Semoga Allah memberkati. ‘Terima kasih kedua isteri ku yang sentiasa bersama dalam susah dan senang. Ashraf Muslim dan kedua isterinya antara keluarga yang patut dikagumi kerana mampu hidup kekal bahagia walaupun berpoligami.
Ternyata bukan sesuatu yang mudah bergelar suami kepada dua orang isteri jika kedua-dua wanita ini tidak saling bekerjasama dan bertolak ansur.
Baik Dr Noor Dayana Lokman, mahupun Wan Sakinah Ahmad Saburi tentu saja salin g berkorban rasa demi kebahagiaan bersama. Tidak semua wanita mampu mengharunginya. Salute!
Namun bukanlah sesuatu yang mustahil untuk mereka yang berpoligami merasa bahagia. Jika nakhodanya bijak memainkan peranan dan meletakkan agama di tempat yang teratas, insyallah Allah akan permudahkan.
Beberapa hari lalu, pelakon ini ada membuat hantaran di akaun instagram dan dalam masa yang sama Ashraf turut meluahkan rasa syukur dikurniakan isteri seperti Noor Dayana dan Wan Sakinah.
Ads
Terima Kasih Kedua Isteri Ku
Posting Ashraf Muslim mendapat respon positif daripada semua pengikutnya dan rata-rata kagum dengannya.
Ikuti perkongsiannya,
Lama tak post gambar bertiga. Terima kasih ku ucapkan kepada kedua-dua isteri ku yang ku sayangi yang sentiasa membantu ku dalam susah senang kehidupan ini.
Kita lakukan sahaja apa yang Allah suka, insyallah dapat keberkatan dari-Nya. Semoga Allah menyayangi kita semua dan memberkati hubungan kita sekeluarga. Ayah sayang mama dan ibu.
Komen Warganet
Fridayfizza
Alhamdulillah. Semoga bahagia sampai ke jannah. Amin. Seronok bila tengok poligami digunakan dengan cara yang Rasulullah, tunjuk contoh dan dengan apa yang Allah izinkan.
Yakmatnorizan
Semoga kalian bahagia sehingga ke Jannah. Menjadi sebuah keluarga yang sakinah …. Happy sangat bila melihat Ashraf dengan isteri-isterinya bahagia…. Moga akan sentiasa begitulah hendaknya sehingga ke akhir hayat. Mudah-mudahan. Aamiin!
Ads
Yang Sentiasa Bersama Dalam Susah & Senang
Yuslizawankakyus
Sudah macam adik beradik jer nie. Bahagia sampai syurga hendaknya.
Hasleena67
Suka tengok famili Asyraf, semoga menjadi contoh pada yang lain dan sentiasa bahagia dunia akhirat
‘Bila bercerita, suami perlekeh anggap lembik.’ Lama-lama isteri tawar hati, jadi pendiam dan sudah malas hendak meluah pada suami.
Wanita memang suka bercakap, bercerita dan meluahkan. Namun jika diabaikan bila setiap kali dia meluah itu dan ini, pasti lama-lama dia tawar hati untuk berkongsi rasa dengan suami. Dia lebih rela menyimpan dalam hati daripada meluahkan.
Kongsi Azlan Noor, fitrah isteri suka bercerita. Orang perempuan ini, fitrah kejadian dia suka bercerita, suka meluahkan. Bila sudah jadi isteri, jadi ibu pun tetap sama.
Namun semua itu berubah apabila setiap kali luahan, cerita dan isi hati mereka tak didengari.
Terutama ketika sedang berperang dengan emosi sebab kepenatan nak menjaga anak kecil, hendak urus atur rumah tangga, nak jaga keperluan suami. Boleh burnout mental dan fizikal.
Kerana bagi mereka, bercerita dan meluahkan adalah terapi untuk melepaskan serabut dalam otak dan jiwa.
Suami Perlekeh Anggap Lembik
Jika setiap kali meluah isi hati, setiap kali itulah tak dipeduli, tak didengari, tak dianggap penting, malah diperlekeh sebagai lembik, cepat melatah, tak penyabar. Padahal yang mereka perlukan hanya ingin suami ada di sisi, tempat bersandar melepaskan lelah diri.
Jika itu berterusan, lihatlah perubahan besar berlaku kepada mereka.
Tiada lagi cerita.
Tidak ada lagi ceria.
Tiada lagi kata-kata.
Tidak ada lagi gelak ketawa.
Tiada lagi rasa.
Yang ada hanya air mata. Mengalir akibat tak tertahan memendam jiwa.
Lama-Lama Isteri Tawar Hati
Masa tu yang jadi penguat jiwa hanya kehadiran anak-anak. Yang jadi sumber kekuatan adalah kebahagiaan anak-anak. Yang jadi ubat kesakitan hati adalah kasih sayang anak-anak.
Biarlah diri terseksa.
Dan biarlah diri merana.
Biarlah diri kecewa.
Serta biarlah diri dipersia.
Mereka tetap bertahan. Hanya disebabkan anak-anak, bukan lagi sebab ikatan suami isteri. Perasaan dan hati mereka sudah tawar.
Tawar sehingga tiada apa lagi diharapkan.
Kerana tiada lagi kasih.
Dan kerana tiada lagi sayang.
Kerana tiada lagi hadir.
Hadir seorang lelaki….
Bernama suami..
Kashoorga : Dalam rumah tangga ini, kedua-dua pihak baik suami atau isteri perlu mendengar antara satu sama lain barulah saling memahami.
Suami selamat nikah kali ketiga saat isteri kedua sarat hamil, ‘isteri-isteri’ sporting siap bergambar atas pelamin. Isteri kedua yang sedang sarat hamil anak pertama turut sama hadir dalam majlis persandingan bagi meraikan madu mereka.
Tak semua wanita mampu berada di tempat mereka berdua. Hanya insan terpilih saja dapat melaluinya. Semoga keluarga ini bertambah bahagia dengan kehadiran “madu” baru mereka.
Di Indonesia, sebuah video yang menunjukkan seorang lelaki menikahi isteri ketiga sambil ditemani dua orang lagi isterinya dalam satu majlis perkahwinan tular di media sosial.
Difahamkan, isteri ketiganya itu baru saja berusia 20 tahun dan mengatakan bahawa suaminya merupakan kenalan kepada bapanya selepas bertemu secara tidak sengaja malah tempoh perkenalan mereka juga singkat sebelum disatukan.
Nikah Kali Ketiga
Pada awalnya, dia hanya bergurau untuk menjadikan saya sebagai isteri yang ketiga, namun kami juga tidak menyangkakan bahawa kami sememangnya berjodoh.
Wanita yang dikenali sebagai Alqia Zahra itu turut menjelaskan bahawa hubungannya bersama dengan kedua-dua madunya berada dalam keadaan baik malah mereka turut memberikan restu untuk berkahwin dengan suami.
Isteri-Isteri’ Sporting
Ujarnya lagi, dia begitu kagum dengan sikap penyabar kedua-dua madunya itu terutamanya isteri yang pertama kerana sanggup memberi keizinan untuk suaminya berkahwin sekali lagi.
Entah apa yang membuatkan dirinya mempunyai sifat sabar yang tinggi. Mereka semua orang yang hebat.
Siap Bergambar Atas Pelamin
Sementara itu, isteri kedua iaitu Lutvi Seftia Rahmat mengatakan bahawa dia tidak akan melarang perkara yang baik dalam hubungan berumah tangga.
Disebabkan itu juga, dia memberi keizinan untuk suami berkahwin lagi walaupun sedang hamil anak pertama dan mengakui bahawa dia sayang dengan kesemua ahli keluarganya (isteri pertama, isteri ketiga dan anak-anak tiri).
Sepertimana yang diketahui bahawa kita dilarang sama sekali memberi salam “Assalamualaikum” kepada non muslim. Walaupun begitu, apakah hukum memberi salam kepada satu kumpulan yang bercampur di dalamnya muslim dan non muslim seperti di kedai makan dan tempat awam yang lain? Mohon penjelasan. Terima kasih
JAWAPAN
Alhamdulillah kami panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT. Selawat dan salam kepada junjungan Nabi SAW, para isteri dan keluarga baginda SAW, seterusnya golongan yang mengikut jejak langkah baginda SAW hingga ke hari akhirat.
Malaysia adalah sebuah negara majmuk. Kehidupan masyarakat Malaysia yang berbilang etnik, bangsa dan agama menjadikan kehidupan rakyat Malaysia adalah unik. Disebabkan itu, penerapan konsep Fiqh al-Ta’ayush serta kefahaman terhadapnya perlulah diusahakan bagi mewujudkan sebuah negara dan tamadun yang dipandang tinggi di mata dunia.
Isu berkaitan memberi salam ini telah kami bahaskan dalam artikel seperti berikut:
Irsyad al-Hadith Siri ke-53: Ucapan Salam: Hadith dan Feqahnya
Bacaan lanjut ke pautan berikut: https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-al-hadith/1158-irsyad-al-hadith-siri-ke-53-ucapan-salam-hadith-dan-feqahnya
Berdasarkan kepada isu di atas, sememangnya telah terdapat satu hadith Nabi SAW berkaitan larangan terhadap umat Islam untuk memberi atau memulakan ucapan salam “Assalamualaikum” kepada bukan Islam. Perkara ini adalah berdasarkan kepada satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW telah bersabda:
Maksudnya: “Janganlah kalian memulakan ucapan salam kepada orang Yahudi dan juga Nasrani.”
Riwayat Muslim (1905)
Menjawab kepada isu di atas, hukum memberi salam kepada kumpulan yang terdiri padanya orang-orang Islam dan orang-orang bukan Islam adalah harus dan dibolehkan. Hal ini bertepatan dengan satu peristiwa yang ditunjukkan oleh Nabi SAW sendiri. Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Usamah Bin Zaid R.A, beliau berkata:
Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi SAW menunggang seekor keldai yang mana di bawahnya ada kain dari fadak (sejenis kain yang elok) dan Baginda memboncengkan Usamah di belakangnya untuk menziarahi Sa’ad Bin Ubadah di perkampungan Bani al-Harith Bin Khazraj. Ini berlaku sebelum peperangan Badar. (Di tengah perjalanan) Baginda melewati suatu majlis yang bercampur antara orang-orang Islam dan orang-orang musyrikin, penyembah berhala dan orang-orang Yahudi. Di kalangan mereka terdapat ‘Abdullah Bin Ubay. Majlis itu juga dihadiri oleh ‘Abdullah Bin Rawahah. Ketika melihat debu bekas dekap langkah kami, maka ‘Abdullah Bin Ubay menutup hidungnya dengan kainnya sambal berkata: “Janganlah kalian bangkitkan debu sehingga mengenai kami”. Maka Nabi SAW memberi salam kepada mereka, kemudian berhenti dan turun dari keldai. Baginda SAW mengajak mereka kepada Allah dengan membacakan ayat-ayat al-Quran kepada mereka…”
Riwayat Muslim (1798)
Imam al-Nawawi menyatakan bahawa sekiranya dalam satu kumpulan atau majlis itu terdiri daripada orang-orang Islam dan bukan Islam, maka harus memulakan untuk memberi salam kepada kumpulan tersebut dengan niat untuk memberi salam kepada orang-orang Islam. (Lihat al-Minhaj Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim, 12/157)
Menurut Imam al-Mawardi dalam kitabnya (Lihat al-Hawi al-Kabir, 14/148), dengan mengemukan dua pandangan.
Iaitu harus dan dibolehkan memberi salam kepada bukan Islam kerana ucapan salam adalah adab dan sunnah. Justeru, sudah tentu orang Islam lebih dituntut untuk melakukannya. Namun, orang Islam hanya perlu menyebut: “Assalamu‘alaika” dengan lafaz tunggal dan jangan menyebut dengan lafaz jama’ “Assalamu ‘alaikum” sepertimana ucapan kepada orang Islam yang lain bagi membezakan orang Islam dan bukan Islam.
Dilarang memberi salam kepada bukan Islam sehingga mereka (bukan Islam) yang memulakan terlebih dahulu. Ini berdasarkan kepada hadith Nabi SAW berikut:
إِنِّي رَاكِبٌ غَدًا إِلَى يَهُودَ، فَلاَ تَبْدَأُوهُمْ بِالسَّلاَمِ، فَإِذَا سَلَّمُوا عَلَيْكُمْ فَقُولُوا: وَعَلَيْكُمْ
Maksudnya: “Sesungguhnya aku akan pergi kepada Yahudi esok, Janganlah kalian memulai memberi salam kepada orang Yahudi, namun sekiranya mereka memulai memberi salam, maka katakanlah: Wa ‘alaikum.”
Riwayat al-Bukhari (1102) dalam al-Adab al-Mufrad
Sememangnya Rasulullah SAW adalah qudwah dan uswah terbaik yang wajib dicontohi oleh setiap yang mengaku sebagai Islam. Baginda SAW telah menunjukkan cara serta kaedah yang jelas tentang kehidupan masyarakat majmuk (ta’ayush). Dengan mencontohi perbuatan serta amalan yang diajarkan oleh Baginda Nabi SAW, sudah tentu akan menghasilkan suatu suasana kehidupan yang aman dan damai di antara orang-orang Islam dan orang-orang bukan Islam. Dengan itu maka akan terhasillah bentuk negara yang difirmankan oleh Allah SWT di dalam al-Quran:
بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ
Maksudnya: “(Negeri kamu ini adalah) Negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan yang Maha Pengampun!.”
(Surah Saba: 15)
KESIMPULAN
Berdasarkan kepada perbincangan di atas, kami cenderung mengatakan bahawa dilarang untuk memberikan ucapan salam kepada bukan Islam. Namun begitu, sekiranya terdapat kelompok yang terdiri daripada orang-orang Islam dan bukan Islam, maka hukumnya adalah harus dan dibolehkan berdasarkan kepada perbuatan Nabi SAW yang dinyatakan di atas. Adapun begitu, niat asal pemberi salam tersebut mestilah ditujukan kepada orang-orang Islam yang berada dalam kolompok tersebut.
Akhir sekali kami doakan semoga penjelasan yang diberikan ini memberi kefahaman kepada kita semua dalam melayari kehidupan berlandaskan kepada kerangka syariah yang sebenar. Amin.
KASHOORGA:
Dengarkan juga perkongsian menarik daripada Dato’ Dr. Hussamuddin Haji Yaacub yang juga merupakan Pengasas Warisan Ummah Ikhlas bercerita mengenai apa yang perlu difahami tentang nikmat berkasih sayang walaupun kita hidup dalam bangsa, budaya serta agama berbeza.
Pesannya untuk terus menikmatik kemakmuran yang dirasai selama ini, semua rakyat di negara ini perlu saling menghormati bagi mengelak berlakunya sebarang persengketaan sesama kita dan seterusnya melakukan sama-sama menjayakan kempen #UninstallHatred
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...