‘Semoga anakanda Kak KM kembali sembuh.’ Bila ada yang meminta, adabnya sesama muslim kita mendoakan. Bukannya memilih untuk mengungkit perkara-perkara lepas yang kurang enak untuk diingati.
Siapa pun kita berhak untuk minta didoakan, ingatlah kita bukanlah manusia sempurna. Semalam kita terlanjur berbuat salah, tidak bermakna selamanya kita mengulangi kesilapan yang sama.
Ikuti perkongsian Ustazah Asma’ Harun tentang adab kita semasa muslim, apalagi di saat orang lain berdepan kesusahan serta kesulitan.
Sekiranya ada yang meminta doa, maka adabnya sesama Muslim kita mendoakan.
Ads
“Semoga anakanda Kak KM akan kembali sembuh sepenuhnya, semoga ujian ini menjadi asbab Rahmat Allah buat Kak KM sekeluarga, menjadi sebuah keluarga yang diredhai Allah SWT”.
Hanya Allah yang Maha Menyembuhkan dan berkuasa atas sekalian MakhlukNya. Segala nikmat dunia tidak akan mampu menandingi besarnya nilai sihat yang selama ini Allah berikan secara percuma.
Kasih sayang Allah buat hamba-Nya begitu jelas, dengan segala nikmat yang tidak pernah putus, walau kita semua sentiasa melakukan kesilapan, melupakan dan menjauhkan diri daripada-Nya.
Bila Ada Yang Meminta
Tiba masanya pula kita membalas kebaikan Allah SWT dengan mentaatiNya dan meninggalkan laranganNya. Allah sangat menantikan kepulangan kita kembali padaNya saat hidup sebelum saat mati.
Ads
DOA KESEMBUHAN BAGI ORANG YANG SAKIT
Daripada Saidatina Aisyah RA, beliau menceritakan, apabila Rasulullah SAW menziarahi pesakit lantas memohon perlindungan kepada sebahagian mereka sambil menyapu dengan tangan kanannya seraya berdoa:
Maksudnya:
“Hilangkanlah kesakitan wahai Tuhan manusia, sembuhkanlah kerana Engkau Maha Penyembuh, tiada kesembuhan kecuali kesembuhan engkau, sembuh yang tidak membawa kepada sebarang sakit.” (HR Bukhari, hadis sahih)
Adabnya Sesama Muslim Kita Mendoakan
DOA PESAKIT ATAU AHLI KELUARGA PESAKIT :
Daripada Sa’ad bin Abi Waqas RA bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya:
“Nabi Yunus ketika baginda berdoa di dalam perut ikan paus:
“Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang menzalimi/menganiaya (dengan dosa) diri sendiri”.
Maka sesungguhnya tidak seorang muslim itu apabila berdoa dengannya untuk sesuatu perkara (masalah) melainkan Allah SWT akan memustajabkan baginya”. (HR Al-Tirmizi)
Janganlah pula kita menuliskan kata-kata yang menambahkan kesedihan orang yang ditimpa musibah, kerana kita semua juga ada kesilapan dan aib yang disembunyikan.
Berdoalah dalam sembunyi buat saudara kita, kerana ia adalah doa yang Mustajab dan akan didoakan kembali oleh Malaikat kepada kita.
Mula dikenali sejak menyertai Imam Muda musim kedua, program realiti tersebut telah membawa banyak perubahan dalam diri Mohd Hassan Adli Yahaya atau Hassan Adli setelah dinobatkan sebagai juara.
Dikenali sebagai seorang insan yang murah dengan senyuman Hassan Adli punya aura yang tersendiri.
Dalam usia enam tahun, Hassan sudah mula berdikari. Demi kerana menuntut ilmu agama, Hassan yang berasal dari kampung Sungai Wangi, Ayer Tawar, Perak menaiki bas tambang seorang diri dari rumahnya di kampung Sungai Wangi ke stesen bas Sitiawan.
IBU BERATKAN SOAL PENDIDIKAN AGAMA
Ibunya, Arfah Md. Nor amat mementingkan soal pendidikan agama. Sebab itulah dia nekad untuk menghantar Hassan ke sekolah tadika Islam di Seri Manjung. Meskipun jarak tadika tersebut jauh dari rumah mereka. Namun ibunya percaya untuk menuntut ilmu, jarak bukanlah penghalang.
“Saya mahu Hassan mendalami ilmu agama. Meskipun tahu Hassan masih terlalu muda untuk berdikari tetapi saya selalu berdoa kepada Allah agar menjaga keselamatannya. Selalunya saya akan menghantar Hassan ke depan rumah kerana bas akan lalu di hadapan rumah kami.
“Saya naikkan Hassan hingga ke tangga bas dan berpesan kepada pemandu dan juga konduktor bas untuk melihat-lihatkan Hassan. Biasanya Hassan akan duduk di kerusi paling hadapan iaitu di belakang pemandu bas.
“Sampai sahaja di stesen bas Sitiawan, Hassan akan menunggu ustaz mengambilnya di situ untuk dibawa ke sekolah tadika di Seri Manjung. Selesai belajar di sekolah tadika, Hassan akan dihantar semula ke stesen bas Sitiawan. Hassan akan menaiki bas tambang untuk pulang ke rumah. Saya akan menunggu Hassan di tepi jalan kerana sudah tahu waktu Hassan akan sampai ke rumah. Begitulah rutin Hassan setiap hari,” cerita Arfah.
NAK TUNTUT ILMU PERLU ADA PENGORBANAN
Menurut Arfah untuk menuntut ilmu perlu ada pengorbanan. Dia amat bersyukur kerana pengorbanannya mendidik Hassan mendalami ilmu agama tidak sia-sia. Hassan meneruskan persekolahannya di Seri Manjung sehingga darjah tiga.
“Pernah juga terjadi ustaz yang sepatutnya mengambil Hassan di stesen bas Sitiawan terlupa mengambil Hassan. Saya sudah berpesan kepada Hassan jika ustaz terlupa mengambilnya, saya minta Hassan menghubungi saya menggunakan telefon awam. Dalam sebulan ada dua, tiga kali jugalah insiden ini berlaku.
“Kebiasaannya saya akan minta Hassan naik semula bas tambang untuk pulang ke rumah. Saya amat berterima kasih dengan pemandu dan konduktor bas kerana ‘menjaga’ Hassan sepanjang tempoh Hassan berulang-alik menaiki bas sewaktu dia belajar di Seri Manjung. Ketika darjah empat, Hassan bersekolah di Sekolah Kebangsaan Sungai Wangi jadi tiada masalah kerana dekat dengan rumah kami,”tutur Arfah lagi.
Dilontarkan persoalan bagaimana Arfah begitu yakin melepaskan Hassan menaiki bas seorang diri, ini jawapan Arfah. Apabila kita berniat ke arah kebaikan nescaya Allah akan melancarkan segala urusan.
“Saya sentiasa tawakal dan berdoa kepada Allah moga-moga semua perkara dipermudahkan. Saya hanya fikirkan yang positif sahaja dan yakin Allah akan sentiasa akan membantu. Yang penting niat kita perlu betul.
“Sebagai ibu saya hanya menjalankan tanggungjawab untuk membekalkan ilmu agama yang cukup kepada anak-anak. Saya mahu anak-anak saya terdidik dengan pendidikan agama kerana mahu melihat mereka berjaya bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat,”jelas Arfah.
Menurut Arfah sebelum Hassan menyertai program Imam Muda dia terlebih dahulu menyertai program realiti Akademi Al Quran musim ke empat yang disiarkan di TV9. Hassan ada meminta izin dan pendapat untuk menyertai pertandingan tersebut.
“Perkara yang baik tentulah saya menggalakkannya. Sebagai ibu, saya sentiasa memberi sokongan. Meskipun Hassan tersingkir awal daripada program Akademi Al Quran saya bersyukur kerana Hassan menjadi juara untuk program Imam Muda musim kedua. Pada saya jika sudah rezeki pasti tidak ke mana,”jelas Arfah penuh makna.
CUBA NASIB
Penyertaan Hassan Adli dalam program realiti Akademi Al Quran pada 2010 sekadar untuk mencuba nasib. Bukan kemenangan yang dihajatinya cuma ingin menimba pengalaman baru. Ketika itu Hassan baharu sahaja menamatkan pengajian dalam bidang Ilmu Wahyu, pengkhususan Al Quran Sunnah dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
“Ketika menyertai Akademi Al Quran, saya orang ketiga yang tersingkir daripada program realiti tersebut. Saya redha kerana percaya ada rezeki lain untuk saya. Lagi pun saya sekadar mencuba-cuba dan terfikir untuk menang. Pada masa yang sama juga program realiti Imam Muda musim pertama juga berjalan serentak.
“Atas nasihat kawan-kawan mereka telah menggalakkan saya untuk menyertai audition Imam Muda musim ke dua pada 2011. Ketika audition, saya demam. Saya menyertai audition yang terakhir di Kuala Lumpur. Pada hari terakhir audition, saya juga merupakan peserta terakhir.
“Saya tidak menjangka yang saya akan terpilih untuk ke peringkat seterusnya hinggalah ke peringkat akhir. Persaingan cukup sengit kerana peserta-peserta semua hebat-hebat belaka. Alhamdulillah kemenangan berpihak kepada saya.,”ungkap Hassan Adli.
Pernah menjangkakan yang dia akan tersingkir awal sama seperti program realiti Akademi Al Quran yang disertainya sebelum ini, nyata sangkaan anak muda ini meleset sama sekali. Akui Hassan menjadi juara Imam Muda musim kedua ibarat seperti mimpi.
“Sungguh saya tidak pernah menyangka untuk menjadi juara Imam Muda musim kedua. Saya anggapnya sebagai rezeki dari Allah. Bukan calang-calang peserta yang menyertai program ini. Ketika itu, hanya tinggal saya dan Nazrul Izwan Zolkiflee. Apabila nama saya disebutkan sebagai juara, saya tergamam namun dalam masa yang sama berasa amat gembira. Kejayaan saya adalah berkat sokongan ibu, keluarga dan rakan-rakan,”tutur Hassan Adli.
TAHAP KEYAKINAN LUAR BIASA
Mengimbas kembali zaman kanak-kanaknya, sempat penulis bertanya tentang pengalamannya berulang-alik menaiki bas tambang seawal usia enam tahun. Luar biasa tahap keyakinan yang ada pada diri Hassan ketika anak-anak seusia dengannya mesti bertemankan ibu bapa jika hendak ke mana-mana.
“Ada juga perasaan takut dan berdebar-debar. Maklum sahajalah budak-budak. Ketika mula-mula menaiki bas, ibu akan menemankan saya hingga menaiki bas. Selepas saya sudah boleh membiasakan diri, ibu hanya hantar saya di tangga bas. Jika saya tertidur, pemandu bas akan kejutkan saya jika sudah sampai ke destinasi.
“Saya meneruskan pengajian di tingkatan satu di Maahad Ehyak Diniah Islamiah di Kampung Gajah selama setahun. Semasa di tingkatan dua hingga lima pula saya menyambung pengajiannya di Sekolah Menengah Agama Izzuddin Shah, Ipoh. Selesai pengajian di sekolah menengah saya melanjutkan pengajian di peringkat tinggi di UIAM,”ujar Hassan Adli.
Berkongsi teknik didikan agama yang diamalkan oleh ibunya, akui Hassan Adli, ibunya ada membuat carta solat. Setiap kali selesai solat, tandakan pada kotak carta. Jika tidak solat, tulis tanda kosong sahaja.
Guru Al Quran saya adalah ibu saya sendiri. Membaca Al Quran memang menjadi amalan kami setiap kali selesai solat maghrib. Kadang-kadang ibu akan mengintai sama ada kami solat atau tidak. Masing-masing tidak boleh menipu.
Di rumah kami memang ada bilik solat. Bilik itu kekal hingga sekarang. Kata ibu saya, amat penting untuk menyediakan bilik solat. Baharulah selesa untuk beribadat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Maksudnya: Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan) Surah al-Isra’, 17:32
Sebagaimana yang kita ketahui bahawa berzina dan membunuh adalah dosa besar. Namun sebesar apa pun dosa yang dilakukan seorang hamba, apabila taubat dilakukannya sebelum nyawa sampai di kerongkong dan Allah meredhainya, maka dosa tersebut akan diampuni.
Pada zaman Rasulullah SAW ada seorang perempuan penzina dan pembunuh. Sebagai mana diceritakan oleh Abu Hurairah r.a.
“Pada suatu malam selepas salat Isyak berjamaah bersama Rasulullah SAW. Aku keluar mencari angin. Di tengah jalan aku melihat seorang wanita bercadar sedang berdiri. Ia lalu menyapaku.
“Wahai Abu Hurairah aku telah melakukan dosa besar. Apakah aku masih boleh bertaubat?”
Aku kemudian bertanya, “Dosa apa yang pernah kamu lakukan?”
Perempuan itu pun menjawab. “Aku telah berzina dan membunuh anak hasil dari perzinaanku!”
Mendengarnya Abu Hurairah sangat marah dan memekiknya “Celakalah engkau yang telah membinasakan anakmu. Demi Allah, taubatmu tidak akan diterima.”
Setelah mendengar perkataan Abu Hurairah, perempuan itu menjerit dan jatuh pengsan.
Melihat kesengsaraan perempuan itu Abu Hurairah menyesal. Abu Hurairah merasa lancang telah berfatwa sebelum bertanya kepada Rasulullah, padahal beliau ada di sekitar mereka.
Keesokan harinya, Abu Hurairah menemui Rasulullah dan melaporkan kejadian semalam.
“Ya Rasulullah, semalam ada seorang perempuan meminta fatwa kepadaku tentang masalah ini!” Kemudian Abu Hurairah menceritakan semuanya.
Mendengar cerita itu Rasulullah berkata, “Innalillahi wa inna ilaihi raaji’u. Demi Allah, engkau telah celaka dan mencelakakan orang lain. Bagaimana pendapatmu tentang ayat ini,
“Dan orang-orang yang tidak mempersekutukan Allah dengan sesembahan lain dan tidak membunuh orang yang diharamkan Allah kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina; dan barang siapa melakukan demikian itu, niscaya dia akan mendapat hukuman yang berat, (yakni) akan dilipatgandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina, kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan kebajikan, maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebaikan. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Q.S Al-Furqaan: 68-70)
Kalau mahu berbicara, pakai otakmu
Setelah mendengar fatwa Rasulullah, Abu Hurairah berlari menuju kota Madinah dan mencari perempuan itu. Hingga akhirnya ia menemukan perempuan itu di suatu tempat. Segera ia mengkhabarkan fatwa Rasulullah padanya. Mendengar itu, perempuan terebut berteriak girang. Ia berjanji untuk menyedekahkan sebidang kebun miliknya sebagai petanda taubatnya.
Wanita penzina dan pembunuh itu pun bertaubat dengan bersungguh-sungguh. Ia beribadah dan tak henti memohon ampun atas dosa-dosanya. Hingga akhirnya ajal pun menjemput wanita tersebut.
Sumber : Dahsyatnya Tubat,Isnaeni Fuad, Gema Insani : Jakarta, 2008 / Islam Pos
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pada zaman sekarang kebanyakan kita pasti ada hutang baik hutang kereta, rumah, pinjaman pelajaran mahu peribadi, kad kredit dan sebagainya lagi.
Ada juga kalangan kita gajinya memang agak selesa tapi dek hutang yang banyak, baki yang tinggal hanya sedikit. Cukup-cukup makan.
Dalam masa yang sama, golongan ini ada kesedaran untuk membayar zakat pendapatan, cuma bila dalam situasi begini timbul persoalan mana satu yang perlu didahulukan. Bayar hutang atau bayar zakat pendapatan?
Jawapan kepada persoalan ini dihuraikan dalam laman web Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Para fuqaha’ menjelaskan bahawa zakat merupakan tuntutan yang wajib. Ia berdasarkan firman Allah SWT:
Maksudnya: “Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”.
Surah al-Taubah (103)
Begitu juga kewajipan membayar hutang adalah wajib berdasarkan sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:
Maksudnya: Roh orang yang beriman itu tergantung disebabkan hutang, sehingga dibayarkan untuknya (hutang tersebut).
Riwayat al-Tirmizi (1078)
Bayar hutang atau tunai zakat, mana satu perlu diutamakan
Justeru, berdasarkan dalil-dalil yang telah disebutkan, jelaslah bahawa hutang dan zakat ialah suatu kewajipan yang wajib ditunaikan oleh seseorang Muslim. Bagi seorang Muslim yang memiliki harta yang telah mencapai nisab dan tempoh tertentu maka dia wajib mengeluarkan zakatnya, demikian juga bagi seseorang yang memiliki hutang maka ia wajib membayarnya.
Namun begitu, jika seseorang menghadapi dua kewajipan dalam suatu masa (membayar hutang secara segera dan mengeluarkan zakat), dan keadaan kewangannya agak terhad (tidak dapat membayar kedua-duanya sekaligus), maka yang mana satu patut didahulukan? Para ulama’ menjelaskan berkenaan hal ini seperti berikut:
“Dan sekiranya berhimpun hutang dan zakat ke atas orang yang masih hidup dan sempit hartanya (kewangannya agak terhad), iaitu jika dia mahjur ‘alaih (terhalang daripada menggunakan harta disebabkan hutang), maka didahulukan hak manusia (hutang), namun jika tidak terhalang (disebabkan hutang) maka didahulukan zakat ke atasnya”. (Rujuk: Mughni al-Muhtaj, 3/133; Hasyiyah al-Jamal, 2/290).
Imam al-Suyuti berkata:
“Bahkan didahulukan hak-hak manusia (hutang) dan dikemudiankan hak-hak Allah selagi mana orang itu masih hidup. Dan antara contoh masalah ini antaranya, apabila berhimpunnya hutang dan zakat (iaitu didahulukan membayar hutang ke atas zakat)”. (Rujuk: al-Asybah wa al-Naza’ir, 1/355).
Darul Ifta’ Mesir ketika mengulas berkenaan hal ini berkata:
“Adapun seseorang sekiranya ada hutang ke atasnya dan (dalam masa yang sama) telah tiba masanya untuk mengeluarkan zakat, maka ditentukan ke atasnya untuk melangsaikan hutangnya terlebih dahulu, kemudian membayar zakat jika masih lagi berbaki hartanya setelah itu (membayar hutang), sekiranya harta yang berbaki itu mencukupi syarat-syarat dan kadar wajib untuk mengeluarkan zakat harta”. (Rujuk: https://www.elbalad.news/3948532).
Justeru, jelaslah bahawa bagi seseorang yang diwajibkan ke atasnya zakat dan hutang pada masa yang sama, maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang ke atas zakat sekiranya hartanya tidak mencukupi. Dalam hal ini para ulama’ menyebutkan:
“Hal ini kerana hak manusia (hutang) itu dibina atas kesempitan dan kebakhilan, maka didahulukan ke atas hak Allah SWT (contohnya zakat) yang dibina di atas kemudahan dan tolak ansur, seperti mana didahulukan qisas ke atas bunuh dalam masalah orang yang murtad”. (Rujuk: Kifayah al-Nabih fi Syarh al-Tanbih, 6/69).
Kesimpulan
Setelah meneliti perbahasan di atas, justeru jelaslah bahawa sekiranya seseorang diwajibkan zakat dan hutang ke atasnya serta hartanya tidak mencukupi maka hendaklah didahulukan untuk membayar hutang.
Kemudian jika masih berbaki hartanya, dan cukup syarat untuk mengeluarkan zakat maka hendaklah dikeluarkan zakat. Adapun sekiranya kewangannya mencukupi, maka hendaklah dilangsaikan kedua-duanya sekaligus kerana kedua-duanya merupakan tuntutan wajib.
Walau bagaimanapun, sekiranya hutang itu adalah hutang jangka masa panjang, maka hutang tersebut tidak mengurangi kewajipan zakat sedikitpun. Yang menjadi masalah hanyalah sekiranya hutang tersebut perlu dibayar bersamaan dengan waktu yang diwajibkan zakat ke atasnya.
Wallahu a’lam.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...