Raudhah itu taman syurga, semua jemaah sanggup bersesak sebab hendak jumpa rasulullah saw. Siapa yang hendak lepaskan peluang untuk memasuki Raudhah jika berpeluang ke Tanah Suci.
Namun tidak semua jemaah beroleh kesenangan dengan mudah untuk memasuki Raudhah. Ada yang perlu bersesak-sesak, tolak-menolak dan dijerkah oleh petugas adalah perkara biasa.
Tetapi setiap jemaah sanggup berkorban apa saja terutamanya wanita untuk bertemu rasulullah saw. Ikuti perkongsian Maryam Sufian tentang mengapa wanita sanggup bersusah-payah masuk ke Raudhah?
Raudhah itu taman syurga.
“Ada kawan tanya, kenapa kena bersesak-sesak masuk raudhah? Kita tengok lelaki relaks saja beratur.”
Ini bukan jawapan selamat iya. Ini jawapan relevan dan boleh dipakai sampai sekarang.
Jemaah Sanggup Bersesak
Perangai perempuan yang kurang sabar dan bergocoh. Lelaki ada juga yang bersesak. Tapi dia punya suara tidaklah pakai tone tinggi macam perempuan. Mereka sopan sikit.
Ads
Tapi kalau hendak jawab dari hati,
Kenapa sanggup bersesak? Sebab hendak jumpa Rasulullah SAW. Dahulu, ketika pergi dengan arwah mak, time PKP (Perintah Kawalan Pergerakan). Tak ramai pun orang. Tak sepenuh sekarang.
Sebab NAK Jumpa Rasulullah
Tapi rasa di dada itu tetap berkobar-kobar. Berlari seperti anak kecil menuju ke barisan hendak masuk raudhah ini. Dia punya lari kecil sampai terasa semput sebab jauh daripada luar masjid ke bawah kubah hijau.
Tak tahulah kenapa lari, bukan ada orang kejar pun. Bukan ada orang di belakang kami. Tapi begitulah. Seperti anak kecil berlari mendepakan tangan mengharapkan bertemu pelukan sang ibu. Begitulah.
Pastu keluar dari raudhah, masih lagi menangis. Rasa tak puas dan terasa hendak masuk lagi. Belum lagi cerita ziarah wada.
Jadi, normallah kan kalau kita menangis waktu masuk keluar raudhah ini?
Ads
Pengalaman Jemaah Umrah & Haji
Apa yang dikongsikan Puan Maryam Sufian turut dipersetujui oleh wargamaya yang pernah melalui pengalaman. Selain berkongsi pengalaman bersusah payah memasuki Raudhah, ada yang menasihati setiap jemaah Malaysia agar menjaga adab dan tingkah laku ketika di sana.
Asliza Abu Bakar
Alhamdulillah syukur. Kita hendak jumpa rasullullah memang excited sangat jadi tingkah laku itu spontan saja. Ghairah hendak menangis semua ada. Tambah lagi dengan gelagat dari negara asing, macam-macam ragam boleh kita lihat.
Apa pun tujuan kita sama saja ingin ziarah rasulullah saw. Semoga kita semua dijemput lagi ke sana. Alhamdulillah syukur, wahai Allah jemputlah kami lagi. Amin.
Sarimah Muhammad
Nikmat yang paling indah ialah bila dapat masuk Raudhah. Automatik air mata mengalir.
Semoga ada rezeki nak masuk Raudhah lagi. Panggillah kami Ya Allah untuk ziarah Rasulullah dan melihat Kaabah-Mu lagi. Amin
Matlamat Nak Jumpa Nabi Muhammad
Jamilah Mad Nan
Bila pergi ke Tanah Suci, alhamdulillah dapat saja masuk Raudhah cuma berbeza cara dan keadaannya. Ada yang bersesak, berebut, berlari dan kadang-kadang relaks saja berjalan. Janji kena ikut aturan.
Alhamdulillah rezeki masuk Raudhah baru ni, di dipermudahkan dan dapat berlama sikit ketika bersujud dan tidak ada tekanan. Cuma kita perlu beringat orang lain hendak berjumpa Rasulullah saw juga.
Ads
Aja Farisha
MasyaAllah. Memasuki Raudhah tidak setenang yang saya sangkakan. Berasak-asak dan bertolak-tolak sehinggakan kepala saya hampir dipijak ketika sedang sujud.
Ketika itu berdoa pun tak tenang. Namun mungkin itu rezeki dan pengorbanan saya untuk bertemu Rasullullah. Tiada laluan masuk dan keluar khas di hadapan Raudhah menjadikan keadaan begitu berasak-asak.
Uqbah Fakrur Razi Attamimi
Matlamat hendak jumpa Nabi ﷺ itu sudah betul, tapi tidak menghalalkan cara yang melanggar adab apatah lagi syariat. Orang lain hendak menjerit, itu dia. Kita biarlah dengan cara yang Allah SWT suka dan reda.
Kashoorga : Biarpun semangat berkobar-kobar untuk berjumpa rasulullah, jaga tidak laku dana dab agar tidak keterlaluan kerana orang lain juga ingin menziarahi rasulullah.
Tidak dinafikan, lain orang lain cara pemikirannya. Jika orang lain lebih gemar memilih pekerjaan yang popular, senang dan tidak perlu bersusah payah ataupun suatu yang menakutkan.
Tetapi bagi lelaki Abu Erhan ini mahu lari dari kebiasaan. Memilih suatu pekerjaan yang tidak pernah orang lain terfikir untuk melakukannya, iaitu membawa van jenazah.
Malah dia bukan sahaja si pembawa van jenazah berkenaan, tetapi juga menawarkan perkhidmatan membawa jenazah secara percuma.
Menurut perkongsian di laman sosial Facebook, dia memberitahu dirinya bukanlah anak dari golongan keluarga bangsawan tetapi hanyalah anak dari seorang pekerja majlis perbandaran di Taiping.
Dia juga memberitahu cuba berusaha untuk mengubah nasibnya dan keluarga. Bagi dirinya tidak mustahil untuknya menjadi insan yang ingin berjaya.
Ternyata perkhidmatan membawa van jenazan secara percuma ini tidak dikenakan sebarang bayaran kecuali tol dan minyak sahaja (jika berada di luar kawasan sekitar). Dia juga boleh dihubungi tidak kira masa dan tempat.
Setakat ini, dia sudah membawa 67 jenazah dari Taiping, Kedah, Kuala Lumpur, serta Pulau Pinang dan kejayanya ini dianggap sebagai fardhu kifayah.
Menurutnya juga, dia berterima kasih kepada waris yang memberi sepenuh kepercayaan untuk membawa jenazah hinggalah selamat disemadikan.
Ternyata pekerjaan yang dilakukan lelaki ini sangat mulia. Biarpun orang lain lebih gemar bekerja dalam suasana sejuk dan tidak berpanas, dia memilih untuk menyempurnakan jenazah yang kebanyakannya adalah warga emas.
AKU BUKANLAH ANAK DARIPADA GOLONGAN KELUARGA BANGSAWAN TAPI AKU ADALAH ANAK DARI SEORANG PERKERJA MAJLIS PERBANDARAN TAIPING .
AKU CUBA BERUSAHA NAK MENGUBAHKAN NASIB AKU DAN KELUARGA AKU INSYAALLAH BAGI DIRI AKU TIADA YANG TAK MUNGKIN PADA SEORANG INSAN YANG INGIN BERJAYA.
INSYAALLAH ALLAH SWT SENTIASA BERADA BERSAMA ORANG-ORANG YANG INGIN BERJAYA AMIN AMIN
Perbezaan yang ketara antara puasa umat Islam dengan umat-umat yang terdahulu ialah dapat dilihat pada amalan bersahur.
Daripada Amru bin al-Ash bahawa bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, Perbezaan antara puasa kita (umat Islam) dengan Ahli Kitab ialah makan sahur. (Riwayat Muslim).
Umat-umat terdahulu berpuasa tanpa bersahur. Sedangkan umat Islam disunatkan bersahur. sebagaimana yang ditunjukkan sendiri oleh Rasulullah s.a.w. bahawa mereka yang bersahur akan mendapat pahala dan dijanjikan dengan keberkatan.
Soalan:
Saya tinggal serumah dengan beberapa orang kawan. Ada kalangan kami yang berpuasa tetapi selalu tidak bangun sahur. Katanya ‘dia tahan’ walaupun tak bersahur. Ada yang sahur terlalu awal, seawal jam 2 pagi. Ada yang sahur ‘siap-siap’ sebelum tidur kerana malas hendak bangun. Ada yang jika bangun hampir waktu subuh, dia kata dah tamat waktu sahur, sekalipun belum azan lagi, dia tetap tak mahu sahur. Saya cuba berikan nasihat kepada kawan-kawan sekadar yang saya faham. Bolehkah berikan panduan apa yang terbaik kepada kami?
Jawapan:
Selamat menyambut Ramadan semoga kita semua dirahmati Allah. Alhamdulillah, saudara dan sahabat-sahabat saudara berpuasa. Ini menandakan tanggungjawab sebagai muslim masih lagi kuat dalam jiwa saudara-saudara sekelian. Puasa adalah ibadah yang melambangkan keikhlasan.
Jika seseorang itu benar-benar berpuasa, tanda adanya keikhlasan yang besar dalam penghayatan Islamnya. Saudara pula merupakan sahabat yang baik, yang mempunyai kesedaran bagi diri sendiri dan juga rakan-rakan untuk mengamalkan amalan yang menepati sunnah Nabi s.a.w.
Semoga Allah membanyakkan pemuda seperti saudara dan diberikan pahala yang besar.
Ada pun persoalan saudara tentang sahur itu, maka saya jawab berdasarkan beberapa perkara berikut;
1. Sahur itu adalah sunnah. Sekalipun ia tidak diwajibkan, namun amat-amat digalakkan. Bahkan ia dijadikan pembeza antara sahur muslim dan sahur Yahudi.
Sabda Nabi s.a.w: فَصْلُ مَا بَيْنَ صِيَامِنَا وَصِيَامِ أَهْلِ الْكِتَابِ، أَكْلَةُ السَّحَرِ “Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur”. (Riwayat Muslim).
Maka kita berpuasa kerana ingin mengabdikan diri kepada Allah dan kita berlumba-lumba melakukan perkara yang disukai Allah pada bulan Ramadan ini, maka ikutilah sunnah Nabi s.a.w termasuk dalam bersahur. Besarnya rahmat Allah, sehingga seseorang yang bangun bersahur agar dia bertenaga esok harinya ketika berpuasa, dihitung sebagai ibadah yang diberi ganjaran.
2. Allah jadikan keberkatan dalam bersahur.
Sabda Nabi s.a.w :
تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً “Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Barakah adalah sesuatu yang mustahak dalam kehidupan ini. Insan mungkin memiliki berbagai perkara, tetapi jika ianya tidak diberkati Allah, maka segala kebaikan yang diharapkan akan hilang. Mencari keberkatan adalah suatu yang teramat penting dalam hidup ini. Dalam sahur itu ada keberkatan buat puasa yang bakal dilaksanakan dan kehidupan individu yang berpuasa secara umumnya. Semoga kita memperolehinya.
3. Bersahur itu terhasil dengan memakan apa-apa makanan yang halal, atau meminum apa-apa minuman yang halal.
Sabda Nabi s.a.w: تَسَحَّرُوا وَلَوْ بِجَرْعَةٍ من ماء “Bersahurlah walaupun seteguk air” (Riwayat Ibn Hibban, hadis hasan)
4. Berdasarkan hadis, kita digalakkan bersahur dengan tamar.
Nabi s.a.w bersabda: نِعْمَ سَحُورُ الْمُؤْمِنِ التَّمْرُ “Sebaik-baik sahur orang mukmin ialah tamar”. (Riwayat Abu Daud, Ibn Hibban dan al-Baihaqi, sanadnya sahih).
Maka dengan ini, kita bukan sahaja digalakkan berbuka puasa dengan tamar, kita juga digalakkan untuk bersahur dengan tamar. Maka, ambillah sekurang-kurangnya sebiji tamar semasa bersahur semoga mendapat pahala tambahan. Pada tamar ada kelebihan yang memberikan kekuatan untuk seseorang berpuasa.
5. Kita disunnahkan untuk melewatkan sahur. Perkataan sahur itu sendiri merujuk kepada akhir malam atau sepertiga akhir malam.
Ini seperti firman Allah: وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (maksudnya) “Pada waktu sahur mereka memohon keampunan” (Surah Ali ‘Imran: 17).
Bersahur terlalu awal bukanlah sesuatu yang digalakkan sebaliknya disunnahkan melewatkannya.
Kata Zaid bin Thabit: تَسَحَّرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَامَ إِلَى الصَّلاَةِ»، قُلْتُ: كَمْ كَانَ بَيْنَ الأَذَانِ وَالسَّحُورِ؟ ” قَالَ: «قَدْرُ خَمْسِينَ آيَةً “Kami bersahur bersama Rasulullah, kemudian terus pergi untuk bersolat (Subuh)”. Anas bin Malik bertanya beliau: “Berapa lama antara sahur azan dan sahur tersebut?”. Jawab Zaid: “Kadar 50 ayat (al-Quran)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan bahawa betapa lewatnya sahur Nabi s.a.w. Jika 50 ayat dibaca, kadarnya lebih kurang beberapa minit. Di tempoh itulah Nabi s.a.w menghentikan sahur untuk bersiap menuju solat.
6. Waktu sahur berlanjutan sehinggalah masuknya waktu subuh. Andaian bahawa puasa itu mesti bermula sepuluh atau dua puluh minit sebelum subuh adalah tidak tepat. Hadis Zaid di atas tadi, bukan menunjukkan sahur itu wajib berhenti kadar 50 ayat sebelum azan, tetapi menunjukkan amalan Nabi s.a.w yang dilihat oleh Zaid.
Buktinya, Aisyah r.a menyebut: أَنَّ بِلاَلًا كَانَ يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُؤَذِّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ، فَإِنَّهُ لاَ يُؤَذِّنُ حَتَّى يَطْلُعَ الفَجْرُ “Sesungguh Bilal azan pada waktu malam (azan pertama Subuh, sebelum masuk waktu). Maka Rasulullah s.a.w pun bersabda: “Makan dan minumlah sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah masuk waktu fajar (subuh)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan pada zaman Nabi s.a.w ada dua kali azan bagi waktu subuh. Ini seperti yang diamalkan di kebanyakan dunia Islam terutamanya Mekah dan Madinah. Azan pertama sebelum masuk waktu, ia dilaungkan oleh Bilah bin Rabah. Azan kedua, oleh sahabat Nabi s.a.w yang merupakan seorang buta, beliau Abdullah ibn Ummi Maktum. Maka Nabi s.a.w mengizinkan seseorang yang hendak berpuasa itu makan sehingga azan kedua, iaitu masuk waktu subuh yang sebenar, maka barulah berhenti.
7. Al-Quran sendiri menjelaskan tentang hal ini dengan menyatakan:
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
(Maksudnya): “Makan dan minumlah kamu sehingga ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam” (Surah al-Baqarah: 187).
Maka penentu bagi waktu terakhir sahur adalah masuknya waktu subuh yang sebenar, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh.
Dalam riwayat Muslim, Nabi s.a.w bersabda: لَا يَغُرَّنَّكُمْ مِنْ سَحُورِكُمْ أَذَانُ بِلَالٍ، وَلَا بَيَاضُ الْأُفُقِ الْمُسْتَطِيلُ هَكَذَا، حَتَّى يَسْتَطِيرَ هَكَذَا “Jangan kamu tersilap disebabkan azan Bilal, ataupun warna putih yang memanjang sehinggalah kelihatan waktu fajar (sebenar)”.
8. Maka berdasar al-Quran dan hadis-hadis di atas, juga pelbagai riwayat yang lain, maka waktu ‘imsak’ yang sebenarnya bermula apabila masuknya waktu subuh, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh. Maka, apabila seseorang bangun bersahur dan didapati waktu subuh belum masuk sekalipun hanya tinggal beberapa minit, dia tetap boleh memakan sahurnya sehinggalah masuknya waktu subuh.
9. Bersahur di samping membantu kita untuk lebih cergas semasa berpuasa., ia juga mendidik seseorang untuk bangun pada sepertiga yang akhir malam. Ini kerana waktu tersebut adalah waktu yang mempunyai kelebihan untuk ibadah dan dimustajabkan doa serta istighfar.
Dalam hadis, Rasulullah s.a.w bersabda:
ينْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ يَقُولُ: مَنْ يَدْعُونِي، فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ، مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ “Tuhan kita Yang Maha Berkat dan Agung turun setiap malam ke langit dunia, ketika hanya tinggal sepertiga malam yang akhir. Lalu berfirman: “Sesiapa yang berdoa kepadaKu, akan Aku perkenankan untuknya. Sesiapa yang meminta kepadaKu, akan aku berikanNya. Sesiapa yang memohon keampunan kepadaKu, akan Aku ampunkannya” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan fadilat berdoa dan beristighfar pada waktu sepertiga malam yang akhir. Maka dengan seseorang bangun pada waktu tersebut memberikan peluang dan ruang kepadanya untuk berdoa dan memohon hajat kepada Allah pada waktu tersebut.
10. Puasa adalah proses mengabdikan diri kepada Allah S.W.T. Jika seseorang itu berpuasa serta mengikuti sunnah-sunnah bagi seseorang yang berpuasa, maka mudah-mudahan mencapai hakikat taqwa. Ia akan mendidik diri dengan berbagai kebaikan yang lain, termasuklah qiyamullail atau ‘bangun malam beribadah’. Sahur, salah satu program penting yang jika dihayati dengan baik, membentuk jika menjadi insan yang menghampirkan diri kepada Allah.
Sumber: Dr.Maza.com
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Malang tidak berbau apabila pengacara dan penulis lirik terkenal, Ahmad Fedtri Yahya, 39 tahun terbabit dalam kemalangan kecil membabitkan basikal yang berlaku di tempat letak kereta di Sri Pentas semalam.
Dia yang sebelum itu mengacarakan program malaysia Hari Ini mengalami kecederaan di bibir selamat menjalani prosedur rawatan di sebuah pusat perubatan Damansara, Petaling Jaya.
Dalam perkongsian di laman Instagram Fedtri Yahya melalui isterinya, Nurul Anati Ismail, 35 tahun, memberitahu hal ini menerusi Instagram dan memohon orang ramai mendoakan kesembuahan suaminya itu.
aniisah_rasyidah Syafakallah cik man.. Bykkan rehat dan limitkan waktu supaya tdk menjejakkan kesihatan.. Kesihatan lbh berharga bt masa ne… Nanti nk sumbang lagi byk pd masyarakat ya… Khusus pd anak muda…
aliasafuraa Semoga cepatt sembuh cikman sakit2 pon sempat lgi melawak
cik_ili Kerja kuat sangat cik man ni. Rehatlah secukupnya ye. Semoga cepat sembuh cik man
mma_angsanaqaseh Semoga Allah swt mengurniakan mukjizat kesembuhan buat cikman dan tidak meninggalkan apa2 kesakitan melainkan hanya kesihatan yg baik2 sahaja. Rest well cikman.
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...