Sepanjang musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini pasti ramai yang merindui kesedapan biskut coklat popular Chocolate Chip Famous Amos yang sering dijual di kiosk pusat beli belah.
Tetapi dek kerana PKP kita tidak dapat membelinya. Namun sebenarnya anda masih boleh membuatnya sendiri dan resipi dikongsi Mas Cotek ini sama sedapnya dengan rasa sebenar biskut jenama popular ini.
Dengan air tangan yang dihasilkan ini, pastinya dapat menambat hati suami sepanjang berada di rumah mengisi masa lapang. Barulah akan menambah kasih sayang satu sama lain.
Famous Amos utk kanak² riang…opah layan ragam cucu sehari dua ni..
hasil godek opah dan #umarHaseef mlm tadi..
#Resepinya 👇🏻
Bahan A
1 1/2 cawan gula perang
1 cawan minyak
1 ketul butter 250gm
1 biji telur
1/2 sdt garam
1 sdb susu segar
2 sdt serbuk vanila/esen vanila
Bahan B
4 cawan tepung gandum
1 sdt baking powder
1 sdt cream of tartar
2 sdb serbuk koko jika suka
(opah tak letak pun)
**semua bahan B di ayak
Bahan C
1 1/2 cawan coklat chip
3/4 cwn badam cincang
Caranya
~dengan menggunakan whick sebatikan bahan A
(senduk pun boleh kome oii)
~masukkan bahan B kaup balik sehingga sebati
~masukkan bahan C gaul rata
sudukan adunan dan bakar 160c selama 20 mnt ikut oven masing2
~siap
SELAMAT MENCUBA
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
10 Tip Penting Di Majlis Perkahwinan & Kena Ingat Jadilah Pengantin Yang Beradab
Majlis perkahwinan atau kenduri kahwin sememangnya agak sinonim pada waktu musim cuti sekolah nanti. Pada ketika inilah banyak jemputan yang bakal kita terima terutama dari rakan-rakan dan saudara mara.
Sebelum mengadakan majlis, seharusnya kita perlu tahu tentang adab mengadakan majlis perkahwinan. Ini perlu kerana pada zaman sekarang banyak majlis yang diadakan dilihat lari dari garis panduan yang ditetapkan oleh Islam.
Seperti perkongsian Dr Hapiz Kodiang mengapa pentingnya pengantin menjaga adab di majlis hari bersejarah mereka.
Jadilah Pengantin Beradab Pada Hari Perkahwinanmu
Pada musim cuti sekolah ini, akan banyaklah jemputan kenduri kendara diterima. Saya mendoakan semua sahabat dan kerabat yang akan berkahwin, diberkati Allah sehingga ke akhirat.
Dalam kesempatan ini, saya ingin menyampaikan beberapa nasihat kepada tuan rumah dan bakal pengantin:
1. Hendaklah menyantuni semua tetamu yang datang ke kenduri mereka. Senyum dan mohon mereka terutama orang-orang soleh mendoakan kesejahteraan. Jangan sibukkan perhatian kamu dengan jurukamera, rakan-rakan kerja yang mahu berselfie sahaja.
2. Kepada jurugambar, jangan minta pengantin berbuat gaya-gaya lakon yg keterlaluan di atas pelamin atau di meja makanan beradap. Kena belajar jaga perasaan ibu bapa pengantin di sebelah, terpaksa menunggu lakonan manja selesai. Kadang-kadang jurugambar menjarakkan hubungan tetamu dengan pengantin yang menghabiskan masa utk ditangkap gambar.
3. Lagi satu, pastikan jurugambar merakamkan gambar semua pihak yg terlibat menjayakan kenduri kalian. Entah kalian tahu atau tidak bahawa ramai orang bersengkang mata atau pecah keringat berbulan sebelum itu utk kenduri kalian. Gambar-gambar mereka inilah bakal menjadi kenangan terindah utk tatapan satu hari nanti. Ia bukanlah suatu yg boleh diulang semula. Adapun gambar kamu pengantin berdua, boleh lakon semula di studio.
4. Saya perhatikan pengantin zaman sekarang kurang menyantuni tetamu yg datang. Malah mereka tidak peduli pun saudara mara dan kaum kerabat jauh yg datang. Sebelah petang pula, pengantin “lesap” pergi ke tengah sawah, padang bola, pantai utk berfoto lebih sweet. Ini perlu ditegur kerana selagi tetamu masih berkunjung, amat tidak manis, pengantin hilang dari tempat kenduri.
5. Wahai pengantin, kamu adalah tuan rumah yang mesti memuliakan tetamu. Rasul berpesan agar kita memuliakan tetamu. Jangan sibuk dengan juru foto. Selepas kenduri, bawalah juru foto ke mana kalian mahu bergambar.
6. Kepada bapa pengantin, arahkan DJ perlahankan muzik dan lagu supaya tetamu dapat bersembang dgn tenang. Bukan mudah utk bertemu sekali sekala. Lagu yg dipasang atau dinyanyikan itu mohon ambil kira pak imam, tuan guru, dan alim ulama yg hadir. Perlahankan lagu.
7. Oh ya, sebelum terlupa.. Kepada pengantin semua, pada hari perkahwinan kalian, berusahalah untuk mendapatkan doa dan nasihat daripada mereka yang hadir. Itu target yg lebih penting. Maka nasihat saya, jangan rosakkan keberkatan perkahwinan kalian dengan jurugambar dan rakan sekerja sahaja. Pastikan jiwa kalian wujud bersama tetamu yang hadir kerana belum tentu mereka akan bertemu lagi selepas itu.
Semoga Allah memberkati dan menghimpunkan kamu suami isteri dalam kebaikan!
Sumber kredit: FB: Dr Hapiz Kodiang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pekerja Keselamatan Menang Gaji OT 3 Tahun, Di Dalam Islam Upah Wajib Dibayar Sebelum Peluh Kering
Islam menyeru umatnya untuk bekerja dalam meneruskan kehidupan seharian. Malah digalakkan mencari rezeki yang halal kerana setiap sen yang kita peroleh akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah di hari akhirat kelak.
Hal ini berdasarkan hadis daripada Ibn Mas’ud R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda:
لاَ تَزُولُ قَدَمَا ابْنِ آدَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عِنْدِ رَبِّهِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ خَمْسٍ عَنْ عُمْرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَعَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلاَهُ وَمَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَ أَنْفَقَهُ وَمَاذَا عَمِلَ فِيمَا عَلِمَ
Maksudnya: “Kaki anak Adam akan tetap tegak berdiri di sisi Tuhannya pada hari Kiamat, hingga dia ditanya tentang lima perkara (iaitu): tentang umurnya untuk apa dia habiskan, tentang masa mudanya untuk apa dia gunakan, tentang hartanya dari mana dia dapatkan, dan dalam hal apa (hartanya tersebut) dia belanjakan dan apa sahaja yang telah dia lakukan dari ilmu yang dimilikinya.” Riwayat al-Tirmizi (2416).
Isu seorang pekerja tidak dibayar gaji OT selama tiga tahun pastinya menarik minat ramai kerana dirinya perlu bekerja lebih tapi upahnya tidak dibayar sebagaimana dalam perjanjian kerjanya. Penantianna akhir dan rezeki berpihak padanya apabila memperoleh RM58,000 selepas bertindak menyaman pihak majikan seperti dikongsikan di page fb Islam Agamaku.
Berikut adalah kisahnya :-
Pekerja Keselamatan Menang Gaji OT 3 tahun-
Sivarajan Arumugam
8hb Feb 2022
Murali Vengu seorang pekerja keselamatan yang telah bekerja dengan sebuah bengkel kereta kemalangan dan pusat tuntutan insurans, telah menfailkan tuntutan gaji kerja lebih masa (OT), gaji cuti rehat dan juga gaji cuti hari kelepasan am terhadap majikannya pada bulan Oktober, 2021 yang lalu.
Murali seorang sahajalah yang menjaga keseluruhan stor bengkel yang menempatkan kereta-kereta kemalangan yang sedang melalui proses bayaran insurans. Majikan bengkel tidak mengambil pekerja keselamatan tambahan. Maka beliau diminta bekerja dari 7malam sehinggalah pejabat bengkel tersebut buka pada jam 9 pagi pada hari keesokannya.
Walaupun beliau sepatutnya hanya bertugas selama 12jam, iaitu dari 7 malam sehingga 7 pagi, tetapi biasanya beliau diminta tunggu sehingga pekerja ofis masuk kerja pada jam 9 pagi. Maka beliau bekerja sehingga 14jam setiap hari.
Murali juga tidak diperuntukkan apajua cuti rehat setiap minggu, cuti tahunan dan diminta juga kerja pada hari kelepasan am. Pada hari dimana Murali terpaksa keluar untuk urusan penting, beliau terpaksa menempatkan isterinya di pondok pengawal untuk sementara waktu sehingga beliau pulang.
Walaupun bekerja 12jam hingga 14 jam setiap hari, tetapi beliau hanya menerima gaji asas sebanyak RM 1,300 dan elaun petrol sebanyak RM250 setiap bulan. Sehingga beliau berhenti kerja pada tahun 2018, beliau langsung tidak dibayar gaji kerja lebih masa OT.
Semasa rundingan di Jabatan Tenaga Kerja Subang Jaya pada hari ini, majikan cuba mengelirukan pegawai dengan mengatakan bahawa pelbagai bayaran telah dibuat kepada Murali. Tetapi pemeriksaan lanjut menunjukkan bahawa majikan mengabungkan bayaran elaun petrol dan caruman KWSP untuk memberikan gambaran bahawa suatu jumlah besar telah dibayar kepada Murali dan tuntutannya tidak betul.
Saya telah menerangkan bahawa, tuntutan Murali sebenarnya melibatkan pelbagai komponen seperti tuntutan gaji lebih masa (OT) hari kerja biasa, hari rehat, hari kelepasan am, gaji kerja hari rehat dan gaji kerja hari kelepasan am. Majikan pun mengaku bahawa bayaran gaji kerja lebih masa sememangnya tidak dibayar kepada Murali, maka mereka mencadangkan suatu penyelesaian dibincangkan tanpa melalui perbicaraan penuh.
Selepas rundingan beberapa kali diantara majikan dan pegawai, akhirnya majikan bersetuju membayar sebanyak RM 58,000 kepada Murali sebagai amaun penyelesaian. Jumlah tersebut adalah lebih kurang bersamaan dengan RM1,600/sebulan gaji lebih masa untuk 3 tahun.
Seperti Murali, ada ramai lagi pekerja keselamatan yang ditipu tanpa dibayar gaji lebih masa, walaupun ianya jelas dinyatakan sebagai amaun yang perlu dibayar oleh majikan dalam Akta Kerja. Maka, lebih ramai lagi pekerja keselamatan harus memastikan bahawa hak mereka terbela dan kiraan gaji merangkumi bayaran gaji kerja lebih masa.
Rakyat pekerja hanya dapat mengajar majikan-majikan seperti ini, jika lebih ramai lagi yang menfailkan kes dan mengheret mereka ke Mahkamah Buruh. Tindakan ini amat penting, demi memastikan industry pengawal keselamatan ini menghentikan penindasan dan perampasan hasil titik peluh pekerja tanpa membayar gaji OT.
Dalam pada itu ini adalah hak pekerja dalam islam yang perlu kita tahu
Berikut adalah hak pekerja yang mesti diberikan oleh majikan kepada pekerja seperti dikongsikan di page Mufti Kuala Lumpur. Antara lain ialah:-
Gaji yang telah dijanjikan. Ia hendaklah dibayar mengikut terma perjanjian. Bahasa yang digunakan dalam hadis adalah sebelum peluh kering seperti dalam hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Umar R.Anhuma, Nabi SAW bersabda:-
أَعْطُوا الأَجِيرَ أَجْرَهُ ، قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُ
Maksudnya: “Berikanlah upah pegawai (buruh), sebelum kering peluhnya.”
Riwayat Ibn Majah (2443), al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra (11988)
dan al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Saghir (34)
Imam al-Munawi berkata: “Haram hukumnya menunda gaji pekerja sedangkan tidak ada kekangan untuk segera menyerahkannya. Perintah untuk menyerahkan gaji sebelum mengering peluh para pekerja adalah satu kiasan atas wajibnya menyegerakan setelah pekerjaan mereka selesai, ketika para pekerja memintanya meskipun belum sampai berpeluh, atau berpeluh dan telah kering.” (Lihat Faidh al-Qadir, 1/718)
Walaupun begitu penggajian boleh juga berdasarkan kesepakatan antara pekerja dan majikan sama ada dibayar mengikut harian, mingguan atau bulanan. Ada juga dibayar dalam bentuk sekali gus dan ada juga yang mengikut jam.
Oleh itu, jika hal seperti ini sudah disepakati, maka ia hendaklah ditunaikan mengikut kesepakatan tersebut. Sesungguhnya Islam sangat menitik beratkan kebajikan seorang pekerja serta memberi peringatan keras terhadap majikan yang menzalimi pekerjanya. Dalam satu hadith qudsi, Nabi SAW meriwayatkan bahawa Allah SWT berfirman:-
ثَلاَثَةٌ أَنَا خَصْمُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ… وَرَجُلٌ اسْتَأْجَرَ أَجِيرًا فَاسْتَوْفَى مِنْهُ وَلَمْ يُعْطِ أَجْرَهُ
Maksudnya: “Terdapat tiga golongan yang akan menjadi musuh-Ku pada hari Kiamat… (salah satunya ialah) orang yang mempekerjakan orang lain, namun setelah orang tersebut memenuhi tugasnya, upahnya tidak dibayarkan. (Riwayat al-Bukhari (2227) dan Ibn Majah (2442)
Imam al-Subki dalam satu fatwanya menyebut:
ﻭﺍﻟﺮَّﺟُﻞُ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺍﺳْﺘَﺄْﺟَﺮَ ﺃَﺟِﻴﺮًﺍ ﻣُﺴْﺘَﻮْﻑٍ ﻋَﻤَﻠَﻪُ ﻭَﻟَﻢْ ﻳُﻌْﻄِﻪِ ﺃَﺟْﺮَﻩُ ﺑِﻤَﻨْﺰِﻟَﺔِ ﻣَﻦْ ﺍﺳْﺘَﻌْﺒَﺪَ ﺍﻟْﺤُﺮَّ ﻭَﻋَﻄَّﻠَﻪُ ﻋَﻦْ ﻛَﺜِﻴﺮٍ ﻣِﻦْ ﻧَﻮَﺍﻓِﻞِ ﺍﻟْﻌِﺒَﺎﺩَﺓِ ﻓَﻴُﺸَﺎﺑِﻪُ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺑَﺎﻉَ ﺣُﺮًّﺍ ﻓَﺄَﻛَﻞَ ﺛَﻤَﻨَﻪُ ﻓَﻠِﺬَﻟِﻚَ ﻋَﻈُﻢَ ﺫَﻧْﺒُﻪُ
Maksudnya: “Seseorang yang mengupah orang lain bekerja, kemudian orang tersebut telah menunaikan tugasnya dengan baik, namun dia tidak memberikan upahnya, adalah sama seperti orang yang menghambakan manusia merdeka. Dia menghalang orang lain untuk memperbanyakkan ibadah-ibadah sunnah. Maka ini sama sahaja dengan orang yang menjual manusia merdeka kemudian memakan hasilnya. Ini adalah dosa yang sangat besar.” (Lihat Fatawa al-Subki, 2/377).
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ragu-Ragu Hukum Basuh Kain Dengan Mesin Basuh, Dibolehkan Asalkan Tiada Pencampuran Najis Di Dalamnya
Soalan:
Apa hukum membasuh kain dengan menggunakan mesin basuh?
Jawapan:
Asal sesuatu pakaian yang bersih dimasukkan oleh seseorang ke dalam mesin basuh tidak dikira bernajis melainkan terbukti kenajisannya.
Pakaian dicuci dengan menggunakan air yang bersih dan bahan-bahan yang boleh membersihkan. Setelah sesuatu pakaian itu dicuci dengan satu proses penyucian sehingga tiada lagi kesan najis sama ada bau, rasa dan warna, maka dikira pakaian itu bersih. Tidak diperintahkan oleh syara’ untuk kita membebani diri meneliti sesuatu proses pembersihan jika sudah terbukti cucian yang berlaku menghilangkan segala kesan najis.
Jika terbukti masih terdapat kesan najis selepas proses pembersihan menggunakan mesin basuh maka pakaian terbabit dikira masih bernajis. Namun jika kesan itu terlalu sukar untuk dihilangkan dan hanya sedikit seperti kesan warna darah atau warna najis yang tidak dapat dihilangkan maka dimaafkan.
Bagi mengelakkan kesan najis di dalam penggunaan mesin basuh maka digalakkan seseorang memastikan pakaian yang dimasukkan itu dihilangkan najis yang jelas yang akan menyebabkan pakaian lain terkena najis tersebut dan memberi kesan kepada bau, warna dan rasa.
Diperakukan dalam Mesyuarat
Majlis Agama Islam dan
Adat Istiadat Melayu Perlis
Bil 5/2019 pada 5 September 2019
Artikel Berkaitan: Senyum Dalam Solat, Tak Batalkan Sembahyang. Tapi Lain Pula Hukumnya Bila Ketawa!
SUMBER: Mufti Perlis
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI