Maksudnya: Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang.
Maksudnya: Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Surah al-Hasyr (23)
SOMBONG TERHADAP ORANG YANG SOMBONG
Ads
Terdapat satu kata-kata yang disandarkan kepada Nabi SAW yang berbunyi:
التَّكَبُّرُ علَى المُتَكَبِّرِ صَدَقَةٌ
Maksudnya: Bersikap sombong terhadap orang yang sombong merupakan satu sedeqah.
Kata-kata ini tersebar dan masyhur dalam kalangan kita, namun ia bukanlah hadith.
Syeikh Mulla Ali al-Qari telah memasukkan riwayat ini dalam kategori hadith palsu, namun mengakui bahawa perkataan tersebut pernah diucapkan oleh para ulama dengan maksud yang sama. (Rujuk Al-Asrar al-Marfu’ah fi al-Akhbar al-Maudhu’ah, hlm, 163)
Maksudnya: Apabila kami dapati kalangan yang tawadhu dalam kalangan umatku, maka berlakulah tawadhu terhadap mereka; dan apabila kamu dapati golongan yang sombong, berlakulah sombong terhadap mereka.
Ads
Riwayat ini disebut oleh Imam al-Ghazali dalam Ihyaa’ Ulum al-Din, namun Imam Tajuddin al-Subki menyatakan bahawa beliau tidak menjumpai sanad bagi riwayat ini. (Rujuk Tobaqat al-Syafi’iyyah al-Kubra 6/354)
Abu Sa’id al-Khadimi sewaktu mengulas riwayat ini menyatakan bahawa secara asalnya, sikap sombong adalah diharamkan. Namun kita dibenarkan bersikap sombong terhadap orang yang sombong, dan ia sebenarnya adalah sedekah dan perbuatan baik, kerana jika kita bersikap tawadhu di hadapan orang sombong, maka itu akan menyebabkan dirinya terus-menerus berada dalam kesesatan. Namun, jika kita bersikap sombong, dia akan tersedar daripada sikapnya itu.
Ini sesuai dengan nasihat Imam Syafi’e, dimana terdapat riwayat bahawa beliau pernah berkata: “bersikaplah sombong kepada orang sombong”. Imam Al-Zuhri pula pernah mengatakan: “Bersikap sombong kepada pecinta dunia merupakan satu ikatan Islam yang kukuh”. Imam Yahya bin Mu’adz pula mengatakan, “Bersikap sombong kepada orang yang bersikap sombong kepadamu dengan hartanya, merupakan satu bentuk kerendahan diri.”
Kerana itulah dikatakan juga bahawa menzahirkan sikap sombong untuk menyedarkan orang yang sombong (bukan dengan niat berbangga diri) merupakan satu sikap terpuji, contohnya sikap sombong dihadapan orang jahil dan orang kaya yang sombong dengan hartanya. (Rujuk Bariqah Mahmudiyyah fi Syarh Tariqah Muhammadiyah, 2/186)
Selain itu, Imam al-Munawi memasukkan sikap sombong terhadap orang yang sombong ini sebagai salah satu amalan-amalan yang baik. (Rujuk Faidh al-Qadir Syarh al-Jami’ al-Saghir 3/386)
KESIMPULAN
Tuntasnya, riwayat yang menyebut sikap takabbur terhadap orang yang sombong bukanlah hadis, namun ia sekadar kalam dan pandangan para ulama sebagaimana yang telah dibahaskan.
Ads
Seseorang itu diharuskan untuk menzahirkan sikap meninggi diri terhadap orang yang sombong, dengan niat untuk menasihati, menegur dan memberi pengajaran terhadap orang yang sombong tersebut. Namun sikap sombong mestilah pada sudut zahir sahaja, dan tidak mempunyai rasa sombong yang sebenar di dalam hati.
Namun, kami berpandangan adalah lebih utama untuk menggunakan kaedah dakwah seperti yang digariskan oleh al-Qur’an al-Karim. Firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. Surah Fussilat (34)
Maksudnya: Dan (jika kamu hendak membalas maka) balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya; dalam pada itu sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim. Surah al-Syura (40)
Akhirnya, ia terletak kepada kebijaksanaan seseorang apabila melihat kepada kesesuaian keadaan. Jika orang yang sombong tersebut diyakini akan berubah jika menggunakan kaedah teguran secara lembut, maka cara itu lebih utama. Adapun jika diyakini membalas dengan sikap sombong akan menyedarkannya dan memberikan pengajaran, maka diharuskan untuk menggunakan kaedah ini.
Islam melihat institusi kekeluargaan adalah satu institusi yang amat penting dalam melahirkan generasi-generasi yang hebat. Bahkan jika kita melihat kepada fiqh Islami, kita akan dapati bahawa para fuqaha’ amat mementingkannya sehinggakan dalam kebanyakan kitab fiqh dan hadith pasti akan adanya satu kitab yang dinamakan al-Nikah yang mana membicarakan segala perkara yang berkaitan dengan nikah dan perceraian. Ini menunjukkan bahawa perkara-perkara yang berkaitan dengan nikah dan cerai ini bukanlah sesuatu perkara yang boleh dipandang mudah bagi umat Islam.
Mengetahui hakikat kehidupan berkeluarga, awal-awal lagi Islam telah meletakkan garis panduan dalam memilih pasangan agar bahtera perkahwinan yang bakal dilayarkan dapat belayar dengan aman. Sekiranya badai melanda di tengah-tengah pelayaran, nakhoda tahu akan tugasnya untuk mengendali dan memandu bahtera tersebut betul pada laluannya kembali.
Namun, jika segala usaha telah dilakukan untuk mempertahankan institusi kekeluargaan itu namun hanya perceraian sahaja jalan keluarnya, maka Islam membenarkannya.
Maksudnya: Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik. (Al-Baqarah: 229)
Al-Imam Ibn Kathir Rahimahullah menyebut di dalam tafsirnya bahawa masyarakat Arab jahiliyyah pada waktu dahulu tiada satu sistem yang teratur untuk perceraian. Mereka sesuka hati boleh menceraikan isteri mereka dan sesuka hati rujuk kepada mereka meskipun sudah seratus kali bercerai. Ianya seolah-olah tiada berkesudahan. Islam datang kemudiannya untuk mengajarkan bahawa talak yang boleh dirujuk adalah sebanyak dua kali dan jika tidak mahu untuk dirujuk maka lepaskanlah isteri tersebut dengan baik tanpa menzaliminya.
Ayat di atas merupakan antara dalil pensyariatan talak bagi pasangan yang berkahwin namun tidak dapat mencari jalan keluar dalam menyelesaikan masalah rumahtangga mereka. Sepertinya hati telah bercerai namun mulut belum melafaakannya lagi, maka cara terakhirnya adalah dengan bercerai.
KENYATAAN MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN
Dalam melayari bahtera kehidupan, ianya amat memerlukan kepada ilmu, akhlak, sifat toleransi, memahami tanggungjawab antara suami isteri, menunaikan hak masing-masing dan yang paling penting dalam semua itu adalah sifat toleransi sesama pasangan.
Ingatlah firman Allah SWT dalam menceritakan tentang tujuan dijadikan manusia itu berpasangan:
Maksudnya: Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. (Al-Ruum: 21)
Saya sarankan kepada pasangan yang ingin berkahwin, sudah berkahwin mahupun yang sedang berada di ambang konflik untuk menginsafi diri dan juga melihat hakikat kehidupan berkeluarga itu yang mana amat memerlukan kepada ilmu dan juga toleransi.
Antara perkara yang boleh dilakukan:
1.Pasangan perlulah bermuhasabah diri dengan merenung kembali kesilapan diri dan berusaha untuk memperbaikinya.
2.Selesaikanlah isu-isu kecil dengan beralah.
3.Jangan diungkit dan memperbesarkan isu-isu yang remeh.
4.Selesaikan isu-isu yang besar dengan duduk berbincang untuk mencari titik persefahaman.
5.Mewujudkan masa bersama untuk merapatkan lagi hubungan.
6.Teruskan belajar dan bawa bersama pasangan untuk menghadiri ceramah-ceramah dan kuliah-kuliah bersifat mingguan.
7.Bawa anak dan isteri ke masjid untuk sama-sama bertawajuh.
8.Elakkan menggunakan bahasa yang keras.
9.Elakkan dari mempamerkan kemarahan di kawasan terbuka.
10.Ringankan mulut untuk mengucapkan maaf dan sentiasalah menerima kemaafan dari pasangan dalam perkara-perkara yang kecil.
11.Bangunlah pada waktu malam bersama pasangan untuk qiyammullail.
Semoga dengan saranan-saranan berikut dapat memberikan faedah dan manfaat buat kita bersama dan saya akhiri perbincangan kita pada kali ini dengan sebuah doa yang cukup indah yang mana Al-Quran telah mengajarkannya kepada kita dan sepatutnya selalu diamalkan ketika berdoa:
Maksudnya: Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.(Al-Furqaan: 74)
Sumber kredit: Mufti Wilayah S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Berita yang amat mengejutkan pagi ini. Chef selebriti, Adam Mahamed Ismail atau lebih dikenali sebagai Adamdidam dijemput Penciptanya pada usia 29 tahun. Berita duka itu dikongsikan oleh sepupu Allahyarham, Natasha Amran menerusi laman Instagramnya.
“Sepupu kesayangan saya meninggal dunia pada pagi ini. Allahuakbar.
“Al-Fatihah untuk Adam. Semoga roh Adam ditempatkan bersama para solihin,” tulisnya menerusi posting tersebut.
Melalui instastory Natasha Amran, wanita ini turut berkongsi yang hajat Adam untuk dikuburkan di sebelah kuburan bapanya ‘tertunai.’
Selebriti dan pengacara Neelofa yang berpangkat anak saudara kepada Adam turut memuat naik semula posting tersebut di Instastory beliau dan berkongsi gambar mereka ketika kanak-kanak.
Seorang sepupu lelaki Adam yang enggan dikenali berkata, chef tersebut meninggal dunia sekitar pukul 5 pagi akibat jangkitan paru-paru.
“Kami (pihak keluarga) memang mengetahui tentang keadaan kesihatan Adam yang menderita sudah lama.
“Sejak Februari lagi keadaan dia sudah tidak berapa okay,” katanya ketika dihubungi mStar pada pagi Ahad.
Tambahnya, Adam meninggal dunia di kediaman ibu bapanya di Kota Bharu, Kelantan dan solat jenazah akan diadakan di Masjid Telipot.
Kemudian, Allahyarham akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Lemal, Pasir Mas selepas solat Zohor.
Terdahulu, Adamdidam seolah-olah memberikan bayangan tentang keadaan kesihatan diri beliau menerusi posting kedua terakhirnya di Instagram.
“Sudah terlalu lama saya menghilang… apabila sesuatu berlaku, memang sukar untuk mengembalikan kehidupan anda kepada sediakala. Sekelip mata, hidup anda berubah 360! Dan perancangan anda? Lupakan sahaja. Ia hilang. Anda rasa tidak berdaya.
“Terlalu banyak berfikir dan semua perkara mengarut menerjah ke fikiran. Sekurang-kurangnya itu apa yang saya rasa. Tetapi percayalah, selepas semua masalah, ada kehidupan yang kuat, sihat dan bahagia yang menanti anda.
“Sebuah hidup yang lebih baik! Diri anda yang lama akan hilang, tetapi yang baharu ada di sini. Bukannya buruk, tetapi semangat yang lebih baik. Sesiapa yang berdepan ujian, ingatlah, Dia memberikan ujian paling getir kepada hamba-Nya yang paling disayangi,” tulis Adam pada 20 Februari lalu.
إنَّا ِللهِ وإنَّا إلَيْهِ رَاجِعُوْن
Innalillahi wa inna ilaihi raji’un
Hati siapa yang tidak bimbang jika anak yang masih kecil diuji oleh Tuhan dengan dugaan yang tak dapat kita bayangkan. Terasa mahu saja diri menggantikan tempat anak kecil ini kerana tidak tahan melihat derita ditanggung.
Begitu juga dengan kisah anak pelawak dan peserta Maharaja Lawak Mega 2019, Ali Puteh yang dikatakan masih dalam keadaan kritikal selepas 12 jam mengharungi pembedahan jantung.
Bayi kecil yang dinamakan Sharifah Nur Ainul Mardhiah mengalami masalah komplikasi lain di bahagian paru-paru (selepas pembedahan) dan kini masih lagi menggunakan alat bantuan pernafasan kerana mengalami masalah paru-paru.
Menulis dalam posting terbaru, Ali berkata sudah empat hari anaknya berada di bawah jagaan rapi ICU di Hospital Serdang.
Anaknya kini 100 peratus bergantung pada bantuan oksigen. Ali juga mengharapkan ada sinar dan keajaiban dari Allah dan turut berterima kasih pada semua yang mendoakan kesembuhan anak kecilnya itu.
Salam semua…hari ke 4 dah…anak sy ainul mardhiah masih lagi dibawah jagaan rapi picu hospital serdang..terus kuat dan kuat ank walid dan ibu…semua org mendoakan kamu syg..semua org rindu kan kamu…buat masa sekarang keadaan anak sy masih 100 peratus bergantung pada bantuan oksigen…semoga ada sinar dan keajaiban dari allah buat kamu syg…terima kasih semua yg tak putus2 berdoa dan terus berdoa buat anak sy SHARIFAH NUR AINUL MARDHIAH
Dia yang kelihatan sangat tenang ketika membuat persembahahan di pentas MLM, namun sebenarnya berdepan dugaan sangat berat.
Anak keduanya yang dilahirkan secara normal pada Ogos lalu disahkan mengalami masalah injap jantung terbalik dan jantung berlubang.
Dalam ruangan komen, netizen turut menitipkan kata-kata semangat buat Ali Puteh dan juga berharap agar segala urusannya dipermudahkan.
hidayuzainon Semoga ainul cepat sembuh..in sya Allah semuanya baik2
lovebabyschahoney Semoga bby ainul cpt sembuh..dipermudahkan segala urusan.
yraqaleesya Gws ainul mardhiah sayang.. Semoga Allah swt permudahkan semua urusan Ainul n family.. keep strong walid n umi Ainul..
ezatyzul In Shaa Allah ada sinar buat baby Ainul.. Semoga di permudahkan segala urusan dan cepat sembuh serta sihat hendakNya.. Aamiinn..
KASHOORGA: Mari kita doakan kesembuhan anak Ali Puteh. Hanya doa boleh kita dipanjatkan kepadaNya agar Allah memberi kesembuhan pada si comel ini. Semoga Ali dan keluarga tabah menghadapi dugaan kecil ini.
Terdapat beberapa amalan yang mudah, tetapi dijamin syurga oleh Allah SWT dan Rasul SAW. Berikut adalah di antaranya yang mana terdapat dalam hadis sahih.Perkara...