Soal rezeki, jodoh dan ajal maut itu tiada siapa yang tahu dan ia menjadi urusan Allah. Hanya Dia yang tahu bila nyawa akan diambil atau jodoh kita dengan siapa.
Semalam tular di laman sosial menceritakan bagaimana seorang pendakwah yang meninggal dunia ketika dalam keadaan beribadat di sebuah masjid.
Kematian pendakwah yang baru berusia 44 tahun ini dan berasal dari Kota Tinggi
Johor disedari oleh salah seorang sahabatnya yang cuba mengejutkan dia dari tidur.
Perkongsian dari seorang pengguna laman sosial Facebook menggunakan akaun nama Afwan Azwan ini jadi tular hingga mendapat lebih 2 ribu butang share dari warga net.
-KEMATIAN YANG DICEMBURUI-
Innalillahi wainna ilaihi rajiunn.
Allah maha kuasa Makhluk tiada Kuasa.
Seorang sahabat yang pastiku rindui pemergiannya.. Beliau ialah abang mad zaidi bin loso 44tahun, seorang ahbab, amla’, karkun dakwah..berasal dari kota tinggi johor, pernah menetap buat usaha agama dimentakab pahang dan berpindah ke klang, selangor untuk berkhidmat dimadrasah, beliau banyak memberi serta mengorbankan diri harta dan masa untuk kerja agama..senang cerita Dakwah dijadikan kerja rutin hariannya. Sunnah Nabi saw sentiasa kelihatan dibadannya.Sesiapa yang melihat beliau, akan ingat akhirat,,, berbual-bual dan sembang dengan beliau in sha Allah iman naik. Kita jadi ingat mati selalu,, mantapkan
IKLAN
Kronologi kematian yang dicemburui oleh orang awam dan karkun tempatan.
Pada hari sabtu 14 sept, satu jemaah dari halqah rantau panjang klang telah dibentuk untuk khuruj 3hari dibukit kapar. Dan arwah abang zaidi diputus menjadi amir sab/ketua jemaah untuk membawa jemaah keluar 3hari belajar mengislah diri. Antara amalan kegemaran arwah ialah khidmat untuk jemaah(khidmat taam/masak).Pada hari pertama beliau mengambil bahagian khidmat dan juga pada hari ketiga. Arwah orang yang paling senang bergaul dengan semua orang, muamalat sesama manusia pun cantik, tak suka cakap benda merapu.
Beriktikaf di masjid
Ringkas cerita, pada hari ketiga 16 sept malam selepas waktu isyak. jemaah di berikan bayan tangguh/wapsi dan selepas itu ahli jemaah ada yang tangguh untuk pulang ke rumah masing-masing. Akan tetapi beliau dengan beberapa orang lagi rakan tidak pulang ke rumah kerana pada kebiasaannya, beliau akan mencukupkan 72jam untuk 3hari. Ada yang bergurau, esok tak kerja ke? Jawab beliau inilah kerja saya(dakwah) Maka beliau pun sambung beriktikaf dimasjid..
Mengejutkan untuk solat, tapi tak bangun
Selalunya beliau akan balik keesokan hari lepas solat sunnat dhuha.. Tetapi Pada keesokan harinya pada 17 sept sebelum subuh apabila salah seorang dari rakan beliau yang beriktikaf bersama iaitu cikgu hanif mengejutkan arwah dari tidur, cikgu hanif dah mula hairan beliau masih tidak bangun.sedangkan beliau biasanya antara orang terawal bangun untuk menghidupkan 2/3malam dengan bertahjud, mmbaca quran, dan berzikir.
Rupanya sudah meninggal dunia
selepas solat subuh,cikgu hanif dan jemaah surau menelifon ambulan dan apabila pegawai perubatan sampai dan cek mereka telah mengesahkan bahawa beliau telah meninggal dunia. Allahu..
IKLAN
Cemburukan arwah kerana meninggal dunia dalam masjid, sedang beriktikaf..
Innalillahi wainna ilaihi rajiunn.. Antara sebab kami kagum dan cemburu kerana,meninggal dunia baru balik dari khuruj, dalam masjid, sedang beriktikaf, tidur dengan cara sunnah, disisinya ada kayu sugi yang diletakkan didalam lota(sejenis teko untuk ambil wuduk) sebekas dadih buah kurma. Kain yang dipakai untuk tidur diikat tengahnya.. Alhamdulillah polis pun Allah lembutkan hatinya( asbab abang muaz) untuk keluarkan permit kubur.
Ketika urus jenazah hujan turun dengan lebatnya
Kalau tak posmoterm.. Kita yakin, ini ada amalan beliau yang Allah suka, Ketika menguruskan jenazahnya pula Allah bagi mudah,lepas itu hujan turun dengan lebatnya. Sementara menunggu anak kedua beliau tiba,seorang hafidz quran yang melanjutkan pelajaran ‘alim di yala, thailand. Iaitu uqashah.
Ramai datang solat jenazah hingga lakukan sebanyak 5 kali
Ramai Dari kalangan sahabat, kenalan, rakan, anak tahfidz dari muqwa yang turut hadir untuk menyembahyangkannya sehingga 5kali saya kira, Mula-mula lepas selesai dikafankan, kemudian lepas solat fardhu zohor dua kali, selepas asar dua kali.. Ma sha Allah ramai solatkan arwah.. Bila anak arwah tiba, barulah dikebumikan..
IKLAN
Bacaan talkin tanpa teks cukup menyentuh hati
Suasana dikubur begitu sebak, ustaz yang memberikan peringatan talqin tanpa teks menyentuh hati setiap pendengar dengan menceritakan amalan kebaikan arwah antaranya menjaga solat fardhu secara berjemaah,rajin berpuasa dan melibatkan diri dengan kerja-kerja dakwah dan banyak lagi tak mampu ku tulis, jika diingat, memang abang zaidi seorang yang sangat cool..
Orangnya tenang & pendakwah tegar
Orang tenang mengharungi ujian sebagai seorang pencinta Sunnah Nabi saw dan pendakwah tegar.tiap bulan 3hari,40hari/4bulan setiap tahun sama ada dalam negeri, atau luar negeri.. Ma sha Allah,rumahnya memang sentiasa terbuka untuk jemaah masturat walaupun pada 1syawal.
Arwah abang zaidi meninggalkan dunia yang fana’ ini seorang ahlia/isteri, 3orang anak perempuan dan seorang anak lelaki. 19tahun hafidzah quran. 17tahun Alhafidz kearah ‘alim. 12tahun taksilap sedang belajar dimadrasah. 2tahun sikecil zainab.
Moga Allah sayangkan kita sentiasa, dan pilih kita, seluruh zuriat keluarga kita dan ummat Nabi saw dalam kerja-kerja agama islam yang mulia ini.
Kutitipkan doa kepadamu wahai abang mad zaidi bin loso. Ya Allah, ampuni untuknya, rahmatinya, maafkannya.. Tempatkan beliau ditaman-taman syurga.
محمد أزوان أمبوق ڤيروق
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapalah yang masih tidak mengingati tragedi menyayat hati tragedi pesawat MH17.
Bukan saja meninggalkan kesan pada seluruh masyarakat dunia, tetapi juga ahli keluarga.
Apatah lagi mereka ini kehilangan insan tersayang dalam sekelip mata dan tragedi yang sangat menyayat hati ini tidak akan dilupakan sampai bila-bila.
Namun kita yang hidup ini perlu teruskan hidup dan hanya berdoa mangsa akan ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Dan bagi memastikan saham akhirat mereka berkekalan, dengan iniasiatif keluarga mangsa telah membina sebuah masjid untuk kegunaan masyarakat islam seluruhnya.
Masjid Al-Ghazali di Jalan Depo Petra Jaya Sarawak rupanya telah dibina dengan sebahagian besar dibiayai menggunakan semua wang pampasan enam sekeluarga yang menjadi mangsa tragedi pesawat MH17.
Menurut Sumardi Ghazalee yang merupakan adik bongsu kepada salah seorang mangsa, Ariza Ghazalee yang terkorban bersama suami, Tambi Jiee serta empat anak mereka, Muhammad Afif, 19, Muhammad Afzal, 17, Marsha Azmeena, 15, dan Muhammad Afruz, 13.
Dalam tragedi MH17 itu, Tambi Jiee yang juga jurutera petroleum dalam perjalanan pulang menaiki pesawat itu bagi menyambut Aidilfitri selain berpindah tugas dari Astana, Kazakhstan ke Kuala Lumpur.
Sumardi berkata, ibu mereka, Jamilah Noriah Abang Anuar mencadangkan pembinaan masjid itu menggunakan wang pampasan insiden berkenaan.
“Syukur Alhamdulillah, hasrat ibu kami yang mahu menggunakan wang pampasan disalurkan kepada perkara yang memberi manfaat kepada semua arwah sudah kami tunaikan.
“Masjid berwarna kelabu itu dibina dengan kos sebanyak RM3.5 juta dengan sebahagiannya menggunakan semua wang pampasan diterima sebelum ini,” katanya.
Dia memaklumkan, mereka sekeluarga berbincang dan sebulat suara bersetuju membina masjid itu walaupun kos melebihi pampasan diterima.
Bagi memastikan dana mencukupi, Sumardi berkata, mereka turut menerima sumbangan daripada orang awam yang berinfak dan mewakafkan serta sumbangan daripada Kerajaan Sarawak.
Selepas semuanya berjalan lancar dan pembinaannya siap mengikut jadual, Masjid Al-Ghazali dibuka kepada orang awam, bermula 13 Mei tahun lalu.
“Ibu gembira, kami sekeluarga pula lega kerana hasrat untuk membina masjid sebagai memperingati arwah kakak sekeluarga akhirnya terlaksana setahun yang lalu,” katanya.
Masjid serba moden yang mampu memuatkan sehingga 1,000 jemaah pada satu-satu masa itu adalah hasil reka bentuk Sumardi sendiri yang juga seorang arkitek.
Sumardi yang kini pengerusi masjid berkenaan berkata, sejak dibuka masjid yang terletak di tepi jalan yang menjadi laluan utama dari kawasan Semariang ke Jalan Tun Abdul Rahman Yakub sering menjadi persinggahan pengguna jalan raya untuk menunaikan solat,” katanya yang turut berhasrat membina sebuah dewan untuk kegunaan orang ramai nanti.
Tular di media sosial berkaitan artis Janna Nick yang membuat pengakuan sumpah bahawa dirinya tidak mempersendakan berita kematian bintang K-Pop Jonghyun tiga tahun lepas. Isu ini mula menjadi besar apabila peminat fanatic menuduh artis ini mempersendakan berita kematian itu hingga wujud ##jannanickisgoingpartyjail.
Dalam satu akuan di instagramnya sebelum akaun itu dinyahaktif bersama twitternya, kelihatan Janna Nick memegang Al-Quran dan bersumpah dia tidak tahu mengenai video berkenaan. Katanya, dia hanya ketawa kerana merasakan Sakinah suka bergurau.
Di sebalik isu sumpah dilafaznya, ada sesuatu yang kita sebagai umat Islam kena faham. Jangan kerana terlalu fanatik pada perkara-perkara melalaikan, kita membesar-besarkan hal yang kecil sedangkan masa yang sama tidak menjaga adab termasuk iman kita. Dunia sudah di akhir zaman, moga kita tidak terus lalai mengejar nikmat akhirat.
Bacalah pandangan dari Mutfi Wilayah Persekutuan mengenai Islam dan Muzik. Moga kita lebih faham apa sebenarnya tujuan kita dilahirkan ke dunia ini.
Sebahagian ulama-ulama terdahulu mengharamkan nyanyian dan muzik. Ini termasuklah Imam Malik, Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyah, Imam Al Nawawi, Imam Ibn Hajar al-Haitami, Ibn Qudamah, Imam Khatib al-Syarbini serta Imam al-Qurthubi.
Antara dalil pengharaman muzik ini ialah :-
Para ulama yang mengharamkan muzik berhujah berdasarkan ayat-ayat al-Qur’an dan hadith, antaranya firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan. (Surah Luqman (6)
Kata Ibn ‘Abbas sewaktu mentafsirkan ayat ini, ia merujuk kepada muzik, manakala Mujahid berpandangan ia merujuk kepada al-Lahwu dan al-Tobl. Al-Hasan al-Basri pula menyatakan ayat ini diturunkan berkenaan muzik dan al-mazamir. (Rujuk Tafsir al-Tobari, 21/40 dan Tafsir Ibn Kathir, 3/451)
Maksudnya: Janganlah kalian menjual penyanyi-penyanyi wanita, atau membeli mereka, atau mengajar mereka menyanyi. Tidak ada kebaikan pada urus niaga melibatkan mereka, dan nilaian harga mereka adalah haram. Dan kerana kes seumpama inilah diturunkan ayat (yang bermaksud): “: Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah” (Sunan Tirmizi (3195)
Nabi SAW juga bersabda:
لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِي أَقْوَامٌ، يَسْتَحِلُّونَ الحِرَّ وَالحَرِيرَ، وَالخَمْرَ وَالمَعَازِفَ Maksudnya: Akan ada di antara umatku, satu kaum yang menghalalkan zina, sutera (untuk lelaki), arak dan alat muzik.(Sahih al-Bukhari (5590)
Maksudnya: Manusia daripada kalangan umatku akan meminum arak dan menamakannya dengan nama selain arak, alat muzik akan dimainkan untuk mereka dan penyanyi wanita menyanyi untuk mereka. Allah SWT akan menjadikan bumi menelan mereka dan menukar mereka menjadi monyet dan babi. (Sunan Ibn Majah (4020).
Muzik itu harus
Tapi ada sebahagian Ulama mengharuskan muzik seperti Abu Bakar Ibnu al-Arabi, Ibnu Hazm, Imam al-Muzani, Imam Qalyubi, Imam Ibn Abidin al-Hanafi, Imam al-Ghazali serta Imam Al-Zahabi.
Masa yang sama Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-2 yang bersidang pada 12-13 Mei 1981 telah membuat keputusan seperti berikut:
-Nyanyian yang senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap dan tidak mendorong kepada maksiat, tidak bercampur gaul antara lelaki dengan perempuan dan tidak membawa kepada fitnah adalah harus; -Jika nyanyian senikatanya tidak baik, lucah, biadap, mendorong kepada maksiat, bercampur gaul lelaki dengan perempuan dan membawa kepada fitnah maka nyanyian itu adalah haram; -Pancaragam yang melalaikan hukumnya haram; -Mendengar nyanyian dan pancaragam adalah harus dengan syarat senikatanya baik, tidak lucah, tidak biadap, tidak bercampur lelaki dan perempuan dalam keadaan yang tidak menimbulkan fitnah; dan -Menyanyi untuk menimbulkan semangat jihad adalah harus.
Fatwa Syeikh Dr. Yusof al-Qaradhawi
Menurut Syeikh al-Qaradhawi, isu ini menjadi khilaf yang hangat diperdebatkan dalam kalangan ulama. Nyanyian yang disepakati haram ialah nyanyian yang melibatkan maksiat atau mempunyai unsur mengajak ke arah maksiat. Adapun yang disepakati harus pula ialah nyanyian yang menjurus ke arah naluri fitrah yang dialunkan untuk dirinya, nyanyian sesama suami isteri atau sesama kanak-kanak. Selain daripada jenis-jenis ini termasuk di bawah ruang perselisihan para ulama.
Beliau mentarjihkan pandangan yang mengharuskan muzik dan nyanyian dan ia merupakan hukum asal bagi perkara-perkara baik dan dan indah. Namun, terdapat beberapa unsur luaran yang terpalit padanya yang menyebabkan hukum boleh berubah kepada haram atau makruh tahrim.
Beliau turut meletakkan beberapa peringatan dan garis panduan bagi sesiapa yang mendengar nyanyian dan mempraktikkannya:
Sesiapa yang berniat mendorong diri untuk melakukan maksiat melalui nyanyian, maka dia seorang fasik. Jika bertujuan merehatkan jiwa, membantu untuk taat kepada Allah SWT dan menyegarkan diri, maka ia dikira perbuatan yang baik. Jika tidak berniat samada baik atau buruk, maka ia dikira perbuatan al-lahwu / al-bathil (sia-sia) yang tidak berpahala mahupun dosa.
Lirik mestilah tidak mengandungi unsur menyalahi akidah, hukum-hakam dan kewajipan Islam
Gaya penyampaian penyanyi mestilah menjaga batas-batas syarak.
Agama Islam menolak sebarang unsur keterlaluan dalam setiap perkara, meskipun dalam isu ibadah. Keterlaluan dalam perkara harus akan menghabiskan masa yang sepatutnya digunakan untuk melakukan kewajipan.
Setiap pendengar mestilah menilai dan menentukan sendiri nyanyian yang boleh didengar. Mereka lebih mengetahui bentuk-bentuk nyanyian yang mampu merangsang nalurinya, menggodanya kepada fitnah dan melupakan unsur rohani dalam dirinya. (Rujuk Halal dan Haram dalam Islam, hal. 430-436)
Dalam pada itu, Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Al-Bakri yang juga Menteri Hal Ehwal Agama dalam rumusannya berkata, Para ulama dahulu mahupun kontemporari bersepakat akan pengharaman setiap lagu mahupun muzik yang mengandungi unsur-unsur yang jelas haram seperti menggalakkan zina, dorongan meminum arak, tarian-tarian mengghairahkan dan lirik yang mendorong kepada keganasan. Mereka hanya berbeza pandangan pada muzik dan nyanyian yang bebas daripada unsur-unsur tersebut.
Tuntasnya, kami cenderung kepada pandangan yang mengharuskan nyanyian dan muzik, selagi mana ia tidak mempunyai unsur-unsur yang diharamkan seperti arak, pergaulan bebas tanpa batas, lirik yang menyanggahi syariat dan aqidah Islam serta melalaikan pendengar dan pengamal muzik daripada tanggungjawab dan kewajipan agama.
Apa hukum bersumpah dengan al-Qur’an?
Kami mulakan jawapan ini dengan pengertian sumpah. Perkataan aiman (الأيمان) ialah kata jama’ bagi perkataan yamin (اليمين). Dari segi bahasa, bererti kekuasaan. Firman Allah SWT:
لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ
Maksudnya: Sudah tentu Kami akan menyentapnya, dengan kekuasaan Kami. (Surah al-Haqqah: 45)
Kata penyair: Apabila panji diangkat untuk disanjung Nescaya ‘urabah akan menemuinya kekuatan Perkataan yamin juga, bermaksud tangan kanan kerana terdapat kekuatan tenaga pada tangan tersebut. Begitu juga, ia bermaksud dengan sesuatu yang dimuliakan. Hal ini adalah kerana orang Arab apabila bersumpah mereka berpegangan tangan kanan. Perkataan yamin dari segi istilah pula, menguatkan maksud kata-kata yang tidak thabit, dengan menyebut satu daripada nama atau sifat Allah dalam lafaz yang tertentu. Hal ini tidak termasuk dalam sumpah yang sia-sia (اليمين اللغو), iaitu sumpah yang biasa pada lidah tanpa tujuan penegasan sesuatu perkara atau menguatkannya.
Contohnya, seseorang yang biasa menyebut tidak, demi Allah (لا، والله) dan bahkan, demi Allah (بلى، والله). Kata-kata yang demikian tidak dianggap sumpah dari segi syara’. Firman Allah SWT:
Maksudnya: Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah-sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi, kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. (Surah al-Maidah: 89)
Maksudnya: “Ayat ini diturunkan berkaitan dengan kata-kata seorang lelaki yang menyebut tidak, demi Allah! Dan bahkan, demi Allah!” (Riwayat al-Bukhari (6286) dan Abu Daud (3254)
Maksudnya: “Ia berkaitan dengan kata-kata seorang lelaki di rumahnya yang menyebut, tidak sekali-kali, demi Allah, dan bahkan, demi Allah.” (Riwayat Ibn Hibban (1187) Lafaz yang menguatkan kandungan kata-kata yang thabit, seperti “demi Allah, aku akan mati” atau “demi Allah, sesungguhnya matahari terbit,” yang dilafazkan ketika matahari telah pun terbit, tidaklah dianggap sumpah dari segi syara’.
Ini kerana maksud kata-kata itu sendiri telah pasti dan tidak dapat digambarkan bagaimana sumpah tersebut tidak ditepati. Sumpah boleh dilakukan terhadap perkara yang telah berlalu, seperti “demi Allah, aku tidak pernah melakukan begitu” atau “demi Allah, aku telah melakukannya.”
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا
Maksudnya: Mereka bersumpah dengan nama Allah, bahawa mereka tidak mengatakan (sesuatu yang buruk terhadapmu). (Surah al-Taubah: 74)
Begitu juga, boleh bersumpah terhadap perkara yang akan berlaku pada masa hadapan, seperti demi Allah, aku akan melaksanakannya.
Hal ini berdasarkan hadith Nabi SAW
وَاللهِ لأَغْزُوَنَّ قُرَيْشاً
Maksudnya: “Demi Allah, aku akan memerangi Quraisy.” (Riwayat Imam Abu Daud )447)
Berkenaan dengan sumpah menggunakan al-Qur’an, hukumnya adalah dibolehkan. Ini berdasarkan kepada antara syarat-syarat bersumpah itu ialah:
Bersumpah dengan satu daripada yang berikut:
Zat Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi Zat Allah SWT atau aku bersumpah demi Allah SWT.
Nama Khas bagi Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi Tuhan Penjaga (الرب) seluruh alam atau demi Tuhan Pemerintah (المالك) hari Kiamat atau Aku bersumpah demi Tuhan yang Maha Pemurah.
Sifat Allah SWT. Contohnya, Aku bersumpah demi kemuliaan Allah atau demi ilmu-Nya atau demi kehendak-Nya atau demi kekuasaan-Nya.
Ini berdasarkan hadith daripada Abdullah bin Umar R.Anhuma, Rasulullah SAW mendapati Umar bin al-Khattab RA yang sedang berkenderaan, bersumpah dengan nama bapanya. Baginda bersabda:
Maksudnya: “Bukankah Allah menegah kamu bersumpah dengan nama bapa kamu? Sesiapa yang bersumpah, hendaklah dengan lafaz Allah atau hendaklah diam sahaja.” Riwayat al-Bukhari (6270) dan Muslim (1646)
Maksudnya: “Demi Tuhan yang diriku dalam genggaman-Nya dan Demi Tuhan yang diri Muhammad dalam genggaman-Nya.” (Riwayat al-Bukhari (6254)
Bersumpah dengan Al-Qur'an hukumnya boleh kerana Al-Qur'an adalah firman Allah, dimana Allah SWT berfirman secara hakiki dengan lafaz, dan maksud menyampaikan maknanya. Allah SWT disifatkan dengan Al-Kalam. Dengan demikian, bersumpah dengan al-Qur'an pada hakikatnya merupakan sumpah dengan salah satu sifat Allah, maka hukumnya boleh.
Sehubungan itu, seseorang yang bersumpah dengan yang lain selain yang tersebut sumpahnya, tidak sah kerana dua sebab berikut:
Maksudnya: “Sesiapa yang bersumpah, hendaklah dengan lafaz Allah atau hendaklah dia diam sahaja.” (Riwayat al-Bukhari (2679)
Tiada keagungan yang sempurna pada yang lain selain yang tersebut, manakala orang Mukmin, ditegah sama sekali mengagung-agungkan yang lain selain Allah SWT.
Kami akhiri perbincangan ini dengan mengharapkan kita sentiasa menggali dan mencari ilmu dari sumber yang sebenarnya agar ia benar-benar menepati syariat Islam. Semoga dengan jawapan ini memberi kefahaman yang baik kepada kita berkaitan sumpah, Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita semua sedia maklum bahawa negara kini sedang dilanda masalah jerebu yang mana menyebakan kebanyakan sekolah di sekitar Klang, Putrajaya dan beberapa lagi kawasan di Selangor telah ditutup. Ini adalah kerana kualiti udara yang tidak sihat.
Malah orang ramai juga dinasihatkan agar tidak membuat sebarang aktiviti luar bagi mengelakkkan rasa kurang sihat disebabkan masalah jerebu ini.
Sebagai umat Islam, kita percaya itu adalah salah satu ujian yang Tuhan berikan pada hambaNya bagi membolehkan kita untuk sentiasa beringat kepadaNya.
Dan kita juga sebenarnya boleh terus muhasabah diri ini dengan sentiasa mengingati setiap dugaan yang diberikan oleh Allah.
Menurut Pendakwah Bebas, Ustaz Riza Kamaruddin, ada doa tertentu boleh diamalkan bagi meminta perlindungan dari masalah/bala yang berat.
Menurutnya juga doa yang diajar ini juga adalah doa yang sahih dari Nabi. Amalkan dan sebarkan doa ini juga sudah cukup besar ganjarannya.
DOA MEMINTA PERLINDUNGAN DARI BALA YANG BERAT
اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ جَهْدِ الْبَلَاءِ وَدَرَكِ الشَّقَاءِ وَسُوءِ الْقَضَاءِ وَشَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ Ya Allâh, kami berlindung kepada-Mu dari beratnya musibah yang tak mampu ditanggung, dari datangnya sebab-sebab kebinasaan, dari buruknya akibat apa yang telah ditakdirkan, dan gembiranya musuh atas penderitaan yang menimpa. [Muttafaq ‘alaih]
“Paling kurang pun dapat pahala kerana mengamalkan sunnah dari Nabi. Dan yang keduanya bila doa itu sahih dari Nabi pasti Allah tidak akan menolak doa yang dipohon itu dengan syarat ikhlas kerana Allah,” tambahnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sepanjang Ramadan dahulu, kita bersemangat menunaikan solat tarawih sebanyak 8 atau 20 rakaat. Alangkah sayangnya andai kekuatan ini dilenyapkan selepas berlalunya Ramadan.
Justeru sangat elok...