Perpisahan tentunya siapa yang menginginkannya. Sesiapa sahaja pasti akan berasa sakit dengan kehilangan insan tersayang yang selama ini sudah terbiasa bersama dengan kita. Apalagi masih sama-sama ingin bersama, tapi harus berpisah demi suatu hal, maka pasti move-on nya pun akan sangat susah.
Namun apalah daya jika kita harus bersabar dalam ikhlas. Mungkin dia bukan untukmu, mungkin dia memang lebih tepat untuk orang lain, dan begitu juga denganmu, maka ikhlaskanlah!
RELAKAN SAHAJA
Jangan terus-terusan menginginkannya kembali. Percayalah Allah sedang menyiapkan yang lebih baik untukmu. Sudah-sudahlah ya. Jangan terus-terusan menginginkannya kembali kepadamu, percayalah bahawa kini Allah tengah menyiapkan yang lebih baik untukmu.
Ads
Jika memang dia harus pergi, maka relakan saja pemergiannya. Jangan tahan dia dalam hatimu, sungguh kamu tidak akan pernah bahagia sampai bila pun jika terus menahan sesuatu yang seharusnya pergi.
JANGAN KESAL
Tidak usahlah terus bersedih kerana semakin kita bersedih maka akan semakin sempit hati untuk berlatih bersabar. dan mengikhlaskan. Tetapi jika kita berusaha untuk lapang dada, maka di situlah perlahan-lahan kita akan move-on, dan akhirnya kita mengerti akan takdir-Nya.
Ads
Usah menyesali pertemuan yang sudah Allah atur. Anggap sahaja pertemuan dengan si dia itu hanyalah sebuah jalan agar kita dapat melatih hati dengan keikhlasan. Sesulit mana pun untuk melupakan dan mengikhlaskan, belajarlah untuk reda kerana jika kita sudah terbiasa untuk ikhlas maka kita akan sudah terbiasa dengan keadaan tersebut.
Ads
Allah menyuruh kita belajar erti merelakan setiap pertemuan dan kehilangan yang dialami. Oleh itu pastikan kita tahu cara untuk ikhlas, menenangkan hati walaupun sukar. Mulai dari sekarang, akhiri kesedihanmu. Ini kerana mungkin dia memang lebih sesuai untuk orang lain, dan kita mungkin memang lebih sesuai dengan orang lain, seseorang yang lebih baik yang akan membuatkan kita semakin baik menjalani kehidupan ini.
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=SbmAsW_zUzk&t=25s
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Persefahaman dan sikap toleransi suami isteri amat penting dalam memastikan kerukunan rumah tangga.
Setiap pasangan berkahwin pasti inginkan kemanisan yang berpanjangan dalam rumah tangga yang dibina.
Suami isteri harus bersikap terbuka dan menerima segala perubahan, kelebihan serta kelemahan dengan positif.
Penciptaan manusia bermula daripada Nabi Adam dan Siti Hawa, membawa kepada keturunan yang mempunyai jantina lelaki serta perempuan untuk berganding hidup menerusi perhubungan yang halal.
Dalam rumah tangga yang dibina, perlu ada sikap kerjasama dan toleransi. kedua-dua sikap ini perlu diadun dengan sebaik mungkin bagi menjamin kerukunan rumah tangga yang dibina.
Tiada insan yang sempurna maka sebab itulah suami dan isteri fungsinya untuk melengkapi antara satu sama lain.
Berikut perkongsian Asyrafiah Sabri di laman Facebooknya tentang keperluan melengkapi dalam rumah tangga.
(RUMAHTANGGA BAHAGIA ITU DATANGNYA DARIPADA DUA JIWA YANG BERTOLERANSI)
Kita ni semua ada kelemahan dan kekurangan masing-masing. Sebagai pasangan suami isteri, tugas kitalah melengkapkan kekurangan pasangan kita.
Contohnya macam suami saya, dia kalau cakap ada macam berulang-ulang sikit. Tapi saya tak pernah ejek atau gelakkan dia. Sesekali menyakat tu adalah. Dah dia pun kaki menyakat saya ?
Ada masa suami saya speaking dengan saya, tapi adalah beberapa words yang dia salah. Saya tegur terus, bagitau ni salah. Sama juga kalau masa kitorang baca Quran sama-sama, ada dia tersalah atau saya tersalah, kami terus tegur on the spot. Tapi saya selalu minta maaf kat suami saya, harap dia tak terasa hati bila saya tegur dia. Sebab saya tak nak dia buat salah berulang.
SALING BAGI KATA SEMANGAT
Suami saya tak berani nak drive asalnya. Saya support dia bagi kata-kata semangat walaupun kita sendiri seram dia drive masa tu ?
Suami saya dia selalu kalau nak beli baju untuk dia, atau beli apa-apa barang dia, dia suruh saya pilih untuk dia. Padahal dekat sejam dia pilih tu ???? Nak menangis mak tunggu. Walaupun macam saya pernah cakap sebelum ni, taste kami tak sama. Saya pulak jenis jujur, bang ni tak cantik. Yang ni cantik. Walaupun yang saya kata tak cantik tu dia suka ?. Tapi at last saya akan cakap, abang pilih mana yang abang suka, sayang just bagi pandangan. Apa-apa pun, dia akan ikut apa yang saya pilihkan.
Dalam rumahtangga ni, formula dia begitu. Kita tak sempurna, pasangan kita pun tak sempurna. Dan, saya berani cakap, selain Allah, hanya suami atau isteri je yang tau ketaksempurnaan pasangan tu secara total.
TERIMA KEKURANGAN PASANGAN
Jadi, untuk yang dah ada pasangan halal, saling melengkapi itu lebih baik daripada mencari salah. Berlapang dada atas kekurangan pasangan.
Untuk yang sedang mencari pasangan, dalam fasa berkenalan itu, terimalah seadanya. Jangan kita nak Mr Perfect ke Mrs Perfect macam drama melayu, sampai kiamat takkan jumpa.
Kita nampak rumahtangga orang lain sempurna sebab mereka saling melengkapi kekurangan pasangan masing-masing.
Terima kasih buat suamiku. Sepanjang hidupnya, menunaikan tanggungjawab sebagai suami yang sempurna untuk aku. Al-Fatihah abang, Fikri Hamiz bin Hamidun.
Sumber Kredit: Asyrafiah Sabri
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
“Kami bercinta dahulu untuk kenali si dia lebih mendalam. Tahu hati budinya. Nak kenal luar dalam dulu. Kemudian baru buat keputusan sesuai atau tidak untuk terus ke alam perkahwinan.”
Sebenarnya untuk apa anda dan si dia bercinta dalam tempoh lama? Bagaimana tempoh percintaan yang lama itu boleh membuktikan bahawa anda kenal si dia dengan sebaik-baiknya?
Selagi anda belum bergelar suami isteri, selagi itulah anda tidak akan kenal si dia dengan sepenuhnya. Senang cerita, the true colour itu anda masih belum nampak.
Satu lagi keburukannya, apabila terlalu banyak manis yang dikecapi sepanjang tempoh bercinta, maka semakin kuranglah manisnya apabila anda bernikah nanti.
3 manfaat bercinta selepas nikah:
KASIH SAYANG SEBENAR
Ungkapan ‘I love you’ sebenarnya lebih bergetar di jiwa jika disebut ketika anda sudah bergelar suami isteri. Ketika itu barulah ungkapan itu dinyatakan dengan bukti cinta yang sebenar. Jika tiada ikatan nikah, ungkapan itu boleh disebut kepada sesiapa sahaja. Yalah, tiada komitmen. Bukankah pernikahan itu merupakan bukti kasih sayang dan cinta daripada seseorang?
Betapa besarnya kuasa lafaz akad nikah, walaupun anda hanya diperkenalkan oleh orang tua, namun apabila sudah bernikah, perasaan cinta dan sayang itu akan wujud dalam hati. Ini menunjukkan bahawa orang yang bernikah memang diredai oleh ALLAH. Perasaan itu bukanlah sesuatu yang dibuat-buat.
LEBIH MESRA
Bercinta selepas nikah membuatkan anda lebih mesra. Anda boleh berpimpin tangan dan duduk berdekatan kala di luar rumah. Hal ini mendatangkan pahala. Bukannya mendatangkan dosa sebagaimana yang dilakukan oleh pasangan kekasih.
Bergelar isteri atau suami yang sah sudah tentu tidak perlu membatasi pergaulan. Apabila bergelar kekasih, mana mungkin anda boleh keluar berdua apatah lagi menunjukkan kemesraan seperti orang yang sudah berkahwin.
TIDAK RUGI
Apabila anda bercinta bagi nak rak, tiba-tiba putus di tengah jalan. Kebanyakan orang akan menyalahkan takdir mahupun diri sendiri. Lebih teruk lagi, ada yang gagal menerima kenyataan lalu membuat keputusan yang tidak sepatutnya seperti serik untuk berkenalan dengan orang baru, menutup pintu hati untuk menerima cinta baru atau berikrar untuk terus hidup membujang.
Walau sekuat mana pun rasa cinta yang ingin ditunjukkan, cinta suci yang didorong rasa takut adalah lebih baik dan lebih kekal berbanding cinta yang berlandaskan nafsu. Ingatlah bahawa cinta yang agung hanyalah untuk Allah SWT.
Jika kita hanya mengenali pasangan selepas berkahwin, jangan rasa gusar. Dengan izin Allah mungkin kita akan merasai manisnya hubungan itu lebih daripada mereka yang telah bercinta bertahun-tahun lamanya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Maksudnya: “Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.” (Surah al-Zariyaat: 49)
Dari istilah syarak, nikah ialah suatu akad yang menghalalkan istimta’ (bersetubuh atau berseronok-seronok) di antara suami isteri dengan cara yang dibenarkan oleh syarak. Masyarakat arab menggunakan perkataan nikah dengan makna akad yang juga mambawa maksud persetubuhan serta berseronok-seronok.
Setiap manusia yang sudah dewasa dan sihat dari sudut fizikal dan rohaninya sudah semestinya merasakan keinginan untuk berkahwin yang sangat tinggi disebabkan fitrah untuk saling memerlukan. Perkataan “zawaj” yang digunakan di dalam Al-Quran bermaksud berpasangan dan mengikut konteks penggunaanya ia mambawa maksud perkahwinan. Allah SWT menjadikan perkahwinan untuk menghalalkan perhubungan dan mengelakkan penzinaan kerana manusia itu fitrahnya ingin berpasangan.
Oleh sebab itu, adalah dituntut kepada manusia yang sudah berkemampuan untuk segera melaksanakan sunnah yang dituntut ini, ini juga berdasarkan hadis nabi :
Maksudnya: “Wahai para pemuda! Sesiapa di antara kamu telah mampu berkahwin, maka bernikahlah. kerana nikah itu dapat menundukkan mata dan memelihara faraj (kelamin) dan sesiapa tidak sanggup, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu dapat membendung syahwat.” Riwayat Muslim (3386)
HUKUM PERKAHWINAN
Jumhur ulamaK telah bersepakat bahawa hukum asal pernikahan adalah sunnah bukannya wajib. Walau bagaimanapun, sebahagian ulamaK telah mambahagikan hukum nikah kepada 5 hukum mengikut kedudukan pelakunya:
Harus: Kepada orang yang tidak ada kepadanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.
Wajib: Sekiranya orang tersebut mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjerumuskannya kepada kemaksiatan sedangkan dia merupakan seorang yang berkemampuan.
Sunat: Bagi orang yang mampu namun masih mampu untuk mengawal nafusnya.
Makruh: Kepada orang yang tidak berkemampuan dari sudut nafkah batin dan juga zahir tetapi tidak mendatangkan kemudharatan kepada pasagannya tesebut.
Haram: Orang yang juga tidak berkemampuan memberi nafkah zahir dan batin serta tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin atau dia mempunyai niat yang buruk sehingga mampu membawa kemudharatan kepada pasangannya.
Oleh hal yang demikian, jika dilihat hukumnya bergantung kepada individu terbabit, sekiranya dia mampu untuk menahan dirinya dan dia tidak terburu-terburu untuk berkahwin maka hendaklah dia mengerjakan haji terlebih dahulu.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Surah Ali Imran: 97)
Maksudnya: “Islam dibangun di atas lima perkara: bersaksi tidak ada sembahan yang berhak disembah selain Allah dan mengaku Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhaji dan berpuasa di bulan Ramadhan.”
Walaubagaimanapun, sekiranya dia khuatir tidak mampu untuk menahan dirinya daripada melakukan kemaksiatan maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar.
PENDAPAT ULAMAK
Syeikh Ibn Qudamah Rahimulllah telah berkata: “Jika dia perlu kepada pernikahan dan dikhuatiri dirinya menghadapi kesulitan (kerana belum bernikah), maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan terlebih dahulu. Hal ini kerana ia (pernikahan itu) wajib kepadanya sekiranya dia mampu untuk memberi nafkah dan sekiranya dia tidak khuatir tentang perkara tersebut maka hendaklah dia mendahulukan menunaikan haji. Hal ini disebabkan (ketika itu) pernikahan adalah sunnah, maka tidak perlu didahulukan daripada haji yang hukum asalnya adalah wajib”. (Rujuk al-Mughni, 5/12)
Syeikh Ibn Uthaiman Rahimullah berkata: “Tidak dapat diragukan lagi bahawa pernikahan adalah diutamakan daipada haji sekiranya seseorang itu telah memiliki dorongan syahwat yang sangat kuat, maka perkahwinan ketika itu padanya adalah merupakan keharusan kepada kehidupannya, dan sekiranya dia mempunyai keinginan untuk berkahwin yang tinggi maka hendaklah dia mendahulukan pernikahan daripada haji. Hal ini disebabkan Allah SWT telah mensyariatkan kewajipan menunaikan haji bagi orang yang “berkemampuan’.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup berjalan menuju ke Baitullah.” (Surah Ali Imran: 97)
Walaupun orang yang masih remaja, dan masih belum mempunyai keinginan untuk bernikah pada tahun ini atau selepasnya, maka hendaklah dia mendahulukan haji. Hal ini kerana dia tidak berada di dalam keadaan terdesak untuk mendahulukan haji daripada pernikahan.
KESIMPULAN
Haji dan perkahwinan merupakan suatu perkara yang sangat dituntut di dalam agama. Walau bagaimanapun haji merupakan suatu kewajipan yang mesti dilaksanakan bagi golongan yang berkemampuan. Dan sekiranya dia tidak berada di dalam keadaan yang terdesak untuk berkahwin dan tidak mempunyai masalah untuk berkahwin sesudah itu, maka hendaklah dia melaksanakan kewajipan haji terlebih dahulu.
Sesungguhnya Allah akan memberikan ganjaran kebaikan sebagai gantinya kerana haji merupakan suatu seruan dan suruhan Allah yang agung kepada manusia.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...