‘Selagi bernafas, mak adalah tanggungjawab saya.’ Berkat ikhlas jaga ibu, lelaki ini dapat tajaan tunai umrah bersama ibunya.
Benarlah bila kita ikhlas melakukan sesuatu tanpa mengharapkan balasan apa pun, pasti Allah akan kurniakan sesuatu di luar jangkaan sama ada cepat atau lambat.
Artikel Berkaitan:
Berkat Doa Mak Ayah & Orang Ramai, Abang Viva Ucap Syukur Dianugerah Adiwira Prihatin Musibah
Selagi Bernafas
Tiada kata dapat diungkap selain rasa syukur ke hadrat Ilahi apabila Yayasan Raja Shamri (YRS) menaja lelaki ini yang merupakan seorang penoreh getah untuk menunaikan ibadat umrah.
Zulkifli Hussin, 55, menganggap peluang menginjak kaki ke Tanah Suci itu berkat usahanya yang ikhlas menjaga ibu, Minah Mamat, 88, selama ini.
Mak Adalah Tanggungjawab Saya
Menurutnya, ia harus disyukuri apatah lagi dia bukan dalam kalangan orang senang kerana hanya mengambil upah menoreh getah untuk meneruskan kelangsungan hidup bersama ibu.
“Saya sentiasa berdoa agar dapat menjejakkan kaki ke Makkah dan beribadah kepada-Nya. Alhamdulillah doa saya dimakbulkan dan kini semuanya bakal menjadi kenyataan,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Tasek Bakong, Rantau Panjang, Kelantan.
Berkat Ikhlas Jaga Ibu
Sebelum itu, dua beranak itu menerima kunjungan daripada Pengasas YRS Raja Shamri Raja Husin yang pada masa sama turut menyampaikan sumbangan wang tunai bagi meringankan beban mereka.
Bercerita mengenai dirinya, Zulkifli masih bujang dan tidak mahu terlalu memikirkan soal jodoh kerana ingin fokus menjaga ibunya yang hanya mampu mengesot untuk bergerak, selain tidak dapat melihat jelas susulan implikasi sakit kencing manis.
Lelaki Ini Dapat Tajaan Tunai Umrah
“Sebelum saya keluar menoreh, sudah menjadi rutin harian untuk menguruskan ibu termasuk memastikan dia sudah mandi dan diberi makan sebelum ditinggalkan untuk bekerja mencari wang menyara kehidupan kami dua beranak.
“Selagi ibu bernafas, menjadi tanggungjawab saya untuk menjaga ibu sehingga ke akhir hayat,” katanya.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Alhamdulillah tumpang gembira, bukan mudah dapat rezeki tunaikan umrah. Orang yang baik pasti Allah sayang!
Sumber: myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Tunggu Kami Di Sana (Syurga) Wahai Anakku.. ” Diuji Hilang Anak Ketika Bercuti, Ustaz Muhammad Usaid & Isteri Reda
Kebiasaannya hujung tahun menjadi pilihan ramai untuk melancong dalam atau luar negara untuk menghabiskan cuti tahunan yang ada.
Sudah pasti, perasaan gembira dan teruja menguasai diri kerana sudah lama merancang percutian idaman berkenaan.
Namun siapa sangka kegembiraan di awalnya telah bertukar menjadi duka. Tuhan menguji hambaNya dengan dugaan yang sangat berat untuk diterima, tetapi perlu reda dengan ketentuanNya.
Bagi Ustaz Haji Muhammad Usaid Hudair Rahmat, dia dan isteri reda dengan pemergian anak bongsu mereka, Farhan Anaqi yang meninggal dunia ketika bercuti bersama-sama keluarga ke Korea Selatan.
Dalam perkongsian di laman sosial di Facebook, Ustaz Muhammad Usaid yang juga seorang mutawwif memberi kapsyen “Tunggu Kami Di Sana (Syurga) wahai anakku.. “ dengan penerangan tazkirah mengenai perkara ini.
Seringkali ditanya bagaimana kedudukan anak² kecil yang meninggal dunia, Rasulullah ﷺ menggambarkan mereka dalam 2️⃣ kelompok:-
.
(1) Bagi arwah anak² orang yang tidak beriman, mereka akan menjadi pelayan² di dalam syurga dan hidup bebas di dalamnya tanpa mempedulikan ibu & bapa mereka.
(2) Kelompok anak² orang yang soleh, termasuk yang keguguran, akan ditempatkan di dalam syurga Allah di gunung yang indah.
.
Di gunung itu terdapat pokok² thuba dan anak² ini dijaga oleh Nabi Ibrahim AS dan Sarah AS. Mereka sentiasa berada dalam kekenyangan dan tidak pernah berasa haus, malah sentiasa berdoa kepada Allah agar dapat berpimpinan tangan dengan kedua ibu bapa kerana tidak berkesempatan melakukannya di dunia dahulu.
.
Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi ad-Dunya:
“Di syurga terdapat sepohon pokok iaitu pohon thuba yang semuanya dapat menikmati susunya termasuklah bayi² yang meninggal dunia yang masih menyusu dan pengasuh mereka ialah Nabi Ibrahim Khalilullah.
.
Bagi anak² kecil yang tidak lagi menyusu, akan ditempatkan di dalam perut burung² berwarna hijau dan berterbangan di dalam syurga.”
.
Apabila tibanya waktu semua orang mula ditempatkan di dalam syurga & neraka, anak² kecil tadi belum masuk ke syurga & apabila diminta oleh malaikat untuk berbuat demikian, mereka menjawab:
.
“Kami tidak akan masuk selagi tidak bertemu dengan arwah ibu & bapa kami, kami ingin masuk ke syurga bersama mereka.”
Apabila malaikat memberitahu anak² itu bahawa ibu bapa mereka berada di neraka, mereka terus menangis:
“Jika di dunia kami tidak sempat bersama² ibu & bapa kami, kenapa di akhirat juga kami tidak boleh bersama mereka? Izinkan kami memberi syafaat kepada ibu dan ayah kami, untuk kami masuk ke dalam syurga Allah.”
.
Mereka berterusan menangis sehingga turunnya rahmat Allah, dan kemudian memerintahkan malaikat supaya mengambil ibu bapa kepada anak² ini yang sedang berada di dalam neraka, dengan syafaat yang diberikan oleh-Nya, lalu dibawa masuk ibu bapa bersama-sama anak² mereka ke dalam syurga.
.
Lalu setelah ibu bapa anak² ini dikeluarkan daripada neraka, mereka akan memegang tangan ibu bapa mereka dan bergayutan dengan penuh kegirangan menuju ke syurga Allah SWT.
.
Semoga semua mereka yang pernah & sedang melalui dugaan berat ini beroleh SYAFAAT, hasil sikap sabar ketika melaluinya di dunia.
اناللہ وانا الیہ راجعون
اللهم اجعله فرطا لابويه، وسلفا وذخرا وعظة واعتبارا وشفيعا، وثقل به موازينهما، وأفرغ الصبر على قلوبهما، ولا تفتنهما بعده، ولا تحرمهما أجره…..آمين
________________
Petikan artikel “Saat Bersendirian di Barzakh” oleh Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani
http://ikimfm.my/saat-bersendirian-di-barzakh/
Terdahulu ibu saudara pasangan suami isteri ini, Nurazura Jamaludin ada menulis juga di Facebook meminta sumbangan orang ramai bagi membantu urusan anak buahnya suami isteri.
Memberitahu isteri Ustaz Muhammad Usaid yang sedang mengandung melahirkan anak mereka secara pra matang ketika usia kandungan 5 bulan, tetapi disahkan meninggal dunia tidak sampai 24 jam melihat dunia.
Ternyata dugaan yang ditanggung sangat berat. Bukan sahaja bersedih dengan kehilangan bayi mereka tetapi pasangan suami isteri ini juga terpaksa menanggung kos rawatan yang sangat tinggi bagi kedua-duanya ketika berada di hospital berkenaan.
Assalamualaikum..
Pertama sekali salam takziah utk anak saudara ku Muhammad Usaid n Natasya Syakilla.
Seluruh ahli keluarga sedang dlm kesedihan atas kehilangan baby mereka.
Mereka bertolak bercuti ke Korea 9hb lepas. Di jangka balik semalam 13hb.
Natasya hamil 21 mggu dan ade dpt surat doc yg dia sihat utk buat penerbangan. Ye laa percutian pun 5 hari saje.
Allah punya kuasa Natasya pre matured delivered baby dlm 21 mggu sehari sblm balik. (12/12/19)
Baby cume dpt bertahan x smpi sehari.
Tapi kos rawatan baby dan ibu di Severance Hospital, Korea terlalu tinggi.
TOTAL BAYARAN PERUBATAN TERMASOK CAS TERSEMBUNYI (AGENT UNTUK TRANSFER BAYI KE MALAYSIA dan TIKET FlIGHT KAMI BERLIMA BALIK KE MALAYSIA
*27,109,920.00won*
= *RM98,600.00*
Ya Allah berat sungguh ujian buat mereka.
Kehilangan anakanda syurga tersayang dlm masa yg sama menanggung bil yg banyak.
Update terkini, mereka masih di sane menguruskan jenazah baby utk di bawa balik ke Malaysia.
Mereka terpaksa berusaha utk mencari sekurang2nya separuh bayaran bil utk dpt discharge drpd hospital.
Andai kata ada yg berhati mulia dan ingin meringankan beban mereka boleh la hulurkan sedikit sumbangan kepada mereka.
Dan yang paling penting doa dari anda semua moga2 urusan mereka semua lancar sehingga selamat smpi ke Malaysia.
151061434212
MAYBANK ACC
MUHAMMAD USAID HUDAIR BIN RAHMAT
HP NO : 6017-7285980
Terima Kasih utk semua yg membantu.
Sebelum itu, Ustaz Muhammad Usaid ketika dihubungi Harian Metro berkata, sebelum meninggal dunia, anaknya ditempatkan di Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU) untuk pemantauan.
Katanya, doktor berusaha menyelamatkan anaknya dengan memberi bantuan pernafasan (CPR) tetapi tidak berjaya selepas tujuh kali percubaan.
Bercerita lanjut, sebelum kejadian, percutian mereka sekeluarga berjalan lancar sehingga sehari sebelum pulang ke tanah air apabila isterinya, Natasya Syakilla Hazli, 26, mengadu sakit perut ketika makan malam di sebuah restoran di Myeongdong, Seoul.
Katanya, keadaan itu menyebabkan dia membawa isteri pulang berehat di hotel dan bergegas ke hospital selepas berlakunya pendarahan.
“Sepanjang percutian, tiada masalah berlaku tetapi malam sebelum pulang ke tanah air, isteri mengadu sakit perut dan tanpa berlengah, saya terus bawanya balik ke hotel.
“Setibanya di hotel, berlaku pendarahan serius dan menurut isteri saya, rasa sakit itu seperti hendak bersalin.
“Melihat keadaannya yang memerlukan rawatan, saya terus dapatkan bantuan untuk ke hospital dan dia bersalin tidak lama selepas dimasukkan ke unit kecemasan.
“Namun, anak kami tidak dapat hidup lama dan akhirnya meninggal dunia walaupun doktor berusaha menyelamatkannya dengan memberi bantuan CPR,” katanya yang reda dengan ketentuan Illahi atas kehilangan anak bongsunya ini.
Dia juga turut berterima kasih kepada kedutaan dan rakyat Malaysia yang berada di Korea kerana membantu dan memudahkan segala urusan di sana.
KASHOORGA: Semoga Ustaz Muhammad Usaid sekeluarga reda dengan pemergian anak syurga ini. Sesungguhnya apa yang berlaku ada hikmah di sebaliknya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Baitulmal MAIWP Akui Salur Lebih RM15K, Permohonan Baru Dibuat Ke Zakat Perak MAIPk Tak Sampai 20 Hari
Sehari dua ini tular di media sosial kes melibatkan Dayana Mohamed yang dalam rayuan di media sosialnya memaklumkan dirinya sudah terlalu lama menunggu permohonan untuk bantuan ibunya yang lumpuh. Malah mendakwa sudah dua kali menghantar permohonan selepas kali pertama borangnya hilang.
Ekoran videonya menjadi viral, pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat dan MAIPk telah hadir ke rumahnya bagi mengetahui kesnya.
Sebelum menetap di rumah didiaminya sekarang, Dayana atau nama sebenarnya Diwiyana terlebih dahulu menetap di Cheras Kuala Lumpur sebelum berpindah.
Bakan semakan mendapati ada pelbagai jenis bantuan telah diterimanya melebihi RM15,000 bahkan permohonan barunya di MAIPk hanya dibuat pada awal Februari lalu.
Dipetik dari fb Kisah Zakat Malaysia, ani adalah secara ringkas jenis bantuan yang telah dibantu oleh Baitulmal MAIWP kepada dirinya semasa tinggal di Cheras. Sebab banyak komen Baitulmal dan Zakat buat apa? Sampai gereja pun naik nama.
Jadi ini pencerahan untuk makluman masyarakat Islam.
Semasa Puan Diwiyana Binti Mohamed tinggal di Cheras dahulu beralamat DA-01-09, Blok Delima Persiaran Baiduri Cheras, beliau telah menerima bantuan Baitulmal MAIWP : –
Bantuan Perniagaan pada 1/2013 berjumlah RM2000 one off
Bantuan Kewangan Bulanan 11/2015 – 10/2016 sebulan RM250, jumlah RM3000 untuk setahun (pertukaran nama ketua keluarga kerana berkahwin).
Bantuan Kewangan Bulanan 3/2015 – 2/2016 sebulan RM400, jumlah RM4800 untuk setahun (bantuan atas nama suami Mohd Ashraf bin Adam)
Kemudian telah berkahwin baru dengan Taufiq Iqmal bin Yusof pada 24/11/2015 dan tinggal di Blok 3-4-13 Jalan 2144A, Taman Bukit Cheras. Suami bekerja Mydin dengan pendapatan RM1758.65 sebulan. Kemudian suami beliau berniaga mesin jualan topup ebill dengan pendapatan bersih RM2053 sebulan. Ibunya masih menerima bantuan JKM secara bulanan RM350 dan mendapat rawatan di HUKM.
Bantuan Perniagaan pada 1/2019 berjumlah RM2000 one off (atas nama suami).
Bantuan Am Persekolahan anak Nur Balqis Alia tahun 2019 RM500, tahun2020 RM600, tahun 2021 RM800, tahun 2022 RM800 (tetapi tahun 2022 akan ditahan kerana tiada makluman yang anak anak beliau berpindah sekolah). Beliau juga tidak memaklumkan kepada Baitulmal telah berpindah ke Perak.
Bantuan Peralatan Persekolahan anak Nur Balqis Alia 12/2020 bernilai RM350 dan 1/2022 bernilai RM350 (tapi akan ditahan kerana telah berpindah ke Perak kerana tiada makluman yang anak berpindah sekolah ke Perak)
Ibunya juga Puan Selamah binti Hamid, penerima Bantuan Kewangan Bulanan pada tahun 2012 (tidak dinyatakan kerana rekod lama), tahun 2013 RM200 sebulan, berjumlah RM2400, dan 3/2014 sehingga 2/2015 sebulan RM250, berjumlah RM3000
Apabila pindah ke Perak, Puan Diwiyana memohon bantuan daripada Zakat Perak-MAIPk pula dengan mengisi borang pada 03/02/2022 dan permohonannya telah diluluskan. (boleh rujuk bahagian komen).
Team Kisah Zakat Malaysia terus mencari kesahihan. Dan semoga ia menjadi pencerahan buat umat islam yang bertanya apa fungsi dan peranan zakat ini.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Sertai Perayaan Bon Odori, Ini Panduan Majlis Fatwa Kebangsaan Raikan Perayaan Agama Lain
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad SAW, utusan akhir zaman. Bayan Linnas kali ini akan mengulas isu yang timbul baru-baru ini berkaitan dengan program Festival Bon Odori yang dikatakan akan diadakan di Kompleks Sukan Negara Shah Alam pada 16 Julai 2022.[1] Isu ini telah mendapat liputan meluas sehingga mendapat perhatian pelbagai pihak yang berpandangan supaya umat Islam di negara ini tidak menyertai Festival Bon Odori kerana dikatakan mempunyai unsur-unsur keagamaan lain.[2] Selain itu ada pihak yang berpandangan bahawa perayaan ini hanyalah program kebudayaan dan harus bagi umat Islam untuk hadir dan bersama-sama merayakannya.
Pengenalan ringkas tentang Bon Odori
Obon atau Bon Odori adalah merupakan suatu perayaan orang Jepun yang beragama Buddha, sebagai simbolik merayakan kedatangan roh nenek moyang yang telah mati. Perayaan ini telah disambut di Jepun selama lebih daripada 500 tahun.[3] Menurut kepercayaan mereka, roh nenek moyang akan datang ke dunia bagi menziarahi saudara mara mereka pada setiap tahun sewaktu perayaan Obon berlangsung.[4] Perayaan ini biasanya berlangsung selama 4 hari, iaitu pada hari ke 13 hingga ke 16 pada setiap bulan Ogos, tetapi ia berbeza mengikut tempat-tempat tertentu di Jepun.[5] Perbezaan ini berlaku kerana wujudnya perbezaan kalendar dalam menentukan bulan yang ketujuh. Berdasarkan kalendar solar, bulan yang ketujuh ialah bulan Julai. Manakala berdasarkan kalendar lunar, bulan yang ketujuh adalah bulan Ogos.[6]
Masyarakat Shinto mempercayai perayaan ini dimaksudkan untuk menyambut para leluhur yang datang dan menghibur serta menenangkan roh-roh yang datang kembali ke rumah mereka. Semasa perayaan ini, ahli keluarga akan berkumpul di rumah untuk meraikan roh-roh nenek moyang yang dikatakan kembali ke dunia ini bagi menziarahi saudara mara. Mereka juga biasanya melawat dan membersihkan kubur sambil berdoa. Sebuah Shoryodana (altar)[7], dibina dengan diisi buah-buahan, kemenyan, dan bunga untuk menyambut nenek moyang. Api juga dinyalakan untuk memandu nenek moyang untuk pulang ke rumah dan pada hari terakhir perayaan, tanglung kertas (coachin paper lantern) digantung bagi membantu nenek moyang pulang ke kubur masing-masing. Ada juga yang menggunakan tanglung terapung (floating lanterns) dan dilepaskan ke laut untuk membantu nenek moyang kembali ke alam mereka.[8]
Selari dengan peredaran masa, perayaan Bon Odori disambut hanya sebagai tradisi dan kebudayaan Buddha-Confucius dengan aktiviti perkumpulan keluarga pada musim cuti, namun di sesetengah daerah pedalaman sambutan ini masih dianggap sebagai sebahagian daripada ritual keagamaan.[9]
Hukum orang Islam menyertai perayaan Bon Odori
Pada asasnya umat Islam adalah ditegah untuk menyertai apa-apa perayaan agama lain. Para ulama telah bersepakat bahawa hukum menyertai perayaan agama lain, sama ada dengan ucapan atau tindakan pada pakaian, makanan atau minuman yang dikhususkan pada hari perayaan tersebut adalah haram jika bertujuan untuk mengagungkan hari perayaan mereka, bahkan majoriti ulama berpendapat bahawa seorang muslim yang mengagungkan syiar-syiar agama lain boleh jatuh ke lembah kekufuran. Manakala individu muslim yang tidak berniat untuk mengagungkannya adalah berdosa, namun tidak sampai ke tahap kufur.[10]
Dalam surah al-Furqan, Allah SWT memuji golongan yang tidak menghadiri hari perayaan orang-orang musyrik. Firman Allah SWT:
وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا
Maksudnya: “Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya”.Al-Furqan (72)
Sebahagian ulama salaf seperti Abu al-‘Aliah, Tawus, Muhammad bin Sirin, al-Dahhak, al-Rabi’ bin Anas dan lain-lain menafsirkan kalimah al-zur dalam ayat di atas sebagai hari-hari perayaan orang musyrik.[11] Oleh yang demikian, dapat difahami daripada ayat ini bahawa Allah SWT memuji individu-individu yang tidak menghadiri perayaan orang-orang musyrik.
Dalam surah al-Maidah, Allah SWT berfirman:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman rapat, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim.Al-Maidah (51)
Menurut para ulama, apa yang dimaksudkan teman rapat disini adalah menyerupai (tashabbuh) mereka dan membesarkan hari-hari perayaan mereka.[12]
Menurut seorang ulama mazhab Shafi’i, Hibatullah bin al-Hasan al-Lalaka’i:
وَلَا يَجُوزُ لِلْمُسْلِمِينَ أَن يَحْضُرُوا أَعْيَادَهُمْ لِأَنَّهُمْ عَلَى مُنْكَرٍ وَزُورٍ, وَإِذَا خَالَطَ أَهْلُ الْمَعْرُوفِ أَهْلَ المًنْكَرِ بِغَيْرِ الْإِنْكَارِ عَلَيْهِمْ كَانُوا كَالرَّاضِينَ بِهِ وَالْمُؤَثِّرِينَ لَهُ، فَنَخْشَى مِنْ نُزُولِ سَخَطِ اللهِ عَلَى جمَاَعَتِهِم فَيَعُمَّ الْجَمِيعَ، نَعُوذُ بِاللهِ مِن سَخَطِهِ
Maksudnya: “Umat Islam tidak dibenarkan untuk menghadiri perayaan-perayaan mereka (golongan bukan Islam) kerana mereka berada dalam kemungkaran dan kebatilan. Apabila golongan yang baik bercampur dengan golongan mungkar (dengan) tanpa mengingkari mereka, maka mereka seperti redha dan terpengaruh dengan ahli mungkar tersebut. Kami bimbang kemurkaan Allah turun ke atas ke atas kelompok mereka, lalu terkena pada semua. Kami memohon kepada Allah daripada kemurkaan-Nya”.[13]
Al-Imam al-Damiri pula menjelaskan tentang hukuman yang selayaknya menurut syarak bagi mana-mana individu muslim yang menyertai perayaan bukan Islam, kata beliau:
يُعَزِّرُ مَن وَافَقَ الكُفَارَ فِي أَعْيَادِهِم
Maksudnya: Dihukum ta’zir bagi sesiapa yang mengikuti orang-orang kafir dalam perayaan-perayaan mereka.[14]
Selain itu, menurut Abu Hafs al-Kabir, ulama mazhab Hanafi,
لَوْ أَنَّ رَجُلًا عَبَدَ اللَّهَ تَعَالَى خَمْسِينَ سَنَةً ثُمَّ جَاءَ يَوْمُ النَّيْرُوزِ وَأَهْدَى إلَى بَعْضِ الْمُشْرِكِينَ بَيْضَةً يُرِيدُ تَعْظِيمَ ذَلِكَ الْيَوْمِ فَقَدْ كَفَرَ وَحَبَطَ عَمَلُهُ
Maksudnya: Jika seorang lelaki menyembah Allah selama 50 tahun lamanya, kemudian tibanya Hari Nairuz dan dia menghadiahkan sebiji telur kepada sebahagian golongan musyrikin dengan tujuan mengagungkan hari tersebut, maka telah jatuh kafir dan terhapus amalannya.[15]
Ibn al-Haj al-Maliki juga secara ringkasnya turut berpendapat bahawa orang Islam ditegah melakukan apa yang orang bukan Islam lakukan di hari perayaan mereka.[16] Selain itu, Abu al-Qasim berpandangan bahawa tidak harus bagi orang Islam menghadiri perayaan orang bukan Islam kerana ia merupakan suatu kemungkaran.[17]
Garis Panduan Orang Islam Turut Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama Islam (MKI) Kali Ke-68 yang bersidang pada 12 April 2005 telah membincangkan Garis Panduan Orang Islam Turut Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam telah memutuskan;
Beberapa ketetapan kriteria perayaan orang bukan Islam yang boleh dihadiri oleh orang Islam adalah sebagaimana berikut:
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan upacara-upacara yang bertentangan dengan akidah Islam.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang bertentangan dengan syarak.
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan perbuatan yang boleh “menyentuh sensitiviti masyarakat Islam”
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan pula dalam penjelasan berhubung hukum umat Islam menyambut Tahun Baru Cina sebelum ini turut menggariskan beberapa kriteria sepertimana yang telah diputuskan oleh Muzakarah MKI, dengan tambahan seperti berikut;
- Majlis tersebut tidak disertakan dengan “perbuatan yang bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam” di negara ini. Maksud “bercanggah dengan pembinaan akhlak dan budaya masyarakat Islam”ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan akan bertentangan dengan nilai dan norma kehidupan masyarakat Islam Negara ini yang berpegang kepada ajaran Islam berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
- Pihak penganjur dan orang ramai diminta mendapatkan pandangan pihak berkuasa agama sebelum menganjur atau menghadiri majlis perayaan orang yang bukan beragama Islam.[19]
Berasaskan huraian ini, umat Islam dinasihatkan agar tidak melibatkan diri dalam apa-apa perayaan golongan bukan Islam apatah lagi mengikuti ritual-ritual mereka yang bercanggah dengan prinsip Islam serta mengagungkan syiar agama mereka agar tidak membawa fitnah kepada agama Islam.
Mengenai perayaan Bon Odori, walaupun dikatakan ia telah berevolusi sebagai hanya semata-mata perayaan yang bersifat kebudayaan dengan aktiviti sosial kekeluargaan, namun umat Islam wajib mematuhi hukum-hakam syarak dalam menghadiri sesuatu majlis atau tempat perayaan. Sekiranya dalam majlis berkenaan ada unsur-unsur yang bertentangan dengan syarak seperti pergaulan bebas, mendedahkan aurat, meminum arak dan sebagainya, maka wajib bagi umat Islam menghindarkan diri dari terlibat dalam aktiviti berkenaan.
Walaubagaimanapun adalah dicadangkan satu kajian lebih lanjut dilaksanakan untuk memastikan kedudukan sebenar perayaan ini dalam realiti pelaksanaannya pada hari ini samaada ia masih mempunyai hubungan dengan kepercayaan yang bersifat keagamaan atau semata-mata kebudayaan yag telah terputus dari kepercayaannya yang asal. Ini bagi memastikan sikap dan pendirian orang Islam terhadap Bon Odori adalah benar-benar menepati hukum syarak.
Berkaitan dengan isu ini, jika sekiranya ia semata-mata budaya, boleh merujuk kepada penjelasan kami terhadap isu-isu Orang Islam Menggantung Tanglung yang boleh dirujuk di link berikut;
https://muftiwp.gov.my/en/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/5111-al-kafi-1854-hukum-orang-islam-menggantung-tanglung-tahun-baru-cina
[1] Bon Odori, The Japan Club of Kuala Lumpur, https://www.jckl.org.my/en/events/bon_odori, diakses pada 7 Jun 2022.
[2]Jangan hadir Festival Bon Odori, Berita Harian Online, https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2022/06/849418/umat-islam-dinasihatkan-tidak-sertai-festival-bon-odori, diakses pada 7 Jun 2022.
[3] Bon-Odori (Bon Festival Dance), in hamamatsu.com, https://www.inhamamatsu.com/culture/bon-odori.php, diakses pada 7 Jun 2022.
[4] Japan-guide.com, Obon, https://www.japan-guide.com/e/e2286.html, diakses pada 8 Jun 2022.
[5] Bon-Odori (Bon Festival Dance), in hamamatsu.com, https://www.inhamamatsu.com/culture/bon-odori.php, diakses pada 7 Jun 2022.
[6] Japan RailPasss, guide to the Obon Festival 2021 in Japan, https://www.jrailpass.com/blog/obon-festival-in-japan, diakses pada 7 Jun 2022.
[7] Sejenis tempat sembahan untuk upacara pemujaan dan perjamuan suci.
[8] Bon Festival, New World Encyclopedia, https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Bon_Festival, diakses pada 8 Jun 2022.
[9] Geradia Teresya, Bon Odori, (Universitas Sumatera Utara, Medan: 2016), 4.
[10] Ali Wanis, alIhtifal bi A’yad al-Kuffar, hlm, 4
[11] Ibnu Kathir, Ismail bin Umar, Tafsir al-Quran al-‘Azim, (Dar Taiyyibah li al-Nasr wa al-Tauzi’, 1999), 6:130
[12] Al-Zahabi, Tashbih al-Khasis bi Ahl al-Khamis fi Raddi al-Tashabbuh bi al-Mushrikin, (Jordan, Dar Amman, 1988), 34
[13] Ibn al-Qayyim, Muhammad bin Abi Bakr, Ahkam Ahl al-Zimmah, (al-Damam: Ramadi li al-Nashr, 1997), 3:1245
[14] Al-Damiri, Muhammad bin Musa bin Isa, al-Najm al-Wahhaj fi Syarh al-Minhaj (Dar Minhaj: 2004), 9:244.
[15] Zainuddin bin Ibrahim bin Muhammad, Al-Bahr al-Ra’iq Syarh Kanz al-Daqa’iq (Dar al-Kitab al-Islami: tt), 8/555.
[16] Abu Abdullah Muhammad bin Muhammad al-Abdari, al-Madkhal (Kaherah: Maktabah Dar al-Turath, tt), 2/46-48.
[17] Ibn Qayyim Al-Jauziyyah, Ahkam Ahl al-Zimmah (Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiah), 1/162.
[18] Mohd Rus, Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam Menurut Perspektif Islam, hlm, 90-92
[19] Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, Bayan Linnas Siri ke 48, Islam dan Tahun Baru Cina, https://muftiwp.gov.my/en/perkhidmatan/artikel-soal-jawab/1829-bayan-linnas-siri-48-hukum-menyambut-tahun-baru-cina, diakses pada 10 Jun 2022
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI