Ketika ini manusia diduga dengan banyak perkara yang melekakan. Lihat saja selesai kerja atau tugas kita ralit melayan ‘handphone’. Malah ada yang usai solat terus mencapai gajet ini untuk melihat kandungan yang melekakan.
Kita duduk bersahaja tanpa membuat apa-apa sedangkan masa yang ada di dunia sangat berharga dan Allah memerintahkan kita agar mengisi masa kosong kita dengan amal soleh.
Perkara ini dijelaskan oleh Prof. Dr Ahmad Sanusi Azmi dari Fakulti Pengajian Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia dalam satu perkongsian beliau.
Saidina Umar benci melihat lelaki yang duduk bersahaja
Ketika menghuraikan dua ayat terakhir dari Surah al-Sharh, Sheikh al-Tantawi menjelaskan bahawa Allah memerintahkan kita agar mengisi masa kosong kita dengan amal soleh.
Ads
Firman Allah:
فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ . وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ
“Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain) [7] Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini). [8] – Surah al-Sharh
Secara umumnya ayat ini membimbing kita agar melakukan amalan ketaatan setelah kita selesai melakukan sesuatu kebaikan. Sebagai contoh, setelah kita selesai menggandakan ibadah, maka jangan pula dibiarkan masa lapang kita menjadi kosong dari sebarang amalan. Malah kita digalakkan untuk meneruskannya dengan melakukan amal kebaikan yang lain pula.
Sheikh al-Tantawi menukilkan kata-kata Saidina Umar yang membenci melihat lelaki yang duduk bersahaja tanpa melakukan apa-apa amalan tidak kira amal untuk dunianya atau akhiratnya. Kata Umar: إنّى لَأَكْرَهُ لأَحَدِكُمْ أَنْ يَكُونَ خَالِياً، لاَ فِيْ عَمَلِ دُنْيَا وَلاَ دِيْن Aku membenci salah seorang dari kamu yang duduk bersahaja (dalam masa kosongnya). Tidak melakukan amalan samada amal untuk dunianya atau agamanya. (Tafsir al-Wasit)
Ads
Perbuatan menangguhkan amalan juga tidak disukai
Bahkan, perbuatan menangguh-nangguh amalan juga adalah sesuatu yang tidak disukai oleh salafussoleh terdahulu. Al-Khatib al-Baghdadi pernah menulis satu bab mengenai Zamm al-Taswif (Celaan Terhadap istilah : “Nanti Aku Buat”).
Beliau menukilkan kata-kata al-Hasan yang menyatakan:
يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، إِيَّاكُمْ وَالتَّسْوِيفَ.. سَوْفَ أَفْعَلُ، سَوْفَ أَفْعَلُ
“Wahai anak muda, hendaklah kamu menjauhkan dirimu dari taswif. (Apakah itu taswif? Iaitu perkataan kamu yang menyatakan:) “Nanti aku buatlah” “Nanti aku buatlah”.
Ads
Oleh yang demikian, isi masa lapang dengan perkara yang berfaedah dan jauhi sikap suka bertangguh-tangguh.
Wanita dan perhiasan memang tak dapat dipisahkan. Bukan saja rantai, gelang dan cincin tapi terdapat juga perhiasan pada kaki.
Gelang pada kaki ini juga seringkali siap dengan loceng, bila berjalan maka berbunyilah ia. Akan tetapi adakah pemakaian gelang sebegini dibenarkan memandangkan ia boleh menarik perhatian?
Memetik penjelasan dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan perhiasan pada asalnya adalah diharuskan sekiranya tiada dalil yang mengharamkannya seperti berlebihan dan melampaui batas dan mendatangkan fitnah.
Maksudnya: Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.
(Surah al-A’raf, 31)
Syeikh al-Sa’di menyatakan di dalam tafsirnya, apa yang dimaksudkan ayat di atas adalah perintah menutup aurat ketika solat. Oleh itu, menutup aurat apa yang terdapat pada perhiasan di badan. Dan merangkumi apa yang terkandung di dalam ayat ini adalah memakai pakaian yang baik dan bersih, arahan menutup aurat dan penggunaan perhiasan untuk kecantikan. (Lihat Taisir al-karim al-Rahman fi Tafsir kalam al-Mannan, 1/287)
Gelang kaki berbunyi
Berkenaan perhiasan dengan memakai rantai atau gelang kaki bagi perempuan, Allah SWT melarang perempuan menghentakkan kaki supaya gelang kaki itu berbunyi dan bertujuan menarik perhatian lelaki, Firman Allah SWT:
Maksudnya: dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
(Surah al-Nur, 31)
Di dalam al-Muasu’ah al-Kuwaitiyyah menaqalkan kata-kata Ibnu Kathir:
“Para wanita di zaman jahiliah pada kaki mereka memakai gelang kaki yang berloceng, dan ketika mereka berjalan sambil menghentakkan kaki supaya didengari dan dilihat oleh golongan lelaki perhiasan yang terdapat di badan mereka. Oleh itu, Allah SWT melarang perempuan muslimah melakukan perkara seperti berikut.” (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 7/88)
Imam al-Izz bin Abd al-Salam menafsirkan ayat di atas menyatakan, “Mereka para wanita apabila berjalan sambil menghentakkan kakinya bertujuan untuk mengeluarkan bunyi gelang kakinya maka larangan akan perbuatan tersebut. (Lihat Tafsir al-Izz Abd al-Salam, 2/399)
Imam Qurtubi di dalam tafsirnya menyatakan, “Sesiapa yang melakukan perbuatan berikut (menghentakkan kakinya) bertujuan untuk bermegah-megahan dengan perhiasannya maka perbuatan itu adalah makruh. Dan sesiapa yang melakukannya bertujuan tabarruj serta menarik perhatian lelaki maka perbuatan itu adalah diharamkan dan dikeji.
Begitu juga perbuatan menghentakkan kasut bagi lelaki, sekiranya dilakukan dengan perasaan ujub mmaka diharamkan keran ujub merupakan dosa yang besar, dan sekiranya seseorang lelaki melakukannya kerana tabarruj maka tidak diharuskan. (Lihat Tafsir al-Qurtubi, 12/238)
Imam Ibnu Kathir di dalam Tafsirnya menyatakan, “Wanita pada zaman Jahiliyyah apabila mereka berjalan dan terdapat gelang pada kaki mereka dan gelang itu tidak berbunyi. Oleh itu, mereka akan menghentakkan kaki supaya gelang kaki itu berbunyi dan diketahui oleh golongan lelaki akan bunyinya.
Maka, Allah SWT melarang kaum Muslimat untuk melakukan perbuatan itu. Begitu juga, sekiranya sesuatu perhiasan yang terlindung, maka ia menggerakkannya (perhiasan) supaya untuk memperlihatkan perhiasannya yang tersembunyi. Oleh itu, perbuatannya itu termasuk di dalam larangan ini. Begitu juga dengan larangan memakai wangian ketika keluar rumah dan dihidu akan wangiannya itu oleh golongan lelaki.” (Lihat Tafsir Ibnu Kathir, 6/49)
Dr. Wahbah Zuhaili dalam menafsirkan ayat di atas menyatakan: “Pemakaian gelang kaki dan menghentak kaki dengan mengeluarkan bunyi bertujuan untuk untuk menarik perhatian lelaki, perbuatan ini adalah dilarang untuk menunjukkan perhiasan dan ini juga merupakan dalil larangan melunakkan suara bagi perempuan. (Lihat al-Tafsir al-Munir li Zuhaili, 18/212)
Kesimpulan
Berdasarkan kepada persoalan dan penelitian dalil yang diberikan dapat disimpulkan, larangan ayat di atas, adalah disebabkan sesuatu perbuatan yang boleh mendatangkan fitnah dan menarik perhatian golongan lelaki ajnabi.
Ini seperti perbuatan menghentak kaki atau menggoyangkan tangan supaya mengeluarkan bunyi pada gelang yang dipakainya untuk menarik perhatian golongan lelaki, maka perbuatan itu merupakan perkara yang dilarang oleh Allah SWT.
Begitu juga sebaliknya, sekiranya memakai gelang kaki atau tangan bertujuan untuk menarik perhatian suaminya maka perbuatan itu diharuskan. Selain itu, pemakaian gelang kaki atau tangan yang berloceng pada kanak-kanak perempuan bertujuan untuk pengawasan, maka kami berpendapat ianya diharuskan.
Ini juga boleh dikaitkan dengan pemakaian kasut bertumit tinggi, apabila berjalan dapat mengeluarkan bunyi sehingga boleh menarik perhatian lelaki, maka perbuatan itu juga diharamkan kerana ia juga termasuk di dalam larangan ayat di atas. Dan sekiranya sebaliknya maka ia diharuskan.
Oleh itu, dapat disimpulkan di sini, pemakaian gelang kaki mestilah:
Bukan bertujuan untuk tabarruj serta menarik perhatian golongan lelaki ajnabi
Bukan bertujuan untuk ujub, riak dan takabbur.
Tidak berlebihan dan melampaui batas di dalam pemakaikan sehingga menyebabkan pembaziran
Ini seperti yang disarankan oleh Baginda Nabi SAW hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bi al-Ash RA:
Kita semua mahu amal ibadah yang dilakukan diterima oleh Allah SWT. Namun diterima atau tidak, tiada siapa yang tahu kecuali Allah Yang Maha Esa.
Namun sebahagian sarjana Muslim memberikan pandangan bahawa terdapat tanda-tanda amalan seseorang itu diterima. Demikian menurut Prof. Dr Ahmad Sanusi Azmi dari Fakulti Pengajian Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia. Beliau turut berkongsi tiga tanda tersebut dalam satu hantaran di akaun Facebook beliau.
Pertama: Tidak kembali kepada maksiat
Ini adalah tanda yang paling utama. Seharusnya amalan seseorang menjauhkan diri mereka dari maksiat. Amalan tersebut menjadi sebati dalam dirinya, membentuk darah dagingnya sehingga menjadikan dirinya membenci maksiat.
Al-Imam Ibn al-Qayyim berpesan di dalam kitab Madarij al-Salikin:
أما إذا تذكَّر الذنبَ ففرح وتلذَّذ فلم يُقبل، ولو مكث على ذلك أربعين سنة
“Adapun sekiranya seseorang itu (setelah melakukan ibadah) masih merasa seronok dengan dosa, ketahuilah bahawa ia adalah (tanda-tanda) amalan tidak diterima sekalipun dia melakukan amal kebajikan selama 40 tahun.” (Ibn al-Qayyim, Madarij al-Salikin)
Dengan sebab itu al-Imam al-Hasan al-Basri menegaskan:
فإذا قبل اللهُ العبدَ فإنه يُوفِّقه إلى الطاعة، ويَصْرفه عن المعصية
“Sekiranya Allah menerima amalan seseorang, maka dia akan membimbingnya untuk melakukan ketaatan yang seterusnya dan memalingkan hambaNya dari maksiat.”
Kedua: Amal kebaikannya seharusnya menghasilkan kebaikan yang lain
Dalam perihal ini al-Imam al-Hasan al-Basri berkata:
إنَّ مِن جزاءِ الحسَنةِ الحسَنة بَعْدَها، ومِن عقوبةِ السيئةِ السيئةُ بعدها
“Salah satu pulangan amal soleh adalah, ia menghasilkan amal soleh yang lain. Dan sekiranya dia melakukan kejahatan, kejahatan tersebut akan menghasilkan kejahatan yang seterusnya.
Malah al-Hasan mengingatkan kita bahawa: “Sekiranya kebaikanmu tidak memberikan pertambahan (amal), maka di situ pasti ada kekurangan (kesempurnaan amalan tersebut).
Ketiga: Istiqamah dengan amal soleh
Al-Imam Ibn Kathir menyebut: Sesungguhnya telah menjadi fitrah manusia di mana Allah akan mencabut nyawa seseorang itu dengan amal yang dilakukan secara konsisten. Sekiranya seseorang konsisten melakukan kebaikan, maka dia akan mati dalam kebaikan. Sekiranya seseorang konsisten dengan kemungkaran, maka dibimbangi dia akan mati dengan perbuatan yang telah biasa dia lakukan.
Dengan sebab itu al-Bukhari merekodkan satu insiden yang menarik. Seorang sahabat telah meninggal ketika menunaikan haji. Ketika meninggal, dia masih berpakaian ihram. Lalu Rasulullah meminta para sahabat mengkafankan beliau dengan pakaian ibadah tersebut.
Sabda Rasulullah:
كفِّنوه بثوبيه؛ فإنه يُبعَث يوم القيامة ملبِّيًا
Kafankan beliau dengan pakaiannya, sesungguhnya dia akan dibangkitkan pada hari kiamat dalam keadaan bertalbiyyah (lafaz talbiah Haji yang memuji Allah).
Sambil bertanya sama ada dia cantik memakai tudung bawal, Fouziah Gous nampak begitu manis sekali berhijab. Antara caption yang ditulis oleh Fauziah di instagramnya berbunyi, “Betul ke saya lebih sesuai pakai tudung bawal??
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...