Isi Kandungan
ToggleSelain ayam, daging juga adalah salah sumber protein yang baik untuk badan. Biasanya daging akan dimasak kari atau kurma, tetapi kali ini apa kata kita cuba menyediakan masakan fusion paling popular dan pastinya digemari seisi keluarga.
Hidangan jadi pilihan hari ini adalah daging black pepper untuk sajian berbuka hari ini. Bahannya selain daging, paling penting adalah sos black pepper tidak kisah apa jenama.
Cara memasaknya juga cepat dan boleh disediakan walaupun di saat akhir sebelum berbuka puasa hari ini.
Air tangan ini pastinya akan menambat perut suami serta ahli keluarga lain yang gemar makan air tangan kita sendiri.
Daging Black Pepper Berapi
1/2 kg daging dipotong nipis
3 sudu besar sos black pepper
2 sudu besar bawang besar+putih blend
2 sudu kecik serbuk black paper
Garam secukup rasa
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil serbuk kunyit
Cara-cara :
kacau bahan semua sehingga sebati ..Gaul semua bahan
Tambahkan dengan air..Tutup kuali dgn penutup dan biarkan daging tu empuk
Bila daging dah kering macam tu, masukkan bawang besar dan halia yg di mayang, cili padi, terpulang sama ada korang nak potong atau letak sebiji2 mcm tu cili padi.
Step 1 – Gaul Sebati
Step 2 – Perap Seketika
Step 3 – Dimasak Sekaligus
Step 4 – Masukkan Bahan Hiasan & Hiris
Kredit: Resepi Orang Kampung
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ini 5 Saudara Susu Nabi Muhammad SAW Yang Diriwiyatkan Hadis
Kelahiran Nabi Muhammad SAW yang digelar Al-Amin tanggal 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 570M menurut beberapa sirah adalah rahmat kepada seluruh alam. Sebagai Nabi terakhir dan pemberi syafaat, kita digalakkan berselawat Nabi setiap masa agar Nabi kenal kita semasa di akhirat kelak.
Dilahirkan dalam keadaan yatim kerana bapanya Abdullah Abdul Mutalib meninggal dunia di Madinah ketika baginda baru dua bulan dalam kandungan ibunya, Aminah Wahab. Malah pada usia Baginda enam tahun, ibunya pula meninggal.
Dalam sirah Nabawiyyah, ibu susuan pertama Baginda ialah Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab) dan ibu susuan keduanya ialah Halimah binti Abu Zuaib As-sa’diah (lebih dikenali Halimah As-sa’diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah). Dalam erti kata lain, Nabi Muhammad SAW juga memiliki saudara persusuan.
Siapakah mereka?
Menurut beberapa riwayat hadis, 5 nama ini dinamakan sebagai saudara susuan Nabi.
Hamzah bin Abdul Muthalib:-
Hamzah bin Abdul Muthalib merupakan pakcik Nabi. Dalam sebuah riwayat yang sahih dinyatakan juga bahawa Hamzah merupakan saudara sepersusuan Nabi.
Dalam hadits Ibnu Abbas riwayat Bukhari, dia berkata bahawa Rasulullah SAW menyampaikan tentang puteri Hamzah:
لا تَحِلُّ لِي يَحْرُمُ مِنْ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنْ النَّسَبِ هِيَ بِنْتُ أَخِي مِنْ الرَّضَاعَةِ
“Dia tidak halal bagiku kerana apa yang diharamkan kerana sepersusuan sama diharamkan kerana keturunan sedangkan dia adalah puteri dari saudaraku sepersusuan.” (HR Bukhari)
Mus’ab al-Zubairi mengatakan, Thuwaibah (salah seorang ibu susu nabi) menyusui Nabi SAW, lalu juga menyusui Hamzah dan kemudian menyusui Abu Salamah. Thuwaibah merupakan hamba Abu Lahab yang menyusui Nabi Muhammad sebelum Halimah al- As-sa’diah
Abu Salamah:-
Dalam hadits Bukhari dikatakan, Ummu Habibah isteri Nabi SAW pernah mengatakan kepada Rasulullah SAW:
عن أُمَّ حَبِيبَةَ قَالَتْ قُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ انْكِحْ أُخْتِي بِنْتَ أَبِي سُفْيَانَ ، قَالَ : وَتُحِبِّينَ ؟ قُلْتُ : نَعَمْ ، لَسْتُ لَكَ بِمُخْلِيَةٍ ، وَأَحَبُّ مَنْ شَارَكَنِي فِي خَيْرٍ أُخْتِي ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ ذَلِكِ لا يَحِلُّ لِي ، قُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ فَوَاللَّهِ إِنَّا لَنَتَحَدَّثُ أَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تَنْكِحَ دُرَّةَ بِنْتَ أَبِي سَلَمَةَ ؟ قَالَ : بِنْتَ أُمِّ سَلَمَةَ ؟ فَقُلْتُ : نَعَمْ قَالَ : فَوَاللَّهِ لَوْ لَمْ تَكُنْ فِي حَجْرِي مَا حَلَّتْ لِي ، إِنَّهَا لابْنَةُ أَخِي مِنْ الرَّضَاعَةِ أَرْضَعَتْنِي وَأَبَا سَلَمَةَ ثُوَيْبَةُ ، فَلا تَعْرِضْنَ عَلَيَّ بَنَاتِكُنَّ وَلا أَخَوَاتِكُنَّ
“Wahai, Rasulullah, nikahilah saudariku puteri Abu Sufyan (Izzah binti Abu Sufyan).
Rasulullah SAW bertanya, “Apakah engkau menginginkan itu?”
Lalu Ummu Habibah pun mengiyakannya dan berkata, “Aku tidak pernah menjadi isterimu seorang diri, dan orang yang paling aku sukai menemaniku dalam kebaikan adalah saudariku.”
Rasulullah SAW bersabda, “Itu tidak halal bagiku.”
Ummu Habibah berkata, “Sesungguhnya kami diberitahu, bahawa engkau ingin menikahi anak Abu Salamah”.
Rasulullah bertanya, “Puteri Abu Salamah?”
Ummu Habibah menjawab, “Ya.”
Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Seandainya dia bukan anak asuhku, dia tetap tidak halal bagiku. Dia itu puteri dari saudara sepersusuanku. Aku dan Abu Salamah pernah disusui oleh Thuwaibah, maka jangankanlah kalian menawarkan anak-anak atau saudari-saudari kalian kepadaku.” (HR Bukhari)
Syaima binti al-Harits bin Abdul Uzza bin Rafa’ah:-
Tidak diketahui lebih lanjut mengenai jalur keturunannya. Namun catatan yang dicatat menyatakan namanya sebagai saudara persusuan Nabi Muhammad SAW.
Abdullah bin al-Harits :-
Dia adalah saudara laki-laki Syaima.
Anisa bin al-Harits
Baik Syaima, Abdullah, mahupun Anisa, merupakan anak dari Al-Harits bin Abdul Uzza. Dia adalah suami dari Halimah al-Sa’diyah, salah satu wanita yang menyusui Nabi Muhammad.
Sumber : Saaid
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
PKP Bakal Dilaksanakan Semula? Kerisauan Jangkitan COVID-19 Konsisten & Agak Tinggi
Kala ini kita patut risau dengan kadar jangkitan COVID-19 yang agak konsisten dan tinggi di mana lebih 2000 kes dilaporkan setiap hari. Masa yang sama, kapasiti menampung jumlah pesakit di Malaysia hampir mencapai tahap maksimum.
Semalam dilaporkan, Malaysia telah merekodkan kes harian baharu tertinggi iaitu sebanyak 2,593 kes. Ini menjadikan jumlah kes positif COVID-19 di Malaysia sebanyak 125,438 kes. Manakala, jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 pula adalah 24,347 kes. Daripada jumlah kes baharu berkenaan, terdapat empat (4) kes import yang mendapat jangkitan dari luar negara manakala penularan COVID-19 dalam negara pula adalah sebanyak 2,589 kes.
Mungkinkah Perintah Kawalan Pergerakan akan dikuatkuasakan semula khususnya di negeri-negeri yang kadar jangkitannya tinggi seperti Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Selangor, Melaka, Johor dan Sabah? Ini bagi membolehkan pihak kerajaan mengawal volume penularan supaya fasiliti kesihatan dapat menampung jumlah pesakit COVID-19.
Malah semalam juga BERNAMA melaporkan, Kementerian Kesihatan (KKM) sedang mengkaji strategi baharu untuk dikemukakan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi mengawal penularan kes #COVID19 yang meningkat secara konsisten setiap hari.
Antara strategi yang sedang diperhalusi ialah melaksanakan tindakan bersasar berbeza antara negeri-negeri zon merah dan hijau serta memperketat kawalan sempadan antara negeri – Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.
Bagi negeri-negeri merah, tindakan yang lebih drastik dan bersasar perlu dijalankan dengan melihat kepada kluster-kluster di negeri terlibat. KKM juga akan memperketatkan kawalan sempadan iaitu menghalang mereka rentas negeri dan daerah.
Sekatan pergerakan diperlukan untuk mengawal, mengurangkan jumlah kes daripada 2,000 kepada 200 sebelum kita boleh menguruskan keseluruhan situasi dengan lebih baik.
Perbincangan sedang berjalan, KKM akan memberi nasihat tapi ‘kebijaksanaan’ kerajaan untuk membuat keputusan.
Walaupun tindakan yang diambil sejak 14 Oktober 2020 berjaya mengelakkan lonjakan kes secara mendadak, ia masih tidak berjaya menurunkan kebolehjangkitan yang masih pada R-naught 1.1 kepada 0.5.
Selain itu, KKM juga sedang mempertimbangkan untuk menempatkan kes positif tidak bergejala dan bergejala ringan di pusat kuarantin yang digunakan untuk pengembara pulang dari luar negara manakala pekerja asing pula dirawat di Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC).
Dalam pada kita berasa risau dengan jumlah peningkatan kes, jangan sesekali lupa bawakan doa ini untuk menghindari wabak ini demi negara yang tercinta.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِينَ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّـدِنَا مُحَمَّدٍ أَشْرَفِ الأَنْـبِيَاءِ وَالمُرْسَلِينَ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِينَ.
اَللَّهُمَّ ادْفَعْ عَنَّـا البَلآءَ وَالغَلاَءَ وَالوَبَاءَ وَالطَّاعُونَ وَالفَحْشَاءَ وَالمُنْـكَرَ وَالبَغْيَ وَالسُّوءَ المُخْتَـلِفَ وَالشَّدَائِدَ وَالمِحَنَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ مِنْ بَلَدِنَا وَقَرْيَتِـنَا هَذِهِ خَآصَّةً وَمِنْ بُلْدَانِ المُسْلِمِينَ كَآفَّةً عَآمَّةً إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَبِالإِجَابَةِ جَدِيرٌ.
تَحَصَّـنَّا بِذِى العِزَّةِ وَالجَبَرُوتِ، وَاعْتَصَمْـنَا بِرَبِّ المَلَـكُوتِ، وَتَوَكَّـلْنَا عَلَى الحَيِّ الَّذِي لاَ يَمُوتُ، اَللَّهُمَّ اصْرِفْ عَنَّا هَذَا الوَبَاءَ، وَقِنَا شَرَّ الرَّدَى، وَنَجِّنَا مِنَ الطَّعْنِ وَالطَّاعُونِ وَالبَلاَءِ، بِلُطْفِكَ يَا لَطِيفُ، يَا خَبِيرُ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّـدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِينَ.
Yang bermaksud, Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam, selawat dan salam ke atas Saidina Muhammad semulia-mulia nabi dan rasul, ahli keluarga dan para sahabatnya
Ya Allah! Jauhilah kami daripada bala’ bencana, wabak penyakit, taun, pelbagai perlakuan keji dan mungkar, segala kepayahan dan dugaan yang zahir dan yang tersembunyi. Ya Allah! Selamatkanlah negeri kami ini khususnya, dan negara umat Islam amnya daripada segala bencana tersebut. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa ke atas segala-galanya dan Engkaulah yang selayaknya memberi perkenan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suami Hutang Mas Kahwin, Kemudian Meninggal Dunia, Bagaimana Penyelesaiannya
Mas kahwin atau mahar hukumnya adalah wajib. Ia adalah wajib ke atas suami sebaik sahaja sempurna aqad nikah sama ada mas kahwin itu disebut dengan kadar tertentu ataupun tidak semasa aqad tersebut. Jika terdapat permuafakatan menafikannya atau tidak menyebutnya, persetujuan tersebut batal dan mas kahwin tetap wajib diserahkan.
Terdapat perbezaan di antara mas kahwin dan hantaran. Mas kahwin merupakan pemberian wajib, tetapi hantaran lebih merupakan hadiah kepada pihak isteri. Mas kahwin bukan harga bagi wanita atau isteri tetapi pemberian yang selayaknya diberikan oleh suami sebagai tanda dia rela mengambil tanggungjawab menjaganya.
Namun bagaimana pula statusnya ketika akad nikah, mas kahwin dibuat secara hutang. Tetapi sudah lama suami lupa. Kemudian beliau meninggal. Bagaimana penyelesaiannya?
Dalil mas kahwin wajib adalah berdasarkan al-Quran, al-Sunnah dan ijma’.
Firman Allah SWT:
وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً
Maksudnya: Berikanlah maskawin (mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan. (Surah al-Nisa’: 4)
Orang yang diperintahkan untuk memberi mas kahwin ini ialah para suami. Begitu juga firman Allah SWT:
فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً
Maksudnya: Maka isteri-isteri yang telah kamu nikmati (campuri) di antara mereka, berikanlah kepada mereka maharnya (dengan sempurna), sebagai suatu kewajipan. (Surah al-Nisa’: 24)
Seterusnya, Allah SWT berfirman:
لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً
Maksudnya: Tidak ada kewajiban membayar (mahar) atas kamu, jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu sebelum kamu bercampur dengan mereka dan sebelum kamu menentukan maharnya. (Surah al-Baqarah: 236)
Hadis daripada Sahl bin Sa’ad RA katanya:
أَتَتِ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ امْرَأَةٌ فَقَالَتْ إِنَّهَا قَدْ وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلَّهِ وَلِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: مَا لِى فِى النِّسَاءِ مِنْ حَاجَةٍ. فَقَالَ رَجُلٌ زَوِّجْنِيهَا. قَالَ: أَعْطِهَا ثَوْبًا. قَالَ لاَ أَجِدُ. قَالَ: أَعْطِهَا وَلَوْ خَاتَمًا مِنْ حَدِيدٍ. فَاعْتَلَّ لَه. فَقَالَ: مَا مَعَكَ مِنَ الْقُرْآنِ. قَالَ كَذَا وَكَذَا. قَالَ: فَقَدْ زَوَّجْتُكَهَا بِمَا مَعَكَ مِنَ الْقُرْآنِ
Maksudnya: “Seorang perempuan menyerahkan dirinya untuk dikahwini oleh Nabi SAW kerana Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda: Aku tidak berhajat kepada perempuan. Lalu seorang lelaki berkata: Kahwinkanlah aku dengan perempuan itu. Sabda Baginda: “Engkau berikan perempuan itu sehelai pakaian.” Dia menjawab: “Aku tidak memilikinya. Lalu Baginda bersabda lagi: “Engkau berikanlah dia walaupun sebentuk cincin besi.” Lelaki itu menjawab: “Dia tidak memilikinya. Baginda bersabda: “Adakah ayat-ayat al-Quran yang engkau hafal?” Dia menjawab: “Ada begian-begian.” Baginda pun bersabda: “Aku kahwinkan engkau dengan perempuan itu dengan mengajarkannya ayat-ayat al-Quran yang engkau hafal.” Riwayat al-Bukhari (4741)
Sedangkan ijma’ pula, para ulamak bersepakat mengatakan bahawa mas kahwin adalah wajib tanpa seorang pun yang menafikannya. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/583-585)
Justeru dalam permasalah suami terlupa memberi mas kahwin sehinggalah dia meninggal dunia maka selepas berlaku kematian, harta suami sebelum difaraidkan hendaklah diambil untuk pelaksanaan pembayaran mahar yang sudah tertangguh sekian lama. Itu adalah hak yang dimiliki oleh isteri berdasarkan nas.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI