Apa itu solat sunat Rawatib? Solat sunat rawatib ialah solat sunat yang dikerjakan sebelum dan selepas solat fardu sebagai pelengkap atau tambahan untuk menampung kekurangan semasa mengerjakan solat fardu.
Solat ini adalah sunat muakkad iaitu yang amat dituntut dan digalakkan. Sunat Rawatib ini didirikan secara bersendirian (munfarid) dan tidak didirikan secara berjemaah. Bacaannya juga boleh dari surah-surah lazim.
Solat rawatib juga dikenali dengan nama solat sunat Qabliyah (dilakukan sebelum solat fardu) dan solat sunat Ba’diyah ( didirikan selepas selesai solat fardu).
Bila solat sunat muakkad ini dilakukan?
Melalui riwayat Ibnu ‘Umar R.A pula menunjukkan jumlah rakaat solat rawatib adalah sepuluh. Beliau berkata:-
Maksudnya: Aku telah menghafal (menjaga) dari Nabi SAW tentang sepuluh rakaat (iaitu solat sunat) iaitu dua rakaat sebelum solat Zohor dan dua rakaat sesudahnya, dua rakaat setelah solat Maghrib, dua rakaat setelah solat Isyak dan dua rakaat sebelum solat Subuh. Sahih al-Bukhari (1180).
Justeru, timbul satu pertanyaan mengenai solat sunat Ba’diyah yang mana ramai terus mengejar solat sunat tarawih dan membiarkan solat sunat ini selepas Isyak. Berikut adalah perkongsian dari Ketua Penolong Mufti, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Dr Syed Shahridzan Syed Mohamed mengenai hal ini.
Ads
Assalamualaikum ustaz. Dalam video ada seorang ustaz indonesia cakap solat ba’diah Isyak lebih afdal dari solat sunat tarawih. Dia tegur kesalahan ramai orang yang tak solat ba’diah tapi terus solat tawarih. Apa pandangan ustaz?
JAWAPAN:-
1) Dalam mazhab Syafi’i piawaian dalam menentukan solat² sunat yang terafdal berdasarkan kedudukannya yang disunatkan secara berjemaah atau tidak. Secara umumnya solat² sunat yang disyariatkan berjemaah adalah lebih afdal daripada solat sunat yang tidak disunatkan berjemaah.
2) Oleh yang demikian Imam Nawawi menjelaskan kedudukan(ranking) solat² dari sudut afdaliah berdasarkan berjemaah, kata beliau di dalam “Raudah al-Tolibin”:
اعلم أن أفضل النوافل مطلقا العيدان، ثم الكسوفان، ثم الاستسقاء. وأما التراويح، فإن قلنا: لا يسن فيها الجماعة، فالرواتب أفضل منها، وإن قلنا: يسن فيها، فكذلك على الأصح.
Ads
Maksudnya: “Ketahuilah bahawa seafdal² solat sunat secara mutlak adalah solat sunat dua hari raya, kemudian solat dua gerhana(bulan dan matahari), seterusnya solat minta hujan. Manakala solat Tarawih, jika kami menyatakan ia tidak disunatkan berjemaah maka solat sunat rawatib lebih afdal darinya. Jika kami menyatakan ia disunatkan berjemaah, maka begitulah juga, iaitu rawatib lebih afdal menurut pendapat yang paling sahih.”
3) Berdasarkan kenyataan di atas, solat sunat rawatib kedudukannya lebih afdal berbanding solat sunat Tarawih menurut pendapat yang muktamad dalam mazhab Syafi’i, meskipun solat Tarawih disunatkan berjemaah.
4) Perkara yang sama juga dinyatakan oleh Imam al-Rafi’i yang menukilkan kalam Imam al-Haramain di dalam “al-Syarh al-Kabir:
قال والأصح أن الرواتب أفضل منها وإن شرعنا فيها الجماعة
Ads
Maknanya: “Beliau berkata; pendapat yang paling sahih bahawa rawatib lebih afdal daripada Tarawih, meskipun kita disyariatkan berjemaah padanya.”
5) Mengapa solat Rawatib lebih afdal sedangkan ia tidak disunatkan berjemaah dan Tarawih pula sebaliknya? Persoalan ini dijawab oleh Imam al-Rafi’i, kata beliau:
ووجهه بأن النبي صلى الله عليه وسلم لم يداوم على التراويح، وداوم على السُّنَنِ الرَّاتِبَةِ، وعلى هذا، فالقول بأن ما شرع فيه الجماعة أفضل غير مجرى على إطلاقه، بل صلاة التراويح مستثناة منه
Maksudnya: “Jalan hujahnya kerana Nabi ﷺ tidak berterusan dalam melaksanakan solat Tarawih dan Baginda ﷺ melaksanakan solat² sunat Rawatib secara berterusan. Oleh yang demikian, pandangan yang menyatakan bahawa solat yang disyariatkan lebih afdal bukanlah secara mutlak, bahkan solat Tarawih dikecualikan (sebagai lebih afdal dari rawatib).”
6) Jelas atas apa yang dinyatakan bahawa menurut pendapat yang muktamad di dalam mazhab Syafi’i solat² sunat Rawatib lebih afdal dari solat Tarawih. Ini kerana rawatib merupakan amalan yang dilakukan secara konsisten oleh Baginda ﷺ. Sehingga jika solat Rawatib tertinggalkan Baginda ﷺ akan mengqadanya.
7) Kesimpulannya, solat sunat Ba’diah Isyak salah satu daripada solat² sunat Rawatib. Jelas ia lebih afdal dari solat sunat tarawih menurut mazhab Syafi’i. Oleh itu, amat rugi seseorang yang mengejar pahala dan ganjaran di bulan Ramadan meninggalkan solat Ba’diah Isyak dan hanya menumpukan solat sunat Tarawih. Sedangkan kita digalakkan agar memberi keutamaan kepada amalan yang paling afdal.
Wallahu A’lam Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil @ Abu Ruqayyah Ba ‘Alawi
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila tular kafe atau kedai makanan yang sedap, ramai yang ingin mencuba. Termasuklah di kafe yang makanannya dimasak oleh bukan Islam malah ada yang menjual arak sekali.
Timbul persoalan adakah boleh kita makan di kedai tersebut atau bagaimana? Berikut adalah penjelasan yang dipetik daripada laman web Mufti Wilayah Persekutuan.
Tiada menjadi kesalahan bagi seorang muslim untuk memakan makanan yang dimasak atau disediakan oleh bukan muslim dari susu, sayur-sayuran, buah-buahan dan segala macam jenis makanan yang lain kecuali sembelihan mereka.
Maksudnya:Telah berkata Abu Umar: dan tidak mengapa dengan memakan makanan golongan penyembah berhala, orang Majusi dan sekalian yang tiada kitab (bukan ahli kitab) dari kalangan kuffar selain dari sembelihan mereka.[1]
Kesimpulan
Dibolehkan bagi seorang muslim untuk memakan makanan yang dimasak atau disediakan oleh non-muslim (bukan ahli kitab) seperti Hindu, Sikh, Budha dan selainnya selagi mana makanan itu adalah halal dan bukannya dari hasil sembelihan mereka. Maka, tidak ada masalah buat seseorang muslim itu sekiranya diajak untuk bertandang ke rumah rakannya yang bukan non-muslim lalu dihidangkan makanan untuk dimakan selagi mana ianya halalan toyyiba.
Berkaitan membeli makanan yang ada menjual arak di premis mereka, ini penjelasannya?
Hukum asalnya adalah dibenarkan jika diyakini makanan berkenaan tidak bercampur dengan arak atau perkakasnya telah disucikan. Namun begitu bagi seorang Muslim adalah perlu baginya untuk menghindari sebaik mungkin kedai makanan yang bercampur antara halal dan haram.
Ini untuk mengelakkan fitnah. Kaedah yang masyhur mengatakan:
اِتَّقُوا مَوَاضِعَ التُّهَم
Maksudnya: Takutilah kalian tempat-tempat yang boleh mendatangkan tohmahan orang.
Walaupun begitu, ini tidaklah menafikan keafdhalan bersikap warak dalam mengambil suatu makan. Adalah afdhal makanan kita itu diperolehi daripada orang yang bertaqwa dan disediakan juga dengan taqwa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda memberi peringatan kepada umatnya:
Kutip derma untuk mengumpul dana untuk sesuatu tujuan memang biasa dibuat baik di peringkat keluarga, tempat kerja atau kalangan masyarakat umum sendiri.
Kutipan ini juga sering diuar-uarkan di media sosial demi memperoleh dana yang mencukukup. Selalunya ia dibuat untuk membantu kos perubatan, pendidikan, pembinaan sekolah, masjis dan sebagainya.
Namun kebelakangan ini terdapat juga kutipan derma dibuat dengan tujuan berbeza iaitu demi membantu untuk membayar saman fitnah dan ada juga untuk membayar denda atas kesalahan yang dilakukan.
Sebagai masyarakat yang pemurah memang akan ada yang tampil membantu menyalurkan wang namun bagaimana dari segi hukum, adakah ia dibolehkan?
Merujuk kepada penjelasan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan dalam Al-Kafi #2012: Hukum Pengutipan Derma Bagi Tujuan Pembayaran Denda, tindakan mengutip derma untuk membayar denda atau saman fitnah dibolehkan namun dengan syarat.
Ia dibolehkan dengan syarat selagi mana sumbangan tersebut tidak bermaksud untuk menggalakkan kesalahan orang tersebut melakukannya lagi.
Begitu juga seseorang yang ingin membantu orang lain dalam pembayaran denda atau saman, dia hendaklah memastikan bahawa orang tersebut telah menginsafi perbuatan salah yang dilakukan bagi memastikan sumbangan itu tidak digunakan untuk mengulangi kesalahannya.
Jika tidak, pemberian bantuan tersebut akan menjadikan seseorang yang melakukan kesalahan itu akan memandang ringan terhadap kesalahan yang dilakukan.
Haram jika
Sebaliknya jika seseorang yang memberikan sumbangan tersebut bertujuan untuk mendorong pelaku sesuatu kesalahan tersebut mengulanginya lagi, maka dalam keadaan ini pemberian sumbangan tersebut adalah haram.
Hal ini demikian berdasarkan kepada firman Allah SWT:
Maksudnya: “…Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan…”. Surah al-Ma’idah (2)
Kesimpulan
Berdasarkan kepada penjelasan di atas, maka bantuan untuk membayar denda bagi pihak yang disabitkan di mahkamah boleh dilakukan dengan syarat berikut:
Orang tersebut telah menginsafi perbuatan salah yang dilakukan bagi memastikan sumbangan itu tidak digunakan untuk mengulangi kesalahannya.
Sumbangan diberikan untuk tujuan ganti rugi bukan tujuan untuk menyokong perbuatan salahnya.
Tak jadi puasa nazar sebab datang haid, adakah wajib qada? Ada di antara kita memasang niat untuk berpuasa nazar apabila doa dan permintaan mereka dimakbulkan Allah.
Sesetengah orang mungkin bernazar secara umum dan ada pula bernazar secara spesifik pada sekian hari dan tarikh. Jadi apabila dia bernazar untuk berpuasa tetapi datang haid adakah seseorang itu perlu mengqada puasanya?
Ikuti penjelasan panjang lebar Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini.
Definisi nazar menurut fiqh adalah keterikatan atau kewajipan yang ditetapkan seorang muslim mukalaf yang rasyid (bijak melaksanakan) untuk melakukan ibadat yang mendekatkan diri dengan Allah SWT, selagi mana ibadat tersebut bukan fardu ain dan termasuk dalam kategori ibadat sunat atau fardu kifayah.
Sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah RA bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya:
“Sesiapa yang bernazar bahawa dia akan mentaati Allah SWT, hendaklah dia taat kepada-Nya. Sesiapa yang bernazar bahawa dia akan melakukan maksiat kepada-Nya, janganlah dia menderhakai-Nya.- (Riwayat al-Bukhari)
Sebab Datang Haid
Merujuk kepada persoalan di atas, seorang wanita telah niat untuk berpuasa nazar pada hari yang ditentukan namun apabila tiba pada hari berkenaan dia telah didatangi haid.
Imam al-Nawawi menyatakan bahawa sekiranya seseorang telah bernazar untuk berpuasa, maka dia disunatkan bersegera untuk melakukan nazarnya.
Akan tetapi, perbuatan menyegerakan puasa tersebut tidaklah diwajibkan bahkan dia bebas untuk memilih mana-mana hari yang diinginkan kecuali ketika bulan Ramadan.
Jika seseorang itu telah bernazar untuk berpuasa pada hari-hari tertentu namun tidak dinyatakan secara tepat, maka dia boleh memilih untuk berpuasa pada mana-mana hari seperti yang dinazarkan.
Contohnya, sekiranya seseorang bernazar untuk berpuasa pada hari khamis namun tidak dinyatakan dengan terperinci sama ada pada hari khamis minggu ini atau minggu hadapan, maka dia boleh memilih untuk berpuasa pada mana-mana hari khamis yang diinginkan.
Malahan jika telah berlalu hari khamis pada minggu ini dan dia masih belum menunaikan nazarnya, tuntutan kewajipan puasa itu masih kekal dalam tanggungannya sehinggalah dia meninggal dunia.
Adakah Wajib Qada?
Berbeza pula keadaannya apabila puasa nazar itu telah ditentukan harinya secara tepat. Menurut jumhur ulama, tidak sah puasanya sebelum sampai pada hari yang dinazarkan seperti mana tidak sah solat sebelum masuk waktunya.
Begitu juga diharamkan jika dia sengaja melewatkan puasanya tanpa sebarang keuzuran syar’ie seperti musafir atau sakit. Puasanya setelah daripada waktu yang ditentukan adalah sah dan dianggap sebagai puasa qadha.
Kesimpulan
Wanita yang bernazar untuk melakukan puasa pada hari tertentu perlu merujuk kembali pada niatnya. Jika dia bernazar puasa pada hari tertentu tanpa memperincikan tarikhnya, maka dia bebas untuk memilih mana-mana hari seperti yang dinazarkan.
Manakala, jika wanita tersebut bernazar puasa dengan menyatakan secara tepat hari dan tarikhnya, maka dia wajib berpuasa pada hari berkenaan tanpa diawal atau dilewatkan.
Akan tetapi, sekiranya dia tidak mampu berpuasa disebabkan kedatangan haid justeru ia dimaafkan dan puasanya wajib diqada selepas ia suci daripada haid.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...