginda, bererti orang itu sombong pada Rasulullah di dalam hatinya.
Sombong terhadap sesama manusia
Jenis penyakit sombong yang paling sering terjadi ialah sering memandang remeh pada orang lain. Berasa dirinya paling baik, paling bijaksana, paling hebat, paling kaya, paling cantik dan segala yang besifat buruk lainnya. Malah orang sombong begini biasanya akan sering membandingkan dirinya dengan orang lain dan beranggapan orang itu tidak betul berbanding dirinya.
Orang yang sombong biasanya gila disanjung dan suka jika orang lain memujinya malah mereka ini sangat laparkan perhatian dan pujian. Mereka selalu mahu membangggakan diri sendiri di hadapan orang lain dengan niat mahu dirinya dipuji dan menerima pujian selain memandang rendah kepada keupayaan orang lain.
Selain itu, orang yang sombong juga tidak suka menerima teguran, kritikan, pendapat orang lain, nasihat apatah lagi kata-katanya dibangkang. Biasanya mereka merasakan diri mereka paling betul dan tidak mempedulikan pendapat atau nasihat orang lain.
Bahaya jika sombong
Sebagai penyakit hati, biasanya orang yang sombong ini memberi gangguan kepada pengidapnya. Antara bahaya memiliki sikap sombong ialah seperti berikut:-
Menghancurkan amal soleh
Rasulullah SAW bersabda yang ertinya;
“Adapun amal-amal yang membinasakan adalah berperilaku kedekut, menurut hawa nafsu dan membanggakan diri.” (H. R. Thabrani)
Mereka yang memiliki sifat sombong, tidak akan pernah memiliki sifat ikhlas yang merupakan dasar kepada setiap perbuatan mahu pun ibadah yang dilakukan. Oleh itu, kesombongan menghancurkan amal ibadah kerana ia menjadi sia-sia.
Lebih buruk dari syirik
Syirik adalah dosa yang takkan pernah terampuni oleh Allah SWT kerana orang yang syirik bererti tidak mengakui ke-Esa-an Allah SWT. Jika dikatakan bahawa sombong merupakan penyakit yang lebih buruk daripada syirik tersebut, sudah pasti ganjaran azab yang diterima di akhirat akan lebih berat lagi.
Orang yang memiliki sifat sombong, seringkali menyalahkan takdir atas takdir dihadapinya atau musibah yang diuji kepada mereka. Sementara ketika diberi rezeki, mereka tidak akan pernah berasa bersyukur atas nikmat tersebut. Contoh paling nyat adalah iblis yang juga ketua para malaikat suatu ketika dahulu namun kerana sombong Azazil dicampak keluar dari syurga dan akan ke neraka selama-lamanya atas kesombongan tidak mahu tunduk kepada Nabi Adam yang diciptakan Allah.
Akibat dari Sifat Sombong
Dibenci Allah SAW dan Rasulullah
Di dalam Al-Qur’an surah Luqman ayat 18, Allah SWT berfirman yang ertinya: “Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.”
Dalam salah satu hadith sahih, Rasulullah berpesan bahawa manusia harus memiliki sikap rendah diri
Dalam hadith yang diriwayatkan oleh At-Tirmidzi, Rasulullah bersabda yang ertinya; “Sesungguhnya orang yang paling aku cintai dan duduknya paling dekat kepadaku pada hari kiamat adalah orang yang akhlaknya terbaik di antara kalian. Sedangkan orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku pada hari kiamat adalah orang-orang yang banyak bicara, suka mengumpatl dan bermulut jahat (sombong).”
Jadi jangan pernah sombong ketika di dunia kerana azabnya sangat dahsyat di akhirat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Lewat atau cepat jodoh seseorang itu ia bergantung pada ketentuan Allah SAW. Menurut pendakwah bebas, Datok Hassan Mahmood al Hafiz, mereka yang belum diketemukan jodoh tidak bermakna mereka tidak bahagia dan gembira.
Bahagia atau tidak seseorang itu bukan bergantung kepada statusnya. Sebaliknya ia datang daripada diri sendiri.
Tambah beliau lagi, soal kegembiraan seseorang itu bukan ditentukan oleh perkahwinan.
BUKAN PERKARA WAJIB
“Ia (perkahwinan) itu satu daripada naluri, kehendak dan kehidupan. Perkahwinan bukan perkara wajib.
“Ada orang diberi kesempatan untuk berkahwin dan begitu jugalah sebaliknya. Contoh terdekat ialah Nabi Isa, Imam Nawawi Al-Azhar dan alim ulama yang lain. Tetapi mereka tetap hidup bahagia.”
Ukuran bahagia itu bukan terletak pada jodoh itu cepat atau lambat tetapi ia terletak kepada diri sendiri bagaimana untuk mengawal dan mengendalikan nafsu. Oleh itu janganlah bersedih dan rasa terpencil daripada masyarakat.
“Ingat wanita yang masih bujang sebenarnya Allah beri peluang kepada mereka untuk mencari ilmu dan membuat lebih amalan.
CARI ILMU DAN TAMBAH AMALAN
“Ketika bujang ini, carilah ilmu dan buatlah sepenuh amal kebaikan sebagai bekalan untuk akhirat kelak. Inilah hikmahnya bila Allah belum menemukan jodoh buat mereka.”
Tambahnya lagi jika kedudukan kewangan kukuh, boleh ambil anak yatim dan pelihara seperti anak sendiri. Dengan cara itu dapat menghilangkan rasa sunyi dan dapat berkongsi kasih sayang dengan mereka.
Jika ditakdirkan bertemu jodoh tatkala usia sudah bertambah jangan sesekali tolak sebaliknya terima dengan hati yang terbuka.
VIDEO KASHOORGA:
Sumber Kredit: Sinar Harian
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak dinafikan pasti ramai yang terkesan apabila kerajaan mengumumkan langkah Perintah Kawalan Pergerakan selama dua minggu ini dan akan berkahir hujung Mac nanti.
Ramai perlu bekerja di rumah sahaja, kebanyakan premis turut ditutup bagi mengelak penularan wabak COVID-19 ini.
Justeru sejajar dengan itu, kerajaan mengambil langkah bijak apabila memberi diskaun bil elektrik kepada semua pengguna bagi tempoh 6 bulan bermula 1 April hingga 30 September.
Perkara ini dimaklumkan oleh Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah. Beliau berkata pemberian diskaun sebanyak dua peratus ini bagi membantu meringankan beban rakyat akibat kesan penularan wabak koronavirus ini.
Katanya selain itu kerajaan turut bersetuju memberi diskaun 15 peratus bagi penggunaan elektrik kepada enam sektor perniagaan terpilih iaitu hotel, agensi pengembaraan dan pelancongan, kompleks beli-belah, pusat konvensyen, taman tema dan pejabat syarikat penerbangan tempatan.
“Diskaun 15 peratus ini membabitkan kira-kira 10 ribu pemilik akan daripada enam sektor perniagaan terpilih yang mengguna pakai Tarif Perdagangan sahaja.
“Pemberian diskaun bagi tempoh ini juga akan memberi impak pengurangan bil elektrik RM40 juta bagi Semenanjung, RM20 juta bagi Sabah dan RM8.5 juta bagi Sarawak,” katanya dalam satu kenyataan.
Pemberian diskaun ini diumumkan secara berperingkat melalui Pakej Rangsangan Ekonomi Negara 2020 (PRE 2020) dan juga melalui pengumuman dibuat Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas mesyuarat pertama Majlis Tindakan Ekonomi pada 16 Mac lalu.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sejak dari awal belajar solat semasa kecil kita sudah dibiasakan dengan satu lafaz zikir sewaktu rukuk dan sujud. Lafaz Subhana Rabbi al-‘Azimi wa Bihamdihi...