Isu rasuah di kalangan penguatkuasa bukan isu taboo. Malah sudah banyak perasuah ditangkap dan dikenakan tindakan tataterbit. Pun begitu, isu ini tidak pernah habis. Malah dari sekecil-kecil pangkat hingga ke orang politik terlihat dalam budaya rasuah. Kenapa isu rasuah masih menjadi budaya masyarakat kita? Mufti Wilayah Persekutuan mengulas isu mengapa ia menjadi budaya dalam kalangan rakyat Malaysia sama ada secara sedar atau tidak sedar.
Jawapan
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Memahami Makna Rasuah
Kami mulakan terlebih dahulu dengan menjelaskan makna rasuah. Perkataan rasuah berasal daripada bahasa Arab al-risywah (الرِّشْوَةُ). Al-Fayyumi berkata: al-Risywah (الرِّشْوَةُ) adalah sesuatu yang diberikan oleh seseorang kepada hakim atau orang lain, agar hakim itu memenangkannya, atau agar hakim itu memutuskan hukum sesuai dengan apa yang diinginkannya. (Lihat al-Misbah al-Munir fi Gharib al-Syarh al-Kabir, 3/411)
Ibn al-Athir pula menyebut: al-Risywah (الرِّشْوَةُ) adalah sesuatu yang menghubungkan kepada keperluan/hajat dengan cara pujukan. (Lihat al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Athr, 2/226)
Dari segi istilah, al-risywah merupakan sesuatu yang diberikan untuk membatalkan kebenaran atau untuk menegakkan kebatilan. (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah, 22/219) Dr Yusuf al-Qaradhawi menyebut: "Termasuk memakan harta orang lain dengan cara yang batil ialah menerima rasuah. Iaitu wang yang diberikan kepada penguasa atau pegawai, supaya penguasa atau pegawai tersebut menjatuhkan hukuman yang menguntungkannya, atau hukum yang merugikan lawannya menurut kemahuannya, atau supaya didahulukan urusannya atau ditunda kerana ada suatu kepentingan dan sebagainya." (Lihat al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, hlm. 627)
Istilah rasuah telah diguna pakai dalam bahasa Melayu yang bermaksud pemberian untuk menumbuk rusuk iaitu menyogok, menyuap. (Lihat Kamus Dewan Edisi Keempat) Syed Hussein Alattas dalam buku Rasuah, Sifat Sebab dan Fungsi, menyatakan rasuah merupakan penyalahgunaan kepercayaan untuk kepentingan peribadi. Manakala menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), rasuah ialah penerimaan atau pemberian suapan sebagai upah atau dorongan untuk seseorang individu kerana melakukan atau tidak melakukan sesuatu perbuatan yang berkaitan dengan tugas rasmi. Suapan terdiri daripada wang, hadiah, bonus, undi, perkhidmatan, jawatan upah, diskaun.[1]
Menurut undang -undang Malaysia yang terkandung dalam Seksyen 3(a), (b) dan 4(a)(b), Akta Pencegahan Rasuah 1961 (Pindaan 1971) mentafsirkan rasuah sebagai: “menerima atau memberi apa-apa suapan sebagai dorongan, upah atau galakkan kepada seseorang untuk melakukan sesuatu perbuatan atau untuk tidak melakukan sesuatu perbuatan yang ada hubungan dengan prinsipalnya.” Manakala suapan pula, menurut Seksyen 2, Akta Pencegahan Rasuah 1997 ialah; “Wang, derma, pinjaman, hadiah, cagaran beharga, harta atau kepentingan mengenai harta, iaitu apa-apa jenis harta sama ada alih atau tidak alih atau apa-apa manfaat seumpamanya.”
Ads
Dalil Pengharaman Rasuah
Pengharaman rasuah adalah jelas sama ada di dalam al-Quran dan al-Sunnah. Larangan rasuah dalam al-Quran diambil daripada celaan Allah SWT terhadap kaum Yahudi yang biasa mengambil rasuah. Allah SWT berfirman:
سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ
Maksudnya: Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya) Surah al-Maidah (42)
Imam al-Baghawi menjelaskan ayat ini dengan mengatakan: “(Ayat) ini turun berkenaan para hakim Yahudi, Ka’ab al-Asyraf dan yang sepertinya. Mereka menerima rasuah dan memutuskan hukum untuk memenangkan orang yang merasuah mereka.” (Lihat Ma’alim al-Tanzil, 3/58)
Maksudnya: “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).”(Surah al-Baqarah: 188)
Al-Sobuni berkata: “Janganlah sebahagian kamu memakan sebahagian harta yang lain dengan cara yang tidak dihalalkan oleh Allah seperti kamu memberi rasuah kepada hakim-hakim.” (Lihat Sofwah al-Tafasir, 1/112)
Manakala dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin ‘Amr R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:
لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الرَّاشِي وَالْمُرْتَشِي
Maksudnya: “Laknat Allah kepada pemberi rasuah dan penerima rasuah.” Riwayat Ahmad (6984) dan Ibnu Majah (2313)
Ads
Dalam hadis lain yang turut diriwayatkan daripada Abdullah bin ‘Amr R.Anhuma, beliau berkata:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- الرَّاشِىَ وَالْمُرْتَشِىَ
Maksudnya: “Rasulullah SAW melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah.” Riwayat Ahmad (6532, 6778, 6830), Abu Daud (3582) dan al-Tirmizi (1337)
Menjawab soalan di atas, suka untuk kami memetik kenyataan Dato’ Sri Haji Zakaria Bin Haji Jaffar, Presiden Yayasan Anti Rasuah Malaysia (YARM) antara lain menyebut: “Rasuah telah menjadi sebahagian dari kehidupan masyarakat sama ada kita sedar atau tidak. Kehadirannya dikaburi kerana pemberi dan penerima saling setuju dan menyetujui serta berkompromi akan perbuatan mungkar ini. Bahaya rasuah teramat dahsyat.” (Lihat buku beliau bertajuk Man Ana Perjuangan Menentang Rasuah, hlm. 42) Amalan rasuah akan menatijahkan kesan dan kesudahan yang sangat buruk. Kami nukilkan di sini daripada buku Rasuah: Punca, Kesan dan Penyelesaiannya, menyebut antara kesannya ialah:
Menghancurkan keadilan dalam sesebuah negara.
Melahirkan masyarakat yang tiada kemahiran.
Muncul masyarakat yang pentingkan diri sendiri.
Menatijahkan hasil kerja yang buruk.
Kos pengurusan akan meningkat.
Pengurusan pentadbiran menjadi lambat dan kucar-kacir.
Muncul orang jahat yang bertambah jahat.
Menyebabkan pembahagian kekayaan yang tidak seimbang.
Akhir kalam, marilah sama-sama kita bertekad untuk menghindarkan dari sebarang bentuk rasuah tetapi sebaliknya membina jati diri dengan integriti dan keamanahan yang unggul. Semoga negara kita bebas dari sebarang bentuk rasuah. Amin.
Apa makna Jihad Memerangi Rasuah? Ikuti tembual eksklusif bersama Pengerusi Kumpulan Media Karangkraf Dato' Hussamuddin Hj Yaacub dalam #Persepektif Datuk Hussamuddin Yaacub hari ini jam 8.30 malam di saluran 501 dan Astro Awani.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Taraf ibu saudara lebih tinggi dari ibu mentua. ‘Tak bermakna bila berkahwin, abaikan ibu mentua.’ Sebaliknya secara hukumnya taraf ibu saudara adalah lebih tinggi dari ibu mentua kerana mereka adalah darah daging kita.
Namun jika ditenung-tenung tak semua daripada kita rapat dengan ibu saudara apatah lagi apabila semakin dewasa dan berkahwin serta memiliki keluarga sendiri. Seolah-olah hubungan dengan ibu saudara terputus atau kurang rapat.
Sebaiknya layanilah ibu saudara seperti ibu kita sendiri kerana jika ibu kita tiada lagi, pada merekalah kita meluah rasa hati. Sesungguhnya ibu saudara tiada galang gantinya seperti mak ayah kita juga.
Seperti mana menerusi perkongsian video TikTok oleh Ustaz Badli Shah, dia menyarankan supaya setiap daripada kita menjaga hubungan dengan ibu saudara yang seakan dilupakan.
Namun begitu, ia tidak bermaksud bila berkahwin, kita kena buang atau abaikan ibu mentua. Tetapi perlu diingat taraf ibu saudara itu lebih tinggi daripada mentua, hanya dia seorang dunia akhirat.
Di antara ibu saudara dan juga ibu mentua, siapa yang lebih penting untuk jaga hubungan. Inilah ulasan yang diberikan oleh Ustaz Badli Shah.
Tak Bermakna Bila Berkahwin
Kalau dibincangkan hukum, ibu saudara dengan ibu mentua, mana lebih penting untuk jaga hubungan. Sudah tentulah ibu saudara.
Ini disebabkan oleh ibu saudara adalah adik beradik kepada ibu dan bapa kita. Sudah tentulah anak saudara boleh bersalam dengan mak saudara.
Tapi berapa ramai anak saudara yang rapat dan baik dengan mak saudara.
Kedudukan ibu saudara atau tarafnya tak boleh menandingi dengan ibu mentua kerana ibu mentua boleh dicari bila seseorang berkahwin lain, dapatlah mak mentua baru. Tetapi ibu saudara, hanya dia seorang yang kita ada. Tiada galang gantinya kerana mereka adalah adik beradik mak dan ayah kita.
Kashoorga : Tiada siapa yang lebih tinggi, paling penting adalah jagalah hubungan sesama kita.
Islam menganjurkan untuk segera bernikah bagi yang sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab. Dari pernikahan akan lahirlah zuriat keturunan. Dan kita turut dianjur untuk memilih pasangan yang baik seperti dianjur Islam.
Malah lelaki juga dianjurkan memilih wanita berdasarkan empat kriteria seperti diriwayat dalam hadis oleh Abu Hurairah r.a: Dari Nabi saw. beliau bersabda: “Wanita itu dinikahi karena empat perkara; kerana harta bendanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka pilihlah wanita yang beragama, maka kamu akan beruntung.” (Shahih Muslim No.2661)
Namun tidak semua wanita yang dipilih memiliki empat kriteria dinyatakan di atas malah ada sifat dan hobi mereka jelas amat menakutkan bagi lelaki. Ada dinyatakan dalam lima perkara ini?
Suka Berbohong setiap waktu
Islam sangat membenci perbuatan bohong. Ini kerana berbohong adalah “jalan”kita melakukan dosa lebih besar. Awalnya mungkin berbohong sedikit sahaja tapi lama kelamaan menjadi kebiasaan buat dirinya. Apabila seorang wanita suka berbohong, hubungan suami isteri tidak akan terjalin dengan baik kerana tidak ada sikap keterbukaan antara satu sama lain. Bahkan berbohon akan menimbulkan adu domba antara suami dan isteri. Inilah wanita yang haram dinikahi.
Sering berpoya-poya dan suka berpesta
Ketika memilih pasangan, seharusnya lelaki harus meletakkan aspek ini antara ke hadapan. Seorang wanita yang suka berpoya-poya dan berpesta akan “mengabaikan”tanggungjawab pada keluarga. Dirinya biasa lebih suka berkumpul dengan kawan-kawannya. Malah dia akan mengabaikan pekerjaan biasa seorang isteri lakukan. Hal ini bertentangan dengan ajaran islam yang mengharuskan seorang wanita untuk mengurus rumahtangga sebagai ibu atau isteri. Jangan sampai salah memilih wanita dan perkahwinan tidak mampu bertahan lama.
Berlaku curang
Setiap orang inginkan pasangan yang setia. Hati seseorang akan sangat terluka jika tahu pasangannya melakukan khianat menjalin hubungan dengan orang lain. Sebagai pasangan suami isteri, seharusnya kita saling menjagaa komitmen ini agar hubungan dapat terjalin secara harmonis. Apabila salah seorang curang, hubungan perkahwinan tidak akan harmonis bahkan boleh mengakibatkan perceraian. Kebiasaan berbohong juga akan dijadikan satu senjata untuk menutupi kesalahan ini. Islam melarang seseorang yang sudah menikah untuk curang dan inilah sebab wanita sebegini tidak harus dinikahi.
Ganas dan suka membuli
Baik lelaki mahu pun wanita, tidak boleh sama sekali melakukan kekerasan fizikal atau secara psikologis kepada orang lain. Namun jika wanita bertindak ganas dan suka membuli, tidak mustahil ia mampu melakukan perbuatan ini kepada suami dan anak-anaknya nanti.Oleh itu, hindarilah wanita yang tidak boleh dinikahi ini kerana hubungan pernikahan tak akan bertahan lama kerana akan dicemari dengan kekerasan fizikal dan psikologi.
Suka menghabiskan wang dan materialistik
Sekali pun wang bukan segalanya, tapi wang juga penting dalam kehidupan. Sebahagian besar wanita bersedia menikahi lelaki kerana harta dimilikinya. Namun lelaki harus lebih berhati-hati dalam memilih wanita begini. Jangan sampai terjebak pada wanita yang materialistik. Wanita seperti ini biasanya hanya menginginkan harta suami. Apabila ekonomi suami mulai tergugat, tiada jaminan dirinya akan setia pada perkahwinan begini. Wanita jenis ini biasanya mencintai pasangannya kerana harta dan tidak pada ikatan yang tulus. Sumber :Islam Pos
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hubungan percintaan pada umumnya dilandaskan pada saling percaya, menghormati satu sama lain, dan yang terpenting adalah adanya benih-benih cinta diantara keduanya.
Nah, dalam hal menghormati satu sama lain, sangat penting untuk kamu atau pasanganmu meminta maaf saat melakukan kesalahan.
Dengan meminta maaf, maka persoalan dapat diselesaikan dengan sikap yang lebih dingin dan tentu saja lebih dewasa.
Namun, terdapat fakta yang menggemparkan dari riset yang dilakukan oleh Baylor University, Texas, Amerika Serikat.
Dari 450 responden yang merupakan pasangan yang telah mendirikan rumah tangga ternyata permintaan maaf hanya menempati urutan ke-6 dalam survey sebuah sikap yang diharapkan pasangan saat mempunyai masalah diantara keduanya.
Adanya rasa emosi yang berlebihan serta faktor salah faham dalam hubungan menjadi penyebab permintaan maaf begitu sukar dilakukan.
Padahal, maaf adalah kata yang sangat ampuh dan menunjukkan kedewasaan dalam suatu perhubungan.
Selain itu, ada 4 alasan bahawa meminta maaf dalam suatu hubungan adalah begitu penting yang perlu dipraktikkan dalam suatu hubungan.
1. Elak rasa ego berpanjangan
Jika masih terdapat rasa ego dalam diri masing-masing, itu tandanya hubungan anda masih belum sempurna. Sebuah hubungan percintaan mestinya membuat dua orang menjadi lebih baik dan membuatkan keuanya keduanya saling perhubungan antara satu sama lain. Jika masih terdapat perasaan ini, maka itu tandanya hal tersebut masih sukar dilakukan.
Dengan adanya rasa ego ini, keengganan meminta maaf dibimbangi akan melarat pada hal lain seperti enggan berkata rindu, sayang, serta kata-kata intim lain yang sangat penting dalam hubungan percintaan.
2. Tidak harus selalu pihak yang salah yang meminta maaf
Meminta maaf tidak harus dilakukan oleh pasangan yang berbuat salah. Anda juga boleh melakukannya dengan pasangan ketika rasa sesuatu dalam hubungan. Hal ini menunjukkan anda sudah dewasa dalam membuat keputusan.
Biasanya dalam konflik mahupun perbezaan pandangan, Hal tersebut juga boleh menimbulkan permasalahan. Segera selesaikan masalah ini dengan salah satu pasangan meminta maaf dan hubungan akan menjadi lebih hangat dan intim kembali.
3. Bukan pertanda lemah
Mindset yang keliru namun seringkali dipakai oleh nyaris semua orang adalah orang perempuan harus banyak mengalah pada lelaki. Termasuk dalam meminta maaf, perempuan perlu selalu yang meminta maaf kepada pasangannya. Situasi ini yang akan menjadikan hubungan serba tidak kena.
Lebih baik menyampaikan hal yang diinginkan kedua belak pihak saat ada konflik dan bagaimana cara mengatasi hal tersebut. Tentu saja, hal yang paling baik dalam memecahkan masalah adalah dengan win-win solution.
4. Meminta maaf janganlah di bibir saja
Ada kalanya meminta maaf tapi hanya dalam hati. Ini menunjukkan bahawa anda masih merasa kesal dengan pasangan. Hal tersebut harus dielakkan. Jika anda sudah niat untuk meminta maaf dengannya, maka tunjukanlah perilaku yang tulus dan nyata atas permintaan maaf tersebut.
Jadi, ini adalah antara empat alasan mengapa meminta maaf dalam sebuah hubungan percintaan itu begitu penting. Dengan meminta maaf, maka hubungan percintaan dengan pasangan pasti akan jadi lebih baik.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...