Tak salah isteri berdikari tetapi biarlah berpada-pada, jangan sampai pasangan lepas tangan tentang tanggung jawab yang hakiki.
Fitrah lelaki lebih suka dihormati dan rasa dihormati apabila wanita bergantung harap kepada kekuatan dan kepimpinannya.
Allah melantik suami sebagai imam yang membuat keputusan dalam rumah tangga serta diwajibkan isteri mentaatinya.
Apabila berdepan situasi isteri terlalu berdikari, menyebabkan hubungan hormat dan kebergantungan kepada suami akan jadi lebih longgar. Dan tentunya ia tidak ‘sihat’ untuk rumah tangga.
Ikuti perkongsian Firdaus Shakirin mengenai topik ini.
Dilema seorang isteri…
Bila isteri terlalu berdikari, suami jadi tak bertanggungjawab…
“Awak, jap g ambik anak, saya blk lmbt, nk g main badminton jap…awk, nnt sya nk kluar jumpa kwn jap…awk, ujung minggu ni, sya dh janji dgn Ali, nk ikut dia g cari barang kereta dia…awk, beras dah nk hbis kan, sblum smpai umh, awk sggah beli…minggu depan cuti sekolah, klu awk nk blk kg, blk la dgn anak2”
Bila mana seorang isteri itu mampu menguruskan anak2 dgn sendirinya, mampu pergi ke mana2 dgn sendirinya, mampu beli itu ini dgn sendirinya…lama kelamaan, serba serbi dia kena buat SENDIRI…
Dlm rumahtangga, peratusan utk MEMBERI tu perlu seimbang…kita xbleh bagi all out, 100%…perlu simpan sedikit, mgkin memberi sekadar 50% sahaja, dan selebihnya 50% dari pasangan…atau 30% dr isteri, 70% dari suami…sama utk suami, suami xbleh buat semua sendiri, ada juga perkara yg perlu ajar dan suruh isteri utk buat, supaya kalau jadi sesuatu kpd diri kita, sekurang2nya isteri ada asas utk menapak meneruskan hidup…
Bila % lebih dari isteri, isteri yg byk memberi, lama kelamaan dia akan mengungkit disebabkan dia dah letih…terlalu byk yg dia dah sumbang dan buat utk rumah tangga tu sehinggakan suaminya menjadi selesa, lepas tgn dan menjadi tak bertanggungjawab…
Isteri berdikari utk kebaikan BERSAMA, bukan utk suaminya menjadi SELESA….
Sumber Kredit: Facebook: Firdaus Shakirin
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Bila Sajat Mempersendakan JAIS…”, Prof Madya USIM Kongsi Maksud Surah Al-Mutaffifîn Ayat 29
“Sajat lagi pantas dari JAIS. JAIS lembap. JAIS baru nak ketuk pintu, Sajat dah sampai ke Thailand dah…
Ini antara konten terbaru usahawan Sajat di Tik Toknya.
Dalam pada itu, Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar yang juga Pensyarah Fisiologi, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) mengupas isu ini dan perlu diketahui umat islam semua.
Baca perkongsiannya agar generasi hari ini tidak menjadi orang berdosa di hari akhirat bila mana mentertawakan orang beriman.
Tak ada apa yang memeranjatkan melihat Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman memperolok-olokkan JAIS dalam Tik Tok terbaru beliau.
Agar anak-anak muda tidak terlalu terpesona dengan paparan tersebut, saya coretkan sedikit beberapa pesanan.
Dah lama ayat Quran sebut tentang perkara ini :-
{ إِنَّ ٱلَّذِينَ أَجۡرَمُواْ كَانُواْ مِنَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يَضۡحَكُونَ }
[Surah Al-Mutaffifîn: 29]
Sesungguhnya orang-orang yang derhaka, mereka selalu tertawakan orang-orang yang beriman.
Dalam tafsiran lain:
Sesungguhnya orang-orang yang berdosa adalah mereka yang dahulu menertawakan orang-orang yang beriman.
Saya yakin para pendakwah dan penguatkuasa JAIS, JAWI, JAKIM dll yang sentiasa berpesan dengan kebenaran dan menjalankan tugas mereka sudah lali dengan cemuhan – cemuhan ini. Semoga Allah SWT sentiasa memelihara mereka.
Saya lihat yang obses kepada JAIS kini adalah beliau. Tak lekang difikiran.
INTEGRITI
Jika ada yang membela beliau berjaya dengan segala jenis proses asylum etc, ingatlah bahawa integriti beliau boleh dipersoalkan. Beliau menipu bahawa dia adalah khunsa selama ini, akhirnya mengaku bahawa dia seorang transgender.
https://www.google.com/…/nur-sajat-mengaku-transgender
Beliau menipu imigresen Malaysia dan Thailand.
https://www.google.com/…/polis-cari-sajat-kes-tipu…
Menipu ketika mengerjakan umrah. WAFIQ pernah menegur hal ini
https://www.nst.com.my/…/respect-differences-between…
IBUBAPA BERDOA UNTUK ANAK BERTAUBAT DAN KEMBALI KE JALAN YANG BENAR
Saya berkesempatan berjumpa dengan beberapa individu mak nyah yang berhijrah di Malaysia dan di Indonesia. Ketika ditemuramah, mereka percaya doa ibu yang tidak putus-putus mengajak mereka bertaubat itulah yang menjadi tali pengikat yang menarik mereka pulang ke jalan yang benar. Justeru itu saya berharap agar ibu dan bapa kepada Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman mendoakan agar beliau kembali ke jalan yang benar. Terangkan dengan jelas kesilapannya.
HUKUM AGAMA DAN “THE LAW OF PHYSIOLOGY”
Hukum agama tentang transgender atau Mukhannath sudah jelas.
Hukum fisiologi manusia juga jelas. Sampai bila terpaksa bergantung kepada estrogen dan anti-androgen luaran untuk menyekat aktiviti testosterone? (pembuangan testis akan mengurangkan hormon testosterone, tetapi testosterone masih dihasilkan oleh kelenjar adrenal)
Apabila usia meningkat, sel-sel dalam badan akan kurang responsif kepada hormon – hormon luaran ini. Hormon estrogen luaran ini mungkin terpaksa dikurangkan (maka efek keperempuanan atau feminization pun berkurang) kerana hormon estrogen bagi seorang lelaki meningkatkan risiko darah beku, sakit jantung dan stroke.
.
DISKRIMINASI TRANSGENDER DI AUSTRALIA
Lastly, is life as transgender that ROSY in Australia as compared to Malaysia?
Australia sangat-sangat menyokong pertukaran jantina dan penukaran identiti diri dan telah pun mengabsahkan perkahwinan sejenis.
Tetapi kajian database kebangsaan Australia yang diterbitkan dalam bulan Januari 2021 menunjukkan dikalangan transgender:-
1. diskriminasi pekerjaan yang tinggi 35%
2. pengangguran 3 kali ganda kadar kebangsaan
2. cubaan mencederakan diri yang tinggi 63%
3. cubaan bunuh diri yang tinggi 43%
4. depresi 85%
5. anxiety 79%
Kajian ini masih meletakkan punca diskriminasi dan stigma, di sebuah negara yang tiada JAWI, JAKIM, JAIS dan undang-undang tasyabbuh
https://pursuit.unimelb.edu.au/…/why-have-nearly-half…
The first peer-reviewed study of the health and wellbeing of transgender adult Australians paints a grim state of health.
https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/lgbt.2020.0178 (actual study paper)
Of the 928 participants, lifetime diagnosis of depression was reported in 85 per cent and anxiety in 79 per cent.
Most concerningly, 63 per cent reported previous self-harm and 43 per cent had attempted suicide. These statistics are many times higher than rates for the general Australian population.
Shockingly, 35 per cent reported discrimination from employment as a result of being trans, and the unemployment rate of 19 per cent was more than three times the national rate.
Semoga kita menghargai apa yang telah Allah SWT berikan kepada kita.
Dari:
Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar
WAFIQ
Pensyarah Fisiologi
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
https://www.tiktok.com/@fichfahmi/video/7069500814183632154?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Al-Ikhlas, Surah Pendek Tapi Ini Kelebihan Bagi Yang Mengamalkannya Dalam Kehidupan Seharian
Surah Al-Ikhlas hanya mengandungi empat ayat. Ia surah ke 112 dari keseluruhan surah dalam Al-Quran.
Pernah diceritakan langit menjadi mendung selepas selepas 70,000 malaikat membaca surah Al-Ikhlas ini selepas kematian Muawiyah bin Muawiyah yang sering membaca surah ini semasa hidupanya.
Namun parawi hadis terdahulu mempunyai berbagai pendapat mengenainya. Berikut adalah kupasan dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai kelebihan membaca surah Al-Ikhlas. Moga kita tidak lupa membacanya setiap masa.
Riwayat ini dimasukkan oleh Imam al-Qurtubi di dalam tafsirnya bagi Surah al-Ikhlas. Berkata Anas bin Malik RA:
كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِتَبُوكَ، فَطَلَعَتِ الشَّمْسُ بَيْضَاءَ لَهَا شُعَاعٌ وَنُورٌ، لَمْ أَرَهَا فِيمَا مَضَى طَلَعَتْ قَطُّ كَذَلِكَ، فَأَتَى جِبْرِيلُ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: [يا جبريل، مالي أَرَى الشَّمْسَ طَلَعَتْ بَيْضَاءَ بِشُعَاعٍ لَمْ أَرَهَا طَلَعَتْ كَذَلِكَ فِيمَا مَضَى قَطُّ [؟ فَقَالَ: [ذَلِكَ لان معاوية بن مُعَاوِيَةَ اللَّيْثِيَّ تُوُفِّيَ بِالْمَدِينَةِ الْيَوْمَ، فَبَعَثَ اللَّهُ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ [. قَالَ] وَمِمَّ ذَلِكَ [؟ قَالَ: [كَانَ يُكْثِرُ قِرَاءَةَ (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ، وَفِي مَمْشَاهُ وَقِيَامِهِ وَقُعُودِهِ، فَهَلْ لَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنْ أَقْبِضَ لَكَ الْأَرْضَ. فَتُصَلِّي عَلَيْهِ [؟ قَالَ] نَعَمْ [فَصَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ رَجَعَ. ذَكَرَهُ الثعلبي، والله أعلم.
Maksudnya: Pernah suatu ketika kami bersama Rasulullah SAW di Tabuk. Matahari terbit dengan sinaran dan cahaya putih, tidak seperti terbit yang biasa dilihat sebelumnya. Lalu datanglah Jibril dan Rasulullah SAW bertanya kepada beliau, ‘Wahai Jibril, mengapakah aku melihat matahari terbit dengan sinaran yang tidak pernah aku lihat terbitnya sebegitu sebelum ini?’ Jibril menjawab, ‘Itu kerana Muawiyah bin Muawiyah al-Laitsi meninggal di Madinah hari ini, maka Allah membangkitkan 70 000 malaikat untuk berselawat ke atasnya.’ Dia berkata, ‘Mengapa begitu?’. Jawab Jibril, ‘Adalah (Muawiyah) banyak membaca Qul huwaLlahu Ahad (Surah al-Ikhlas) sepanjang malam dan siang, ketika berjalan, bangkit dan duduknya. Maka adakah anda ingin wahai Pesuruh Allah aku tahan bumi ini supaya anda boleh berselawat (berdoa) juga keatasnya?’ Jawab Nabi, ‘Ya.’ Lalu Baginda berselawat ke atas Muawiyah kemudia pulang.Rujuk al-Jami’ li Ahkam al-Quran (20/250)
Kata al-Qurtubi: “Kisah ini disebut oleh al-Tsa’labi. Allah lebih mengetahui.”
Kata Imam Ibn al-Jauzi dalam al-`Ilal al-Mutanahiah (1/298) : “Tidak sahih.”
Kata Imam Ibn Hibban dalam al-Majruhin (2/173) : “Hadis munkar yang tidak dapat dikuatkan dengan mutaba’ah.”
Kata Imam al-Nawawi: “Ulama sepakat atas kedaifan hadis ini antaranya al-Baihaqi dengan katanya, ‘al-Ala’ mengambil hadis daripada Anas dengan hadis-hadis munkar.”
Berkata Imam al-Baihaqi: “Hadis ini juga diriwayatkan dalam riwayat lain yang juga daif.”
Kata Imam al-Bukhari: “Munkarul Hadith”. Begitu juga pendapat Abu Hatim dan Ibn `Adiy. Rujuk Khulasah al-Ahkam (2/964).
Selawat para malaikat dalam hadis ini bermaksud mendoakan keampunan dan rahmat bagi Muawiyah.
Fadilat-fadilat yang sahih berkenaan surah al-Ikhlas:
1. Allah SWT mencintai orang yang mencintai Surah al-Ikhlas
Daripada Aisyah R.anha:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَ رَجُلًا عَلَى سَرِيَّةٍ، وَكَانَ يَقْرَأُ لِأَصْحَابِهِ فِي صَلاَتِهِمْ فَيَخْتِمُ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، فَلَمَّا رَجَعُوا ذَكَرُوا ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: سَلُوهُ لِأَيِّ شَيْءٍ يَصْنَعُ ذَلِكَ؟، فَسَأَلُوهُ، فَقَالَ: لِأَنَّهَا صِفَةُ الرَّحْمَنِ، وَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَقْرَأَ بِهَا، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَخْبِرُوهُ أَنَّ اللَّهَ يُحِبُّهُ
Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi SAW mengutus seseorang kepada sekelompok pasukan, dan ketika orang itu mengimami sahaba-sahabatnya yang lainnya di dalam solat mereka dan beliau mengakhiri bacaannya dengan Kulhu allahu ahad , maka apabila mereka pulang, mereka menceritakan hal itu kepada Rasulullah SAW, lalu Baginda pun bersabda: “Tanyalah beliau, mengapa beliau berbuat demikian?” Lalu mereka bertanya kepadanya. Beliau pun menjawab: “Kerana surat ini (mengandung) sifat al-Rahman, dan aku mencintai membaca surah ini,” lalu Nabi SAW bersabda: “Beritahu beliau, sesungguhnya Allah pun mencintainya” Hadis riwayat Imam al-Bukhari (7375)
2. Al-Ikhlas bersamaan sepertiga al-Quran
Daripada Abu Sa`id al-Khudri RA:
أَنَّ رَجُلًا سَمِعَ رَجُلًا يَقْرَأُ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ يُرَدِّدُهَا، فَلَمَّا أَصْبَحَ جَاءَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ، وَكَأَنَّ الرَّجُلَ يَتَقَالُّهَا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهَا لَتَعْدِلُ ثُلُثَ القُرْآنِ»
Maksudnya: “Sesungguhnya seseorang mendengar orang lain membaca Kulhu allahu ahad dengan berulang kali, lalu dia datang bertemu Rasulullah SAW dan menceritakan hal itu kepadanya, dan seolah-olah orang itu menganggap remeh surah itu, maka bersabdalah Rasulullah SAW : “Demi Dzat yang jiwaku berada di tanganNya, sesungguhnya surat itu sebanding dengan sepertiga al Qur`an.” Hadis riwayat Imam al-Bukhari (5013)
3. Surah al-Ikhlas penyebab masuk Syurga
Daripada Abu Hurairah RA:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: أَقْبَلْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعَ رَجُلًا يَقْرَأُ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَجَبَتْ. قُلْتُ: مَا وَجَبَتْ؟ قَالَ: الجَنَّةُ
Maksudnya: “Aku datang bersama Rasulullah SAW lalu aku dengar seorang lelaki membaca Kulhu allahu ahad Allahussamod, Lalu Rasulullah SAW bersabda: “Telah wajib.” Aku bertanya: “Apa yang telah menjadi wajib?”. Kata Baginda: “Syurga (baginya).” Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunan (2897). Beliau berkata: “Hadis hasan sahih gharib.”
4. Menjadi perlindungan dengan izin Allah SWT, jika dibaca bersama Surah al-Alaq dan Surah al-Nas.
Daripada `Uqbah bin `Amir al-Juhani RA berkata:
بَيْنَا أَنَا أَقُودُ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَاحِلَتَهُ فِي غَزْوَةٍ إِذْ قَالَ: يَا عُقْبَةُ، قُلْ فَاسْتَمَعْتُ، ثُمَّ قَالَ: يَا عُقْبَةُ، قُلْ فَاسْتَمَعْتُ، فَقَالَهَا الثَّالِثَةَ، فَقُلْتُ: مَا أَقُولُ؟، فَقَالَ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَقَرَأَ السُّورَةَ حَتَّى خَتَمَهَا، ثُمَّ قَرَأَ: قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَقَرَأْتُ مَعَهُ حَتَّى خَتَمَهَا، ثُمَّ قَرَأَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ فَقَرَأْتُ مَعَهُ حَتَّى خَتَمَهَا، ثُمَّ قَالَ: مَا تَعَوَّذَ بِمِثْلِهِنَّ أَحَدٌ
Maksudnya: Ketika mana aku memimpin kenderaan Rasulullah SAW dalam sebuah peperangan, tiba-tiba Baginda bersabda: “Wahai Uqbah, katakanlah,” Aku pun mendengarkan, kemudian beliau berkata (lagi): “Wahai Uqbah, katakanlah,” Aku pun mendengarkan. Dan Baginda mengatakannya sampai tiga kali, lalu aku bertanya: “Apa yang perlu aku katakan?” Baginda pun bersabda: “Katakan Kulhu allahu ahad”, lalu Baginda membacanya sampai selesai. Kemudian Baginda membaca Kul auzubirobbilfalaq, aku pun membacanya bersamanya hingga selesai. Kemudian Baginda membaca Kul auzubirobbinnas, aku pun membacanya bersamanya hingga selesai. Kemudian Baginda bersabda: “Tidak ada seorang pun yang berlindung (dari segala keburukan) seperti orang orang yang berlindung dengannya (tiga surat) tersebut” Hadis riwayat Imam al-Nasaie (5430)
Daripada Aisyah R.anha:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ كُلَّ لَيْلَةٍ جَمَعَ كَفَّيْهِ ثُمَّ نَفَثَ فِيهِمَا فَقَرَأَ فِيهِمَا {قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ} وَ{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ} وَ{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ} ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا مَا اسْتَطَاعَ مِنْ جَسَدِهِ يَبْدَأُ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ وَوَجْهِهِ وَمَا أَقْبَلَ مِنْ جَسَدِهِ يَفْعَلُ ذَلِكَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ
Maksudnya: Bahawa Nabi SAW apabila menuju ke pembaringannya (untuk tidur) setiap malam, Baginda akan menghimpunkan kedua tangannya (yakni menadah tangan) dan meniupnya setelah Baginda membaca Surah al-Ikhlas, al-Falaq, dan al-Nas, kemudian menyapu kedua-dua tapak tangannya pada tempat yang mampu dicapai olehnya dari setiap tubuhnya, dimulakan dari kepala, muka, dan apa yang boleh ditemui daripada badannya, sebanyak tiga kali. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (5017)
Daripada Buraidah bin al-Hasib RA:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمِعَ رَجُلًا يَقُولُ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ، وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ، فَقَالَ: لَقَدْ سَأَلْتَ اللَّهَ بِالِاسْمِ الَّذِي إِذَا سُئِلَ بِهِ أَعْطَى، وَإِذَا دُعِيَ بِهِ أَجَابَ
Maksudnya: Bahawa Rasulullah SAW mendengar seorang lelaki berdoa: “Ya Allah, sesungguhnya aku meminta kepada-Mu, bahwa diriku bersaksi sesungguhnya Engkau adalah Allah yang tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau Yang Maha Esa, Yang bergantung kepada-Mu segala sesuatu, Yang tidak beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorang pun yang setara dengan-Nya,” kemudian Rasulullah SAW bersabda: “Sungguh dirimu telah meminta kepada Allah dengan nama-Nya, yang jika Dia diminta dengannya (pasti akan) memberi, dan jika Dia diseru dengannya, (pasti akan) mengabulkannya”. Hadis riwayat Abu Daud (1493)
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kalimah ‘Allah’, Perkataan Terakhir Diucap, Penasihat Eksekutif Editorial Sinar Harian, Datuk Abd Jalil Ali Selamat Dikebumikan Tengah Malam Tadi
Semalam menjadi hari paling sedih buat seluruh warga kerja di Sinar Harian, apabila Penasihat Eksekutif Editorial Sinar Harian, Datuk Abdul Jalil Ali telah menghembuskan nafas terakhirnya pada jam 6.30 pagi.
Kehilangan beliau bukan saja ditangisi seluruh warga kerja syarikat penerbitan itu, tetapi juga alumni dan juga rakan wartawan yang mengenali beliau.
Datuk Abdul Jalil yang juga dianggap veteran dalam dunia kewartawanan ini berpengalaman lebih 47 tahun dalam bidang penulisan dan kewartawanan.
Beliau juga turut memegang jawatan sebagai Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Warisan Ummah Ikhlas.
Selain itu beliau juga turut menjadi Profesor Adjung di Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, Universiti Malaysia Sabah.
Siapa saja yang tidak terhibur dengan setiap baik tulisannya baik dalam kolum di beberapa majalah seperti Seri Dewi & Keluarga, Pesona Pengantin dan juga dalam buku antaranya berjodol Asam Garam, Gula & Kopi.
Tulisannya cukup dekat di hati peminat setianya berana mempunyai unsur jenaka yang turut diselitkan beberapa nasihat berguna.
Menurut isteri kesayangan beliau, Datin Sharifah Nooraiya Syed Hassan, Jumaat malam lalu mereka sempat mengadakan kenduri tahlil di surat berdekatan kediaman untuk mendoakan kesihatan suami.
Waktu itu sudan nampak diri suami yang sangat lemah. Malah waktu dipakaikan baju dan dibawa keluar ke laman juga perasan matanya sudan tidak bersinar, kelabu dan kelam.
“Dalam jam 2 pagi dia kata panas. Minta dipasangan kipas. Saya tanya sakit perut ke? Katanya ok. Dalam 3.15 pagi, dia nampak resah.
“Waktu itu saya pasangkan selawat tafrijiyyah dan saya pun berselawat sama untuknya. Sambil urut, pegang tangannya,” ceritanya ketika ditemubual Sinar Harian di kediamannya.
Selawat dipasang terhenti apabila mengangkat telefon yang disambung dan sampailah jam 4.45 pagi.
Dalam masa sama isteri berkata-kata, terdengar Allahyarham menyebut Allah, dan itulah perkataan terakhir dari arwah.
Waktu itu segera isteri bingkas bangun memeluk suaminya. Dan selepas suami mendengus dua kali, nafasnya terhenti.
Ketika inilah baru ahli keluarga memanggil ambulan untuk bantuan kecemasan. Namun Allah lebih menyayangi arwah dan seluruh ahli keluarga reda tengan kehilangan insan tersayang.
Setelah melalui pelbagai proses, akhirnya jenazah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam USJ 22 di sini pada jam 12.40 Tengah malam tadi.
Suasana di tanah perkuburan diselubungi pilu apabila sebahagian besar daripada lebih 100 yang hadir ialah kakitangan serta alumni Sinar Harian dan Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd (Karangkraf) yang amat merasai pemergian veteran wartawan itu.
Pengebumian turut dihadiri Pengerusi Lembaga Pengarah merangkap Penerbit Sinar Harian, Datuk Dr Hussamuddin Yaacub dan bekas Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat merangkap Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh.
Allahyarham yang menghidap penyakit buah pinggang meninggalkan seorang balu, Datin Sharifah Nooraiya Syed Hassan dan empat orang anak serta seorang cucu.
Sesungguhnya kehilangan beliau tiada penggantinya terutama dalam dunia kewartawan. Marilah kita sama-sama mendoakan agar tenang di sana dan berada dalam kalangan orang beriman.
Kredit Sumber & Foto: Sinar Harian & Mingguan Wanita
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI