Ramai diuji dengan keuzuran khususnya bagi mak ayah kita yang umurnya mungkin sudah lanjut. Di saat kita mendoakan keduanya dipanjangkan usia tetapi ajal maut, jodoh pertemuan sudah ditetapkan oleh Allah sejak di luh mahfuz lagi. Sebagai anak atau diuji dengan ahli keluarga yang sedang sakit tenat, ada baiknya kita belajar sedikit ilmu dari sudut sains dan islam yang dikongsikan oleh seorang doktor perubatan, Dr Abdul Rahim dari Klinik Abdul Rahim, Bayan Lepas, Pulau Pinang.
Ilmu yang patut anda fahami. "Tahukah apa tanda-tanda nazak menurut SAINS dengan ISLAM?"
Doktor hurai cara detail saintifik tanda-tanda penting unttuk kita semua tahu ketika menjaga pesakit yang kita sayangi sebelum dijemput Illahi supaya kita dapat pelajaran darinya. Tanda ini tidak sama bagi setiap orang dan ia hanya sebagai panduan sahaja untuk sahabat semua.
Waktu kematian sudah ditetapkan Allah sejak azali lagi. Dari sudut sains ketika nazak, ini yang perlu kita ketahui.
Apa tanda-tanda sakaratulmaut/nazak kita dah hampir?
Dalam SAINS:-
1)Kita akan mula-mula sekali HILANG SELERA MAKAN. Tahu tak anda, sistem organ kita yang pertama yang "menutup" tugasannya adalah sistem pencernaan bila nazak kita dah hampir.
Pencernaan banyak sekali mengguna tenaga kerana banyak kerja usus kena proses makanan kita tiap hari! Dalam beberapa minggu terakhir kita, sebenarnya usus tak perlu memproses makanan kerana tak diperlukan badan kita lagi untk membina sel baru sebab kita dah nak tinggalkan alam ni.
Hilang selera makan & minum. Perut mula kembung. Tenaga kita menurun mendadak. Kelemahan fizikal amat ketara. Kita akan banyak TIDUR daripada terjaga kerana keletihan. Najis makin tiada sebabkurang makan dan minum. Ini permudah orang yang urus mayat kita ketika mandikan mayat nanti & tak payah tekan-tekan perut kita untuk keluarkan najis kita.
Nota : Manusia memerlukan makanan & air untuk terus hidup. Sekurang-kurangnya 60% badan orang dewasa terdiri dari air. Manusia boleh hidup tanpa makanan selama 3 minggu tapi boleh bertahan selama 3-4 hari tanpa air.
Ads
2. Pernafasan cetek & tak teratur
Ketika saat kematian semakin hampir, pernafasan orang kita sayangi menjadi perlahan dan tak teratur. Mungkin berhenti dan kemudian bermula semula atau berhenti yang panjang di antara nafas pendek. Ia dikenali sebagai pernafasan Cheyne-Stokes. Ia bertahan untuk waktu yang singkat atau lama sebelum pernafasan akhirnya berhenti.
3 Blood pressure anda menurun & denyutan jantung/heart rate makin pantas tapi selepas tu makin lemah & perlahan.
Doc nak khabarkan bahawa bila pesakit menghampiri kematian, jantung tak dapat mengepam secara normal, tekanan darah rendah dan darah beredar dengan teramat kurang ke seluruh badan. Dengutan jantung makin perlahan dan susah didengar. Akhirnya di ECG tiada lagi impulse. ECG mendatar bermakna sudah tiada nyawa.
4. Keluaran volume dan warna kencing berubah
Fungsi ginjal secara beransur-ansur berhenti menghasilkan air kencing ketika kematian semakin hampir. Air kencing anda akan menjadi coklat gelap pekat atau merah tua. Juga, jumlah air kencing yg dihasilkan oleh buah pinggang berkurangan sehingga terhenti dihujung hayat.
5. Perubahan physical
Ads
a. Kelihatan edema/pembengkakan tangkungan cecair pd tangan, kaki, punggung & paru-paru bagi orang yang hampir mati atau BED RIDDEN kerana kekurangan zat makanan protein. Orang uzur hanya makan air dan nasi moi/bubur atau makan minum yang tak berzat atau berprotein.
b. Tangan & kaki sejuk & pinkish atau kebiruan atau pucat sebab kurang darah dan oksigen ke seluruh badan, maka tubuh badan jadi SAKIT. Seluruh kulit berbintik sebab yang sama.
c. Kekeliruan mental atau delirium/nyanyuk sebab kurang darah dan oksigen ke otak. Suhu badan tak terkawal sebab otak mula tak berfungsi maka kulit mereka sejuk, hangat, lembap, atau pucat tak tentu masa.
d. Mata mereka akan sering terbuka dan tak berkelip
e. "Hidung Jatuh" (bahasa kampung ni). Sebenarnya dalam sains, ketika nazak darah dan oksigen amat kurang dari jantung ke seluruh tubuh. Hujung hidung hanya daripada kulit dan isi je tapi batang hidung daripada kulit, isi & RAWAN/CARTILAGE yang lebih keras. Maka hujung hidung terkulai, penyet, "jatuh" kerana tiada darah dan oksigen. Sebenarnya lubang hidung jadi menyempit atas sebab ini.
C. Organ kita yang mana akan DIMATIKAN dulu & yang terakhir bila kita MATI?
Ads
Wahai sahabat-sahabat Doc, mayat secara keseluruhan mungkin mati, tapi bahagian-bahagian tertentu di dalamnya masih HIDUP. 1. Otak adalah organ pertama yang mula2 rosak dan organ2 lain mengikutinya. Sebab sel otak dan saraf memerlukan bekalan oksigen yang berterusan ketika kita hidup dan akan mati di dalam beberapa minit, setelah berhenti bernafas.
2.Yang seterusnya mati adalah jantung, diikuti oleh hati, kemudian ginjal dan pankreas, yang dapat bertahan sekitar 1 jam.
D. Rahsia terakhir yang Doc nak share, yang harus anda SIMPAN & GUNAKAN ketika orang dikasihi berada di penghujung kematiannya /sakaratulmaut:
1. Tahu tak anda Deria Kelaparan adalah yang pertama akan hilang ketika nak mati. Kemudian deria dahaga hilang. Dituruti deria cakapan hilang & seterusnya diikuti dengan hilang penglihatan. Indera terakhir untk pergi kembali kepada Allah adalah SENTUHAN/ SENSORI SAKIT & PENDENGARAN.
2. Maka Nasihat Doc:
a. Memang kita, rasa TERAMAT SAKIT ketika terakhir kita hembus nafas terakhir. DI SAAT roh telah dicabut daripada jasad dari kaki ke lutut ke perut dan dari halkum akan melalui saat sakaratulmaut & mengalami kesakitan yang amat sangat.
b.Dalam ilmu ni bahwa PENDENGARAN dianggap sebagai pengertian terakhir dalam proses kematian, jadi jangan sekali-kali menganggap orang tu tak dapat mendengar anda ketika nazak. Terbaik ajar si nazak MENGUCAP di telinganya nama ALLAH atau syahadah di telinganya sebelum nyawa keluar daripada badannya.
Oleh tu, sebaiknya mengajar orang yang kita sayangi yang hampir meninggal dunia denga kalimah suci "Laa Ilaaha Illallah" ketika sekaratulmaut kerana ia masih DENGAR kata-kata anda. Allahualam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Tengah sembahyang, orang panggil.’ Begini caranya bagi isyarat tanpa menggangu solat dan kita dapat teruskan solat hingga memberi salam.
Kadang-kadang sedang kita mendirikan solat, ada saja gangguan yang tak disengajakan seperti orang memanggil ketika solat. Bagaimana cara terbaik untuk memberitahu, adakah perlu berhenti solat dan utamakan orang yang memanggil.
Ikuti perkongsian ini dan ketahui cara yang betul untuk memberi isyarat:
Jika saya sedang solat kemudian ada orang di luar rumah memanggil nama saya. Adakah saya boleh meninggikan (menguatkan) suara saya supaya orang yang memanggil tersebut tahu saya sedang solat.
Ringkasan Jawapan:
Mengangkat suara semasa mengerjakan ibadat solat bagi tujuan memberi isyarat dan kefahaman kepada orang yang memanggil tersebut adalah diharuskan sekiranya terdapat keperluan dan hajat seperti gangguan terhadap fokus solat.
Namun begitu, perbuatan tersebut hendaklah pada bacaan-bacaan dalam solat seperti takbir untuk berpindah rukun (intiqalat) atau bacaan zikrullah seperti subhanallah dalam masa yang sama perlu diniatkan untuk membaca bacaan tersebut.
Adapun jika tidak meniatkan membaca takbir atau tasmik dan semata-mata untuk menjawab panggilan orang di luar solat maka terbatal solatnya.
Tengah Sembahyang
Huraian Jawapan:
Apabila seseorang itu sedang mengerjakan solat, hendaklah mengerjakan solat tersebut dalam keadaan khusyuk iaitu fokus kepada tatacara ibadat tersebut tanpa mengira hal-hal yang berlaku pada keadaan sekeliling.
Hal ini kerana ia termasuk kategori memelihara dan menjaga solat seperti mana yang dituntut oleh Allah SWT di dalam firmannya:
Maksudnya:
“Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk.”- (Surah al-Baqarah: 238)
Merujuk kepada dalil di atas, Al-Qurtubi mentafsirkan maksud perkataan “peliharalah” ialah merujuk kepada suruhan Allah SWT ke atas hambanya supaya memelihara serta menjaga solatnya dengan mengerjakan solat tersebut dalam waktunya dan memenuhi syarat-syaratnya.
Orang Panggil
Jelaslah di sini bahawa wajib solat dengan menyempurnakan segala rukun dan syarat-syaratnya.
Berkenaan dengan isu meninggikan suara ketika solat, ia boleh dikaitkan dengan perbahasan memberi isyarat dalam solat. Asal hukum memberi isyarat di dalam solat itu adalah makruh.
Namun begitu, sekiranya terdapat hajat dan keperluan bagi seseorang itu untuk memberi isyarat ketika solat maka ia diharuskan berbuat demikian. Menurut Sheikh Muhammad bin Ahmad al-Syatiri di dalam karyanya:
وتكره الإشارة أيضا لغير حاجة، إنما المواقف تختلف، فقد يضطر المصلي لها، فلو رأى شخصا ماشيا في اتجاه نجاسة في الأرض لا يعلمها، فأشار إليها ليحترس فلا كراهة لها
Maksudnya:
“Ditegah memberi isyarat tanpa sebarang hajat, sungguhpun begitu situasi kadang kala berbeza.
Ada kalanya seseorang yang sedang solat terpaksa memberikan isyarat contohnya dia melihat seseorang sedang berjalan ke arah najis yang berada di tanah sedangkan orang yang berjalan itu tidak mengetahuinya lalu dia memberi isyarat kepada orang tersebut supaya berjaga-jaga, maka hukumnya tidak makruh.”
(Rujuk Syarh al-Yaqut al-Nafis: hlm 162)
Begini Caranya
Merujuk kepada keterangan di atas, jelaslah terdapat keadaan yang boleh bagi seseorang itu memberi isyarat ketika mengerjakan solat berdasarkan situasi dan keperluan.
Oleh itu, perbuatan mengangkat suara semasa solat dengan tujuan memberi kefahaman kepada orang yang memanggil tersebut adalah diharuskan. Tambahan lagi, panggilan tersebut mengganggu khusyuk bagi orang yang solat.
Namun begitu, perbuatan mengangkat suara ini bergantung kepada niat orang yang solat itu juga kerana niat tersebut akan memberi implikasi kepada solatnya.
Imam Khatib al-Syirbini menjelaskan jika orang yang solat itu berniat untuk menjawab panggilan beserta dengan niat bacaan solat atau membaca takbir dan tasmik ketika solat maka solatnya tidak batal. Manakala jika dia meninggikan suara tersebut semata-mata tujuan pemakluman maka solatnya batal.
Mengangkat suara semasa mengerjakan ibadat solat bagi tujuan memberi isyarat dan kefahaman kepada orang yang memanggil tersebut adalah diharuskan sekiranya terdapat keperluan dan hajat seperti gangguan terhadap fokus solat.
Namun begitu, perbuatan tersebut hendaklah pada bacaan-bacaan dalam solat seperti takbir untuk berpindah rukun (intiqalat) atau bacaan zikrullah seperti subhanallah dalam masa yang sama perlu diniatkan untuk membaca bacaan tersebut.
Adapun jika tidak meniatkan membaca takbir atau tasmik dan semata-mata untuk menjawab panggilan orang di luar solat maka terbatal solatnya.
Adapun jika tidak meniatkan pada bacaan takbir atau tasmik dan semata-mata untuk menjawab panggilan orang di luar solat maka terbatal solatnya.
Kashoorga: Tinggi atau kuatkan suara, tetapi jika orang memanggil tak faham adalah lebih baik berhenti solat kerana sudah pasti kita pun hilang fokus.
Firman Allah SWT:
وَأَحَلَّ ٱللَّهُ ٱلۡبَيۡعَ وَحَرَّمَ ٱلرِّبَوٰاْ
Maksudnya: “Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba.” Surah al-Baqarah (275)
Imam al-Tabari dalam tafsirnya menyatakan bahawa Allah SWT membenarkan keuntungan yang diperoleh melalui perniagaan dan jual beli.
وَأَحَلَّ اللَّهُ الْأَرْبَاحَ فِي التِّجَارَةِ وَالشِّرَاءِ وَالْبَيْعِ
Maksudnya: “Dan Allah SWT menghalalkan keuntungan yang diperoleh melalui perniagaan dan jual beli.” (Lihat Tafsir al-Tabari 13/6)
Pada hari ini, penjualan secara online telah menjadi salah satu sumber rezeki khususnya bagi mereka yang baru menceburi bidang perniagaan. Ekosistem jual beli di platform e-commerce sebegini amat bergantung dengan penilaian (rating), jumlah barangan terjual (sold item) dan komen (review) pelanggan. Maka, penilaian (rating) yang rendah akan menyebabkan kehilangan pelanggan dan jualan merosot.
Wajar bagi mengelak penipuan
Berbalik kepada soalan di atas, sekiranya penjual menjual barangan yang rosak, maka wajar bagi saudari memberi “bad rating” kepada penjual tersebut. Hal ini bagi mengelakkan pembeli yang lain terjerat dengan penipuan yang dilakukan.
Rasulullah SAW telah menegaskan:
وَمَنْ غَشَّنَا فَلَيْسَ مِنَّا
Maksudnya: “Dan barangsiapa yang menipu kami maka bukanlah dia daripada kalangan kami.” Riwayat Muslim (101)
Syams al-Haq al-‘Azim Abadi menyebut bahawa hadith ini menjadi dalil yang menunjukkan bahawa haramnya perbuatan menipu dan perkara tersebut telah disepakati. (Lihat ‘Aun al-Ma‘bud, 9/231)
Dalam hal ini juga, ia tidaklah dianggap mengaibkan. Bahkan, jika kita lihat pada hari ini juga banyak aplikasi seperti Shopee, Lazada, Shein dan seumpamanya yang telah memberi hak kepada pengguna untuk menilai sendiri penjual-penjual berkenaan.
Akan tetapi, jika sekiranya pembeli sengaja memberi rating yang rendah kepada penjual, walhal beliau telah menjual barang yang dalam keadaan baik, maka pembeli tersebut dikira berdosa kerana menimbulkan syak wasangka kepada orang lain.
Solat tarawih di masjid atau di lebih baik di rumah sahaja? Dalam suasana Ramadan kala ini, kita dapat melihat ramai wanita menunaikan solat tarawih di masjid bagi merebut pahala selain gandaan 27 kali pahala solat berjemaah.
Namun mana lebih afdal, wanita solat di rumah atau masjid? Ikuti pandangan dari Ustazah Nur Fatin Halil, Ahli Majlis Ulama ISMA (MUIS) mengenainya.
Bulan Ramadan ini, persoalan yang timbul dari kalangan wanita berkaitan hukum-hakam khususnya yang berkaitan ibadah. Antaranya adalah persoalan berkaitan dengan amalan manakah yang lebih baik, sama ada seorang wanita itu solat tarawih berjemaah di masjid atau solat bersendirian di rumah?
Sememangnya solat seorang wanita Muslimah itu lebih afdal dan lebh baik di rumahnya. Rasulullah telah bersabda:
Maksudnya: “Solat seorang wanita di rumahnya adalah lebih baik daripada solat di biliknya, dan solat di tempat tidurnya lebih baik daripada solat di rumahnya”.
Terdapat juga hadis yang diriwayatkan dalam Musnad Imam Ahmad bahawa Ummu Humaid Al-Sai’idi, isteri kepada Abu Humaid RA datang bertemu Nabi SAW dan berkata: Maksudnya: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku suka solat bersamamu. Baginda menjawab: “Sungguh aku mengetahui bahawa engkau suka menunaikan solat bersamaku, akan tetapi solatmu di tempat tidurmu adalah lebih baik dibandingkan solatmu di bilikmu, dan solatmu di bilikmu adalah lebih baik dibandingkan solatmu di rumahmu, dan solatmu di rumahmu adalah lebih baik dibandingkan solatmu di masjid kaummu, dan solatmu di masjid kaummu lebih baik dibandingkan solatmu di masjidku”
Kemudian Ummu Humaid meminta dibangunkan baginya masjid (tempat solat) di tempat paling tersorok dan paling gelap di bilik tidurnya. Maka, beliau solat di sana sampai bertemu dengan Allah Azza Wa Jalla.
Kedua-dua hadis ini menunjukkan bahawa semakin tertutup tempat solat wanita itu dan semakin jauh dari percampuran dengan lelaki, maka tempat tersebut adalah tempat yang afdal untuk wanita menunaikan solat.
Walaubagaimanapun, ini bukan bermakna suatu larangan untuk wanita pergi ke masjid. Bahkan terdapat hadis lain yang melarang para lelaki daripada menghalang isteri-isteri mereka keluar ke masjid. Rasulullah SAW bersabda daripada Ibnu Umar RA:
Maksudnya: “Janganlah kamu melarang hamba-hamba Allah dari kalangan wanita pergi ke masjid-Nya” (Muttafaq Alaih)
Dan hadis ini terdapat sambungannya yang diriwayatkan oleh Abu Daud:
“…dan rumah-rumah mereka adalah lebih baik untuk mereka”
Tempat yang terbaik bagi wanita adalah di rumah namun dalam masa yang sama, Islam tidak menghalang wanita untuk ke masjid. Walaubagaimanapun, perlu diingatkan bahawa terdapat garis panduan atau syarat-syarat yang perlu dipenuhi oleh wanita Muslimah untuk keluar menghadiri solat tarawih di masjid. Antaranya adalah:
1. Menjaga aurat, tidak berhias-hias (tabarruj) dan memelihara pandangan.
Allah SWT berfirman: “Dan katakanlah kepada paraperempuan yang beriman agar mereka menjaga pandangannya, memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya…” (Surah An-Nur: 31)
2. Tidak memakai wangi-wangian
“Janganlah kamu menegah wanita-wanitamu pergi ke masjid Allah. Dan hendaklah mereka keluar ke masjid tidak memakai wangi-wangian.” (Hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud)
3. Mendapat keizinan suami
4. Tiada percampuran lelaki dan perempuan serta segera pulang ke rumah setelah selesai solat
Ummu Salamah RA menceritakan:para wanita yang hadir solat berjemaah apabila selesai salam, mereka segera bangkit meninggalkan masjid dan pulang ke rumah sementara Rasulullah dan para jemaah lelaki duduk sebentar (untuk memberi laluan kepada jemaah wanita beredar). Apabila Rasulullah bangkit, maka bangkit pula jemaah lelaki tersebut. (Riwayat Bukhari).
Sekiranya syarat-syarat ini dipatuhi dan kehadiran seseorang wanita tersebut tidak menimbulkan fitnah, maka dibolehkan untuk mereka ke masjid dan berlumba-lumba mengumpul pahala lebih-lebihlagi di bulan Ramadan ini.
Dalam situasi tertentu, adalah digalakkan untuk wanita itu ke masjid sekiranya solat di masjid itu lebih meningkatkan kekhusyukan dan menambahkan penghayatan melalui bacaan imam apabila solat berjemaah berbanding apabila seseorang itu solat bersendirian di rumah. Selain itu, apabila wanita ke masjid, banyak manfaat yang diperoleh jika mereka mengikuti pengisian dan ceramah agama. Perlu dipastikan juga agar ketiadaannya di rumah kerana pergi ke masjid tidak memberi kesan terhadap tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu.
Betapa indahnya Islam apabila agama ini tidak memberatkan wanita untuk ke masjid kerana solatnya di rumah sudah cukup untuk mendapatkan ganjaran. Bagi wanita yang mempunyai anak-anak kecil, pastinya solat di rumah lebih memberi keselesaan. Wanita juga tetap mendapat pahala seperti ke masjid walaupun tidak berkesempatan ke sana sekiranya mereka mendorong dan mempersiapkan para suami untuk ke masjid. Rasulullah SAW bersabda:
“Barang siapa menunjukkan kepada kebaikan, ia mendapatkan pahala seperti orang yang mengerjakannya.” (Riwayat Muslim)
Dalam masa yang sama, tiada larangan untuk wanita ke masjid namun syarat-syarat yang telah ditetapkan perlulah dipatuhi. Hakikatnya, solat tarawih adalah amalan sunat yang boleh dilakukan di mana sahaja dan tidak semestinya dilakukan di masjid terutamanya bagi wanita.
Selamat merebut ganjaran kebaikan di bulan pesta ibadah ini.
Wallahua’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Cara buat rayuan haji! Baru-baru ini Tabung Haji telahpun mengeluarkan surat haji kepada mereka yang terpilih untuk mengerjakan haji pada tahun 2025. Begitu pun...