Sebulan simpan RM60, cukup setahun dapat kumpul satu bahagian korban. “Tak mampu, tapi usahakan menabung.’
Masing-masing pasti berhajat hendak melakukan korban, namun begitu tidak semua berkemampuan. Jadi segelintir daripada kita mengambil inisiatif menabung secara bulanan sebelum tibanya hari raya korban.
Ikuti perkongsian Dzuriasikim Dzulkefli ini dan hadam kisah ini baik-baik dan semoga ianya dapat dijadikan inspirasi buat kita semua.
Semalam ada seseorang memberitahu saya, oleh kerana harga bagi satu bahagian daging korban agak tinggi maka dia menabung bagi tempoh 12 bulan.
Sebulan dia menyimpan sebanyak RM60.00.
Biarpun jumlah itu agak besar baginya, tetap dia usahakan juga untuk menabung kerana dia sangat berhajat untuk mengadakan korban.
Ads
Maka apabila menjelang Hari Raya, cukuplah wangnya bagi membayar satu bahagian korban.
Cukup Setahun Dapat Kumpul
Kisah ini harus dicontohi. Tidak ada alasan jika kita benar-benar mahu melakukan sesuatu. Ianya harus disertai dengan kesungguhan, berserta doa, pengorbanan (kerana barangkali ada keperluan atau keinginan lain sepanjang menabung namun harus diketepikan).
Jika di Kelantan, sejak dari kecil saya sudah dibiasakan dengan sambutan Hari Raya Korban secara besar-besaran. Rata-rata orang Kelantan akan melalukan ibadah korban ini. Mereka menyimpan (menabung) bagi melakukan ibadah korban.
Satu Bahagian Korban
Ads
Cukup masa, ada yang bergadai barang kemas juga. Ada yang bekerja keras dengan melakukan kerja-kerja kampung dan menyimpan kerana nak buat korban nanti. (Nak melakukan ibadah korban).
Ianya jadi sebahagian dari kehidupan kami. Melakukan ibadah korban bukan kerana kaya dan bukan kerana ada. Bukan juga bagi menunjukkan kemampuan. Tetapi kerana bagi menyambut seruan.
Tak Mampu, Tapi Usaha Menabung
Bagi sahabat yang tidak sempat melakukan ibadah korban pada tahun ini, marilah kita berdoa agar Allah berikan kesempatan untuk melakukannya pada tahun hadapan…
Selamat Hari Raya Aidiladha ikhlas dari saya dan anak-anak. Sambut lah kedatangan Aidil Adha ini walau dalam bentuk sederhana.
Ads
Semoga ibadah korban membawa keberkatan dan keikhlasan hati buat kita semua.
آمِّيْنَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ
Kashoorga: Semoga setiap pengorbanan yang kita lakukan di dunia mendapat ganjaran pahala di sana nanti.
Ramai impikan rumahtangga bahagia hingga ke akhir hayat saat di akad nikah. Tanyalah, tiada wanita yang inginkan gelaran ibu tunggal, perlu turun naik mahkamah selesaikan kes perceraian serta perlu melalui bermacam-macam prosuder yang sesetengahnya masih kurang jelas kerana tidak pernah mengambil tahu hal ini sebelumnya.
Dalam hal ini, peguam syarie Nurain berkongsi perbezaan di antara Pengesahan Lafaz Cerai dan Permohonan Cerai yang perlu wanita tahu.
Pertama sekali, kena faham ia adalah dua kes yang berbeza.
Kes Pengesahan lafaz cerai perlu difailkan sekiranya suami telah melafazkan talak di luar mahkamah (dalam rumah/kereta/di mana-mana selain mahkamah/whatsapp/fb/ig).
Perlu tahu, lafaz cerai ada dua jenis; kinayah & sarih.
Kinayah bermaksud lafaz bukan secara langsung yang memerlukan kepada niat suami. Contoh: baliklah kau ke rumah ibu bapamu! (lafaz yang mempunyai maksud samar-samar sama ada bermaksud cerai atau tidak).
Satu lagi situasi, lafaz kinayah adalah yang melalui tulisan (surat, status di media sosial/ whatsapp/fb/ig) sekalipun ayatnya : kanda ceraikan dinda dengan talak 1.
Lafaz soreh: lafaz yang jelas, melalui lisan, tanpa niat pun boleh jatuh, contoh: kanda ceraikan dinda (dalam hal begini, hanya beberapa pengecualian yang memungkinkan tidak jatuh, contohnya suami berada dalam keadaan terpaksa/marah/mabuk tanpa sengaja) perincian keadaan ini akan diambil keterangannya oleh hakim untuk menentukan darjah kemarahan seseorang, keterpaksaan perlu cukup dengan syarat paksaan yang boleh menjejaskan nyawa (ada syarat-syarat khusus berkaitan paksaan).
Kesan pengesahan lafaz cerai, sekiranya sabit lafaz cerai, suami akan di kompaun RM1000 disebabkan lafaz luar mahkamah adalah suatu kesalahan menurut Seksyen 125 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Sembilan 2003.
Permohonan cerai pula bermaksud suami @ isteri pergi ke mahkamah untuk mohon cerai. Biasanya menurut Seksyen 47 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Sembilan 2003.
Lafaz talak ini dibuat oleh suami @ hakam suami di hadapan hakim & tidak dikenakan kompaun memandangkan talak di dalam mahkamah.
Kesimpulan: Dah tahun 2021 ni, tolong peka sikit beza kes perceraian dengan perceraian. Ini ada yang tanya saya, nak buat kes perceraian, pada hal suami dah lafaz talak luar mahkamah berkali-kali. Sumber : FB Peguam Syarie Nurain
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jadi suami perlu memain peranan dalam membantu isteri memikul kerja rumah. Dan isteri juga kena sabar dengan kelemahan suami dan sentiasa bersyukur kerana masih mempunyai dia di sisi.
Inilah pesanan yang cuba disampaikan oleh Ustaz Don Daniyal Don Biyajid dalam perkongsian di laman Instgramnya.
Memberi peringatan buat pasangan suami isteri supaya tahu tugas masing-masing. Tambahnya lagi supaya tegur secara baik, doa yang baik dan insya-Allah rezeki yang datang juga nanti akan baik-baik.
Ayuh ikuti perkongsiannya dan hadam kepada semua pasangan yang baru atau sudah lama berumahtangga.
“Abang-abang Nak jadi suami ni senang. Kahwin, terus dapat title suami. Tapi ada apa pada gelaran Kalau kita tidak benar-benar berfungsi Sebagai sebenar-benar suami
“Suami adalah pemimpin rumahtangga Bukan bos kepada isteri & anak-anak Perlu sama ambil tahu tentang isi rumah Bukan sekadar hulur duit lepas tekak
“Suami jangan ego bila ditegur Jangan pula ringan tangan bila marah Lelaki sejati dihormati bila merendah diri Disayang anak isteri bila menyayangi
“Suami, sama-samalah pikul kerja rumah Dulu raja sehari kenapa sekarang macam orang gaji Tak dapat buat semua, jangan tinggal semua Mulianya kalian bila bantu sama-sama
“Isteri, bersabarlah dengan kelemahan suami Bersyukur tatkala masih punya dia di sisi Tegur baik-baik, doa yang baik-baik Insya Allah rezeki yang datang juga baik-baik
“I Love You All my Beloved Brother di luaq sana… Brotherhood forever…
Terdahulu Ustaz Don yang sudah lapan tahun berkahwin dengan isteri tercinta Dr Husna Zahry Rafie dan dikurniakan 3 cahayamata (akan datang empat anak) turut berkongsi tip sepanjang perkahwinannya itu.
Tip Amalan Sepanjang Perkahwinan Buat Kaum Lelaki
“Tips Suami perkahwinan 8tahun yang saya amalkan (P/s: maksud 8 tahun ni, dh lalu fasa first 5/6 tahun ujian rumahtangga. Masuk fasa kedua. Kalau org tua tua kata, lepaih 5 tahun kawin, kalau still pegang tangan berjalan suami isteri, kira terer aaa… ni kata org tua tua… الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالمِين masih lagi jalan pegang tangan.. terima kasih org tua tua ataih nasihat… point di sini, bukan senang ya nak buat… haaaa)
“Petua yang saya amal dan amik dari orang2 lama…
1. Tanggungjawab Tanggungjawab ada 2 perkataan di situ. Satu ‘tanggung’ satu lagi ‘jawab’… Seolah-olah nak kata kat kita, “pandai-pandai tanggung, pandai-pandai jawab”. Point di sini ialah, PERASAAN TANGGUNGJAWAB inilah yang akan membuatkan seorang manusia menjadi manusia yang berjaya dalam semua bidang. Kita biasa buat salah, bertanggungjawablah. Kita biasa salah buat keputusan, bertanggungjawablah. Kita biasa tersilap langkah, bertanggungjawablah. Kita berani ‘buat’, bertanggungjawablah. Kita biasa main msg dengan perempuan lain, bertanggungjawablah. Kita biasa marah anak sampai nangis, bertanggungjawablah. Kita biasa guna duit ‘overspending’, bertanggungjawablah. Last but not least, kita pilih isteri kita, bertanggungjawablah.
2. Sembahyang Berjemaah Ini memang satu miracle laaa… Xtau nak kata mcm mn, tapi yang pasti, buatlah, akan selesai semua masalah. Percayalah!!! Allah kan Maha Mendengar, Maha Melihat, lagi Maha Mengetahui. Tambahan pulak, Allah kan Maha Bijaksana… Amalkan lah… jangan tinggai… Kalau lambat, qadha’. Kalau lupa, peringat. Kalau malas, bantu. Kalau tak reti, ajaq. Kalau tidoq kalu…bagi masa, agak2 lagi 1 jam atau 1/2 jam nak habis waktu, kejut n minta pi sembahyang.
3. Rumah Bagi rumah yang selesa… Sewa pun xpa. Kecik bukaan dia pun xpa. Beli pun xpa. Baguih. Studio style ka, banglow ka, teres ka, xpa. (Alamak, syempoiii… masa dok tulih post ni, keluaq lagi Creed- One Last Breath)
4. Kewangan Abang, please… jangan jadi mcm saya.. umuq 35 baru nak belajaq jaga duit n urus duit.. nnt menyesai tak sudah Abang.. mujuq la rasa tanggungjawab ada, pulun jugak la saya Abang… Abang, jangan lewat mcm saya Abang… maklumat sekarang dh banyak. Buka Youtube, dengaq. Bukak Pinterest, baca. Bukak Instagram, amik manfaat. Bukak Facebook, baca.
5. Kenderaan Mesti kena ada. Moto baguih, xsalah. Ada kereta walaupun kecik, selesa sikit. Saya ada Kancil. Warna biru. Tak kesah. Kadang2 kita buat moto, kira2 dh boleh beli satu Kancil. Saya x kata pun salah buat moto. Buat. Xdak masalah. Asalkan ingat point no 1 n 2 yang kat ataih nu… OK my Brothers…
Persoalan darah haid, istihadah atau nifas memang tidak dapat dielakkan di kalangan wanita lepas bersalin atau keguguran. Mereka biasanya akan melalui satu tempoh pendarahan atau keluar darah kotor sebagai proses pembersihan dalaman secara biologi. Maha Besar Allah, ini semua adalah satu proses menakjubkan.
Namun amat penting bagi para ibu yang lepas bersalin atau gugur dapat kenal pasti darah yang keluar itu sama ada darah haid, istihadah atau nifas. Islam ada menetapkan tempoh tertentu untuk klasifikasikan ia darah nifas atau sebaliknya.
Setiap wanita mempunyai ciri biologi berbeza, maka akan ada perbezaan tempoh nifas. Bagi mengelakkan kekeliruan, kita dapatkan penjelasan ustaz Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil agar tiada lagi bimbang di hati.
Soalan:
Saya ada kemusykilan. Saya baru sahaja keguguran. Kandungan sekitar 12 minggu. Saya diberitahu oleh doktor bahawa darah yang keluar selepas keguguran mengambil masa 1 – 2 minggu.
Soalan saya adakah darah yang keluar selepas hari ke 15 dikira sebagai darah istihadah dan saya wajib untuk mandi dan menunaikan solat?
Atau sebaliknya. Mohon pencerahan dari ustaz sebab ramai sangat yang memberikan saya jawapan yang berbeza beza. Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih.
Jawapan:
Secara ringkas wanita yang keguguran hukumnya sama seperti wanita yang bersalin. Oleh itu darah yang keluar selepas keguguran dikira sebagai darah nifas.
Berikut sedikit perincian mengenai hukum hakam mengenai darah nifas menurut mazhab Syafi’ie:
Kadar minimum bagi nifas ialah satu percikan(majjah) darah yang keluar selepas bersalin walaupun sedikit.
Tempoh normal/kebiasaan bagi darah nifas ialah 40 hari. Manakala tempoh maksimum untuk darah nifas ialah 60 hari.
Berikut adalah beberapa permasalahan yang berkaitan dengan darah nifas:
Jika darah nifas terputus kurang dari 60 hari kemudian timbul semula dalam tempoh tersebut maka ia masih dikira darah nifas.
Contohnya darah terhenti pada hari ke 45, kemudian timbul semula pada hari ke 55, maka darah yang keluar dari hari ke 55 masih dikira sebagai nifas. Namun jika masih berterusan lebih dari 60 hari ia dikira istihadah.
Jika seseorang wanita terputus darah nifas dalam tempoh maksimum, namun kurang daripada 15 hari maka ia masih dikira sebagai darah nifas.
Contohnya darah nifas Siti terhenti pada hari ke 20 kemudian datang semula pada hari kemudian iaitu hari ke 31, maka ia masih dikira sebagai darah nifas.
Berlainan pula jika seorang wanita terputus darah nifas selama 15 hari atau lebih, maka darah yang datang untuk kali kedua itu dikira sebagai darah haid kerana dia telah melalui tempoh penyucian haid yang minimum iaitu 15 hari.
Contohnya apabila Siti terputus darah nifas pada hari ke 20, kemudian darah muncul kembali selepas 15 hari iaitu hari ke 36, maka darah ini dikira sebagai darah haid bukan lagi darah nifas.
Jika wanita yang mengalami pendarahan lebih dari 60 hari maka darah itu dikira sebagai darah istihadah bukan darah nifas lagi
Namun setelah 60 hari darah masih keluar, jika terputus darah walaupun sehari maka darah yang kedua itu sudah dikira sebagai darah haid kerana ia sebagai pemisah antara darah istihadah dan darah haid yang baru.
Contohnya darah keluar selama 63 hari kemudian berhenti pada hari 64 dan darah muncul kembali pada hari 65 maka ia dikira bermulanya kitaran darah haid. Manakala hari 61 ke 63 ialah darah istihadah.
Jika seorang wanita setelah melahirkan anak namun tidak kelihatan darah nifas yang keluar walaupun setitik seperti proses “caesarean birth”.
Kemudian setelah beberapa hari darah pun keluar. Dalam keadaan melihat kepada dua situasi:
Jika darah keluar dalam tempoh 15 hari maka darah itu dikira sebagai darah nifas. Contohnya jika Siti selepas melahirkan anak tanpa ada keluar darah (biasanya berlaku pada wanita yang melahirkan anak melalui pembedahan) kemudian darah muncul pada hari ke 7 selepas bersalin, maka darah ini masih dikategarikan sebagai darah nifas.
Situasi kedua pula, jika selepas bersalin secara normal atau pembedahan dan darah tidak timbul atau keluar, namun darah mula keluar selepas 15 hari, maka darah ini dikategarikan sebagai darah haid bukan darah nifas.
Sebagai contoh: Siti tidak melihat darah keluar walau sedikit pun selepas bersalin, namun darah mula keluar pada hari ke 16 selepas melahirkan anak, maka darah ini dikategorikan sebagai darah haid bukan darah nifas.
Semoga penjelasan ini dapat membantu ibu atau wanita yang keguguran untuk kenal pasti status darah istihadah atau nifas.
Wallahu A’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...