“Setiap jiwa pasti akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari Kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga, maka sungguh dia telah berjaya. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya” (Ali-Imran 3: ayat 185).
Mati atau disebut saat sakaratul maut adalah detik penghujung hidup manusia menghembuskan nafas terakhirnya.
Sakaratul maut itu pedih. Dalam satu hadis disebut,
“Sakaratul maut itu sakitnya sama dengan tusukan tiga ratus pedang” (HR Tirmidzi)
Ads
Bahkan Nabi Muhammad SAW yang kita cintai juga merasakan hal itu menjelang wafatnya sebagaimana diceritakan dalam kitab-kitab Sirah Nabawiyah.
Sekilas gambaran kepedihan sakaratul maut diungkap dalam Al-Quran:-
“…Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim berada dalam tekanan sakratul maut, sedang para Malaikat memukul dengan tangannya, (sambil berkata): “Keluarkanlah nyawamu”. Di hari ini kamu dibalas dengan siksa yang sangat menghinakan, karena kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (karena) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya.” (QS Al-An’am Ayat 93)
Dalam Kitab Sirah Nabawiyah, Ibnu Hisyam menceritakan detik-detik wafatnya Nabi Muhammad SAW. Nabi yang mulia berkata kepada puterinya, Fathimah Az-Zahra, yang duduk di sisinya. Baginda berkata: “Wahai puteriku Fatimah, dia adalah pengusir kelazatan, pemutus keinginan, pemisah jemaah dan yang meramaikan kubur.”
Ketika Malaikat maut datang, Malikat Jibril pun datang lalu duduk di samping Rasulullah. Malaikat Maut meminta izin kepada Rasulullah untuk menjalankan tugasnya. Ketika ruh sampai di bahagian perut, Rasulullah SAW berkata: “Wahai Jibril, alangkah pedihnya maut.”
Ads
Rasulullah SAW merasa kesakitan. Padahal, Malaikat Maut sudah melembutkan caranya saat mencabut roh yang mulia itu. Jibril memalingkan wajahnya kerana tidak sanggup melihat Rasulullah merasakan kesakitan saat menghadapi sakaratul maut.
Di tengah sakit tak tertahan itu, Rasulullah SAW berkata: “Ya Allah, dahsyat saat maut ini. Berikan saja semua seksa maut ini kepadaku. Jangan kepada ummatku.”
Begitulah sekilas gambaran sakitnya sakaratul maut yang dialami Nabi Muhammad SAW. Lantas, bagaimana dengan dengan sakaratul maut kita sebagai umatnya?
Dalam satu hadisnya, Rasulullah SAW memerintahkan umatnya agar insan terdekat yang menyaksikan ahli keluarga yang sedang menghadapi sakaratul maut agar membisikkan kalimat ‘Laa ilaha ilallah’ di telinga orang yang sedang nazak.
لقنوا موتاكم لااله الا الله
Ads
“Bantulah orang yang akan meninggal dunia untuk mengucapkan kalimat ‘Laa ilaha illaallah’”. (HR Muslim)
Disebabkan sakaratul maut itu sakit, Ustaz Zulkifli Muhammad Ali, Lc. sebagaiamana dikutip dari Sindonews, mengajarkan satu doa agar dimudahkan ketika sakaratul maut.
Doa ini dinukil dari beberapa riwayat hadis. Berikut lafaznya:
Setiap jodoh, rezeki dan ajal maut kita terletak di tangan Allah. Hanya Dia yang mengetahui di mana dan bila kita akan bertemu Sang Pencipta. Kalau boleh memang mahu bersama pasangan sehidup semati hingga ke jannah.
Namun begitu, ramai antara kita berhajat kalau boleh mahu meninggal dan di kebumikan bersama para syuhada di Madinah.
Ini juga menjadi impian bagi setiap jemaah yang mengerjakan ibadah haji atau umrah di Tanah Suci.
Seperti yang berlaku bagi pasangan warga tua, Ismail Latiff, 66 tahun dan isterinya Rohani Dollah, 60 tahun apabila kedua-duanya meninggal dunia ketika bersama-sama mengerjakan umrah.
Menurut laporan Harian Metro, suami pasangan ini meninggal dunia terlebih dahulu pada jam 11 pagi waktu tempatan Isnin lalu, manakala selang sehari kemudian isterinya pula menyusul pada jam 2 petang kelmarin ketika bersiap untuk pulang ke tanah air.
Sementara itu menurut anak pasangan yang diibarat merpati dua sejoli, Nor Shuhada Ismail, 38, berkata, berita pemergian ibu bapa mereka itu disampaikan oleh sepupunya, Noranito Taib, 50, yang turut sama-sama menunaikan umrah.
Katanya, mereka sekeluarga terkejut dengan berita itu, namun reda dengan pemergian kedua-dua ibu bapa kerana meninggal selepas menunaikan umrah dan di tempat suci idaman umat Islam di seluruh dunia.
“Ayah dan mak sangat rapat kerana mereka sering bersama-sama pergi ke mana-mana sahaja termasuk di dapur rumah. Mungkin keakraban mereka itu menyebabkan arwah ma (emak) terlalu sedih sehingga darahnya naik dan meninggal dunia semalam.
“Sebelum itu, arwah ayah meninggal dunia Isnin lalu di hotel kerana demam selama lima hari. Ayah tiada sebarang penyakit dan sihat sebelum berangkat ke Makkah.
“Arwah mak hanya ada penyakit darah tinggi sahaja dan mungkin dia risau nak meninggalkan ayah jauh di Makkah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Tunjung, Kota Bharu, hari ini.
Nor Shuhada yang juga anak ketiga daripada 10 beradik berkata, kedua-dua ibu bapanya itu gembira kerana dapat menunaikan umrah bersama-sama buat pertama kali.
Katanya, sebelum berangkat ke Makkah, ibunya berpesan kepada anak-anak supaya menjaga diri dan rumah dengan baik.
“Manakala setiap kali WhatsApp, ayah berpesan supaya kami 10 beradik duduk dengan baik sepanjang ketiadaan mereka dan menjaga rumah dengan elok. Rupanya itu amanat ayah yang terakhir buat kami.
“Mak juga sempat mengucapkan selamat tinggal kepada jemaah masjid seolah-olah dia tidak akan kembali selepas ini. Kami adik beradik sedih dengan kehilangan ibu bapa, tetapi kami gembira kerana mereka meninggal dunia di Makkah,” katanya.
Menurutnya, sepatutnya mereka menyambut kepulangan ayah dan ibunya di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP) Pengkalan Chepa, namun yang pulang hanya barang-barang mereka.
Antara doa golongan yang mustajab doanya adalah daripada orang yang beramal soleh dan solehah. Kita disarankan untuk sentiasa memanjatkan doa kepada Allah SWT. Tidak hairanlah apabila setiap apa yang kita hajatkan mempunyai permintaan tertentu.
Namun, waktu yang pasti kita akan panjatkan doa adalah selepas mendirikan solat fardhu. Selesai berwirid dan zikir selepas solat, maka kita panjatkan lah permintaan yang bersesuaian dengan hajat kita.
Ada solat yang dibaca secara umum dan sebaliknya. Rasulullah SAW bersabda kepada Muaz:
Hai Muaz, aku menyayangimu. Justeru jangan kamu tinggalkan untuk berdoa setiap kali selepas solat dengan membaca doa ini: Ya Allah, tolonglah aku untuk mengingatimu, bersyukur kepadamu dan membaikkan dalam beribadat kepadamu.
Riwayat Ahmad (no: 22119), Abu Daud (no: 1524), dan al-Nasaie dalam Sunan al-Kubra (no: 9937). Dinilai sahih oleh Ibn Hibban dalam Sahihnya (no: 2020), dan Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya (no: 751)
Berikut dikongsikan bacaannya selepas solat fardu berserta maksud untuk panduan dan rujukan semua. Ia merupakan satu ibadat. Ianya merupakan satu tanda kerendahan hamba terhadap Allah S.W.T.
Allah SWT telah merakamkan kisah orang-orang kafir yang berbangga dengan banyak harta benda dan ramai anak pinak.
Pada zaman itu mana-mana puak atau kumpulan tidak ramai anak, mereka akan mengambil anak-anak angkat untuk meramaikan bilangan pengikut yang menjadikan mereka kuat.
Pada zaman permulaan Islam, berlaku pengambilan anak angkat di mana masyarakat telah tersalah sangka hingga melibatkan Rasulullah SAW sendiri dengan anak angkatnya bernama Zaid Bin Harithah.
Peristiwa itu dirakamkan oleh Alquran dalam surah Al Ahzab ayat 4-5.
ANAK ANGKAT DALAM KELUARGA ISLAM Penjagaan anak angkat dalam keluarga Islam hendaklah mencerminkan unsur-unsur Islam. Ia sama sekali tidak boleh dirahsiakan kerana langkah itu bertentangan dengan syariat Islam. Perkara-perkara yang wajib diberi perhatian semasa mengambil anak angkat ialah:
1. NASAB atau KETURUNAN Allah SWT menggariskan bahawa taraf anak angkat tidak seimbang dengan anak kandung dan bagi menjaga kesucian keturunannya maka dilarang daripada dinamakan dengan “bin” atau “binti” kepada ayah angkat.
Semasa mengiktiraf pengangkatan anak angkat hendaklah dibin atau dibintikan kepada bapa kandung atau kepada asma’ Allah seperti “Abdullah” dan lain-lain (jika bapa kandung tidak diketahui).
Anak angkat dianggap hanya sebagai saudara seagama atau “maula” kepada bapa angkat dan boleh juga dipanggil secara ringkas dalam hidup seharian sebagai “maula” (L) atau “maulad” (P) kepada bapa angkat.
2. WALI Bapa angkat tidak boleh menjadi wali kepada anak angkat perempuan semasa perkahwinan. Walinya yang sah adalah bapa kandung atau ahli keluarganya yang asal mengikut tertib kewalian atau Wali Hakim. Mahkamah Syariah mempunyai prosedur yang tertentu sebelum melantik Wali Hakim.
3. WARISAN HARTA PUSAKA Anak angkat tiada hak mewarisi harta pusaka ibu bapa angkat. Hubungannya dengan ibu bapa kandung tidak boleh diputuskan kerana dia masih berhak mendapatkan bahagiannya daripada kedua ibu bapa kandung.
Namun begitu, ibu bapa angkat digalakkan memberi ‘hadiah’ kepada anak angkat semasa hayat sebagai usaha mengelakkan sebarang kesulitan sepeninggalan mereka.
4. PERGAULAN DALAM KELUARGA Ibu bapa angkat bertanggungjawab memberi kesedaran kepada anak angkat mengenai tarafnya dalam keluarga supaya dia tidak menganggap bapa angkat dan saudara-saudara angkat yang berlainan jantina sebagai mahramnya. Dengan cara itu dapatlah dielakkan pergaulan yang terlalu bebas dalam keluarganya.
Akta Pendaftaran Pengangkatan 1952 memberi kemudahan kepada ibu bapa angkat Islam mengesahkan hak jagaan ke atas anak angkat. Melaluinya juga mereka boleh memelihara nasab keturunan dan warisan anak angkat seperti yang ditetapkan dalam Islam.
Tetapi akta itu tidak melarang ibu bapa angkat yang hidup membujang memelihara anak angkat yang berlainan jantina daripadanya.
Oleh itu, Jabatan Kebajikan Masyarakat tidak menggalak bakal ibu/bapa angkat berugama Islam yang hidup membujang memelihara anak angkat berlainan jantina kerana keadaan itu menimbulkan kerumitan setelah anak angkat meningkat dewasa.
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...