Putus tunang tanpa sebab, ini hukum pihak lelaki menuntut semula hadiah hantaran. Sebenarnya dibenarkan atau tidak pihak lelaki meminta pihak perempuan pulangkan kembali hadiah hantaran kerana pihak sana yang mumutuskan tali pertunangan.
Apatah lagi terputusnya ikatan tanpa sebab yang diketahui. Islam menggariskan panduan yang jelas berkaitan isu ini.
Ikuti penjelasan panjang lebar Pejabat Mufti Wilayah Persetujuan sama ada haram atau tidak bersikap “buruk siku”.
Soalan:
Saya telah bertunang dengan seorang wanita. Selepas sebulan majlis pertunangan, pihak perempuan ingin memutuskan pertunangan atas sebab yang saya sendiri tidak tahu. Bolehkah saya mengambil kembali hadiah hantaran pertunangan yang telah saya berikan?
Jawapan:
Pertunangan merupakan perkara yang dianjurkan oleh Islam sebagaimana sabda Nabi SAW:
انظرْ إليها فإنَّه أحْرى أنْ يؤدمَ بينكُما
Maksudnya:
“Lihatlah perempuan itu dahulu kerana ia akan lebih mengekalkan kasih sayang antara kamu berdua.’- Riwayat al-Tirmizi.
Ads
Tanpa Sebab
Telah menjadi adat di kalangan masyarakat Melayu untuk bertukar cincin, membawa dulang ke rumah si perempuan dan lain-lain dalam majlis pertunangan yang dipanggil ‘hantaran’ dan ini adalah merupakan adat yang harus dan tidak bercanggah dengan Islam.
Ia hanya sebagai simbolik dan tanda keseriusan untuk menjadikan perempuan tersebut sebagai isteri. Selagi mana adat tersebut tidak berlanggar dengan syarak maka ianya adalah perkara yang harus.
Mengenai hukum mengambil semula hantaran yang telah diberikan, secara asasnya hukum meminta semula hadiah atau pemberian yang telah diberikan kepada seseorang adalah haram melainkan pemberian dari seorang bapa kepada anaknya.
Sabda Nabi SAW: العائدُ في هِبَتِهِ كالعائدِ في قَيْئِهِ
Maksudnya:
“Orang yang meminta semula hibahnya sama seperti orang yang memakan semula muntahnya.”- (Riwayat al-Bukhari)
Ini Hukum Pihak Lelaki
Dalam riwayat yang lain Nabi SAW bersabda:
لا يَحِلُّ لرجُلٍ أن يُعطِيَ عَطيَّةً، أو يهَبَ هِبَةً، فيرجِعَ فيها، إلَّا الوالدَ فيما يُعطِي وَلَدَهُ، ومثَلُ الَّذي يُعطِي العَطيَّةَ ثمَّ يرجِعُ فيها كمثَلِ الكَلْبِ يأكُلُ، فإذا شبِع قاء ثمَّ عاد في قَيْئِهِ
Maksudnya:
“Tidak halal bagi seorang laki-laki yang memberi suatu pemberian kemudian mengambilnya kembali, kecuali orang tua mengambil apa yang ia berikan kepada anaknya. Bandingan orang yang memberi suatu pemberian kemudian mengambilnya seperti anjing yang makan, maka setelah kenyang ia muntah kemudian menelan muntahannya kembali.”
(Riwayat al-Tirmizi)
Ads
Walau bagaimanapun ulama mazhab Syafi’i berpendapat bahawa hadiah yang diberikan semasa pertunangan boleh untuk diminta kembali sekiranya mereka tidak jadi untuk berkahwin kerana tujuan dari pemberian tersebut ialah untuk perkahwinan.
Oleh itu, apabila perkahwinan tidak berlaku maka pemberian tersebut berhak untuk diambil kembali.
Namun disyaratkan pemberian tersebut mestilah dengan tujuan untuk pernikahan. Manakala jika pemberian tersebut bukan dengan niat untuk pernikahan tetapi semata-mata sebagai hadiah maka tidak dibenarkan untuk mengambilnya kembali kerana ia termasuk dalam larangan hadis Nabi SAW di atas.
Menuntut Semula Hadiah Hantaran
Dalam pada itu sebahagian ulama mazhab Syafi’i memperincikan bahawa jika pembatalan perkahwinan tersebut berpunca dari keluarga perempuan dibenarkan pihak lelaki untuk menuntut kembali pemberiannya namun jika pembatalan disebabkan oleh pihak lelaki maka pihak lelaki tidak berhak untuk menuntut semula hadiah yang telah diberikan.
Seksyen 15 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 menyatakan bahawa:
“Jika seseorang telah mengikat suatu pertunangan mengikut Hukum Syarak, sama ada secara lisan atau secara bertulis, dan sama ada secara bersendirian atau melalui seorang perantaraan, dan kemudiannya enggan berkahwin dengan pihak yang satu lagi itu tanpa apa-apa sebab yang sah manakala pihak yang satu lagi bersetuju berkahwin dengannya, maka pihak yang mungkir adalah bertanggungan memulangkan pemberian pertunangan, jika ada, atau nilainya dan membayar apa-apa wang yang telah dibelanjakan dengan suci hati oleh atau untuk pihak yang satu lagi untuk membuat persediaan bagi perkahwinan itu, dan yang demikian boleh dituntut melalui tindakan dalam Mahkamah.”
Ads
Kesimpulannya, hadiah yang diberikan sebagai hantaran untuk pertunangan boleh untuk diambil kembali sekiranya mereka tidak jadi untuk berkahwin.
Pemberian tersebut boleh dipulangkan sama ada dengan memberikan kembali pemberian tersebut atau jika tidak ada maka boleh digantikan dengan nilainya. Selain itu, tuntutan semula hadiah tersebut boleh dibuat di mahkamah.
Pisang, tanaman yang banyak didapati di negara kita. Ada pelbagai jenis pisang seperti pisang emas, embun, montel, nangka, rastali dan lain lagi. Harga buah ini juga tidak terlalu mahal dan mampu dibeli oleh kebanyakan rakyat.
Dari sudut kesihatan, pisang sangat baik dimakan. Bukan saja sebagai pencuci mulut malah ia baik untuk pencernaan makanan selain membantu untuk mendapatkan kecantikan secara semulajadi.
Buah pisang kaya dengan kaya dengan vitamin B, C, B6, magnesium, zat besi dan kalsium di mana pisang terbukti dapat membantu dalam proses merawat wajah secara semula jadi.
Sebiji pisang mengandungi tiga jenis gula semulajadi iaitu sukrosa, fruktosa dan glukosa. Malah didapati dengan hanya pengambilan dua biji pisang sahaja, atlet akan mendapat energi dengan segera. Bukan saja dapat memberikan tenaga tapi juga tubuh tetap fit.
Masa yang sama, buah pisang mempunyai kandungan fiber yang tinggi. Malah dengan mengamalkan makan pisang ia dapat mencegah gangguan jantung dan pembuluh darah. Bahkan pisang turut berkhasiat untuk menurunkan kadar gula dalam darah, mengurangkan rasa mual selain mampu mencegah depresi dan mengubati imsomnia.
Kenapa sebegitu banyak khasiat pisang dinyatakan?
Mungkin tanpa kita sedar, pisang sebenarnya adalah makanan penghuni syurga. Dalam surah Al-Waqiah ayat 29 dinyatakan,
وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ
Ertinya :- Dan pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya).
Dalam surah Al-Waqiah yang bermaksud Surah Hari Kiamat, ada di nyatakan bahawa akan terjadi hari Kiamat. Kejadian (kiamat) ini merendahkann satu golongan dan meninggikan satu golongan lain.
Golongan kanan sangat beruntung di mana mereka akan masuk syurga berbanding golongan kiri yang akan masuk neraka (ada dinyatakan di Padang Masyhar nanti kalau kita menerima kitab amalan di tangan kanan maka kita akan masuk syurga dan jika kita menerima kitab amalan di tangan kiri, maka nerakalah tempatnya).
Malah diceritakan betapa beruntungnya golongan kanan yang mana akan dilayan oleh bidadari dan percakapan mereka juga baik-baik.
Makanan mereka juga mewah tidak seperti di dunia ini.
Surah Al-Waqiah ayat 27- 33 menyatakan,
“Dan golongan kanan, alangkah bahagianya keadaan golongan kanan itu? Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri. Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi buahnya, Dan naungan yang tetap terbentang, Dan air yang sentiasa mengalir, Serta buah-buahan yang banyak, Yang tidak putus-putus dan tidak pula terlarang mendapatnya,”(Al-Waqiah : 27-33)
Jadi kalau mahu rasa makanan syurga, makanlah buah pisang mulai hari ini dan bayangkan makanan inilah kita akan makan di syurga Allah kelak.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kebiasaanya masuk saja bulan Ramadan, ramai yang menunaikan tanggungjawab membayar zakat fitrah mengikut kadar di negeri masing-masing.
Masing-masing akan segera mmebayar kerana zakat fitrah boleh dibayar pada bulan Ramadan sahaja.
Tetapi bagaimana pula dengan zakat-zakat lain seperti zakat emas dan wang simpnanan. Bila waktu yang sesuai untuk membayarnya dan adakah boleh ditangguh bayarannya.
Dalam satu laporan di Sinar Plus (Sinar Islam) diajukan kepada Pendakwah dan Penulis, Ustaz Mustafar Mohd Suki menjelaskan persoalan ini.
Ini jawapan agamawan tersebut:
“Zakat merupakan Rukun Islam ketiga yang wajib dikeluarkan apabila cukup syarat-syaratnya iaitu Islam, merdeka, milik sempurna, cukup haul, cukup nisab dan harta itu berkembang. Ia termasuklah zakat emas dan simpanan.
Adapun zakat fitrah pula disyaratkan apabila mempunyai lebihan makanan atau harta daripada keperluan tanggungannya pada malam dan pagi raya, anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir Ramadan dan hidup selepas terbenam matahari, memeluk Islam sebelum terbenam matahari akhir Ramadan atau meninggal selepas terbenam matahari Ramadan.
Waktu wajib membayar zakat fitrah pula secara ringkasnya mengikut Mazhab Syafie, Hanbali dan Maliki bermula waktu Maghrib malam raya. Waktu sunat pula mengikut Mazhab Syafie adalah sebelum solat sunat hari raya, manakala waktu haram adalah selepas solat sunat hari raya tanpa uzur mengikut pandangan Mazhab Syafie dan selainnya.
Bagaimanapun, bagi zakat emas atau simpanan, ia mestilah dikeluarkan zakatnya apabila cukup syarat-syaratnya seperti di atas tanpa melengahkannya seperti arahan ALLAH SWT dalam Surah al-An’am, ayat 141. Itulah pendapat Imam Ibn Battal, al-Hafiz Ibn Hajar dan selain mereka.
Mengikut logik akal, bagus dikeluarkan pada bulan Ramadan. Akan tetapi, dalil dan pendapat para ulama lebih diutamakan untuk dipakai,” jelas beliau.
Oleh sebab waktunya yang tidak semestinya sama dengan pembayaran zakat fitrah, namun janganlah kita lupa untuk menunaikan kewajipan kita ya. Ingat, dalam rezeki yang kita peroleh, terkandung hak orang lain di dalamnya!
Perasaan gembira bergelar isteri pada lelaki dicintai pastinya pengalaman sukar dilupakan dalam hidup seorang wanita. Termetrai satu ikatan janji untuk bersama-sama mengharungi alam rumahtangga adalah impian kebanyakan wanita.
Namun manusia itu hanya mampu merancang, Tuhan menentukan. Impian untuk sama-sama mengharungi suka duka alam rumahtangga ternyata tidak kesampaian bagi pasangan suami isteri, Akmal Aziz dan isteri, Siti Saraf Ismail apabila baru sehari bahagia di majlis akad nikah mereka, keesokkan harinya bertukar berita sedih apabila dijemput Allah.
Dalam satu perkongsian di fb, Amaleng Husni, lelaki ini berkongsi kisah sedih mengenai dua pupunya, allahyarham Siti Saraf yang juga kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan di Putrajaya yang dijemput illahi sehari selepas majlis akad nikahnya.
Tulisnya:- “Innalillahi wainna ilaihi rajiun Al-Fatihah buat dua pupu Siti Saraf. Semalam baru akad nikah hari ini Allah dah jemput arwah ” tulisnya ringkas.
Dalam pada itu, menerusi laporan Sinar Harian, Mohd Amirul Akmal menjelaskan dia telah dikejutkan isterinya pada jam 3 pagi memaklumkan dirinya mengalami sakit kepala. Namun tidak lama kemudiannya dia tidur semula sambil ditemani Akmal di sisinya.
Namun pada waktu pagi dia dan keluarga dikejutkan apabila melihat arwah mengalami sesak nafas.
“Saya segera hubungi ambulans kerana pada ketika itu isteri sangat memerlukan bantuan oksigen dan ambulans tiba jam 12 tengah hari.
“Bagaimanapun, isteri disahkan meninggal dunia pada jam 12.30 tengah hari oleh doktor yang bertugas di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM),” katanya.
Lebih menyedihkan, ayat terakhir yang terpacul dimulut isterinya ialah : “Abang…kita dah kahwin”
Tambahnya lagi hasil bedah siasat yang dilakukan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) mendapati isterinya itu meninggal dunia akibat pendarahan di dalam otak sebelah kanan.
Difahamkan arwah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Karang pada Ahad.
.Akmal menerusi satu hantaran di Faceboknya sebelum itu, telah berkongsi kepada orang ramai memaklumkan yang beliau baru sahaja melangsungkan perkahwinan secara tertutup dengan Siti Saraf yang juga seorang pegawai JPJ di Putrajaya iaitu pada 23 Oktober lalu di Masjid Mukim Binjai Baru, Kota Bharu Kelantan.
Bahkan di fb arwah, beberapa bulan sebelum majlis pernikahan mereka, dirinya sempat memuat naik status mengenai pertunangan mereka.
Kita up kat sini satu untuk long lasting memory..
Semoga dipermudahkan urusan perkahwinan suatu hari nanti Melalui badai kehidupan, semoga cinta ini sentiasa teguh, selalu bahagia dan kekal hingga syurga Ada kisah lucu jugak, tak sangka kek pun boleh tersama jugak. Kek buah, tulisnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...