Kebahagiaan seorang anak terletak pada reda ibu bapanya. Anak yang membahagiakan ibu bapanya, nescaya hidupnya lebih diberkati ALLAH SWT. Justeru, tergamakkah seorang anak meletakkan ibu bapanya di belakang selepas bertemu kekasih hati?
Memang ada ibu bapa yang tidak bersetuju dengan pilihan hati anak. Mereka kurang berkenan dengan calon menantu yang dipilih oleh anaknya. Sebagai anak, lebih baik berbincang dari hati ke hati dengan ibu bapa. Usahlah menjadikan hal ini sebagai punca terputusnya silaturahim antara anda dengan orang tua.
BAWA BERBINCANG
Semua masalah tentu ada jalan penyelesaiannya. Apabila pilihan hati anda kurang disenangi oleh orang tua, carilah jalan. Seperti menarik rambut dalam tepung. Rambut tidak putus, tepung tidak berselerak. Berbincang adalah jalan terbaik berbanding memendam rasa dan akhirnya mencetuskan rasa marah.
ELAK KAHWIN LARI
Kahwin lari perlu dielakkan atas banyak sebab. Antaranya anda berdosa kerana melukakan hati orang tua. Selebihnya banyak manfaat perkahwinan yang terhalang disebabkan tindakan tersebut.
KENALI PUNCA
Jika ibu bapa kurang berkenan dengan pilihan hati anda, carilah puncanya. Kemudian perbaiki punca itu dan mintalah si dia cuba ambil hati ibu bapa anda. Insya-Allah segalanya akan jadi yang baik-baik sahaja.
BERDOA
Senjata umat Islam ialah DOA. Percayalah kepada kuasa doa. Justeru berdoalah kepada ALLAH SWT supaya pintu hati orang tua terbuka untuk menerima si dia. Berdoalah supaya si dia kuat untuk berdepan dengan pelbagai kemungkinan kerana perhubungan yang tidak mendapat restu orang tua amat sukar untuk dilalui.
Ibu bapa juga perlulah reda dengan pilihan hati anak. Cinta bukanlah sesuatu yang dipaksa-paksa namun hadir secara semula jadi. Sudah pasti anak berada dalam dilema jika anda menolak pilihan hati mereka. Sama-samalah saling memahami dan menuju ke arah silaturahim yang erat.
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ibu Tergamam Anak Lelaki ‘Brutal’ Menangis & Kucup Kaki Lepas Akad Nikah. Pesannya Jadi Suami Yang Baik!
Siapa tidak sedih jika anak sulung mahu menamatkan zaman bujang. Pasti berat hati untuk melepaskan walaupun anak lelaki.
Anak yang dijaga sejak lahir hingga besar sudah sampai masa untuk memilih pasangan hidup sendiri.
Namun begitu, kasih sayang seorang iu terhadap anak lelakinya tiada galang ganti. Segala pengorbanan tidak dapat dibalas dengan segunung intan.
Malah situasi ini lebih berat dirasakan jika dia merupakan satu-satunya anak lelaki tunggal yang ada.
Emosi inilah dialami oleh Muhammad Aqil Aidi Ramli yang melangsungkan majlis perkahwinan dengan menangis teresak-esak depan ibunya, sebaik akad nikah.
Keadaan ini nyata mengundang sedih tetamu yang hadir dan menunjukkan betapa kasih ibu itu sukar ditukar ganti.
Sebelum itu di laman sosial Facebook, ibu kepada Muhammad Aqil, Puan Zamara Buang muat naik coretan khas buat anak lelakinya itu yang nyata menyentuh jiwa.
Malah wanita berusia 51 tahun ini sendiri terkejut dengan tindakan anaknya yang datang bersujud dan mengucup kakinya sebaik melafazkan akad.
Ibu kepada empat anak ini sebenarnya tidak menyangka detik yang cukup menyentuh jiwa ini kerana anak lelakinya dikenali sebagai seorang yang keras hati dan berjiwa kental.
Dia yang terkejut dengan tindakan anaknya itu cuba memujuk walaupun dalam keadaan sangat sebak.
Walau bagaimanapun sebagai ibu dia sebenarnya sangat bimbang persediaan anak lelakinya itu menempuh alam berumah tangga.
Sejarah tercatat buat anak lelaki tunggal kami..
Dengan sekali lafaz sudah ada isteri yang sah..hihi.
Seminit jadi “suami orang” datang jumpa mama minta ampun dan maaf dengan menderu-deru tangisannya.
Allah hu Akhbar!
“Eh orang happy dapat wife, abang boleh lak nangis-nangis camgini napa. Abang tetap anak mama tetap buah hati pengarang jantung mama. Selagi hayat di kandung, mama sentiasa ada untuk abang. Insya Allah.”
Hentikan air mata mu sayang..
Mama doakan abang Aqil Atlan menjadi imam yang mampu membimbing isteri menuju jalan Allah dan Rasul Nya.
Amin Amin Ya Robbalamin.
#anaktunggallelaki
#anaknaknikah
#ualwayzmybabyboy
#cikgugarang
Dalam artikel di Mstar, Puan Zamara Buang mengakui anaknya itu walaupun manja tetapi sebenarnya brutal.
Juga seorang yang tegas dan susah mahu lihat dia menangis kecuali sebab sensitif sewaktu kecil dulu jika dimarahi.
“Kali terakhir melihat dia menangis apabila kesakitan patah kaki selepas jadi mangsa langgar lari dalam kemalangan membabitkan motosikal dia dan sebuah kereta.
“Hati mana tidak sedih melihat anak berkelakuan begitu. Saya pun menangis tetapi saya cuba pujuknya supaya jangan bersedih.
“Saya pujuk sepatutnya dia perlu gembira hari itu sebab dah ada isteri yang sah.Lama juga dia menangis dalam 1o minit juga,” katanya yang mengusahakan sebuah Kafe di Puchong.
Dia juga di media sosial turut mendoakan anak dan menantu akan beroleh kebahagiaan yang dicari dan turut menitipkan pesanan dalam meniti alam rumah tangga.
Fuhhhh..
Mengintai dari jauh our handsome man and pretty women..
Tidak putus-putus doa sang bonda dan ayahanda untuk kebahagian anakanda.
Abang Aqil Atlan dan menantu kesayangan kami..
Ayah & Mama so ready and immensely happy to welcome new member to our family.
Welcome new daughter
Except for love, there is one more thing in marriage you should give each others to make the best of mariage life; TRUST.
And one more thing, the great marriage is not when the perfect couple come together. It is when imperfect couple learns to enjoy their differencies.
Take care of each other and never let go of love!
May Allah always keep both of you as happy as you today.
Amin Amin Aminnnn
#anaktunggallelaki
#sayangmenantu
#cikgugarangsambutmenantu
Hati ibu ini juga terasa sangat sayu tatkala mendengar bacaan tahliq dibacakan si anak. Doanya semoga anak lelaki tunggal tidak cuai dalam menggalas tugas sebagai seorang suami kerana tanggun jawab besar yang menanti selepas ini.
Sayu hati seorang mama mendengar anak lelaki tunggal baca tahliq.
Mampu kah dia mendokong tahliq tersebut???
Kami sebagai ibubapa juga ada tanggung jawap didalam lafaz nya itu.
Berderau dan meremang bulu roma kami berdua.
Semoga dia tidak cuai.
Andai dia alpa mohon Allah ingatkan dia dan juga kami sekeluarga agar tidak culas.
Besar sungguh tanggungan ini, pada mereka yang benar-benar faham. Insya Allah kami sekeluarga faham.
Semoga sentiasa mendapat bantuan dari Allah.
#sayangnyalaanak
#abangsibrutal
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Perkahwinan Sah Atau Tidak Bila Ayah Nikahkan Anak Perempuan Tanpa Rela
Dalam Mazhab al-Syafi’i secara khususnya, bapa dan datuk merupakan wali mujbir yang bermaksud wali (pelindung) yang boleh memaksa anak perempuan berkahwin sekalipun tanpa kerelaan anak perempuan berkenaan. Dalam kata lain, sekalipun anak perempuan tidak mengenali siapakah suami itu dan tidak tahu apakah risiko atas perkahwinan tersebut. Atas pegangan Mazhab Syafii, kita mendapati banyak kes-kes paksaan kahwin dalam masyarakat Nusantara terutama pada zaman dahulu yang mana wanita tidak banyak mempunyai pilihan.
1. Kita menghormati ketokohan al-Imam al-Syafii r.h (meninggal 204H) sebagai tokoh ilmuwan yang agung. Kita juga menghormati Mazhab Syafii sebagai mazhab yang diamalkan oleh majoriti penduduk di negara ini, NAMUN seperti yang selalu saya tegaskan, kita tidak boleh fanatik tanpa menilai semula pandangan-pandangan yang diberikan oleh mana-mana mazhab.
Masyarakat moden khususnya, tidak boleh terikat dengan hanya satu mazhab, sebaliknya hendaklah melihat Islam dalam kerangka yang lebih luas. Dunia yang global ini, bagaikan satu kampong sahaja. Manusia terdedah kepada realiti yang baharu dan pelbagai. Maka pendapat dan kesimpulan dari mazhab dan tokoh yang pelbagai hendaklah dilihat dan disemak secara seimbang dalam mencari pendapat yang lebih kukuh dari segi dalilnya.
Demikian hukum-hakam dalam Islam itu semestinya zahir padanya keadilan, hikmah dan tidak membawa kepada keadaan yang lebih buruk. Itulah sifat Islam yang termaktub dalam al-Quran dan al-Sunnah. Pandangan-pandangan yang diberikan oleh mana-mana tokoh terdedah kepada penilaian dari segi hujah nas dan konteks semasa ataupun realiti yang ada.
2. Dr Yusuf al-Qaradawi ketika menolak pendapat yang memboleh bapa memaksa anak perempun berkahwin mengulas: “Siapa tahu, jika al-Syafi’i r.a. hidup di zaman kita dan melihat kemajuan pengetahuan dan ilmu yang dicapai oleh anak gadis hari ini, sehingga mereka mampu menilai lelaki yang datang meminang mereka, atau jika mereka kahwin tanpa kerelaan akan menyebabkan kehidupan rumah tangga menjadi neraka, barangkali jika (ai-Imam) al-Syafi’i melihat hal ini dia akan mengubah pendapatnya seperti mana dia telah mengubah banyak pendapatnya”. (al-Qaradawi, Al-Fatawa al-Mu’asarah, 337-338, Beirut: Dar Ulil al-Nuha).
3. Kita lihat kepada hadis-hadis Nabi s.a.w, baginda tidak membenarkan paksaan dalam perkahwinan. Sekalipun pada zaman itu, paksaan ke atas wanita dalam pelbagai keadaan berlaku dalam masyarakat Arab, Parsi dan selain mereka, namun Islam datang memansukhkan paksaan ke atas wanita dalam menentukan pilihan hidup mereka.
Dalam hadis dararipada Ibn ‘Abbas:
أَنَّ جَارِيَةً بِكْرًا أَتَتْ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَتْ أَنَّ أَبَاهَا زَوَّجَهَا وَهِيَ كَارِهَةٌ فَخَيَّرَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
“Seorang gadis dara datang kepada Nabi s.a.w memberitahu bahawa bapanya mengahwinkannya sedangkan dia tidak suka, maka Nabi s.a.w memberikan pilihan kepadanya (sama ada untuk meneruskan atau menolaknya) (Riwayat Abu Daud dan Ibn Majah , dinilai sahih oleh al-Albani).
Maka dalam Sahih al-Bukhari yang merupakan kitab rujukan hadis yang terpenting ada Bab Iza Zauwaja Ibnatahu wahiya karihah fanikahu mardud (Apabila bapa mengahwinkan anak perempuannya, sedangkan anak perempuan itu tidak suka maka nikah itu ditolak).
4. Dalam hadis yang lain riwayat al-Bukhari dan Muslim, Nabi s.a.w bersabda:
لاَ تُنْكَحُ الأَيِّمُ حَتَّى تُسْتَأْمَرَ ، وَلاَ تُنْكَحُ البِكْرُ حَتَّى تُسْتَأْذَنَ
“Jangan dikahwinkan janda sehingga mendapat arahannya (dia meminta) dan jangan dikahwinkan anak dara sehingga diminta keizinannya”.
Al-Bukhari dalam kitab sahihnya meletakkan hadis ini dengan tajuk: باب لا ينكح الأب وغيره البكر والثيب إلا برضاها iaitu bermaksud “bab; bapa dan selainnya tidak boleh menikahkan anak dara ataupun janda tanpa kerelaan”.
5. Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal 728 H) ketika mengulas tentang paksaan anak perempuan berkahwin dengan kuasa wali mujbir, beliau menyebut: “Adapun menikahkan wanita dalam keadaan dia benci maka ini menyanggahi prinsip Islam dan akal yang waras. Allah tidak mengizinkan wali (bapa/datuk) memaksa anak perempuan atas sesuatu pembelian atau sewaan tanpa keizinannya, tidak juga boleh memaksa makanan, minuman dan pakaian yang dia tidak mahu.
Bagaimana pula boleh memaksanya atas persetubuhan dan pergaulan dengan orang yang dia benci?! Memaksa pergaulan dengan orang yang dia benci bergaul dengannya?! Allah menjadikan hubungan antara suami isteri itu cinta dan kasih. Jika perkahwinan itu tidak menghasilkan kecuali kebencian dan berpaling daripada suaminya, mana di manakah cinta dan kasih dalam perkahwinan itu?” [Ibn Taimiyyah, Majmu’ al-Fatawa, 16/239. Riyadh: maktab al-‘Abikan].
6. Jelas dalil-dalil mensyaratkan kerelaan wanita dalam perkahwinan. Kerelaan itu hendaklah dilihat dalam konteks yang sebenar pada tempat dan waktunya. Anak perempuan yang bawah umur, yang tidak memahami realiti apa yang dia persetujui, tidak boleh dianggap rela. Realiti dan cabaran kehidupan zaman ini dan dahulu juga tidak sama. Untuk hidup di zaman moden, di negara kita, anak perempuan perlukan pendidikan dan pelajaran yang secukupnya. Jika dia masih lagi di sekolah rendah, bagaimanakah dia akan meneruskan dunia pelajarannya jika dia berkahwin di peringkat itu. Wali yang menikahkan anak kerana kemiskinan yang mana dia mahu perolehi keuntungan tertentu, tidak layak menjadi wali. Wali itu bermaksud pelindung. Dia sudah tidak menjadi pelindung. Bahkan dia sudah menjadi pemangsa.
7. Ingin diulangi di sini apa yang sarjana besar Islam al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H) sebut: “Sesungguhnya syariah Islam itu binaan dan asasnya adalah atas segala hikmah dan kebaikan untuk manusia di dunia dan akhirat. Syariah Islam itu segalanya keadilan, kebaikan dan hikmat. Maka setiap perkara yang terkeluar dari keadilan kepada kezaliman, dari rahmat kepada yang berlawanan dengannya, dari kebaikan kepada kerosakan, dari hikmat kepada sia-sia maka ianya bukan syariah Islam sekalipun diberikan takwilan untuknya”. (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, I’lam al-Muwaqqi’in, 3/3, Beirut: Dar al-Jail).
8. Sekali lagi ditegaskan, betapa perlu kita bersifat terbuka dalam menilai pandangan-pandangan agama sekalipun dari mazhab yang kita terbiasa dengannya. Islam itu hujah. Islam diutuskan untuk kebaikan manusia bukan untuk sebaliknya. Maka, segala nas, tafsiran nas dan pendapat dari apa aliran sekalipun, hendaklah dilihat dalam konteksnya yang betul. Jangan kita letakkan teks pada konteks yang salah. Kita tidak wajar terlalu terikat dengan sesuatu mazhab tetapi yang mesti kita lakukan berusaha memahami hujah-hujah para sarjana dari apa mazhab sekalipun selagi tidak menyanggahi al-Quran dan al-Sunnah.
Sumber: Prof Madya Dato Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin
(Mufti Negeri Perlis, Malaysia)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Buat Majlis Kahwin Jangan Sampai Hutang Keliling Pinggang
Cara untuk menguar-uarkan pernikahan ialah dengan membuat kenduri kahwin. Pada hari ini kenduri kahwin diadakan dengan pelbagai cara. Ada yang membuatnya di kediaman sendiri, di homestay, hotel dan dewan orang ramai.
Semuanya bergantung kepada bajet yang dimiliki. Jika ingin mengadakan majlis besar, mewah dan ada-ada maka besarlah bajetnya. Jika majlis ringkas, bajet yang dikeuarkan juga tidaklah begitu mahal.
Pun begitu, anda dinasihatkan supaya jangan mengada-adakan apa yang tidak ada. Hal ini berkait rapat dengan modal perbelanjaan yang diperlukan. Fikirlah mengenai kewangan selepas berkahwin. Janganlah hendak nampak mewah sehingga anda dibebani hutang selepas berkahwin.
Ada yang menganggap majlis ringkas diadakan sebab pengantinnya kedekut. Berjimat dan membuat majlis ringkas ketika kahwin bukanlah sebab kedekut atau tidak. Lainlah jika bajet kecil tetapi anda jemput ramai tetamu sehingga makanan yang disediakan tidak mencukupi. Berjimat dan kedekut ialah dua hal yang berbeza.
IKUT KEMAMPUAN
Sebelum memilih lokasi penganjuran majlis kahwin, fikir bajet yang anda miliki. Jika kadar sewa dewa agak mahal, mungkin anda boleh membuatnya di rumah sahaja. Masak sendiri atau katering? Perlukah menyewa baju pengantin yang mahal? Barang hantaran pula bagaimana? Siapa yang tidak mahu majlis penuh meriah dan mewah. Namun fikirkan semula adakah anda mampu? Adakah ianya membazir? Dan adakah anda perlu berhutang untuk merealisasikan impian anda? Rancang kewangan anda dengan bijak.
JANGAN TERPENGARUH
Banyak institusi kewangan menyediakan kemudahan pinjaman untuk melangsungkan perkahwinan. Fikir banyak kali dahulu sebelum anda bersetuju untuk meminjam. Ini kerana anda perlu berdepan dengan komitmen membayar balik pinjaman bertahun lamanya. Selain itu, jangan ambil kad kredit semata-mata hendak berhutang membeli barang hantaran perkahwinan. Itu juga satu langkah yang berbahaya untuk ekonomi rumahtangga.
KESEPAKATAN
Keluarga sebelah lelaki dan perempuan perlu ada kesepakatan dalam membuat majlis perkahwinan. Perlu ada kata putus mengenai majlis mengenai bajet. Jika boleh, buat majlis sekali sahaja. Tidak perlu terlalu mengikut adat untuk mengadakan majlis menghantar menantu yang boleh membuatkan lebih kurang RM10,000 melayang semata-mata untuk majlis yang tidak perlu. Paling penting majlis akad nikah dan majlis kahwin untuk memperkenalkan pengantin kepada semua tetamu.
VIDEO:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI