Jarang kita tidak mengeluh hal-hal dunia. Ramai mengeluh penat, ramai mengadu tiada wang, ramai mengeluh tidak kahwin lagi, ramai memikirkan bagaimana nak kaya raya, dijuji sakit serta macam-macam lagi.
Namun sebelum terus mengeluh kisah Rasulullah menasihati anaknya, Fatimah R.A mungkin boleh memberikan kita panduan agar tidak mengeluh dengan hal keduniaan.
Ramai yang tahu tentang keperibadian hebat Ali bin Abi Thalib serta isterinya, Fatimah binti Muhammad SAW.
“Telah bercerita kepada kami (Badal bin Al Muhabbar) telah mengabarkan kepada kami (Syu’bah) berkata telah mengabarkan kepadaku (Al Hakam) berkata aku mendengar (Ibnu Abi Laila) telah bercerita kepada kami Ali bahwa Fatimah AS pernah mengeluh tentang apa yang dialaminya kerana penat menguli tepung.
Saat dia mendapat tahu bahawa ayahnya ada menahan tawanan perang, Fatimah mendatangi ayahandanya dan meminta agar diberi seorang pembantu. Namun Rasulullah menolak permintaan anaknya.
Fatimah kemudian mendatangi Aisyah R.A dan menceritakan kisah dialaminya. Ketika Rasulullah SAW mahu berehat di sisi Aisyah pada sebelah malamnya, kelihatan sikap Rasulullah agak berbeza. Agak dingin selepas mendengar akan berita Aisyah sampaikan. Ketika mahu memujuk Rasulullah, Rasulullah telah kisahkan perkara ini.
Ads
“Mahukah aku tunjukkan kalian berdua sesuatu yang lebih baik dari apa yang kalian minta. Apabila sudah berada di tempat tidur, bacalah takbir (Allahuakbar) 34 kali, diikuti Alhamdulillah 33 kali dan tasbih (SubhanAllah) 33 kali kerana sesunggguhnya bacaan-bacaan ini lebih baik dari apa yang kali berdua memintanya (HR Bukhari).
Menurut Ibnu Hajar, nasihat Nabi ini memiliki maksud bahawa apa saja perkara yang disertai mengingati Allah SWT akan diberikan kekuatan yang lebih besar daripada kekuatan yang dikerjakan atau dibantu seorang hamba. Segala hal atau urusan akan dimudahkan bagi seseorang jika sering mengingati Allah daripada dibantu hamba.
Jika meletakkan Allah di hati, ia akan menjadi bekalan kita di akhirat. Sedangkan sesuatu yang disertai pembantu itu khusus untuk dunia. Padahal akhirat lebih baik dan lebih kekal.
Ibnu Hubayrah berkata, “Dan di dalam zikir itu ada yang lebih baik dari seorang hamba kerana Dia menggabungkan keagungan Allah 33 kali, pujian KepadaNya 33 kali dan takbirnya 34, melengkapkan dengan seratus, jadi Allah menulis dengannya seribu kebaikan.”
Di antara manfaat dari nasihat Nabi ini adalah bahawa siapa pun yang rajin membaca zikir ini tidak akan menderita keluh kesah kerana di saat Fatimah RA mengeluh kelelahan, Nabi SAW memberinya zikir ini. Salah satu manfaatnya adalah menguatkan badan sebagaimana menguatkan hati, menurut Ibnu Taimiyah.
Ads
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
Ads
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Dalam hidup, jangan pernah sesekali kita menganiayai orang lain.
Dalam firman Allah SWT dalam surah Al-Ahzab ayat 58, Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang mukmin dan mukminah tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata – Al Ahzab ayat 58.
Dari Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:- Siapa yang merasa pernah berbuat aniaya kepada saudaranya, sama ada berupa kehormatan badan atau harta atau lain-lainnya, hendaknya segera meminta halal (maaf) dari orang itu, sebelum datang suatu hari yang tiada harta dan dinar atau dirham, jika dia punya amal soleh, maka akan diambil menurut penganiayaannya, dan jika tidak mempunyai hasanah (kebaikan), maka diambilkan dari kejahatan orang yang dianiaya itu untuk ditanggungkan kepadanya H.R. Bukhari-Muslim.
Ternyata sikap sombong anak tuan tanah yang menghalau seorang guru mengaji, Habib Mohdhor bin Ali Muhhdor dari terus menduduki rumah betul-betul terletak di kaki gunung Semeru yang diwakafkan oleh almarhum ayahandanya untuk kerja-kerja agama telah menyelamatkan keluarga alim ulama ini dari tertimpa musibah yang maha dahsyat.
Dikongsi kisah ini untuk pengajaran kepada orang ramai, jelas jangan sesekali kita berbuat aniaya kepada orang lain apatah lagi alim ulama kerana pertolongan Allah itu datang tepat kepada sesiapa yang Allah kehendaki.
Jelas penceramah ini, Habib Ali Almohdor yang juga tokoh masyarakat dan guru mengaji telah tinggal di kaki gunung ini sejak dahulu lagi. Namun salah seorang anak penwakaf telah mengusir guru agama ini serta seluruh isi keluarganya tiga hari sebelum gunung itu meletus.
Menyedihkan saat dihalau itu, guru agama ini tiada tempat untuk dituju pun kerana dirinya tiada rumah. Bahkan dirinya pasrah dengan ujian tersebut.
Jelas penceramah ini lagi, hampir 40 orang kampung termasuk anak tuan tanah yang mengusir habib ini masih lagi tidak ditemui sehingga kini.
Ternyata dari musibah yang menimpa penduduk kampung selepas mletusnya Gunung Berapi Semeru ini yang membawa lava yang maha dahsyat dan selepas diri ulama ini dan keluarganya terselamat, begitu banyak insan yang baik hati menawarkan habib ini rumah-rumah milik mereka untuk dirinya meneruskan kegiatan dakwah, subahnallah.
Pengajarannya, janganlah kita sombong dengan harta dunia kerana ia kekal milik Allah dan Allah meminjamkannya kepada kita sementara sahaja. Dan jangan sesekali berbuat jahat dengan orang lain, Allah bayar tunai di dunia lagi.
Memang sedih kehilangan insan tersayang sekelip mata. Belum puas bermanja, orang yang kita sayang pergi meninggakan dunia fana ini.
Namun mengenang segala amalan baiknya ketika hidup menjaadikan kita reda dengan apa yang berlaku.
Seperti perkongsian kisah kematian remaja berusia 21 tahun, arwah Muammar Ashraf Ahmad Faizul yang boleh dijadikan teladan untuk kita yang masih hidup.
Dikatakan majlis pengebumian arwah pada Jumaat lalu berjalan begitu lancar dengan diiringi ribuan orang dari dekat atau jauh termasuk guru yang mendidiknya, rakan pengajian, kenalan serta penduduk setempat.
Menurut bapanya, Datuk Ahmad Faizul Ghazali, berkata arwah yang merupakan anak ketiga daripada sembilan beradik itu memiliki sifat yang sangat istimewa.
Selain sering menjalankan tugas ibarat dirinya adalah anak sulong, bapanya berkata antara amalan yang sering dilakukan oleh Muammar ketika hayatnya adalah arwah sering bangun malam bagi menunaikan solat taubat dan hajat bagi keselamatan mereka sekeluarga.
“Bukanlah tujuan saya berbangga mendedahkan sifat anak kepada khalayak bagi saya semua orang ada kebaikan masing-masing cuma ini lebih kepada inspirasi, dakwah dan teladan sekali gus menjawab pertanyaan (kebaikan Muammar) diajukan kepada kami sebelum ini.
“Muammar adalah seorang anak yang sangat penyayang kepada orang tua, ibu bapa dan adik-beradiknya, malah kasih sayangnya dan peranannya seperti anak sulung.
“Rutinnya, dia sering bangun malam menunaikan solat taubat dan hajat untuk keselamatan kami semua,” katanya.
Tambahnya bapanya lagi, Muaamar juga dilihat lebih suka berkawan dengan orang terbuang (yang tidak dipandang atau dijauhi orang lain) dan itu caranya memuliakan serta memberikan sokongan terhadap orang itu.
“Arwah juga amat penyayang dengan haiwan seperti ular, kucing dan burung seboleh mungkin dia akan cuba mencari jalan untuk membantu,” katanya lagi.
Menceritakan keadaan jenazah arwah anaknya itu, bapa berusia 44 tahun ini menyifatkan ia sebagai satu pengalaman yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata
Mana tidaknya, ketika ingin memandikan jenazah, kelihatan wajah Muammar yang juga merupakan penuntut Maahad Tahfiz Al-Quran Pandang Rengas, Kuala Kangsar sangat suci dan bersih malah seperti sedang tidur nyenyak.
“Keadaan jasad Muammar suci bersih. Wajahnya sangat tenang seperti tidur nyenyak.
“Urusan pengebumiannya sangat lancar dan cepat serta dipimpin seorang tokoh al-Quran dari Syria, Syeikh Mustofa Zaidan yang turut bersama sejak awal lagi.
“Kehilangannya memang tiada galang ganti dan suatu kehilangan besar buat kami, tetapi kami sangat terharu mengenangkan cara dia pergi dengan segala kurniaan Allah ini sedikit sebanyak membaluti segala kedukaan kami semua.
“Kami reda dan menganggap ada hikmahnya mudah-mudahan dapat menumpang syafaat darinya,” katanya yang sedar beberapa perubahan ketara sebulan sebelum pemergiannya.
Tular di media sosial berkaitan artis Janna Nick yang membuat pengakuan sumpah bahawa dirinya tidak mempersendakan berita kematian bintang K-Pop Jonghyun tiga tahun lepas. Isu ini mula menjadi besar apabila peminat fanatic menuduh artis ini mempersendakan berita kematian itu hingga wujud ##jannanickisgoingpartyjail.
Dalam satu akuan di instagramnya sebelum akaun itu dinyahaktif bersama twitternya, kelihatan Janna Nick memegang Al-Quran dan bersumpah dia tidak tahu mengenai video berkenaan. Katanya, dia hanya ketawa kerana merasakan Sakinah suka bergurau.
Di sebalik isu sumpah dilafaznya, ada sesuatu yang kita sebagai umat Islam kena faham. Jangan kerana terlalu fanatik pada perkara-perkara melalaikan, kita membesar-besarkan hal yang kecil sedangkan masa yang sama tidak menjaga adab termasuk iman kita. Dunia sudah di akhir zaman, moga kita tidak terus lalai mengejar nikmat akhirat.
Bacalah pandangan dari Mutfi Wilayah Persekutuan mengenai Islam dan Muzik. Moga kita lebih faham apa sebenarnya tujuan kita dilahirkan ke dunia ini.
Sebahagian ulama-ulama terdahulu mengharamkan nyanyian dan muzik. Ini termasuklah Imam Malik, Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyah, Imam Al Nawawi, Imam Ibn Hajar al-Haitami, Ibn Qudamah, Imam Khatib al-Syarbini serta Imam al-Qurthubi.
Antara dalil pengharaman muzik ini ialah :-
Para ulama yang mengharamkan muzik berhujah berdasarkan ayat-ayat al-Qur’an dan hadith, antaranya firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan. (Surah Luqman (6)
Kata Ibn ‘Abbas sewaktu mentafsirkan ayat ini, ia merujuk kepada muzik, manakala Mujahid berpandangan ia merujuk kepada al-Lahwu dan al-Tobl. Al-Hasan al-Basri pula menyatakan ayat ini diturunkan berkenaan muzik dan al-mazamir. (Rujuk Tafsir al-Tobari, 21/40 dan Tafsir Ibn Kathir, 3/451)
Maksudnya: Janganlah kalian menjual penyanyi-penyanyi wanita, atau membeli mereka, atau mengajar mereka menyanyi. Tidak ada kebaikan pada urus niaga melibatkan mereka, dan nilaian harga mereka adalah haram. Dan kerana kes seumpama inilah diturunkan ayat (yang bermaksud): “: Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah” (Sunan Tirmizi (3195)
Nabi SAW juga bersabda:
لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِي أَقْوَامٌ، يَسْتَحِلُّونَ الحِرَّ وَالحَرِيرَ، وَالخَمْرَ وَالمَعَازِفَ Maksudnya: Akan ada di antara umatku, satu kaum yang menghalalkan zina, sutera (untuk lelaki), arak dan alat muzik.(Sahih al-Bukhari (5590)
Maksudnya: Manusia daripada kalangan umatku akan meminum arak dan menamakannya dengan nama selain arak, alat muzik akan dimainkan untuk mereka dan penyanyi wanita menyanyi untuk mereka. Allah SWT akan menjadikan bumi menelan mereka dan menukar mereka menjadi monyet dan babi. (Sunan Ibn Majah (4020).
Muzik itu harus
Tapi ada sebahagian Ulama mengharuskan muzik seperti Abu Bakar Ibnu al-Arabi, Ibnu Hazm, Imam al-Muzani, Imam Qalyubi, Imam Ibn Abidin al-Hanafi, Imam al-Ghazali serta Imam Al-Zahabi.
Masa yang sama Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-2 yang bersidang pada 12-13 Mei 1981 telah membuat keputusan seperti berikut:
-Nyanyian yang senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap dan tidak mendorong kepada maksiat, tidak bercampur gaul antara lelaki dengan perempuan dan tidak membawa kepada fitnah adalah harus; -Jika nyanyian senikatanya tidak baik, lucah, biadap, mendorong kepada maksiat, bercampur gaul lelaki dengan perempuan dan membawa kepada fitnah maka nyanyian itu adalah haram; -Pancaragam yang melalaikan hukumnya haram; -Mendengar nyanyian dan pancaragam adalah harus dengan syarat senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap, tidak bercampur lelaki dan perempuan dalam keadaan yang tidak menimbulkan fitnah; dan -Menyanyi untuk menimbulkan semangat jihad adalah harus.
Fatwa Syeikh Dr. Yusof al-Qaradhawi
Menurut Syeikh al-Qaradhawi, isu ini menjadi khilaf yang hangat diperdebatkan dalam kalangan ulama. Nyanyian yang disepakati haram ialah nyanyian yang melibatkan maksiat atau mempunyai unsur mengajak ke arah maksiat. Adapun yang disepakati harus pula ialah nyanyian yang menjurus ke arah naluri fitrah yang dialunkan untuk dirinya, nyanyian sesama suami isteri atau sesama kanak-kanak. Selain daripada jenis-jenis ini termasuk di bawah ruang perselisihan para ulama.
Beliau mentarjihkan pandangan yang mengharuskan muzik dan nyanyian dan ia merupakan hukum asal bagi perkara-perkara baik dan dan indah. Namun, terdapat beberapa unsur luaran yang terpalit padanya yang menyebabkan hukum boleh berubah kepada haram atau makruh tahrim.
Beliau turut meletakkan beberapa peringatan dan garis panduan bagi sesiapa yang mendengar nyanyian dan mempraktikkannya:
Sesiapa yang berniat mendorong diri untuk melakukan maksiat melalui nyanyian, maka dia seorang fasik. Jika bertujuan merehatkan jiwa, membantu untuk taat kepada Allah SWT dan menyegarkan diri, maka ia dikira perbuatan yang baik. Jika tidak berniat samada baik atau buruk, maka ia dikira perbuatan al-lahwu / al-bathil (sia-sia) yang tidak berpahala mahupun dosa.
Lirik mestilah tidak mengandungi unsur menyalahi akidah, hukum-hakam dan kewajipan Islam
Gaya penyampaian penyanyi mestilah menjaga batas-batas syarak.
Agama Islam menolak sebarang unsur keterlaluan dalam setiap perkara, meskipun dalam isu ibadah. Keterlaluan dalam perkara harus akan menghabiskan masa yang sepatutnya digunakan untuk melakukan kewajipan.
Setiap pendengar mestilah menilai dan menentukan sendiri nyanyian yang boleh didengar. Mereka lebih mengetahui bentuk-bentuk nyanyian yang mampu merangsang nalurinya, menggodanya kepada fitnah dan melupakan unsur rohani dalam dirinya. (Rujuk Halal dan Haram dalam Islam, hal. 430-436)
Dalam pada itu, Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Al-Bakri yang juga Menteri Hal Ehwal Agama dalam rumusannya berkata, Para ulama dahulu mahupun kontemporari bersepakat akan pengharaman setiap lagu mahupun muzik yang mengandungi unsur-unsur yang jelas haram seperti menggalakkan zina, dorongan meminum arak, tarian-tarian mengghairahkan dan lirik yang mendorong kepada keganasan. Mereka hanya berbeza pandangan pada muzik dan nyanyian yang bebas daripada unsur-unsur tersebut.
Tuntasnya, kami cenderung kepada pandangan yang mengharuskan nyanyian dan muzik, selagi mana ia tidak mempunyai unsur-unsur yang diharamkan seperti arak, pergaulan bebas tanpa batas, lirik yang menyanggahi syariat dan aqidah Islam serta melalaikan pendengar dan pengamal muzik daripada tanggungjawab dan kewajipan agama.
Apa hukum bersumpah dengan al-Qur’an?
Kami mulakan jawapan ini dengan pengertian sumpah. Perkataan aiman (الأيمان) ialah kata jama’ bagi perkataan yamin (اليمين). Dari segi bahasa, bererti kekuasaan. Firman Allah SWT:
لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ
Maksudnya: Sudah tentu Kami akan menyentapnya, dengan kekuasaan Kami. (Surah al-Haqqah: 45)
Kata penyair: Apabila panji diangkat untuk disanjung Nescaya ‘urabah akan menemuinya kekuatan Perkataan yamin juga, bermaksud tangan kanan kerana terdapat kekuatan tenaga pada tangan tersebut. Begitu juga, ia bermaksud dengan sesuatu yang dimuliakan. Hal ini adalah kerana orang Arab apabila bersumpah mereka berpegangan tangan kanan. Perkataan yamin dari segi istilah pula, menguatkan maksud kata-kata yang tidak thabit, dengan menyebut satu daripada nama atau sifat Allah dalam lafaz yang tertentu. Hal ini tidak termasuk dalam sumpah yang sia-sia (اليمين اللغو), iaitu sumpah yang biasa pada lidah tanpa tujuan penegasan sesuatu perkara atau menguatkannya.
Contohnya, seseorang yang biasa menyebut tidak, demi Allah (لا، والله) dan bahkan, demi Allah (بلى، والله). Kata-kata yang demikian tidak dianggap sumpah dari segi syara’. Firman Allah SWT:
Maksudnya: Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah-sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi, kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. (Surah al-Maidah: 89)
Maksudnya: “Ayat ini diturunkan berkaitan dengan kata-kata seorang lelaki yang menyebut tidak, demi Allah! Dan bahkan, demi Allah!” (Riwayat al-Bukhari (6286) dan Abu Daud (3254)
Maksudnya: “Ia berkaitan dengan kata-kata seorang lelaki di rumahnya yang menyebut, tidak sekali-kali, demi Allah, dan bahkan, demi Allah.” (Riwayat Ibn Hibban (1187) Lafaz yang menguatkan kandungan kata-kata yang thabit, seperti “demi Allah, aku akan mati” atau “demi Allah, sesungguhnya matahari terbit,” yang dilafazkan ketika matahari telah pun terbit, tidaklah dianggap sumpah dari segi syara’.
Ini kerana maksud kata-kata itu sendiri telah pasti dan tidak dapat digambarkan bagaimana sumpah tersebut tidak ditepati. Sumpah boleh dilakukan terhadap perkara yang telah berlalu, seperti “demi Allah, aku tidak pernah melakukan begitu” atau “demi Allah, aku telah melakukannya.”
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا
Maksudnya: Mereka bersumpah dengan nama Allah, bahawa mereka tidak mengatakan (sesuatu yang buruk terhadapmu). (Surah al-Taubah: 74)
Begitu juga, boleh bersumpah terhadap perkara yang akan berlaku pada masa hadapan, seperti demi Allah, aku akan melaksanakannya.
Hal ini berdasarkan hadith Nabi SAW
وَاللهِ لأَغْزُوَنَّ قُرَيْشاً
Maksudnya: “Demi Allah, aku akan memerangi Quraisy.” (Riwayat Imam Abu Daud )447)
Berkenaan dengan sumpah menggunakan al-Qur’an, hukumnya adalah dibolehkan. Ini berdasarkan kepada antara syarat-syarat bersumpah itu ialah:
Bersumpah dengan satu daripada yang berikut:
Zat Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi Zat Allah SWT atau aku bersumpah demi Allah SWT.
Nama Khas bagi Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi Tuhan Penjaga (الرب) seluruh alam atau demi Tuhan Pemerintah (المالك) hari Kiamat atau Aku bersumpah demi Tuhan yang Maha Pemurah.
Sifat Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi kemuliaan Allah atau demi ilmu-Nya atau demi kehendak-Nya atau demi kekuasaan-Nya.
Ini berdasarkan hadith daripada Abdullah bin Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW mendapati Umar bin al-Khattab RA yang sedang berkenderaan, bersumpah dengan nama bapanya. Baginda bersabda:
Maksudnya: “Bukankah Allah menegah kamu bersumpah dengan nama bapa kamu? Sesiapa yang bersumpah, hendaklah dengan lafaz Allah atau hendaklah diam sahaja.” Riwayat al-Bukhari (6270) dan Muslim (1646)
Maksudnya: “Demi Tuhan yang diriku dalam genggaman-Nya dan Demi Tuhan yang diri Muhammad dalam genggaman-Nya.” (Riwayat al-Bukhari (6254)
Bersumpah dengan Al-Qur'an hukumnya boleh kerana Al-Qur'an adalah firman Allah, dimana Allah SWT berfirman secara hakiki dengan lafaz, dan maksud menyampaikan maknanya. Allah SWT disifatkan dengan Al-Kalam. Dengan demikian, bersumpah dengan al-Qur'an pada hakikatnya merupakan sumpah dengan salah satu sifat Allah, maka hukumnya boleh.
Sehubungan itu, seseorang yang bersumpah dengan yang lain selain yang tersebut sumpahnya, tidak sah kerana dua sebab berikut:
Maksudnya: “Sesiapa yang bersumpah, hendaklah dengan lafaz Allah atau hendaklah dia diam sahaja.” (Riwayat al-Bukhari (2679)
Tiada keagungan yang sempurna pada yang lain selain yang tersebut, manakala orang Mukmin, ditegah sama sekali mengagung-agungkan yang lain selain Allah SWT.
Kami akhiri perbincangan ini dengan mengharapkan kita sentiasa menggali dan mencari ilmu dari sumber yang sebenarnya agar ia benar-benar menepati syariat Islam. Semoga dengan jawapan ini memberi kefahaman yang baik kepada kita berkaitan sumpah, Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...