Sempena bulan Ramadan yang mulia ini marilah kita sama-sama merebut peluang beramal dan bersedekah kepada golongan yang memerlukan. Penulis e-book Zureiny Zulkafli telah mengambil inisiatif mengumpul dana untuk majlis berbuka puasa. Marilah kita sama-sama membantu usaha murni penulis ini.
*****************************************************************************************************************
Saya terkesan dengan satu perkongsian seorang sahabat tentang 30 menu lazat sepanjang Ramadan ini.
Saya jangkakan senarai menu berbuka atau bersahur tetapi senarai menu yang berlainan. Ia tentang makanan jiwa dan rohani.
Salah satu menu tersebut menyebut ‘Berilah makan orang berbuka puasa walaupun sekadar sebiji tamar setiap hari.’
Malahan orang yang memberi makan ini diberi pahala orang yang berpuasa itu tanpa dikurangi walau sedikit pun.
Itulah sebabnya saya berhajat menaja majlis berbuka puasa anak-anak yatim dan pelajar tahfiz ini. Cuma saya tidak mahu melakukannya sendirian. Saya mahu lebih ramai berkongsi dengan saya dan kita sama-sama sebarkan kebaikan itu.
Sertai program Beli & Infaq Ramadhan. Tuan/Puan yang membeli ebook ‘Setelah Hujan Teduh’ tulisan saya sendiri secara automatik akan terlibat dengan program ini.
Sebarang pertanyaan boleh diajukan di ruang komen atau terus ke ‘Message’ di wall saya.
Saya akan uruskan dengan hati yang lapang. In shaa Allah.
*****************************************************************************************************************
Sesungguhnya tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Panduan Makan & Minum Jika Bercuti Di Negara Bukan Islam
Ramai kalangan kita suka bercuti di luar negara untuk melihat keindahan suasana ciptaan Ilahi. Jika negara yang dikunjungi adalah negara Islam sudah tentu memudahkan terutama segi makanan.
Tapi jika ke negara bukan Islam, kebiasaan masalah adalah untuk mencari restoren yang menyediakan makanan halal. Dalam hal ini adakah kita boleh makan di restoren atau kafe yang kebanyakannya menyediakan makan tidak halal.
Dalam satu hantaran di media social, Ustaz Azhar Idrus memberi penjelasan tentang perkara ini.
Menurut beliau, jika seorang Islam berada di negara bukan Islam dan tidak ada kedai orang Islam maka dia harus makan di kedai bukan Islam dengan dua syarat iaitu yang pertamanya bahan makananya adalah halal di sisi syarak dan yang keduanya bekas yang diguna untuk memasak seperti kuali dan periuk dan bekas untuk makan minum seperti pinggan dan cawan adalah bersih.
Firman Allah Taala :
يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا
Ertinya : “Wahai manusia makanlah oleh kamu sekelian daripada rezeki pada bumi itu yang halal dan yang suci bersih.” (Al-Baqarah : 168)
Daripada ayat ini disyaratkan makanan yang hendak dimakan itu halal dan wajib pula keadaan makanan yang halal itu bersih samada di kedai orang Islam atau yang bukan Islam.
Diriwayatkan daripada Abi Tsa’labah Al-Khashani r.a. beliau berkata kepada Rasulullah sollallahu alaihi wasallam :
يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّا بِأَرْضِ أَهْلِ كِتَابٍ، أَنَأكُلُ فِي آنِيَتِهِمْ؟ فَقَالَ: لا تَأكُلُوا فِي آنِيَتِهِمْ إِلا إِنْ لَمْ تَجِدُوا عَنْهَا بُدًّا، فَاغْسِلُوهَا بِالْمَاءِ، ثُمَّ كُلُوا فِيهَا
Ertinya : “Wahai Rasulullah sungguhnya kami pernah berada di negara ahli kitab yakni orang-orang kafir maka adakah boleh kami makan di dalam bekas-bekas makanan mereka itu? Lalu sabdanya : Jangan kamu sekelian makan di dalam bekas-bekas makanan mereka itu melainkan jika kamu tidak jumpa akan yang lainnya maka bersihkanlah dahulu bekas-bekas makanan mereka dengan air kemudian baru kamu makan di dalam bekas tersebut.” (Hadith riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Majah dan lainnya)
Dan pada riwayat Imam At-Tirmizi Nabi sollalahu alaihi wasallam berpesan :
إِنْ وَجَدْتُمْ غَيْرَ آنِيَتِهِمْ فَلَا تَأْكُلُوا فِيهَا، فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَاغْسِلُوهَا وَكُلُوا فِيهَا
Ertinya : “Jika kamu sekelian tidak jumpa melainkan yang ada ialah bekas makan minum mereka itu yakni orang-orang kafir maka jangan sekelian kamu makan di dalamnya. Hendaklah kamu sekelian basuh bekas makan minum mereka itu dahulu kemudian baru kamu guna untuk makan minum di dalamnya.”
Oleh itu jika bahannya adalah haram seperti haiwan yang tidak disembelih mengikut syarak maka haram memakannya sekalipun dibasuh hingga bersih, begitu juga sekalipun bahannya halal seperti ikan atau telur tetapi dimasak di dalam kuali yang najis kerana sebelumnya digunakan kuali itu untuk memasak daging yang najis seperti daging babi misalnya maka haram memakannya.
Sumber:Ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Larangan Ambil Wuduk Berlama-Lamaan & Menggunakan Banyak Air
Nampak air penuh kolah atau air paip laju keluar kita pun ambil wuduk berlama-lamaan. Barulah terasa segar dan bersih sepenuhnya.
Namun begitu apa yang kita tak tahu sebenarnya terdapat larangan menggunakan air berlebihan untuk berwuduk.
Terdapat sebuah riwayat yang menyebut akan larangan israf (berlebihan) dalam menggunakan air bagi tujuan wuduk. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Abdullah Ibn Amru bin Al Ash R.Anhuma beliau berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ مَرَّ بِسَعْدٍ وَهُوَ يَتَوَضَّأُ فَقَالَ ” مَا هَذَا السَّرَفُ ” . فَقَالَ أَفِي الْوُضُوءِ إِسْرَافٌ قَالَ ” نَعَمْ وَإِنْ كُنْتَ عَلَى نَهَرٍ جَارٍ
Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah S.A.W lalu di suatu kawasan dan melihat Sa’ad sedang berwuduk, lalu baginda bersabda: “Kenapakah israf (berlebihan) ini ?” Maka Sa’ad menjawab: Adakah pada wuduk juga terdapat israf ? Lalu baginda menjawab: “Ya, sekalipun kamu berada di sungai yang mengalir”. Riwayat Ibn Majah (425)
Dilarang walaupun air banyak
Hadis ini jelas menunjukkan bahawa perbuatan israf dalam berwuduk itu jelas ditegur dan dilarang oleh Rasulullah S.A.W. sekalipun kuantiti air itu berada dalam jumlah yang banyak seperti di laut, sungai, dan seumpamanya.
Syeikh Mulla Ali Al-Qari Rahimahullah apabila mensyarahkan hadis ini beliau berkata: Iaitu beliau israf dalam wuduknya sama ada dalam perbuatan wuduk seperti menambah dari tiga kali basuhan, ataupun israf pada kadar seperti menambah lebih dari kadar yang diperlukan dalam penggunaan air.
Beliau juga berkata: Tidak ada kebaikan pada israf (berlebihan), dan tidak ada israf pada kebaikan. Beliau (Abdullah bin Amru) menyangka bahawa tidak ada israf pada hal ketaatan dan ibadah. Lalu baginda bersabda: “Ya ada israf padanya. Sekalipun kamu berada di sungai yang mengalir”.
Ini kerana pada perbuatan tersebut terdapatnya israf pada waktu dan pensia-siaan terhadap umur. Atau melampau had syar’ie (dalam wuduk) seperti yang telah disebutkan. Rujuk Mirqat al-Mafatih, Mulla Ali Al-Qari (2/421).
Secara kesimpulannya dalam isu berwuduk dalam masa yang lama, sekiranya ia dilakukan kerana faktor was-was, maka ini adalah perbuatan yang perlu dijauhkan. Ini kerana, was-was adalah penyakit yang perlu dielakkan dan kita hendaklah sentiasa yakin dan pasti terhadap setiap ibadah yang dikerjakan.
Berwuduk dalam tempoh yang lama, meskipun tidak berniat untuk membazir air, ia tetap juga suatu pembaziran terhadap masa. Ini kerana, tujuan seseorang itu berwuduk antaranya adalah untuk mendirikan solat.
Justeru, sekiranya seseorang berlama-lama dalam wuduk pastilah akan mendatangkan implikasi melewatkan solat dari waktunya, dan itu merupakan suatu perbuatan yang buruk.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Cara Rasulullah Gunakan Garam Halang Santau & Sihir
Garam yang terbaik di dunia adalah daripada gunung himalaya kerana di situ kandungan garamnya tidak tercemar. Setiap rumah wajib ada, bukan sahaja sebagai penambah perasa makanan tetapi juga elok untuk kesihatan serta ikhtiar hindari sihir.
Ia mengandungi mineral-mineral yang diperlukan oleh tubuh manusia seperti potasium, kalsium, magnesium, zink dan berpuluh-puluh jenis mineral lain.
Kita biasa disogokkan dengan amaran, pengambilan garam berlebihan akan menyebabkan darah tinggi. Hakikatnya garam yang disalah guna akan menyebabkan itu terjadi.
Garam sebenarnya mempunyai banyak jasa dan turut mendapat pengiktirafan pakar kesihatan. Dan lebih utama lagi Rasulullah SAW turut mengajar kita cara pengambilannya dalam aktiviti harian, agar ia menjadi penawar, bukannya racun berbisa.
Cara Rasulullah Gunakan Garam Dan Kelebihannya
1. Hindari santau
Telah menjadi amalan rutin, sebelum makan Rasulullah akan meletakkan secubit garam di lidah untuk elak santau dan tapis makanan yang akan di makan.
2. Ambil garam apabila tiba di tempat baharu
Apabila Rasulullah sampai ke mana-mana destinasi baharu, Baginda akan ambil garam terlebih dahulu untuk tindak balas hormon badan agar dapat menyesuaikan diri di tempat baharu.
3. Mengaktifkan kelenjar penghadaman
Rasulullah SAW sentiasa memastikan ada sedikit garam di dalam mangkuk berhampirannya.
Baginda akan mengambil secubit garam menggunakan jari kelingking kanan dan meletakkannya di bahagian hujung hadapan lidah. Amalan ini akan bantu pengaktifan kelenjar enzim penghadaman.
4. Hindari sihir
Dalam amalan perubatan Islam, ia dilihat sebagai ubat merawat penyakit rohani. Ia perlu dilarutkan dalam air sebelum rawatan untuk yang terkena sihir atau santau.
Allah menciptakannya sebagai bahan penarik toksid, asid atau racun dalam darah atau tubuh dan juga penarik unsur-unsur negatif.
Mengelak sihir atau gangguan jin bagi mereka yang bermalam di hutan. Garam adalah sumpahan jin. Baca padanya dengan Al-Fatihah (sekali) dan ayat al-Kursi (ayat 255 surah al-Baqarah – 7 kali) lalu ditabur di sekeliling khemah. InsyaAllah kita dilindungNya.
5. Memagar rumah & Premis Perniagaan
Para pengamal perubatan Islam menggunakannya untuk ‘membersihkan’ rumah atau ‘memagar’ rumah dengan taburan garam di sekeliling kediaman atau premis perniagaan.
6. Bahan penyeimbang
Ia bertindak sebagai unsur penyeimbang sistem tubuh badan kita kerana ia mempunyai kandungan mineral yang banyak diperlukan badan.
7. Mengaktifkan enzim penghadaman
Ia boleh jadi rosak dan bertukar menjadi racun apabila dimasak atau bertindakbalas dengan suhu yang tinggi atau panas.
Oleh itu, masukkan garam bukit ketika makanan masih suam bukan semasa panas. Cara ini dikeali sebagai masukkan garam atas darat sebagaimana amalan orang Arab.
Ia mengandungi sodium dan potassium yang sangat diperlukan oleh badan kita. Jika dimasukkan sewaktu makanan sedang panas, potassium akan rosak kecuali sodium. Kandungan sodium yang tinggi di badan adalah punca terjadinya darah tinggi.
8. Halau gangguan syaitan atau jin pada bayi
Bayi yang meragam menjelang senja dan menangis tanpa henti sepanjang malam, disyaki diganggu syaitan atau jin.
Sebagai ikhtiar, atasi masalah ini dengan mencampurkannya bersama hirisan bawang merah, bawang putih dan lada hitam. Campuran itu diletakkan dalam mangkuk yang terbuka di bahagian kepala bayi.
9. Merawat orang terkena gangguan makhluk halus
Rawatan ini dijalankan pada orang dewasa yang dikhianati (disihir). Cara rawatannya ialah dengan meletakkan garam yang dibaca al-Fatihah di perdu lidah. Perdu lidah ialah bahagian bawah lidah yang apabila diangkat akan nampak urat hijau lidah.
Artikel berkaitan:Guna 2 Bahan Dapur Untuk Buang Toksik Dalam Badan, Fedtri Yahya Kongsi Cara Rawatannya Sebelum Tidur
Artikel berkaitan:Baca Zikir Powerful Ini Sebagai Pelindung, Jika Terpaksa Keluar Dalam Tempoh Perintah Duduk Rumah Selama 14 Hari
Kashoorga: Banyak kebaikan garam rupanya. Cara penggunaan dan kuantiti yang akan memastikannya bertindak secara optimum.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI