Hidayah Allah itu datang tanpa mengira siapa orang itu. Dan antara golongan yang sering dilihat menerima hidayah ini adalah golongan selebriti.
Kebanyakan selebriti jika menerima hidayah Allan, akan segera membuang gambar-gambar lama ketika tidak bertudung di laman sosial.
Pelakon Lisdawati salah seorang yang melakukannya dengan membuang dan membakar foto-foto lamanya yang tidak bertudung.
Selebriti yang memiliki nama penuh Nisdawati Nazaruddin, 42 tahun turut mendedahkan memohon maaf seterusnya meminta peminat tidak lagi menyiarkan gambar lamanya.
Dalam posting di laman sosial Instagram, Lisdawati berkata jika mahu simpan, ‘conteng’ sikit bahagian mana yang perlu. Jika tidak mampu dia menyuruh untuk delete semua gambar dan video dirinya yang jahil suatu ketika itu.
Malah menurutnya setiap hari berdoa supaya cerita lama dirinya tidak disiarkan. Dia juga turut memohon supaya Allah terima taubatnya.
“Byk dah gambar gambar lama yg sy dah buang dan bakar. Tiba2 terkeluar keratan ni.. Masih ada lagi yg terselit. . Teringat pada beberapa peminat yg paparkan trowback gambar lama sy.. Sy mohon maaf sgt2 dan minta tidak disiarkan gambar sy yg lama.
“Kalau nak simpan pun jom kita jaga sesama kita. Conteng sikit mana yg perlu . Kalau MAMPU nak jer sy delete semua gambar dan video sy yg jahil dulu. Hari2 berdoa supaya cerita lama sy tak disiarkan. Semoga Allah Swt terima Taubat sy
“Maaf sekali lagi atas kesalahan sy pada semua.
#gambartrowback
#doaygbaikbaiksaja
Sebaik posting ini di muat naik, warganet turut memberi respon kepadanya.
bungasyurga_adawiyyah Aamin yaa rabbal alamin..InsyaaAllah semoga Allah menjaga Aib akk..
dhieyamardiya2423 Saya & Family minat sgt tengok drama kak Lisdawati. Semoga Allah membantu dan mempermudahkan urusan hijrah akak sekeluarga
puteri_anis85 Insyaallah allah tahu niat kita
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Bilal Azan Merdu Sangat, Sampai Saya Boleh Hafal Setiap Kalimah.’ Kesan Laungan Azan, Pemuda Ini Peluk Islam
‘Bilal azan merdu sangat, sampai saya boleh hafal setiap kalimah.’ Kesan laungan azan, pemuda ini peluk Islam. Bayangkan betapa besar kesan laungan azan buat non-muslim.
Begitulah kisah seorang pemuda berbangsa Cina ini, tanpa sedar dia mengucap dua kalimah kerana sejak kecil dia telah menghafal setiap kalimah azan gara-gara terpesona dengan suara bilal yang merdu.
Ikuti perkongsian Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) Tuan Zakaria Othman bagaimana salah seorang stafnya memeluk Islam.
Artikel Berkaitan:
Anak Kecil Sebak Laungkan Azan Mengharap Pertolongan Allah, Bapa Jatuh Ke Laut & Belum Ditemui
Bilal Azan Merdu Sangat
“Kalau nak kira saya ucap Syahadah, dari sekolah rendah lagi saya sudah mengucap. Sebab dulu-dulu saya suka azan.” Hafiz Lee mula buka cerita.
“Dulu ada satu surau dekat dengan rumah saya ni Dato, bilal dia azan merdu sangat. Saya suka dengar sampai saya boleh hafal satu-satu kalimah azan tu.” Sambung beliau lagi sambil tersenyum. Mungkin teringat kepada memori lama.
“Tapi sekarang dah tak dengar dah suara bilal tu. Dah tukar bilal yang lain.” Suara Hafiz mula perlahan.
Sampai Saya Boleh
“Oo, rupa-rupanya azan yang merdu ni ada kesan besar juga ya kepada Non Muslim?” Tanya saya.
“Sangat Dato. Saya minat sampai hafal azan tu memang sebab lantunan dan suara dia sedap.”
Saya pula yang tersenyum. Satu ilmu baru yang saya belajar dari staf saya sendiri.
Hafal Setiap Kalimah
Hafiz Lee ni adalah salah seorang dari kakitangan LZNK yang saya tempatkan di Divisyen Pengurusan Muallaf. Buat masa ini, LZNK dah ambil 3 orang Muallaf pelbagai bangsa untuk bekerja dengan kami termasuk Hafiz Lee ini.
Sebelum ini, kami lantik Ustaz Naim Islam sebagai muallaf pertama dalam LZNK, seorang pendakwah berbangsa India yang amat berpengalaman mengislamkan ramai orang.
Kemudian kami lantik pula Saudara Ubal bin Kulim, seorang anak muda berbangsa Orang Asli Kensiu. Yang terkini kami lantik Hafiz Lee daripada bangsa Cina.
Kesan Laungan Azan
Orang tanya saya perlu ka sampai lantik Muallaf untuk jaga Divisyen Muallaf? Yang Melayu pun ramai yang boleh berdakwah hebat-hebat.
Bagi saya amat perlu dan amat berbeza. Ramai orang boleh berdakwah, ilmu tinggi, boleh baca kitab itu dan ini, tapi tak ramai yang ada santun yang tinggi dan boleh memahami kerangka dan bahasa mad’u (orang yang didakwah) itu sehingga mereka boleh lembut hati dengan Islam.
Ada banyak hal yang hanya kalangan mereka sendiri sahaja yang faham bahasa dan titik persamaan mereka. Maka kalau betul hendak perkasakan golongan asnaf Muallaf, mereka inilah mesti kena ada.
Pemuda Ini Peluk Islam
Sebab itu, selain tiga orang yang kami ambil sebagai staf ni, kita juga sudah lantik lebih kurang 15 orang dari kalangan NGO luar sebagai wakil pendakwah LZNK.
Kita bagi elaun bulanan kepada setiap orang. Tugas mereka mudah, keluarlah berdakwah dan ajak seramai mungkin untuk masuk Islam!
Bab duit jangan risau, Allah sudah reserve pun bahagian mereka dalam sistem zakat. Lepas masuk Islam, pendidikan, rumah, makan minum, pakaian dan kebajikan mereka ada bahagiannya dalam zakat. 1/8 daripada keseluruhan zakat adalah untuk Muallaf.
Insyallah kita bersama-sama perkasakan agama dan ummah kita. Ini agama kita, jika bukan kita yang bangunkan, siapa lagi.
Terima kasih buat pembayar zakat yang terus menunaikan kewajipan zakat kepada LZNK. Sambil-sambil tu, doa kat kami sama supaya sentiasa diberi kekuatan dan ilham untuk berkhidmat.
Baca Di Sini:
Pilih Islam Sebagai Agama Baru. Gadis Mualaf Syukur Perjalanan Ucap Kalimah Syahadah Dipermudahkan!
Niat Peluk Islam Sejak 7 Tahun Lalu, Kini Rasmi Bergelar Mualaf & Sanggup Mati Demi Islam
Kashoorga: Benarlah hidayah milik Allah, daripada laungan azan pun mampu menjentik hati orang lain untuk mendekati Islam.
Sumber: Zakaria Othman
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Baki Rambut Wanita Yang Sudah Dipotong Dikira Aurat?
Soalan:
Saya ingin bertanya, adakah baki rambut wanita yang sudah dipotong itu dikira sebagai aurat ?
Jawapan:
Dalam isu ini, tidak dinafikan bahawa para fuqaha terdahulu tidak mempunyai kesepakatan pendapat padanya. Bahkan mereka berbeza pendapat kepada dua pandangan yang utama.
Pendapat Pertama: Rambut Perempuan Yang Telah Dipotong Adalah Aurat
Di dalam mazhab Imam Al-Syafie, para pembesar mazhab ini kebanyakannya berpendapat bahawa rambut wanita yang terpisah daripada badannya itu tetap dianggap sebagai aurat yang haram dilihat oleh lelaki ajnabi. Ini dapat dilihat daripada beberapa kenyataan tokoh-tokoh mazhab tersebut.
Kata Imam Abu Bakr Al-Dimyathi Rahimahullah: Setiap apa yang haram untuk dilihat daripada orang lelaki atau orang perempuan semasa berada pada tubuh badannya, ia juga haram untuk dilihat apabila sudah terpisah daripada badannya. Ia seperti rambut perempuan dan juga bulu kemaluan lelaki. Maka wajib untuk disembunyikan. Lihat I’anah Al-Thalibin, Al-Dimyathi (3/303).
Syeikh Dr. Wahbah Al-Zuhaili Rahimahullah mengatakan: Setiap yang haram untuk dilihat ketika ia bersambung dengan anggota badan, haram juga untuk dilihat apabila ia terpisah dari badan. Sekalipun setelah kematian. Ia seperti bulu kemaluan (aurat) sekalipun milik seorang lelaki, juga rambut orang perempuan, serta kuku kakinya dan tidak termasuk kuku tangannya menurut ulama bermazhab Hanafi, sedangkan di sisi Al-Syafieyyah kuku jari di tangan juga turut termasuk, maka disunatkan untuk menyembunyikannya supaya tidak ada seorang pun yang dapat melihatnya. Dan terdapat pengecualian terhadap rambut-rambut yang terjatuh di dalam bilik air kesan daripada sikatan rambut orang perempuan atau cukuran bulu kemaluan lelaki. Rujuk Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuh, Dr. Wahbah Al-Zuhaili (3/568).
Pendapat Kedua: Rambut Wanita Yang Sudah Terpisah Dari Badan Bukan Aurat
Ini adalah pendapat yang disebutkan oleh para ulama bermazhab Hanbali. Kata Al-Syeikh Abdul Qadir Bin Umar Al-Syaibani Rahimahullah: Maka tidak boleh untuk seorang lelaki itu memandang sedikitpun daripadanya (orang perempuan) sekalipun rambutnya yang bersambung. Adapun rambut yang terpisah daripada wanita ajnabi maka dibolehkan untuk seorang lelaki itu menyentuhnya serta memandang ke arahnya. Sekalipun ia merupakan bahagian aurat, ini kerana telah hilangnya keharamannya disebabkan terpisahnya ia dari jasad. Rujuk Nail Al-Maarib, Abdul Qadir Al-Syaibani (2/138).
Ini juga merupakan salah satu pendapat yang dhaif dalam mazhab Al-Syafie. Sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Al-Nawawi.
Sumber Perbincangan Isu
Para ulama tidak berbeza pendapat bahawasanya jika seorang lelaki itu melihat ke arah mana sahaja anggota yang terpisah (terputus) daripada badan seorang wanita dengan perasaan syahwat maka hukumnya adalah haram. Sama ada anggota itu terpisah semasa dia masih hidup ataupun setelah dia meninggal dunia.
Demikian juga mereka bersepakat bahawa halal bagi lelaki untuk melihat tanpa sebarang syahwat ke arah anggota yang terpisah/terputus dari badan seorang perempuan sekiranya anggota tersebut halal untuk dilihat oleh lelaki sebelum ia terpisah dari badan.
Manakala para ulama berbeza pendapat terhadap hukum seorang lelaki itu memandang ke arah anggota yang terpisah dari badan perempuan tanpa sebarang syahwat, yang mana anggota itu adalah tidak dibolehkan untuk melihatnya sebelum ia terputus kepada beberapa pendapat seperti berikut:
Pertama: Tidak halal bagi seorang lelaki untuk melihat ke arah anggota yang terpisah dari badan orang perempuan sekiranya anggota itu di antara bahagian yang tidak halal untuk dilihat sebelum ia terpisah dari jasad. Tidak ada beza sama ada ia terpisah semasa hayatnya ataupun sesudah kematiannya.
Kaedah yang digunakan oleh para ulama yang berpegang dengan pandangan ini adalah : Setiap anggota yang tidak boleh untuk dilihat sebelum terputus adalah tidak boleh juga untuk dilihat setelah ia terpisah. Maka tidak boleh bagi seorang lelaki untuk melihat tangan wanita ajnabi, atau lengan, rambut, serta betis, sekiranya ia terpisah dari jasad wanita itu sama ada semasa hidup mahupun sesudah meninggal dunia.
Pendapat ini dipegang oleh ulama bermazhab Hanafi dan disifatkan sebagai pendapat paling asah (sahih) di sisi mereka. Inilah juga pendapat paling sahih dalam mazhab Imam Al-Syafie. Rujuk Al-Radd Al Mukhtar ‘Ala Al-Durr Al-Muhtar, Ibn Abidin (9/534), Mughni Al-Muhtaj, Al-Syarbini (3/130). Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26).
Kata Imam Al-Nawawi Rahimahullah: Apa-apa yang tidak boleh untuk dilihat semasa ia berada di anggota badan seperti zakar, lengan orang perempuan, rambutnya, bulu kemaluan lelaki, dan yang seumpamanya, haram juga untuk dilihat setelah terpisahnya ia dari anggota badan. Begitu juga pendapat yang paling sahih, haram melihat kepada kuku kaki wanita setelah ia terpisah dari jasad, tetapi tidak pada kuku tangan (tidak haram dilihat setelah terpisah).
Maka hendaklah bagi sesiapa yang memotong bulu kemaluannya untuk menyembunyikan bulu tersebut, supaya tidak seorang pun dapat melihatnya. Rujuk Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26-27).
Kedua: Dibolehkan untuk seorang lelaki itu melihat ke arah anggota badan wanita yang sudah terpisah darinya sekiranya anggota itu terputus semasa hayatnya. Ini kerana, anggota itu telah menjadi ajnabi daripada jisim. Manakala tidak halal untuk ia dilihat sekiranya ia terpisah setelah kematiannya. Inilah pendapat ulama Malikiyyah. Rujuk Bulghah Al-Saalik Li Aqrab Al-Masaalik, Ahmad Al-Sowi (1/194).
Ketiga: Dibolehkan bagi seorang lelaki itu untuk melihat ke arah anggota badan yang terpisah dari seorang perempuan, ini kerana telah hilang keharamannya oleh sebab terputus dari badan. Inilah pendapat al-Syafieyyah berlawanan dengan pendapat asah dan juga golongan al-Hanabilah.
Manakala Imam al Juwaini dari Al-Syafieyyah mengatakan: Sekiranya tidak dapat dibezakan anggota yang terputus dari seorang perempuan itu gambaran dan bentuknya dengan anggota orang lelaki, seperti kuku, rambut, dan juga kulit, maka tidak haram untuk melihatnya. Sekiranya dapat dibezakan maka hukumnya haram. Al-Nawawi mendhaifkan pendapat ini kerana tidak ada kesan pada membezakan sedangkan kita telah tahu ia merupakan bahagian yang haram untuk dilihat ke arahnya. Rujuk Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (7/26).
Cara-Cara Menguruskan Anggota Yang Terpisah Dari Badan Manusia
Berikut kami kongsikan beberapa cara yang ditunjukkan oleh para fuqaha baerkaitan cara pengurusan anggota badan yang telah terpisah dari tubuh manusia.
Kata para fuqaha bahawasanya anggota yang telah terpisah dari badan manusia yang hidup itu perlu ditanam tanpa perlu membasuhnya serta tidak perlu disolatkan, sekalipun ia adalah kuku dan juga rambut. Rujuk Hasyiah Ibn Aabidin (5/260), Hasyiah Al-Qalyubi (1/338), Nihaayah Al-Muhtaj (1/341).
Kesimpulan
Setelah kami meneliti beberapa pendapat di atas, kami lebih cenderung kepada satu pendapat dalam mazhab Hanbali bahawa telah hilangnya pengharaman melihat kepada aurat yang terpisah dari wanita. Ini kerana, telah terpisahnya ia dari tubuh badan.
Di samping itu, kerana terdapat kesukaran untuk membezakan di antara rambut lelaki dan juga perempuan kerana terdapat kemungkinan rambut itu bukan sahaja dari orang lelaki dan perempuan dewasa. Barangkali ia datang dari kanak-kanak perempuan yang belum baligh. Ini juga sepertimana yang difatwakan oleh Syeikh Dr. Wahbah Al-Zuhaili Rahimahullah tentang rambut-rambut yang dikecualikan daripada pengharaman sepertimana yang kami nukilkan sebelum ini.
Kami juga menyatakan, perbuatan memotong rambut sendiri dan ditunjukkan dengan sengaja kepada lelaki ajnabi adalah tidak dibenarkan seperti yang dinyatakan dalam mazhab Al-Imam Al-Syafie.
Sumber Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
10 Tip Penting Di Majlis Perkahwinan & Kena Ingat Jadilah Pengantin Yang Beradab
Majlis perkahwinan atau kenduri kahwin sememangnya agak sinonim pada waktu musim cuti sekolah nanti. Pada ketika inilah banyak jemputan yang bakal kita terima terutama dari rakan-rakan dan saudara mara.
Sebelum mengadakan majlis, seharusnya kita perlu tahu tentang adab mengadakan majlis perkahwinan. Ini perlu kerana pada zaman sekarang banyak majlis yang diadakan dilihat lari dari garis panduan yang ditetapkan oleh Islam.
Seperti perkongsian Dr Hapiz Kodiang mengapa pentingnya pengantin menjaga adab di majlis hari bersejarah mereka.
Jadilah Pengantin Beradab Pada Hari Perkahwinanmu
Pada musim cuti sekolah ini, akan banyaklah jemputan kenduri kendara diterima. Saya mendoakan semua sahabat dan kerabat yang akan berkahwin, diberkati Allah sehingga ke akhirat.
Dalam kesempatan ini, saya ingin menyampaikan beberapa nasihat kepada tuan rumah dan bakal pengantin:
1. Hendaklah menyantuni semua tetamu yang datang ke kenduri mereka. Senyum dan mohon mereka terutama orang-orang soleh mendoakan kesejahteraan. Jangan sibukkan perhatian kamu dengan jurukamera, rakan-rakan kerja yang mahu berselfie sahaja.
2. Kepada jurugambar, jangan minta pengantin berbuat gaya-gaya lakon yg keterlaluan di atas pelamin atau di meja makanan beradap. Kena belajar jaga perasaan ibu bapa pengantin di sebelah, terpaksa menunggu lakonan manja selesai. Kadang-kadang jurugambar menjarakkan hubungan tetamu dengan pengantin yang menghabiskan masa utk ditangkap gambar.
3. Lagi satu, pastikan jurugambar merakamkan gambar semua pihak yg terlibat menjayakan kenduri kalian. Entah kalian tahu atau tidak bahawa ramai orang bersengkang mata atau pecah keringat berbulan sebelum itu utk kenduri kalian. Gambar-gambar mereka inilah bakal menjadi kenangan terindah utk tatapan satu hari nanti. Ia bukanlah suatu yg boleh diulang semula. Adapun gambar kamu pengantin berdua, boleh lakon semula di studio.
4. Saya perhatikan pengantin zaman sekarang kurang menyantuni tetamu yg datang. Malah mereka tidak peduli pun saudara mara dan kaum kerabat jauh yg datang. Sebelah petang pula, pengantin “lesap” pergi ke tengah sawah, padang bola, pantai utk berfoto lebih sweet. Ini perlu ditegur kerana selagi tetamu masih berkunjung, amat tidak manis, pengantin hilang dari tempat kenduri.
5. Wahai pengantin, kamu adalah tuan rumah yang mesti memuliakan tetamu. Rasul berpesan agar kita memuliakan tetamu. Jangan sibuk dengan juru foto. Selepas kenduri, bawalah juru foto ke mana kalian mahu bergambar.
6. Kepada bapa pengantin, arahkan DJ perlahankan muzik dan lagu supaya tetamu dapat bersembang dgn tenang. Bukan mudah utk bertemu sekali sekala. Lagu yg dipasang atau dinyanyikan itu mohon ambil kira pak imam, tuan guru, dan alim ulama yg hadir. Perlahankan lagu.
7. Oh ya, sebelum terlupa.. Kepada pengantin semua, pada hari perkahwinan kalian, berusahalah untuk mendapatkan doa dan nasihat daripada mereka yang hadir. Itu target yg lebih penting. Maka nasihat saya, jangan rosakkan keberkatan perkahwinan kalian dengan jurugambar dan rakan sekerja sahaja. Pastikan jiwa kalian wujud bersama tetamu yang hadir kerana belum tentu mereka akan bertemu lagi selepas itu.
Semoga Allah memberkati dan menghimpunkan kamu suami isteri dalam kebaikan!
Sumber kredit: FB: Dr Hapiz Kodiang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI