Tular di media sosial keberkatan sedekah yang dilakukan oleh seorang Ustaz yang juga guru mengaji, Mohd Sofee Mustafa, 39 membelanja sekumpulan empat individu minum pagi.
Nilai sedekahnya hanyalah RM15 sahaja tetapi dia kemudiannya menerima RM500 dalam satu sampul disedekahkan oleh individu dibelanjanya.
Dalam satu perkongsian yang tular di twitter semalam, Ustaz Sofee yang juga pengasas Pertubuhan Geng Ngaji Negeri Sembilan berkongsi kisah dia belanja dua meja senyap-senyap di kedai sarapan kampungnya ketika membeli sarapan buat ibunya.
Rupanya salah seorang perasan.Time nak gerak balik, dia hulur kat aku duit dalam sampul RM500. Aku belanja tadi dalam RM15 lebih je lebih kurang. Tak sampai 15 minit, Allah balas 30 kali ganda, fuhh. Tulisnya di ciapan twitternya.
Ads
Ternyata selepas berkongsi ceritanya itu dengan niat untuk berkongsi keberkatan sedekah, ramai mempunyai pandangan berbeza. Ini termasuklah yang mengatakan ia satu strateginya berniaga dan ada yang mengeluarkan pendapat yang bunyinya agak sarkastik. Komen-komen nie datangnya dari kebanyakan mereka yang beragama Islam.
Dalam pada hal ini sudah tular di media dengan masing-masing ada pendapat dan pandangan mengenainya, Ustaz Sofee yang berkelulusan dari Universiti Al Azhar, Mesir memaklumkan, ada banyak kecaman dan hinaan kepada dirinya kerana mereka menuduhnya mereka-reka cerita sebagai strategi perniagaaan.
Katanya lagi, ini baru RM500 orang infa. Belum lagi saya kongsi yang bagi RM5000. Selamba je.
Ads
“Apa pun saya dah maafkan mereka kerana inilah tugas seorang Ustaz. Mendidik masyarakat, bukan menghukum atau menghina.
“Kalau orang kenal aktiviti kami di Geng Ngaji mungkin tak pelik baca kisah orang bg selamba aje kat saya RM500 sebagai infaq. Sebab bukan untuk saya. Semua saya serahkan untuk urusan Allah.
Ads
Dalam pada itu seorang dari kenalan Ustaz Sofee atas nama Hamizan Hakim menulis ini di fb Ustaz Sofee.
“Banyak betul pahala yang apak Mohd Sofee Mustafa dapat. Dalam banyak-banyak komen yang den tengok, yang ni memang terasa la dengan den sekali kat sini. “Tanpa usul periksa. Betapa tenatnye pemikiran umat sekarang. Bukan nilai duit yang disampaikan. Tetapi amalan bersedekah. Bertahun apak mengajar mengaji pada penduduk kampung tanpa meminta satu sen pun bayaran. Kepada mereka yang tak tahu tu meh la datang dan tengok sendiri suasana Geng Ngaji di sini. Tenang setenangnya. Confirm tak nak balik.
Sumber : FB Ustaz Sofee
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Walaupun telah pergi mengadap ilahi, bakti Hafiz kepada keluarga hingga ke akhir hayat. Rezekinya juga walaupun telah tiada, dia meninggalkan bakti yang tidak ternilai harganya buat orang tuanya.
Biarpun sedih dengan ketetapan takdir yang berlaku, namun hidup perlu diteruskan dan ibu bapa kini pasrah dengan ketiadaan anak sulung mereka yang disayangi.
Allahyarham Muhamad Hafiz Muhamad Saleh terus menabur bakti kepada keluarganya walaupun telah pergi mengadap Ilahi dalam nahas pesawat terhempas di Elmina, Shah Alam pada 17 Ogos lepas.
Menurut bapanya, Muhamad Saleh Othman, 57, anak sulung daripada lima beradik itu sememangnya seorang yang bertanggungjawab dan mengutamakan keluarga.
Jelasnya, arwah anaknya kini terus menunaikan tanggungjawab kepada mereka apabila dia dan isteri menerima faedah bulanan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).
Mengadap Ilahi
“Arwah memang macam itu dan sebab itu sampai umur 32 tahun tidak kahwin sebab dia bertanggungjawab. Dia utamakan keluarga. Itu sifat dia.
“Apa yang dia buat adalah contoh pada adik-adik,” katanya pada Majlis Penyampaian Faedah PERKESO bagi kes ‘Rider terkorban nahas pesawat terhempas di Elmina’ di Taman Sidam, Sungai Petani, Kedah.
Kata Muhamad Saleh, mereka reda dengan ketentuan Ilahi meskipun hati masih agak berat untuk melepaskan pemergian Muhamad Hafiz.
“Memang terasa sangat (pemergian anak). Jarak seminggu ini kurang sikitlah tapi mungkin makan masa untuk melupakan arwah,” katanya.
Bakti Hafiz Kepada Keluarga
Menurutnya, kehilangan arwah anaknya itu digantikan dengan dua cucu yang bakal dilahirkan adik Muhamad Hafiz dan adik iparnya pada Oktober dan November nanti.
“(ALLAH SWT) ganti dua (cucu) yang akan jadi pengubat rindu kepada arwah anak,” katanya.
Muhamad Saleh bercadang menggunakan wang faedah diterima untuk mengadakan majlis tahlil untuk arwah Muhamad Hafiz, selain melunaskan hutang yang tertunggak sekiranya ada.
“Terima kasih kepada semua pihak terlibat termasuk PERKESO yang membantu kami selepas pemergian anak,” katanya.
Adik Allahyarham Muhamad Hafiz, Norhikmah, 26, memberitahu, abang sulungnya merupakan seorang yang tegas, namun amat rapat dengan ahli keluarga termasuk dirinya.
“Disebabkan itu, kami sentiasa menghormati, mendengar kata dan menjadikan abang sulung sebagai tempat rujukan untuk sebarang tujuan sekalipun,” katanya.
Hingga Akhir Hayat
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PERKESO, Datuk Seri Dr Mohammed Azman Aziz Mohammed berkata, waris Muhamad Hafiz akan menerima bayaran pencen PERKESO sebanyak RM1,894.75 dan Faedah Pengurusan Mayat sebanyak RM2,000.
Dr Mohammed Azman memaklumkan, bayaran bermula dari tarikh kematian Muhamad Hafiz menerusi dua peruntukan akta perlindungan sosial.
Kata beliau, Muhamad Hafiz memiliki rekod caruman menerusi Skim Keselamatan Sosial Pekerja ketika berkhidmat di syarikat logistik di bawah Akta 4 dengan kali terakhir Jun 2021, manakala rekod kedua melalui Akta 789 sejak 10 Mei 2021 di bawah inisiatif kerajaan.
“Mangsa meninggal dunia ketika mencarum di bawah Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri melayakkan mangsa menerima faedah RM1,116.
“Selain itu, semakan PERKESO mendapati Muhamad Hafiz turut memiliki kelayakan Pencen Penakat RM778.75 dengan rekod caruman terakhir pada Jun 2021 semasa berkhidmat di syarikat logistik,” katanya.
Sebelum itu, Dr Mohammed Azman bersama Skuad PERKESO Prihatin menziarahi waris bagi menyerahkan Faedah Pengurusan Mayat (FPM) sebanyak RM2,000.
Bersempena bulan Ramadan yang bakal menjelang tiba, Think Quran (ThinkQuran.com) bersama Kumpulan Karangkraf melancarkan kempen #FahamKhatamAlQuran bagi memberi kesedaran kepada masyarakat bahawa al-Quran bukan sekadar dibaca tetapi perlu difahami dan dihayati maknanya.
Kempen tersebut dilancarkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Think Quran, Dato’ Abdul Radzeen Abdul Rahman. Turut hadir, Penasihat Kumpulan Karangkraf, Datuk Hussamudin Yaacob dan Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF), Marhaini Yusoff.
“Bulan Ramadan amat dinantikan setiap tahun oleh semua orang. Think Quran amat teruja untuk berkongsi bersama dengan sahabat yang lain berkenaan kaedah berkesan untuk memahami dan menghafal al-Quran.
“Dengan penghayatan yang lebih mendalam, saya berharap Think Quran dapat membantu kita melalui bulan puasa yang lebih barakah,” ujar Dato’ Abdul Radzeen ketika berucap bersempena melancarkan kempen berkenaan di Kumpulan Karangkraf.
Dalam pada itu menyentuh mengenai usaha sama Think Quran dan Kumpulan Karangkraf berhubung kempen ini, beliau berkata, pengalaman kumpulan itu dilihat akan dapat melahirkan masyarakat yang sayang dan cintakan kitab suci berkenaan.
“Saya melihat Karangkraf (menerusi Yayasan Warisan Ummah) merupakan organisasi yang berjaya melaksanakan perkara yang luar biasa contohnya menerusi Quran Time, World Quran Hour dan sebagainya. Saya lihat mempunyai visi yang sama dengan kami untuk membawa cahaya al-Quran kepada manusia,” jelasnya lagi.
Sementara itu, Datuk Hussamuddin Yaacub berkata, dengan kehadiran aplikasi berkenaan, usaha umat Islam untuk memahami kandungan al-Quran diharap dapat dipertingkatkan lagi.
“Dengan adanya kerjasama atau kolaborasi sebegini, ia lebih mudah direalisasikan,” ujar Datuk Hussamuddin.
ThinkQuran.com adalah satu kaedah mudah bagi mempelajari bahasa Arab al-Quran yang memang direka khusus buat umat Islam yang tidak ada sebarang bahasa Arab. Mempelajari bahasa Arab al-Quran dengan Think Quran sangat berbeza kerana Think Quran lebih memfokuskan kepada penguasaan kalimah-kalimah yang paling kerap berulang di dalam al-Quran.
Dengan lebih 300,000 pengguna di Malaysia, Singapura dan Indonesia, modul aplikasi Think Quran amat berkesan dalam menawarkan modul ringkas yang padat dalam masa yang singkat. Cara pembelajaran Think Quran yang agak santai kerana menggunakan telefon pintar, ia sangat efektif kerana ThinkQuran.com boleh mengenal pasti kalimah yang telah dipelajari mengikut tahap pembelajaran dan menyediakan modul latihan mengikut tahap kemampuan individu.
Aplikasi interaktif yang sesuai digunakan kanak-kanak mahupun orang dewasa ini membolehkan pembelajaran dan penghayatan al-Quran dapat diadakan di mana-mana sahaja untuk mengisi ruang masa ketika bulan Ramadan. Hanya dengan 15 minit sehari pengguna mampu mengukur prestasi secara kendiri dalam aplikasi.
Pengguna boleh mengakses kempen tersebut melalui laman web rasmi Think Quran, platform Sinar Harian, Karya Bestari, Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF) dan MyQuranTime di TV Digital.
Bersempena dengan pelancaran kempen ini Think Quran menawarkan satu set percuma ‘Al-Quran Amazing’ dengan setiap langganan seumur hidup pada harga RM399.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Atas alasan supporting, batasan mahram antara adik perempuan dengan abang ipar yang baru bernikah dengan kakaknya diketepikan. Ini biasa kita saksikan di majlis perjumpaan keluarga masyarakat kita yang masih keliru dengan batasan yang dianjurkan Islam.
Situasi serupa turut terjadi semasa majlis perkahwinan, hari raya, majlis kenduri, family day dan banyak lagi.
Masih ramai yang tidak cakna dan keliru. Maka bagi mendapatkan penjelasan lanjut akan hal ini, kita baca penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang batasan mahram dalam keluarga.
Perhubungan di antara lelaki dan perempuan mestilah didasari dengan batas yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Mereka tidak boleh berhubungan secara mutlak dan mengenepikan adab-adab dan hukum-hakam yang telah jelas dinyatakan oleh Allah. Batasan ini lah yang menyebabkan muncul batasan mahram.
Islam sangat mementingkan batasan mahram. Dari sudut bahasa mahram membawa makna larangan.
Ibnu Manzur dalam karyanya menyebut bahawa mahram itu adalah individu-individu yang tidak boleh dinikahi. Inilah maksud mahram yang dikemukakan oleh para fuqaha.
Allah SWT telah menyebut di dalam Al-Quran individu-individu yang haram untuk dinikahi dan individu-individu yang halal dan boleh untuk dinikahi.
Firman Allah : “Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri;
“Tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
“Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu. Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina…” (Surah Al-Nisa : 23-24)
Di dalam ayat ini terdapat pelbagai jenis mahram. Ada yang menjadi mahram disebabkan nasab keturunan,ada yang menjadi mahram disebabkan penyusuan dan ada yang menjadi mahram disebabkan perkahwinan.
Imam Al-Qurtubi menyebut bahawa ayat ini adalah ayat yang muhkam[1] dan ini adalah ijmak yang tidak boleh disanggahi.
Berikut adalah senarai mahram bagi lelaki:
Ibu dan ke atas. Termasuklah nenek sama ada sebelah ayah atau ibu
Anak perempuan dan ke bawah. Termasuklah cucu perempuan
Saudara perempuan iaitu kakak atau adik perempuan
Ibu saudara sebelah ayah dan ibu
Anak perempuan kepada anak saudara lelaki dan perempuan.
Ibu tiri
Menantu perempuan
Bapa mertua
Anak tiri perempuan
Mahram disebabkan susuan termasuklah ibu susuan, adik beradik susuan dan lain-lain.
Bagi perempuan pula, mahramnya adalah seperti berikut :
Ayah dan ke atas termasuklah datuk sama ada sebelah ayah atau ibu
Anak lelaki dan ke bawah termasuklah cucu cicit lelaki dan seterusnya.
Saudara lelaki iaitu abang atau adik lelaki
Bapa saudara sebelah ayah dan ibu
Ana lelaki kepada adik-beradik lelaki atau perempuan iaitu anak saudara
Bapa tiri
Menantu lelaki
Ibu mertua
Anak tiri lelaki
Mahram disebabkan susuan termasuklah suami kepada ibu susuan, adik beradik lelaki sesusuan dan lain-lain.
Mahram-mahram ini disebut sebagai mahram muabbad iaitu haram untuk dinikahi selama-lamanya.
Selain daripada senarai ini maka mereka dianggap sebagai ajnabi iaitu orang asing yang bukan mahram yang halal untuk dinikahi.
Ada juga yang disebut sebagai mahram muaqqat. Implikasi daripada mahram muabbad ialah
Tidak boleh dinikahi
Boleh bersalaman dengannya
Boleh bersendirian dengannya
Adapun selain daripada mahram muabbad maka ianya boleh dinikahi dan tidak boleh untuk bersentuhan mahupun bersendirian dengannya apatah lagi mendedahkan aurat.
Sebagai contoh dalam majlis perkahwinan, seorang adik tidak menjadi mahram dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini bermakna, apabila seorang lelaki berkahwin maka yang menjadi mahram adalah ibu mertua dan nenek isteri sahaja. Ini berdasarkan firman Allah :
Adapun selain daripada itu, sama ada adik ipar atau kakak ipar tidak dikira sebagai mahram. Oleh itu, mereka tidak boleh bersalaman mahupun duduk bersendirian.
Adik ipar termasuk dalam kategori yang haram dinikahi secara muaqqat bukan muabbad. Dia hanya haram untuk dinikahi untuk sementara bukannya menjadi mahram seperti mana nasab, perkahwinan dan susuan. Ini berdasarkan firman Allah:
وَأَنْتَجْمَعُوابينالْأُخْتَيْنِإلَّاماقدسَلَفَ Maksudnya : “Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu)…”(Surah Al-Nisa’ : 23)
Ayat ini menyebutkan tentang larangan untuk berkahwin dengan dua beradik sekaligus. Al-Khatib Al-Syarbini menyebut jika ini dilakukan maka akan menyebabkan kekeruhan di dalam hubungan adik beradik.
Ini bermakna apabila kakaknya meninggal dunia atau diceraikan, si lelaki tadi boleh mengahwini adiknya.
Imam Al-Nawawi menyebut : “Jika seorang lelaki menceraikan isterinya dengan talak bain maka dia boleh menikahi adik iparnya dalam iddah adapun jika cerai dengan talak raj’I maka perlu tunggu habis iddah sebelum menikahi adik iparnya.”
Ianya berbeza dengan mahram muabbad yang haram untuk dinikahi selama-lamanya. Oleh kerana itu,adik ipar tidak boleh bersalaman dengan abang iparnya apatahnya lagi bersentuhan antara satu sama lain.
Adik perempuan tidak boleh bersentuhan dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini jelas satu kesalahfahaman kerana adik perempuan kepada isteri dianggap sebagai ajnabi bukannya mahram. Mereka tidak boleh bersalaman, bersentuhan, berlaga pipi apatah lagi bercium.
Nasihat kami agar masyarakat dapat memahami dan mempelajari hukum hakam serta batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah. Begitu juga dengan kakak dan abang iparnya.
Jangan sesekali mengenepikan hukum yang telah dinyatakan oleh Allah SWT secara jelas. Jangan biarkan jati diri sebagai seorang muslim terhakis dek kerana hanyut dengan arus kemodenan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?