Pening untuk memikirkan apa lagi juadah yang mahu disajikan untuk ahli keluarga. Jadi apa kata kita sediakan kek untuk sajian minum petang hari ini.
Caranya yang sangat mudah untuk diikuti terutama bagi mereka yang baru pertama kali membuat kek.
Untuk kali ini kita berkongsi membuat Japanese Cheese Cake atau Kek Keju Jepun daripada Puan Aila yang membuat dari air tangannya setelah mencubanya beberapa kali.
kek keju jepun gerenti jadi….(insya Allah)
ni resepi bukan saya pemilik asal tapi saya dah cuba buat 3 4 resepi cuma yg ni elok sungguh kejadian..korang yang x pandai buat mesti jadi asalkan ada mixer dan oven..
bahan2 A
– 8 keping keju slice.resepi asal 7 keping..saya guna cheesedale..atau boleh ganti 250g tatura cuma keju slice lagi sedap. carilah yang elok sikit..korang jugak yang nak makan kan
– 75g butter..lebih kurang 3 sudu
– 200ml susu segar..1 kotak susu
yang ni guna kaedah double boiler utk panaskan susu..koyak2 cheese tadi masuk sekali..kacau2 sampai sebati pastu masuk butter sampai cair….
bahan B
– 4 biji telur gred A asingkan terus putih dan kuningnya
– ½ sudu teh cream ot tartar
– 75g gula kastor..utk yang x ada penimbang saya dah sukatkan siap2..dia ½ cawan lebih sikit minum petang yg ada piring macam dalam gambar tu…ye,separuh..x paham tanya je..
– tepung naik sendiri 75g..lebih kurang 5 sudu makan..contoh dalam gambar.
– esen vanilla
yg ni tadi putih telur tu pukul sampai kembang letak cream of tartar dan gula kastor sampai kembang telungkupkan x jatuh…yg kuning tu pun pukul jugak tapi bekas asing2 lah..letak esen vanilla sikit.
siap yg ni tadi masukkan bahan A dalam kuning telur tu..tapis tau…pastu kacau guna senduk je..jgn guna mixer pulak…..bila dah sebati elok masukkan tepung..pastu baru letak putih telur tadi sikit2…kacau guna senduk je manja2..jgn kasar2 tau….senang je kan….
ok nak masuk dalam loyang ni saiz 8″ just nice lah..letak kertas minyak kat bawah..tepi tu letak pun ok..saya x letak pun..jgn oles minyak kat tepi tu..kek dah masak nanti dia kecut sendiri..
guna kaedah water bath..suhu ikut oven masing2.. saya letak 160 tadi..masa saya lebih kurang sejam gak..
toping di just cream cheese,sesudu lemon,susu pekat je pukul sebati….kek ni ada orang nak beli gini rm30…sedihhhh…
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adat Dalam Perkahwinan Adalah Harus Selagi Mana Kepercayaan & Ritual Tersebut Tidak Membawa Kepada Khurafat
Isi Kandungan
ToggleAdat dalam perkahwinan adalah harus selagi mana kepercayaan dan ritual tersebut tidak membawa kepada khurafat. Sebenarnya adat perkahwinan dalam sesebuah masyarakat itu tidak salah.
Namun janganlah pula berlebihan hingga bercanggah dengan hukum agama. Tidak dinafikan, masing-masing ingin melakukan yang terbaik dalam mengadakan majlis pertunangan dan perkahwinan, tapi perlulah berhati-hati dalam mengikut trend.
Ikuti perkongsian Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang ini berkaitan adat dalam perkahwinan Melayu adakah ianya haram jika diikuti.
Artikel Berkaitan:
‘Mas Kahwin Tak Cukup RM199.’ Lelaki Ini Reda Batalkan Perkahwinan Sehari Sebelum Majlis
Adat Dalam Perkahwinan
Soalan:
Apakah hukum bagi adat-adat seperti berikut.
1) Adat menyarung cincin ketika bertunang.
2) Adat menyarung cincin setelah akad nikah (adat batal air sembahyang).
3) Bersanding di khakayak ramai ketika walimah contohnya di hadapan dewan (tanpa melakukan sebarang upacara khurafat, sekadar duduk dengan menjaga batas aurat).
Pertunangan Dalam Islam
Pertunangan atau khitbah bermaksud menzahirkan keinginan untuk mengahwini seorang wanita yang tertentu, dan wanita tersebut menyampaikan hasrat tersebut kepada walinya.
Apabila lamaran ini dipersetujui oleh wanita atau keluarganya,maka telah sempurnalah lamaran antara kedua-dua pihak. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jilid 9, halaman 3]
Firman Allah SWT:
وَلَا جُنَاحَ عَلَيۡكُمۡ فِيمَا عَرَّضۡتُم بِهِۦ مِنۡ خِطۡبَةِ ٱلنِّسَآءِ
Maksudnya: “Dan tidak ada dosa bagi kamu semua meminang wanita-wanita itu dengan kiasan/ sindiran”.
Imam Khatib al-Syarbini menyatakan dalam kitabnya mengenai definisi khitbah:
الخطبة التماس الخاطب النكاح من جهة المخطوبة
Maksudnya:
Khitbah itu ialah pertanyaan untuk melangsungkan pernikahan yang dilakukan oleh pihak pelamar (lelaki) kepada pihak yang dilamar (perempuan). [Lihat Mughni al-Muhtaj, jilid 3, halaman 183]
Dalam mazhab Syafie, hukum khitbah ini adalah disunatkan berdasarkan perbuatan Rasulullah SAW yang melamar Aisyah binti Abu Bakar dan Hafsah binti Umar.
Adalah Harus Selagi Mana
Perkahwinan Dalam Islam
Islam menggalakkan umatnya untuk berkahwin kerana ia merupakan fitrah yang ditetapkan oleh Allah SWT dan juga salah satu sunnah Rasulullah SAW.
Firman Allah SWT:
وَمِن كُلِّ شَيۡءٍ خَلَقۡنَا زَوۡجَيۡنِ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya:
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.”
[Surah al-Dzariyat: 49]
Sebuah perkahwinan akan dianggap sah sekiranya memenuhi rukun-rukun dan syarat-syarat seperti yang telah ditetapkan syarak.
Dr. Muhammad Zuhaili telah menyebut dalam kitabnya bahawa tidak akan sempurna akad nikah itu melainkan dengan memenuhi rukun-rukunnya dan melengkapi syarat-syarat bagi setiap rukun tersebut.
Beliau juga memperincikan rukun-rukun nikah kepada enam perkara iaitu sighah (ijab dan qabul), al-‘aqidan (pengantin lelaki dan wali), pengantin perempuan dan dua orang saksi.
Adat Menyarung Cincin Ketika Pertunangan dan Perkahwinan
Pada asalnya, perbuatan menyarung cincin bukanlah tuntutan syarak melainkan hanyalah adat turun temurun bagi masyarakat Melayu semata-mata.
Lazimnya, mengikut adat masyarakat Melayu ketika pertunangan, cincin bertunang akan disarungkan oleh wakil keluarga lelaki yang kebiasaannya bakal ibu mertua kepada bakal pengantin perempuan sebagai tanda atau simbolik untuk ke arah perhubungan yang serius iaitu menjadikan wanita tersebut sebagai isteri.
Begitu juga adat menyarung cincin setelah akad nikah. Ia bukanlah satu rukun atau syarat dalam menentukan bahawa akad itu sah atau tidak kerana ia tidak termasuk dalam rukun nikah bahkan merupakan satu adat yang juga dipanggil sebagai acara batal air sembahyang.
Menurut sebuah kaedah fiqh:
الأصل في العادات الإباحة إلا ما ورد عن الشارع تحريمه
Maksudnya: “Asal pada adat itu adalah harus kecuali apa yang datang daripada syarak akan pengharamannya.”
Kepercayaan & Ritual Tersebut
Justeru, adat kebiasaan yang dilakukan oleh sesuatu masyarakat itu adalah harus selagi mana tidak terdapatnya perkara atau dalil yang mengharamkan adat kebiasaan tersebut.
Misalnya terdapat sebarang kepercayaan atau ritual berkenaan adat tersebut yang boleh membawa kepada khurafat dan syirik.
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, kami berpendapat adat menyarung cincin ketika bertunang merupakan adat yang harus dan tidak bercanggah selagi mana tiada perkara yang melanggar syarak dilakukan.
Sebagai contoh, si lelaki sendiri menyarungkan cincin tunang kepada bakal isterinya atau terdapat kepercayaan bahawa dengan pemakaian cincin itu, ia akan membina ikatan yang kuat antara bakal pasangan pengantin.
Keyakinan yang sebegini adalah bertentangan dengan syarak, maka hendaklah ditinggalkan.
Begitu juga dengan adat batal air sembahyang iaitu dengan menyarungkan cincin antara pasangan pengantin harus dilakukan dengan syarat tiada perbuatan lain dilakukan antara suami isteri yang melampaui batas syarak yang tidak sepatutnya dipertontonkan di hadapan khalayak ramai.
Namun, kami juga berpendapat adalah lebih baik sekiranya dilakukan secara bertutup tanpa menjadi tatapan umum.
Bersanding Ketika Walimah
Bersanding dikatakan tujuannya adalah untuk mempertontonkan pengantin kepada hadirin. Perkara ini berbalik kepada hukum asal melihat wanita bagi lelaki ajnabi.
Menurut para ulama, lelaki ajnabi diharamkan melihat wanita ajnabiah walaupun bukan dengan tujuan syahwat sekiranya tiada sebab yang mengharuskan baginya melihat wanita tersebut.
Namun, sekiranya terdapat sebab yang dibenarkan syarak seperti meminang, dalam majlis pengajian, berubat dan ketika berjual beli maka tiada masalah untuk lelaki ajnabi melihat wanita ajnabiah.
Jika ada golongan yang mengatakan bahawa tujuan diadakan persandingan mengikut adat ialah untuk memperkenalkan kepada ahli keluarga dan orang ramai kedua-dua pengantin.
Maka kami katakan, tiada masalah jika ingin memperkenalkan kedua-dua pengantin kepada orang yang hadir dengan syarat, adab-adab dan batasan-batasan diraikan dan dijaga dengan baik.
Tidak Membawa Kepada Khurafat
Di antara adab-adab dan batasan-batasan yang perlu dititik-beratkan ketika bersanding adalah:
Sekiranya mengadakan pelamin, perlu diingatkan bahawa ia tidak dilakukan secara berlebihan yang menjurus kepada pembaziran serta tidak berlaku percampuran lelaki dan perempuan.
Adat bertepung tawar dan menabur beras kunyit tambahan yang disertai dengan jampi dan mantera adalah haram dilakukan. Sebaliknya, adalah lebih baik sekiranya dilaksanakan majlis doa selamat bagi mendoakan pasangan pengantin.
Pasangan pengantin perlulah menjaga etika berpakaian iaitu pakaian yang menutup keseluruhan aurat bagi lelaki dan wanita, pakaian yang tebal dan tidak jarang sehingga menampakkan warna kulit dan pakaian yang longgar sehingga tidak menampakkan bentuk tubuh.
Berhias termasuk make-up sekadarnya, berpadalah dengan kecantikan asli yang diberikan Allah SWT, tanpa berlebih-lebihan sehingga tidak menghiraukan batasan syarak dalam perhiasan diri seperti bertabarruj dan membazir.
Harus Selagi Tidak Keterlaluan
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, berdasarkan huraian di atas kami berpandangan bahawa hukum asal untuk bersanding ini adalah harus.
Namun, terdapat perkara-perkara yang berlaku di sebaliknya yang menyebabkan perbuatan tersebut menjadi haram, seperti bertepung tawar, jampi serapah, percampuran bebas lelaki dan wanita, mendedahkan aurat atau mempertontonkan pengantin perempuan kepada lelaki ajnabi secara terbuka dengan perhiasan yang berlebihan dan juga melakukan pembaziran.
Sekiranya kesemua perkara ini dapat dielakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat tersebut. Sebaliknya, jika perkara yang disebutkan seperti di atas tidak dapat diraikan atau dilaksanakan, maka hukumnya tetap menjadi haram.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Semoga kita tidak mengamalkan dan mengikuti adat yang menyimpang daripada ajaran agama Islam.
Sumber: Pejabat Mufti Negeri Pulau Pinang
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rasulullah Larang Perbuatan Lepak & Sembang Kosong Selepas Isyak
Seakan menjadi kebiasaan bagi ramai baik lelaki mahu pun wanita, waktu malam selesai Isyak kita duduk berkumpul, melepak dan bersembang kosong. Sama ada di rumah atau di restoren, ia boleh berlangsung hingga berjam-jam lamanya.
Hakikatnya mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa Nabi Muhammad SAW sendiri sebenarnya melarang kita dari berkumpul dan bersembang selepas waktu Isyak.
Ia berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Mas’ud R.A, Rasulullah S.A.W bersabda:
لاَ سَمَرَ إِلاَّ لِمُصَلٍّ أَوْ مُسَافِرٍ
Maksudnya: Tidak ada perbualan pada waktu malam melainkan untuk orang yang menunaikan solat atau bermusafir. Riwayat Al-Tirmizi (2730)
Perkara ini dikongsi dalam portal Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, yang turut memberi penjelasan tentang hadis ini.
Perbuatan berjaga malam untuk berbual tidak dibolehkan kecuali
Syeikh Muhammad bin Abd al-Rahman Al-Mubarakfuri Rahimahullah dalam mensyarahkan maksud perkataan سَمَرَ beliau berkata: Ia adalah perbuatan berbual-bual pada waktu malam. Lihat Tuhfah Al-Ahwazi, Al-Mubarakfuri (1/433).
Berdasarkan hadis ini, perbuatan berjaga malam untuk berbual-bual selepas solat Isyak adalah tidak dibolehkan kecuali bagi orang yang solat ataupun sedang bermusafir.
Larangan ini secara lebih jelas dapat dilihat berdasarkan hadis yang diriwayatkan turut diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
جَدَبَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ السَّمَرَ بَعْدَ الْعِشَاءِ
Maksudnya: Rasulullah S.A.W melarang kami dari perbuatan berjaga malam (berbual-bual) selepas dari solat isya’. Riwayat Ibn Majah (703)
Imam Ibn Majah dalam komentar ringkasnya terhadap maksud perkataan جَدَبَ beliau berkata: ‘’Iaitu memberi amaran dan melarang kami’’.
Namun larangan di dalam beberapa riwayat di atas ini tidaklah datang dalam bentuk yang mutlak. Ini kerana terdapatnya beberapa riwayat yang menunjukkan bahawa Rasulullah S.A.W dan para sahabat sendiri melakukan hal ini (berjaga malam) iaitu dengan adanya hajat keperluan dan juga manfaat.
Antaranya adalah seperti yang ditunjukkan oleh sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Umar bin Al-Khattab R.A beliau berkata:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَسْمُرُ مَعَ أَبِي بَكْرٍ فِي الأَمْرِ مِنْ أَمْرِ الْمُسْلِمِينَ وَأَنَا مَعَهُمَا
Maksudnya: Rasulullah S.A.W pernah berbual-bual pada waktu malam bersama dengan Abu Bakar bagi membincangkan urusan-urusan umat Islam dan aku turut serta bersama mereka berdua. Riwayat Al-Tirmizi (169)
Kesimpulannya berjaga malam dengan tujuan untuk kebaikan seperti berbincang tentang sesuatu yang boleh mendatangkan maslahah untuk ummah, menuntut ilmu, menunaikan tanggungjawab kerja, dan selainnya adalah diharuskan.
Sebaliknya, berjaga malam untuk mencuri, melakukan maksiat, dan pelbagai kejahatan lain adalah haram hukumnya.
Manakala berjaga sehingga lewat malam untuk berbual-bual kosong, menonton wayang gambar (movie), melihat perlawanan bola sepak, dan seumpamanya sekiranya ia membawa kepada pengabaian terhadap solat subuh, maka ia membawa hukum makruh.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Zikir Penyembuh Kanser, Ustaz Don Kongsi Doktor Pulih Lepas Amal Surah Asy-Shuára Ayat 78-83
Tiada penyakit yang tiada ubatnya kecuali mati. Ia sudah tertulis di luh mahfuz tanpa terlewat sesaat atau tercepat seminit.
Tapi saat diuji dengan sakit, insya Allah ada penawarnya dan kita hanya perlu berusaha hingga diizinkan Allah untuk sembuh.
Dari satu perkongsian ceramah oleh Ustaz Don Daniyal, dirinya berkongsi kisah seorang doktor yang sembuh dari kanser selepas mengamalkan zikir ruqyah dari surah Asy shuára ayat 78-83.
Jelas Ustaz Don, peristiwa ini berlaku ketika dirinya masih bergelar pelajar tahfiz, sekitar tahun 2002 atau 2003 iaitu ketika usianya 19 tahun.
“Ketika itu, dia dan rakannya menjadi imam solat tarawih di sebuah surau di Pulau Pinang. Bila habis solat dan orang menjamu selera ketika moreh, dari sebalik tirai seorang doktor meminta bantuan dari AJK Masjid untuk bertemunya dan rakan.
“Doktor itu minta pertolongan untuk doakan dirinya. Kami kata doa apa, bukan doa kami makbul pun (kita tau la diri kita lagu manakan). Walau pun hafal Quran tapi tuan puan kenal saya sebagai Ustaz Don, bukan masa saya jadi The Don.
“ Saya tanya dia nak doa apa tu doktor. Doktor tu maklum dia ada kanser. Kami ucapkan Innalilahiwainailahirojiun. Kebetulan ayat ini terlintas di hati saya iaitu ayat ruqyah zikir yang ada dalam surah Asy’Shuára ayat 78-83. Saya minta dirinya amalkan. Wirid itu saja, kami tak ada ilmu tapia da Quran.
“Alhamdulillah, tahun 200- 2008 ketika saya belajar di Mesir, seorang kawan memaklumkan ada seorang doktor bagi duit. Rupanya selepas amalkan zikir ruqyah itu, dirinya bebas dari kanser dan dia beri kami duit berkenaan. Itu saya gunakan untuk belanja kawan-kawan makan hari itu di sebuah restoran di Mesir,” katanya menyuruh amal dan wiridkan ayat ini.
“Berubat hospital itu berubahlah, tapi boleh amalkan juga ayat ruqyah ini. Insya Allah, Allah maha penyembuh,” katanay.
Bagi yang ingin tahu ayat surah ini, di bawah ini disertakan surah dan maksudnya.
Maksudnya :-
“Tuhan yang menciptakan daku (dari tiada kepada ada), maka Dia lah yang memimpin dan memberi petunjuk kepadaku. Dan Tuhan yang Dia lah jua memberiku makan dan memberi minum. Dan apabila aku sakit, maka Dia lah yang menyembuhkan penyakitku. Dan (Dia lah) yang mematikan daku, kemudian Ia menghidupkan daku. Dan (Dia lah) yang aku harap-harapkan supaya mengampunkan dosaku pada hari kiamat; Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan agama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh. Kredit : Tik Tok @bibichuu
https://www.tiktok.com/@bibichuu_/video/7083307970255129883?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI