Jarang kita tidak mengeluh hal-hal dunia. Ramai mengeluh penat, ramai mengadu tiada wang, ramai mengeluh tidak kahwin lagi, ramai memikirkan bagaimana nak kaya raya, dijuji sakit serta macam-macam lagi.

Namun sebelum terus mengeluh kisah Rasulullah menasihati anaknya, Fatimah R.A mungkin boleh memberikan kita panduan agar tidak mengeluh dengan hal keduniaan.
Ramai yang tahu tentang keperibadian hebat Ali bin Abi Thalib serta isterinya, Fatimah binti Muhammad SAW.

Dalam satu hadith Nabi,

حَدَّثَنَا بَدَلُ بْنُ الْمُحَبَّرِ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ قَالَ أَخْبَرَنِي الْحَكَمُ قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ أَبِي لَيْلَى حَدَّثَنَا عَلِيٌّ أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلَام اشْتَكَتْ مَا تَلْقَى مِنْ الرَّحَى مِمَّا تَطْحَنُ فَبَلَغَهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُتِيَ بِسَبْيٍ فَأَتَتْهُ تَسْأَلُهُ خَادِمًا فَلَمْ تُوَافِقْهُ فَذَكَرَتْ لِعَائِشَةَ فَجَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَتْ ذَلِكَ عَائِشَةُ لَهُ فَأَتَانَا وَقَدْ دَخَلْنَا مَضَاجِعَنَا فَذَهَبْنَا لِنَقُومَ فَقَالَ عَلَى مَكَانِكُمَا حَتَّى وَجَدْتُ بَرْدَ قَدَمَيْهِ عَلَى صَدْرِي فَقَالَ أَلَا أَدُلُّكُمَا عَلَى خَيْرٍ مِمَّا سَأَلْتُمَاهُ إِذَا أَخَذْتُمَا مَضَاجِعَكُمَا فَكَبِّرَا اللَّهَ أَرْبَعًا وَثَلَاثِينَ وَاحْمَدَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَسَبِّحَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ فَإِنَّ ذَلِكَ خَيْرٌ لَكُمَا مِمَّا سَأَلْتُمَاهُ

“Telah bercerita kepada kami (Badal bin Al Muhabbar) telah mengabarkan kepada kami (Syu’bah) berkata telah mengabarkan kepadaku (Al Hakam) berkata aku mendengar (Ibnu Abi Laila) telah bercerita kepada kami Ali bahwa Fatimah AS pernah mengeluh tentang apa yang dialaminya kerana penat menguli tepung.

Saat dia mendapat tahu bahawa ayahnya ada menahan tawanan perang, Fatimah mendatangi ayahandanya dan meminta agar diberi seorang pembantu. Namun Rasulullah menolak permintaan anaknya.

Fatimah kemudian mendatangi Aisyah R.A dan menceritakan kisah dialaminya. Ketika Rasulullah SAW mahu berehat di sisi Aisyah pada sebelah malamnya, kelihatan sikap Rasulullah agak berbeza. Agak dingin selepas mendengar akan berita Aisyah sampaikan. Ketika mahu memujuk Rasulullah, Rasulullah telah kisahkan perkara ini.

IKLAN

“Mahukah aku tunjukkan kalian berdua sesuatu yang lebih baik dari apa yang kalian minta. Apabila sudah berada di tempat tidur, bacalah takbir (Allahuakbar) 34 kali, diikuti Alhamdulillah 33 kali dan tasbih (SubhanAllah) 33 kali kerana sesunggguhnya bacaan-bacaan ini lebih baik dari apa yang kali berdua memintanya (HR Bukhari).

Menurut Ibnu Hajar, nasihat Nabi ini memiliki maksud bahawa apa saja perkara yang disertai mengingati Allah SWT akan diberikan kekuatan yang lebih besar daripada kekuatan yang dikerjakan atau dibantu seorang hamba. Segala hal atau urusan akan dimudahkan bagi seseorang jika sering mengingati Allah daripada dibantu hamba.

Jika meletakkan Allah di hati, ia akan menjadi bekalan kita di akhirat. Sedangkan sesuatu yang disertai pembantu itu khusus untuk dunia. Padahal akhirat lebih baik dan lebih kekal.
Ibnu Hubayrah berkata, “Dan di dalam zikir itu ada yang lebih baik dari seorang hamba kerana Dia menggabungkan keagungan Allah 33 kali, pujian KepadaNya 33 kali dan takbirnya 34, melengkapkan dengan seratus, jadi Allah menulis dengannya seribu kebaikan.”

Di antara manfaat dari nasihat Nabi ini adalah bahawa siapa pun yang rajin membaca zikir ini tidak akan menderita keluh kesah kerana di saat Fatimah RA mengeluh kelelahan, Nabi SAW memberinya zikir ini. Salah satu manfaatnya adalah menguatkan badan sebagaimana menguatkan hati, menurut Ibnu Taimiyah.

IKLAN

WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽‍♀‍

IKLAN

✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/

Untuk bimbingan awal secara PERCUMA dari Coach Zuhri pula, jom sertai sesi Live CurHat Jodoh bersama Coach jam 9.00 malam – 10.00 malam di:
https://www.instagram.com/kashoorga/ dan
https://www.facebook.com/Kashoorga

.