‘Saya bertuah kami dapat kekal hidup bersama hingga akhir hayatnya.’ Suami anggap Rohana Jalil wanita terbaik dalam semua aspek.
Terharu apabila seorang suami amat menghargai isterinya dan menganggap arwah adalah wanita terbaik sepanjang bergelar suami dan isteri.
Salam takziah buat suami dan seluruh keluarga allahyarhamah Rohana Jalil. Semoga Allah mengampunkan dosa-dosanya dan menempatkannya dalam kalangan orang beriman.
Memetik laporan Harian Metro, suami allahyarham Rohana Jalil iaitu Jahangir Khan, 66, menyifatkan allahyarham isterinya sebagai wanita terbaik yang menjadi suri hatinya sehingga ke akhir hayat.
Menurut Jahangir yang juga pesara polis, keperibadian isterinya adalah terbaik walaupun mereka bersatu dari dua latar kerjaya berbeza, namun kekal hidup bersama selama 40 tahun.
Ads
“Apa yang saya boleh rangkumkan mengenai keperibadian arwah isteri, dia adalah terbaik dalam semua aspek. Saya bertuah kami dapat kekal hidup bersama sehingga akhir hayatnya.
“Walaupun kami sibuk dengan kerjaya masing-masing iaitu saya sebagai anggota polis dan dia penyanyi, namun kehidupan rumah tangga kami bahagia kerana sikapnya yang baik,” katanya.
Kekal Hidup Bersama Hingga Akhir Hayatnya
Ditanya bila dia menyedari isterinya kurang sihat, Jahangir yang sudah enam tahun bersara menjelaskan bahawa dia mula menyedari hujung tahun lalu apabila melihat tubuh Rohana semakin kurus.
“Apabila melihat tubuhnya semakin susut dan kurus, saya ada mengajak arwah ke hospital untuk melakukan pemeriksaan, tapi dia menolak tidak mahu pergi dan memberitahu tiada apa-apa.
Ads
“Sehinggalah pada April lalu apabila dia sudah sakit, saya terus bawa ke hospital dan doktor memaklumkan arwah mengalami kebocoran usus. Selama dua bulan saya bersama anak-anak dapat menjaganya,” katanya.
Suami Anggap Rohana Jalil Wanita Terbaik
Dalam masa yang sama, Jahangir juga bersyukur tiga anak perempuannya sudah boleh hidup berdikari.
Katanya, dia akan menghabiskan sepenuh masanya selepas ini bersama anak-anak.
Jenazah Rohana yang meninggal dunia di Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) jam 11.33 malam tadi dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam USJ2, di sini, jam 11.45 pagi, hari ini.
Maksudnya: “… dia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendaki Nya.” (Surah al-Syura : 49)
Maksudnya: “Atau Dia mengurniakan mereka kedua-duanya – anak-anak lelaki dan perempuan, dan Dia juga menjadikan sesiapa yang dikehendaki Nya mandul. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.”(Surah al-Syura: 50).
Namun bukan semua pasangan dikurniakan anak dalam perkahwinan walau sudah berusaha dengan pelbagai cara baik secara tradisional mahu pun moden. Namun tidak salah untuk terus mencuba kerana semuanya atas aturan Allah SWT.
Dikongsi dari akaun Tik Tok @dr.zaidul_akbar yang juga seorang doktor perubatan serta pendakwah islam yang mempraktiskan pengubatan sunnah serta mengasaskan Jurus Sehat Rasulullah SAW di Indonesia ada berkongsi resepi minuman sunnah khusus bagi isteri-isteri yang susah hamil.
Dari perkongsiannya, Dr Zaidul menjelaskan dirinya ingin mengajar resepi menghasilkan sejenis minuman yang luar biasa yang kalau minum air ini bagi yang mengalami masalah period tak teratur, haidnya akan kembali normal.
“Bahan-bahannya ialah kunyit, serai, limau nipis, madu dan air suam-suam (panas). Campur kesemuanya sekali dan minum sehari sekali,” katanya.
Dari perkongsian pengikutnya, ada memaklumkan mereka meminum minuman ini dan dalam tempoh sebulan dirinya direzekikan mengandung. Katanya, dia mengamalkannya minum sebelum sarapan dan sekali lagi sebelum masuk tidur dan turut berselawat sebelum minum dengan niat agar dipermudahkan urusan mengandung.
Ada turut memaklumkan, selepas amalkan minuman sihat ini dalam tempoh enam bulan, akhirnya Allah memberinya peluang hamil dan perasaan ini sangat sukar diungkap selepas lama berjuang mendapatkan anak.
Cubalah, insya Allah atas izinnya, mereka yang sekian lama menjadi pejuang dua garisan akan memperoleh zuriat.
Esok umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa. Bergembiralah dengan kedatangan Ramadan kerana ia bulan penuh keampunan, keberkatan dan kerahmatan. Rasulullah sendiri mengajarkan kita untuk membaca doa apabila tibanya bulan mulia ini.
Antara doa diajarkan oleh Rasulullah SAW ﷺ agar semua urusan kita dipermudahkan dan memperoleh keberkatan. Bahkan para sahabat berdoa enam bulan lebih awal agar usia mereka disampaikan sebelum datangnya Ramadan.
Antara doa Rasulullah ﷺ saat menyambut Ramadan adalah seperti berikut:-
“Allah Maha Besar, Ya Allah jadikanlah hilal (bulan) itu bagi kami dengan membawa keamanan dan keimanan, keselamatan dan Islam. Rabbku dan Rabbmu (wahai bulan) adalah Allah.” (HR At-Tirmidzi 9/142)
Riwayat lain menerangkan dengan hadis yang hampir sama.
Allahu Akbar! Allahumma ahillahu ‘alayna bil-amni wal iimaani wassalaamati wal islaami, wat-taufiiqi Limaa tuhbbu wa tardho, Robunaa wa Robbukallahu.
“Allah Maha Besar, Ya Allah jadikanlah Hilal itu bagi kami dengan membawa keamanan dan keimanan, keselamatan dan Islam, dan membawa taufik yang membimbing kami menuju apa yang Engkau cintai dan Engkau redhai. Tuhan kami dan Tuhan kamu (wahai bulan), adalah Allah.” (HR Ahmad 888, Ad-Darimi 1729, dan dinilai sahih oleh Syua’ib Al-Arnauth dalam Ta’liq Musnad Ahmad, 3/171).
Allahumma sallimnaa ilaa Romadhona wa Sallimli Romadhona wa tasallimhu minni Mutaqobbala.
“Ya Allah, sampaikan diriku hingga sampai Ramadan, dan hantarkanlah Ramadan kepadaku, dan terimalah amal-amalku di bulan Ramadan.” (Lathaif Al-Ma’arif Hal 264). Sumber :- Sindonews
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perkahwinan paksa di zaman moden ini amat jarang terjadi. Namun ia masih berlaku berikutan campur tangan orang tua yang menganggap anak-anak wajib patuh arahan mereka walaupun mereka sudah dewasa dan berdikari.
Tidak mahu menjadi anak derhaka, dilema yang dihadapi sang anak memang cukup besar. Antara hasrat orang tua dan diri sendiri.
Bagaimanapun Islam ada menggariskan hukum dan panduan bagaimana hal ini dapat diuruskan dengan baik. Kita ikuti penjelasan ustaz Dr. Syed Shahridzan berkenaan hal ini.
SOALAN:
Assalamualaikum ustaz. Saya ada kemusykilan tentang perkahwinan. Cerita begini ayah saya berkenan dengan seorang pemuda yang selalu ikut jemaah dakwah.
Jadi ayah saya merancang untuk jodohkan saya dengan dia tapi saya tak setuju, antara sebab kerjayanya dan pendapatannya yang jauh lebih rendah dari saya dan beliau tidak ada pendapatan tetap.
Setahu saya seorang ayah ada kuasa paksa anak perempuannya berkahwin walaupun tanpa kerelaannya.
Soalan saya benarkah situasi saya sekarang ayah saya boleh paksa saya berkahwin dengan lelaki itu walaupun saya tak mahu?
JAWAPAN: Menurut majoriti ulama termasuk mazhab Syafi’ie berpendapat wujudnya pensyariatan wali mujbir dalam perihal nikah kahwin.
Menurut kitab al-Fiqh al-Manhaji mengenai maksud wali mujbir: وولاية الإجبار ثابتة للأب، والجد أبي الأب فقط، ولا ولاية إجبار لغيرهما .وولاية الإجبار إنما تكون في تزويج البنت البكر، صغيرة كانت أو كبيرة، عاقلة أو مجنونة .فلأبيها ـ وكذلك لجدها أبي أبيها ـ أن يزوِّجها بغير إذنها ورضاها.
Maksudnya: “Wali mujbir ialah bapa dan datuk sebelah bapa sahaja dan tiada wali mujbir selain dari kedua-duanya. Wali mujbir hanya mengahwinkan anak dara sama ada kanak-kanak atau dewasa dan berakal atau gila.
Bapa dan datuk sebelah bapa boleh mengahwinkan anak atau cucu perempuannya tanpa izinnya dan kerelaannya.”
Namun begitu bapa tidak memiliki kuasa Ijbar(paksa) anak gadisnya (bukan janda) berkahwin secara mutlak kerana ia tertakluk kepada syarat-syarat yang telah ditetap oleh ahli-ahli fiqh.
Ini bermakna si bapa tidak boleh sewenang-wenang memaksa anak gadisnya berkahwin dengan lelaki pilihannya melainkan menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan.
Syarat-syarat sah wali mujbir seperti berikut(rujuk: al-Fiqh al-Manhaji): i. Tidak terdapat permusuhan yang nyata antara wali dan perempuan yang diwalikannya. ii. Bakal suami yang dipilih mestilah sekufu. iii. Bakal suami berkeupayaan menyerahkan mas kahwin dengan segera.
Berdasarkan kenyataan di atas, si bapa menginginkan anak gadisnya berkahwin seorang lelaki yang lebih rendah kedudukan kerjayanya. Dalam bab munakahat(nikah kahwin) ada perbincangan khusus mengenai ‘kafa’ah’ atau ‘kufu’(kedudukan setara) dalam perkahwinan.
Maksud kafa’ah atau kufu’ iaitu kedudukan atau martabat yang sama tinggi antara suami dan isteri. Sebagai contoh wanita yang kaya hendaklah dikahwinkan dengan lelaki yang kaya juga.
Jika seorang perempuan dikahwinkan dengan lelaki miskin maka si wanita berhak memohon agar hakim memfasakhkan pernikahan tersebut. Ia juga hak si wali untuk menuntut fasakh pernikahan anak gadisnya jika berkahwin dengan lelaki tidak sekufu.
Secara ringkas, kafa’ah menurut majoriti ulama terbahagi dalam beberapa bahagian, iaitu: (1) Agama/Akhlak (2) Nasab/keturunan (3) Merdeka (4) Kerjaya (5) Harta/kekayaan.
Manakala mazhab Maliki membahagikan kepada 2, iaitu agama dan keadaan yang selamat dari aib dan kecacatan. (Rujuk: al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuh)
Kafa’ah dalam perkahwinan bukanlah untuk membeza-bezakan kedudukan antara manusia, sedangkan semulia-mulia manusia di sisi Allah adalah mereka yang bertakwa, tidak kiralah apa pun keturunan, kerjaya mahupun harta benda.
Tetapi hikmah kafa’ah berperanan untuk menjaga keharmonian rumah tangga agar si isteri benar-benar menghormati dan menyanjungi suaminya.
Jika seorang dikahwinkan dengan lelaki yang tidak setaraf dengannya maka dikhuatiri si isteri tidak menghormati suaminya dan ditakuti lebih teruk yang bakal berlaku seperti menghina, memandang rendah suami, nusyuz dan seumpamanya.
Berbalik kepada soalan di atas, adakah bapa saudari berhak untuk memaksa saudari berkahwin dengan lelaki pilihannya? Jawapan yang boleh saya berikan menurut mazhab Syafi’ie ialah tidak boleh.
Ini kerana si bapa tidak memenuhi syarat yang kedua (rujuk point 2) yang mana lelaki tersebut kedudukannya tidak setara atau tidak sekufu’ dengan saudari dari sudut kerjaya.
Apa yang perlu diingat juga permasalahan kafa’ah bukanlah salah satu syarat sahnya pernikahan. Ia hanya melibatkan kesinambungan sesuatu perkahwinan yang mana jika si wanita atau wali tidak redha dengan lelaki yang tidak sekufu’ maka salah seorang berhak meminta fasakh dari pihak hakim.
Namun jika kedua-duanya redha ia tidak menjadi masalah, malah nikah tetap sah dan diteruskan.
Manakala dari sudut adab dan akhlak seorang anak wajib bersikap baik dan lunak terhadap bapanya dalam apa situasi sekali pun.
Meskipun saudari tidak bersetuju dengan lelaki pilihan bapa, disarankan agar bawa berbincang dengan penuh hikmah sehingga menemui kata sepakat.
Jika tidak berjaya, cuba jalan lain iaitu meminta bantuan orang tengah yang dihormati dan dipercayai oleh bapa saudari agar berperanan memujuk dan menasihati si bapa. Apa yang lebih penting redha Allah bergantung kepada redha ibu dan bapa.