Cuba bayangkan tiba-tiba anak-anak kita jadi anak yatim piatu. Tentu mereka berasa satu kehilangan teramat besar. Kehilangan yang mengundang kejutan buat anak-anak yatim (anak-anak kecil belum baligh yang kematian ayah).
Tiada lagi tempat bergantung hidup, mengadu dan mendapat kasih sayang sejati orang tua. Jika ada pengganti sekalipun, ia tidak sama seperti kesaratan kasih sayang ibu dan ayah kandung. Hati terusik, kenangan bertandang apabila melihatkan kanak-kanak lain gembira bersama ibu dan ayah.
Lantas kita sebagai orang dewasa, sanggupkah membiarkan mereka terkapai begitu sahaja. Bagi yang beriman, anak-anak ini lah lubuk berharga untuk merebut ganjaran pahala besar daripada Allah SWT. Malah Nabi SAW turut berpesan agar kita menjaga baik kebajikan mereka. Mencukupi keperluan mereka; makan, pakai, pendidikan, kesihatan, tempat berlindung dan sebagainya.
Sejumlah 23 kali perkatan yatim disebut dalam al-Quran. Dalam al-Quran jelas menegaskan akan betapa pentingnya anak-anak yatim dipelihara.
“Mereka bertanya kepadamu tentang anak yatim, katakanlah “Memperbaiki keadaan mereka adalah baik,” (al-Baqarah: 220)
Ads
Betapa peri pentingnya melindungi dan menjaga kebajikan mereka, maka Allah memberi ganjaran amat besar kepada sesiapa sahaja yang menyantuni mereka dengan baik:
Pahala Setanding Dengan Berjihad
Rasulullah SAW sudah memberi jaminan bahawa pahala menyantuni anak yatim adalah standing dengan pahala orang yang berjihad; disamakan dengan bangun pada waktu malam dan berpuasa di siang hari kemudian dilanjutkan dengan keluar untuk jihad di jalan Allah SWT.
Mendapat Perlindungan Hari Kiamat
Pahala lain yang akan diperolehi kerana menyantuni anak-anak ini adalah terselamat dari mendapat azab Allah SWT dan juga dihindari dari ancaman yang akan terjadi pada hari kiamat. Hendak dapatkan ganjaran ini, kasihi lah anak yatim dan selalu berkata baik.
Dipermudahkan Masuk Surga
Mustahil ada manusia yang tidak mahu masuk syurga dan bersama Rasulullah SAW. Pada sebuah hadits sudah dijelaskan jika orang yang menyantuni anak yatim dengan cara memberi makan, minum dan sebagainya, maka akan mendapat jaminan dari Allah SWT untuk masuk ke dalam syurga kecuali orang yang pernah melakukan Dosa Besar Dan Tidak Bertaubat.
Pahala Berlipat Kali Ganda
Semua orang yang selalu berbuat kebaikan dengan cara menyantuni anak yatim, maka dia akan mendapat pahala yang sangat besar tidak hanya saat hidup di bumi, namun juga saat di akhirat nanti.
Ads
“Dan jika ada kebijakan sebesar zarah nescaya Allah akan melipatgandakan dan memberikan dari sisiNya pahala yang besar.” [An-Nisaa:40]
Dimuliakan Dan Dilimpahi Rezeki
Allah SWT juga akan memberikan kelimpahan rezeki dan juga kemuliaan selain daripada berzikir pembuka rezeki. Hal ini juga berlaku sebaliknya di mana Allah SWT juga akan menyempitkan rezeki seseorang apabila tidak menyantuni dan memuliakan anak yatim.
“Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dimuliakanNya dan diberinya kesenangan, maka dia berkata, ‘Tuhanku telah memuliakanku’. Adapun bila Tuhannya mengujinya lalu membatasi rezekinya maka dia berkata, ‘Tuhanku menghinaku’. Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya kamu tidak memuliakan anak yatim.” [surat Al-Fajr ayat 15-17].
Masuk Dalam Golongan Orang Beriman
Jika kita menyayangi sekaligus menyantuni mereka, InsyaAllah kita termasuk dalam golongan orang beriman dan bertakwa oleh Allah SWT.
“Dan memberikan hanya yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim mereka itulah orang-orang yang benar (imannya) dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa.” [Al Baqarah: 177].
Ads
Minum Mata Air Surga
Beruntunglah sesiapa yang selalu berbuat baik dan menyantuni anak-anak ini kerana akan mendapat kenikmatan daripada Allah SWT berupa air minuman berasal dari mata air syurga.
Bersama Rasulullah Di Syurga
Pahala berikutnya yang akan kita peroleh apabila menyantuni mereka adalah kita akan berada hampir dengan Rasulullah SAW di syurga bahkan jaraknya hanya sebatas antara jari telunjuk dengan jari tengah saja.
Rasulullah SAW bersabda, “Aku dan orang yang menanggung anak yatim (kedudukannya) di syurga seperti ini”, kemudian beliau SAW mengisyaratkan jari telunjuk dan jari tengah beliau SAW, serta agak merenggangkan keduanya” [HR. Bukhari, Shahih Bukhari, Sahl bin Sa’ad As-Sa’idiy: 5304].
Dapat Penuhi Keperluan Hidup
Allah telah berjanji untuk memenuhi apa sahaja keperluan hidup orang yang menyantuni anak-anak yatim. Saat menyantuni mereka, maka ini diibaratkan seperti berinfak di jalan Allah SWT sehingga akan diperbanyak harta dalam Islam untuk orang tersebut.
Mengundang Keberkatan ke Rumah
Memelihara dan menyantuni anak yatim juga akan memberikan banyak keberkatan ke rumah orang yang menyantuni anak-anak tersebut. Sebab, sebaik baiknya rumah dari seorang muslim merupakan rumah orang yang selalu sayang terhadap mereka sehingga menjadi rumah ideal dalam Islam.
Kashoorga: Sungguh besar ganjaran pahala yang Allah berikan kepada kita yang menyantuni anak-anak yatim. Semoga segala usaha kita mendapat keberkatan Allah SWT.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jualan durian pada hari ini diperhargakan secara timbang kilo. Kadangkala, isinya tidak berbaloi dengan berat kulit. Berbeza dengan buahan lain, isi durian tidak berpadanan dengan kulitnya.
Adakah kaedah jualan durian (timbang kilo) termasuk jual beli yang dilarang kerana melibatkan unsur-unsur gharar (penipuan)?
*Gharar* sebagaimana yang dicatat di dalam kitab *Mukjam Isra* ( ISRA COMPENDIUM ) ialah sesuatu yang tidak diketahui keadaannya yang sebenar. *Contoh* gharar dalam belian ialah membeli ubi kayu yang masih berada di dalam tanah, yang hanya dapat dilihat sebahagiannya sahaja. Pembeli tidak mengetahui adakah ubi kayu tersebut elok semuanya atau sebahagian sahaja.
*Gharar* terbahagi kepada *tiga keadaan*;
1. *Gharar yang banyak* . Ijmak fuqaha memutuskan *tidak sah* jualbeli yang unsur ghararnya banyak.
2. *Gharar yang sedikit*. Ijmak fuqaha memutuskan *sah jualbeli* melibatkan gharar yang sedikit serta tidak dapat dielakkan.
3. *Gharar yang pertengahan*. Fuqaha berbeza pendapat adakah gharar pertengahan menyebabkan jual beli sah atau sebaliknya.
Berkaitan menjual *durian di dalam kulitnya*, *Syeikh Ahmad Khotib* pernah ditanya berkenaan hukum menjual buah durian yang masih berada di atas pokok yang sudah penuh isinya, sebahagiannya sudah masak dan sebahagiannya masih putik. Beliau memberi jawapan berikut:
*Sah* menjualnya kerana yang dimaksud daripadanya tertutup dengan lebatnya yang bermula kekal isinya padanya setengah daripada muslihatnya ( maslahat durian ) . Tetapi jika dilihat segalanya ( maka sahlah-penulis ). Dan *jika ada yang tersembunyi* daripadanya maka *tiadalah sah* menjualnya. Wallahua’lam.
Lihat *Kitab Masail dan Qawaid* himpunan *Ishak Adam* Tualang Kedah di Mekah al Mukarramah ( 1967).
Jawapan ini memberi faham bahawa sejak dahulu buah durian dijual dalam kulitnya yang jika tanpa kulit isinya menjadi cepat rosak atau mutunya menjadi berkurangan.
Jelas di sini menjual durian di dalam kulitnya adalah sah dan gharar yang terdapat padanya adalah gharar yang sedikit.
Walau bagaimanapun, perlu diambil perhatian oleh pembeli, pembeli mestilah mempunyai maklumat tentang durian yang berada di dalam kulit yang membolehkannya membuat anggaran kasar tentang mutu dan bilangan isinya serta jenisnya.
Jika pembeli tidak mempunyai pengetahuan tentang isi durian yang berada di dalam kulit, maka pembeliannya tidak sah kerana antara syarat sah jual beli ialah penjual dan pembeli mengetahui tentang barang jualan.
Begitu juga penjual mesti jujur memberi penjelasan kepada pembeli tentang durian yang dijualnya supaya jualannya sah.
*Berkenaan jualan secara timbangan* pula, ianya *tidak termasuk* gharar yang dilarang *jika penjual dan pembeli mampu* membuat anggaran kasar tentang isi durian tersebut.
Sebaliknya *jika pembeli atau penjual tidak mempunyai pengetahuan, dan tidak mampu membuat anggaran kasar* maka jualbeli durian secara timbangan adalah tidak sah kerana tidak memenuhi syarat sah jualbeli iaitu terdapat padanya *gharar yang banyak.*
Bagi pembeli yang merasa ragu tentang sah jualbeli durian secara timbangan, hendaklah menjauhi diri daripada terlibat dengan pembelian durian secara timbangan.
وصَلَّى اللهُ على مُحَمَّدٍ وعلى آلهِ وصَحْبهِ الأَكْرَمِينَ والحمدُ لله رَبِّ العَالِمينَ
Aku ditanya oleh ramai orang berkenaan gambar jenazah ini. Kenapa kain yang dipakaikan berbeza-beza warnanya? Adakah ianya membezakan jenis jantina dan kanak-kanak? Macam-macam lagilah soalan mereka.
Baiklah, begini kawan.
Sebenarnya kain yang berbeza warna itu bukanlah kain kafan yang membaluti tubuh jenazah. Ia cumalah selimut untuk menutup badannya. Mereka semua masih dikafankan seperti jenazah-jenazah lain iaitu kain putih.
“Jadi kenapa ada kain lain yang menyelimuti jenazah?”
Antara sebabnya adalah, jenazah di Mekah akan dimandikan di tempat mandian yang berbeza. Bukan seperti Madinah yang mana sudah ada tempat mandian khas di bawah seliaan Masjid Nabawi. Bukan juga seperti di kampung kita yang mana dimandikan di rumah masing-masing.
Contohlah, si fulan meninggal di kampung A. Jadi dia akan dimandikan di tempat mandian berdekatan dengan kampungnya. Setelah itu barulah akan dibawa ke Masjidilharam untuk disolatkan. Kain berwarna yang diletakkan menyelimuti jasadnya itu adalah daripada keluarga itu sendiri. Boleh jadi sebagai tanda dan pengecaman.
Iyalah, setiap hari bukan sedikit jenazah yang disolatkan di Masjidilharam ini. Kain berwarna inilah yang memudahkan ahli keluarganya untuk mengecam jenazah masing-masing, mengiringi ke perkuburan.
“Oh begitu, ingatkan dia nak bezakan lelaki dan perempuan.”
Jenazah lelaki dan perempuan tidak dibezakan melalui warna kain penutup atasnya, kawan.
Jenazah perempuan akan diletakkan penutup besi seperti keranda di atasnya. Pun logiklah juga, kehormatan jenazah mestilah sentiasa dijaga walaupun setelah meninggal dunia. Boleh tengok dalam gambar, saya ada bulatkan. Nampak? Berbeza kan dengan jenazah lelaki.
Kalau mereka yang meninggal itu dalam keadaan berihram, wajah dan kepala mereka tidak akan ditutup dengan kain. Kerana mereka masih dalam keadaan ihram walaupun sudah meninggal dunia. Jadi 13 larangan ihram masih lagi terpakai untuknya.
‘Suka bersedekah, anak yang taat dan penyayang.’ Kematian pelumba drag kehilangan besar buat keluarga. Malah turut dirasai kenalan terdekat.
Anak yang baik dan taat tentu saja membuatkan kedua ibu, bapa terasa berat untuk menerima takdir ini. Namun sebagai hamba-Nya, seharusnya kita redha dengan setiap Ketentuan Allah SWT.
Pelumba drag, Allahyarham Muhammad Hattem Rashdi, 22, disifatkan sebagai seorang penyayang, taat pada ibu bapa selain suka bersedekah kepada sesiapa sahaja termasuk rakan-rakannya yang baru sahaja dikenali.
Menurut kakak allahyarham, Noor Amalia, 27, sikap berkeras Muhammad Hattem yang bersungguh-sungguh mahu memberikan memberi wang tunai RM1,500 kepadanya untuk membeli hadiah sempena hari lahirnya dan ibu, Munirah Ahmad, 58 pada Julai lalu antara kenangan terakhir bersama adik bongsunya itu.
Di samping itu, jelas Noor Amalia, pada 26 Ogos lalu, Allahyarham mahu membelikan hadiah sempena hari lahir ibu mereka pada 20 Julai dan hari lahirnya pada 13 Julai lalu.
Anak Yang Taat & Penyayang
“Tarikh lahir kami bertiga kebetulan jatuh pada bulan Julai dan tarikh lahir Hattem pada 22 Julai. Dia kata ambil lah (duit) nanti aku tidak sempat bagi.
“Saya tidak sangka niat baiknya itu membawa petanda dia akan meninggalkan kami buat selama-lamanya,” katanya.
Malah tambahnya lagi, pada awalnya Allahyarham mahu membuat kejutan untuk membeli cincin emas kepada ibu dan dirinya namun gagal selepas pekerja kedai emas menghubunginya bagi mendapatkan saiz cincin.
Kematian Pelumba Drag
“Dia kalau keluar jumpa kawan-kawan bawa mama. Sesetengah orang malu nak lepak dengan kawan bawa ibu tapi dia tidak. Sebab itu semua kawan-kawan arwah kenal mama,” ujarnya.
Terdahulu, jenazah pelumba drag itu yang meninggal dunia akibat kemalangan di litar lumba ketika menyertai Malaysia Drag Bike National ET Record Championship 2023 Road Tour 2023 selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Padang Lalang, Alor Star, Kedah.
Pemergian pelumba yang mewakili pasukan ESR Motor itu bukan sahaja dirasai ahli keluarga malah rakan dan kenalan apabila ribuan hadir mengiringi jenazahnya ke tanah perkuburan.
Difahamkan, kira-kira 3,000 sahabat serta peminat menziarahi termasuk mengiringi pengebumian Allahyarham dengan mengusung jenazah dari rumahnya ke Masjid Kampung Padang Lalang di sini sejauh 250 meter.
Jenazah disembahyangkan di masjid tersebut sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Padang Lalang pada jam 12 tengah hari pada Selasa.
Kehilangan Besar Buat Keluarga
Menurut Noor Amalia, dia paling rapat dengan Allahyarham dan kehilangannya secara tiba-tiba sangat memberikan kesan, namun dia reda dengan apa yang berlaku.
“Arwah juga seorang yang tidak pernah melawan cakap ibu ayah mahupun abang dan kakak-kakaknya. Bila kita marah dia memang akan diam. Memang kami rasa bagaikan mimpi dan terasa dengan kehilangannya.
“Paling ketara, anak buah kami, Qaliff Mikael Mohd Fuzairie, 9, yang terlalu rapat dengan arwah kerana sebelum ini sentiasa bersamanya. Dia sering menangis apabila melihat gambar Hateem yang dipanggil ‘Achu’,” ujarnya lagi.
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...